abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 13 maart 2018 @ 17:26:25 #1
391391 Basxt
~~WhatsApp Groepsbeheerder~~
pi_177796037
Een klant wilt in ons "investeren" door ons een lening te bieden van 10K, deze moeten wij terugbetalen binnen maximaal 2 jaar. (zonder rente)

Moet ik hier bijvoorbeeld als bedrijf gewoon btw over betalen of zijn d'r aparte regels voor zulke leningen?
SOMEWHERE THERE IS A TREE, TIRELESSLY PRODUCING OXYGEN SO THAT YOU CAN STAY ALIVE. FIND IT AND APOLOGIZE.
  dinsdag 13 maart 2018 @ 17:44:22 #2
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_177796328
Als je dit soort basale boekhoudkennis mist; zoek een goede boekhouder! Een goede levert je geld op ipv dat hij je geld kost.

OT: nee geen BTW. Wel moet je er rekening mee houden dat de fiscus waarschijnlijk eisen stelt, waaronder hoogstwaarschijnlijk dat de lening marktconform moet zijn en er dus wel degelijk interest gerekend moet worden.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_177822957
Het zou heel goed als gift worden beoordeelt, net zoals je terugbetaling een gift zou kunnen zijn.

Je boekhouder weet hier meer van.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 15 maart 2018 @ 10:24:14 #4
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_177833356
hooguit de rente zou als gift gezien kunnen worden. maar 10k gedurende twee jaar, 4% is 800 euro.

ik denk niet dat de fiscus heel veel tijd gaat stoppen om dat uit te zoeken.
Tot nooit .......
pi_177834029
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 17:44 schreef sanger het volgende:
marktconform
Marktconform zal tegenwoordig niet echt hoog zijn aangezien banken amper rente geven. Als pietje bij bank X 0,1% krijgt. Dan kan hij dat geld toch ook uitlenen aan ts voor 0,1%.

Met deze bizare rente situatie kunnen ze daar niets tegen doen lijkt mij. Volgens mij zijn er zelfs een aantal bedrijven die bonds tegen negatieve rente uitgeven/uitgaven.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_177834098
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 10:58 schreef ITrade het volgende:

[..]

Marktconform zal tegenwoordig niet echt hoog zijn aangezien banken amper rente geven. Als pietje bij bank X 0,1% krijgt. Dan kan hij dat geld toch ook uitlenen aan ts voor 0,1%.

Met deze bizare rente situatie kunnen ze daar niets tegen doen lijkt mij. Volgens mij zijn er zelfs een aantal bedrijven die bonds tegen negatieve rente uitgeven/uitgaven.
Je moet hiervoor niet kijken naar spaarrentes, maar rentes op zakelijke leningen. Die liggen tussen 3% en 10% helemaal afhankelijk van risicoprofiel etc. met 0.1% zul je dus niet wegkomen...
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_177834149
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 11:01 schreef ender_xenocide het volgende:

[..]

Je moet hiervoor niet kijken naar spaarrentes, maar rentes op zakelijke leningen. Die liggen tussen 3% en 10% helemaal afhankelijk van risicoprofiel etc. met 0.1% zul je dus niet wegkomen...
Dat is het probleem van de geldgever, niet van de geldnemer. En het gaat natuurlijk totaal niet om materiële bedragen.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  donderdag 15 maart 2018 @ 11:08:28 #8
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_177834214
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 11:05 schreef nostra het volgende:

[..]

Dat is het probleem van de geldgever, niet van de geldnemer.
Nee, als het niet voldoet aan de eisen wordt het niet gezien als lening en komen er dus andere belastingtechnische aspecten om de hoek kijken. Dus ook mogelijk probleem voor TS.

quote:
[quote]En het gaat natuurlijk totaal niet om materiële bedragen.
Klopt, daarom wil je er ook geen gezeur om hebben ;)
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 15 maart 2018 @ 11:12:57 #9
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_177834292
Als de rente niet markt comform is wordt het voor de fiscus gezien als schenking. (bedrijfsmatig) Althans dat denk ik.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
pi_177834405
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 11:08 schreef sanger het volgende:
Nee, als het niet voldoet aan de eisen wordt het niet gezien als lening
Dat is te kort door de bocht. Fiscaal wordt gewoon aangesloten bij de civielrechtelijke kwalificatie, tenzij sprake is van een schijnlening, een deelnemerschapslening of een bodemlozeputlening. Dat is hier allemaal niet het geval, dus is er fiscaal gewoon sprake van vreemd vermogen. Hooguit wordt de rente als onzakelijke voorwaarde gezien en dat is alleen voor de geldverstrekker een issue.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_177834416
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 11:01 schreef ender_xenocide het volgende:

[..]

Je moet hiervoor niet kijken naar spaarrentes, maar rentes op zakelijke leningen. Die liggen tussen 3% en 10% helemaal afhankelijk van risicoprofiel etc. met 0.1% zul je dus niet wegkomen...
Dus als ik geld leen aan laten we zeggen Nestlé met negatieve rente mag dat niet? Kunnen hun het risicoprofiel wel zozeer bepalen. Geld lenen aan een bank tegen 0.1% terwijl deze banken ook niet allemaal even goed zijn is ook waanzin. Waarom zou ik dan mijn geld niet "veilig" bij de bakker om de hoek kunnen brengen omdat ik hem vertrouw dan die bankiers.

Knap als ze zulke investeringsbeslissingen kunnen beslissen voor iemand. Dan kan je ook wel zeggen dat die lening aan de bank een gift is.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')