abonnement Unibet Coolblue
pi_177817328
Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum, en heb geprobeerd me wat in te lezen en een weg te zoeken.
Indien niet alles correct verloopt excuses hiervoor.

Ik heb in het verleden al meerdere keren een kistradio gebouwd , groot tot klein een vooral met auto radio.
Nu heb ik een opdracht gekregen een kistradio voor iemand te bouwen met autoradio. ( beetje old skool )
Meeste van jullie zullen waarschijnlijk nu modules hiervoor gebruiken.

Ik heb altijd gewerkt met gesloten systeem voor de luidsprekers. en eigenlijk nooit echt berekent voor de aantal liters. Meestal bij het bouwen werkte ik dan zo compact mogelijk. Nu moest ik echter rekening houden met een grote accu. ( vroeger enkel gebouwd op constante voeding )Dus ik heb de kist gebouwd in grote rekening houdend voor de accu.

De kist is dus gebouwd maar het geluid ( lage tonen ) vallen me erg tegen en weet dat dit beter kan of moet kunnen.

Dus nu heb ik het aantal liter berekend waar de composet in speelt. Dit komt neer op +- 16.6 liter per kant.
Ik heb al wel eens gelezen dat voor een gesloten kist het niet echt uitmaakt dat je het aantal liters iets kleiner neemt dan voorgeschreven. Nu weet ik niet of dit ook telt als de ruimte groter is ?

Hierbij wat gegevens van de gebruikte componenten.
Radio : Pioneer DEH-3400 UB ( had ik nog liggen )
Speakers: Sinustec ST-165 ( gekocht op conrad ) ( had ik ook nog liggen )
Belastbaarheid muziek (max.) 300 W
Belastbaarheid RMS 150 W
Geluidsniveau 90 dB
Frequentiebereik 30 - 23.000 Hz

Het zal niet de beste composet zijn, maar is ook niet zo slecht.
De kist is gemaakt uit 15mm multiplex. Verlijmd en dicht gekit. ( dus luchtdicht )

Zou graag wat foto's tonen als ik weet hoe dit moet.

Alvast bedankt voor jullie tijd en mogelijke hulp/oplossingen.
pi_177817679








[ Bericht 35% gewijzigd door jogy op 14-03-2018 17:01:19 (linkjes aangepast) ]
pi_177819673
quote:
Moet er geen basstube in?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  woensdag 14 maart 2018 @ 17:01:48 #4
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_177819769
Welkom op FOK! Je dropbox linkjes deden het niet dus ik heb ze in imgur gepropt.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_177819892
Verder geen verstand van maar ziet er netjes uit :7
pi_177819990
Eigenlijk simpel te testen door de achterkant een minimaal kiertje open te laten.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_177820145
Ik dacht altijd dat een composet geschikt was voor gesloten behuizing ? Aangezien werken met basspoort niet zo evident is.

Bedankt voor de foto's juist te zetten.
pi_177821002
Misschien omdat je maar 2 x 50 watt gebruikt van je radio.

Kijk ook even naar de stekkers.

quote:
Na inbouwen leek 1 speaker neit te werken. maar dat was mijn eigen schuld. Tussen de filter en de tweeker zit een stukje kabel met stekkertjes, om die stekkertjes moet je een isolatie hulsje schuiven, deze had ik niet goed eroverheen geschoven, is echt NET lang genoeg voor het volledig isoleren van de open stekkertjes. En deze maakte contact met de magneet van de woofer, en kwam er geen geluid uit de tweeter. Nadat dit was opgelost geen vuiltje aan de lucht.
pi_177821736
Radio is het probleem niet. Heb in mijn vorige auto zelfs iets zwaardere composet gehad rechtstreeks op de radio en dat ging perfect.

Stekkers is allemaal goed anders had ik geen geluid ergens en dat is niet het geval.
pi_177824171
maak de inhoud eens de helft kleiner.
pi_177824696
Dat was ik ergens ook al van plan maar zou de zekerheid willen dat dit ook de oplossing is. Eens de kast gehalveerd is, is het moeilijk om dit ongedaan te maken.
pi_177825810
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 14:49 schreef tobberke het volgende:

De kist is gemaakt uit 15mm multiplex. Verlijmd en dicht gekit. ( dus luchtdicht )
Ik dacht altijd dat daar ook nog dempingsmateriaal tussen moest?



Verder weet ik niet of multiplex wel het juiste materiaal is voor goed geluid. Is dat niet veel te licht? Ik dacht altijd hoe compacter het materiaal hoe beter.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_177826576
Het meest gebruikt is inderdaad MDF en ik lees hier en daar dat multiplex minder goed is. Maar ook al evengoed gelezen dat dit ook prima gaat. Het vullen/dempen van de kast heeft dikwijls meer een invloed op het aantal liters. door te vullen word het juist aanzien door de 'woofer' als groter volume.
pi_178015624
Technisch verhaal, maar hier staat wel wat nuttige info in voor het bouwen van gesloten luidsprekers (en ook basreflex). Is dus waarschijnlijk een combi tussen afmeting van de kist en de gebruikte luidsprekers.

http://loudmagnet.com/html/kast.htm
pi_178021195
het zijn je speakers.
deze heb ik ook gehad de bass is gewoon te zwak.
pas als er een versterker achter zit komen die dingen pas tot leven.

de radio is met zijn 2x 18watt rms gewoon te zwak om ze aan te sturen.
  zaterdag 24 maart 2018 @ 11:57:13 #16
293036 DeMolay
Asmodeus & Me
pi_178054328
Eerst de Thiele Small parameters van de luidspreker opzoeken

en dan deze site gebruiken ...en wolla

http://www.mh-audio.nl/spk_calc.asp

Niet elke luidspreker is geschikt voor gesloten kast en vice versa

kast kleiner testen doe je door er bakstenen in te leggen......

Maar ten alletijden de wanden bekleden met dempingsmateriaal om de staande golven tegen te gaan

Volstoppen met wol is ook een optie (de luchtrstoon snelhijd word lager waardoor hij imaginair een grotere kast ziet !
TTT [img]http://symboldictionary.net/library/graphics/symbols/tripletau.jpg[/img]
Δημοσθένης
http://www.youtube.com/watch?v=18FgnFVm5k0&fmt=37&hd=1&autoplay=1
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')