abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_177743161
Hi beste mensen. Na deze hele post getypt te hebben zie ik dat het een beetje warrig is, maar als ik jullie mening zou kunnen krijgen over mijn huidige situatie & plan zou ik dat zeer op prijs stellen!

tl;dr:
Negatief BSA econometrie. Moeite met kiezen andere opleiding. Wil graag wél econometrist zijn.

Een omschrijving van mijn huidige situatie:

Na vorig jaar vroegtijdig gestopt te zijn, zit ik nu voor de tweede keer in het eerste jaar van een bachelor econometrie aan de UvA. Wiskunde ben ik nooit bijzonder goed in geweest (al vind ik het wel leuk), dus zo'n zwaar wiskundige opleiding zou me nooit makkelijk afgegaan zijn, maar gekoppeld met een comeback van mijn depressieve klachten en een boel stress vanwege onvoorziene geldproblemen heb ik dit jaar niks voor elkaar kunnen krijgen. Ik zal een negatief bindend studieadvies ontvangen, en daarmee niet meer de opleiding econometrie aan de UvA kunnen volgen.

Het vervolg:

Ik zal een andere opleiding moeten kiezen. Op 21 jarige leeftijd zit ik nog steeds met enkel een VWO-diploma. Ik begin me oud te voelen, en ik denk niet dat ik het in me heb om de opleiding nog een keer ergens anders te proberen om het daar ook niet te kunnen. Ik ben ambitieus en wil mijn carrière het liefst zo spoedig mogelijk starten, dus ik zit nu te kijken naar andere bachelors die minder gekke wiskunde hebben.

Maar om eerlijk te zijn spreekt geen enkele van de andere bachelors mij aan. Ik hou van cijfers en de analyses die je tegenkomt in econometrie zal ik missen. Het hele idee dat je real world problems kunt uitdrukken in cijfers en wiskundig kunt oplossen vind ik indrukwekkend, en dat is wat ik wil doen.

Hoe ik nu tegenover mijn huidige situatie sta, is dat ik het beste kan beginnen met bedrijfskunde. Dit omdat je achteraf een Masters in Corporate Finance kunt volgen, en vooral het business strategische aspect lijkt mij het meest aantrekkelijk omdat je daarvoor nog steeds met cijfers kunt spelen.

Het vervelende is dat een bachelor bedrijfskunde blijkbaar geen goed toekomstperspectief heeft, en uiteindelijk is het econometrie niet.

Mijn plan:

Linksom of rechtsom, snel of langzaam, met of zonder opleiding, ik wil econometrist worden. Ik wil data analyseerbaar maken en analyseren. Ik wil investeringsstrategieën opstellen en met cijfers kunnen aantonen wat wél en niet een goeie onderneming is voor een grote multinational. Ik wil een investment banker worden bij een Goldman Sachs.

En daarvoor ben ik bereid een bachelor bedrijfskunde te volgen (en dat op te volgen met een MSc Finance), en in mijn eigen tijd de nodige vaardigheden te verzamelen om econometrist te worden.

Het voordeel is dat ik niet vast zit aan een veel te snel studieprogramma. Ik kan mijn tijd nemen, en misschien ben ik dan over 5 jaar zelfverzekerd genoeg om mezelf een econometrist te noemen.

Het nadeel is dat dit wel heel erg idealistisch is, en makkelijker gezegd dan gedaan. Daarnaast kan ik mezelf nog zo graag een econometrist noemen, maar bedrijven kunnen me net zo goed niet serieus nemen zonder een formele WO-achtergrond in econometrie.

Wat ik aan jullie wil vragen:

1. Is mijn plan bueno?
2. Zijn mijn zorgen over bedrijfskunde als een opleiding met zwak toekomstperspectief correct?

Een kleine plan B:
3. Econometrie alsnog elders proberen?
4. Wat zouden jullie doen in mijn plaats?

God wat is dit een lange post geworden. Ik heb me pas net ingeschreven op FOK!, ik weet niet of dit soort lange posts de norm zijn, maar ik hoop dat ik wat feedback van jullie mag krijgen.

Alvast bedankt.
harryG
  zondag 11 maart 2018 @ 12:04:33 #2
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_177743333
Wat maakt het woord "econometrist" nou zo speciaal voor jou? Je hebt ook andere soortgelijke studies zoals business analytics enzo die wellicht wat minder wiskundig zwaar zijn.
pi_177743692
quote:
5s.gif Op zondag 11 maart 2018 11:53 schreef harryG het volgende:
1. Is mijn plan bueno?
Je zegt 'je te oud te voelen'. 21 ben je. Waar praten we over? Get your shit together man.
Verder denk ik niet dat je plan haalbaar is. Misschien zou je kunnen kijken om alvast een klein bedrijfje op te kunnen starten die wél je (nu-hobbymatige) expertise kunnen gebruiken, bijvoorbeeld als consulent voor beursgenoteerde mkb die hun koers in de aandelen willen bepalen.
Ik denk dat je vwo-diploma tussen de mbo'ers, mits goed gepresenteerd (géén air over jezelf heen laten kruipen!), een middelmatig tot hoog aanzien kan krijgen om dat bedrijfje tot een succesverhaal te bombarderen.
Om toch wat referentie en inzicht te kunnen verkrijgen in je felbegeerde studie econometrie:
1https://www.ssc.wisc.edu/~bhansen/econometrics/Econometrics.pdf
in mijn optiek zit daar geen werkbaar copyright op, gezien het
"This manuscript may be printed and reproduced for individual or instructional use, but may not be printed for commercial purposes."

quote:
2. Zijn mijn zorgen over bedrijfskunde als een opleiding met zwak toekomstperspectief correct?
Ja, want je hebt een aardig netwerk nodig om jezelf in die wereld omhoog te kunnen likken.
Google is your friend, abuse your friends
pi_177743715
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 12:04 schreef tfors het volgende:
Wat maakt het woord "econometrist" nou zo speciaal voor jou? Je hebt ook andere soortgelijke studies zoals business analytics enzo die wellicht wat minder wiskundig zwaar zijn.
Heel goed punt! Ik heb net even de vakken opgezocht die je bij Business Analytics hebt, en die komen in het eerste jaar bijna helemaal overeen met de vakken van EOR. Lijkt mij dat ik daar dan precies op hetzelfde probleem zal struikelen, maar ik zal het zeker ook nog een keer navragen bij zowel de VU als UvA of Business Analytics een goed idee is als de wiskunde in econometrie te snel gaat.

Ik hecht niet zozeer waarde aan de titel econometrist, maar meer aan wat het betekent qua werk prospecten. Daarnaast vind ik de vakken gewoon leuk, vind ik de wiskunde leuk (al gaat het veel te snel!) en de toepassing daarvan in de praktijk is iets wat ik mezelf kan zien doen voor de rest van mijn professionele carrière.

Maar goed, ik zal dus in elk geval even navragen hoe alles zit met Business Analytics. Bedankt voor de tip!
pi_177744082
IBD bij GS heeft niks met econometrie te maken hoor :') Tenzij je powerpointen en excel wiskunde uitdagend vindt natuurlijk.

Bij "econometrie-werk" zit je eerder aan de risk afdeling te denken, of een HFT fund.

Je hele post komt er op neer dat je econometrist wil worden, en als het dan over het werk wat je wil gaan doen (IBD, investeringsstrategieën etc.) gaat blijken deze jobs 0,0 met econometrie te maken hebben, maar kun je dit met een MSc in corp. fin makkelijk af. Je kunt beter imo gwn een normale bsc business economics oid doen en dan kijken of je als extra vakken wat van de econometrie pre master mee kunt pakken. Dan kun je altijd nog de econometrie msc doen na een pre master of je kunt gewoon een studie doen als business analytics of een normale finance master met veel kwantitatieve keuzevakken.
Play hard, go pro.
pi_177744873
Perspectieven voor bedrijfskundigen zijn gewoon prima. Weet niet waar je vandaan haalt dat hun perspectieven niet goed zouden zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-03-2018 13:26:58 ]
pi_177745482
Je klinkt als iemand die dolgraag bij de MBB's van deze wereld wil gaan werken alleen maar om het naampje en de uitstraling die dat (vermeend) heeft. Als je daarin al wil slagen zal je sowieso moeten excelleren in je studie (en niet een andere cursus halen om met dezelfde titel te gaan pronken) plus je redelijk hoog in het verenigingsleven moeten laten zien. Beide capaciteiten lijk je niet echt te hebben, dus zet dan dat naampje ook uit je hoofd.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_177750284
quote:
7s.gif Op zondag 11 maart 2018 12:26 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Verder denk ik niet dat je plan haalbaar is. Misschien zou je kunnen kijken om alvast een klein bedrijfje op te kunnen starten die wél je (nu-hobbymatige) expertise kunnen gebruiken, bijvoorbeeld als consulent voor beursgenoteerde mkb die hun koers in de aandelen willen bepalen.
Ik heb helaas de financiële ruimte niet om te zeggen "laat ik eens een bedrijf starten". Dat lijkt me wel leuk om te doen een aantal jaartjes down the line, maar het zal voor nu nog even op zich moeten laten wachten. Bedankt voor je feedback, ik zal het zeker meenemen!

quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 12:47 schreef Aethereal het volgende:
Je hele post komt er op neer dat je econometrist wil worden, en als het dan over het werk wat je wil gaan doen (IBD, investeringsstrategieën etc.) gaat blijken deze jobs 0,0 met econometrie te maken hebben, maar kun je dit met een MSc in corp. fin makkelijk af. Je kunt beter imo gwn een normale bsc business economics oid doen en dan kijken of je als extra vakken wat van de econometrie pre master mee kunt pakken. Dan kun je altijd nog de econometrie msc doen na een pre master of je kunt gewoon een studie doen als business analytics of een normale finance master met veel kwantitatieve keuzevakken.
Hartstikke bedankt voor je reactie! Zo'n functie hoeft inderdaad niet in te houden dat je een econometrist bent, maar andersom denk ik dat je dat soort functies als econometrist wel dekt (and then some). Bij econometrie denk ik, naast data analyse, voornamelijk ook aan operations research, wat volgens mij best wel een vitaal onderdeel is van investment banking. Waarom ik heel specifiek dan econometrie zo interessant vind is dat het zoveel onderwerpen dekt die ik leuk vind!

Als het niet teveel gevraagd is, zou je me kunnen vertellen wat de voordelen zijn van een bsc e&be ten opzichte van een bsc in business analytics of bedrijfskunde?

quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 13:26 schreef wielrennerdt het volgende:
Perspectieven voor bedrijfskundigen zijn gewoon prima. Weet niet waar je vandaan haalt dat hun perspectieven niet goed zouden zijn.
Gelezen op het internet, en alles dat op het internet staat is per definitie waar!!
Grappen terzijde, bedrijfskunde is voor zover ik weet sowieso één van de populairste opleidingen onder studenten en zijn er nu meer economen en bedrijfskundigen dan nodig in de markt. Mijn excuses als deze informatie incorrect is, ik zal het binnenkort eens een keer navragen bij een studieadviseur.

quote:
7s.gif Op zondag 11 maart 2018 13:56 schreef nostra het volgende:
Je klinkt als iemand die dolgraag bij de MBB's van deze wereld wil gaan werken alleen maar om het naampje en de uitstraling die dat (vermeend) heeft.
Dat is een hele flinke en onlogische aanname. Ik snap het verband niet helemaal tussen het willen hebben van "het naampje en de uitstraling" en het willen hebben van een baan in een gerespecteerd bedrijf. Zo'n baan zou betekenen dat je goed bent in je gekozen vak en in het kader van zelfverwezenlijking is dat toch echt het streven in elk avontuur die je begint in je leven.

Afijn, ik ga er niet verder op in, je bericht leest toch voornamelijk als een troll comment.

[ Bericht 0% gewijzigd door harryG op 11-03-2018 16:50:09 (verduidelijking) ]
pi_177750492
Als je iets wilt moet je daar hard voot werken.
Je bent pas 21 dus even een tussenjaartje en wat werken en ondertussen je wiskunde omhoog krikken daarna opnieuw gaan studeren.
Ten eerste doe je wat werk ervaring op en verdien je wat geld daarmee kan je een zomercursus of verschillende cursussen wiskunde betalen en is fijn om wat geld om handen te hebben.
Je geeft al aan wiskunde leuk te vinden dus zelfstudie kan dan ook heel goed.
Laat je niet kisten en ga er aan werken zodat je de volgende keer het wel kan.
pi_177750730
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 16:48 schreef harryG het volgende:
Dat is een hele flinke en onlogische aanname. Ik snap het verband niet helemaal tussen het willen hebben van "het naampje en de uitstraling" en het willen hebben van een baan in een gerespecteerd bedrijf. Zo'n baan zou betekenen dat je goed bent in je gekozen vak en in het kader van zelfverwezenlijking is dat toch echt het streven in elk avontuur die je begint in je leven.

Afijn, ik ga er niet verder op in, je bericht leest toch voornamelijk als een troll comment.
Oh, het was niet als trollen bedoeld. Het punt is dat jij niet je studie kiest en vanuit daar de best passende werkgever, maar je hebt al een (soort) werkgever op het oog en kiest de studie die je daar zou kunnen brengen.

Daar hoeft op zich ook niet zoveel mis mee te zijn, maar de hoek waarin je qua banen aan het zoeken bent is wel een beetje de top van de apenrots in een alfamannetjeswereld. Als je dan al twee keer je P niet gehaald hebt en hoopt dat je "over vijf jaar zelfverzekerd genoeg bent", dan vraag ik me oprecht af of dat wel het wereldje is waar jij je goed zal voelen en andersom.

Verder lijk je veel door elkaar te halen: je wil je focussen op business-strategie - dan zit je dus in de hoek van de MBB's, je wil econometrist worden zonder econometrie en je wil investment banker worden. Dat zijn drie totaal verschillende richtingen.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_177750822
Als je geen talent hebt voor voetballen, dan kom je nooit bij Ajax.

Je zegt zelf dat je niet goed bent in wiskunde. Kies dan gewoon iets anders in plaats van jezelf te kwellen. Investment banket word je nooit meer met jouw geschiedenis en talent. Daarnaast vraag ik me af of je dit niet alleen wilt omdat het zo tof klinkt. Lekker pochen met je econometrie.

Kies iets anders waar je wel goed in bent.
Whatever...
pi_177750856
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 16:48 schreef harryG het volgende:
[..]

Hartstikke bedankt voor je reactie! Zo'n functie hoeft inderdaad niet in te houden dat je een econometrist bent, maar andersom denk ik dat je dat soort functies als econometrist wel dekt (and then some). Bij econometrie denk ik, naast data analyse, voornamelijk ook aan operations research, wat volgens mij best wel een vitaal onderdeel is van investment banking. Waarom ik heel specifiek dan econometrie zo interessant vind is dat het zoveel onderwerpen dekt die ik leuk vind!

Als het niet teveel gevraagd is, zou je me kunnen vertellen wat de voordelen zijn van een bsc e&be ten opzichte van een bsc in business analytics of bedrijfskunde?

Ik raad je aan om er echt even in te duiken wat investment banking precies is. Het heeft totaal niks te maken met operationele research of wat dan ook. Het moeilijkste wat je doet is een LBO model maken, geen hogere wiskunde dus. Als jij wiskunde zo interessant vindt ga je echt geen voldoening uit IB halen.

Qua bachelor geen idee. Bedrijfskunde is volgens mij wat meer met processen enzo, terwijl bedrijfseconomie wat meer met finance en accounting is. Het ligt ook maar net aan de stad. Het is allebei niet echt kwantitatief en best wel simpel, daarom is het wellicht handig om met een studieadviseur te overleggen of je naast de bachelor gewoon wat vakken van de pre master econometrie kan volgen zodat je dat altijd nog als overstap kunt doen.
Play hard, go pro.
pi_177750985
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 16:57 schreef lonsjes het volgende:
Als je iets wilt moet je daar hard voot werken.
Je bent pas 21 dus even een tussenjaartje en wat werken en ondertussen je wiskunde omhoog krikken daarna opnieuw gaan studeren.
Ten eerste doe je wat werk ervaring op en verdien je wat geld daarmee kan je een zomercursus of verschillende cursussen wiskunde betalen en is fijn om wat geld om handen te hebben.
Je geeft al aan wiskunde leuk te vinden dus zelfstudie kan dan ook heel goed.
Laat je niet kisten en ga er aan werken zodat je de volgende keer het wel kan.
Bedankt voor de motiverende woorden!
Ik zit momenteel in de laatste fase van een sollicitatie voor een management functie die ik in de komende jaren hoop te combineren met mijn andere bezigheden. Zomercursussen en dergelijke had ik nog niet overwogen, maar nu ik even op de website van de UvA kijk zie ik dat je inderdaad een heleboel vakken los kunt volgen, waar je nog toonbare certificaten aan overhoudt ook! Dat zal m'n CV een flink stuk mooier maken dan enkel een opleiding VWO.

Een tussenjaar wil ik niet echt nemen. Ik wil vooral zo snel mogelijk studeren, dus ik zal me wel echt voor 1 mei weer inschrijven voor een andere opleiding.

Nogmaals bedankt voor je reply, het volgen van zomercursussen is een fantastisch idee!
  zondag 11 maart 2018 @ 17:34:01 #14
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_177751299
Volgens mij is de Bachelor Bedrijfskunde in Rotterdam wat kwantitatiever dan die in andere steden. Daarnaast zijn de baankansen bij bedrijfskunde eigenlijk best erg goed - beter dan vele andere studies. Ken ook wel mensen die na de Bachelor Bedrijfskunde (of International Business Administration, wat ik zelf doe) bij Goldman Sachs of soortgelijke bedrijven terechtkomen.

In principe is alles dus wel mogelijk ongeacht je achtergrond, Zolang je maar gemotiveerd bent en je jezelf enigszins weet te onderscheiden van je medestudenten d.m.v. commissies, stages, uitwisseling, bestuur, e.d. En je cijfers zijn ook wel redelijk belangrijk, al hangt dit wel af van welke kant je later op wil. Zo eisen de consultancykantoren wel vaak een bepaald gemiddelde (en kijken ze ook naar je VWO-cijfers) maar bij andere branches ligt dit misschien anders.
pi_177751324
quote:
7s.gif Op zondag 11 maart 2018 17:06 schreef nostra het volgende:

[..]

Oh, het was niet als trollen bedoeld. Het punt is dat jij niet je studie kiest en vanuit daar de best passende werkgever, maar je hebt al een (soort) werkgever op het oog en kiest de studie die je daar zou kunnen brengen.

Daar hoeft op zich ook niet zoveel mis mee te zijn, maar de hoek waarin je qua banen aan het zoeken bent is wel een beetje de top van de apenrots in een alfamannetjeswereld. Als je dan al twee keer je P niet gehaald hebt en hoopt dat je "over vijf jaar zelfverzekerd genoeg bent", dan vraag ik me oprecht af of dat wel het wereldje is waar jij je goed zal voelen en andersom.

Verder lijk je veel door elkaar te halen: je wil je focussen op business-strategie - dan zit je dus in de hoek van de MBB's, je wil econometrist worden zonder econometrie en je wil investment banker worden. Dat zijn drie totaal verschillende richtingen.
Mijn excuses, dan ben ik niet duidelijk genoeg geweest. Mijn hele voorbeeld met de functie was bedoeld als een illustratie van goed zijn in je vak. Zo had ik ook lesgeven als voorbeeld kunnen noemen, waar je ook een goeie beheersing over je vak moet hebben. Kortom, ik weet ook wel dat ik hoogstwaarschijnlijk niet bij GS of de Big 3 terecht kan komen. Het is maar net hoe ver mijn zelfverwezenlijking mij kan brengen.

Betreffende de 3 richtingen, ben ik inderdaad weer niet duidelijk geweest. Business strategie is onderdeel van bedrijfskunde, en business strategie lijkt mij ook nog wel leuk, waardoor mijn eerste ingeving was om hierna de bedrijfskunde in te gaan.

Econometrie is best breed toepasbaar. Investment banking is sowieso in elk geval één functie waarin je het goed toe kunt passen. In kaart brengen van de risico's en voordelen van een investering, evenals interne zaken in een bedrijf zoals hoe je de productiviteit in je bedrijf kunt optimaliseren etc. zijn onder andere de dingen die je kunt doen wanneer je de opleiding econometrie & operationele research hebt afgerond.
pi_177752357
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 17:35 schreef harryG het volgende:

[..]
Econometrie is best breed toepasbaar. Investment banking is sowieso in elk geval één functie waarin je het goed toe kunt passen. In kaart brengen van de risico's en voordelen van een investering, evenals interne zaken in een bedrijf zoals hoe je de productiviteit in je bedrijf kunt optimaliseren etc. zijn onder andere de dingen die je kunt doen wanneer je de opleiding econometrie & operationele research hebt afgerond.
Investment banking is totaal wat anders hoor. Misschien moet je je even wat beter inlezen.. Wat jij beschrijft is meer risk management of een specifieke tak van consultancy, of een kwantitatief hedge fund wellicht. Er is op FOK! een centraal topic over IBD, wellicht kun je dat beter even doorlezen, dan weet je in ieder geval waar je het over hebt.
Play hard, go pro.
pi_177753125
Je zou ook nog kunnen overwegen om HBO Toegepaste Wiskunde (voorheen Bedrijfswiskunde) te gaan studeren. Daar zitten vaker mensen die het op de universiteit niet konden rooien. Daar kun je als focusgebied financiele wiskunde nemen. Er worden ook vakken gegeven in samenwerking met het AI, en je kunt na je afstuderen alsnog intern verder.
-
pi_177753752
quote:
5s.gif Op zondag 11 maart 2018 11:53 schreef harryG het volgende:

Maar om eerlijk te zijn spreekt geen enkele van de andere bachelors mij aan. Ik hou van cijfers en de analyses die je tegenkomt in econometrie zal ik missen. Het hele idee dat je real world problems kunt uitdrukken in cijfers en wiskundig kunt oplossen vind ik indrukwekkend, en dat is wat ik wil doen.

Mijn plan:

Linksom of rechtsom, snel of langzaam, met of zonder opleiding, ik wil econometrist worden. Ik wil data analyseerbaar maken en analyseren. Ik wil investeringsstrategieën opstellen en met cijfers kunnen aantonen wat wél en niet een goeie onderneming is voor een grote multinational. Ik wil een investment banker worden bij een Goldman Sachs.
Als je kijkt naar de arbeidsmarkt zie je hetzelfde patroon terugkeren. Mensen met een master Econometrie op zak kunnen in principe de functie 'data analist/data scientist' gaan vervullen. De vacatures zeggen wel meestal ongeveer hetzelfde: ze zoeken een wo'er met een master in een kwantitatief veld (Econometrie, Wiskunde, Natuurkunde, Informatica). En nu wil ik je graag wijzen op de laatstgenoemde studie. Als data scientist maak je data analyseerbaar, voer je er statistische/wiskundige analyses op uit zodat je patronen in de data kunt herkennen en beslissingsmodellen kunt bouwen die grote bedrijven vertellen wat ze nu wel of niet moeten doen. En dit doe je allemaal met de wiskunde, statistiek, algoritmen en programmeerkennis die je tijdens die studie leert. Ik wil je dus vragen om hiernaar te kijken en het op zijn minst te overwegen. De studie heeft een hele andere inslag, en de mensen op de studie zullen ook anders zijn dan de econometrie studenten die je kent, maar uiteindelijk is het werk hetzelfde, alhoewel je dezelfde vragen wel met een iets andere aanpak gaat tacklen. Tegenwoordig bestaan er ook bachelor- en masteropleidingen "Data Science". Daar kun je ook naar kijken.
pi_177754828
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 19:29 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:

[..]

Als je kijkt naar de arbeidsmarkt zie je hetzelfde patroon terugkeren. Mensen met een master Econometrie op zak kunnen in principe de functie 'data analist/data scientist' gaan vervullen. De vacatures zeggen wel meestal ongeveer hetzelfde: ze zoeken een wo'er met een master in een kwantitatief veld (Econometrie, Wiskunde, Natuurkunde, Informatica). En nu wil ik je graag wijzen op de laatstgenoemde studie. Als data scientist maak je data analyseerbaar, voer je er statistische/wiskundige analyses op uit zodat je patronen in de data kunt herkennen en beslissingsmodellen kunt bouwen die grote bedrijven vertellen wat ze nu wel of niet moeten doen. En dit doe je allemaal met de wiskunde, statistiek, algoritmen en programmeerkennis die je tijdens die studie leert. Ik wil je dus vragen om hiernaar te kijken en het op zijn minst te overwegen. De studie heeft een hele andere inslag, en de mensen op de studie zullen ook anders zijn dan de econometrie studenten die je kent, maar uiteindelijk is het werk hetzelfde, alhoewel je dezelfde vragen wel met een iets andere aanpak gaat tacklen. Tegenwoordig bestaan er ook bachelor- en masteropleidingen "Data Science". Daar kun je ook naar kijken.
Hele sterke inderdaad. Als je maar 'bèta' bent is het voor veel werkgevers al goed. Of het nu Natuurkunde, Wiskunde, Informatica of Econometrie is.
pi_177761422
> Ik wil een investment banker worden bij een Goldman Sachs.

Sorry maar dit is niet een logisch doel ten opzichte van jouw huidige situatie. Van de mensen die bij GS werken kun je eerder verwachten dat ze een 4.0 GPA (8 of hoger als gemiddelde) bij opleidingen zoals theoretische natuurkunde, wiskunde en econometrie hebben dan iemand die de laatstgenoemde niet in staat is om te halen (hoe erg ik ook begrijp dat een depressie invloed op je kan hebben).

Ik snap ook niet waarom je bij bedrijfskunde uit bent gekomen en niet bij economie (in Nederland Economics & Business Economics). Economie is voor het leeuwendeel kwantitatief. Zeker op Master-niveau en op PhD niveau doe je eigenlijk niks anders dan kwantitatieve modellen opstellen.
#freefrederike
pi_177778873
Al eens aan fiscale economie als optie gedacht? Komt het nodige rekenwerk bij kijken en lijkt me een uitdagende studie.
pi_177797932
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 09:02 schreef PizzaMizza het volgende:
> Ik wil een investment banker worden bij een Goldman Sachs.

Sorry maar dit is niet een logisch doel ten opzichte van jouw huidige situatie. Van de mensen die bij GS werken kun je eerder verwachten dat ze een 4.0 GPA (8 of hoger als gemiddelde) bij opleidingen zoals theoretische natuurkunde, wiskunde en econometrie hebben dan iemand die de laatstgenoemde niet in staat is om te halen (hoe erg ik ook begrijp dat een depressie invloed op je kan hebben).

Ik snap ook niet waarom je bij bedrijfskunde uit bent gekomen en niet bij economie (in Nederland Economics & Business Economics). Economie is voor het leeuwendeel kwantitatief. Zeker op Master-niveau en op PhD niveau doe je eigenlijk niks anders dan kwantitatieve modellen opstellen.
Met bedrijfskunde/economie kom je er wel wat moeilijker in, maar je hoeft geen cum laude natuurkunde te hebben om daar te komen. In mijn analyst class zitten wel wat beta's en volgens mij hebben wij amper bedrijfskundigen dit jaar.
Get right witcha
pi_177797957
En btw, econometrie kiezen voor de baankansen is niet zo handig he TS als je geen feeling met cijfers hebt
Get right witcha
pi_177798266
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 18:50 schreef Naxiss het volgende:
En btw, econometrie kiezen voor de baankansen is niet zo handig he TS als je geen feeling met cijfers hebt
Ik zou zeggen dat het geen handig economisch model is. Zou bij mij niet door de gevoeligheidsanalyse komen en de investering niet waard zijn.

Groeten van een techneut met eenntyfushekel aan finance.
Whatever...
pi_177798921
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 19:01 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Groeten van een techneut met eenntyfushekel aan finance.
👍
Get right witcha
pi_177798995
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 18:49 schreef Naxiss het volgende:

[..]

Met bedrijfskunde/economie kom je er wel wat moeilijker in, maar je hoeft geen cum laude natuurkunde te hebben om daar te komen. In mijn analyst class zitten wel wat beta's en volgens mij hebben wij amper bedrijfskundigen dit jaar.
Beetje offtopic, maar hoe ben jij daar uiteindelijk gekomen (wat was je roadmap)?

Voor TS van een econometrist: ik snap dat een econometrist zijn “cool” voor je is maar als je je P na twee keer proberen niet hebt gehaald lijkt het me een hele moeilijke klus. Je kan beter een van de andere studies proberen zoals hierboven zijn aangegeven en wellicht thuis jezelf R/matlab aanleren.
pi_177799444
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 19:26 schreef ibrkadabra het volgende:

[..]

Beetje offtopic, maar hoe ben jij daar uiteindelijk gekomen (wat was je roadmap)?

Ik had al wat stages achter de rug en een paar vrienden deden consultancy stages, maar daar had ik niet echt trek in. Toen wees een vriend van mij op investment banking en dat leek me wel wat. Heb mij voor 5 banken ingeschreven (3 BB's en GHL, LAZ). Zonder echt veel voorbereiding (the vault guide, ervaringen van vrienden en het IB-topic reeks) de assessments en interviews doorlopen en had diverse offers eraan overgehouden. Met wat pijn in mijn hart koos ik een BB over Greenhill en nu maak ik mijn scriptie af.
Wat over mijzelf:
Gymnasium met 8.5+ afgesloten, gekozen voor wis- en natuurkunde die ik nominaal heb doorlopen (ook met een 8+) en veel dingen gedaan, zoals vrijwilligerswerk, stages, bestuur, commissies, veel sporten, buitenlandervaring, veel bijbaantjes om mijn kosten te dekken, een eigen bedrijfje en nog wat andere dingen waar elk interview over werd gevraagd.
Had eigenlijk geen echt plan, ik denk nooit echt over de toekomst na. Ik kijk altijd maar waar het schip strandt.


Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel :)
Get right witcha
pi_177799523
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 19:26 schreef ibrkadabra het volgende:

[..]

Voor TS van een econometrist: ik snap dat een econometrist zijn “cool” voor je is maar als je je P na twee keer proberen niet hebt gehaald lijkt het me een hele moeilijke klus.
En btw TS, jezelf in een IB of SC loodsen gaat heel moeilijk worden als ze zien dat je twee jaar hebt verspild aan een studie die je niet kon halen EN daarna nog bedrijfskunde gaat doen....
Get right witcha
pi_177815003
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 19:43 schreef Naxiss het volgende:

[..]

Ik had al wat stages achter de rug en een paar vrienden deden consultancy stages, maar daar had ik niet echt trek in. Toen wees een vriend van mij op investment banking en dat leek me wel wat. Heb mij voor 5 banken ingeschreven (3 BB's en GHL, LAZ). Zonder echt veel voorbereiding (the vault guide, ervaringen van vrienden en het IB-topic reeks) de assessments en interviews doorlopen en had diverse offers eraan overgehouden. Met wat pijn in mijn hart koos ik een BB over Greenhill en nu maak ik mijn scriptie af.
Wat over mijzelf:
Gymnasium met 8.5+ afgesloten, gekozen voor wis- en natuurkunde die ik nominaal heb doorlopen (ook met een 8+) en veel dingen gedaan, zoals vrijwilligerswerk, stages, bestuur, commissies, veel sporten, buitenlandervaring, veel bijbaantjes om mijn kosten te dekken, een eigen bedrijfje en nog wat andere dingen waar elk interview over werd gevraagd.
Had eigenlijk geen echt plan, ik denk nooit echt over de toekomst na. Ik kijk altijd maar waar het schip strandt.


Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel :)
Lekker bezig! :o Ik was het vroeger ook van plan om een poging te wagen in IB maar heb het idee toch laten varen (70u pw werken ging me toch net iets te ver :p). Wel leuk om te horen hoe anderen het hebben geflikt :) succes!
pi_177822347
quote:
1s.gif Op woensdag 14 maart 2018 13:10 schreef ibrkadabra het volgende:

[..]

Lekker bezig! :o Ik was het vroeger ook van plan om een poging te wagen in IB maar heb het idee toch laten varen (70u pw werken ging me toch net iets te ver :p). Wel leuk om te horen hoe anderen het hebben geflikt :) succes!
Dank je :) Ja, de uren zijn wel killing, maar ik vind het werk wel leuk (anders zou ik het niet vol houden) en ik ben niet van plan dit mijn hele leven te doen.
Wat ben jij van plan te doen?
Get right witcha
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')