abonnement Unibet Coolblue
pi_177815909
quote:
'Avondklok' voor ouderen? Slecht idee, vinden ouderenorganisaties
De politie in Rijswijk adviseert ouderen om 's avonds niet meer de deur open te doen. Ouderenbond ANBO en het nationaal ouderenfonds vinden zo'n 'avondklok' een slecht idee. 'Een extra rondje van de wijkagent is nuttiger dan de deur sluiten.'

Ouderenbond ANBO begrijpt de noodzaak om ouderen te beschermen tegen babbeltrucs, die vaak resulteren in diefstallen of overvallen. ,,Maar als je iemand wilt beroven is dat niet voorbehouden aan een tijdstip'', zegt een woordvoerder van de bond. ,,Criminelen kunnen ook overdag toeslaan.''

In de gemeente Rijswijk werden vorig jaar 197 ouderen het slachtoffer van een babbeltruc. Reden voor de politie en buurtpreventieteams om het bijzondere advies uit te brengen aan ouderen om in de winter na 19.30 uur en in de zomer na 20.00 uur niet langer de deur open te doen als er wordt aangebeld.

,,De tijdlimiet is een advies'', verduidelijkt Erik van der Veer. Hij is coördinator van de buurtpreventieteams in Rijswijk die samenwerken met de plaatselijke politie. ,,Mijn eigen kinderen mogen de deur ’s avonds ook niet open doen.''

Isolement
Maar daar stelt het Nationaal Ouderenfonds tegenover dat zo'n avondklok het isolement van ouderen in de hand werkt. Woordvoerder Jette Reichert: ,,Ouderen kunnen er zenuwachtig van worden. Dan zou iedereen die na half acht aanbelt ineens de grote boze buitenwereld zijn. Je moet te allen tijde voorkomen dat mensen die zelfstandig thuis wonen zich niet meer op hun gemak voelen.''

Daarnaast kunnen ook mensen met goede bedoelingen na de avondklok aanbellen. ,,Die sluit je ook uit. Als iemand alleen thuis woont heb je ook kans dat een buurvrouw eens even komt kijken hoe het gaat, of iemand die toevallig in de straat is of er komt familie op de koffie. Daar doe je dan ook niet meer voor open, waardoor de eenzaamheid kan toenemen. Een extra rondje van de wijkagent is nuttiger dan de deur sluiten.''

Reichert besluit: ,,Door te zeggen 'doe de deur niet meer open' zet je ouderen in een hoekje weg. Zo bezien is een avondklok best een vergaande maatregel.''
Bron: AD

Een omgekeerde wereld, ipv. de problemen waarom ouderen niet meer naar buiten kunnen aan te pakken worden ze geadviseerd om binnen te blijven in de avonduren. Ik kom nog uit een tijd dat er een touwtje door de brievenbus hing als we bij mijn oma of tante op bezoek gingen, ook al was dat in mijn buurt ondenkbaar. Maar dit is iets wat nooit mag gebeuren in dit land, slachtoffers die zich dienen aan te passen aan de criminelen.

Dat er nog mensen zijn die durven te beweren dat de criminaliteit nog afneemt. :r

[ Bericht 0% gewijzigd door J.A.R.V.I.S. op 14-03-2018 13:53:12 ]
  woensdag 14 maart 2018 @ 13:53:30 #2
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_177816036
In jouw tijd had je nog een stuk minder nieuwe culturele zegeningen denk ik.
pi_177816044
Het is een advies. Niet meer dan dat.
pi_177816087
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 13:53 schreef Richestorags het volgende:
In jouw tijd had je nog een stuk minder nieuwe culturele zegeningen denk ik.
Niet in het stadje waarin ik ben opgegroeid helaas. Het dorp van mijn tante was alsof je in een ander land terecht kwam, en dit klinkt raar, het was alsof daar ook altijd de zon scheen. Dat herinner ik mij er nog van, maar ik woonde dat ook in een achterstandswijk waar het niet prettig opgroeien was.
pi_177816122
Misschien maar zo'n deur met een klein raampje/luikje erin opnieuw introduceren. Hebben mijn ouders ook in hun voordeur van het huis uit ca. 1930. Kun je goed zien en vragen wat ze van je moeten/willen. Bevalt het je niet gooi je dat ding weer dicht.
pi_177816134
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 13:47 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Bron: AD

Een omgekeerde wereld, ipv. de problemen waarom ouderen niet meer naar buiten kunnen aan te pakken worden ze geadviseerd om binnen te blijven in de avonduren. Ik kom nog uit een tijd dat er een touwtje door de brievenbus hing als we bij mijn oma of tante op bezoek gingen, ook al was dat in mijn buurt ondenkbaar. Maar dit is iets wat nooit mag gebeuren in dit land, slachtoffers die zich dienen aan te passen aan de criminelen.

Dat er nog mensen zijn die durven te beweren dat de criminaliteit nog afneemt. :r
Gaat niet om dat ze niet naar buiten mogen maar niet de deur open doen. Heb jij je eigen artikel wel gelezen?
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
pi_177816147
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 13:53 schreef Cherni het volgende:
Het is een advies. Niet meer dan dat.
Dat advies horen ze niet te geven.

Wil je niet dat je overvallen wordt, dan kom nooit meer je deur uit. Wil je niet dat ze je spullen stelen bij een inbraak, haal dan geen spullen. Wil je niet lastiggevallen worden op straat, dan kom niet meer buiten.

Geen zorgen, allemaal goedbedoelde adviezen, je kan er alleen geen klote mee. Ouderen moeten gewoon veilig over straat kunnen, en niet alleen ouderen, dat geld ook voor andere groepen binnen de samenleving. Als alle ouderen nu massaal binnenblijven is het volgende advies maar dat de gehandicapten of vrouwen binnen moeten blijven?

Hier is een advies: zorg voor meer blauw, en dan niet in die manager functies, en zorg eens dat criminelen wat langer dan 10 minuten vastgehouden kunnen worden.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 14 maart 2018 @ 13:58:35 #8
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_177816155
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 13:47 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

waarom ouderen niet meer naar buiten kunnen
Niet waar dit bericht over gaat, maar dat geheel terzijde.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_177816226
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 13:57 schreef maryen65 het volgende:

[..]

Gaat niet om dat ze niet naar buiten mogen maar niet de deur open doen. Heb jij je eigen artikel wel gelezen?
Hoe kom je naar buiten? Juist, door de deur open te doen, wat wordt geadviseerd? De deur niet meer open te doen. Vandaar dat ook een buurvrouw niet meer even een kijkje kan nemen.

Natuurlijk is het bericht meer gericht op "de deur niet opendoen", maar babbeltrucs gebeuren ook gewoon open op straat, ouderen worden niet alleen opgelicht door criminelen bij hun eigen voordeur.
pi_177816403
Wel toevallig vorige maand nog een aantal camera's geīnstalleerd bij mijn ouders vanwege de veiligheid. Worden ook al een dagje ouder, en zijn mij de laatste jaren te vaak woningovervalleen gepleegd in de buurt en zelfs in de straat bij ouderen.
pi_177817296
"Roken is slecht. Vooral voor de gordijnen." - Willem van Hanegem
  woensdag 14 maart 2018 @ 16:52:43 #12
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_177819599
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 13:47 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Bron: AD

Een omgekeerde wereld, ipv. de problemen waarom ouderen niet meer naar buiten kunnen aan te pakken worden ze geadviseerd om binnen te blijven in de avonduren. Ik kom nog uit een tijd dat er een touwtje door de brievenbus hing als we bij mijn oma of tante op bezoek gingen, ook al was dat in mijn buurt ondenkbaar. Maar dit is iets wat nooit mag gebeuren in dit land, slachtoffers die zich dienen aan te passen aan de criminelen.

Dat er nog mensen zijn die durven te beweren dat de criminaliteit nog afneemt. :r
Dit gaat toch over het niet meer open doen van de deur na een bepaalde tijd, niet over het thuis blijven na een bepaalde tijd?

Ouderen van tegenwoordig lijken ook gewoon een stuk kwetsbaarder zijn dan die van 30 jaar geleden. Bij mijn overgrootmoeder had het toen al geen zin als je aan kwam waaien zonder vooraf te bellen.

Tegelijkertijd wordt het criminelen ook een stuk makkelijker gemaakt nu ouderen langer zelfstandig wonen en niet meer in een verzorgingshuis waar je eerst langs de receptie moet.

Zo'n slecht idee vind ik het niet om te adviseren om 's avonds de deur niet open te doen als je geen bezoek verwacht.
So we just called him Fred
pi_177820143
Valt wel op dat "men" met twee maten meet, als het om aanrandingen van vrouwen zou gaan, dan zou gelijkaardig advies ("vermijd ...") een stormvloed van kritiek oogsten.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')