Fer | maandag 12 maart 2018 @ 13:06 |
Ik ga binnenkort een paar dagen naar de UK. Nu weet ik dat ze vroeger de koplampen afplakten tegen verblinding. Maar ik heb Led koplampen en staat er in het boekje dit: Ofwel niks aan de hand en gewoon rijden? | |
Carlos93 | maandag 12 maart 2018 @ 13:19 |
Volgens mij betekend dat, dat je de optie hebt om ze af te stellen naar de UK standaard, zodra je dat doet heb je geen stickers meer nodig. | |
kasper | maandag 12 maart 2018 @ 13:25 |
Moeten die Engelsen hun koplampen ook afplakken/afstellen wanneer ze op het vasteland willen gaan rijden? | |
#ANONIEM | maandag 12 maart 2018 @ 13:46 |
ja dat moet, maar geen hond doet dat, ook de meeste vasteland bewoners die in UK rijden plakken geen sticker. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-03-2018 13:46:55 ] | |
Tijn | maandag 12 maart 2018 @ 13:49 |
Dat is hoe ik het lees, ja. | |
nanuk | maandag 12 maart 2018 @ 13:50 |
Proberen niet te rijden in de avond en de koplampen een stukje lager afstellen. | |
Postbus100 | maandag 12 maart 2018 @ 14:20 |
Huh, waarom staan ze verschillend afgesteld? die dingen staan toch gewoon naar voren gericht? En hoog /laag heeft toch niets te maken met rijrichting? | |
nogeenoudebekende | maandag 12 maart 2018 @ 14:21 |
Nee. Lampen wijken licht af richting berm. In de UK dus richting de andere weghelft. En vice versa. | |
butz0rs | maandag 12 maart 2018 @ 14:28 |
Zodat je verkeersborden in de berm in het donker eerder kan lezen. | |
LoveAtFirstDrive | maandag 12 maart 2018 @ 15:16 |
Rijd jaren in UK voor werk en koplampen van m'n bus zijn nooit afgeplakt of afgesteld daarvoor. Zou ook wel irritant zijn, zijn periode's geweest dat ik 3x per week heen en weer reed. Blijf je plakken Inderdaad als ze wel gaan seinen de lampen wat omlaag zetten, maar zelf nooit last gehad dus. | |
Fer | maandag 12 maart 2018 @ 15:16 |
Sinds de Eurotunnel is het aantal Britten in de zomervakantie in Frankrijk aardig toegenomen. Maar die zie ik ook nooit met plakkers. | |
Postbus100 | maandag 12 maart 2018 @ 15:28 |
Goh, weer wat geleerd. | |
RingBewoner | maandag 12 maart 2018 @ 16:18 |
Een jaar of 10 geleden zag je dat wel / meer. Misschien dat met moderne technieken dit dus niet meer nodig is. | |
Tinos85 | maandag 12 maart 2018 @ 16:21 |
Veel auto’s met xenon kan je via de boordcomputer instellen voor de UK | |
paddestoelensoep | maandag 12 maart 2018 @ 17:19 |
Open maar geen topic in KLB als je het vertikt aanpassingen te doen en daardoor een ongeluk veroorzaakt. | |
LoveAtFirstDrive | maandag 12 maart 2018 @ 17:24 |
Waarom zou hij daardoor een ongeluk veroorzaken dan? | |
paddestoelensoep | maandag 12 maart 2018 @ 17:26 |
Door tegenliggers te verblinden, of door niet zichtbaar te zijn voor het overig verkeer. | |
LoveAtFirstDrive | maandag 12 maart 2018 @ 17:40 |
Maar hierboven wordt toch al een paar keer aangehaald dat het allemaal prima gaat? Ondanks dat de koplampen van links gestuurde auto's anders afgesteld staan, betekent het niet dat ze verblinden. Zoals ik al zei heb ik heel veel kilometers daar gemaakt en nooit gehad dat iemand ging seinen. | |
paddestoelensoep | maandag 12 maart 2018 @ 17:58 |
Omdat degene die figureerden in gevallen waar het niet prima ging het niet meer kunnen na vertellen? Dat doen ze dus wel. Die regels zijn er niets voor niets. | |
LoveAtFirstDrive | maandag 12 maart 2018 @ 18:14 |
Dat is toch trollen mag ik hopen? Dus het zou betekenen dat iedereen die mij heeft zien rijden in UK (en geloof me, daar ben ik echt vaak geweest en rijd altijd met verlichting aan) nu overleden is? Dus als er hier iemand jou tegemoet komt rijden met grootlicht verongeluk jij DIRECT? Ehm nee. Dan merk je dat wel aan de tegenliggers die het je vriendelijk laten zien dat je hun verblindt. Naja, heeft geen nut. Succes TS: Maak je geen zorgen, gaat prima. Heb je de optie in je boordcomputer, zet 'm dan om want dat is natuurlijk simpel. | |
Sounddragon | maandag 12 maart 2018 @ 18:17 |
_! | |
paddestoelensoep | maandag 12 maart 2018 @ 18:21 |
uhm nee Niet iedereen, maar er is zeker een kans dat je een ongeluk veroorzaakt omdat je een tegenligger verblind. In dat geval zou jij je hier niet meer rondlopen. Is een beetje als nog 60.000 km verder rijden met bandjes die net aan door de apk zijn gekomen. Hoeft niet fout te gaan, maar moet je natuurlijk niet willen. Daarnaast kan er gehandhaaft worden. | |
Sounddragon | maandag 12 maart 2018 @ 18:23 |
Er is ook een kans dat er een gigantische Albatros op je harses schijt van 7 kilometer hoog.. | |
#ANONIEM | maandag 12 maart 2018 @ 18:25 |
Klopt; dat kan-ie beter in [WGR] doen. | |
LoveAtFirstDrive | maandag 12 maart 2018 @ 18:30 |
Jij ziet wel echt veel beren op de weg (haha) he? Ik heb tientallen politie/douane controles gehad en NOOIT, maar dan echt NOOIT heeft er iemand wat over mijn verlichting gezegd.. En, nu de laatste keer.., in al die jaren nooit iemand die geseind heeft vanwege verblinding. | |
nogeenoudebekende | maandag 12 maart 2018 @ 18:31 |
Typisch een autist met een regelboekje voor zijn neus maar nul praktische kennis. | |
Fer | maandag 12 maart 2018 @ 18:45 |
Don’t feed the troll my friends. Wel vreemd dat je het niet kan instellen, iedere keer bij het starten maken die lampen een hele cirkel over de muur. Je zou ze makkelijk instelbaar kunnen maken, of nog beter automatisch gekoppeld aan de gps. Is dat trouwens nog lastig, dat links rijden? Rechts inhalen heb ik geen moeite mee maar voor de rest, kwa voorrang enzo? | |
LoveAtFirstDrive | maandag 12 maart 2018 @ 18:55 |
Nee hoor, went zo. Bij rotonde even opletten dat je de goede kant op gaat. En je hebt soms wat grotere dode hoek, als je bijvoorbeeld schuin gaat invoegen naar links toe, kun je rechts minder goed zien. Zeker zoals bij m'n bus die alleen voor ruiten heeft. | |
Carlos93 | maandag 12 maart 2018 @ 19:12 |
Is geen enkel probleem. Waar kom je het land binnen? Harwich is heel erg makkelijk, staat allemaal prima aangegeven. Wel even opletten voor de gemiddelde snelheidscontrole net buiten Harwich Dover is ook niet zo'n probleem, alleen een berg langzame vrachtwagens voor je. | |
Fer | maandag 12 maart 2018 @ 20:03 |
Dover dus | |
XanderH | maandag 12 maart 2018 @ 20:23 |
Links rijden stelt niet zo veel voor. Let bij rotondes wel goed op de borden en kies van te voren de goede rijstrook. Afslagen hebben ook meerdere rijstroken en als de eerste afslag 3 stroken heeft dan komen mensen dus ook van de 3e strook naar buiten. Als jij dan over de buitenste strook rechtdoor of rechtsaf wilt dan heb je ruzie. Ik kom zo af en toe met eigen auto in Engeland en plak dan wel altijd braaf die stickers. Buitenlanders daar die dat niet gedaan hebben zijn verdomd irritant als je ze in het donker tegenkomt. Maar het gaat dan om het overgrote merendeel dus ik neem de moeite niet meer om te seinen ofzo. Wellicht krijgen mensen daardoor het idee dat ze niemand hinderen. | |
LoveAtFirstDrive | maandag 12 maart 2018 @ 20:35 |
Vraag me toch wel af hoe jij in het donker kan zien dat het buitenlanders zijn zonder stickers Zelf heb ik er niet meer last van als van de verkeerd afgestelde koplampen in NL. | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 12 maart 2018 @ 21:18 |
Kun je niet lezen? Verlichting laten afstellen bij een officiele servicewerkplaats, staat er toch? | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 12 maart 2018 @ 21:21 |
Ja, want regels zijn toch altijd voor anderen..... | |
XanderH | maandag 12 maart 2018 @ 21:40 |
Het lichtbeeld wat wel in mijn ogen schijnt maar niet in de berm is meestal mijn eerste clue. Die zijn af en toe inderdaad ook verschrikkelijk irritant. | |
Fer | maandag 12 maart 2018 @ 21:40 |
Kun je zelf niet lezen? Ik ga voor een paar dagen, niet voor een lange tijd/rit. | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 12 maart 2018 @ 21:43 |
Als je het zo goed weet, waarom open je dan dit topic? Als jij 'een paar dagen' gaat rijden, rijd je automatisch 'een grote afstand'. Of hoef je maar 10 minuten van de boot en laat je hem dan 4 dagen staan? | |
Fer | maandag 12 maart 2018 @ 21:50 |
Hier de Engelse versie uit een Britse handleiding. | |
LoveAtFirstDrive | maandag 12 maart 2018 @ 22:40 |
Zucht, zeg ik dat dan? Zoals gezegd: de politie heeft mij, mijn bus en lading meerdere malen gecontroleerd, de douane heeft mij, mijn bus en lading meerdere malen gecontroleerd. NOOIT heeft iemand er wat over gezegd. NOOIT heeft iemand naar mij geseind omdat mijn verlichting verkeerd staat afgesteld. En ik heb genoeg ritten door Engeland, Schotland, Wales, Ierland en Noord-Ierland gereden, nooit problemen gehad. De stickers zijn alleen nodig als ze daadwerkelijk mensen verblinden, niet als ze dat niet doen (duh). Plak jij ze er lekker op als je naar Engeland gaat, iedereen blij. Als je mij tegenkomt en ik verblind je, plak ik meteen die stickers er op. Ok, mij nooit opgevallen in de honderd duizenden kilometers die ik daar heb gereden. Maar moet toegeven dat ik gewoon op de weg voor me let, niet op hoe andermans koplampen schijnen. Lijkt mij redelijk lastig te zien of iemands verlichting een fractie naar links of rechts schijnt, als 'ie op je af komt rijden in die split second. | |
Carlos93 | maandag 12 maart 2018 @ 23:19 |
Ik woon hier overigens nu 3 jaar, en heb nog steeds een auto op NL kenteken staan. Rij jaarlijks 60k km, waarvan minstens de helft in het donker. Nog nooit, maar dan ook nooit heb ik een probleem gehad zonder de stickers. Op zaterdag zelfs nog staande gehouden voor een vriendelijk gesprek met een agent, die me vertelde dat 1 van mijn achterlichten knipperde. Geen enkel probleem met de voorkant die niet afgeplakt was. Feit blijft natuurlijk wel dat het de regels zijn om ze af te plakken, maar de kans dat ze je er op aanspreken noem ik uit eigen ervaring nihil. | |
LoveAtFirstDrive | maandag 12 maart 2018 @ 23:40 |
En nog een voorbeeld! Wat ik overigens lees is dat afplakken alleen nodig is als ze daadwerkelijk verblinden. | |
nanuk | dinsdag 13 maart 2018 @ 09:24 |
De grootste instinker is dat er van die mini rotondes bestaan, een stip op de weg van een halve meter doorsnee. Op een rotonde gaat het verkeer voor. Een tegenligger die op zo'n rotonde naar rechts wil heeft dus voorrang op jou die rechtdoor wil. Bij duurde het een tijdje voor dat in mijn systeem zat. Verder deed ik op kleine wegen zeer krampachtig links op de weg blijven rijden, juist als er vrijwel geen verkeer is kan je makkelijk de fout in gaan. |