abonnement Unibet Coolblue
  maandag 12 maart 2018 @ 23:31:59 #1
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_177782073
quote:
De overwaarde van uw oude woning is de verkoopprijs min de eigenwoningschuld en de verkoopkosten van die woning.

Verkoopt u voor de 1e keer uw eigen woning? Dan noemen wij de overwaarde uw eigenwoningreserve.
Overwaarde en eigenwoningreserve

quote:
Bij de vervreemding van een eigen woning wordt het vervreemdingssaldo eigen woning toegevoegd aan de eigenwoningreserve. Onder vervreemdingssaldo eigen woning wordt verstaan de waarde van de tegenprestatie bij de vervreemding van een eigen woning, verminderd met de kosten ter zake van die vervreemding en verminderd met de eigenwoningschuld voor de woning. Voor de toepassing van de eerste en tweede volzin wordt tot de eigenwoningschuld mede gerekend het bedrag van de verlaging, bedoeld in artikel 3.119a, vierde lid, en het bedrag dat op grond van artikel 3.119a, zesde lid, onderdeel b, niet tot de eigenwoningschuld behoort.
Artikel 3.119aa, lid 1 Wet inkomstenbelasting 2001

Mijn zus gaat binnenkort haar huis verkopen. Zij heeft nog een "oude" spaarhypotheek. Daarin heeft ze circa ¤ 20.000 opgebouwd. De verkoopwaarde van de woning is ¤ 210.000 en de hypotheekschuld is ook ¤ 210.000.

Vanmiddag hebben wij een gesprek gehad bij een hypotheekadviseur voor de hypotheek voor haar nieuwe woning. Deze dame was van mening dat het bedrag uit het spaarpotje van de spaarhypotheek (de bovenstaande ¤ 20.000) ingebracht moest worden in de hypotheek omdat anders de hypotheekrente niet geheel aftrekbaar was. Mijns inziens is er geen overwaarde/eigenwoningreserve (zelfs een restschuld als je de makelaarskosten meerekent) en is zij dus niet verplicht om het spaarpotje in te brengen in de nieuwe hypotheek om volledige renteaftrek (in box 1) te krijgen.

Wie heeft hier gelijk? (even buiten beschouwing gelaten of het wel of niet verstandig is om dit bedrag op de nieuwe hypotheek in mindering te brengen)
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  dinsdag 13 maart 2018 @ 00:27:04 #2
374132 Wicky15
It Wasn't Me
pi_177782556
Ik heb dit nu bij Belastingrecht en snap er geen tyfus van. Kan je dus niet helpen, maar ben wel benieuwd naar de uitkomst :P

[ Bericht 5% gewijzigd door Wicky15 op 13-03-2018 00:35:21 ]
pi_177782703
De spaarhypotheek bestaat niet meer (zoals je zo te lezen zelf ook weet) dus ik weet er niet bijster veel van. Maar here we go:

Een spaarhypotheek is een hypotheek met kapitaalverzekering eigen woning (KEW) (Belastingdienst). De voordelen uit een KEW worden gerekend tot de inkomsten uit eigen woning (Artikel 10bis.3. IB). Volgens artikel Artikel 10bis.6. hoef je de rente inbegrepen in de uitkering niet tot dat voordeel te rekenen mits er voldaan is aan drie eisen. Onder andere moet de uitkering aangewend zijn om de eigenwoningschuld af te lossen.

Dit wil dus zeggen dat de uitkering van 20.000 euro er toe leidt dat de rente (hoe hoog die is, weet ik niet) niet meer mag worden afgetrokken, tenzij je die gebruikt om de eigenwoningschuld af te lossen. Je zus heeft waarschijnlijk nog een eigenwoningschuld van voor 21 december 2012 als ik het goed begrijp.
pi_177784616
Moet ingebracht worden.
Als je al een spaarhypotheek had, kun je die trouwens gewoon meenemen (voor hetzelfde bedrag) of oversluiten naar een nieuwe spaar(bank)hypotheek voor datzelfde bedrag (laat dat doorrekenen, adviseurs zijn er niet happig op, omdat het meer werk is, maar vaak is het de goedkoopste optie).Alles wat je meer leent (dus in jouw geval boven de 210) moet in de vorm van een annuitaire of lineaire hypotheek (dit allles mits je gebruik wilt maken van HRA)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')