abonnement Unibet Coolblue
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 12 maart 2018 @ 10:48:16 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_177763369
Hoeveel zakgeld kreeg jij vroeger? Welke bijbaantjes had jij?

Mijn eerste zakgeld was een stuiver per week, begin jaren '70 op de kleuterschool. Ik had ook een spaarpotje waar dat dan in ging. Dit was vooral symbolisch. Mijn ouders wilden ons aanleren dat als je iets wilde dat je er dan voor moest sparen. Al snel steeg mijn zakgeld naar een dubbeltje *O*

Op de basisschool steeg dat via 1, 2 kwartjes naar uiteindelijk 1 gulden per week.

Op de laatste twee jaren van de basisschool verdiende ik ook af en toe geld op de rommelmarkt. Allerlei oude troep, oud speelgoed van mijzelf en broertjes/zusjes verkocht ik daar. De meeste verkochte spullen waren niet van mijzelf dus mijn ouders bepaalden na afloop de verdeelsleutel van de opbrengst en iedereen kreeg een deel. Maar omdat ik dit allemaal in m'n eentje deed ging typisch 60-70% van de opbrengst naar mij. Dat ging dan om ƒ20-ƒ50. Dat was leuk geld voor een 10-11 jarige eind jaren '70 :)

Tijdens mijn 12-14jr steeg mijn behoefte aan geld enorm, want ik had dure hobby's. De duurste waren astronomie (telescoop) en astrofotografie. Vooral die laatste, want dan verbruikte je een meter film voor één goede foto (film ontwikkelen en foto's afdrukken deed ik zelf). Mijn zakgeld steeg naar ƒ15 per maand maar dat was natuurlijk lang niet genoeg! Dus er moest flink gesjacherd worden. Ik had een grafiek op mijn kamer hangen waar ik mijn vermogensgroei bijhield, inclusief rente (toen nog 8%) en ik kon extrapoleren naar mijn target (bijvoorbeeld een telescoop van ƒ500 en later een grotere ƒ1000).

Rond mijn 14-de kreeg ik eindelijk toestemming om mijn begrotingstekort op te lossen dwv een krantenwijk (ochtendblad). Dat leverde opeens ƒ40-ƒ45 per week op dus zakgeld was toen nauwelijks meer relevant.

Tijdens mijn eindexamenjaar had ik weinig te doen (want geen nieuwe stof meer, alleen schoolonderzoeken/ examens) dus verdubbelde ik mijn krantenwijk (2 wijken achter elkaar) dus ƒ90 per week binnenharken. Inmiddels spaarde ik voor een auto :D. Ook heb ik nog een tijdje natuurkunde bijles gegeven maar dat duurde helaas niet lang.

Laatste maar tofste baantje voordat ik ging studeren was ~3 maanden werken op de afvalverwerking bij Nutricia (voor minimum jeugdloon van ƒ3,70 per uur :') ). Wat een schitterende tijd heb ik daar gehad! Leukste baan ooit. Zo enorm gelachen daar. Werk liep uiteen van flessen verrotte koffiemelk en fristi openen (soms ontploften ze tijdens het openen door de druk van het gisten) en leeggieten, kratten stapelen, pakken babypap met productiefout doormidden zagen met een lintzaag (arbowet :') ), terrein schoonspuiten met een hogedrukspuit, glazen potjes babyvoeding met productiefouten vernietigen in een crushmachine, etc etc. Misschien nog wel het leukste was het onderhouden van de plantsoenen rond de fabriek: radio erbij en kijken naar de meisjes die langs komen fietsen in hun zomerrokjes :9~ O+

Serieus, die tijd was zo legendarisch dat ik weer helemaal sentimenteel word als ik ergens verrotte koffiemelk ruik O+.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_177763522
Ik krijg al sinds ik klaar ben met de HAVO 100 euro per week. Leek in het begin veel maar nu 15 jaar later kun je er niet heel veel meer voor kopen.
pi_177763604
Ik weet echt niet meer hoeveel zakgeld ik kreeg, ik weet wel dat ik vanaf mijn 16e kleedgeld kreeg, dat was 100 gulden per maand.

En als bijbaantje had ik een krantenwijk.
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 12 maart 2018 @ 11:06:54 #4
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_177763757
Ik denk 10 of 15 euro zakgeld, maar dat is bijna een gok. Kleedgeld kreeg en wilde ik niet en bijbaantjes had ik eigenlijk niet :+
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_177763808
Geen idee meer eigenlijk. Zal iets van een rijksdaalder geweest zijn toen ik nog klein was.
Later kreeg ik 75 gulden per maand, kleedgeld, dat weet ik nog wel.

:)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 12 maart 2018 @ 11:11:06 #6
74056 crew  ToT
pi_177763850
Ik kreeg 5 gulden per week en met mijn eerste bijbaantje verdiende ik minder dan dat per uur voor de eerste 2 jaar of zo.
Toen ik nog klein was, was het eerst 1 gulden per week.
pi_177763890
Bijbaantjes bij de melkboer, soms mee op de route en elke vrijdagavond de wagen weer bijvulllen. Eigenlijk hetzelfde als vakkenvullen maar dan dus niet in de supermarkt.

Later elke zaterdag bij de boer werken. Beetje op tractors rijden en koeien melken etc. Eigenlijk was daar elke zaterdag anders, soms koeien ophalen uit een wei van Staatsbosbeheer, soms de omheining van de wei repareren, of aan een tractor sleutelen waar iets aan kapot was. Dat was een leuk bijbaantje. En 's avonds op stap om meteen het geld op te zuipen.

In die tijd kon je met 50 gulden een taxi nemen naar een paar dorpen verderop, entree betalen bij de discotheek, je finaal op een hoop zuipen, met diezelfde taxi weer terug en dan had je nog genoeg geld over om een vette bek te halen. Mooie tijden.

:)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_177763952
Nooit gekregen. Als ik iets wilde hebben, moest ik wachten tot ik jarig was of er voor gaan werken.
  maandag 12 maart 2018 @ 11:15:45 #9
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177763972
Tot 10 iets van 5 gulden, tot twaalf 10. Daarna 75 per maand inclusief kleedgeld. Op mijn 12e begonnen bij de plaatselijke groenteboer op zaterdag, beetje de loods vegen en vrachtwagens poetsen. daar verdiende ik dan 7,50 per uur. Gedaan tot mijn 14e ongeveer. Toen krantenwijk en bulkwagens poetsen bij een schimmige transporteur voor DSM. (kon toen allemaal nog. :'). ).

Met 16 gaan werken en toen wilde ik niets meer. Vanaf mijn 18e uit mezelf kostgeld betaald. Met 19 ben ik het huis uitgegaan.
And so is the past
pi_177764057
quote:
10s.gif Op maandag 12 maart 2018 10:48 schreef SeLang het volgende:
Serieus, die tijd was zo legendarisch dat ik weer helemaal sentimenteel word als ik ergens verrotte koffiemelk ruik .
Ongetwijfeld zie je in gedachte dan zo weer die meisjes die langs komen fietsen in hun zomerrokjes *;
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_177764274
In mijn kindertijd 1 euro per week, en er werd elke maand 15 euro op mijn spaarrekeningen gestort (mijn moeder had een voor mij geopend en mijn oma ook).
In mijn tienerjaren geloof ik 10 euro zakgeld per week, en later kwam daar ook kleedgeld bij maar geen idee meer hoeveel dat was, 75 euro ofzo.
hello human.
  maandag 12 maart 2018 @ 11:42:19 #12
444350 broccoli.
Here stops reality
pi_177764434
Niks, mijn ouders vonden mij niet de moeite waard. Mijn broer en zusjes kregen/krijgen natuurlijk wel zakgeld :')

Toen ik 13 was deed ik meerdere folder- en krantenwijken. Best bizar als ik achteraf zo kijk: ik had 6 wijken en kreeg maar 120 euro per maand.
Giechelend van de pret reed de bus volgeladen met meiden de afgrond in.
pi_177765084
quote:
7s.gif Op maandag 12 maart 2018 11:09 schreef Geralt het volgende:
Geen idee meer eigenlijk. Zal iets van een rijksdaalder geweest zijn toen ik nog klein was.
Later kreeg ik 75 gulden per maand, kleedgeld, dat weet ik nog wel.

:)
Kleedgeld ging direct naar de coffeeshop. Dan maar in wat oudere kleding lopen. :')
pi_177811567
Kreeg 5 gulden per week.

En later een bijbaan als schoonmaker toen was ik 14 daarna nooit meer zakgeld gehad.
  woensdag 14 maart 2018 @ 10:17:37 #15
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177811617
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 12:15 schreef autoknutselaar het volgende:

[..]

Kleedgeld ging direct naar de coffeeshop. Dan maar in wat oudere kleding lopen. :')
"Merkkleding" haalde ik op het kamp voor een prikkie. Nieuwe kleding én wiet. :7.
And so is the past
  woensdag 21 maart 2018 @ 16:56:51 #16
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_177986713
Zakgeld kan ik me echt niet meer herinneren. Eerste bijbaantje bij de bakkerij verderop in de straat schoof zes gulden per uur (zwart). Uitgaven had ik nauwelijks nog (geen brommer, uitgaan kwam pas een jaar of drie later) dus in no time had ik een kekke stereo bij elkaar gespaard :7.
Daarna bij de post gaan werken op zaterdag. Begon met net iets meer dan 10 gulden per uur en zes jaar later was dat al zowat 10 euro.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_178061722
Ik weet niet meer hoeveel zakgeld ik kreeg. Wel dat ik vanaf m'n 12e kleedgeld kreeg. Dat begon met fl 100 en werd elk jaar met fl 25 verhoogd. Tot een bepaalde leeftijd.
Later had ik ook nog een bijbaan als vakkenvuller bij de AH.
ROBODEMONS..................|:(
pi_178062204
6-12 jaar iets van 2.50 tot 5 euro per week
12-16 jaar kleedgeld 100 euro per maand

werk:
11 mijn zus helpen met folders bezorgen
12/13 folders / krantenwijk
14/15 orchideen knippen
16/17 catering Schiphol 3,80 euro per uur in 2004

[ Bericht 4% gewijzigd door fespo op 24-03-2018 19:51:51 ]
  zondag 25 maart 2018 @ 23:15:04 #19
296595 foodlover
live and learn
pi_178088808
Zakgeld weet ik niet meer.

Bijbaantjes:
12 tot 14 jaar: op vrijdagen en zaterdagen oppassen op meisje van een jaar of 6. De moeder van het meisje was niet ouder dan 22-24 en ging dan uit. Ik bleef daar dan slapen. Verdiende 15 gulden per avond dus 30 gulden per week.
14 tot 16 jaar: zondagskrant met folders bezorgen, iets van 15-22 gulden per week.
17 tot 21 jaar: post sorteren en bezorgen bij de PTT, deed ik 2-3 dagen per week naast het hbo. Verdiende toen heel goed, weet even geen bedragen meer maar weet wel dat fulltime salaris net iets van 150 euro per maand lager lag dan salaris van mijn eerste baan als docent vo.
  vrijdag 30 maart 2018 @ 18:19:59 #20
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_178197913
Zakgeld heb ik nooit echt gehad, pas vanaf mijn 16e of zo kreeg ik voor het eerst zakgeld. Het is fl. 25,- per week geweest en dat is nooit veranderd, totdat ik zelf geld ging verdienen.

Bijbaantjes? Genoeg gehad
- Begonnen als vakkenvuller bij de Spar, uurloon fl. 3,30
- Later schoonmaker geworden, uurloon fl. 5,-
- Onkruid wieden in zomer bij Rozenkwekerij Kuipers in Veendam, uurloon fl. 5,-
- Kranten bezorgen, het AD, ik had maar 30 kranten of zo elke ochtend. Maandloon ongeveer fl. 140,-
- Orderpicker bij Schuitema in Gieten, uurloon fl ??? weet ik niet meer.

En toen ik net van school kwam in 1998 begon het feest gelijk al. Administratief medewerker bij Kappa. Karton CAO. Ik had ineens een freaking fl. 600,- per week. En dat op 21 jarige leeftijd.
Jaartje later ook nog een leuke bijverdienste gehad bij Albert Heijn in Geldermalsen. Ik werkte daar op de administratie, maar ik wist precies welke nachten het meeste opleverden in het magazijn. Dus uiteindelijk kon ik met slechts 3 nachten in de week fl. 2.100,- per maand verdienen. En dat was in 1999. :)

Sinds de invoering van de euro is het allemaal veel minder geworden.
  zaterdag 21 april 2018 @ 02:11:24 #21
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_178650049
Op de basisschool een gulden per week. Met een beetje doorsparen wisselde ik de guldens om naar een briefje van ƒ5. Dat was gewoon vet stoer om mee te patsen als 8-jarige 8-) Op de middelbare school werd het een knaak per week en in de winter kreeg ik nog eens ƒ25 per maand abonnementsgeld voor de bus. Je begrijpt dat ik al snel zwart reed om dat geld aan andere zaken te besteden :7

Daarnaast kranten uitgedeeld en uitzendwerk gedaan in fabrieken tijdens mijn vakanties, uiteraard in ploegendienst en in weekenden om nog eens 25% tot 50% extra op te strijken. Leverde toch zo'n ƒ450 per week op, echt fantastisch!

Vanaf mijn 18e kreeg ik studiefinanciering. Tegen de ƒ450 in de maand zonder ook maar iets te hoeven doen, echt fantastisch! Maar als je dat bedrag in de week gewend bent van een vakantiebaantje ga je natuurlijk door met de bijbaantjes. Het uitgaansleven moet ook bekostigd worden :{w Evenals mijn rijbewijs natuurlijk, allemaal zelf betaald *)

Toen ik begon te werken was het gelijk ƒ3000 in de maand. Omdat ik nog bij mijn ouders woonde ging ik helemaal los met uitgaan, feestjes, toeren, gekke dingen doen en een beetje sparen natuurlijk O-) De boetes moesten ook betaald worden :@

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_179108699
Ik kreeg geen zakgeld want mij Pa vond dat ik maar de handen uit de mouwen moest steken en wat ik dus deed en altijd werk gevonden op jonge leeftijd, iets dat ik toch wel mis bij een hoop Z-Millennials.



Ik heb van alles gedaan, tuinen schoongemaakt,spoelkeukens gestaan,in de Kassen in het Westland op mijn knieeen plantjes wezen poten..,auto's gewassen..bediening horeca..koude en warme keukens gewerkt als manusje van alles. En onderwijl studeren en mijn tijd zo goed als kwaad verdelen en ook nog wat van de wereld zien op die spaarzame vrije momenten.

Lanterflanten was er bij mij nooit bij. Ja, pas toen het geld binnenstroomde.en ik het ervan kon nemen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 12-05-2018 17:45:46 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')