abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zondag 11 maart 2018 @ 10:05:12 #1
64781 bonke
pipo koeie
pi_177741662
Ik heb een redelijk hoekhuis met een normaal cv systeem ( alleen radiatoren in de kamers geen vloerverwarming )
Doordeweeks als ik niet thuis ben dan zet ik de cv op 15 graden, als ik dan rond een uur of 5 thuiskom dan gaat ie op 20 graden
Tegen een uur of 10/11 s'avonds dan gaat de cv weer terug naar 15 graden
Moet ik s'avonds doordeweeks weg dan gaat ie bv rond 7 uur al op 15 graden want als ik dan laat thuiskom dan duik ik toch mijn bed in
Soms staat ie dan vanaf 7 uur s'avond tot de volgende dag een uurtje of 5 op 15 graden

Nu zeggen sommigen dat het het beste is om hem constant rond de 18 graden te houden en als je thuis bent de cv op 20 zetten
Mij lijkt het een beetje overdreven om hen dan bv 22 uur op 18 graden te houden als je de warmte niet nodig hebt
pies on joe toe
pi_177741693
Dat is idd overdreven, maar je sponsort wel de staatskist door als je niet aanwezig bent flink te stoken. :D
  zondag 11 maart 2018 @ 10:11:59 #3
64781 bonke
pipo koeie
pi_177741738
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 10:08 schreef Basp1 het volgende:
Dat is idd overdreven, maar je sponsort wel de staatskist door als je niet aanwezig bent flink te stoken. :D
daarom ook op 15 als ik niet thuis ben
in het weekend als ik overdag weg ben dan zet ik hem wel eens op 18 ipv op 15
maar om hem doordeweeks een uur of 20 constant op 18 te zetten ipv 15 lijkt mij niet bepaald zuinig :)
pies on joe toe
pi_177741750
Opwarmen vanaf 15 graden is ook niet gratis he. Hoe kouder het is, hoe langer het duurt en hoe meer gas het kost. Mijn huidige woning heb ik eens van 11 graden moeten opwarmen (kachel al weken uit door vorige bewoners), dat kostte me 3 dagen voor het echt lekker werd.

Tevens vind ik je stookgedrag niet handig, je zet nu de kachel aan als je thuis komt (17:00). Vervolgens duurt het een uur of 2 voor het lekker warm is. Dan is het 19:00. Dan ga je 3 uur later naar bed en zet je de kachel uit (22:00).

Beter is zorgen dat het rond 17:30 20 graden is en rond 21:00 de kachel weer laag. Het duurt wel even voor alles weer afkoelt.

Maar 15 graden is wel laag, ik houd zelf 17 graden aan. En met die koude dagen paar weken terug laat ik het in de nacht niet onder de 19 komen.
  zondag 11 maart 2018 @ 10:19:35 #5
64781 bonke
pipo koeie
pi_177741839
als ik thuis ben zit ik meestal redelijk dicht bij een radiator, dus met een 15 minuutjes heb ik het al lekker warm
mijn woonkamer zelf is met een uurtje wel op temperatuur
Toen ik het huis gekocht had zaten er te kleine radiatoren in, toen duurde het uren voor het lekker werd
Na het vervangen van radiatoren met meer opbrengst is het stukken beter geworden ( scheelde wel een euro of 70 per maand)
een uurtje voordat ik naar bed ga zet ik hem meestal al op 15 graden
pies on joe toe
pi_177741875
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 10:12 schreef Coritchando het volgende:
Opwarmen vanaf 15 graden is ook niet gratis he. Hoe kouder het is, hoe langer het duurt en hoe meer gas het kost.
Op 17 graden houden kost stukken meer dan iets terug naar 15 graden laten gaan en dan naar 20 opwarmen. :D
pi_177742159
quote:
1s.gif Op zondag 11 maart 2018 10:22 schreef Basp1 het volgende:
Op 17 graden houden kost stukken meer dan iets terug naar 15 graden laten gaan en dan naar 20 opwarmen. :D
Dat dus. Gewoon je stookgedrag aanpassen aan je aanwezigheid. Met goed inregelen van je CV systeem is ook een hoop energie te besparen en comfort te winnen
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_177742237
quote:
1s.gif Op zondag 11 maart 2018 10:22 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Op 17 graden houden kost stukken meer dan iets terug naar 15 graden laten gaan en dan naar 20 opwarmen. :D
Ben benieuwd naar je onderbouwing en berekening. Neem dan ook even de modulerende ketel mee, het feit dat er meer, langer en met meer vermogen verwarmd moet worden, de extra slijtage aan de ketel omdat ie volle bak aan de slag moet en ga zo maar door.
pi_177742242
quote:
14s.gif Op zondag 11 maart 2018 10:46 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat dus. Gewoon je stookgedrag aanpassen aan je aanwezigheid. Met goed inregelen van je CV systeem is ook een hoop energie te besparen en comfort te winnen
Lager is absoluut niet per definitie beter.

Goed inregelen is wel belangrijk inderdaad.
pi_177742265
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 10:19 schreef bonke het volgende:
als ik thuis ben zit ik meestal redelijk dicht bij een radiator, dus met een 15 minuutjes heb ik het al lekker warm
mijn woonkamer zelf is met een uurtje wel op temperatuur
Toen ik het huis gekocht had zaten er te kleine radiatoren in, toen duurde het uren voor het lekker werd
Na het vervangen van radiatoren met meer opbrengst is het stukken beter geworden ( scheelde wel een euro of 70 per maand)
een uurtje voordat ik naar bed ga zet ik hem meestal al op 15 graden
Normale huizen verwarmen ongeveer 1 graad per half uur. Uitgaande van normale capaciteit die je geplaatst hebt kan je dat dus aanhouden. Dat betekent dat je van 15 naar 20 graden ongeveer 2,5 uur nodig hebt.
Het is anders als je enkel naast de radiator zit, maar zit je alleen maar op je bank dan? En het laatste uur komt de warmte niet uit de radiator maar uit de ruimte, dan heb je het wel koud als je hem uitzet voor het huis opgewarmd is.
pi_177742338
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 10:53 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Ben benieuwd naar je onderbouwing en berekening. Neem dan ook even de modulerende ketel mee, het feit dat er meer, langer en met meer vermogen verwarmd moet worden, de extra slijtage aan de ketel omdat ie volle bak aan de slag moet en ga zo maar door.
Waarom zou ik iets moeten berekenen, bewijs jij maar dat je huis op 17 graden houden energietechnisch goedkoper is als deze laten afkoelen naar 15 graden. Dat druist nameljjk tegen alle thermodynamische regels in. :D
pi_177742370
quote:
1s.gif Op zondag 11 maart 2018 11:01 schreef Basp1 het volgende:
Waarom zou ik iets moeten berekenen, bewijs jij maar dat je huis op 17 graden houden energietechnisch goedkoper is als deze laten afkoelen naar 15 graden. Dat druist nameljjk tegen alle thermodynamische regels in. :D
Wederom dat dus. De warmtestroom is evenredig met de temperatuurgradiënt (verschil binnen- en buitentemperatuur). Verschil 0 graden: geen warmtestroom. Verschil 20 graden: 2x zo groot verlies als bij 10 graden verschil. Wet van Fick.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_177742421
quote:
1s.gif Op zondag 11 maart 2018 11:01 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Waarom zou ik iets moeten berekenen, bewijs jij maar dat je huis op 17 graden houden energietechnisch goedkoper is als deze laten afkoelen naar 15 graden. Dat druist nameljjk tegen alle thermodynamische regels in. :D
Gelukkig werken ketels niet enkel volgens die regels.

Modulerende ketels zijn veel beter in staat om over langere termijn hun warmte af te geven bijvoorbeeld. Dat kost iets meer electra voor de pomp, maar bespaart gas. Gas is duurder dus verstandiger om op te besparen.

En dan laat ik het comfort nog maar even achterwege. Want dat is in deze niet eens belangrijk aangezien TS alleen naast de radiator zit.
pi_177742427
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 11:04 schreef blomke het volgende:

[..]

Wederom dat dus. De warmtestroom is evenredig met de temperatuurgradiënt (verschil binnen- en buitentemperatuur). Verschil 0 graden: geen warmtestroom. Verschil 20 graden: 2x zo groot verlies als bij 10 graden verschil. Wet van Fick.
Heb je wel eens van isolatie gehoord?

En daarbij vergeet je voor het gemak even andere problemen als je binnen en buitentemperatuur gelijk zijn. Vocht en schimmel, je moet het willen hebben.
pi_177742500
Denk dat Corrichanso refereert aan dat de ketel wat minder efficient wordt als deze volgas moet stoken van 15 naar 20. Dit klopt ook, rookgas verlaat heter de schoorsteen en condenseert niet meer, maar is nog steeds maar 10% ofzo, wat amper opweegt tegen het verlies van warmte in de woning door deze warmer te houden.

Ts heeft ook geen vloerverwarming of enorme warmtemassa, dus is dat allemaal niet van toepassing. Denk eerder dat een lage temperatuur juist gunstig is door hogere verliezen omdat het een hoekwoning is.
.
pi_177742506
Voor TS:
Ik zou simpelweg wat opties proberen. Al is het lastig vergelijken met constant wisselend weer.

Je zou kunnen overwegen om als je langere tijd weg bent de temperatuur naar de 15 te laten zakken. En in normale omstandigheden 16 of 17 graden aan te houden. Eventueel een slim schema maken zodat je huis normaal rond 5 uur op 17 of 18 graden is en als je dan thuis komt dat je hem naar de 20 zet.
  Redactie Frontpage zondag 11 maart 2018 @ 11:22:04 #17
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_177742660
Vroeger zette ik mijn verwarming 's nachts en overdag op 15/16 graden en dan 's avonds stoken tot 20. Tegenwoordig gewoon op 18 en 's avonds naar 20, met eigenlijk niet echt een heel erg anders gasverbruik. Belangrijkste verschil vind ik wel dat als je flink moet opwarmen dat je zo'n gortdroge 'verwarmingslucht' in huis krijgt, als ik vanaf 18 verwarm merk ik daar eigenlijk niks van.

Volgens mij is het ook beter voor allerlei randzaken om niet te grote temperatuurschommelingen te hebben, iets met krimpen en uitzetten.
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
pi_177743829
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 11:08 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Heb je wel eens van isolatie gehoord?

En daarbij vergeet je voor het gemak even andere problemen als je binnen en buitentemperatuur gelijk zijn. Vocht en schimmel, je moet het willen hebben.
15 graden is niet de buiten temperatuur op dit moment, waarschijnlijk zal TS zijn huis in de zomer door zijn isolatie ook nooit afkoelen tot dezelfde temperatuur als de buitenlucht, dus het vocht schimmel verhaal gaat niet op. :D

Weet jij eigenlijk wel hoe isolatie werkt en dat de bij een hoger delta t ook al heb je meer isolatie er altijd nog een warmte verlies zal plaatsvinden.
pi_177744156
Interessant is ook, koelt de woning ook daadwerkelijk af naar 15 graden?

In die koude week van 2 weken terug was ik op vakantie. 0,0 gestookt en pas een volle week (7 dagen) was hij pas naar 16,x graden. Enorme warmtemasse hier.
.
  zondag 11 maart 2018 @ 14:56:19 #20
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_177746948
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 11:08 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Heb je wel eens van isolatie gehoord?
Daarvoor zit er een coëfficiënt in die wetten.

Al die transportvergelijkingen (Fourier, Fick, Darcy, Ohm, etc) zijn in de vorm: J = - C grad Φ

In woorden uitgelegd: het transport van warmte, deeltjes, momentum, etc is het resultaat van een kracht, die kracht ontstaat door een gradiënt in een scalair potentieel (Φ, in dit geval temperatuur). De coëfficiënt C geeft aan hoe makkelijk dit transport plaatsvindt.
Huilen dan.
pi_177753407
Best leuk die hele discussie, maar tot hoe ver daalt de temperatuur daadwerkelijk in huis? Hier gaat 's avonds de verwarming ook uit. Om 23.00 gaat het programma naar 15 graden en om 8.00 naar 21 graden. Maar in de periode met vorst een goede week geleden, daalt de temperatuur hier in huis niet verder dan 17,2 graden. Het maakt dus eigenlijk niet uit of ik de temperatuur op 15 of op 17 zou instellen, het daalt toch niet verder dan 17,2.
pi_177757428
quote:
14s.gif Op zondag 11 maart 2018 10:46 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat dus. Gewoon je stookgedrag aanpassen aan je aanwezigheid. Met goed inregelen van je CV systeem is ook een hoop energie te besparen en comfort te winnen
Hangt er maar net vanaf hoe goed je huis is geïsoleerd. Een slecht geïsoleerd huis op 17gr houden is duurder dan terug naar 15 en als je thuis komt naar 20 ofzo.

https://financieel.infonu(...)r-of-juist-niet.html
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_177758619
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 10:53 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Ben benieuwd naar je onderbouwing en berekening. Neem dan ook even de modulerende ketel mee, het feit dat er meer, langer en met meer vermogen verwarmd moet worden, de extra slijtage aan de ketel omdat ie volle bak aan de slag moet en ga zo maar door.
Bij een nachtverlaging die minimaal 16 uur duurt? Gegarandeerd voordeliger om de boel af te laten koelen, zeker als het niet om een zeer goed geïsoleerd nieuwbouwhuis gaat.

Hoe lager de temperatuur in huis, hoe minder warmteverlies. Er zijn maar twee redenen om de thermostaat niet nog veel lager dan 15 graden en te zetten bij afwezigheid:
- Comfort: het kan dan in de winter wel erg koud zijn als je thuis komt en het duurt lang voordat het huis weer heerlijk opgewarmd is.
- Schimmelvorming: Als oppervlakken en de lucht in huis sterk afkoelen, kan condens ontstaan op deze koude oppervlakken. Dit kan leiden tot schimmelvorming, wat weer slecht is voor de luchtkwaliteit en gezondheid. Bij een goed geventileerd huis ontstaat dit pas bij temperaturen binnenshuis van minder dan 10 a 12 graden.
pi_177758667
quote:
1s.gif Op zondag 11 maart 2018 12:50 schreef Fer het volgende:
Interessant is ook, koelt de woning ook daadwerkelijk af naar 15 graden?

In die koude week van 2 weken terug was ik op vakantie. 0,0 gestookt en pas een volle week (7 dagen) was hij pas naar 16,x graden. Enorme warmtemasse hier.
Vooral ook heel veel zonlicht heeft daar afgelopen vorstperiode aan bijgedragen. 's nachts moest hier de warmtepomp volle bak aan het werk om 18 graden te halen, overdag was het 20+ in de woonkamer en sloeg de warmtepomp een paar uur af. Slechte isolatie en gunstige zonligging.
pi_177760568
Stookgedrag lijkt me prima maar;

- hoe laat ga je slapen? Je kan hem ook wat eerder terugdraaien, duurt toch even voor het afkoelt.
- ben je 70 euro extra gaan betalen per maand? Wat is je huidige gasverbruik per jaar?
- Stook je dan het hele huis of maar een gedeelte?
Eerst denken, dan typen
  maandag 12 maart 2018 @ 12:56:18 #26
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_177765996
quote:
1s.gif Op zondag 11 maart 2018 11:01 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Waarom zou ik iets moeten berekenen, bewijs jij maar dat je huis op 17 graden houden energietechnisch goedkoper is als deze laten afkoelen naar 15 graden. Dat druist nameljjk tegen alle thermodynamische regels in. :D
Die thermodynamische regels houden geen rekening met het rendement van de CV-ketel.

Moderne ketels hebben een hoger rendement als ze minder energie hoven af te geven: bij het op temperatuur houden van een ruimte zijn ze dus efficiënter dan bij het opwarmen van een ruimte.

Bij een goed geïsoleerde woning kan het op een constante temperatuur houden van een ruimte zuiniger zijn dan het toepassen van een nachtverlaging, maar dat hangt af van de exacte situatie. Het kantelpunt zit waar het hogere rendement van de ketel de anders extra benodigde energie voor opwarmen compenseert.
pi_177766399
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 12:56 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:

Moderne ketels hebben een hoger rendement als ze minder energie hoven af te geven: bij het op temperatuur houden van een ruimte zijn ze dus efficiënter dan bij het opwarmen van een ruimte.

Dat vraag ik me af. Als de ruimte sterk is afgekoeld, is de retour kouder dan bij pak em beet 20 graden ruimtetemperatuur. Met als gevolg een hoger ketelrendement bij lagere ruimtetemperatuur.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 12 maart 2018 @ 14:10:34 #28
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_177768128
Op tweakers is dit al een keer uitgebreid onderzocht.

Thermostaat laag bij afwezigheid is goedkoper dan de temperatuur iets hoger houden.
Comfort kost geld.

Bij een vloerverwarming is het anders, dat duurt heel lang voordat dat warm wordt. die kan je beter op een niet te lage temp zetten.
  maandag 12 maart 2018 @ 17:11:58 #29
64781 bonke
pipo koeie
pi_177772770
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 06:49 schreef Piger het volgende:
Stookgedrag lijkt me prima maar;

- hoe laat ga je slapen? Je kan hem ook wat eerder terugdraaien, duurt toch even voor het afkoelt.
- ben je 70 euro extra gaan betalen per maand? Wat is je huidige gasverbruik per jaar?
- Stook je dan het hele huis of maar een gedeelte?
een uurtje voor slapen gaan zet ik hem op 15
ben toen 70 euro minder gaan betalen : ik betaalde eerst 235 nu 155 euro
ik stook de onderverdieping en de slaapkamer
tussendoor is het huis ook iets beter geïsoleerd, dus kon de kosten elk jaar iets terugschroeven
pies on joe toe
  woensdag 14 maart 2018 @ 09:40:38 #30
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_177811072
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 13:09 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat vraag ik me af. Als de ruimte sterk is afgekoeld, is de retour kouder dan bij pak em beet 20 graden ruimtetemperatuur. Met als gevolg een hoger ketelrendement bij lagere ruimtetemperatuur.
Ik weet niet exact hoe het werkt, maar hier mijn vermoeden: bij een grotere warmte vraag gaat de ketel harder stoken, en is dus de energie die wordt teruggewonnen uit het condenseren van de de rookgassen een kleiner deel van het opgenomen vermogen.
  woensdag 14 maart 2018 @ 11:14:06 #31
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_177812530
Als je huis afkoelt naar 15 graden in een nachtje zou ik eens beginnen met isoleren.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_177822793
Het vermogen wat je verlies naar buiten moet je ook weer bij stoken. Dus als je het vermogen naar buiten vermindert stook je minder.
Het vermogen naar buiten toe hangt onder andere af van de buitentemperatuur en binnen temperatuur. Aan de buitentemperatuur kan je niks veranderen, wel de binnen temperatuur. Hoe minder dit verschil is hoe minder vermogen naar buiten verliest.
Dit betekent dat als je er niet bent je de temperatuur zo laag mogelijk moet instellen en als je er wel bent ook zo laag mogelijk.

Een ander punt is schimmel. Dat ontstaat op koude plekken bij het dauwpunt. Nu is het dauwpunt rond de 13 graden. Dit verschilt enkele tiendes van graden per luchtvochtigheid en luchtdruk, maar 13 is een goed streefwaarde. Daarom dien je je temperatuur niet lager dan 13 in te stellen.
Welke temperatuur je moet instellen als je thuis bent is per persoon afhankelijk.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_177822817
quote:
1s.gif Op woensdag 14 maart 2018 11:14 schreef fathank het volgende:
Als je huis afkoelt naar 15 graden in een nachtje zou ik eens beginnen met isoleren.
Dit hangt zo ontzettend veel af van de buitentemperatuur...... Daar is niks zinnigs over te zeggen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_177913556
Aanwezig: 19,5 (soms 20)
nacht: 17
afwezig: 17 tenzij langer dan 24+u weg dan is het 10 (met de extreme vorst recentelijk was de temperatuur over 4 dagen afwezigheid van 17 naar 14 gezakt..
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')