abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_177764469
Even wat vragen van mij, voor mijn zus, die van de week tot prijsovereenstemming is gekomen voor de aankoop van en huis.

Zus heeft geen aankoopmakelaar dus ze moet het wiel zelf een beetje uitvinden. Ik heb zelf al 2x een huis gekocht dus probeer met de kennis die ik heb haar een beetje op weg te helpen maar weet zelf ook niet alles.

Er is van het weekend een mondeling akkoord bereikt. Dat is natuurlijk fijn.
Maar de verkopende partij zit nu heel erg te pushen dat het koopcontract zsm getekend moet worden. Ik neem aan dat dit vanuit hun vooral gedaan wordt ivm die 3 werkdagen bedenktijd?
Of kan er nog een andere reden zijn?
Ze is momenteel niet in staat om daadwerkelijk het contract te tekenen want ze zit in het buitenland. Maar ze geven aan dat ze zelfs via mail mag tekenen en drammen er aardig hard op.
Hoe hard kun je als aankooppartij een grens aangeven dat iets niet lukt en dat ze dus (toch) geduld moeten hebben?

Aankoop wordt gedaan onder voorbehoud van financiering en onder voorbehoud van bouwtechnische keuring.
Die onder voorbehoud van financiering is volgens mij gewoon standaard tekst wat er in opgenomen wordt en hoef je verder niet te specificeren neem ik aan?
Hoeveel tijd wordt er gemiddeld gegeven om je financiering rond te krijgen? 6 weken? 8 weken?
Hoe kun je het beste het voorbehoud van bouwtechnische keuring opnemen in het koopcontract? Stel er komt iets uit deze keuring waar ze niet blij van wordt... Dan wil ze natuurlijk op deze clausule terug kunnen vallen.

Dan nog een vraagje vanuit de financiële kant... Kennen jullie de Merius bank? Mij zei het helemaal niets. Maar deze wordt haar geadviseerd door een hypotheekadviseur.
En misschien mensen die kennis/ervaring hebben van opbouwhypotheken? Iets van 1ste 10 jaar 1,7% rente, 2e 10 jr 2,3% rente en 3e 10jr 2,6% rente. De standaard hypotheekadviseurs komen hier niet mee. Maar lijkt me wel een interessante constructie.
pi_177764606
Die bouwkundige keuring is sinds dit jaar toch ook een (verplicht?) standaard voorbehoud?
  Moderator maandag 12 maart 2018 @ 11:51:06 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177764626
Nee, ze doen dat omdat ze een onbekende hebben die hun huis mondeling heeft gekocht, maar dat zegt helemaal niets als er niet een contract is ondertekend, daarom zitten ze te pushen, die mensen willen zekerheid.

Ik snap ook niet dat je zus niet gewoon een aankoopmakelaar gebruikt als ze geen idee heeft waar ze mee bezig is.

Daarnaast, die 2 onder voorbehouden zijn prima, maar weet je zus al wel wat ze kan krijgen? Maw, heeft ze EERST laten berekenen wat ze aan hypotheek kan krijgen, of heeft ze gewoon maar lukraak gezegd 'ik koop dit huis' terwijl ze niet weet of ze dat bedrag aan hypotheek uberhaupt kan krijgen?

Merius zegt mij helemaal niets.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator maandag 12 maart 2018 @ 11:52:18 #4
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_177764653
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 11:44 schreef MissPoezz78 het volgende:
Ze is momenteel niet in staat om daadwerkelijk het contract te tekenen want ze zit in het buitenland. Maar ze geven aan dat ze zelfs via mail mag tekenen en drammen er aardig hard op.
Hoe hard kun je als aankooppartij een grens aangeven dat iets niet lukt en dat ze dus (toch) geduld moeten hebben?
Wat is het probleem met het nu tekenen van het contract dan? Ze bieden een oplossing aan dat het ook op afstand geregeld kan worden.
pi_177764715
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 11:52 schreef noodgang het volgende:

[..]

Wat is het probleem met het nu tekenen van het contract dan? Ze bieden een oplossing aan dat het ook op afstand geregeld kan worden.
Dat ze het ook eerst wil lezen (en begrijpen) voordat ze iets tekent. En dat ze vanuit het buitenland amper internet beschikbaar heeft plus enorm volle dagen om zich er in te verdiepen.
pi_177764750
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 11:50 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Die bouwkundige keuring is sinds dit jaar toch ook een (verplicht?) standaard voorbehoud?
Dat wist ik niet.
Maar neem toch aan dat je een dergelijke keuring wilt specificeren?
Stel er komt nog 10k aan kosten uit op korte termijn doordat er nog het een en ander gedaan moet worden. Of dat blijkt dat er technisch iets heel fout zit waardoor het huis eigenlijk niet interessant meer gaat zijn voor haar.
  Moderator maandag 12 maart 2018 @ 11:57:50 #7
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177764759
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 11:55 schreef MissPoezz78 het volgende:

[..]

Dat ze het ook eerst wil lezen (en begrijpen) voordat ze iets tekent. En dat ze vanuit het buitenland amper internet beschikbaar heeft plus enorm volle dagen om zich er in te verdiepen.
Ja dit is natuurlijk gewoon bullshit. Dus ze roept heel flink van 'ik koop het' maar op het moment dat ze het officieel moet laten worden heeft ze ineens gebrekkig internet en 'enorm volle dagen'? Kwestie van prioriteiten stellen.

OF ze wil dat huis kopen en zorgt maar dat ze het geregeld krijgt, OF niet, en dan moet ze dat laten weten, want dan kunnen die mensen gewoon gaan kijken naar een andere koper die WEL concreet kan handelen.

Ik vind dit maar een heel vaag verhaal.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_177764781
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 11:51 schreef CoolGuy het volgende:
Nee, ze doen dat omdat ze een onbekende hebben die hun huis mondeling heeft gekocht, maar dat zegt helemaal niets als er niet een contract is ondertekend, daarom zitten ze te pushen, die mensen willen zekerheid.

Ik snap ook niet dat je zus niet gewoon een aankoopmakelaar gebruikt als ze geen idee heeft waar ze mee bezig is.

Daarnaast, die 2 onder voorbehouden zijn prima, maar weet je zus al wel wat ze kan krijgen? Maw, heeft ze EERST laten berekenen wat ze aan hypotheek kan krijgen, of heeft ze gewoon maar lukraak gezegd 'ik koop dit huis' terwijl ze niet weet of ze dat bedrag aan hypotheek uberhaupt kan krijgen?

Merius zegt mij helemaal niets.
Er is een mondelinge (en denk ook schriftelijk) overeenkomst.

Mee eens wat betreft aankoopmakelaar. Maar ja daar ga ik niet over. Kan haar alleen zo goed mogelijk proberen te adviseren wat wel/niet te doen.

Nee, ze weet wat ze kan krijgen. Dus die onder voorbehoud financiering maakt ze zich geen zorgen om. Tenzij taxatie beroerd uitvalt.
  Moderator maandag 12 maart 2018 @ 11:59:21 #9
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177764788
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 11:57 schreef MissPoezz78 het volgende:

[..]

Dat wist ik niet.
Maar neem toch aan dat je een dergelijke keuring wilt specificeren?
Stel er komt nog 10k aan kosten uit op korte termijn doordat er nog het een en ander gedaan moet worden. Of dat blijkt dat er technisch iets heel fout zit waardoor het huis eigenlijk niet interessant meer gaat zijn voor haar.
Hoezo wil specificeren? Als je een bouwtechnische keuring laat doen komt daar een rapport uit met wat er allemaal wel of niet aan de hand is, incl een schatting van wat de kosten daarvan zijn.
Tenminste, zo was het bij mij toen ik een bouwtechnische keuring liet doen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_177764851
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 11:57 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja dit is natuurlijk gewoon bullshit. Dus ze roept heel flink van 'ik koop het' maar op het moment dat ze het officieel moet laten worden heeft ze ineens gebrekkig internet en 'enorm volle dagen'? Kwestie van prioriteiten stellen.

OF ze wil dat huis kopen en zorgt maar dat ze het geregeld krijgt, OF niet, en dan moet ze dat laten weten, want dan kunnen die mensen gewoon gaan kijken naar een andere koper die WEL concreet kan handelen.

Ik vind dit maar een heel vaag verhaal.
Dat mag je bullshit vinden. Maar op sommige plekken ben je gewoon even afgesloten van de buitenwereld. Die discussie ga ik ook verder niet aan. En kan ik vrij weinig aan veranderen.

Bij de aankoop van mijn huizen heb ik nog nooit zoveel drammerigheid meegemaakt dat iets per direct getekend moest worden. Ook niet als verkopende partij.
Dat voelt niet heel gemakkelijk dat dat nu wel gebeurd. Het voelt meer aan als snel tekenen dan zijn we er vanaf. Het is ook niet zo dat je even een brood bij de bakker haalt wat je evt niet lekker vindt en door naar de volgende gaat.
pi_177764873
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 11:59 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Hoezo wil specificeren? Als je een bouwtechnische keuring laat doen komt daar een rapport uit met wat er allemaal wel of niet aan de hand is, incl een schatting van wat de kosten daarvan zijn.
Tenminste, zo was het bij mij toen ik een bouwtechnische keuring liet doen.
Nou als er 'maar' voor 3k aan kosten uitkomt kan ik snappen dat een verkoper zegt dat tot 3 of 5k aan kosten je die clausule niet kunt gebruiken maar boven de 5k je in gesprek kunt of van de aankoop afziet oid.

Vandaar de vraag wat en/of hoe specificeer je zoiets. En wat is gebruikelijk.
pi_177764901
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 12:04 schreef MissPoezz78 het volgende:
Vandaar de vraag wat en/of hoe specificeer je zoiets.
Zo:
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 12:04 schreef MissPoezz78 het volgende:
tot 3 of 5k aan kosten je die clausule niet kunt gebruiken maar boven de 5k je in gesprek kunt of van de aankoop afziet oid.
Geen dank.

:+
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_177764906
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 11:44 schreef MissPoezz78 het volgende:
Maar de verkopende partij zit nu heel erg te pushen dat het koopcontract zsm getekend moet worden. Ik neem aan dat dit vanuit hun vooral gedaan wordt ivm die 3 werkdagen bedenktijd?
Of kan er nog een andere reden zijn?
Ze willen gewoon zekerheid. Al zou ik als verkoper mij daar niet druk over maken, zolang er niets getekend is kan je prima aan een ander verkopen. In de huidige tijd moet dat geen probleem zijn.

quote:
Hoe kun je het beste het voorbehoud van bouwtechnische keuring opnemen in het koopcontract? Stel er komt iets uit deze keuring waar ze niet blij van wordt... Dan wil ze natuurlijk op deze clausule terug kunnen vallen.
Clausule opnemen met daarin: "als er uit het bouwkundig rapport meer dan ¤ 3000 aan kosten komt dan vervalt de koop".

quote:
Dan nog een vraagje vanuit de financiële kant... Kennen jullie de Merius bank? Mij zei het helemaal niets. Maar deze wordt haar geadviseerd door een hypotheekadviseur.
En misschien mensen die kennis/ervaring hebben van opbouwhypotheken? Iets van 1ste 10 jaar 1,7% rente, 2e 10 jr 2,3% rente en 3e 10jr 2,6% rente. De standaard hypotheekadviseurs komen hier niet mee. Maar lijkt me wel een interessante constructie.
Wat is er interessant aan? Wat zijn de addertjes?
Het is onmogelijk om in de toekomst te kijken, je weet niet hoe de wet en regelgeving over 10 jaar is en al helemaal niet hoe je er dan bijzit. Als je nu weinig betaald, dan houd je meer over en daar ga je naar leven. Als je dan ineens meer moet betalen, dan moet je dat wel rond zien te breien. Met een annuïteiten hypotheek heb je momenteel een dergelijke constructie al dat het jaarlijks meer betalen wordt door lagere HRA. Maar die loopt geleidelijk op en niet met van die grote stappen.

Logischer is om het om te draaien, eerst veel en later minder betalen (lineaire hypotheek). Dat is veel makkelijker om te doen.
pi_177764928
3000 zit je al snel aan hoor. Tevens zou ik daar een huis niet op laten schieten. Boven de 10 dan is het wellicht eeen ander verhaal en kan je om de tafel, maar ook dan vind ik op voorhand al roepen dan koop ik het niet misschien een beetje voorbarig.
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_177764938
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 12:04 schreef MissPoezz78 het volgende:

[..]

Nou als er 'maar' voor 3k aan kosten uitkomt kan ik snappen dat een verkoper zegt dat tot 3 of 5k aan kosten je die clausule niet kunt gebruiken maar boven de 5k je in gesprek kunt of van de aankoop afziet oid.

Vandaar de vraag wat en/of hoe specificeer je zoiets. En wat is gebruikelijk.
En daarvoor heb je iemand met kennis nodig en doe noemen ze dat... Een aankoopmakelaar. Zeker als je zelf in het buitenland zit, er helemaal geen kaas van hebt gegeten, is dit gewoon een hele foute bezuiniging. Kleine foutjes in dit traject kunnen grote financiële gevolgen hebben.

Maar hoe wilt ze tekenen over via het Internet? Ik voorzie rechtsgeldig nog wat mogelijke issues voorbij komen.
En hoe wilt ze de rest vanuit het buitenland regelen? Zoals een hypotheek?

Ik zou als verkopende partij hier inderdaad de nodige vraagtekens bij zetten.
pi_177764969
quote:
7s.gif Op maandag 12 maart 2018 12:07 schreef Geralt het volgende:
3000 zit je al snel aan hoor. Tevens zou ik daar een huis niet op laten schieten. Boven de 10 dan is het wellicht eeen ander verhaal en kan je om de tafel, maar ook dan vind ik op voorhand al roepen dan koop ik het niet misschien een beetje voorbarig.
Zo zwart/wit zal het niet zijn dat ze direct zal roepen dan wil ik het niet. Maar als er gebreken zijn die voor haar misschien te veel zijn dan is het verstandig dat ze op die manier nog wel ergens op kan beroepen om opnieuw in gesprek te gaan.

Het betreft een huis uit 1921 dus die keuring is wel belangrijk om te weten wat de staat van het huis is.
pi_177765025
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 12:08 schreef Rolfieo het volgende:

[..]

En daarvoor heb je iemand met kennis nodig en doe noemen ze dat... Een aankoopmakelaar. Zeker als je zelf in het buitenland zit, er helemaal geen kaas van hebt gegeten, is dit gewoon een hele foute bezuiniging. Kleine foutjes in dit traject kunnen grote financiële gevolgen hebben.

Maar hoe wilt ze tekenen over via het Internet? Ik voorzie rechtsgeldig nog wat mogelijke issues voorbij komen.
En hoe wilt ze de rest vanuit het buitenland regelen? Zoals een hypotheek?

Ik zou als verkopende partij hier inderdaad de nodige vraagtekens bij zetten.
Mee eens, maar niet mijn keuze.

Hoewel mijn aankoopmakelaar echt weinig voor mij betekend heeft en ik het een dure 1k vond voor wat ze deden. Niets.... Behalve zeggen dat het koopcontract technisch in orde was.

Hypotheek kan ze in gang zetten dat heeft ze voor het vertrekken geregeld dat als de woning van haar is dat ze akkoord kan geven via sms en die adviseur zn werk al kan doen. Benodigde papieren heeft hij al.
pi_177765078
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 12:06 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Ze willen gewoon zekerheid. Al zou ik als verkoper mij daar niet druk over maken, zolang er niets getekend is kan je prima aan een ander verkopen. In de huidige tijd moet dat geen probleem zijn.

[..]

Clausule opnemen met daarin: "als er uit het bouwkundig rapport meer dan ¤ 3000 aan kosten komt dan vervalt de koop".

[..]

Wat is er interessant aan? Wat zijn de addertjes?
Het is onmogelijk om in de toekomst te kijken, je weet niet hoe de wet en regelgeving over 10 jaar is en al helemaal niet hoe je er dan bijzit. Als je nu weinig betaald, dan houd je meer over en daar ga je naar leven. Als je dan ineens meer moet betalen, dan moet je dat wel rond zien te breien. Met een annuïteiten hypotheek heb je momenteel een dergelijke constructie al dat het jaarlijks meer betalen wordt door lagere HRA. Maar die loopt geleidelijk op en niet met van die grote stappen.

Logischer is om het om te draaien, eerst veel en later minder betalen (lineaire hypotheek). Dat is veel makkelijker om te doen.
Dank. Ik ben ook pro lineaire hypotheek. Maar daarin is het ook weer haar keuze en moet zij aanvoelen waar ze zich goed bij voelt.

Clausule is hopelijk nu helder genoeg. Zal nog wel eens googlen naar andere voorbeelden.

Volgens mij mag er toch geen onderhandelingen meer plaatsvinden als er een bod geaccepteerd is?
pi_177765629
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 12:15 schreef MissPoezz78 het volgende:
Volgens mij mag er toch geen onderhandelingen meer plaatsvinden als er een bod geaccepteerd is?
Van wie niet?
Dat is een intern regeltje van de NVM, maar er is geen wet of iets dergelijks.
pi_177766432
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 11:44 schreef MissPoezz78 het volgende:
Dan nog een vraagje vanuit de financiële kant... Kennen jullie de Merius bank? Mij zei het helemaal niets. Maar deze wordt haar geadviseerd door een hypotheekadviseur.
En misschien mensen die kennis/ervaring hebben van opbouwhypotheken? Iets van 1ste 10 jaar 1,7% rente, 2e 10 jr 2,3% rente en 3e 10jr 2,6% rente. De standaard hypotheekadviseurs komen hier niet mee. Maar lijkt me wel een interessante constructie.
Klinkt leuk, mja, je zus moet het eigenlijk weten hoeveel risico ze wilt lopen... De bank houdt een bepaalde risicopremie in voor de rentes van de toekomst zogezegd..... Kan zijn dat je door deze optie te kiezen dus je betalingen aan de bank wat verlaat t.o.v. de optie waarbij de rentes gelijk zijn over alle periode's..

Als je een annuiteiten hypotheek hebt los je met die lage begin rente wat sneller af... Kan zijn dat dat risico technisch in het voordeel is van de bank ook dus dat het voor beide partijen interessant kan zijn. Maareh, klinkt als een beetje marginaal gedoe eigenlijk (als het een annuïteiten hypotheek is)

De berekening naar wat de bank dan ook eigenlijk als gemiddelde rente rekent over de gehele periode wordt ook wat onduidelijker.... Dus dat is voor de consument onoverzichtelijker dus voor de bank juist de mogelijkheid om jou te naaien.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 12 maart 2018 @ 13:23:23 #21
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_177766878
Hoe mensen er ooit van zijn overtuigd geraakt dat ze een aankoopmakelaar nodig hebben verbaasd me al jaren. 10 jaar geleden kon iedereen heel goed zonder, het werd pas gepromoot toen in de crisis de makelaars tijd over hadden.

Wat betreft je vragen, het voorbehoud op financiering is normaal gesproken 8 weken. Maar je mag hier ook wat van afwijken. Laat je maar verassen door het eerste opstel van de verkoopmakelaar en kijk of je er mee kan leven, banken zijn redelijk snel en je zus heeft al veel voorwerk gedaan 6-8 weken is gewoon normaal.

Voor de bouwkundige keuring een voorbeeldje van het internet geplukt:
Voorbeeld: ‘Deze overeenkomst kan door koper worden ontbonden indien uit een door de <uitvoerende instantie> opgesteld bouwkundig rapport blijkt dat de kosten voor het direct noodzakelijk achterstallig onderhoud meer bedragen dan ¤ 5000,- ofwel wanneer blijkt dat de dakbedekking t.p.v. de garage binnen twee jaar vervangen dient te worden ofwel wanneer een bouwkundige inspectie binnen 3 weken na ondertekening van deze overeenkomst, door oorzaken buiten de schuld van koper, niet mogelijk is. Koper dient het feit dat hij op grond van deze clausule wil ontbinden schriftelijk te melden aan verkoper binnen 4 weken na ondertekening van deze overeenkomst onder bijvoeging van het bouwkundig rapport.’

Ook hier is een termijn van 6-8 weken redelijk normaal.

Ik zou mij wel irriteren over het pushende gedrag, ik neem aan dat ze nog niet eens een concept koopovereenkomst hebben liggen. Waarom staan ze dan al zo te springen?
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_177767583
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 13:23 schreef zalkc het volgende:
Hoe mensen er ooit van zijn overtuigd geraakt dat ze een aankoopmakelaar nodig hebben verbaasd me al jaren. 10 jaar geleden kon iedereen heel goed zonder, het werd pas gepromoot toen in de crisis de makelaars tijd over hadden.
In sommige delen van grote steden heb je niet een toegang tot het woningaanbod zonder aankoopmakelaar.
pi_177768035
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 13:23 schreef zalkc het volgende:
Hoe mensen er ooit van zijn overtuigd geraakt dat ze een aankoopmakelaar nodig hebben verbaasd me al jaren. 10 jaar geleden kon iedereen heel goed zonder, het werd pas gepromoot toen in de crisis de makelaars tijd over hadden.
10 jaar geleden en eerder, werden ze ook al gepromoot (door zichzelf); dat fenomeen van aankoopmakelaar is ontstaan toen het wettelijk verboden werd dat één en dezelfde makelaar provisie van zowel koper als verkoper zou ontvangen. En dat verbod is al in de jaren '80 ingegaan.

Overigens net zo'n gedachtenspinsel als "de noodzaak van een hypotheekadviseur".
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_177769608
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 13:23 schreef zalkc het volgende:
Hoe mensen er ooit van zijn overtuigd geraakt dat ze een aankoopmakelaar nodig hebben verbaasd me al jaren. 10 jaar geleden kon iedereen heel goed zonder, het werd pas gepromoot toen in de crisis de makelaars tijd over hadden.

Wat betreft je vragen, het voorbehoud op financiering is normaal gesproken 8 weken. Maar je mag hier ook wat van afwijken. Laat je maar verassen door het eerste opstel van de verkoopmakelaar en kijk of je er mee kan leven, banken zijn redelijk snel en je zus heeft al veel voorwerk gedaan 6-8 weken is gewoon normaal.

Voor de bouwkundige keuring een voorbeeldje van het internet geplukt:
Voorbeeld: ‘Deze overeenkomst kan door koper worden ontbonden indien uit een door de <uitvoerende instantie> opgesteld bouwkundig rapport blijkt dat de kosten voor het direct noodzakelijk achterstallig onderhoud meer bedragen dan ¤ 5000,- ofwel wanneer blijkt dat de dakbedekking t.p.v. de garage binnen twee jaar vervangen dient te worden ofwel wanneer een bouwkundige inspectie binnen 3 weken na ondertekening van deze overeenkomst, door oorzaken buiten de schuld van koper, niet mogelijk is. Koper dient het feit dat hij op grond van deze clausule wil ontbinden schriftelijk te melden aan verkoper binnen 4 weken na ondertekening van deze overeenkomst onder bijvoeging van het bouwkundig rapport.’

Ook hier is een termijn van 6-8 weken redelijk normaal.

Ik zou mij wel irriteren over het pushende gedrag, ik neem aan dat ze nog niet eens een concept koopovereenkomst hebben liggen. Waarom staan ze dan al zo te springen?
Dankjewel voor je reactie! hier kan ik gericht wat mee dan eerst het vuur dat aan de schenen wordt gelegd hier.

Dank voor het voorbeeld van de bouwkundige keuring.

Conceptovereenkomst ligt er idd nog niet want die is ook nog steeds niet ontvangen. Dus hoe later zij het versturen hoe later m'n zus ook d'r werk kan laten doen.
Het pushende gedrag is vooral irritant. We kopen geen broodje kaas, maar gaan een serieuze financiële verplichting aan. Behandel de klant dan ook gewoon netjes.
pi_177769637
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 13:10 schreef ludovico het volgende:

[..]

Klinkt leuk, mja, je zus moet het eigenlijk weten hoeveel risico ze wilt lopen... De bank houdt een bepaalde risicopremie in voor de rentes van de toekomst zogezegd..... Kan zijn dat je door deze optie te kiezen dus je betalingen aan de bank wat verlaat t.o.v. de optie waarbij de rentes gelijk zijn over alle periode's..

Als je een annuiteiten hypotheek hebt los je met die lage begin rente wat sneller af... Kan zijn dat dat risico technisch in het voordeel is van de bank ook dus dat het voor beide partijen interessant kan zijn. Maareh, klinkt als een beetje marginaal gedoe eigenlijk (als het een annuïteiten hypotheek is)

De berekening naar wat de bank dan ook eigenlijk als gemiddelde rente rekent over de gehele periode wordt ook wat onduidelijker.... Dus dat is voor de consument onoverzichtelijker dus voor de bank juist de mogelijkheid om jou te naaien.
Dankjewel. Ja ze gaat nu 'gewoon' voor de anuïteitenhypotheek zoals ze dat met de adviseur besproken heeft. Daar ga en wil ik niet eens tussen zitten. Het was meer vanuit eigen interesse of men er hier bekend mee was.
  maandag 12 maart 2018 @ 15:23:19 #26
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_177769996
Ik heb laatst mijn woning ook verkocht zonder makelaar.
Wat je moet doen is een koopovereenkomst opstellen en tekenen.
Je kan de model koopovereenkomst gebruiken van eigenhuis.nl;
https://www.eigenhuis.nl/(...)enkomst/koopcontract

Ikzelf zat met een appartement met alle appartmentsrechten etc, vve etc. en had het daarom uitbesteed. Koste me wel bijna 500 euro.

Deze moet je beide tekenen en een afspraak maken bij een notaris. Daar stuur je de overeenkomst naartoe en zij doen de rest.
Na tekenen heb je 3 dagen bedenktijd er onderuit te komen.

Over hypotheek. Deze is nu erg laag. Kijk wat ze wilt.
Ga je voor 30 jaar tegen +- 2,8%. Kijk dan wel dat je die hypotheek mee kan nemen bij verhuizing dat is niet bij allemaal. Of ga je voor 20 jaar tegen+- 2% en ga je de gok aan dat over 10 jaar de rente even hoog of lager is. Of je zorgt dat je alles verder afgelost hebt.
pi_177779163
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 15:09 schreef MissPoezz78 het volgende:

[..]

Dankjewel. Ja ze gaat nu 'gewoon' voor de anuïteitenhypotheek zoals ze dat met de adviseur besproken heeft. Daar ga en wil ik niet eens tussen zitten. Het was meer vanuit eigen interesse of men er hier bekend mee was.
Snap ik, het aantal jaar dat je de rente vastzet heeft wel behoorlijk effect op je te betalen rente... Ook hier geldt: Ben je risicozoekend dan betaal je niet voor die risicopremie en hou je die in je zak, met het risico dat de hypotheekrente over 10 jaar hoger ligt....

Ik zou zelf voor de risicovolle optie gaan maar dat is echt een keuze die je zelf moet maken, zeker als je het maar krap aan kunt betalen o.i.d. moet je niet hebben dat je de hypotheek niet meer kunt betalen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  Moderator dinsdag 13 maart 2018 @ 06:23:21 #28
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_177784229
Er is een verkoopmakelaar?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_177784364
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 13:23 schreef zalkc het volgende:
Ik zou mij wel irriteren over het pushende gedrag, ik neem aan dat ze nog niet eens een concept koopovereenkomst hebben liggen. Waarom staan ze dan al zo te springen?
Zeer waarschijnlijk omdat ze twijfels hebben over de betrouwbaarheid van de koper, wat ik me gezien de informatie in dit topic goed kan voorstellen. Het komt allemaal nou niet echt heel doordacht over. Dus willen ze alles zo snel mogelijk zwart op wit hebben, zodat de ontbindende voorwaarden zo snel mogelijk komen te vervallen.
pi_177784551
Als het bij de mondelinge overeenkomst niet gespecificeerd is, zou ik uitgaan van een onder voorbehoud van 100% financiering (je kunt ook voor minder gaan (dat is aantrekkelijk als je tegen andere kopers moet bieden).
Bouwtechnisch 3000 is aan de lage kant voor een huis uit 1921, 10.000 is veel (uitgezonderd dat er al gebreken genoemd zijn door de verkoper die je graag gespecificeerd wilt zien en dus wel meeneemt).
Druk op tekenen vind ik normaal. In deze markt zijn er voor jou(w zus) 10 anderen en de verkoper wil zekerheid. Tekenen kan gewoon via mail (tegenwoordig zelfs meer de standaard naar mijn weten) en het contract doornemen kost niet veel tijd. Meestal wordt een standaard NVM-contract gebruikt en op enkele punten aangepast/ingevuld. Zoek die punten en check die, de rest is standaard. Als je zus dat niet (snel) kan/wil zou ik als verkoper een andere koper gaan zoeken.
pi_177785859
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 06:23 schreef Renesite het volgende:
Er is een verkoopmakelaar?
Ja die is er.
  dinsdag 13 maart 2018 @ 09:33:47 #32
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_177785886
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 06:55 schreef Devz het volgende:

[..]

Zeer waarschijnlijk omdat ze twijfels hebben over de betrouwbaarheid van de koper, wat ik me gezien de informatie in dit topic goed kan voorstellen. Het komt allemaal nou niet echt heel doordacht over. Dus willen ze alles zo snel mogelijk zwart op wit hebben, zodat de ontbindende voorwaarden zo snel mogelijk komen te vervallen.
Ze hadden ook het bod niet hoeven accepteren
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_177785907
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 07:21 schreef keko het volgende:
Als het bij de mondelinge overeenkomst niet gespecificeerd is, zou ik uitgaan van een onder voorbehoud van 100% financiering (je kunt ook voor minder gaan (dat is aantrekkelijk als je tegen andere kopers moet bieden).
Bouwtechnisch 3000 is aan de lage kant voor een huis uit 1921, 10.000 is veel (uitgezonderd dat er al gebreken genoemd zijn door de verkoper die je graag gespecificeerd wilt zien en dus wel meeneemt).
Druk op tekenen vind ik normaal. In deze markt zijn er voor jou(w zus) 10 anderen en de verkoper wil zekerheid. Tekenen kan gewoon via mail (tegenwoordig zelfs meer de standaard naar mijn weten) en het contract doornemen kost niet veel tijd. Meestal wordt een standaard NVM-contract gebruikt en op enkele punten aangepast/ingevuld. Zoek die punten en check die, de rest is standaard. Als je zus dat niet (snel) kan/wil zou ik als verkoper een andere koper gaan zoeken.
Druk op tekenen snap ik ook. Maar de verkopende partij wilde binnen 1 werkdag tekenen en dat is niet haalbaar. En helaas is heel veel eerder dan wanneer ze terug is van werk ook niet haalbaar.
Maar daar zijn ze inmiddels mee akkoord. En hebben ze begrip voor de situatie.
pi_177785943
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 06:55 schreef Devz het volgende:

[..]

Zeer waarschijnlijk omdat ze twijfels hebben over de betrouwbaarheid van de koper, wat ik me gezien de informatie in dit topic goed kan voorstellen. Het komt allemaal nou niet echt heel doordacht over. Dus willen ze alles zo snel mogelijk zwart op wit hebben, zodat de ontbindende voorwaarden zo snel mogelijk komen te vervallen.
Ze hadden ook een van de andere biedingen kunnen accepteren en hebben ze niet gedaan. Als jij je al aan de hand van de info uit de OP kunt voorstellen dat het geen betrouwbare koper is dan vind ik dat wel knap maar dat zal t aard van het beestje wel zijn, van het negatieve uitgaan.

Ik heb liever dat men langer nadenkt wat men gaat ondertekenen voor een aantal ton dan klakkeloos een verkopende partij gaat volgen omdat ze druk op de ketel zetten.
  dinsdag 13 maart 2018 @ 12:56:33 #35
441185 meethenoob
master of disaster (x.x)
pi_177789555
Bekijk het van de anderen kant, het huis staat nu onder bod.
Een andere geïnteresseerde kan dus een brief in de brievenbus doen met een hoger bod.
De makelaar mag zelf geen ander bod door geven, dus dit is een omweg.

Zolang er niks is getekend is er niks verkocht, dus ook je zus heeft nog geen poot om op te staan.

Als er nu dus een hoger bod komt, zal de verkopende partij hier mee in zee gaan.

The end.
winter is comming!
pi_177794979
Kijk het is heel simpel waarom ze zitten te pushen. Het huis is namelijk nog niet verkocht. Er is geen enkele overeenkomst op dit moment om het huis te verkopen. Een mondelinge overeenkomst is namelijk geen overeenkomst als het een huis betreft. Er is alleen een overeenkomst als dit schriftelijk is vastgelegd.

De verkopers willen dus zekerheid. Je zus mogelijk ook, want als er nu iemand anders voorbij komt mogen ze het zonder problemen aan deze persoon verkopen. Er is namelijk atm geen overeenkomst.

Fijn in ieder geval dat verkopende partij akkoord is met uitstel totdat ze terug is in nederland. Maar hou dus in het achterhoofd dat er niks gekocht is nog.
pi_177795055
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 15:23 schreef egelhond het volgende:
Ik heb laatst mijn woning ook verkocht zonder makelaar.
Wat je moet doen is een koopovereenkomst opstellen en tekenen.
Je kan de model koopovereenkomst gebruiken van eigenhuis.nl;
https://www.eigenhuis.nl/(...)enkomst/koopcontract

Ikzelf zat met een appartement met alle appartmentsrechten etc, vve etc. en had het daarom uitbesteed. Koste me wel bijna 500 euro.

Deze moet je beide tekenen en een afspraak maken bij een notaris. Daar stuur je de overeenkomst naartoe en zij doen de rest.
Na tekenen heb je 3 dagen bedenktijd er onderuit te komen.

Over hypotheek. Deze is nu erg laag. Kijk wat ze wilt.
Ga je voor 30 jaar tegen +- 2,8%. Kijk dan wel dat je die hypotheek mee kan nemen bij verhuizing dat is niet bij allemaal. Of ga je voor 20 jaar tegen+- 2% en ga je de gok aan dat over 10 jaar de rente even hoog of lager is. Of je zorgt dat je alles verder afgelost hebt.
Never nooit die rente bij hypo met aflossing 30 jaar vastzetten voor 0.8% meer dan 20 jaar. Meer dan de helft vd rente betaal je de eerste 10 jaar. Na 20 jaar is er zo'n groot deel afgelost dat de rente flink mag stijgen (flink stijgen boven de 2.8 en niet boven de 2!!!) wil je die 20jaar 0.8% rente extra compenseren.
Kies je momenten om nog extra af te lossen (die vrijheid heb je ipv vast te zitten bij maandlasten v 2.8%) dan valt die balans helemaal weg v die 30 jaar vast
  dinsdag 13 maart 2018 @ 18:42:30 #38
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_177797751
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 16:42 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Never nooit die rente bij hypo met aflossing 30 jaar vastzetten voor 0.8% meer dan 20 jaar. Meer dan de helft vd rente betaal je de eerste 10 jaar. Na 20 jaar is er zo'n groot deel afgelost dat de rente flink mag stijgen (flink stijgen boven de 2.8 en niet boven de 2!!!) wil je die 20jaar 0.8% rente extra compenseren.
Kies je momenten om nog extra af te lossen (die vrijheid heb je ipv vast te zitten bij maandlasten v 2.8%) dan valt die balans helemaal weg v die 30 jaar vast
Ik begrijp je helemaal. Die 0,8% meer was iets te overdreven. Hier even een voorbeeld.

Als voorbeeld Aegon, daar is een NHG 20 jaar rente tegenover 30 jaar maar 0,2% verschil.
Bij geen NHG maar 0,1%....
Maar iemand die nu elk jaar kan aflossen die hoeft dat over 2 maar misschien wel niet meer te kunnen ivm ziekte, geen werk etc. niemand kan in de glazen bol kijken.
Zo heeft een kennis van mij ontslag genomen om op reis te gaan. Kwam terug en was plots zwanger. Tja geen baas die haar nu nodig heeft. Geen ww, geen inkomen, geen betaald verlof....

Wil je save spelen dan zou ik bij Aegon voor 30 jaar gaan ipv 20 omdat het verschil nihil is.
pi_177803943
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 12:39 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Van wie niet?
Dat is een intern regeltje van de NVM, maar er is geen wet of iets dergelijks.
Zolang er geen koopovereenkomst is getekend door beide partijen, mag dit. Er is sinds 2003 een wet aankoop onroerend goed (weet even de exacte naam niet) waarin dit staat.

Nog niet zo lang geleden helaas zelf nog aan den lijve ondervonden.
pi_177804782
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 18:42 schreef egelhond het volgende:

[..]

Ik begrijp je helemaal. Die 0,8% meer was iets te overdreven. Hier even een voorbeeld.

Als voorbeeld Aegon, daar is een NHG 20 jaar rente tegenover 30 jaar maar 0,2% verschil.
Bij geen NHG maar 0,1%....
Maar iemand die nu elk jaar kan aflossen die hoeft dat over 2 maar misschien wel niet meer te kunnen ivm ziekte, geen werk etc. niemand kan in de glazen bol kijken.
Zo heeft een kennis van mij ontslag genomen om op reis te gaan. Kwam terug en was plots zwanger. Tja geen baas die haar nu nodig heeft. Geen ww, geen inkomen, geen betaald verlof....

Wil je save spelen dan zou ik bij Aegon voor 30 jaar gaan ipv 20 omdat het verschil nihil is.
Zulke dingen moet je altijd doorrekenen en dan zal 0.1% waarschijnlikk voordelig zijn bij een kleine verhoging.
Aflossingshypo is de norm tegenwoordig. Het extra aflossen bedoel ik meer dat vastzetten voor langere periode met een hoger % dus ook hogere maandlasten betekent. Je kan dan ervoor kiezen om t korter vast te zetten en het verschil in maandlasten extra aflossen. Dit is dan direct aflossing en geen rente. Komt het dan een maand niet uit of gebeurt er iets dan zit je dus wel met de lagere maandlasten.

Dat lange vastzetten snap ik dan ook niet zo. Zeker bij de hogere renteverschillen
  woensdag 14 maart 2018 @ 09:09:13 #41
441185 meethenoob
master of disaster (x.x)
pi_177810702
Gewoon voor 30 jaar rentevast gaan, de rente is nihil...

als je over 10 jaar een groter huis koopt, kun je deze rente mee nemen.

Waarschijnlijk staat de rente dan op 5 %.

Kijk vooruit, niet alleen naar nu :Y
winter is comming!
pi_177810888
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 09:09 schreef meethenoob het volgende:

als je over 10 jaar een groter huis koopt, kun je deze rente mee nemen.

Waarschijnlijk staat de rente dan op 5 %.

Dat zei m'n hypotheekadviseur 10 jaar geleden ook al…..
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_177810946
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 15:07 schreef MissPoezz78 het volgende:
We kopen geen broodje kaas, maar gaan een serieuze financiële verplichting aan. Behandel de klant dan ook gewoon netjes.
Ja supercool die gedachte maar de verkopende partij is de klant van de verkoopmakelaar en niet je zus. De verkopende partij wil zekerheid dus hamert de makelaar op ondertekening van het voorlopig koopcontract.
pi_177817478
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 09:09 schreef meethenoob het volgende:
Gewoon voor 30 jaar rentevast gaan, de rente is nihil...

als je over 10 jaar een groter huis koopt, kun je deze rente mee nemen.

Waarschijnlijk staat de rente dan op 5 %.

Kijk vooruit, niet alleen naar nu :Y
Of je stopt het verschil in maandlasten in extra aflossing of je investeert het.

Bedenk wat je met je geld doet,geef het niet zomaar uit :Y

Kan je uiteindelijk veel voordeel opleveren. De extra overwaarde kan een lagere LTV betekenen en daarom lagere risico opslag. Het investeren kan uiteindelijk optellen en een leuke extra inkomstenbron vormen.

Zomaar 30 jaar vastzetten want de rente is laag is niet altijd het verstandigst (EN kan niet altijd meegenomen worden. Ga niet zomaar voor de laagste rente maar check de voorwaarden), verstandig met geld omgaan is nooit verkeerd
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')