abonnement Unibet Coolblue
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 14 maart 2018 @ 19:07:57 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_177821752
quote:
“Misschien moet ik me een kale knikker scheren”: ophef rond taaltoets in lagere school
Foto van iemand met migratieachtergrond bij tekst over “lelijke” krullen




“Ik hou niet van mijn krulhaar. Misschien moet ik me een kale knikker scheren.” Die boodschap staat te lezen in een toets uit een taalhandboek van uitgeverij Van In, boven een foto van iemand met een migratieachtergrond. Op Facebook is ophef ontstaan over de test. De uitgeverij heeft daarop besloten om de oefening te schrappen uit het aanbod.

Sophie Crane, zelf een Vlaamse met een migratieachtergrond en de moeder van het kind dat de toets moest maken, plaatste misnoegd een foto van de toets op Facebook. “Om van te huilen. Mattis (Cranes zoon, red.) heeft ook zijn mooie bos krullen, waar hij zich anders geen vragen bij stelt”, schreef ze in een reactie.

De test komt uit een oefeningenreeks van Tijd voor taal, een lagereschoolhandboek Nederlands van uitgeverij Van In. Leerkrachten kunnen zelf beslissen of ze die gebruiken en kunnen ze ook vrij aanpassen, luidt het bij de uitgeverij. Het zoontje van Crane kreeg ze in het vijfde leerjaar van een Antwerpse school. De tekst gaat over een kind dat duidelijk niet tevreden is met zijn krulhaar, en erover nadenkt om het af te scheren. “Ik meen dat niet echt. (...) Ik zal maar leren leven met mijn krullenbol.”

In een reactie aan De Morgen vertelt Crane dat ze erg geschrokken was toen de toets zag. “Ik werd aangetrokken door de foto die erbij staat, omdat ik dacht: eindelijk worden mensen met een migratieachtergrond vertegenwoordigd. Maar pas dan zag ik de tekst. Mijn zoontje was er op het eerste gezicht niet van aangedaan, maar hij beseft wel dat het ook over zijn haar gaat. Hij vindt het vreemd.”

De Facebook-post veroorzaakte heel wat ophef in de reacties. Onder meer schrijfster Dalilla Hermans en Groen-politica Elisabeth Meulemans reageerden misnoegd op de “stigmatiserende beeldvorming”.

Uitgelezen kans
Crane nam contact op met de uitgeverij, maar kreeg nog geen concreet antwoord, zegt ze. “Het is nochtans een uitgelezen kans om hier op een positieve manier op te reageren.”

Aan De Morgen reageert Winfried Mortelmans, de CEO van Van In: “Het is zeker niet de bedoeling om met deze oefening mensen te stigmatiseren. De oefening in kwestie past in een hele reeks van oefeningen met als thema ‘Anders Zijn’. De rode draad daarin is dat de leerlingen meekrijgen dat ze trots mogen zijn op hun anders zijn”, zegt Mortelmans. ” De oefeningenreeks wil leerlingen net stimuleren om op een positieve manier met verschillen om te gaan.”

“We beseffen echter terdege dat deze oefening en de woordkeuze erin, als ze op zichzelf staan, voor ongemak kunnen zorgen. Daarvoor bieden we onze excuses aan. We hebben dan ook besloten om de oefening te verwijderen uit ons onlineaanbod voor Tijd voor Taal accent 5 en ze te vervangen door een andere oefening.”

https://www.hln.be/nieuws(...)ere-school~a05ed13a/
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Moderator / Redactie Sport woensdag 14 maart 2018 @ 19:10:04 #2
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_177821796
Dit is een kutmaatschappij aan het worden :)
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  woensdag 14 maart 2018 @ 19:11:34 #3
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_177821830
Plaatje klopt toch gewoon bij het verhaal? :')
pi_177821876
Genoeg negerinnen die hun kroeshaar daadwerkelijk beu zijn.
pi_177821902
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 19:13 schreef Luckyseven het volgende:
Genoeg negerinnen die hun kroeshaar daadwerkelijk beu zijn.
betalen heel veel euro’s om het stijl te maken
pi_177821919
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 19:13 schreef Luckyseven het volgende:
Genoeg negerinnen die hun kroeshaar daadwerkelijk beu zijn.
Het is een verregaande zelfhaat wat de zwarte gemeenschap geen goed doet.
Wat dat betreft kan ik Sylvana wel waarderen ondanks haar vreemde wereldbeeld heeft ze wel respect voor haarzelf en haar afkomst.
pi_177821938
Beter leert ze haar kind Nederlands.
pi_177821967
Als het een blanke blonde vrouw met krullen zou zijn geweest was er niets aan de hand blijkbaar.

Waarom mag iemand in een voorbeeld over wat dan ook, niet een kleurtje anders dan blank hebben?
  woensdag 14 maart 2018 @ 19:17:32 #9
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_177821973
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 19:16 schreef TheJanitor het volgende:
Beter leert ze haar kind Nederlands.
dit inderdaad _O-
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
pi_177821993
Dus als het een foto van een blanke jongedame was geweest met die begeleidende tekst was er geen probleem geweest? Nja dan was er wel weer gezeur geweest dat de vragen in die toets te "wit" waren geweest.

Ik zie de link naar "racisme" niet, alsof vrouwen met een immigratie achtergrond niet hun krullen zat kunnen zijn en een kort en pittig kapsel willen, dat is pas racisme.
  woensdag 14 maart 2018 @ 19:18:28 #11
468509 _--_
In varietate concordia
pi_177822000
Je kan ook overdrijven. :')
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
pi_177822047
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 19:10 schreef Nattekat het volgende:
Dit is een kutmaatschappij aan het worden :)
Daar zorgen mensen zoals TS wel voor, want die geven het een podium.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  woensdag 14 maart 2018 @ 19:20:44 #13
406944 SugeLucky
Heeft een snoeiharde ripple
pi_177822062
Hoe dat kind die toets heeft ingevuld, vind ik een stuk kwalijker.
pi_177822067
quote:
1s.gif Op woensdag 14 maart 2018 19:15 schreef Chivaz het volgende:

[..]

Het is een verregaande zelfhaat wat de zwarte gemeenschap geen goed doet.
Wat dat betreft kan ik Sylvana wel waarderen ondanks haar vreemde wereldbeeld heeft ze wel respect voor haarzelf en haar afkomst.
Ik zie in bovenstaand voorbeeld enkel een dame die een hekel heeft aan haar kroeshaar, begrijpelijk je kunt er vrij weinig mee.

Hoe jij dit in de context zelfhaat plaatst is mij een raadsel.
pi_177822074
Ook nog zeer grote kans dat de kinderen die deze toets maken de kleur van die jongedame niet eens zien maar gewoon een jongedame met krullen die ze af wil scheren, duidelijk wie de racist is.
pi_177822080
quote:
1s.gif Op woensdag 14 maart 2018 19:19 schreef halfway het volgende:

[..]

Daar zorgen mensen zoals TS wel voor, want die geven het een podium.
De eerste die het een podium geeft is toch echt die Vlaamse journalist...
pi_177822097
quote:
1s.gif Op woensdag 14 maart 2018 19:19 schreef halfway het volgende:

[..]

Daar zorgen mensen zoals TS wel voor, want die geven het een podium.
Wat heeft TS dan misdaan behalve ons wederom laten zien hoe kleinzielig enkele mensen kunnen zijn?
  woensdag 14 maart 2018 @ 19:47:08 #18
64781 bonke
pipo koeie
pi_177822572
goed ingevuld trouwen ts :)
pies on joe toe
  woensdag 14 maart 2018 @ 19:50:24 #19
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_177822630
Not this shit again.
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 14 maart 2018 @ 19:53:54 #20
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_177822698
quote:
1s.gif Op woensdag 14 maart 2018 19:22 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Wat heeft TS dan misdaan behalve ons wederom laten zien hoe kleinzielig enkele mensen kunnen zijn?
Dat was mijn doel idd
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_177822898
quote:
1s.gif Op woensdag 14 maart 2018 19:20 schreef Luckyseven het volgende:

[..]

Ik zie in bovenstaand voorbeeld enkel een dame die een hekel heeft aan haar kroeshaar, begrijpelijk je kunt er vrij weinig mee.

Hoe jij dit in de context zelfhaat plaatst is mij een raadsel.
Het gaat om het blanke schoonheidsideaal waar donkere vrouwen aan willen voldoen. Vroeger hadden donkere mannen dat ook, het haar ontkroesen met chemicaliën om aan het blanke schoonheidsideaal te voldoen.
Gelukkig hebben de mannen dit laten vallen en zijn ze hun eigen stijl gaan ontwikkelen.
Het word de hoogste tijd dat donkere vrouwen hetzelfde gaan doen ipv honderden Euro’s aan pruiken en weave te besteden.
Sylvana is een van de weinige donkere vrouwen die zonder haarzelf te schamen haar eigen haar draagt vaak in de natuurlijke stijl.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar sterren zoals Beyoncé, Nicki Minaj en zelfs Michelle Obama en Oprah Winfrey dan zie je dat ze hun kroeshaar verbergen en liever chemicaliën en of weave/pruiken dragen.
Als je geen hekel hebt aan je eigen haar dan draag je dat met trots.
  woensdag 14 maart 2018 @ 20:04:58 #22
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177822953
quote:
1s.gif Op woensdag 14 maart 2018 19:15 schreef Chivaz het volgende:

[..]

Het is een verregaande zelfhaat wat de zwarte gemeenschap geen goed doet.
Wat dat betreft kan ik Sylvana wel waarderen ondanks haar vreemde wereldbeeld heeft ze wel respect voor haarzelf en haar afkomst.
Juist niet. Ze scheert kaal en draagt pruiken.
And so is the past
pi_177823011
quote:
14s.gif Op woensdag 14 maart 2018 20:04 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Juist niet. Ze scheert kaal en draagt pruiken.
Dat doet ze bijna niet meer, ik vind haar best creatief met haar kapsels. Kunnen veel vrouwen met hetzelfde soort haar nog een hoop van leren.
pi_177823198
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 19:13 schreef Luckyseven het volgende:
Genoeg negerinnen die hun kroeshaar daadwerkelijk beu zijn.
Dat ligt iets gecompliceerder. Vooral in de VS is er druk om het stijl te maken omdat dat er representatiever uit zou zien. Gelukkig zie je in Nederland relatief veel kroeshaar.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 14 maart 2018 @ 20:21:26 #25
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_177823346
quote:
1s.gif Op woensdag 14 maart 2018 20:07 schreef Chivaz het volgende:

[..]

Dat doet ze bijna niet meer, ik vind haar best creatief met haar kapsels. Kunnen veel vrouwen met hetzelfde soort haar nog een hoop van leren.
Waarom zou je per se je kroeshaar moeten houden als je ermee geboren bent? :') Da's echt zo van die misplaatste "trotsheid". Er is niks mis met kroeshaar, en sluik haar is niet beter dan kroeshaar. Maar als een blanke kroeshaar wel leuk vindt en een zwarte sluik haar, moet dat gewoon kunnen zonder gezever of kritiek.
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')