FOK!forum / Sport Algemeen / [Indycar] #34 F3-niveau in de VS
#ANONIEMzondag 11 maart 2018 @ 18:33
62N2J7m.jpg
De IndyCar Series is de belangrijkste Open Wheel raceklasse in de Verenigde Staten en gaat dit jaar zijn 23ste seizoen in. Het is ook het 97ste seizoen van het Amerikaanse Open Wheel kampioenschap. In het voorprogramma van de IndyCar Series rijden ook nog andere klassen zoals de US F2000, Pro Mazda (met de Nederlander Rinus 'VeeKay' van Kalmthout) en de Indy Lights.

Geschiedenis
Tussen 1905 en 1955 werd het Amerikaanse Open Wheel kampioenschap georganiseerd door de AAA (American Automobile Associaton), waarbij het tot 1937 gebruikelijk was om met twee-zitters te rijden, waarbij een mechanicien meereed. Gedurende beide wereldoorlogen waren er geen officiele kampioenschappen.

Tussen 1956 en 1978 nam de USAC (United States Auto Club) onder leiding van Indy 500 baas Tony Hulman de organisatie over. In deze periode veranderden de wagens van de traditionele roadsters met de motor voorin naar de Formule wagens met de motor achterin zoals wij die nu kennen. Daarnaast werden naast de traditionele oval en dirt track races er steeds meer races gehouden op straten- en permanente circuits.

Na de dood van Tony Hulman in 1977 en enkele belangrijke officials in een vliegtuigongeluk in 1978 was er een breuk in de organisatie en begonnen enkele teamowners hun eigen organisatie CART (Championship Auto Racing Teams) en organiseerden hun eigen kampioenschap, waarbij de Indy 500 nog steeds door de USAC werd georganiseerd. Deze situatie duurde tot 1995 waarbij de CART het kampioenschap organiseerde en de USAC de Indy 500.

In 1996 had Tony Hulman's kleinzoon Tony George hier genoeg van en richtte de IRL (Indy Racing League) op met een eigen kampioenschap met de Indy 500 waarvan de organisatie werd overgenomen. Hierdoor ontstonden er naast elkaar twee kampioenschappen, de Champ Cars georganiseerd door CART en de IndyCars onder leiding van de IRL. De Indy 500 was onderdeel van de IRL maar er deden wel Champ Cars teams en coureurs aan mee. Deze situatie duurde tot 2008, toen de Champ Car World Series (een doorstart van CART, dat in 2003 failliet ging) samenging met IRL en de huidige IndyCar Series voortbracht.

Auto
Er wordt gereden met de Dallara DW12, een wagen die mede is ontwikkeld door wijlen Dan Wheldon en na zijn dood de initialen DW kreeg. De 12 staat voor het eerste seizoen waarin deze wagen gebruikt werd. De wagen wordt aangedreven door een 2.2 liter V6 twin-turbo motor van Chevrolet of Honda en gebruikt ethanol als brandstof. Afhankelijk van de turbo-boost levert de motor tussen de 500 en 700pk bij 12.000 toeren.

Dit jaar is het bodywork van de wagens aangepast naar een standaard 'Universal Aerokit', waarvan er twee versies zijn. Eén voor de permanente-, stratencircuits en short ovals en één voor de high speed ovals, zoals Indianapolis.

r6Ngea2.jpg
Aerokit voor de permanente-, stratencircuits en short ovals

Z4XU1Sn.jpg
Aerokit voor de high speed ovals

bJGSHAr.jpg
Indianapolis 500
Dit jaar wordt de Indianapolis 500 (ook wel Indy 500 genoemd) voor de 102de keer gereden. Het is de belangrijkste race van de IndyCar Series en wordt ook wel "The Greatest Spectacle in Racing" genoemd omdat er op de wedstrijddag ongeveer 300.000 bezoekers aanwezig zijn. Deze wedstrijd wordt altijd gehouden op de zondag voor Memorial Day, een Amerikaanse feestdag op de laatste maandag van mei. Hierdoor valt de race samen met de Grand Prix van Monaco.

Tussen 1950 en 1960 telde de race mee voor het wereldkampioenschap Formule 1, maar behoudens een enkele uitzondering, deed er in die periode geen enkele Formule 1 coureur aan mee. Dat gebeurde vooral in de jaren '60 toen coureurs als Jim Clark en Graham Hill, die beiden de race een keer wonnen, de oversteek waagden. De Nederlander Arie Luyendijk won de race twee keer, in 1990 en 1997 en heeft nog steeds het ronderecord in handen met een tijd van 37,895 seconde (382.182 km/uur). De Japanner Takuma Sato won de race vorig jaar, toen ook Formule 1 coureur Fernando Alonso mee deed.

Deze race is ook de laatste race van Danica Patrick, die afscheid van het actieve racen neemt.

VYELLBI.jpg
Indy 500 winnaar Takuma Sato

De huidige kampioen in de IndyCars is de Amerikaan Josef Newgarden.

IcqqNNW.jpg
IndyCar kampioen Josef Newgarden

Kalender
Dit jaar bestaat de kalender uit 17 races waarbij er in Detroit een double header (twee races in één weekend) plaats vindt.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
11 maart     Streets of St Petersburg (stratencircuit)
7 april      Phoenix raceway (oval)
15 april     Streets of Longbeach (stratencircuit)
22 april     Barber Motorsports Park (permanent circuit)
12 mei       Indycar Grand Prix (permanent circuit)
27 mei       Indy 500 (oval)
2 juni       Belle Isle Park Detroit (stratencircuit)
3 juni       Belle Isle Park Detroit (stratencircuit)
9 juni       Texas Motor Speedway (oval)
24 juni      Road America (permanent circuit)
8 juli       Iowa Speedway (oval)
15 juli      Streets of Toronto (stratencircuit)
29 juli      Mid-Ohio Sports Car Course (permanent circuit)
19 augustus  Pocono Raceway (oval)
25 augustus  Gateway Motorsports Park (oval)
2 september  Portland International Raceway (permanent circuit)
16 september Sonoma Raceway (permanent circuit)

Coureurs
Dit jaar doen er 22 fulltime wagens mee aan het IndyCar kampioenschap, waarbij sommige wagens door meerdere coureurs gedeeld worden. Voor de Indy 500 worden er 34 tot 36 wagens aan de start verwacht.

Fulltime
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
#1  Joseph Newgarden           Team Penske (Chevrolet)
#4  Matheus Leist (R)          A.J. Foyt Enterprises (Chevrolet)
#5  James Hinchcliffe          Schmidt Peterson Motorsports (Honda)
#6  Robert Wickens (R)         Schmidt Peterson Motorsports (Honda)
#9  Scott Dixon                Chip Ganassi Racing (Honda)
#10 Ed Jones                   Chip Ganassi Racing (Honda)
#12 Will Power                 Team Penske (Chevrolet)
#14 Tony Kanaan                A.J. Foyt Enterprises (Chevrolet)
#15 Graham Rahal               Rahal Letterman Lanigan Racing (Honda)
#18 Sebastien Bourdais         Dale Coyne Racing (Honda) (i.s.m. Vasser/Sullivan)
#21 Spencer Pigot              Ed Carpenter Racing (Chevrolet)
#22 Simon Pagenaud             Team Penske (Chevrolet)
#23 Charlie Kimball            Carlin (Chevrolet)
#26 Zack Veach (R)             Andretti Autosport (Honda)
#27 Alexander Rossi            Andretti Autosport (Honda) 
#28 Ryan Hunter-Reay           Andretti Autosport (Honda)
#30 Takuma Sato                Rahal Letterman Lanigan Racing (Honda)
#59 Max Chilton                Carlin (Chevrolet)
#88 Gabby Chaves               Harding Racing Team (Chevrolet) 
#98 Marco Andretti             Andretti Herta Autosport (Honda) (i.s.m. Curb Aganjan)

Parttime
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
#3  Helio Castroneves          Team Penske (Chevrolet) (5,6)
#7  Jay Howard                 Schmidt Peterson Motorsports (Honda) (6)
#13 Danica Patrick             Ed Carpenter Racing (Chevrolet) (6)
#17 Conor Daly                 Dale Coyne Racing (Honda) (6) (ism Thom Burns Racing)
#19 Pietro Fittipaldi (R)      Dale Coyne Racing (Honda) (2,5,6,9,13,16,17)
#19 Zachary Claman de Melo (R) Dale Coyne Racing (Honda) (1,3,4,7,8,10,11,12,14,15)
#20 Ed Carpenter               Ed Carpenter Racing (Chevrolet) (2,6,9,11,14,15)
#20 Jordan King (R)            Ed Carpenter Racing (Chevrolet) (1,3,4,5,7,8,10,12,13,16,17)
#24 Sage Karam                 Dreyer & Reinbold Racing (Chevrolet) (6)
#25 Stefan Wilson (R)          Andretti Autosport (Honda) (6) 
#29 Carlos Munoz               Andretti Autosport (Honda) (6)
#32 Kyle Kaiser (R)            Juncos Racing (Chevrolet) (2,3,5,6)
#32 Rene Binder (R)            Juncos Racing (Chevrolet) (1,4,12,13)
#60 Jack Harvey (R)            Michael Shank Racing (Honda) (1,3,6,13,16,17) (ism Schmidt Peterson)
#63 Pippa Mann                 Dale Coyne Racing (Honda) (6)
#64 Oriol Servia               Rahal Letterman Lanigan Racing (Honda) (6) (ism Scuderia Corsa)
#?? Buddy Lazier               Lazier Partners Racing (Chevrolet) (6)
(R) = Rookie
De cijfers tussen haakjes geven de races aan

SPOILER: op code
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
[img=650,244]https://i.imgur.com/62N2J7m.jpg[/img]
De IndyCar Series is de belangrijkste Open Wheel raceklasse in de Verenigde Staten en gaat dit jaar zijn 23ste seizoen in. Het is ook het 97ste seizoen van het Amerikaanse Open Wheel kampioenschap. In het voorprogramma van de IndyCar Series rijden ook nog andere klassen zoals de US F2000, Pro Mazda (met de Nederlander Rinus 'VeeKay' van Kalmthout) en de Indy Lights. 

[b]Geschiedenis[/b]
Tussen 1905 en 1955 werd het Amerikaanse Open Wheel kampioenschap georganiseerd door de AAA (American Automobile Associaton), waarbij het tot 1937 gebruikelijk was om met twee-zitters te rijden, waarbij een mechanicien meereed. Gedurende beide wereldoorlogen waren er geen officiele kampioenschappen.

Tussen 1956 en 1978 nam de USAC (United States Auto Club) onder leiding van Indy 500 baas Tony Hulman de organisatie over. In deze periode veranderden de wagens van de traditionele roadsters met de motor voorin naar de Formule wagens met de motor achterin zoals wij die nu kennen. Daarnaast werden naast de traditionele oval en dirt track races er steeds meer races gehouden op straten- en permanente circuits. 

Na de dood van Tony Hulman in 1977 en enkele belangrijke officials in een vliegtuigongeluk in 1978 was er een breuk in de organisatie en begonnen enkele teamowners hun eigen organisatie CART (Championship Auto Racing Teams) en organiseerden hun eigen kampioenschap, waarbij de Indy 500 nog steeds door de USAC werd georganiseerd. Deze situatie duurde tot 1995 waarbij de CART het kampioenschap organiseerde en de USAC de Indy 500. 

In 1996 had Tony Hulman's kleinzoon Tony George hier genoeg van en richtte de IRL (Indy Racing League) op met een eigen kampioenschap met de Indy 500 waarvan de organisatie werd overgenomen. Hierdoor ontstonden er naast elkaar twee kampioenschappen, de Champ Cars georganiseerd door CART en de IndyCars onder leiding van de IRL. De Indy 500 was onderdeel van de IRL maar er deden wel Champ Cars teams en coureurs aan mee. Deze situatie duurde tot 2008, toen de Champ Car World Series (een doorstart van CART, dat in 2003 failliet ging) samenging met IRL en de huidige IndyCar Series voortbracht. 

[b]Auto[/b]
Er wordt gereden met de Dallara DW12, een wagen die mede is ontwikkeld door wijlen Dan Wheldon en na zijn dood de initialen DW kreeg. De 12 staat voor het eerste seizoen waarin deze wagen gebruikt werd. De wagen wordt aangedreven door een 2.2 liter V6 twin-turbo motor van Chevrolet of Honda en gebruikt ethanol als brandstof.  Afhankelijk van de turbo-boost levert de motor tussen de 500 en 700pk bij 12.000 toeren.

Dit jaar is het bodywork van de wagens aangepast naar een standaard 'Universal Aerokit', waarvan er twee versies zijn. Eén voor de permanente-, stratencircuits en short ovals en één voor de high speed ovals, zoals Indianapolis. 

[img=650]https://i.imgur.com/r6Ngea2.jpg[/img]
[i]Aerokit voor de permanente-, stratencircuits en short ovals[/i]

[img=650]https://i.imgur.com/Z4XU1Sn.jpg[/img]
[i]Aerokit voor de high speed ovals[/i] 

[img=219,91]https://i.imgur.com/bJGSHAr.jpg[/img]
[b]Indianapolis 500[/b]
Dit jaar wordt de Indianapolis 500 (ook wel Indy 500 genoemd) voor de 102de keer gereden. Het is de belangrijkste race van de IndyCar Series en wordt ook wel [i]"The Greatest Spectacle in Racing"[/i] genoemd omdat er op de wedstrijddag ongeveer 300.000 bezoekers aanwezig zijn. Deze wedstrijd wordt altijd gehouden op de zondag voor Memorial Day, een Amerikaanse feestdag op de laatste maandag van mei. Hierdoor valt de race samen met de Grand Prix van Monaco. 

Tussen 1950 en 1960 telde de race mee voor het wereldkampioenschap Formule 1, maar behoudens een enkele uitzondering, deed er in die periode geen enkele Formule 1 coureur aan mee. Dat gebeurde vooral in de jaren '60 toen coureurs als Jim Clark en Graham Hill, die beiden de race een keer wonnen, de oversteek waagden. De Nederlander Arie Luyendijk won de race twee keer, in 1990 en 1997 en heeft nog steeds het ronderecord in handen met een tijd van 37,895 seconde (382.182 km/uur). De Japanner Takuma Sato won de race vorig jaar, toen ook Formule 1 coureur Fernando Alonso mee deed. 

Deze race is ook de laatste race van Danica Patrick, die afscheid van het actieve racen neemt. 

[img=350]https://i.imgur.com/VYELLBI.jpg[/img]
[i]Indy 500 winnaar Takuma Sato[/i]

De huidige kampioen in de IndyCars is de Amerikaan Josef Newgarden. 

[img=350]https://i.imgur.com/IcqqNNW.jpg[/img]
[i]IndyCar kampioen Josef Newgarden[/i]

[b]Kalender[/b]
Dit jaar bestaat de kalender uit 17 races waarbij er in Detroit een double header (twee races in één weekend) plaats vindt. 

[code]
11 maart     Streets of St Petersburg (stratencircuit)
7 april      Phoenix raceway (oval)
15 april     Streets of Longbeach (stratencircuit)
22 april     Barber Motorsports Park (permanent circuit)
12 mei       Indycar Grand Prix (permanent circuit)
27 mei       Indy 500 (oval)
2 juni       Belle Isle Park Detroit (stratencircuit)
3 juni       Belle Isle Park Detroit (stratencircuit)
9 juni       Texas Motor Speedway (oval)
24 juni      Road America (permanent circuit)
8 juli       Iowa Speedway (oval)
15 juli      Streets of Toronto (stratencircuit)
29 juli      Mid-Ohio Sports Car Course (permanent circuit)
19 augustus  Pocono Raceway (oval)
25 augustus  Gateway Motorsports Park (oval)
2 september  Portland International Raceway (permanent circuit)
16 september Sonoma Raceway (permanent circuit)

Coureurs
Dit jaar doen er 22 fulltime wagens mee aan het IndyCar kampioenschap, waarbij sommige wagens door meerdere coureurs gedeeld worden. Voor de Indy 500 worden er 34 tot 36 wagens aan de start verwacht.

Fulltime
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
#1  Joseph Newgarden           Team Penske (Chevrolet)
#4  Matheus Leist (R)          A.J. Foyt Enterprises (Chevrolet)
#5  James Hinchcliffe          Schmidt Peterson Motorsports (Honda)
#6  Robert Wickens (R)         Schmidt Peterson Motorsports (Honda)
#9  Scott Dixon                Chip Ganassi Racing (Honda)
#10 Ed Jones                   Chip Ganassi Racing (Honda)
#12 Will Power                 Team Penske (Chevrolet)
#14 Tony Kanaan                A.J. Foyt Enterprises (Chevrolet)
#15 Graham Rahal               Rahal Letterman Lanigan Racing (Honda)
#18 Sebastien Bourdais         Dale Coyne Racing (Honda) (i.s.m. Vasser/Sullivan)
#21 Spencer Pigot              Ed Carpenter Racing (Chevrolet)
#22 Simon Pagenaud             Team Penske (Chevrolet)
#23 Charlie Kimball            Carlin (Chevrolet)
#26 Zack Veach (R)             Andretti Autosport (Honda)
#27 Alexander Rossi            Andretti Autosport (Honda) 
#28 Ryan Hunter-Reay           Andretti Autosport (Honda)
#30 Takuma Sato                Rahal Letterman Lanigan Racing (Honda)
#59 Max Chilton                Carlin (Chevrolet)
#88 Gabby Chaves               Harding Racing Team (Chevrolet) 
#98 Marco Andretti             Andretti Herta Autosport (Honda) (i.s.m. Curb Aganjan)

Parttime
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
#3  Helio Castroneves          Team Penske (Chevrolet) (5,6)
#7  Jay Howard                 Schmidt Peterson Motorsports (Honda) (6)
#13 Danica Patrick             Ed Carpenter Racing (Chevrolet) (6)
#17 Conor Daly                 Dale Coyne Racing (Honda) (6) (ism Thom Burns Racing)
#19 Pietro Fittipaldi (R)      Dale Coyne Racing (Honda) (2,5,6,9,13,16,17)
#19 Zachary Claman de Melo (R) Dale Coyne Racing (Honda) (1,3,4,7,8,10,11,12,14,15)
#20 Ed Carpenter               Ed Carpenter Racing (Chevrolet) (2,6,9,11,14,15)
#20 Jordan King (R)            Ed Carpenter Racing (Chevrolet) (1,3,4,5,7,8,10,12,13,16,17)
#24 Sage Karam                 Dreyer & Reinbold Racing (Chevrolet) (6)
#25 Stefan Wilson (R)          Andretti Autosport (Honda) (6) 
#29 Carlos Munoz               Andretti Autosport (Honda) (6)
#32 Kyle Kaiser (R)            Juncos Racing (Chevrolet) (2,3,5,6)
#32 Rene Binder (R)            Juncos Racing (Chevrolet) (1,4,12,13)
#60 Jack Harvey (R)            Michael Shank Racing (Honda) (1,3,6,13,16,17) (ism Schmidt Peterson)
#63 Pippa Mann                 Dale Coyne Racing (Honda) (6)
#64 Oriol Servia               Rahal Letterman Lanigan Racing (Honda) (6) (ism Scuderia Corsa)
#?? Buddy Lazier               Lazier Partners Racing (Chevrolet) (6)
(R) = Rookie
De cijfers tussen haakjes geven de races aan
[/code]


[ Bericht 72% gewijzigd door heywoodu op 28-03-2018 21:43:17 ]
#ANONIEMzondag 11 maart 2018 @ 18:34
O, ik zie het al. Cup series.
heywooduzondag 11 maart 2018 @ 18:34
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 18:32 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Sprint Series? Serieus? Waar?
Monster Energy Cup Series, zoals het tegenwoordig heet :P

ISM Raceway, tot vorig jaar beter bekend als de Phoenix Raceway :)
Doler12zondag 11 maart 2018 @ 18:34
Het gaat maar door
heywooduzondag 11 maart 2018 @ 18:35
Harvey nog steeds in de auto :o
Werthazondag 11 maart 2018 @ 18:36
Het houdt niet op, niet vanzelf.
heywooduzondag 11 maart 2018 @ 18:36
Dixon trouwens bestraft, hij moet naar achteren.
#ANONIEMzondag 11 maart 2018 @ 18:36
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 18:34 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Monster Energy Cup Series, zoals het tegenwoordig heet :P

ISM Raceway, tot vorig jaar beter bekend als de Phoenix Raceway :)
Wacht, wat? Is de Cup series dan nu wat eerst de Sprint series heette?

Of is Ziggo een beetje raar met zijn aankondigingen?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 11-03-2018 18:38:55 ]
heywooduzondag 11 maart 2018 @ 18:38
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 18:36 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Wacht, wat? Is de Cup series dan nu wat eerst de Sprint series heette?
Ja, dat heette Sprint Cup Series vanwege sponsor Sprint (telecombedrijf), en na 2016 nam Monster Energy het over van Sprint, inclusief de naam.

Cup Series was het altijd al, maar dan met een sponsor ervoor (Monster Energy nu dus, daarvoor Sprint, daarvoor Nextel, daarvoor Winston etc)
#ANONIEMzondag 11 maart 2018 @ 18:40
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 18:38 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Ja, dat heette Sprint Cup Series vanwege sponsor Sprint (telecombedrijf), en na 2016 nam Monster Energy het over van Sprint, inclusief de naam.

Cup Series was het altijd al, maar dan met een sponsor ervoor (Monster Energy nu dus, daarvoor Sprint, daarvoor Nextel, daarvoor Winston etc)
Ah.... Ik snap 'm. Thanks!
heywooduzondag 11 maart 2018 @ 18:40
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 18:40 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ah.... Ik snap 'm. Thanks!
Overigens dacht ik (voor ik het op Ziggo regelmatig en nu altijd begon te kijken) dat 'Sprint Cup' te maken had met een soort raceformat (een sprintrace ofzo), dus ik snap verwarring wel :+
#ANONIEMzondag 11 maart 2018 @ 18:41
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 18:40 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Overigens dacht ik (voor ik het op Ziggo regelmatig en nu altijd begon te kijken) dat 'Sprint Cup' te maken had met een soort raceformat (een sprintrace ofzo), dus ik snap verwarring wel :+
Ja, ik dus ook. Sprint was de snelste, zoiets.

Ik vond het al zo maf om een race van een paar honderd ronden een sprint te noemen.
heywooduzondag 11 maart 2018 @ 18:43
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 18:41 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja, ik dus ook. Sprint was de snelste, zoiets.

Ik vond het al zo maf om een race van een paar honderd ronden een sprint te noemen.
Sprint is gewoon een bijzonder matig bedrijf om als sponsor van een snelheidssport te hebben :P
heywooduzondag 11 maart 2018 @ 18:43
Kijken of we langer dan vijf ronden blijven rijden
Zorrozondag 11 maart 2018 @ 18:45
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 18:43 schreef heywoodu het volgende:
Kijken of we langer dan vijf ronden blijven rijden
Dat durf ik wel te zeggen. De vraag is of dat ook op topsnelheid gaat zijn.
heywooduzondag 11 maart 2018 @ 18:45
quote:
6s.gif Op zondag 11 maart 2018 18:45 schreef Zorro het volgende:

[..]

Dat durf ik wel te zeggen. De vraag is of dat ook op topsnelheid gaat zijn.
Ik wist het toen ik op 'Invoeren' klikte.
Zorrozondag 11 maart 2018 @ 18:45
quote:
9s.gif Op zondag 11 maart 2018 18:45 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Ik wist het toen ik op 'Invoeren' klikte.
:+
franklopzondag 11 maart 2018 @ 18:49
Was de race al bezig :o vroeg zeg
franklopzondag 11 maart 2018 @ 19:01
Camera bij Alex Rossi staat schuin. Vrij vervelend
4-elementszondag 11 maart 2018 @ 19:02
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 18:49 schreef franklop het volgende:
Was de race al bezig :o vroeg zeg
Dat had ik dus ook. Kijk ook pas 5 minuten, overtuigd als ik was dat de race pas later op de avond zou zijn. :{
Atreidezzondag 11 maart 2018 @ 19:06
Gaaf camera werk weer hoor, ook gave camera posities met die cam in de voorvleugel.
franklopzondag 11 maart 2018 @ 19:06
2e race van Rinus is nog niet geweest?
heywooduzondag 11 maart 2018 @ 19:07
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 19:06 schreef franklop het volgende:
2e race van Rinus is nog niet geweest?
Nee, tweede race van Pro Mazda (en F2000) is na de IndyCar ^O^
Atreidezzondag 11 maart 2018 @ 19:07
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 19:06 schreef franklop het volgende:
2e race van Rinus is nog niet geweest?
Om 21:30.
franklopzondag 11 maart 2018 @ 19:07
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 19:07 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Nee, tweede race van Pro Mazda (en F2000) is na de IndyCar ^O^
Enige tijdsindicatie voor de race van VK?
franklopzondag 11 maart 2018 @ 19:07
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 19:07 schreef Atreidez het volgende:

[..]

Om 21:30.
Ah dank.
heywooduzondag 11 maart 2018 @ 19:07
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 19:07 schreef franklop het volgende:

[..]

Enige tijdsindicatie voor de race van VK?
21.30 als het goed is
heywooduzondag 11 maart 2018 @ 19:15
Regie mist een inhaalactie om plek drie, het seizoen is nu echt begonnen.
heywooduzondag 11 maart 2018 @ 19:16
Live noteringen:

mlEuflL.png

Ik zou toch zeggen dat Bourdais op zich wel de favoriet is nu..
heywooduzondag 11 maart 2018 @ 19:24
Wickens ^O^
franklopzondag 11 maart 2018 @ 19:31
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 19:16 schreef heywoodu het volgende:
Live noteringen:

[ afbeelding ]

Ik zou toch zeggen dat Bourdais op zich wel de favoriet is nu..
Hoezo? Ze zijn allemaal toch voor het laatst binnen geweest?Gat wordt ook groter
heywooduzondag 11 maart 2018 @ 19:31
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 19:31 schreef franklop het volgende:

[..]

Hoezo? Ze zijn allemaal toch voor het laatst binnen geweest?Gat wordt ook groter
Ik ben het dan ook niet meer met mijn post van een kwartier geleden eens.
heywooduzondag 11 maart 2018 @ 19:32
Rossi vliegt :9
franklopzondag 11 maart 2018 @ 19:32
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 19:32 schreef heywoodu het volgende:
Rossi vliegt :9
Officieel een held in mijn boekje sinds Indy 2016
heywooduzondag 11 maart 2018 @ 19:33
Even wegschakelen terwijl Schmidt een aanval krijgt
heywooduzondag 11 maart 2018 @ 19:33
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 19:32 schreef franklop het volgende:

[..]

Officieel een lamlul in mijn boekje sinds Indy 2016
franklopzondag 11 maart 2018 @ 19:34
quote:
8s.gif Op zondag 11 maart 2018 19:33 schreef heywoodu het volgende:

[..]

En nu zonder het gezever over je bets
heywooduzondag 11 maart 2018 @ 19:37
quote:
12s.gif Op zondag 11 maart 2018 19:34 schreef franklop het volgende:

[..]

En nu zonder het gezever over je bets
Ja maar echt veel en zó dichtbij :'(

Historisch spannende ontknoping natuurlijk, dat wel :+
franklopzondag 11 maart 2018 @ 19:40
en klaar
#ANONIEMzondag 11 maart 2018 @ 19:43
Ja. Door naar Nascar.
heywooduzondag 11 maart 2018 @ 19:44
Binder, wat een aanwinst.
franklopzondag 11 maart 2018 @ 19:44
O een caution :o
4-elementszondag 11 maart 2018 @ 19:44
Binder, wat een wereldtalent is het toch ook...
Werthazondag 11 maart 2018 @ 19:45
Niks klaar.
Doler12zondag 11 maart 2018 @ 19:45
Gaat nog leuk worden
franklopzondag 11 maart 2018 @ 19:52
Kende Wickens totaal niet, maar deed het niet slecht in de opleidingsseries.
heywooduzondag 11 maart 2018 @ 19:52
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 19:52 schreef franklop het volgende:
Kende Wickens totaal niet, maar deed het niet slecht in de opleidingsseries.
En in de DTM, waar hij toch de nodige jaren gereden heeft.
heywooduzondag 11 maart 2018 @ 19:53
Caution
franklopzondag 11 maart 2018 @ 19:53
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 19:52 schreef heywoodu het volgende:

[..]

En in de DTM, waar hij toch de nodige jaren gereden heeft.
Maar die serie kijk ik al de nodige jaren niet meer :+
Doler12zondag 11 maart 2018 @ 19:53
Ja hoor
franklopzondag 11 maart 2018 @ 19:53
rewind chequered?
4-elementszondag 11 maart 2018 @ 19:53
Mijn god, wat een talentloze coureur is Chilton toch ook... |:(
Werthazondag 11 maart 2018 @ 19:53
Chilton prutser.
franklopzondag 11 maart 2018 @ 19:54
Gewoon weer starten en gaan :D
heywooduzondag 11 maart 2018 @ 19:54
Als je nou een beetje een vent bent ga je op het eerstvolgende rechte stuk even aan de kant zodat de mensen achter je er voorbij kunnen en jij achteraan aan kunt sluiten, met je ronde achterstand
heywooduzondag 11 maart 2018 @ 19:55
Rossi oetlul
franklopzondag 11 maart 2018 @ 19:55
oooh neeeeeeeeeee
Zorrozondag 11 maart 2018 @ 19:55
Zo wat een topactie :')

En Bourdais :r
#ANONIEMzondag 11 maart 2018 @ 19:55
Oeps.
Doler12zondag 11 maart 2018 @ 19:55
Shit
heywooduzondag 11 maart 2018 @ 19:55
quote:
11s.gif Op zondag 11 maart 2018 19:55 schreef franklop het volgende:
oooh neeeeeeeeeee
Zei het, niks goeds aan die Rossi
Werthazondag 11 maart 2018 @ 19:55
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 19:54 schreef heywoodu het volgende:
Als je nou een beetje een vent bent ga je op het eerstvolgende rechte stuk even aan de kant zodat de mensen achter je er voorbij kunnen en jij achteraan aan kunt sluiten, met je ronde achterstand
Pits in, auto aan de kant zetten en terug naar je hotel.
franklopzondag 11 maart 2018 @ 19:55
Had Wickens zelf geen push to pass meer trouwens?
Werthazondag 11 maart 2018 @ 19:56
Oei oei oei.... wat zuur.
4-elementszondag 11 maart 2018 @ 19:56
Jammer dit. :'(
heywooduzondag 11 maart 2018 @ 19:56
quote:
14s.gif Op zondag 11 maart 2018 19:55 schreef franklop het volgende:
Had Wickens zelf geen push to pass meer trouwens?
Nog acht seconden als het goed is.
Atreidezzondag 11 maart 2018 @ 19:56
:|W
franklopzondag 11 maart 2018 @ 19:56
quote:
8s.gif Op zondag 11 maart 2018 19:55 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Zei het, niks goeds aan die Rossi
Dit was niet zo heel slim nee
Zorrozondag 11 maart 2018 @ 19:56
Allemaal de schuld van Chilton met zijn auto af laten slaan. Prutser.
Werthazondag 11 maart 2018 @ 19:56
Dankzij die totale randdebiel van een Chilton gaat Bourdais winnen.. :r :r :r :r :r :r
#ANONIEMzondag 11 maart 2018 @ 19:56
Wint die lul van een Bourdais.
4-elementszondag 11 maart 2018 @ 19:56
Wickens had eerder moeten blocken, zodat Rossi geen kans had er naast te komen.
4-elementszondag 11 maart 2018 @ 19:57
Vanwaar de haat tegen Bourdais hier?
franklopzondag 11 maart 2018 @ 19:57
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 19:57 schreef 4-elements het volgende:
Vanwaar de haat tegen Bourdais hier?
geen idee. Vind hem wel prima
franklopzondag 11 maart 2018 @ 19:58
Handige safety car wel, waar je je arm uit de raam moet houden :')
#ANONIEMzondag 11 maart 2018 @ 19:58
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 19:57 schreef 4-elements het volgende:
Vanwaar de haat tegen Bourdais hier?
#TeamDoornbos
heywooduzondag 11 maart 2018 @ 19:59
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 19:57 schreef 4-elements het volgende:
Vanwaar de haat tegen Bourdais hier?
Niet zozeer haat (in mijn geval), maar ik heb er ook werkelijk helemaal niks mee. Uitstraling van een zak aardappels.
Sinister-D-zondag 11 maart 2018 @ 20:00
Dafuq, Bourdais wint omdat Wickens uit de race werd geknald door Rossi?

(Schakel nu pas in :@ )
heywooduzondag 11 maart 2018 @ 20:00
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 20:00 schreef Sinister-D- het volgende:
Dafuq, Bourdais wint omdat Wickens uit de race werd geknald door Rossi?

(Schakel nu pas in :@ )
Ja, door een caution omdat Chilton er niks van kan
Werthazondag 11 maart 2018 @ 20:00
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 19:57 schreef 4-elements het volgende:
Vanwaar de haat tegen Bourdais hier?
Zo'n zure vent vind ik dat. Altijd op alles en iedereen boos. Daar heb ik niks mee. :{w
northernlight81zondag 11 maart 2018 @ 20:01
Zuur van Wickens 😕. Was wel een leuke race.
heywooduzondag 11 maart 2018 @ 20:02
In de auto moeten blijven omdat je er pas na de reclame uit mag
#ANONIEMzondag 11 maart 2018 @ 20:02
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 20:01 schreef northernlight81 het volgende:
Zuur van Wickens 😕. Was wel een leuke race.
Het einde was wel tof. Rest was maar zo-zo.
Atreidezzondag 11 maart 2018 @ 20:02
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 19:57 schreef 4-elements het volgende:
Vanwaar de haat tegen Bourdais hier?
Goeie vraag!

Mooi juist, zo terugkomen na die Indy crash van vorig jaar _O_
Sinister-D-zondag 11 maart 2018 @ 20:02
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 20:00 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Ja, door een caution omdat Chilton er niks van kan
dus even voor het totaal beeld: Chilton maakt stukken, gele vlag(?), Veld schuift ineen en daardoor kan Rossi een aanval doen op Wickens, met gevolg dat die 2 elkaar raken en Bourdais van 3 naar 1 gaat.
4-elementszondag 11 maart 2018 @ 20:03
Vind het wel mooi dat hij gewoon weer wint na zijn zware crash op Indy. ^O^

Sowieos leuk dat Dale Coyne wint. *O*
Werthazondag 11 maart 2018 @ 20:04
quote:
5s.gif Op zondag 11 maart 2018 20:02 schreef Sinister-D- het volgende:

[..]

dus even voor het totaal beeld: Chilton maakt stukken, gele vlag(?), Veld schuift ineen en daardoor kan Rossi een aanval doen op Wickens, met gevolg dat die 2 elkaar raken en Bourdais van 3 naar 1 gaat.
Nou, Chilton had even de bandenstapel gekust. Zet zijn auto een stukje achteruit en... laat hem afslaan. }:|

Voor de rest klopt het verhaal helemaal.
heywooduzondag 11 maart 2018 @ 20:05
quote:
5s.gif Op zondag 11 maart 2018 20:02 schreef Sinister-D- het volgende:

[..]

dus even voor het totaal beeld: Chilton maakt stukken, gele vlag(?), Veld schuift ineen en daardoor kan Rossi een aanval doen op Wickens, met gevolg dat die 2 elkaar raken en Bourdais van 3 naar 1 gaat.
Binder kan er niks van en maakt brokken, gele vlag en veld bijeen. Herstart, Chilton kan er niks van en raakt in de problemen dus weer caution. Ronde later weer herstart, waarbij Rossi Wickens eruit ramt waardoor nummer drie Bourdais ineens wint.
Sinister-D-zondag 11 maart 2018 @ 20:08
Mercikes jongens ^O^
heywooduzondag 11 maart 2018 @ 21:36
Pro Mazda gaat beginnen, opwarmronde nu
heywooduzondag 11 maart 2018 @ 21:36
Rinus met Malukas op de eerste rij (Rinus op pole), voor Askew en Sting Ray _O_ Robb.
Coelhozondag 11 maart 2018 @ 21:43
Wat een waardeloze start was dat? Van 1 naar 11 of zo
heywooduzondag 11 maart 2018 @ 21:44
Groene vlag werd al gezwaaid toen men amper de laatste bocht verlaten had, Rinus lette niet op en werd door werkelijk alles en iedereen voorbij gereden -O-
Coelhozondag 11 maart 2018 @ 21:44
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 21:44 schreef heywoodu het volgende:
Groene vlag werd al gezwaaid toen men amper de laatste bocht verlaten had, Rinus lette niet op en werd door werkelijk alles en iedereen voorbij gereden -O-
Moet hij niet als eerste over de lijn komen?
heywooduzondag 11 maart 2018 @ 21:44
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 21:44 schreef Coelho het volgende:

[..]

Moet hij niet als eerste over de lijn komen?
Geen idee hoe het zit, maar soepel ging het niet :')
Coelhozondag 11 maart 2018 @ 21:47
Rode vlag nu. Opnieuw starten onder oude volgorde?
heywooduzondag 11 maart 2018 @ 21:47
En nu een rode vlag _O-

Lekker opnieuw starten, Rinus op pole hopelijk
heywooduzondag 11 maart 2018 @ 21:54
Nou, toch maar weer starten, met Rinus op kop en zo te zien single file
heywooduzondag 11 maart 2018 @ 21:55
Rinus aangetikt, maar hij houdt hem nog knap recht :o
heywooduzondag 11 maart 2018 @ 22:00
Paar rondjes onderweg en Rinus en Malukas hebben al een gigantisch gat naar de rest, wat een overmacht.
heywooduzondag 11 maart 2018 @ 22:18
Van start tot finish op kop, Rinus wint *O*
sasquatschwoensdag 14 maart 2018 @ 00:55
Nu pas de IndyCar race kunnen zien (zonder gespoilerd te worden). Leuke race. Begin en eind was spectaculair, midden zo zo. Zuur voor Wickens. Die push to pass bij de herstart mogen ze wat mij betreft meteen afschaffen. Op koude banden werkt dat niet. Dat is wat er imho voor zorgde dat Rossi de bocht niet haalde.

En een paar goede rookies erbij. Leist, Wickens en King deden het verrassend goed imho.
franklopdinsdag 20 maart 2018 @ 19:26
Pippa Mann bevestigd voor de Indy500 bij Dale Coyne Racing
sasquatschdinsdag 20 maart 2018 @ 19:40
Ik dacht dat ze allang bevestigd was. Had haar in ieder geval al in mijn overzicht staan :)
sasquatschwoensdag 28 maart 2018 @ 20:22
De nieuwe OP

62N2J7m.jpg
De IndyCar Series is de belangrijkste Open Wheel raceklasse in de Verenigde Staten en gaat dit jaar zijn 23ste seizoen in. Het is ook het 97ste seizoen van het Amerikaanse Open Wheel kampioenschap. In het voorprogramma van de IndyCar Series rijden ook nog andere klassen zoals de US F2000, Pro Mazda (met de Nederlander Rinus 'VeeKay' van Kalmthout) en de Indy Lights.

Geschiedenis
Tussen 1905 en 1955 werd het Amerikaanse Open Wheel kampioenschap georganiseerd door de AAA (American Automobile Associaton), waarbij het tot 1937 gebruikelijk was om met twee-zitters te rijden, waarbij een mechanicien meereed. Gedurende beide wereldoorlogen waren er geen officiele kampioenschappen.

Tussen 1956 en 1978 nam de USAC (United States Auto Club) onder leiding van Indy 500 baas Tony Hulman de organisatie over. In deze periode veranderden de wagens van de traditionele roadsters met de motor voorin naar de Formule wagens met de motor achterin zoals wij die nu kennen. Daarnaast werden naast de traditionele oval en dirt track races er steeds meer races gehouden op straten- en permanente circuits.

Na de dood van Tony Hulman in 1977 en enkele belangrijke officials in een vliegtuigongeluk in 1978 was er een breuk in de organisatie en begonnen enkele teamowners hun eigen organisatie CART (Championship Auto Racing Teams) en organiseerden hun eigen kampioenschap, waarbij de Indy 500 nog steeds door de USAC werd georganiseerd. Deze situatie duurde tot 1995 waarbij de CART het kampioenschap organiseerde en de USAC de Indy 500.

In 1996 had Tony Hulman's kleinzoon Tony George hier genoeg van en richtte de IRL (Indy Racing League) op met een eigen kampioenschap met de Indy 500 waarvan de organisatie werd overgenomen. Hierdoor ontstonden er naast elkaar twee kampioenschappen, de Champ Cars georganiseerd door CART en de IndyCars onder leiding van de IRL. De Indy 500 was onderdeel van de IRL maar er deden wel Champ Cars teams en coureurs aan mee. Deze situatie duurde tot 2008, toen de Champ Car World Series (een doorstart van CART, dat in 2003 failliet ging) samenging met IRL en de huidige IndyCar Series voortbracht.

Auto
Er wordt gereden met de Dallara DW12, een wagen die mede is ontwikkeld door wijlen Dan Wheldon en na zijn dood de initialen DW kreeg. De 12 staat voor het eerste seizoen waarin deze wagen gebruikt werd. De wagen wordt aangedreven door een 2.2 liter V6 twin-turbo motor van Chevrolet of Honda en gebruikt ethanol als brandstof. Afhankelijk van de turbo-boost levert de motor tussen de 500 en 700pk bij 12.000 toeren.

Dit jaar is het bodywork van de wagens aangepast naar een standaard 'Universal Aerokit', waarvan er twee versies zijn. Eén voor de permanente-, stratencircuits en short ovals en één voor de high speed ovals, zoals Indianapolis.

r6Ngea2.jpg
Aerokit voor de permanente-, stratencircuits en short ovals

Z4XU1Sn.jpg
Aerokit voor de high speed ovals

bJGSHAr.jpg
Indianapolis 500
Dit jaar wordt de Indianapolis 500 (ook wel Indy 500 genoemd) voor de 102de keer gereden. Het is de belangrijkste race van de IndyCar Series en wordt ook wel "The Greatest Spectacle in Racing" genoemd omdat er op de wedstrijddag ongeveer 300.000 bezoekers aanwezig zijn. Deze wedstrijd wordt altijd gehouden op de zondag voor Memorial Day, een Amerikaanse feestdag op de laatste maandag van mei. Hierdoor valt de race samen met de Grand Prix van Monaco.

Tussen 1950 en 1960 telde de race mee voor het wereldkampioenschap Formule 1, maar behoudens een enkele uitzondering, deed er in die periode geen enkele Formule 1 coureur aan mee. Dat gebeurde vooral in de jaren '60 toen coureurs als Jim Clark en Graham Hill, die beiden de race een keer wonnen, de oversteek waagden. De Nederlander Arie Luyendijk won de race twee keer, in 1990 en 1997 en heeft nog steeds het ronderecord in handen met een tijd van 37,895 seconde (382.182 km/uur). De Japanner Takuma Sato won de race vorig jaar, toen ook Formule 1 coureur Fernando Alonso mee deed.

Deze race is ook de laatste race van Danica Patrick, die afscheid van het actieve racen neemt.

VYELLBI.jpg
Indy 500 winnaar Takuma Sato

De huidige kampioen in de IndyCars is de Amerikaan Josef Newgarden.

IcqqNNW.jpg
IndyCar kampioen Josef Newgarden

Kalender
Dit jaar bestaat de kalender uit 17 races waarbij er in Detroit een double header (twee races in één weekend) plaats vindt.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
11 maart     Streets of St Petersburg (stratencircuit)
7 april      Phoenix raceway (oval)
15 april     Streets of Longbeach (stratencircuit)
22 april     Barber Motorsports Park (permanent circuit)
12 mei       Indycar Grand Prix (permanent circuit)
27 mei       Indy 500 (oval)
2 juni       Belle Isle Park Detroit (stratencircuit)
3 juni       Belle Isle Park Detroit (stratencircuit)
9 juni       Texas Motor Speedway (oval)
24 juni      Road America (permanent circuit)
8 juli       Iowa Speedway (oval)
15 juli      Streets of Toronto (stratencircuit)
29 juli      Mid-Ohio Sports Car Course (permanent circuit)
19 augustus  Pocono Raceway (oval)
25 augustus  Gateway Motorsports Park (oval)
2 september  Portland International Raceway (permanent circuit)
16 september Sonoma Raceway (permanent circuit)

Coureurs
Dit jaar doen er 22 fulltime wagens mee aan het IndyCar kampioenschap, waarbij sommige wagens door meerdere coureurs gedeeld worden. Voor de Indy 500 worden er 34 tot 36 wagens aan de start verwacht.

Fulltime
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
#1  Joseph Newgarden           Team Penske (Chevrolet)
#4  Matheus Leist (R)          A.J. Foyt Enterprises (Chevrolet)
#5  James Hinchcliffe          Schmidt Peterson Motorsports (Honda)
#6  Robert Wickens (R)         Schmidt Peterson Motorsports (Honda)
#9  Scott Dixon                Chip Ganassi Racing (Honda)
#10 Ed Jones                   Chip Ganassi Racing (Honda)
#12 Will Power                 Team Penske (Chevrolet)
#14 Tony Kanaan                A.J. Foyt Enterprises (Chevrolet)
#15 Graham Rahal               Rahal Letterman Lanigan Racing (Honda)
#18 Sebastien Bourdais         Dale Coyne Racing (Honda) (i.s.m. Vasser/Sullivan)
#21 Spencer Pigot              Ed Carpenter Racing (Chevrolet)
#22 Simon Pagenaud             Team Penske (Chevrolet)
#23 Charlie Kimball            Carlin (Chevrolet)
#26 Zack Veach (R)             Andretti Autosport (Honda)
#27 Alexander Rossi            Andretti Autosport (Honda) 
#28 Ryan Hunter-Reay           Andretti Autosport (Honda)
#30 Takuma Sato                Rahal Letterman Lanigan Racing (Honda)
#59 Max Chilton                Carlin (Chevrolet)
#88 Gabby Chaves               Harding Racing Team (Chevrolet) 
#98 Marco Andretti             Andretti Herta Autosport (Honda) (i.s.m. Curb Aganjan)

Parttime
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
#3  Helio Castroneves          Team Penske (Chevrolet) (5,6)
#7  Jay Howard                 Schmidt Peterson Motorsports (Honda) (6)
#13 Danica Patrick             Ed Carpenter Racing (Chevrolet) (6)
#17 Conor Daly                 Dale Coyne Racing (Honda) (6) (ism Thom Burns Racing)
#19 Pietro Fittipaldi (R)      Dale Coyne Racing (Honda) (2,5,6,9,13,16,17)
#19 Zachary Claman de Melo (R) Dale Coyne Racing (Honda) (1,3,4,7,8,10,11,12,14,15)
#20 Ed Carpenter               Ed Carpenter Racing (Chevrolet) (2,6,9,11,14,15)
#20 Jordan King (R)            Ed Carpenter Racing (Chevrolet) (1,3,4,5,7,8,10,12,13,16,17)
#24 Sage Karam                 Dreyer & Reinbold Racing (Chevrolet) (6)
#25 Stefan Wilson (R)          Andretti Autosport (Honda) (6) 
#29 Carlos Munoz               Andretti Autosport (Honda) (6)
#32 Kyle Kaiser (R)            Juncos Racing (Chevrolet) (2,3,5,6)
#32 Rene Binder (R)            Juncos Racing (Chevrolet) (1,4,12,13)
#60 Jack Harvey (R)            Michael Shank Racing (Honda) (1,3,6,13,16,17) (ism Schmidt Peterson)
#63 Pippa Mann                 Dale Coyne Racing (Honda) (6)
#64 Oriol Servia               Rahal Letterman Lanigan Racing (Honda) (6) (ism Scuderia Corsa)
#?? Buddy Lazier               Lazier Partners Racing (Chevrolet) (6)
(R) = Rookie
De cijfers tussen haakjes geven de races aan

SPOILER: op code
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
[img=650,244]https://i.imgur.com/62N2J7m.jpg[/img]
De IndyCar Series is de belangrijkste Open Wheel raceklasse in de Verenigde Staten en gaat dit jaar zijn 23ste seizoen in. Het is ook het 97ste seizoen van het Amerikaanse Open Wheel kampioenschap. In het voorprogramma van de IndyCar Series rijden ook nog andere klassen zoals de US F2000, Pro Mazda (met de Nederlander Rinus 'VeeKay' van Kalmthout) en de Indy Lights. 

[b]Geschiedenis[/b]
Tussen 1905 en 1955 werd het Amerikaanse Open Wheel kampioenschap georganiseerd door de AAA (American Automobile Associaton), waarbij het tot 1937 gebruikelijk was om met twee-zitters te rijden, waarbij een mechanicien meereed. Gedurende beide wereldoorlogen waren er geen officiele kampioenschappen.

Tussen 1956 en 1978 nam de USAC (United States Auto Club) onder leiding van Indy 500 baas Tony Hulman de organisatie over. In deze periode veranderden de wagens van de traditionele roadsters met de motor voorin naar de Formule wagens met de motor achterin zoals wij die nu kennen. Daarnaast werden naast de traditionele oval en dirt track races er steeds meer races gehouden op straten- en permanente circuits. 

Na de dood van Tony Hulman in 1977 en enkele belangrijke officials in een vliegtuigongeluk in 1978 was er een breuk in de organisatie en begonnen enkele teamowners hun eigen organisatie CART (Championship Auto Racing Teams) en organiseerden hun eigen kampioenschap, waarbij de Indy 500 nog steeds door de USAC werd georganiseerd. Deze situatie duurde tot 1995 waarbij de CART het kampioenschap organiseerde en de USAC de Indy 500. 

In 1996 had Tony Hulman's kleinzoon Tony George hier genoeg van en richtte de IRL (Indy Racing League) op met een eigen kampioenschap met de Indy 500 waarvan de organisatie werd overgenomen. Hierdoor ontstonden er naast elkaar twee kampioenschappen, de Champ Cars georganiseerd door CART en de IndyCars onder leiding van de IRL. De Indy 500 was onderdeel van de IRL maar er deden wel Champ Cars teams en coureurs aan mee. Deze situatie duurde tot 2008, toen de Champ Car World Series (een doorstart van CART, dat in 2003 failliet ging) samenging met IRL en de huidige IndyCar Series voortbracht. 

[b]Auto[/b]
Er wordt gereden met de Dallara DW12, een wagen die mede is ontwikkeld door wijlen Dan Wheldon en na zijn dood de initialen DW kreeg. De 12 staat voor het eerste seizoen waarin deze wagen gebruikt werd. De wagen wordt aangedreven door een 2.2 liter V6 twin-turbo motor van Chevrolet of Honda en gebruikt ethanol als brandstof.  Afhankelijk van de turbo-boost levert de motor tussen de 500 en 700pk bij 12.000 toeren.

Dit jaar is het bodywork van de wagens aangepast naar een standaard 'Universal Aerokit', waarvan er twee versies zijn. Eén voor de permanente-, stratencircuits en short ovals en één voor de high speed ovals, zoals Indianapolis. 

[img=650]https://i.imgur.com/r6Ngea2.jpg[/img]
[i]Aerokit voor de permanente-, stratencircuits en short ovals[/i]

[img=650]https://i.imgur.com/Z4XU1Sn.jpg[/img]
[i]Aerokit voor de high speed ovals[/i] 

[img=219,91]https://i.imgur.com/bJGSHAr.jpg[/img]
[b]Indianapolis 500[/b]
Dit jaar wordt de Indianapolis 500 (ook wel Indy 500 genoemd) voor de 102de keer gereden. Het is de belangrijkste race van de IndyCar Series en wordt ook wel [i]"The Greatest Spectacle in Racing"[/i] genoemd omdat er op de wedstrijddag ongeveer 300.000 bezoekers aanwezig zijn. Deze wedstrijd wordt altijd gehouden op de zondag voor Memorial Day, een Amerikaanse feestdag op de laatste maandag van mei. Hierdoor valt de race samen met de Grand Prix van Monaco. 

Tussen 1950 en 1960 telde de race mee voor het wereldkampioenschap Formule 1, maar behoudens een enkele uitzondering, deed er in die periode geen enkele Formule 1 coureur aan mee. Dat gebeurde vooral in de jaren '60 toen coureurs als Jim Clark en Graham Hill, die beiden de race een keer wonnen, de oversteek waagden. De Nederlander Arie Luyendijk won de race twee keer, in 1990 en 1997 en heeft nog steeds het ronderecord in handen met een tijd van 37,895 seconde (382.182 km/uur). De Japanner Takuma Sato won de race vorig jaar, toen ook Formule 1 coureur Fernando Alonso mee deed. 

Deze race is ook de laatste race van Danica Patrick, die afscheid van het actieve racen neemt. 

[img=350]https://i.imgur.com/VYELLBI.jpg[/img]
[i]Indy 500 winnaar Takuma Sato[/i]

De huidige kampioen in de IndyCars is de Amerikaan Josef Newgarden. 

[img=350]https://i.imgur.com/IcqqNNW.jpg[/img]
[i]IndyCar kampioen Josef Newgarden[/i]

[b]Kalender[/b]
Dit jaar bestaat de kalender uit 17 races waarbij er in Detroit een double header (twee races in één weekend) plaats vindt. 

[code]
11 maart     Streets of St Petersburg (stratencircuit)
7 april      Phoenix raceway (oval)
15 april     Streets of Longbeach (stratencircuit)
22 april     Barber Motorsports Park (permanent circuit)
12 mei       Indycar Grand Prix (permanent circuit)
27 mei       Indy 500 (oval)
2 juni       Belle Isle Park Detroit (stratencircuit)
3 juni       Belle Isle Park Detroit (stratencircuit)
9 juni       Texas Motor Speedway (oval)
24 juni      Road America (permanent circuit)
8 juli       Iowa Speedway (oval)
15 juli      Streets of Toronto (stratencircuit)
29 juli      Mid-Ohio Sports Car Course (permanent circuit)
19 augustus  Pocono Raceway (oval)
25 augustus  Gateway Motorsports Park (oval)
2 september  Portland International Raceway (permanent circuit)
16 september Sonoma Raceway (permanent circuit)

Coureurs
Dit jaar doen er 22 fulltime wagens mee aan het IndyCar kampioenschap, waarbij sommige wagens door meerdere coureurs gedeeld worden. Voor de Indy 500 worden er 34 tot 36 wagens aan de start verwacht.

Fulltime
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
#1  Joseph Newgarden           Team Penske (Chevrolet)
#4  Matheus Leist (R)          A.J. Foyt Enterprises (Chevrolet)
#5  James Hinchcliffe          Schmidt Peterson Motorsports (Honda)
#6  Robert Wickens (R)         Schmidt Peterson Motorsports (Honda)
#9  Scott Dixon                Chip Ganassi Racing (Honda)
#10 Ed Jones                   Chip Ganassi Racing (Honda)
#12 Will Power                 Team Penske (Chevrolet)
#14 Tony Kanaan                A.J. Foyt Enterprises (Chevrolet)
#15 Graham Rahal               Rahal Letterman Lanigan Racing (Honda)
#18 Sebastien Bourdais         Dale Coyne Racing (Honda) (i.s.m. Vasser/Sullivan)
#21 Spencer Pigot              Ed Carpenter Racing (Chevrolet)
#22 Simon Pagenaud             Team Penske (Chevrolet)
#23 Charlie Kimball            Carlin (Chevrolet)
#26 Zack Veach (R)             Andretti Autosport (Honda)
#27 Alexander Rossi            Andretti Autosport (Honda) 
#28 Ryan Hunter-Reay           Andretti Autosport (Honda)
#30 Takuma Sato                Rahal Letterman Lanigan Racing (Honda)
#59 Max Chilton                Carlin (Chevrolet)
#88 Gabby Chaves               Harding Racing Team (Chevrolet) 
#98 Marco Andretti             Andretti Herta Autosport (Honda) (i.s.m. Curb Aganjan)

Parttime
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
#3  Helio Castroneves          Team Penske (Chevrolet) (5,6)
#7  Jay Howard                 Schmidt Peterson Motorsports (Honda) (6)
#13 Danica Patrick             Ed Carpenter Racing (Chevrolet) (6)
#17 Conor Daly                 Dale Coyne Racing (Honda) (6) (ism Thom Burns Racing)
#19 Pietro Fittipaldi (R)      Dale Coyne Racing (Honda) (2,5,6,9,13,16,17)
#19 Zachary Claman de Melo (R) Dale Coyne Racing (Honda) (1,3,4,7,8,10,11,12,14,15)
#20 Ed Carpenter               Ed Carpenter Racing (Chevrolet) (2,6,9,11,14,15)
#20 Jordan King (R)            Ed Carpenter Racing (Chevrolet) (1,3,4,5,7,8,10,12,13,16,17)
#24 Sage Karam                 Dreyer & Reinbold Racing (Chevrolet) (6)
#25 Stefan Wilson (R)          Andretti Autosport (Honda) (6) 
#29 Carlos Munoz               Andretti Autosport (Honda) (6)
#32 Kyle Kaiser (R)            Juncos Racing (Chevrolet) (2,3,5,6)
#32 Rene Binder (R)            Juncos Racing (Chevrolet) (1,4,12,13)
#60 Jack Harvey (R)            Michael Shank Racing (Honda) (1,3,6,13,16,17) (ism Schmidt Peterson)
#63 Pippa Mann                 Dale Coyne Racing (Honda) (6)
#64 Oriol Servia               Rahal Letterman Lanigan Racing (Honda) (6) (ism Scuderia Corsa)
#?? Buddy Lazier               Lazier Partners Racing (Chevrolet) (6)
(R) = Rookie
De cijfers tussen haakjes geven de races aan
[/code]
Fir3flywoensdag 28 maart 2018 @ 20:38
Mooie OP!
Frozen-assassinwoensdag 28 maart 2018 @ 21:37
Kan Alonso niet nog een keer meedoen met Indy 500? :P
heywooduwoensdag 28 maart 2018 @ 21:43
Puik werk, OP staat erin _O_
heywooduwoensdag 28 maart 2018 @ 21:44
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:37 schreef Frozen-assassin het volgende:
Kan Alonso niet nog een keer meedoen met Indy 500? :P
Dat kan best, maar gaat in elk geval dit jaar niet gebeuren :+ (of ik moet iets gemist hebben)
Fir3flywoensdag 28 maart 2018 @ 21:47
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 21:44 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Dat kan best, maar gaat in elk geval dit jaar niet gebeuren :+ (of ik moet iets gemist hebben)
Dit jaar niet en volgend jaar ook niet.
franklopzondag 1 april 2018 @ 18:12
- even 2 tellen niet op de datum gelet-
heywooduzaterdag 7 april 2018 @ 09:22
Bourdais op pole vannacht in Phoenix. Om 03.30 begint de uitzending op Ziggo :+
#ANONIEMzaterdag 7 april 2018 @ 09:28
Die Bourdais is toch wel een van de weinigen die na hun F1-poging nog behoorlijk succesvol werden. De enige andere die ik ken is Hartley.
sasquatschzaterdag 7 april 2018 @ 10:40
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2018 09:28 schreef Jigzoz het volgende:
Die Bourdais is toch wel een van de weinigen die na hun F1-poging nog behoorlijk succesvol werden. De enige andere die ik ken is Hartley.
Als je alleen testen ook als F1-poging beschouwd (in het geval van Hartley). Sowieso was Bourdais al succesvol in de ChampCar voor zijn F1 carrière.

Een andere coureur die bij me opkomt is Alex Zanardi.

En als ik lang genoeg nadenk kan ik er nog wel een paar in de toerwagens noemen zoals Gabriele Tarquini.
#ANONIEMzaterdag 7 april 2018 @ 10:48
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 april 2018 10:40 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Als je alleen testen ook als F1-poging beschouwd (in het geval van Hartley). Sowieso was Bourdais al succesvol in de ChampCar voor zijn F1 carrière.

Een andere coureur die bij me opkomt is Alex Zanardi.

En als ik lang genoeg nadenk kan ik er nog wel een paar in de toerwagens noemen zoals Gabriele Tarquini.
O ja. Ik was even vergeten dat Hartley nooit echt F1 reed.
northernlight81zondag 8 april 2018 @ 04:09
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 april 2018 10:40 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Als je alleen testen ook als F1-poging beschouwd (in het geval van Hartley). Sowieso was Bourdais al succesvol in de ChampCar voor zijn F1 carrière.

Een andere coureur die bij me opkomt is Alex Zanardi.

En als ik lang genoeg nadenk kan ik er nog wel een paar in de toerwagens noemen zoals Gabriele Tarquini.
Montoya mss.

Dit gaat nog een leuke race worden.
Doler12zondag 8 april 2018 @ 04:30
Wtf :') _O-
northernlight81zondag 8 april 2018 @ 04:34
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2018 04:30 schreef Doler12 het volgende:
Wtf :') _O-
Lekker lomp van Leist 😂
sasquatschzondag 8 april 2018 @ 12:06
Wat een anti-climax die finish. -O-

Het er tussenuit halen van achterblijvers bij een herstart is imho gewoon competitievervalsing voor de show en heeft niets met racen te maken.
Funzelzondag 8 april 2018 @ 12:28
Wickens is wel echt meteen al op snelheid hé. Knap man.
Coelhozondag 8 april 2018 @ 12:29
Gaat Alonso volgende maand weer Indy rijden om toch nog kans te maken op de triple crown?
heywooduzondag 8 april 2018 @ 12:29
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2018 12:29 schreef Coelho het volgende:
Gaat Alonso volgende maand weer Indy rijden om toch nog kans te maken op de triple crown?
Nee.
SnowOokamizondag 8 april 2018 @ 15:16
Zit bijna niemand op de tribunes? (kijk nu de herhaling).
4-elementszondag 8 april 2018 @ 20:30
Racen op zaterdag zou verboden moeten worden (want dan vergeet ik de races altijd...) :{w
sasquatschdonderdag 12 april 2018 @ 23:32
Zoals verwacht is JR Hildebrand bevestigd voor de Indy 500 bij Dreyer & Reinbold Racing, zodat de teller nu op 35 bevestigde coureurs staat.

http://www.racer.com/indy(...)d-drr-indy-500-entry
sasquatschzaterdag 14 april 2018 @ 13:10
James Davison gaat in een derde Foyt de Indy 500 rijden. Davison was vorig jaar de vervanger van Sebastien Bourdais en deed het niet slecht, totdat hij Servia raakte.

Hiermee komt mijn teller op 36 bevestigde coureurs voor de Indy 500 en kunnen we op 19 mei.

http://motorsports.nbcspo(...)grows-to-35-entries/

Blijkbaar wordt Buddy Lazier nog niet officieel als bevestigd geteld, terwijl hij al wel heeft aangegeven weer mee te doen.
Funzelzaterdag 14 april 2018 @ 21:48
Denk niet dat Lazier er dit jaar bij zit. Die werd voorgaande jaren ook alleen maar financieel ondersteund om aan de 33 inschrijvingen te geraken.
sasquatschzondag 15 april 2018 @ 19:08
Vanavond om 22.30 uur de race in Long Beach met Alexander Rossi op pole.
Doler12zondag 15 april 2018 @ 22:44
Gelijk chaos en yellow
sasquatschzondag 15 april 2018 @ 22:45
Rahal _O-
Smacked_Actorzondag 15 april 2018 @ 22:48
Bwoah
Doler12zondag 15 april 2018 @ 23:06
Wat een shit positie voor Rossi
Doler12zondag 15 april 2018 @ 23:16
Zuur voor Wickens weer
northernlight81zondag 15 april 2018 @ 23:21
Rossi is veruit het snelste van iedereen, die ligt zo weer 1e.
sasquatschzondag 15 april 2018 @ 23:45
Bourdais _O_
Doler12zondag 15 april 2018 @ 23:45
Holy shit wat een move!
northernlight81zondag 15 april 2018 @ 23:48
Geweldig van Bourdais 😯
Doler12zondag 15 april 2018 @ 23:52
Dat is jammer
sasquatschzondag 15 april 2018 @ 23:53
En weer terug op P2
Doler12maandag 16 april 2018 @ 00:19
Wat een pannenkoeken actie weer :')
northernlight81maandag 16 april 2018 @ 00:20
Beetje overmoedig van King.
sasquatschmaandag 16 april 2018 @ 00:20
Bourdais heeft wel pech. Eerst die inhaalactie over de blauwe lijn, dan naar binnen net op het moment van een SC en nu weer aangetikt door Jordan King.
sasquatschmaandag 16 april 2018 @ 00:24
En nu weer het spektakelverhogende en competitievervalsende er tussen uit halen van de achterblijvers, die wel onder groen gewoon in de weg mogen rijden.
northernlight81maandag 16 april 2018 @ 00:46
Klasse overwinning van Rossi, en dit was echt een hele vette race.
Fir3flymaandag 16 april 2018 @ 00:48
quote:
1s.gif Op maandag 16 april 2018 00:24 schreef sasquatsch het volgende:
En nu weer het spektakelverhogende en competitievervalsende er tussen uit halen van de achterblijvers, die wel onder groen gewoon in de weg mogen rijden.
Echt he, ik schakelde halverwege in en was verbaasd over het aantal inhaalacties maar het zijn gewoon achterblijvers die als rijdende chicanes fungeren :').

Toch wel een blamage van het Amerikaanse racen.
heywooduzondag 22 april 2018 @ 00:12
Newgarden op pole op Barber, 0,0128 voor Power en 0,0924 voor Bourdais.
heywooduzondag 22 april 2018 @ 19:03
Als ik me niet vergis beginnen we vandaag om 21.00 (groen om 21.08), half uur eerder dan gepland in verband met het weer.
Werthazondag 22 april 2018 @ 20:51
En ook Ziggo is op de hoogte:
ZiggoSportF1 twitterde op zondag 22-04-2018 om 20:47:36 Raceliefhebbers opgelet! Indycar begint een half uurtje eerder, nu dus om 21.00 uur op Ziggo Sport Racing. ✌ https://t.co/jAbNzKnBuT reageer retweet
franklopzondag 22 april 2018 @ 21:07
Op natte baan!
franklopzondag 22 april 2018 @ 21:17
Helmcamera genot
Doler12zondag 22 april 2018 @ 21:20
Shit nu pas aan het kijken nog iets bijzonders gebeurd?
Werthazondag 22 april 2018 @ 21:24
Boem is ho, Kimball.
franklopzondag 22 april 2018 @ 21:26
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 21:20 schreef Doler12 het volgende:
Shit nu pas aan het kijken nog iets bijzonders gebeurd?
net even kimball in de muur

En een hoop spray
Doler12zondag 22 april 2018 @ 21:28
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2018 21:26 schreef franklop het volgende:

[..]

net even kimball in de muur

En een hoop spray
Ja kimball fail heb ik gezien. Zo te zien niet veel gemist dan
Werthazondag 22 april 2018 @ 21:34
:O
sasquatschzondag 22 april 2018 @ 21:34
Power _O-
franklopzondag 22 april 2018 @ 21:34
Power gaf iets teveel power
Doler12zondag 22 april 2018 @ 21:34
Spekglad daar :P
Doler12zondag 22 april 2018 @ 21:35
Die heeft mazzel man
Werthazondag 22 april 2018 @ 21:35
Sow, ketsertje van Power.
franklopzondag 22 april 2018 @ 21:39
Code rood -O-
sasquatschzondag 22 april 2018 @ 21:40
Race wordt stilgelegd :(
ondeugendzondag 22 april 2018 @ 21:44
Bummer weer.
franklopzondag 22 april 2018 @ 21:54
Motoren aan
Werthazondag 22 april 2018 @ 22:16
Dit gaat nog wel even duren.
franklopzondag 22 april 2018 @ 22:17
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 22:16 schreef Vriezzer het volgende:
Dit gaat nog wel even duren.
o?
Werthazondag 22 april 2018 @ 22:18
quote:
10s.gif Op zondag 22 april 2018 22:17 schreef franklop het volgende:

[..]

o?
Eerst nog een 'x' aantal rondjes achter de safety car neem ik aan. Al is het maar als blijk van goede wil. Of er nog groen komt moeten we nog maar afwachten.
franklopzondag 22 april 2018 @ 22:19
kanaan
sasquatschzondag 22 april 2018 @ 22:22
Rahal spint achter de SC
ondeugendzondag 22 april 2018 @ 22:22
Soort van kunstschaatsen is het meer
franklopzondag 22 april 2018 @ 22:24
Newgarden
Werthazondag 22 april 2018 @ 22:24
Ik vrees ervoor dat mijn gevoel waarheid gaat worden. Paar rondjes achter de SC om de goede wil te tonen (vanwege de commerciële belangen) en dan code rood.
Doler12zondag 22 april 2018 @ 22:27
Weer rood
franklopzondag 22 april 2018 @ 22:27
Dan ga ik afhaken. Om 5u de wekker
sasquatschzondag 22 april 2018 @ 22:28
Weer rood. :(

Amerikanen en regen is geen goede combinatie. En dat terwijl Newgarden vond dat ze wel konden racen.
Werthazondag 22 april 2018 @ 22:31
Juist. Dat dacht ik al. Jammer.
sasquatschzondag 22 april 2018 @ 22:33
Met deze nieuwe aerokits is het blijkbaar een stuk moeilijker in de regen te rijden.
heywooduzondag 22 april 2018 @ 22:46
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2018 22:28 schreef sasquatsch het volgende:
Weer rood. :(

Amerikanen en regen is geen goede combinatie. En dat terwijl Newgarden vond dat ze wel konden racen.
Dat klonk toch wel wat anders vond ik (of ik moet een ander interview gezien hebben). Ik hoorde hem zeggen dat hij racen in de regen leuk vindt, maar dat het op de rechte stukken nu gewoon onverantwoord is en dat hij zich zeer ongemakkelijk zou voelen als ze met deze plassen zouden racen, dan zouden volgens hem 'links en rechts auto's de hekken in vliegen'.
heywooduzondag 22 april 2018 @ 22:47
Verder wel interessant dat Hinchcliffe voor het eerst in zijn carrière in z'n auto gepist heeft :)

Ook gelachen om zijn verhaal over Muñoz in Toronto 2014: "We hadden eenzelfde situatie, coureurs mochten nog niet de auto uit. Carlos moest enorm nodig pissen, maar mocht de auto niet uit en dus verontschuldigde hij zich bij zijn team omdat hij het écht niet meer op kon houden, en piste hij in de auto. Nog geen halve minuut later kwam de raceleiding met het bericht dat we de auto mochten verlaten." _O-
sasquatschzondag 22 april 2018 @ 22:49
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 22:46 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Dat klonk toch wel wat anders vond ik (of ik moet een ander interview gezien hebben). Ik hoorde hem zeggen dat hij racen in de regen leuk vindt, maar dat het op de rechte stukken nu gewoon onverantwoord is en dat hij zich zeer ongemakkelijk zou voelen als ze met deze plassen zouden racen, dan zouden volgens hem 'links en rechts auto's de hekken in vliegen'.
Dit was eerder toen ze nog onder geel reden. Toen zei René Hoogterp dat Newgarden vond dat ze wel konden racen.
heywooduzondag 22 april 2018 @ 22:52
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2018 22:49 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Dit was eerder toen ze nog onder geel reden. Toen zei René Hoogterp dat Newgarden vond dat ze wel konden racen.
Ah ok. Ik heb flink door zitten spoelen omdat ik pas na de MotoGP inschakelde, dus de timing is misschien niet helemaal goed bij mij :+
heywooduzondag 22 april 2018 @ 22:59
Ja dit gaat 'm niet worden :')
Doler12zondag 22 april 2018 @ 22:59
Het is echt shit weer
Doler12zondag 22 april 2018 @ 23:50
Morgen weer verder
heywooduzondag 22 april 2018 @ 23:52
Verdomme, net nu ik op zondagavond ineens toch kon kijken maar op maandagavond niet _O- :'(
Doler12zondag 22 april 2018 @ 23:52
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2018 23:52 schreef heywoodu het volgende:
Verdomme, net nu ik op zondagavond ineens toch kon kijken maar op maandagavond niet _O- :'(
Dan maak je maar tijd
sasquatschzondag 22 april 2018 @ 23:56
17.30 uur dus morgen.
heywooduzondag 22 april 2018 @ 23:56
Oh dat is goed te doen
heywoodumaandag 23 april 2018 @ 17:25
Even een schop :9
franklopmaandag 23 april 2018 @ 17:31
quote:
1s.gif Op maandag 23 april 2018 17:25 schreef heywoodu het volgende:
Even een schop :9
niet bij ZS?
heywoodumaandag 23 april 2018 @ 17:32
quote:
9s.gif Op maandag 23 april 2018 17:31 schreef franklop het volgende:

[..]

niet bij ZS?
Weinig beweging nog ja, het was volgens mij wel gewoon de bedoeling :{
franklopmaandag 23 april 2018 @ 17:33
quote:
1s.gif Op maandag 23 april 2018 17:32 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Weinig beweging nog ja, het was volgens mij wel gewoon de bedoeling :{
Ik zoek even contact via Twitter
heywoodumaandag 23 april 2018 @ 17:33
Ah, 18:00
franklopmaandag 23 april 2018 @ 17:34
quote:
1s.gif Op maandag 23 april 2018 17:33 schreef heywoodu het volgende:
Ah, 18:00
O ok.

DAn kijk ik de Nascar race maar even af :+ Die had ik nog niet gezien
sasquatschmaandag 23 april 2018 @ 17:57
quote:
1s.gif Op maandag 23 april 2018 17:33 schreef heywoodu het volgende:
Ah, 18:00
Geen pré race uitzending dus maar pas bij het vallen van de (groene) vlag.
sasquatschmaandag 23 april 2018 @ 18:03
Jammer dat de hele strategie van gisteren van de baan is aangezien iedereen de auto weer heeft mogen volgooien en het feitelijk een nieuwe race is met een nieuwe startopstelling.
Fir3flymaandag 23 april 2018 @ 18:09
Waarom is er nog niet gestart?
sasquatschmaandag 23 april 2018 @ 18:11
quote:
2s.gif Op maandag 23 april 2018 18:09 schreef Fir3fly het volgende:
Waarom is er nog niet gestart?
Chilton was stilgevallen.
franklopmaandag 23 april 2018 @ 18:14
sow :D
Fir3flymaandag 23 april 2018 @ 18:15
Die de Melo ligt toch ronden achter? Belachelijk weer.
sasquatschmaandag 23 april 2018 @ 18:15
Claman De Melo ligt ronden achter en gooit onnodig hard de deur dicht |:(
Fir3flymaandag 23 april 2018 @ 18:17
En de commentatoren verdedigen hem ook nog gewoon :').
franklopmaandag 23 april 2018 @ 18:18
quote:
13s.gif Op maandag 23 april 2018 18:15 schreef Fir3fly het volgende:
Die de Melo ligt toch ronden achter? Belachelijk weer.
Bizarre regel ja. Op een oval kan ik er nog wel inkomen, maar hier zeker niet.
sasquatschmaandag 23 april 2018 @ 18:23
Ik dacht dat die regel er alleen was als je nog niet op een ronde lag, maar blijkbaar ook als je al gelapt bent.
Fir3flymaandag 23 april 2018 @ 18:52
We zouden toch een stuk meer inhalen zien met die nieuwe spec aerokit? Voorlopig minder dan vorig jaar.
sasquatschmaandag 23 april 2018 @ 18:58
Regen?
sasquatschmaandag 23 april 2018 @ 19:02
Ja dus, maar nog niet hard.
franklopmaandag 23 april 2018 @ 19:03
Gok van newgarden hoor
Fir3flymaandag 23 april 2018 @ 19:06
Wtf? Penske gooit normaal gesproken nooit zomaar een race weg.
Fir3flymaandag 23 april 2018 @ 19:11
Mazzel dat Bourdais team ook een fout maakt.
franklopmaandag 23 april 2018 @ 19:11
quote:
2s.gif Op maandag 23 april 2018 19:11 schreef Fir3fly het volgende:
Mazzel dat Bourdais team ook een fout maakt.
en daarmee een podium verknald
Fir3flymaandag 23 april 2018 @ 19:13
Twee ronden eerder en Bourdais was vlak achter Newgarden de baan opgekomen. Met versere banden.
ziggyziggyziggyvrijdag 4 mei 2018 @ 00:05
Kwam deze vandaag tegen.

Funzelvrijdag 4 mei 2018 @ 16:25
Dat geluid :D
heywooduzaterdag 12 mei 2018 @ 10:00
Wickens op pole, voor King, Power en Hinchcliffe. Sato elfde op nog geen 0,35 seconden, lekker dicht bij elkaar :9
heywooduzaterdag 12 mei 2018 @ 19:30
Training stilgelegd met een rode vlag.....want een groepje ganzen heeft de baan veroverd _O-
Doler12zaterdag 12 mei 2018 @ 20:06
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 19:30 schreef heywoodu het volgende:
Training stilgelegd met een rode vlag.....want een groepje ganzen heeft de baan veroverd _O-
Rolf _O-
Doler12zaterdag 12 mei 2018 @ 21:49
Veel chaos
Doler12zaterdag 12 mei 2018 @ 21:51
Vliegende indycar :D
trein2000zaterdag 12 mei 2018 @ 21:52
Heeft die vent we een Vliegbrevet
Fir3flyzaterdag 12 mei 2018 @ 22:36
Domme bandenregels. De enige inhaalacties zijn mensen op de rode banden vs de zwarte (hardere) banden. Gaap.
Fir3flyzaterdag 12 mei 2018 @ 22:57
Nou, hier hebben we de aero kits voor weggegooid :').
Doler12zaterdag 12 mei 2018 @ 22:58
Fail
Fir3flyzaterdag 12 mei 2018 @ 22:59
:'). Wat een gotspe.
Fir3flyzaterdag 12 mei 2018 @ 23:40
Nou, IndyCar is ook niet de moeite waard meer om te kijken behalve de 500 dus. Jammer.
Werthazaterdag 12 mei 2018 @ 23:41
Was lastig om deze race tot het einde uit te zitten. Maar goed, op naar de Indy500!
sasquatschzaterdag 12 mei 2018 @ 23:53
Waardeloze regie weer. Blijkbaar zijn pitstops belangrijker dan inhaalacties voor de leiding en de inhaalactie van Bourdais op Rossi is helemaal niet in beeld geweest omdat de pitcrew van Power blijkbaar belangrijker is.
franklopdinsdag 15 mei 2018 @ 20:23
DdQcLScW0AA4BlB.jpg:large
Alvast handig voor over 12 dagen tijdens de race en eerder bij de Q.
Werthadinsdag 15 mei 2018 @ 21:06
Ik heb er onwijs veel zin in!
heywoodudinsdag 15 mei 2018 @ 21:46
Training *O*

heywoodudinsdag 15 mei 2018 @ 22:04
En caution, want kutweer in de buurt
sasquatschdinsdag 15 mei 2018 @ 22:28
Zachary Claman de Melo is dus toch de vervanger van Pietro Fittipaldi bij Dale Coyne Racing. Leek er eerst op dat Dale Coyne dat niet wilde omdat hij geen oval ervaring heeft.
sasquatschwoensdag 16 mei 2018 @ 18:35
Vandaag wordt er weer getraind op de Indianapolis Motor Speedway

Funzelwoensdag 16 mei 2018 @ 21:38
Welke twee denken jullie dat er gebumpt gaan worden? Wel voorbarig maar ik gok op de Juncos wagen en De Melo.
heywooduwoensdag 16 mei 2018 @ 21:47
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 21:38 schreef Funzel het volgende:
Welke twee denken jullie dat er gebumpt gaan worden? Wel voorbarig maar ik gok op de Juncos wagen en De Melo.
Claman de Melo en Kaiser, dat denk ik ook.
sasquatschdonderdag 17 mei 2018 @ 22:32
sasquatschdonderdag 17 mei 2018 @ 22:46
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 21:47 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Claman de Melo en Kaiser, dat denk ik ook.
Beiden zitten er vandaag goed bij, vooral Claman De Melo.

Tot nog toe vind ik Conor Daly behoorlijk tegenvallen, dus daar ga ik dan maar voor.
Funzelvrijdag 18 mei 2018 @ 13:42
James Davison had ik ook sneller verwacht.
sasquatschvrijdag 18 mei 2018 @ 18:44
Carb Day!

Vandaag rijden ze met extra boost, die ze ook tijdens de kwalificatie gebruiken.

sasquatschvrijdag 18 mei 2018 @ 23:22
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2018 13:42 schreef Funzel het volgende:
James Davison had ik ook sneller verwacht.
Vandaag gecrasht!

heywooduvrijdag 18 mei 2018 @ 23:29
Eerste crash van de week?
franklopvrijdag 18 mei 2018 @ 23:30
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2018 23:29 schreef heywoodu het volgende:
Eerste crash van de week?
gisteren ook al iemand begreep ik
sasquatschvrijdag 18 mei 2018 @ 23:35
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 mei 2018 23:30 schreef franklop het volgende:

[..]

gisteren ook al iemand begreep ik
JR Hildebrandt.

Funzelzaterdag 19 mei 2018 @ 11:24
quote:
Die was vorig jaar toch best rap toen 'ie last-minute Bourdais moest vervangen. Gaat nu nog niet zo denderend.
Funzelzaterdag 19 mei 2018 @ 16:51
Hoelaat is de kwalificatie?
Asschen_sukarzaterdag 19 mei 2018 @ 17:20
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 16:51 schreef Funzel het volgende:
Hoelaat is de kwalificatie?
Volgens mij begint het nu ongeveer
sasquatschzaterdag 19 mei 2018 @ 18:03
Vanaf 22.00 uur op ZS Racing en nu tot 0.00 op racecontrol.indycar.com maar niet alles zal daar te zien zijn.
Asschen_sukarzaterdag 19 mei 2018 @ 18:23
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 18:03 schreef sasquatsch het volgende:
Vanaf 22.00 uur op ZS Racing en nu tot 0.00 op racecontrol.indycar.com maar niet alles zal daar te zien zijn.
Eventueel kan je bij espnplayer een abbonement voor de indy500 afsluiten voor 5 euro ofzo. Kan je alles van training t/m race bekijken
Funzelzaterdag 19 mei 2018 @ 18:41
Is de boel nou stop gezet?
Asschen_sukarzaterdag 19 mei 2018 @ 18:51
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 18:41 schreef Funzel het volgende:
Is de boel nou stop gezet?
`
Ja, weather break. Met een natte baan rijden ze niet
heywooduzaterdag 19 mei 2018 @ 18:54
Wat is vandaag ook alweer het concept van de kwalificatie? Ik ben altijd een beetje in de war :+
Nattekatzaterdag 19 mei 2018 @ 18:54
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 18:54 schreef heywoodu het volgende:
Wat is vandaag ook alweer het concept van de kwalificatie? Ik ben altijd een beetje in de war :+
Snelste tijd* wint :P
Nattekatzaterdag 19 mei 2018 @ 18:55
Over twee ronden lees ik nu.
heywooduzaterdag 19 mei 2018 @ 18:56
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 18:54 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Snelste tijd* wint :P
Ja bedankt. Even zoeken naar het format dus.
Nattekatzaterdag 19 mei 2018 @ 18:56
En je krijgt maar één kans.
Nattekatzaterdag 19 mei 2018 @ 18:57
Vier ronden zelfs :o
heywooduzaterdag 19 mei 2018 @ 18:57
Oh ja, top-9 van vandaag strijdt morgen in de Fast Nine om de eerste drie rijen, 10-33 van vandaag strijdt morgen om plekken 10-33 en de nummers 34 en 35 van vandaag mogen vakantie vieren. Vandaag meerdere pogingen, morgen heeft iedereen één poging. Als ik het goed zie.

Bump Day :9
Nattekatzaterdag 19 mei 2018 @ 18:58
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 18:57 schreef heywoodu het volgende:
Oh ja, top-9 van vandaag strijdt morgen in de Fast Nine om de eerste drie rijen, 10-33 van vandaag strijdt morgen om plekken 10-33 en de nummers 34 en 35 van vandaag mogen vakantie vieren. Als ik het goed zie.

Bump Day :9
Jij vroeg wat vandaag het concept was, niet over de hele linie }:|
heywooduzaterdag 19 mei 2018 @ 18:58
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 18:58 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Jij vroeg wat vandaag het concept was, niet over de hele linie }:|
Ja, wat de bedoeling is vandaag. De bedoeling is dus top-9 halen aan de ene kant en top-33 halen aan de andere kant. Niet 'snelste tijd wint' of iets dergelijks. Top-9 en top-33, daar gaat het vandaag om.
sasquatschzaterdag 19 mei 2018 @ 19:04
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 18:57 schreef Nattekat het volgende:
Vier ronden zelfs :o
Zoals altijd!

#NatteKrant

Heywoodu heeft het goed!
Asschen_sukarzaterdag 19 mei 2018 @ 19:05
quote:
Indianapolis 500 Qualifying

Order – A blind draw is conducted prior to each qualification day.

Warmup laps – Each car is permitted two warmup laps prior to the timed qualification laps. Race director may permit three warmup laps if deemed necessary.

Green-flag laps – A qualification attempt consists of four timed laps. The aggregate time is recorded as the official qualifying time for the car.

The 2018 Indianapolis 500 qualifying consists of three or four sessions of time trials:

First-day Qualifying, scheduled 11 a.m.-5:50 p.m. ET Saturday, May 19 – Determines the 33 positions in the provisional field based on the fastest four-lap averages. All entries are guaranteed at least one four-lap attempt to qualify, provided the car is properly and timely presented. No limit on the number of qualifying attempts an entry may make.

Group 1 Qualifying, Sunday, May 20 – Each entry in Group 1 must make one four-lap attempt, in reverse order of qualified positions from the previous day. The fastest qualifier in this session would earn the 10th starting position down to the slowest starting 33rd (barring any special session to determine starting positions at the rear of the field).

Fast Nine Shootout, Sunday, May 20 – The fastest nine cars from first-day qualifying will run in reverse order based on first-day times. Each car receives one guaranteed qualifying attempt, provided the car is properly and timely presented. At the end of the session, the cars are ranked 1-9 based on their fourlap average during the segment. The Indianapolis 500 pole winner is determined by the fastest qualifier in this session.

Last Chance Qualifying, scheduled Sunday, May 20 (if necessary and approved by INDYCAR, time TBD) – If any cars are unable to complete their guaranteed qualifying attempt during first-day qualifying due to a mechanical condition or accident, INDYCAR may approve a special qualifying session involving those cars and an equal number from the rear of the provisional field. For instance, if three cars were unable to complete their guaranteed attempt on the first day, with approval from INDYCAR, they would be permitted one attempt in the special session along with the three slowest cars from the provisional field. The fastest qualifiers in this session would determine the final three starting positions for the race.
dat dus :P
Nattekatzaterdag 19 mei 2018 @ 19:06
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 19:04 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Zoals altijd!

#NatteKrant

Heywoodu heeft het goed!
#Nattekrant begint zijn kracht wel een beetje te verliezen als het te pas en te onpas gebruikt wordt :N
sasquatschzaterdag 19 mei 2018 @ 19:06
Jongens, dit is elk jaar zo!
Nattekatzaterdag 19 mei 2018 @ 19:07
Ff een Ziggo Sports Go abo'tje afsluiten voor een maand :9
sasquatschzaterdag 19 mei 2018 @ 19:08
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 19:06 schreef Nattekat het volgende:

[..]

#Nattekrant begint zijn kracht wel een beetje te verliezen als het te pas en te onpas gebruikt wordt :N
Als je niet weet hoe de Indy 500 kwalificatie werkt als liefhebber, is het gewoon terecht.
Nattekatzaterdag 19 mei 2018 @ 19:08
quote:
I.v.m. een storing kunt u geen gebruik maken van Internet Bankieren.

Internet Banking is unavailable.
Wel godverdomme...
Asschen_sukarzaterdag 19 mei 2018 @ 19:08
hopelijk krijgen we weer een bump day dit jaar :Y
heywooduzaterdag 19 mei 2018 @ 19:09
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 19:06 schreef sasquatsch het volgende:
Jongens, dit is elk jaar zo!
Ja, maar evenementen waar de kwalificatie anders is dan bij de andere races in dezelfde klasse vind ik nog wel eens verwarrend :+

En Bump Day was er toch niet echt? Dacht dat er steeds precies 33 waren de laatste tijd. Vier ronden wist ik uiteraard wel, ik twijfelde met name even over wat er vandaag en wat er morgen is :+
Nattekatzaterdag 19 mei 2018 @ 19:10
Goed... met dank aan het gigantisch falen van de ABN Amro moet ik dit aan me voorbij laten gaan ;(
Asschen_sukarzaterdag 19 mei 2018 @ 19:11
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 19:09 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Ja, maar evenementen waar de kwalificatie anders is dan bij de andere races in dezelfde klasse vind ik nog wel eens verwarrend :+

En Bump Day was er toch niet echt? Dacht dat er steeds precies 33 waren de laatste tijd. Vier ronden wist ik uiteraard wel, ik twijfelde met name even over wat er vandaag en wat er morgen is :+
dacht dat er dit jaar 35 inschrijvingen waren
Asschen_sukarzaterdag 19 mei 2018 @ 19:11
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 19:10 schreef Nattekat het volgende:
Goed... met dank aan het gigantisch falen van de ABN Amro moet ik dit aan me voorbij laten gaan ;(
https://www.espnplayer.com/packages?lid=indycar
heywooduzaterdag 19 mei 2018 @ 19:11
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 19:11 schreef Asschen_sukar het volgende:

[..]

dacht dat er dit jaar 35 inschrijvingen waren
Ja precies, dus in tegenstelling tot andere jaren nu wel Bump Day :P
Nattekatzaterdag 19 mei 2018 @ 19:13
quote:
Hoe moet ik dat kopen dan? :P
Asschen_sukarzaterdag 19 mei 2018 @ 19:14
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 19:13 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Hoe moet ik dat kopen dan? :P
creditcard
sasquatschzaterdag 19 mei 2018 @ 19:14
De zaterdag is altijd Bump Day (sinds het format is teruggebracht nasr 1 weekend). Al valt er niet altijd wat te bumpen. Nu gelukkig wel.
Nattekatzaterdag 19 mei 2018 @ 19:15
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 19:14 schreef Asschen_sukar het volgende:

[..]

creditcard
Als ik die had gehad, was Ziggo Sport Go ook geen probleem geweest.
sasquatschzaterdag 19 mei 2018 @ 19:15
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 19:10 schreef Nattekat het volgende:
Goed... met dank aan het gigantisch falen van de ABN Amro moet ik dit aan me voorbij laten gaan ;(
Waarom niet standaard Ziggo Sport? Veel leuke races te zien.
Asschen_sukarzaterdag 19 mei 2018 @ 19:16
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 19:11 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Ja precies, dus in tegenstelling tot andere jaren nu wel Bump Day :P
Moeten ze wel alle 35 een tijd rijden vandaag. Volgens mij zijn er wel vaker genoeg inschrijvingen geweest, maar uiteindelijk geen bump day omdat er wagens uitvielen tijdens/voor kwalificatie.
Nattekatzaterdag 19 mei 2018 @ 19:17
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 19:15 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Waarom niet standaard Ziggo Sport? Veel leuke races te zien.
Best duur voor dingen die ik 9/10 of op het open kanaal of via streams kan kijken.
heywooduzaterdag 19 mei 2018 @ 19:17
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 19:16 schreef Asschen_sukar het volgende:

[..]

Moeten ze wel alle 35 een tijd rijden vandaag. Volgens mij zijn er wel vaker genoeg inschrijvingen geweest, maar uiteindelijk geen bump day omdat er wagens uitvielen tijdens/voor kwalificatie.
Ah op die manier. Nou ja, even afwachten tot 22.00 uur dan, tot die tijd heb ik nog Formule E, ijshockey en wat motoren terug te kijken dus dat komt mooi uit :+
sasquatschzaterdag 19 mei 2018 @ 19:21
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 19:17 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Best duur voor dingen die ik 9/10 of op het open kanaal of via streams kan kijken.
Wel betere kwaliteit dan streams.
sasquatschzaterdag 19 mei 2018 @ 19:25
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 19:16 schreef Asschen_sukar het volgende:

[..]

Moeten ze wel alle 35 een tijd rijden vandaag. Volgens mij zijn er wel vaker genoeg inschrijvingen geweest, maar uiteindelijk geen bump day omdat er wagens uitvielen tijdens/voor kwalificatie.
Volgens mij de laatste jaren alleen maar 33. De laatste keer dat we überhaupt meer hadden was 3 jaar geleden.
Nattekatzaterdag 19 mei 2018 @ 19:26
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 19:21 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Wel betere kwaliteit dan streams.
Dingen die ik via streams kijk zijn het doorgaans ook niet waard om speciaal een abo voor te nemen. En F2/GP3 zijn doorgaans al in prima kwaliteit :Y
Asschen_sukarzaterdag 19 mei 2018 @ 19:39
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 19:25 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Volgens mij de laatste jaren alleen maar 33. De laatste keer dat we überhaupt meer hadden was 3 jaar geleden.
2013 en 2015 waren er 34 inschrijvingen. Maar toen uiteindelijk maar 33 auto's in de kwalificatie
Funzelzaterdag 19 mei 2018 @ 19:59
Dus om 22u wordt er weer gereden?
Funzelzaterdag 19 mei 2018 @ 20:34
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2018 21:47 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Claman de Melo en Kaiser, dat denk ik ook.
Laat maar :D
northernlight81zaterdag 19 mei 2018 @ 21:18
Weer geel vanwegen regendruppels, hopenlijk valt het mee
franklopzaterdag 19 mei 2018 @ 22:09
Bij ziggy nu ook
heywooduzaterdag 19 mei 2018 @ 22:20
Irritant dat de graphics half ontbreken ofzo. Alleen de huidige snelheid staat er, en wel de versnelling en het toerental maar niet iets daadwerkelijk nuttigs als de gemiddelde snelheid :(
sasquatschzaterdag 19 mei 2018 @ 22:24
Bij Wickens zag ik dat wel, maar nu niet meer.

Oh, toch wel bij het laatste rondje.
sasquatschzaterdag 19 mei 2018 @ 22:30
Hinchcliffe en Daly voorlopig in de gevarenzone.
heywooduzaterdag 19 mei 2018 @ 22:32
Graphicsmensen lezen mee
heywooduzaterdag 19 mei 2018 @ 22:34
Power rijdt Jones uit de Fast Nine, derde tijd.
sasquatschzaterdag 19 mei 2018 @ 22:35
Goede run van Power. Elke ronde sneller.
heywooduzaterdag 19 mei 2018 @ 22:50
Sato gaat niet best
franklopzaterdag 19 mei 2018 @ 22:55
Let the bumping begin
heywooduzaterdag 19 mei 2018 @ 22:56
Daar komt Carpenter :9
heywooduzaterdag 19 mei 2018 @ 22:59
Tweede _O_
sasquatschzaterdag 19 mei 2018 @ 22:59
Carpenter _O_

In slechtere omstandigheden dan Castroneves
franklopzaterdag 19 mei 2018 @ 23:02
RIP Servia
sasquatschzaterdag 19 mei 2018 @ 23:02
Servia met problemen.