abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 12 maart 2018 @ 23:03:22 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_177781626
quote:
‘Boekhouder van Auschwitz’ (96) overleden voor start gevangenisstraf



De man die bekendstaat als de ‘boekhouder van Auschwitz’ is op 96-jarige leeftijd overleden. Hij was in 2015 een van de laatste mensen die veroordeeld werden voor de nazi-genocide van Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Oskar Gröning werd tot vier jaar gevangenisstraf veroordeeld voor zijn rol als medeplichtige bij de moord op 300.000 van de ongeveer één miljoen slachtoffers van het concentratiekamp Auschwitz. Hij lag in het ziekenhuis toen hij stierf; zijn straf nog moest beginnen. Gröning is volgens een woordvoerder van de aanklager in Hannover vrijdag overleden. Hij nam zelf niet deel aan het moorden, maar telde het afgepakte geld van slachtoffers bij hun aankomst in het kamp. Vandaar zijn bijnaam de ‘boekhouder van Auschwitz’.

Grönings rechtszaak werd gezien als een van de laatste grote processen in verband met de Holocaust, waarbij ongeveer zes miljoen Joden vermoord werden door het regime van Adolf Hitler. Het begin van zijn straf werd uitgesteld door juridisch getouwtrek en zijn slechte gezondheid.

Zijn zaak kwam in 2005 onder de aandacht na het geven van interviews over zijn werk in het kamp. Gröning wilde daarmee ontkenners van de Holocaust overtuigen dat de genocide daadwerkelijk had plaatsgevonden. Hij gaf toe dat hij moreel schuldig was voor het werk dat hij in Auschwitz had verricht. Hij verstuurde de bankbiljetten die hij in de bagage van Joden vond naar SS-kantoren in Berlijn.

Volgens de rechtbank werkte Gröning daardoor mee aan de moordmachinerie van de nazi’s, ook al had hij zelf geen bloed aan zijn handen.

https://www.hln.be/nieuws(...)genisstraf~a9278993/
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_177781769
Walgelijk hoe Oskar Gröning behandeld werd
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
  maandag 12 maart 2018 @ 23:12:24 #3
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_177781784
quote:
13s.gif Op maandag 12 maart 2018 23:11 schreef Ali_boo het volgende:
Walgelijk hoe Oskar Gröning behandeld werd
Kun je dit verder uitleggen?
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_177781875
Als ie maar mag branden.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_177781949
quote:
De verzamelaar raadde Gröning hierop een pamflet aan van de beruchte Holocaust-ontkenner Thies Christophersen, getiteld De Auschwitz Leugen. Nadat hij een exemplaar had bemachtigd en had doorgelezen, besloot hij een email naar Christophersen te sturen. Gröning schreef hierin onder meer:

“Ik heb alles gezien, de gaskamers, de crematies, het selectieproces. Anderhalf miljoen Joden werden vermoord in Auschwitz. Ik was daar.”

In de periode hierna ontving hij geregeld telefoontjes van verstokte Holocaust-ontkenners, die beweerden dat hij alles verzon. De brief die hij naar Christophersen stuurde werd afgedrukt in een uitgave van een groep neo-nazi’s. Steeds meer mensen raakten hierna bekend met het oorlogsverleden van Gröning. Uiteindelijk besloot de voormalig kampbewaker daarom om zijn memoires te beschrijven. Hierin schreef hij onder meer openlijk over alles wat hij gezien en gedaan had in Auschwitz. Het was hierna wachten op een rechtszaak. Gröning, die alles zo uitvoerig had beschreven, verwachtte te worden vrijgesproken, maar het liep anders.
https://historiek.net/oskar-groning-boekhouder-auschwitz/76744/
pi_177781972
RIP
Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet.
  maandag 12 maart 2018 @ 23:26:52 #7
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_177781991
Jammer. Had van mij dood mogen gaan na ongelukkige jaren in de gevangenis

Teringlijer
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_177782013
Prima. Nu nog een eeuwigheid vertoeven in de krochten van de hel.
pi_177782038
Pff, dit was alleen niet één van de mensen die écht mensonterende dingen deed, als je naar zo een kamp wordt gestuurd voor werk heb je ook niet echt de vrijheid om jezelf er zomaar aan te onttrekken... Lastig lastig.

Ik zou niet zo een grote haat hebben aan deze man als een Hitler of ander kopstuk...
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_177782167
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 23:29 schreef ludovico het volgende:
Pff, dit was alleen niet één van de mensen die écht mensonterende dingen deed, als je naar zo een kamp wordt gestuurd voor werk heb je ook niet echt de vrijheid om jezelf er zomaar aan te onttrekken... Lastig lastig.

Ik zou niet zo een grote haat hebben aan deze man als een Hitler of ander kopstuk...
Precies, laat hij nou net een beroep uitvoeren dat ze daar in het kamp nodig hadden. De keuze daar werken of naar de frontlinie, ik denk dat veel mensen dezelfde keuze hadden gemaakt. Daarnaast deed hij er nog een boekje over open waardoor er veel informatie vrij kwam. Het is niet alsof deze man trots is op wat hij heeft gedaan.
Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet.
pi_177782232
quote:
1s.gif Op maandag 12 maart 2018 23:38 schreef rubensanti het volgende:

[..]

Precies, laat hij nou net een beroep uitvoeren dat ze daar in het kamp nodig hadden. De keuze daar werken of naar de frontlinie, ik denk dat veel mensen dezelfde keuze hadden gemaakt. Daarnaast deed hij er nog een boekje over open waardoor er veel informatie vrij kwam. Het is niet alsof deze man trots is op wat hij heeft gedaan.
Hij zat daar niet als boekhouder, maar als SS-er. Heeft wel overplaatsing naar het front aangevraagd, wat ie in '44 kreeg.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_177782377
quote:
1s.gif Op maandag 12 maart 2018 23:12 schreef Falco het volgende:

[..]

Kun je dit verder uitleggen?
Hij had er ook voor kunnen kiezen om zijn mond te houden . Ondanks dat die niemand heeft vermoord wilde hij zijn verantwoordelijk nemen voor zijn daden, hoe gering die ook waren . En vocht daarnaast actief tegen de zogenaamde holocaust ontkenners

''Zijn zaak kwam in 2005 onder de aandacht na het geven van interviews over zijn werk in het kamp. Gröning wilde daarmee ontkenners van de Holocaust overtuigen dat de genocide daadwerkelijk had plaatsgevonden. Hij gaf toe dat hij moreel schuldig was voor het werk dat hij in Auschwitz had verricht. Hij verstuurde de bankbiljetten die hij in de bagage van Joden vond naar SS-kantoren in Berlijn.''

Ipv hem te prijzen werd er een rechtzaak tegen hem aangespannen . Dit is de dank die je krijgt wanneer je juiste ding doet
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_177782483
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 23:59 schreef Ali_boo het volgende:
Ipv hem te prijzen werd er een rechtzaak tegen hem aangespannen . Dit is de dank die je krijgt wanneer je juiste ding doet
Die rechtszaak werd aangespannen omdat hij meedeed aan Auschwitz, niet omdat hij hier later eerlijk of berouwvol over was.
Dat is geen 'juist ding'.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_177782503
Ach, vele Nederlandse ambtenaren waren in die jaren geen haar beter....
pi_177782505
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 23:59 schreef Ali_boo het volgende:
Ondanks dat die niemand heeft vermoord wilde hij zijn verantwoordelijk nemen voor zijn daden, hoe gering die ook waren
Wel eens in Auswitz geweest? Als je weet wat daar gebeurd en de groote van het terrein ziet dan kan je daar toch niet gaan "werken".
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
  dinsdag 13 maart 2018 @ 01:37:43 #16
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_177782745
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 23:59 schreef Ali_boo het volgende:

[..]

Hij had er ook voor kunnen kiezen om zijn mond te houden . Ondanks dat die niemand heeft vermoord wilde hij zijn verantwoordelijk nemen voor zijn daden, hoe gering die ook waren . En vocht daarnaast actief tegen de zogenaamde holocaust ontkenners

''Zijn zaak kwam in 2005 onder de aandacht na het geven van interviews over zijn werk in het kamp. Gröning wilde daarmee ontkenners van de Holocaust overtuigen dat de genocide daadwerkelijk had plaatsgevonden. Hij gaf toe dat hij moreel schuldig was voor het werk dat hij in Auschwitz had verricht. Hij verstuurde de bankbiljetten die hij in de bagage van Joden vond naar SS-kantoren in Berlijn.''

Ipv hem te prijzen werd er een rechtzaak tegen hem aangespannen . Dit is de dank die je krijgt wanneer je juiste ding doet
Prijzen? Juist ding? :')_ Het was een SS’er
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_177782752
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 23:59 schreef Ali_boo het volgende:

[..]

Hij had er ook voor kunnen kiezen om zijn mond te houden . Ondanks dat die niemand heeft vermoord wilde hij zijn verantwoordelijk nemen voor zijn daden, hoe gering die ook waren . En vocht daarnaast actief tegen de zogenaamde holocaust ontkenners

''Zijn zaak kwam in 2005 onder de aandacht na het geven van interviews over zijn werk in het kamp. Gröning wilde daarmee ontkenners van de Holocaust overtuigen dat de genocide daadwerkelijk had plaatsgevonden. Hij gaf toe dat hij moreel schuldig was voor het werk dat hij in Auschwitz had verricht. Hij verstuurde de bankbiljetten die hij in de bagage van Joden vond naar SS-kantoren in Berlijn.''

Ipv hem te prijzen werd er een rechtzaak tegen hem aangespannen . Dit is de dank die je krijgt wanneer je juiste ding doet
Wat? 8)7
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_177782756
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 01:37 schreef richolio het volgende:

[..]

Prijzen? Juist ding? :')_ Het was een SS’er
Echt hoor, het geld van de vergaste joden opsturen naar zijn nazi-vriendjes, maar we moeten hem prijzen wtf hoe verzin je het.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_177782875
Zo heeft iedereen zijn jeugdzonden.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_177782978
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 02:19 schreef superniger het volgende:
Zo heeft iedereen zijn jeugdzonden.
Vrijwillig bij de SS gaan en dan nog zulk werk leveren.

Dat is geen jeugdzonde, dat is een misdaad tegen de mensheid.
Google is your friend, abuse your friends
pi_177782989
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 23:59 schreef Ali_boo het volgende:

[..]

Hij had er ook voor kunnen kiezen om zijn mond te houden . Ondanks dat die niemand heeft vermoord wilde hij zijn verantwoordelijk nemen voor zijn daden, hoe gering die ook waren . En vocht daarnaast actief tegen de zogenaamde holocaust ontkenners

''Zijn zaak kwam in 2005 onder de aandacht na het geven van interviews over zijn werk in het kamp. Gröning wilde daarmee ontkenners van de Holocaust overtuigen dat de genocide daadwerkelijk had plaatsgevonden. Hij gaf toe dat hij moreel schuldig was voor het werk dat hij in Auschwitz had verricht. Hij verstuurde de bankbiljetten die hij in de bagage van Joden vond naar SS-kantoren in Berlijn.''

Ipv hem te prijzen werd er een rechtzaak tegen hem aangespannen . Dit is de dank die je krijgt wanneer je juiste ding doet
Te prijzen? Voor iets wat elk normaal denkend mens had moeten doen. Wat hij na de oorlog heeft gedaan weegt niet op tegen zijn fouten tijdens de oorlog en als deze meneer echt berouw heeft snapt hij dat zelf ook wel.
pi_177782998
Waarom worden die gasten altijd zo oud? Je geweten zou toch continu aan je moeten knagen zou je zeggen?
pi_177783001
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 03:45 schreef Infection het volgende:
Waarom worden die gasten altijd zo oud? Je geweten zou toch continu aan je moeten knagen zou je zeggen?
Haha nou 99% is al lang overleden zo'n beetje inmiddels we zijn nu bezig met de laatste restjes naar de cel te sturen.

[ Bericht 0% gewijzigd door DeParo op 13-03-2018 03:57:03 ]
pi_177784249
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 03:47 schreef DeParo het volgende:

[..]

Haha nou 99% is al lang overleden zo'n beetje inmiddels we zijn nu bezig met de laatste restjes naar de cel te sturen.
Als die laatste restjes weg zijn zullen er wel heel wat mensen in een diep gat vallen.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_177784278
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 00:15 schreef ITrade het volgende:

[..]

Wel eens in Auswitz geweest? Als je weet wat daar gebeurd en de groote van het terrein ziet dan kan je daar toch niet gaan "werken".
Als je mag kiezen tussen een baantje als boekhouder of aan flarden worden geschoten op een Russische akker dan is de keuze al moeilijker. Het is niet dat ze zeiden bij je baantje als boekhouder vinden de meest gruwelijke dingen plaats. Ik vind het terecht dat hij gestraft wordt voor zijn daden. Maar je moet het niet groter maken dan het was ik zie persoonlijk liever dat er meer energie wordt gestoken in het vervolgen van recentere oorlogsmisdaden.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')