abonnement Unibet Coolblue
pi_177790316
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 13:13 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
Oke, nu hebben het roken volledig vergalt en nu gaan we het stoken van een fikkie ook vergallen.
Man, man, man waar gaat het heen met Nederland.

Maar Schiphol uitbreiden naar Lelystad dat doen we gewoon wel, want ja al die extra vluchten zijn natuurlijk helemaal niet slecht voor de luchtkwaliteit en de asmatische mensen.

_O- _O- _O-
Dat is ook aids. Begin maar eens met BTW te heffen op vliegtickets en kerosine, plus accijns op kerosine.
pi_177790363
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 13:13 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
Oke, nu hebben het roken volledig vergalt en nu gaan we het stoken van een fikkie ook vergallen.
Man, man, man waar gaat het heen met Nederland.

Maar Schiphol uitbreiden naar Lelystad dat doen we gewoon wel, want ja al die extra vluchten zijn natuurlijk helemaal niet slecht voor de luchtkwaliteit en de asmatische mensen.

_O- _O- _O-
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 13:30 schreef CarbonC het volgende:

[..]

Dat is ook aids. Begin maar eens met BTW te heffen op vliegtickets en kerosine, plus accijns op kerosine.
NWS / Nieuwe Schiphol in de zee?
  dinsdag 13 maart 2018 @ 13:34:02 #36
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177790383
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 12:30 schreef nanuk het volgende:

[..]

Om een huis op hout te verwarmen heb je denk ik minstens een hectare nodig. Met vijf miljoen huizen in nl zou je dus ongeveer heel Nederland moeten gebruiken voor je warmte voorziening, inclusief het oppervlakte van het IJsselmeer en andere wateren.

Willekeurig een paar stronken uit het bos jatten kan als alleen jij en ik dat doen.
Een redeljk geisoleerd huis verwarmen kun je met een klein bosje van 1000m2 wel af hoor! Voor 5 miljoen huishoudens is dat dus 5 miljard m2, dat is 5000 km2. Ofwel Noord- en Zuid Holland.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 13 maart 2018 @ 13:36:26 #37
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_177790428
Milieuonvriendelijk pleur toch op.

Als je het zelf niet opstookt dan gaat het in de kolencentrale als biomassa, zogenaamd als co2 reductie :')
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_177790617
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 13:34 schreef LXIV het volgende:

[..]

Een redeljk geisoleerd huis verwarmen kun je met een klein bosje van 1000m2 wel af hoor! Voor 5 miljoen huishoudens is dat dus 5 miljard m2, dat is 5000 km2. Ofwel Noord- en Zuid Holland.
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=3306

https://boslessen.nl/deel(...)/les-9-houtproductie

Mijn inschatting van die hectare per woning was dus niet zo slecht. Tenminste uitgaande van tientallen jaren voldoende warmte hebben.

quote:
1s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 13:36 schreef fathank het volgende:
Milieuonvriendelijk pleur toch op.

Als je het zelf niet opstookt dan gaat het in de kolencentrale als biomassa, zogenaamd als co2 reductie :')
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 12:17 schreef nanuk het volgende:
Zeer efficiënt verbranden vergt zo consistent mogelijk hout. Hout wat jij uit het bos haalt is van verschillende afmetingen, verschillende houtsoorten en vochtigheidsgraad. Wil je dat efficiënt verbranden moet je dus heel veel meet en regel techniek er aan hangen. Als je al heel goed kunt verbranden dan nog komt er steeds rookgas en roet vanaf wat je zou moeten zuiveren en dat doe je niet in je eigen kachel, daarvoor is een industriële installatie nodig die meestal vele malen groter is dan de rest van de installatie bij elkaar.

Op grote schaal hout verbranden voor energie kan dus wel op industrieel niveau maar is bij massaal gebruik door particulieren een grote stap terug in de luchtkwaliteit.

Gas heeft als verbrandingsproducten vrijwel alleen water en co2, hout is gewoon minder schoon, zelfs minder schoon dan olie. dat het voor het milieu als verantwoord wordt beschouwd is alleen maar omdat het vernieuwbaar kan zijn.

Hout verbranden voor energie kan imho alleen op industrie schaal of in dun bevolkte gebieden.
pi_177790619
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 13:36 schreef fathank het volgende:
Milieuonvriendelijk pleur toch op.

Als je het zelf niet opstookt dan gaat het in de kolencentrale als biomassa, zogenaamd als co2 reductie :')
Lezen, Henk: een kolencentrale is veel schoner dan een houtkachel thuis.
Met die biomassa moeten ze inderdaad per direct stoppen.
  dinsdag 13 maart 2018 @ 13:59:18 #40
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_177790900
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 13:46 schreef CarbonC het volgende:

[..]

Lezen, Henk: een kolencentrale is veel schoner dan een houtkachel thuis.
Met die biomassa moeten ze inderdaad per direct stoppen.
Ik heb liever een houtkachel bij de buurman dan een kolencentrale in de achtertuin.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  dinsdag 13 maart 2018 @ 13:59:49 #41
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177790913
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 13:46 schreef CarbonC het volgende:

[..]

Lezen, Henk: een kolencentrale is veel schoner dan een houtkachel thuis.
Volgens mij is jou nu ook al honderd keer uitgelegd dat de absolute uitstoot van een kolencentrale duizenden malen meer is dan die houtkachel bij de buurman thuis. Dat relatieve per kuub gezwam is natuurlijk stemmingmakerij 1e klas.
  dinsdag 13 maart 2018 @ 13:59:58 #42
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_177790916
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 13:59 schreef fathank het volgende:

[..]

Ik heb liever een houtkachel bij de buurman dan een kolencentrale in de achtertuin.
_O- 8)7
"Hoka Hey!"
  dinsdag 13 maart 2018 @ 14:02:04 #43
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_177790958
Ga anders lekker in de Eemshaven wonen is er nuemamd in de buurt die een houtkachel stookt en kun je naar die mooie kolencentrale kijken hoe schoon die wel niet is
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  dinsdag 13 maart 2018 @ 14:03:53 #44
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_177790999
Dan woon ik nog liever in Borssele
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  dinsdag 13 maart 2018 @ 14:05:08 #45
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177791032
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 14:02 schreef fathank het volgende:
Ga anders lekker in de Eemshaven wonen is er nuemamd in de buurt die een houtkachel stookt en kun je naar die mooie kolencentrale kijken hoe schoon die wel niet is
Je wordt ondertussen doodmoe van die marginale zelfbenoemde expert clubjes die een podium krijgen om hun eigen evangelie te verkondigen.
  dinsdag 13 maart 2018 @ 14:10:08 #46
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_177791164
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 14:02 schreef fathank het volgende:
Ga anders lekker in de Eemshaven wonen is er nuemamd in de buurt die een houtkachel stookt en kun je naar die mooie kolencentrale kijken hoe schoon die wel niet is
Kun je meteen de schepen bekijken die de kolen aanleveren. De ongefilterde stookolie rook valt in het niets bij de rook van een houtkacheltje.
pi_177791406
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 13:59 schreef AchJa het volgende:

[..]

Volgens mij is jou nu ook al honderd keer uitgelegd dat de absolute uitstoot van een kolencentrale duizenden malen meer is dan die houtkachel bij de buurman thuis. Dat relatieve per kuub gezwam is natuurlijk stemmingmakerij 1e klas.
Over stemmingmakerij gesproken.....

Als je de absolute uitstoot wilt bekijken dan moet je de uitstoot van alle kolencentrales naast de uitstoot van alle houtkachels zetten.
Iets zegt me dat die laatste groter is.
pi_177791500
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 13:30 schreef CarbonC het volgende:

[..]

Dat is ook aids. Begin maar eens met BTW te heffen op vliegtickets en kerosine, plus accijns op kerosine.
Lekker terug naar de fifties, op de fiets naar Ameland.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  dinsdag 13 maart 2018 @ 14:35:38 #49
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177791857
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 14:19 schreef grimselman het volgende:

[..]

Over stemmingmakerij gesproken.....

Als je de absolute uitstoot wilt bekijken dan moet je de uitstoot van alle kolencentrales naast de uitstoot van alle houtkachels zetten.
Iets zegt me dat die laatste groter is.
Natuurlijk... :')

Centrales die 24/7/365 draaien hebben uiteraard veel minder uitstoot...
  dinsdag 13 maart 2018 @ 14:36:09 #50
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_177791876
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 12:17 schreef nanuk het volgende:

[..]

Ik lees wel de hele tijd dat jij er heel veel verstand van claimt te hebben maar dat je feitelijk weinig inzicht hebt. Zullen we de persoonlijke aanvallen hier bij laten en weer inhoudelijk gaan doen?

Zeer efficiënt verbranden vergt zo consistent mogelijk hout. Hout wat jij uit het bos haalt is van verschillende afmetingen, verschillende houtsoorten en vochtigheidsgraad. Wil je dat efficiënt verbranden moet je dus heel veel meet en regel techniek er aan hangen. Als je al heel goed kunt verbranden dan nog komt er steeds rookgas en roet vanaf wat je zou moeten zuiveren en dat doe je niet in je eigen kachel, daarvoor is een industriële installatie nodig die meestal vele malen groter is dan de rest van de installatie bij elkaar.

Op grote schaal hout verbranden voor energie kan dus wel op industrieel niveau maar is bij massaal gebruik door particulieren een grote stap terug in de luchtkwaliteit.

Gas heeft als verbrandingsproducten vrijwel alleen water en co2, hout is gewoon minder schoon, zelfs minder schoon dan olie. dat het voor het milieu als verantwoord wordt beschouwd is alleen maar omdat het vernieuwbaar kan zijn.

Hout verbranden voor energie kan imho alleen op industrie schaal of in dun bevolkte gebieden.
Persoonlijke aanvallen, beetje sensitief? Ik claim helemaal niets, als je hout wil stoken is dat de manier. Verschillende houtsoorten, nee hoor, 2 soorten hout. Vochtigheidsgehalte kun je met een goede vochtmeter bepalen, zichtbaar is het hout goed droog als het barst. Ik verbrand zo goed als mogelijk - geen witte rook uit de schoorsteen! Als ik al verbrand, hooguit 1x per week en alleen in het winterseizoen.

Dus als je hout verbrand in een dun bevolkt gebied is het geen luchtvervuiling? Gelukkig verbrand de industrie het hout allemaal op de juiste manier, toch? Wat een kromme redeneringen zeg ...................... :N
"Hoka Hey!"
  dinsdag 13 maart 2018 @ 14:38:41 #51
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_177791974
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 14:19 schreef grimselman het volgende:

[..]

Iets zegt me dat die laatste groter is.
:')
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
pi_177792210
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 14:36 schreef matspontius het volgende:

[..]

Persoonlijke aanvallen, beetje sensitief? Ik claim helemaal niets, als je hout wil stoken is dat de manier. Verschillende houtsoorten, nee hoor, 2 soorten hout. Vochtigheidsgehalte kun je met een goede vochtmeter bepalen, zichtbaar is het hout goed droog als het barst. Ik verbrand zo goed als mogelijk - geen witte rook uit de schoorsteen! Als ik al verbrand, hooguit 1x per week en alleen in het winterseizoen.

Dus als je hout verbrand in een dun bevolkt gebied is het geen luchtvervuiling? Gelukkig verbrand de industrie het hout allemaal op de juiste manier, toch? Wat een kromme redeneringen zeg ...................... :N
En dan verwijt je mij herhaaldelijk dat ik niet lees. Je herhaalt alleen maar wat je eerder hebt geschreven maar wilt niet geloven dat de uitstoot van hout gewoon vies is als je geen rookgasreinigingsinstalatie hebt. En die heb je niet ga ik voor het gemak even van uit.

In een dun bevolkt gebied is er minder overlast omdat er minder mensen wonen en er minder andere overlast is. Daar kan de het vaste bestanddeel uit de rook dus rustig afgevangen worden door de natuur en heeft de tijd op natuurlijke wijze te recycleren zonder al te veel schade aan te richten.
  dinsdag 13 maart 2018 @ 14:58:10 #53
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_177792521
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 14:46 schreef nanuk het volgende:

[..]

En dan verwijt je mij herhaaldelijk dat ik niet lees. Je herhaalt alleen maar wat je eerder hebt geschreven maar wilt niet geloven dat de uitstoot van hout gewoon vies is als je geen rookgasreinigingsinstalatie hebt. En die heb je niet ga ik voor het gemak even van uit.

In een dun bevolkt gebied is er minder overlast omdat er minder mensen wonen en er minder andere overlast is. Daar kan de het vaste bestanddeel uit de rook dus rustig afgevangen worden door de natuur en heeft de tijd op natuurlijke wijze te recycleren zonder al te veel schade aan te richten.
En hoe gaat het vaste bestanddeel dan afgevangen worden en op een natuurlijke wijze recyclen? En de opmerking van de industrie laat je voor het gemak maar even links liggen?

Maak je je ook druk om al die milieuvervuilende praktijken in de wereld? Rijd je auto? Vlieg je? etc.
"Hoka Hey!"
pi_177792757
Ja, ik doe net als iedereen ook vervuilende activiteiten maar probeer dat net als de meeste mensen een beetje te beperken. In ieder geval ga ik niet mezelf en de rest van de wereld voor de gek houden en ontkennen.

Rook en roet bestanddelen worden o.a. door boombladeren ingevangen en opgenomen. Door regen en mist wordt ook een deel uit de lucht gewassen, Eenmaal niet meer in de lucht gaat het gewoon weer mee in de voedingsketen.

Die opmerking over industriële verbranding had ik maar even laten zitten omdat ik het en beetje denigrerend vond om je er op te wijzen dat ik dat al twee keer heb beschreven.

Ken je die opmerking van de pot over de ketel?
pi_177793070
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 09:22 schreef CarbonC het volgende:

[..]

Dat netwerk kan het allemaal zeker wel aan.
En een pelletkachel is ook een smerig kutding. Een iets minder smerig kutding dan een houtkachel, maar nog steeds een smerig kutding.
Het netwerk kan het niet aan. Stel we stappen allemaal over op warmtepompen. Vooral bij oudere huizen van <2000 heb je een sterkere warmtepomp nodig. Als de hele wijk bij koud weer dat doet, dan liggen de stoppen eruit.

Bij een dag als 28 feb is er 4,4TWh aan gas verstookt.
https://www.gasunie.nl/ni(...)oudste-dag-sinds-zes
Dat is bij een COP van 2 (*want koud) 2,2TWh. Dat is meer dan wat nu in 5 dagen wordt opgemaakt aan stroom in NL.
  dinsdag 13 maart 2018 @ 15:18:04 #56
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_177793078
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 15:06 schreef nanuk het volgende:
Ja, ik doe net als iedereen ook vervuilende activiteiten maar probeer dat net als de meeste mensen een beetje te beperken. In ieder geval ga ik niet mezelf en de rest van de wereld voor de gek houden en ontkennen.

Rook en roet bestanddelen worden o.a. door boombladeren ingevangen en opgenomen. Door regen en mist wordt ook een deel uit de lucht gewassen, Eenmaal niet meer in de lucht gaat het gewoon weer mee in de voedingsketen.

Die opmerking over industriële verbranding had ik maar even laten zitten omdat ik het en beetje denigrerend vond om je er op te wijzen dat ik dat al twee keer heb beschreven.

Ken je die opmerking van de pot over de ketel?
Jij snapt blijkbaar de vraag over de industrie niet omdat je per se gelijk wil hebben. Dus jij denkt dat alle industrie sectoren van de wereld lekker milieuvriendelijk hout verbranden _O- Doe niet zo naief man

Nee, het is niet hypocriet om over houtkachels te klagen maar intussen wel met je stink bak rond te toeren en lekker op vakantie met het vliegtuigje te gaan. Doe je aan strikte afvalscheiding, koop je bio voedsel, etc.? Als je klaagt wees dan ook consequent in je eigen handelen ..............
"Hoka Hey!"
pi_177793133
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 15:18 schreef matspontius het volgende:

[..]

Jij snapt blijkbaar de vraag over de industrie niet omdat je per se gelijk wil hebben. Dus jij denkt dat alle industrie sectoren van de wereld lekker milieuvriendelijk hout verbranden _O- Doe niet zo naief man

Nee, het is niet hypocriet om over houtkachels te klagen maar intussen wel met je stink bak rond te toeren en lekker op vakantie met het vliegtuigje te gaan. Doe je aan strikte afvalscheiding, koop je bio voedsel, etc. Als je klaagt wees dan ook consequent in je eigen handelen ..............
Ik vraag me steeds af hoe oud je bent. Kennelijk woon je op jezelf maar je kennisniveau is hooguit dat van een brugklasser. Je manier van communiceren is ook al erg puberaal.

Ik ga mn tijd nuttiger besteden. Succes met je kachel en de relatie met je buren.
  dinsdag 13 maart 2018 @ 15:22:39 #58
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_177793170
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 15:21 schreef nanuk het volgende:

[..]

Ik vraag me steeds af hoe oud je bent. Kennelijk woon je op jezelf maar je kennisniveau is hooguit dat van een brugklasser. Je manier van communiceren is ook al erg puberaal.

Ik ga mn tijd nuttiger besteden. Succes met je kachel en de relatie met je buren.
Goede reactie, je komt er niet meer uit en poetst dan de plaat. En mijn relatie met de buren is prima, die hebben namelijk ook een houtkachel _O- :W
"Hoka Hey!"
pi_177793239
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 15:17 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Het netwerk kan het niet aan. Stel we stappen allemaal over op warmtepompen. Vooral bij oudere huizen van <2000 heb je een sterkere warmtepomp nodig. Als de hele wijk bij koud weer dat doet, dan liggen de stoppen eruit.

Bij een dag als 28 feb is er 4,4TWh aan gas verstookt.
https://www.gasunie.nl/ni(...)oudste-dag-sinds-zes
Dat is bij een COP van 2 (*want koud) 2,2TWh. Dat is meer dan wat nu in 5 dagen wordt opgemaakt aan stroom in NL.
Stap 1 is oude huizen goed isoleren.
pi_177793291
"Uit een proef in het Noord-Hollandse Schoorl, uitgevoerd door het Energieonderzoek Centrum Nederland in 2009, bleek dat houtrook verantwoordelijk was voor 9 tot 27 procent van de lokale PM10-concentratie, tegenover 30 tot 39 procent aan PM 2,5."

Bron: https://www.volkskrant.nl(...)tkachel-nu~a4580437/

1/3 van de zeer schadelijke PM2.5 komt van die kankerkachels!!!

=> z.s.m. verbieden, deze kankerveroorzakende onzin.
  dinsdag 13 maart 2018 @ 15:30:14 #61
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_177793336
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 15:28 schreef CarbonC het volgende:
"Uit een proef in het Noord-Hollandse Schoorl, uitgevoerd door het Energieonderzoek Centrum Nederland in 2009, bleek dat houtrook verantwoordelijk was voor 9 tot 27 procent van de lokale PM10-concentratie, tegenover 30 tot 39 procent aan PM 2,5."

Bron: https://www.volkskrant.nl(...)tkachel-nu~a4580437/

1/3 van de zeer schadelijke PM2.5 komt van die kankerkachels!!!

=> z.s.m. verbieden, deze kankerveroorzakende onzin.
Dit was in 2011:

Fijn stof in de vorm van PM10 1,6 kton (4,5%)
Fijn stof in de vorm van PM2.5 1,5 kton (8%).
Stikstofoxiden, NOx 1,4 kton (0,5%).
Zwaveldioxide, SO2 0,15 kton (0,2%).
Niet Methaan Vluchtige Organische stoffen, NMVOS 8 kton (4,5%).
Op fijn stof condenseerbare koolwaterstoffen 3 kton (-).
Koolmonoxide, CO 50 kton (7%).
Methaan, CH4 3,6 kton (0,4%); Dit is gelijk aan 0,1 Mton CO2-eq (0,05%).
Polycyclische aromatische koolwaterstoffen, PAK 49 ton (10-25%).
Dioxinen 6 gram (20%).
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_177793362
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 15:30 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Dit was in 2011:

Fijn stof in de vorm van PM10 1,6 kton (4,5%)
Fijn stof in de vorm van PM2.5 1,5 kton (8%).
Stikstofoxiden, NOx 1,4 kton (0,5%).
Zwaveldioxide, SO2 0,15 kton (0,2%).
Niet Methaan Vluchtige Organische stoffen, NMVOS 8 kton (4,5%).
Op fijn stof condenseerbare koolwaterstoffen 3 kton (-).
Koolmonoxide, CO 50 kton (7%).
Methaan, CH4 3,6 kton (0,4%); Dit is gelijk aan 0,1 Mton CO2-eq (0,05%).
Polycyclische aromatische koolwaterstoffen, PAK 49 ton (10-25%).
Dioxinen 6 gram (20%).
Bron??

Daarnaast is sinds 2011 het aandeel verkeer flink gedaald en die van houtstook flink gestegen (steeds meer mensen kopen zo'n kankerkachel bij de bouwmarkt).

[ Bericht 7% gewijzigd door CarbonC op 13-03-2018 15:37:12 ]
  dinsdag 13 maart 2018 @ 15:53:47 #63
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_177793985
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 15:31 schreef CarbonC het volgende:

[..]

Bron??

Daarnaast is sinds 2011 het aandeel verkeer flink gedaald en die van houtstook flink gestegen (steeds meer mensen kopen zo'n kankerkachel bij de bouwmarkt).
https://www.ecn.nl/docs/library/report/2012/e12011.pdf
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_177794044
quote:
"Toch kan geconcludeerd worden
dat deze, gezien hun bijdrage aan de Nederlandse energievoorziening van circa 0,2%, onevenredig
groot is. Het aandeel in de emissies ligt namelijk op het 5 tot 20 voudige. Houtstook is in
Nederland verantwoordelijk voor ruim 5% van de totale fijn stof-emissie. Bij PM2.5 is de bijdrage
zelfs 8%. Wordt rekening gehouden met het condenseren van koolwaterstoffen op de
roetdeeltjes dan is het aandeel in de totale Nederlandse fijn stof emissie nog hoger. Ook bij
NMVOS (niet-methaan vluchtige organische stoffen) is er met 4% een substantiële bijdrage. Bij
Polycyclische Aromatische Koolwaterstoffen (PAK‘s) en dioxinen kan de bijdrage in de orde
van 20% liggen. Alleen bij de emissie van NOx en SO2 ligt het beeld minder extreem met bijdrage
aan de nationale emissies van 0,7% respectievelijk 0,3%. De emissies van fijn stof,
NMVOS en stoffen als dioxinen lopen aanzienlijk op als er onjuist gestookt wordt. Over het
aandeel onjuist stoken is echter nauwelijks wat bekend. De huidige Europese EN-normstelling
voor nieuwe kachels en inzethaarden heeft een positief effect op de emissies van kachels en inzethaarden.
Tot een substantiële emissiedaling in de toekomst leidt dit echter niet.
Bij het stoken van hout komen ook Ultrafijne deeltjes (UFP) vrij. Hoewel het gewichtaandeel in
de totale hoeveelheid fijn stof beperkt is, vormen deze deeltjes kleiner dan 100 nm (PM0,1) wellicht
wel een belangrijke bron van de gezondheidseffecten. Vanuit dit oogpunt wordt er in toenemende
mate onderzoek aan gedaan. De gezondheidseffecten van houtrook beperken zich echter
niet alleen tot de longen. Het RIVM concludeert: ―Blootstelling aan houtrook wordt in sommige
studies geassocieerd met een toename van (ziekenhuisopnamen voor) luchtweg-, hart- en
vaataandoeningen, luchtwegklachten en een verslechterde longfunctie Andere studies laten geen
relatie met gezondheidseffecten zien. Onderzoek met vrijwilligers die enkele uren werden
blootgesteld aan houtrook toont aan dat dit kan leiden tot gezondheidsschade en toxicologisch
onderzoek laat zien dat fijn stof van houtrook even schadelijk of soms schadelijker is dan fijn
stof van andere bronnen"

Nogal negatief over houtkachels dus.
pi_177794356
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 15:17 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Het netwerk kan het niet aan. Stel we stappen allemaal over op warmtepompen. Vooral bij oudere huizen van <2000 heb je een sterkere warmtepomp nodig. Als de hele wijk bij koud weer dat doet, dan liggen de stoppen eruit.

Bij een dag als 28 feb is er 4,4TWh aan gas verstookt.
https://www.gasunie.nl/ni(...)oudste-dag-sinds-zes
Dat is bij een COP van 2 (*want koud) 2,2TWh. Dat is meer dan wat nu in 5 dagen wordt opgemaakt aan stroom in NL.
Komt ook nog een electrisch vervoerdinges op wielen bij.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_177794588
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 15:25 schreef CarbonC het volgende:

[..]

Stap 1 is oude huizen goed isoleren.
yup. dat wordt goed gepromoot:

quote:
Subsidie voor particulieren op
Eigenaren-bewoners van een woning konden tot eind april 2017 deze subsidie ook aanvragen. Voor deze groep is de subsidie op.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')