de laatste keer dat ik zelf nog aan een auto heb gesleuteld was lang geleden, een Autobianchi Abarth, toen kon ik het ook niet zonder iemand die er verstand van had, dus meer assistent dan monteur leuk autootje trouwens en veel simpeler qua techniek.quote:
Goed bezig.quote:Op donderdag 5 juli 2018 14:19 schreef -Richard- het volgende:
De N52 verdient weer een goede dosis TLC;
... De auto is nu zover klaar dat ik er behoorlijk warm voor loop om een keer een rondje op de Nürburgring te doen, lijkt me echt gaaf!
Hoe is het met de vulling van je airco?quote:Op donderdag 5 juli 2018 22:38 schreef LethalNinja het volgende:
Eind van de maand alweer mijn APK, vorige keer ging ik doorheen met alleen maar het laten repareren van een lampje bij het achterspatbord nu combineer ik het weer eens met een garage beurt
Electronica(?) valt soms weg
Ik weet niet precies wat ik als kopje moet gebruiken hiervoor. Ik heb het al meerdere malen gehad dat 1) de bediening van mijn radio via mijn stuur niet werkte, dan kan ik op de knopjes drukken op het stuur wat ik wil maar de radio reageert niet. Dit is de minst erge want dan bedien ik de radio door op de knopjes van de radio te drukken 2) deze is wel erg irritant, al meerdere malen gehad net ook dat mijn climate control niet werkte. Dat er geen koude lucht werd geblazen, er werd wel hard geblazen maar warme lucht. Om nou te zeggen dat climate control helemaal kapot is gaat mij te ver want ik heb ook ritten dat climate control wel volledig werkt. Laten we het houden op een kans van 50% dat ik een rit heb met koele lucht in deze weken.
Ik weet niet hoe het zit met de vulling van de airco. In de afgelopen 2 jaar nooit een airco beurt laten doen. Airco zou dus in elk geval meerdere dingen kunnen zijn ik kaart het in elk geval aan.quote:Op donderdag 5 juli 2018 22:42 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Hoe is het met de vulling van je airco?
Het probleem lijkt alsof er niet genoeg gas in zit, er zit een druksensor in en die zorgt ervoor dat bij een lage gasdruk het systeem wordt uitgeschakeld om schade te voorkomen.
Daarnaast zou ook de magneetkoppeling van je compressor kunnen weigeren, maar dat lijkt mij minder waarschijnlijk, meestal zijn die kapot of doen ze het.
Die stuurbediening, wellicht de sleepring?
Doet de stuurbediening van je cruisecontrol het dan ook niet, mits dit bij jouw auto op het stuur zit?
Klopt. Het is een legering op basis van magnesium, dus dat corrodeerd.. de leeftijd is nu 10 jaar. Ik vind het ook erg jammer!quote:Op donderdag 5 juli 2018 21:00 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Goed bezig.
Wat ziet dat aluminium van de dynamo en blok er uit. Zo oud is ie niet, toch?
Bij de mijne zag het er bij 5 jaar oud ook al zeer gecorrodeerd uit.
Vroeger maakten ze dat veel duurzamer.
[ afbeelding ]
Onder oude Alfa's zaten ook wel magnesium Campagnolo(van de fietsonderdelen) wielen. Ook aan de wrakke kant, zeker als ze ouder worden. Bij oude 911's zie je magnesium onderdelen door de jaren ook verdwijnen vanwege zwakte. En kostenquote:Op zondag 8 juli 2018 01:17 schreef -Richard- het volgende:
[..]
Klopt. Het is een legering op basis van magnesium, dus dat corrodeerd.. de leeftijd is nu 10 jaar. Ik vind het ook erg jammer!
Bron;
https://flic.kr/p/28Va4zk
...
Was die druksensor kaduuk?quote:Op maandag 9 juli 2018 12:11 schreef -Richard- het volgende:
...
De airco condensor en druksensor heb ik vervangen, vanochtend met spoed laten vullen. Uitslag:
1,5 tot 2 bar vacuüm welke volledig behouden bleef tijdens 10 minuten wachttijd.
Na het vullen van 600gr R134a en het in werking stellen van de pomp is er 12bar hogedruk en 2 bar lage druk aanwezig.
De lucht temperatuur bij de ventilatie roosters is </=6 graden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik weet niet waar je woont maar bij twijfel laat ik deze jongen naar het probleem kijken, zit nu in Haarlem, voorheen Lijndenquote:Op dinsdag 17 juli 2018 11:14 schreef matigeuser het volgende:
Jongens,
Ik heb een e90 330i (2005) die de laatste tijd veel storingsmeldingen aangaf. Zo had ik vaak 'indicatie bandenspanning storing' en daarmee gepaard ging dan ook het verlies van DSC en het niet meer functioneren van de cruisecontrol alsook de richtingaanwijzer die niet meer zelf stopt na het draaien van het stuur.
Soms was het ineens weer weg, maar als ik dan een scherpe bocht nam kwam het weer terug.
Gisteren naar een autobedrijf in de buurt gegaan en die hebben geconstateerd dat het waarschijnlijk in de unit zit waar de stuurhoeksensor in zit. Achter het stuur zit blijkbaar een unit waar onder andere deze sensor in zit en waar veel dingen bij elkaar komen. Als ze dat vervangen is het 90% zeker dat het is opgelost. Maar 100% zeker weet hij het ook niet. Hij had zelfs gebeld met de dealer en die steunen deze diagnose.
Reparatiekosten zouden dan ¤ 650,00 euro zijn (duur onderdeel zegt hij) en dan nog ¤ 140 voor het opnieuw inleren van de software van de computer. Dat laatste moet bij de BMW dealer zegt ie.
Dus ¤ 800,00 lichter als ik hiermee doorga en dan nog niet eens zeker dat het is opgelost.
Kan het nog wat anders zijn? Of zijn er goedkopere dingen die ik kan proberen? Iemand die hier meer verstand van heeft?
Thanks voor het aanbod. Heb je daar een externe computer voor nodig? Of kan dat via een bepaalde knoppencombinatie in de auto zelf?quote:Op dinsdag 17 juli 2018 12:20 schreef pvdplanet het volgende:
Ik kan de stuurhoeksensor en de DSC voor je resetten en misschien is het probleem dan over. Heb laatst alles op nul gezet na een lekke voorband.
Ik denk dat je dieper dan alleen standaard OBD foutmeldingen moet gaan.quote:Op dinsdag 17 juli 2018 14:11 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Thanks voor het aanbod. Heb je daar een externe computer voor nodig? Of kan dat via een bepaalde knoppencombinatie in de auto zelf?
Overigens had ik dit probleem een half jaar geleden o.i.d. ook en toen is de computer al gereset. Het bleef toen even weg maar is nu terug gekomen. Gisteren heeft de garage alle foutmeldingen weg gehaald en na 1 stuur beweging op de parkeerplek kwam deze storing weer terug. Ik vrees dat dit niet meer zal volstaan.
Goededagschotel, dat is pittig duur.quote:Op dinsdag 17 juli 2018 11:14 schreef matigeuser het volgende:
Jongens,
Ik heb een e90 330i (2005) die de laatste tijd veel storingsmeldingen aangaf. Zo had ik vaak 'indicatie bandenspanning storing' en daarmee gepaard ging dan ook het verlies van DSC en het niet meer functioneren van de cruisecontrol alsook de richtingaanwijzer die niet meer zelf stopt na het draaien van het stuur.
Soms was het ineens weer weg, maar als ik dan een scherpe bocht nam kwam het weer terug.
Gisteren naar een autobedrijf in de buurt gegaan en die hebben geconstateerd dat het waarschijnlijk in de unit zit waar de stuurhoeksensor in zit. Achter het stuur zit blijkbaar een unit waar onder andere deze sensor in zit en waar veel dingen bij elkaar komen. Als ze dat vervangen is het 90% zeker dat het is opgelost. Maar 100% zeker weet hij het ook niet. Hij had zelfs gebeld met de dealer en die steunen deze diagnose.
Reparatiekosten zouden dan ¤ 650,00 euro zijn (duur onderdeel zegt hij) en dan nog ¤ 140 voor het opnieuw inleren van de software van de computer. Dat laatste moet bij de BMW dealer zegt ie.
Dus ¤ 800,00 lichter als ik hiermee doorga en dan nog niet eens zeker dat het is opgelost.
Kan het nog wat anders zijn? Of zijn er goedkopere dingen die ik kan proberen? Iemand die hier meer verstand van heeft?
Thanks! Met een Youtube videootje kom ik er misschien welquote:Op woensdag 18 juli 2018 19:44 schreef -Richard- het volgende:
[..]
Goededagschotel, dat is pittig duur.
Ik heb mijn eigen stuurhoeksensor gereviseerd met onderdelen van de stealer voor 36 euro. Ben je zelf handig?
Als je dat niet bent, gewoon een 2e hands stuurhoeksensor kopen en laten inleren. 250 á 300 euro is een normaal bedrag voor enthousiaste hobbyisten.
Netjes hoor. Een flinke klus dus. Mooi dat je het zelf gedaan hebt en opgelost hebt.quote:Op donderdag 19 juli 2018 12:08 schreef -Richard- het volgende:
Ligt eraan of je zelf de juiste software hebt. Toen ik deze storing had, waarbij ik storing had op de stuurhoeksensor, beschikte ik over de software 'Rheingold'. Dit programma is wijd beschikbaar op het internet.
Bij de reparatie van je stuurhoeksensor moet je dus eerst een oorzaak gaan vinden. Daarvoor moet je demonteren
- Airbag
- Stuur
- Bekleding van stuurkolom
- Sleepring met stuurhoeksensor, waarna je deze van elkaar kunt scheiden.
Vervolgens moet je de stuurhoeksensor openen en kijken of je een kristal aanslag op de anti-reflecterende coating vinden kunt. Of gewoon een beschadiging, ik had namelijk het probleem dat 1 van de 8bits codering beschadigd was waardoor het signaal verloren ging.
- Voorbeeld storing:
[ afbeelding ]
Met de storing rijden vond ik zelf behoorlijk riskant, ik had mijn eigen auto een paar maanden en met glad weer kon die 6 cilinder verrassend uit de bocht komen.
Verder, de reparatie kit is: 83 19 2 179 894
Bestaat uit:
[ afbeelding ]
1x PVC busje om stuurhoeksensor te demonteren/monteren (doe het tegenwoordig gewoon zonder, onhandig ding).
Handschoenen en haarnet natuurlijk
- Stickertje die ik nooit gebruikt heb
- Optisch element om de infrarood LED te richten boven de encoderschijf
- Encoderschijf
- Ziekenhuis naald met 5 ml vet voor het smeren van de plek waar de encoderschijf roteerd.
Bij aanschaf van een OBD-USB kabel is het belangrijk dat de printplaat groen is en een FTDI chip bevat, dan heb je de meest betrouwbare hardware. Dan nog alles aan de praat krijgen.
quote:Op donderdag 12 juli 2018 00:31 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Helaas heb ik geen BMW cabrio gekocht, door wat ik eerder heb beschreven. Daarom zal ik het even in een spoiler zetten..SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 19 juli 2018 22:21 schreef Mr.Ping het volgende:
[..]Niet zat, maar door 'wat achtergehouden informatie' door de vorige eigenaar zien wij het niet volledig meer zitten. Ik had een maximum incl. onvoorziene kosten in mijn hoofd. Helaas overstijgt dat flink als je een nieuw dak moet monteren. Dat heb ik er niet voor over, dat stop ik liever in de BMW namelijk. Maar we zien hoe het loopt. Komt er iemand voor voor een goede prijs dan mag 'ie weg. Zo niet dan laat ik 'm staan en maak ik 'm rustig aan klaar (sparen voor dak ). Maar ik vind het nog steeds lastig hoor, het is echt een leuke wagen namelijk. Elke keer als ik 'm zie word ik er blij van. Maar niet van hoe we 'beetgenomen' zijn. Helaas kun je bij een stoffen dak moeilijk de leeftijd zien. Maar als 'ie na een paar keer openen lekker scheurt weet je het pas Ach ja, misschien nemen we de gok wel met de plakkers op het dakSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hij heeft wel de goede motor + velgen, als iemand er 2000 euro in wil/kan investeren heb je een leuke klassieker.quote:Op vrijdag 20 juli 2018 00:20 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Niet zat, maar door 'wat achtergehouden informatie' door de vorige eigenaar zien wij het niet volledig meer zitten. Ik had een maximum incl. onvoorziene kosten in mijn hoofd. Helaas overstijgt dat flink als je een nieuw dak moet monteren. Dat heb ik er niet voor over, dat stop ik liever in de BMW namelijk. Maar we zien hoe het loopt. Komt er iemand voor voor een goede prijs dan mag 'ie weg. Zo niet dan laat ik 'm staan en maak ik 'm rustig aan klaar (sparen voor dak ). Maar ik vind het nog steeds lastig hoor, het is echt een leuke wagen namelijk. Elke keer als ik 'm zie word ik er blij van. Maar niet van hoe we 'beetgenomen' zijn. Helaas kun je bij een stoffen dak moeilijk de leeftijd zien. Maar als 'ie na een paar keer openen lekker scheurt weet je het pas Ach ja, misschien nemen we de gok wel met de plakkers op het dak
Ook een beetje beetgenomen door je rose bril?quote:Op vrijdag 20 juli 2018 00:20 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
... Maar ik vind het nog steeds lastig hoor, het is echt een leuke wagen namelijk. Elke keer als ik 'm zie word ik er blij van ...
Zeker! Het is ook echt een hele leuke auto om te zien. Ook in het echt is de kleur heel mooi. De motor is natuurlijk niet de originele, dus qua echte verzamelobject kan dat een nadeel zijn. Maar het is wel leuk, want daardoor is 'ie gewoon erg vlot. En denk dat je met wat minder dan 2000 euro inderdaad al een heel eind komt, maar dat vinden wij gewoon te veel. Dan vind ik het niet meer comfortabel zeg maar, zit er te veel geld in.quote:Op vrijdag 20 juli 2018 07:51 schreef Mr.Ping het volgende:
[..]
Hij heeft wel de goede motor + velgen, als iemand er 2000 euro in wil/kan investeren heb je een leuke klassieker.
Altijd speelt dat wel mee. Daarom houd ik ook wel in m'n hoofd dat er nog wat geld in gestoken moet worden. Maar door het dak komt er gewoon een hele sloot geld bij en dat geeft dan kortsluiting in m'n hoofd Maar goed! Shit happens. Ik heb vaak genoeg een goede auto voor vakantie gekocht, dus het moet een keer gebeuren. Die gast kwam heel betrouwbaar over. We hadden al aardig wat auto's bekeken en dit was eigenlijk de laatste die we zouden doen. Allebei waren we positief verrast, dus gingen we er voor. Op dit moment heb ik via fb een bod waardoor we geen verlies (behalve benzine en de vaste lasten) zouden hebben, dus dat zou super zijn. Vooral omdat 'ie pas sinds gisteravond op fb staat.quote:Op vrijdag 20 juli 2018 10:17 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Ook een beetje beetgenomen door je rose bril?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. --> een nieuwe BMW is inmiddels gekocht
Vorige week een proefrit gaan maken.
Toen deze foto's gemaakt:
Nog even wachten en ik kan 'm gaan ophalen
[ Bericht 0% gewijzigd door Atmoz op 25-07-2018 21:43:20 ]
Dat zei ik dus, het is niet 100% maar ik ben er tevreden mee. Ik heb er geen 1400 euro voor over om alles nieuw en over te laten spuiten.quote:Op donderdag 26 juli 2018 12:46 schreef daNpy het volgende:
Die schade rechts voor is toch helemaal niet mooi gerepareerd? Lijkt net alsof er roest bubbels onder zitten.
Zoiets zou maximaal 600/700 euro moeten kosten.quote:Op donderdag 26 juli 2018 13:40 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Dat zei ik dus, het is niet 100% maar ik ben er tevreden mee. Ik heb er geen 1400 euro voor over om alles nieuw en over te laten spuiten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |