abonnement Unibet Coolblue
pi_177877528
Hallo!

Sinds gisteren de blije eigenaar van een chromebook (heerlijk ligt, snel, goede accuduur etc, fijn voor in de bank en op bed) nu zit ik er over te denken om chromium os of cloudready van neverware op een oud pctje te zetten. Maar ik vraag me af wat de verschillen zijn. Ik had al gegoogled maar kom niet echt een duidelijk antwoord tegen. Wat ik wel lees is dat beide distro’s NIET in de basis Chrome OS van Google is. En dat cloudready bredere hardware support heeft dan chromium OS.

Chromium OS heb ik ooit wel eens getest staat me bij. Maar wat zijn dus de verschillen tussen die 2? Wat vooral fijn zou zijn is dat updates en upgrade automatisch gedownload en geinstalleerd worden zonder dat je als gebruiker iets hoeft te doen?
pi_177879551
Chromium Projects is de overkoepelende naam en heeft op dit moment twee projecten onder zich: Chromium (de browser die op veel besturingssystemen geïnstalleerd kan worden) en Chromium OS (het besturingssysteem zelf, waar natuurlijk ook Chromium de browser ingebakken zit). Zie ook https://www.chromium.org/.

Cloudready is een aangepaste versie van het Chromium OS. De verschillen tussn Cloudready en Chromium OS zijn hier uitgelegd.

Er zijn wel meer aangepaste versies te vinden van het Chromium OS. Een populaire is bijvoorbeeld die van Arnold The Bat.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_177879830
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 11:28 schreef Mr_Belvedere het volgende:
Chromium Projects is de overkoepelende naam en heeft op dit moment twee projecten onder zich: Chromium (de browser die op veel besturingssystemen geïnstalleerd kan worden) en Chromium OS (het besturingssysteem zelf, waar natuurlijk ook Chromium de browser ingebakken zit). Zie ook https://www.chromium.org/.

Cloudready is een aangepaste versie van het Chromium OS. De verschillen tussn Cloudready en Chromium OS zijn hier uitgelegd.

Er zijn wel meer aangepaste versies te vinden van het Chromium OS. Een populaire is bijvoorbeeld die van Arnold The Bat.
Thanks. Ik begrijp dat chrome os (op de chromebooks) niet hetzelfde precies is dan chromium os en cloudready. Maar ik snap niet wat het is verschil is tussen die twee versies (chromium os en cloudready)?
pi_177918009
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 11:52 schreef dennissch het volgende:

Thanks. Ik begrijp dat chrome os (op de chromebooks) niet hetzelfde precies is dan chromium os en cloudready. Maar ik snap niet wat het is verschil is tussen die twee versies (chromium os en cloudready)?
Op een chromebook is het vanzelfsprekend volledig geoptimaliseerd voor die specifieke apapratuur. De chromium os die ook op andere apparatuur kan worden geïnstalleerd heeft veel meer ondersteuning voor veel meer hardware, maar zal nooit zo soepel lopen, want dat valt veel minder (of helemaal niet) te optimaliseren.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_177921806
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2018 21:25 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Op een chromebook is het vanzelfsprekend volledig geoptimaliseerd voor die specifieke apapratuur. De chromium os die ook op andere apparatuur kan worden geïnstalleerd heeft veel meer ondersteuning voor veel meer hardware, maar zal nooit zo soepel lopen, want dat valt veel minder (of helemaal niet) te optimaliseren.
Ah zo, maar ff ter verduidelijk. Chromium OS en cloudready hebben NIKS te maken met het Chrome OS van Google toch? Cloudready bv is in de basis een linuxdistro maar dan beperkt tot het cloudgebeuren en meer dingen geautomatiseerd?
pi_177929679
quote:
1s.gif Op maandag 19 maart 2018 00:02 schreef dennissch het volgende:

Ah zo, maar ff ter verduidelijk. Chromium OS en cloudready hebben NIKS te maken met het Chrome OS van Google toch? Cloudready bv is in de basis een linuxdistro maar dan beperkt tot het cloudgebeuren en meer dingen geautomatiseerd?
Het project heet Chromium en is eigendom van Google. In het project zitten Chromium OS en Chromium browser (google chrome browser).

Beide projecten zijn open source en kunnen dus door iedereen mis/ge-bruikt worden.

Cloudready heeft niets te maken met Google. Clouderady heeft aanpassingen gedaan op het Chromium OS.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_177932585
Chromium-OS is gewoon de source repo van Chrome OS net zoals Chromium-browser dat is voor de Chrome browser.

Het verschil tussen de twee is dat Chrome OS gecompiled is met bepaalde proprietary drivers en codecs die nodig zijn om te werken op een chromebook en/of bepaalde content af te spelen.

Als je Chromium-OS zelf zou willen draaien, zul je het ook zelf moeten compilen voor de hardware waar jij het op draait en evt. codecs, modules etc toevoegen om het goed bruikbaar te maken. Dat is voor de gemiddelde gebruiker een nogal ingewikkeld proces, wat je niet zomaar even doet als je het nog nooit eerder gedaan hebt.

De oplossing is daarom een pre-compiled afgeleide te downloaden, zoals bijvoorbeeld Cloudready. FlintOS is ook een hele populaire distro.
Dit zijn projecten die Chromium-OS gecompiled hebben met support voor veelgebruikte hardware, zodat je gewoon een image kunt downloaden en installeren, net zo makkelijk als bijvoorbeeld Ubuntu.
pi_177942389
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2018 12:57 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Het project heet Chromium en is eigendom van Google. In het project zitten Chromium OS en Chromium browser (google chrome browser).

Beide projecten zijn open source en kunnen dus door iedereen mis/ge-bruikt worden.

Cloudready heeft niets te maken met Google. Clouderady heeft aanpassingen gedaan op het Chromium OS.
quote:
14s.gif Op maandag 19 maart 2018 14:37 schreef KomtTijd... het volgende:
Chromium-OS is gewoon de source repo van Chrome OS net zoals Chromium-browser dat is voor de Chrome browser.

Het verschil tussen de twee is dat Chrome OS gecompiled is met bepaalde proprietary drivers en codecs die nodig zijn om te werken op een chromebook en/of bepaalde content af te spelen.

Als je Chromium-OS zelf zou willen draaien, zul je het ook zelf moeten compilen voor de hardware waar jij het op draait en evt. codecs, modules etc toevoegen om het goed bruikbaar te maken. Dat is voor de gemiddelde gebruiker een nogal ingewikkeld proces, wat je niet zomaar even doet als je het nog nooit eerder gedaan hebt.

De oplossing is daarom een pre-compiled afgeleide te downloaden, zoals bijvoorbeeld Cloudready. FlintOS is ook een hele populaire distro.
Dit zijn projecten die Chromium-OS gecompiled hebben met support voor veelgebruikte hardware, zodat je gewoon een image kunt downloaden en installeren, net zo makkelijk als bijvoorbeeld Ubuntu.
Dank allebei voor jullie reacties :)! Duidelijk nu. Dan klinkt Cloud-Ready toch aantrekkelijker dan Chromium OS. Heb op mijn oude pc nu cloudready staan, lijkt allemaal goed te werken. Heb de pc nog niet veel gebruikt. Ga een dezer dagen er nog eens verder mee spelen. Zo goed als een chromebook zal het waarschijnlijk niet werken, maar dat is logisch. Met de chromebook gaat ook alles top trouwens. Zo te merken heeft ie niet eens een ventilator :) Hebben al de chromebooks geen actieve fan?
pi_177953772
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2018 21:19 schreef dennissch het volgende:

Met de chromebook gaat ook alles top trouwens. Zo te merken heeft ie niet eens een ventilator :) Hebben al de chromebooks geen actieve fan?
Kan. Er wordt ook amper wat ingeladen. Een superklein os en een browser.. that's it.

Ik heb ooit als experiment een oude HP laptop voorzien van Arnold The Bat's Chrome OS. Tsja.. dan heb je dus een browser en verder niks. Joepie. Ik heb oude tablets die meer kunnen. :)
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_177961720
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 12:05 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Kan. Er wordt ook amper wat ingeladen. Een superklein os en een browser.. that's it.

Ik heb ooit als experiment een oude HP laptop voorzien van Arnold The Bat's Chrome OS. Tsja.. dan heb je dus een browser en verder niks. Joepie. Ik heb oude tablets die meer kunnen. :)
Natuurlijk ze hebben hun beperking. Maar voor erbij vind ik dit ding ideaal. Wat internetten in bed/de bank. Fysiek toetsenbordje. En voor tablets zijn ook toetsenbordhoezen maar die zijn ook duur als je er een wil die stevig is en werkt op een iPad.
pi_177972642
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 17:43 schreef dennissch het volgende:

Natuurlijk ze hebben hun beperking. Maar voor erbij vind ik dit ding ideaal. Wat internetten in bed/de bank. Fysiek toetsenbordje. En voor tablets zijn ook toetsenbordhoezen maar die zijn ook duur als je er een wil die stevig is en werkt op een iPad.
Als jij er tevreden mee bent, why not? Ik ben duidelijk niet de doelgroep. :)
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_177972894
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 23:15 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Als jij er tevreden mee bent, why not? Ik ben duidelijk niet de doelgroep. :)
Is ook zo. Ik ben noga crossplatform zegmaar. :p Chromebook, windows, iOS en ik test wat met virtuele linux machines.
pi_177972990
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 23:24 schreef dennissch het volgende:

Is ook zo. Ik ben noga crossplatform zegmaar. :p Chromebook, windows, iOS en ik test wat met virtuele linux machines.
Same here. Al vond ik ChromeOS met alleen een browser errug beperkt. Dan liever Debian op een oude hp. En zo veel meer dan alleen browsen. Zelfs steam loopt er redelijk op. De rest van het gezin mag lekker tabletten. :)
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_177974247
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 23:27 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Same here. Al vond ik ChromeOS met alleen een browser errug beperkt. Dan liever Debian op een oude hp. En zo veel meer dan alleen browsen. Zelfs steam loopt er redelijk op. De rest van het gezin mag lekker tabletten. :)
Op de meeste of alle chromebooks schijn je nu ook de playstore te kunnen gebruiken. Bij mij wel iig, wat de mogelijkheden aanzienlijk vergroot. Ik heb bv nu dropbox en een keepass variant :)

Nou het fijne van dit tov een losse linux distro vind ik persoonlijk, het werkt gewoon goed op de hardware. Maar ik heb een goede medion laptop een zelfbouw desktop. Maar ik zocht een goede schootlaptop (goede accuduur, redelijk/goed touchpad, licht in gewicht etc) en dan kwam ik toch al snel bij dit uit. zolang je de beperkingen accepteert, en dat doe ik, omdat dit voor een specifiek doeleinde is.
pi_177974772
Ik draai het op een oude laptop die zelfs nog te crappy is voor Windows 7 - een Packard Hell met AMD E1-1100 cpu. Cloudready draait er prima op.. Het is nu inderdaad een veredelde grote tablet en precies wat dat ding moet doen, door die CPU kun je er weinig anders mee..
url
pi_177978177
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 01:53 schreef Drommelsch85 het volgende:
Ik draai het op een oude laptop die zelfs nog te crappy is voor Windows 7 - een Packard Hell met AMD E1-1100 cpu. Cloudready draait er prima op.. Het is nu inderdaad een veredelde grote tablet en precies wat dat ding moet doen, door die CPU kun je er weinig anders mee..
Jup of een lichte linux distro, da’s het alternatief. Maar mooi dat je hem nu toch weer prima kan gebruiken!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')