abonnement Unibet Coolblue
pi_177727527
Iceland MPs propose ban on circumcision of boys

MPs from five different political parties in Iceland have proposed a ban on the circumcision of boys.

The bill, which has been submitted to the country’s parliament, suggests a six-year prison term for anyone found guilty of “removing sexual organs in whole or in part”.

Circumcising girls has been illegal in Iceland since 2005, but there are currently no laws to regulate the practice against boys.

Describing circumcision as a “violation” of young boys’ rights, the bill states the only time it should be considered is for “health reasons”.

Addressing religious traditions, it insists the “rights of the child” always exceed the “right of the parents to give their children guidance when it comes to religion”.

Children, though, would be given the opportunity to decide for themselves once they reached the age of consent. Although the bill fails to make clear how old this would be, the age of sexual consent in Iceland is 15.

The legislation was put forward by eight of Iceland's 63-member parliament, including MPs from the Progressive Party - part of the ruling coalition in Reykjavik - the Pirate Party, the Left Greens – also in coalition – and the People’s Party.

The move follows advice from doctors in Denmark, who have said boys under the age of 18 should not be circumcised.

The Danish Medical Association said it had considered suggesting a legal ban on the procedure for children

http://www.independent.co(...)jewish-a8188701.html

------------------

Doctors in Denmark want to stop circumcision for under-18s

'It is most consistent with the individual’s right to self-determination that parents not be allowed to make this decision,' says Ethics Board

Boys should not be circumcised until they are old enough to choose for themselves, doctors in Denmark have said.

The Danish Medical Association said it had considered suggesting a legal ban on the procedure for children under the age of 18, because it believed circumcision should be “an informed, personal choice” that young men make for themselves.

When parents have their sons circumcised, it robs boys of the ability to make decisions about their own bodies, and choose their cultural and religious beliefs for themselves, the organisation said.

Lise Møller, chair of the Doctors' Association Ethics Board, said it was wrong to deny an individual the right to choose whether or not they wanted to be circumcised.

“To be circumcised should be an informed, personal choice," she said.

"It is most consistent with the individual’s right to self-determination that parents not be allowed to make this decision, but that it is left up to the individual when he has come of age."

The organisation said that because male circumcision is not without risk it should only be performed on children when there is a documented medical need.

The doctors stopped short of calling for an all-out legal ban on the procedure, which is currently allowed but remains relatively rare in Denmark, because it said the move could have too many negative consequences.

“We have discussed it thoroughly, also in our ethics committee," Ms Møller said. "We came to the conclusion that it is difficult to predict the consequences of a ban – both for the involved boys, who could for example face bullying or unauthorised procedures with complications – and for the cultural and religious groups they belong to."

The Danish Health and Medicines Authority estimates that somewhere between 1,000 and 2,000 circumcisions are performed in Denmark each year, primarily on Jewish and Muslim boys.

The majority of those procedures occur outside of the public health system and are done as part of a religious ceremony in the child's home, or in a private clinic.

The Danish Health Ministry announced on Monday that beginning in 2017 all circumcisions, regardless of where they take place, will have to be reported to Denmark's national patient registry.

According to a major 2007 study by the World Health Organization, roughly 30 per cent of the global male population is circumcised.

Past polls have shown that upwards of 87 per cent of Danes support banning the practice on boys under the age of 18, the Local reported.

http://www.independent.co(...)er-18s-a7459291.html

------------------

Inmiddels uiteraard ook al controverse over. Moslims die klagen over discriminatie en joden die weer tactloos (al dan niet subtiele) verwijzingen lopen te maken naar de 2e wereld oorlog en onderdrukking van hun geloof.

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-43111800
http://www.thejournal.ie/(...)rsy-3871108-Feb2018/

Voor mensen die een Nederlandse bron willen

https://www.trouw.nl/reli(...)vigen-boos~a15fee6f/

Mijn inziens moet een jongensbesnijdenis gewoon kunnen in Nederland en het Westen.
pi_177727541
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 17:57 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Heb je daar een bron voor ? Ik kan eigenlijk alleen vinden dat het hier in Nederland eeuwenlang streng verboden was dankzij de invloed van de Katholieke Kerk.
Wanneer is men weer begonnen ?
Invloed van de Katholieke Kerk? Wanneer was dat?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_177727555
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 17:58 schreef Qarrad het volgende:

[..]

En dan prevaleert de ene over de andere in de huidige praktijk, maar alleen in het geval van jongensbesnijdenis. Met hierbij de aantekening dat er al meerdere malen gesteggeld is over het onderscheid en of dit wel gemaakt moet worden. Een interessante uitspraak is bijvoorbeeld:
Natuurlijk wordt er gesteggeld. Dat is ook normaal als twee Grondrechten botsen, dat neem ik ook niemand kwalijk, het onbegrip vind ik echter veel meer verwerpelijk in deze bij sommige critici.

[..]

quote:
Het rammelt en borrelt dus wel degelijk met enige regelmaat op dit vlakm maar ik verwacht dat de huidige patstelling nog wel een tijd zal blijven.
Er zijn nog wel een paar interessante uitspraken te vinden, hoe dan ook inderdaad de patstelling blijft, en al zou er een verbod komen krijg je een leuke ondergrondse besnijdeniscultuur denk ook niet dat dit geheel Wenselijk is wat dat betreft.
pi_177728799
Dit is gewoon verborgen antisemitisme. Tolerantie richting religie is ver te zoeken in het o zo tolerante westen

Ongeboren kind doodmaken en laten uitzuigen als een stuk vuil is een recht dat een vrouw heeft.
Maar een piele klein stukje weghalen bij je kind? Dan heb je geen recht ineens meer als ouder en ben je zelfs crimineel bezig.
pi_177728984
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 19:16 schreef Szikha2 het volgende:
Dit is gewoon verborgen antisemitisme.
:')
  zaterdag 10 maart 2018 @ 19:24:11 #6
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_177729007
Nummer 6 alweer. Nog niet uitgeluld?
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  zaterdag 10 maart 2018 @ 19:26:28 #7
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_177729063
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 19:16 schreef Szikha2 het volgende:
Dit is gewoon verborgen antisemitisme. Tolerantie richting religie is ver te zoeken in het o zo tolerante westen
Oh?

Je zit in kampen en wordt en masse ausradiert?

Stop. Met. Janken!!!
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_177736648
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 19:26 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Oh?

Je zit in kampen en wordt en masse ausradiert?

Stop. Met. Janken!!!
Ik jank niet. Is feit dat tolerantie tegenover religies sterk daalt in het westen
  zaterdag 10 maart 2018 @ 23:14:07 #9
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_177737054
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 18:10 schreef up7 het volgende:

[..]

Dat een absoluut verbod niet zou leiden tot revolutie/oorlog?
Nou nee, dat verwacht ik niet in Nederland eigenlijk. Zijn we met zijn allen veel te gemakzuchtig en verwend voor, om te schijten in ons eigen nest. Ook al wordt er wat stront door de regering ergens neergelegd, uiteindelijk hebben we het hier veel te goed om zoiets schuimbekkend de straat op te rennen. Het gebruikelijke gedreig, geschreeuw en gedram krijgen we en misschien een incidentje her en der.
quote:
Dat is net zoiets als stellen dat iemand mede spreekt voor de christengemeenschap omdat diegene "christelijke" wortels heeft. Dat gaat niet op, je vormt geen onderdeel van de Joodse gemeenschap, jood=etniciteit, Jood=religie. Liberale joodse gemeenschappen kunnen van alles ter discussie stellen maar ze vertegenwoordigen het Jodendom niet.
Inderdaad, niemand vertegenwoordigt alle joodse gemeenschappen, etnisch of religieus gezien. En niemand gaat anderen dus vertellen dat "de joodse gemeenschap" dit gaat opvatten als een maatregel van Hitler.
  zaterdag 10 maart 2018 @ 23:21:07 #10
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_177737256
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 18:16 schreef DeParo het volgende:

[..]

Natuurlijk wordt er gesteggeld. Dat is ook normaal als twee Grondrechten botsen, dat neem ik ook niemand kwalijk, het onbegrip vind ik echter veel meer verwerpelijk in deze bij sommige critici.
Het onbegrip waarvoor? Ik begrijp traditie, ik begrijp culturele eenheid, ik begrijp religieuze regels en hoe diep dit kan gaan. Ik vind het alleen geen reden genoeg om dit te laten prevaleren boven het recht op lichamelijke integriteit van een ander.
quote:
Er zijn nog wel een paar interessante uitspraken te vinden, hoe dan ook inderdaad de patstelling blijft, en al zou er een verbod komen krijg je een leuke ondergrondse besnijdeniscultuur denk ook niet dat dit geheel Wenselijk is wat dat betreft.
Dat is inderdaad niet wenselijk, vandaar dat ik voor een aanpak op de lange termijn ben. Eigenlijk wordt die meer en meer overbodig door de informatiecultuur die ook voor de meest afgesloten gemeenschappen niet meer te vermijden is op den duur.

Dat is denk ik ook waarom er nu zo hysterisch veel ostentatief gegeloof is, het is een reactie op de bedreiging van De Heilige Waarheid. Het eerste wat er gebeurt wanneer een culturele gemeenschap onder druk staat, is dat de gelederen gesloten worden door starrer te worden in de normen en waarden, de tradities boven alles te stellen en door de vrouwen en kinderen in veiligheid te brengen, zowel in concrete zin (binnen blijven) als in de abstracte zin (hou het vroom, opvoeding).

Dit is precies wat je nu ziet wereldwijd: deze stuiptrekking. Het is een hele krachtige dankzij het oliegeld en de zieltjes die daarmee gekocht zijn en worden, dus het kan zijn dat we het niet gaan navertellen, maar het is hoe dan ook het laatste grote geluid van de culturen waarin er maar een waarheid en autoriteit mag zijn. Het is niet meer houdbaar.
  zondag 11 maart 2018 @ 00:53:12 #11
287925 2Happy4U
Ecchi Shiyou
pi_177739192
Het verminken van kinderen goedpraten :')
Women with dicks and weak men with vaginas.
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei.
pi_177739298
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 23:01 schreef Szikha2 het volgende:

[..]

Ik jank niet. Is feit dat tolerantie tegenover religies sterk daalt in het westen
dat is gelijk aan antisemitisme?
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_177739306
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 19:16 schreef Szikha2 het volgende:
Dit is gewoon verborgen antisemitisme. Tolerantie richting religie is ver te zoeken in het o zo tolerante westen
Intolerantie ten opzichte van intolerantie is dan ook noodzakelijk om de boel tolerant te houden.

Verder slachtoffergewhine. Het interesseert niemand dat de kinderen die gesneden worden joods of moslim zijn. Het gaat erom dat ze gesneden worden, niet met welk geloof ze zoveel jaar na dato geïndoctrineerd worden door hun mishandelaars.
Conscience do cost.
pi_177739329
quote:
1s.gif Op zondag 11 maart 2018 00:53 schreef 2Happy4U het volgende:
Het verminken van kinderen goedpraten :')
Dat kunnen alleen religieuzen.

En dus niet te bevatten voor normale mensen.

Tijd om de grondwet aan te passen zodat waanbeelden op basis van (dictatoriaal) geloof niet dezelfde basisrechten hebben als 'common sense' gebaseerd op wat WE in de (democratische) maatschappij als recht achten.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zondag 11 maart 2018 @ 01:06:00 #15
165392 TeenWolf
You are an animal! Woo!
pi_177739421
Het is meer een 'gebruik' in de Islamitische wereld , nergens in de Koran staat vermeld dat het een plicht is om besneden te worden.

In de Koran staat immers: Voorzeker, Wij hebben de mens in de beste vorm geschapen. (95.4)

Het gebruik stamt af van de tijd van de joden en de Torah.
Op dinsdag 7 juni 2016 23:04 Papierversnipperaar het volgende:
En waarom staat Groot Brittannië er niet tussen? Alleen al het drugs geld dat door HSBC is witgewassen levert dat land een ereplaats op.
Website ware Islam: http://harun-yahya.net/
pi_177739495
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 01:06 schreef TeenWolf het volgende:
Het is meer een 'gebruik' in de Islamitische wereld , nergens in de Koran staat vermeld dat het een plicht is om besneden te worden.

In de Koran staat immers: Voorzeker, Wij hebben de mens in de beste vorm geschapen. (95.4)

Het gebruik stamt af van de tijd van de joden en de Torah.
Besnijdenis en hoofddoek is iets van 'die' tijd. We leven nu, maar blijkbaar willen moslims leven in de tijd van 'toen'.

Van mij mogen ze, niks mis mee, maar dring het niet op.

Leven en laten leven. De meeste moslims kunnen het blijkbaar niet accepteren. Jammer. Tolerantie geeft nou eenmaal zoveel begrip en acceptatie.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zondag 11 maart 2018 @ 01:18:55 #17
165392 TeenWolf
You are an animal! Woo!
pi_177739573
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 01:12 schreef Montagui het volgende:

[..]

Besnijdenis en hoofddoek is iets van 'die' tijd. We leven nu, maar blijkbaar willen moslims leven in de tijd van 'toen'.

Van mij mogen ze, niks mis mee, maar dring het niet op.

Leven en laten leven. De meeste moslims kunnen het blijkbaar niet accepteren. Jammer. Tolerantie geeft nou eenmaal zoveel begrip en acceptatie.
Hoofddoek geldt nog wel, maar is volgens de Koran alleen plicht als vrouwen buiten gevaar lopen om lastig gevallen te worden door mannen als ze onbedekt zijn.

In Europa is dit niet het geval en islamitische landen als Bosnië en Turkije ook niet. Zou een vrouw in bijvoorbeeld Afghanistan rondlopen dan zou ze zich wel moeten bedekken om zichzelf te beschermen.
Op dinsdag 7 juni 2016 23:04 Papierversnipperaar het volgende:
En waarom staat Groot Brittannië er niet tussen? Alleen al het drugs geld dat door HSBC is witgewassen levert dat land een ereplaats op.
Website ware Islam: http://harun-yahya.net/
pi_177739794
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 01:18 schreef TeenWolf het volgende:

[..]

Hoofddoek geldt nog wel, maar is volgens de Koran alleen plicht als vrouwen buiten gevaar lopen om lastig gevallen te worden door mannen als ze onbedekt zijn.

In Europa is dit niet het geval en islamitische landen als Bosnië en Turkije ook niet. Zou een vrouw in bijvoorbeeld Afghanistan rondlopen dan zou ze zich wel moeten bedekken om zichzelf te beschermen.
Ik zie genoeg islamitische vrouwen met en zonder hoofddoek. Omdat ik in vrijheid geloof accepteer ik beide uitingen. Gelet op het dictatoriale van het geloof vraag ik me dan wel af of de 'hoofddoek' gedragen wordt uit eigen overtuiging of vanuit de druk van de omgeving.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_177740217
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 23:21 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Het onbegrip waarvoor? Ik begrijp traditie, ik begrijp culturele eenheid, ik begrijp religieuze regels en hoe diep dit kan gaan. Ik vind het alleen geen reden genoeg om dit te laten prevaleren boven het recht op lichamelijke integriteit van een ander.
Het totaal gebrek aan respect van sommige critici die helemaal niet bezig zijn met het belang van het kind maar alleen hun eigen antipathie jegens alles wat met religie te maken heeft.

[..]

quote:
Dat is inderdaad niet wenselijk, vandaar dat ik voor een aanpak op de lange termijn ben. Eigenlijk wordt die meer en meer overbodig door de informatiecultuur die ook voor de meest afgesloten gemeenschappen niet meer te vermijden is op den duur.

Dat is denk ik ook waarom er nu zo hysterisch veel ostentatief gegeloof is, het is een reactie op de bedreiging van De Heilige Waarheid. Het eerste wat er gebeurt wanneer een culturele gemeenschap onder druk staat, is dat de gelederen gesloten worden door starrer te worden in de normen en waarden, de tradities boven alles te stellen en door de vrouwen en kinderen in veiligheid te brengen, zowel in concrete zin (binnen blijven) als in de abstracte zin (hou het vroom, opvoeding).

Dit is precies wat je nu ziet wereldwijd: deze stuiptrekking. Het is een hele krachtige dankzij het oliegeld en de zieltjes die daarmee gekocht zijn en worden, dus het kan zijn dat we het niet gaan navertellen, maar het is hoe dan ook het laatste grote geluid van de culturen waarin er maar een waarheid en autoriteit mag zijn. Het is niet meer houdbaar.
Dat is misschien jouw interpretatie maar zo ervaar ik dat allerminst. Nemen we in Europa bijvoorbeeld Geloof dan zien we juist een groeiende beweging. Waar individualisering mensen de Kerk (en politiek) heeft uitgedreven beginnen steeds meer mensen geloof van religie te onderscheiden en noemen zich spiritueel of dat ze in iets geloven.

Oliegeld is een belangrijke reden waarom de Islam zo star is maar dat heeft niks te maken met een religie onder druk. Het heeft te maken net een klein land onder druk dat door religieuze invloed haar politieke belangen kan beschermen.

Uiteindelijk zie je bij de Joden, toch niet de minst geinformeerde mensen ter wereld, ook geen terugtrekkende beweging. Dus ik weet niet waaruit je het bovenstaande dan nog opmaakt.
  zondag 11 maart 2018 @ 07:03:27 #20
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177740370
Beetje flauw dat je per definitie als anti-religieus of als anti-moslim wordt neergezet als je vindt dat dit nutteloze en achterhaalde verminken van een baby niet akkoord is.
Met de vrijheid van religie die mensen hebben en houden kunnen jongens/mannen zich nog gewoon laten besnijden als ze oud genoeg zijn om die keuze zelf te maken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 11 maart 2018 @ 07:33:56 #21
117098 Hathor
Effe niet
pi_177740509
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 19:16 schreef Szikha2 het volgende:
Dit is gewoon verborgen antisemitisme.
Ja hoor, daar is ie dan. We hadden islamofobie al voorbij zien komen, en daar is dan eindelijk ook de antisemitisme kaart. En het dan gek vinden dat niemand daar nog koud of warm van kan worden. _O-
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_177740529
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 07:03 schreef Leandra het volgende:
Beetje flauw dat je per definitie als anti-religieus of als anti-moslim wordt neergezet als je vindt dat dit nutteloze en achterhaalde verminken van een baby niet akkoord is.
Met de vrijheid van religie die mensen hebben en houden kunnen jongens/mannen zich nog gewoon laten besnijden als ze oud genoeg zijn om die keuze zelf te maken.
Het is niet nutteloos, voor jou misschien maar daarom doe jij het ook niet, voor die mensen is het uiteraard allerminst iets van nutteloos.
pi_177740623
quote:
1s.gif Op zondag 11 maart 2018 05:39 schreef DeParo het volgende:

[..]

Het totaal gebrek aan respect van sommige critici die helemaal niet bezig zijn met het belang van het kind maar alleen hun eigen antipathie jegens alles wat met religie te maken heeft.
Sprak de man die kinderen wil verminken.
pi_177740626
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 08:07 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Sprak de man die kinderen wil verminken.
Dat is mijn levensdoel ja. Zucht.
pi_177740668
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 08:08 schreef DeParo het volgende:

[..]

Dat is mijn levensdoel ja. Zucht.
Ja, religie is belangrijk voor je ja :P

Maar. Terugkomend op de vraag hoe we kunnen bepalen welke religieuze gebruiken we wel en niet moeten respecteren als ze tegen de wet ingaan - heb je nu al een idee ?

"Heel veel mensen willen het" is an sich onzinnig. Heel veel meer mensen willen het immers niet; en dat veel mensen het willen is sowieso geen argument dat de reden voor een verbod teniet doet.

"Het gebeurt al jaren" is geen argument. We hebben ook jarenlang in slaven gehandeld, vrouwen geen kiesrecht gegeven en gedacht dat mensen insmeren met stront ze zou beschermen tegen ziektes. Soms is er voortschrijdend inzicht.

"We moeten iets goedmaken tegenover de Joden". Verdedigbaar. Maar dan zou de uitzondering alleen voor Joden moeten zijn en niet voor Moslims, volksreligies etc.

"Sommige bevolkingsgroepen hebben laten zien een meerwaarde te vormen voor de maatschappij. Hoe groter de vastgestelde meerwaarde hoe meer rechten/uitzonderingen op verboden ze verdienen".
An sich verdedigbaar, maar een beetje eng als insteek. En gaat het omgekeerde dan ook gelden - hoe minder nut jouw bevolkingsgroep heeft,hoe minder rechten ? Wat als je bij meerdere bevolkingsgroepen hoort ?

Dus.. wat is nu concreet jouw idee ?
pi_177740692
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 08:14 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Ja, religie is belangrijk voor je ja :P

Maar. Terugkomend op de vraag hoe we kunnen bepalen welke religieuze gebruiken we wel en niet moeten respecteren als ze tegen de wet ingaan - heb je nu al een idee ?

"Heel veel mensen willen het" is an sich onzinnig. Heel veel meer mensen willen het immers niet; en dat veel mensen het willen is sowieso geen argument dat de reden voor een verbod teniet doet.

"We moeten iets goedmaken tegenover de Joden". Verdedigbaar. Maar dan zou de uitzondering alleen voor Joden moeten zijn en niet voor Moslims, volksreligies etc.

"Sommige bevolkingsgroepen hebben laten zien een meerwaarde te vormen voor de maatschappij. Hoe groter de vastgestelde meerwaarde hoe meer rechten/uitzonderingen op verboden ze verdienen".
An sich verdedigbaar, maar een beetje eng als insteek. En gaat het omgekeerde dan ook gelden - hoe minder nut jouw bevolkingsgroep heeft,hoe minder rechten ? Wat als je bij meerdere bevolkingsgroepen hoort ?
Vrijheid van religie dat is belangrijk voor mij, maar zoals ik al eerder zei zoveel heeft zijn grenzen, datzelfde geldt voor de vrijheid van religie. Ik ben dan ook niet tegen de scheiding van kerk en staat mocht je dat soms denken.

Zoals ik al eerder stelde is de rechtvaardiging dat het voor een grote groep Nederlanders een zeer belangrijk onderdeel is van hun cultuur, dat de ingreep zelf een inbreuk is op lichamelijk integriteit maar niet zodanig grote impact heeft dat het zwaarder weegt dan vrijheid van religie, wij kunnen natuurlijk blijven discussieren maar uiteindelijk is het een cultureel en juridische discussie waarbij deze afwegingen zullen worden gemaakt. Wat zwaarder weegt voor de samenleving als geheel. De wet mag dan zwart en wit lijken maar dat is ie natuurlijk bij lange na niet altijd in deze.
pi_177740948
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 08:14 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

"We moeten iets goedmaken tegenover de Joden". Verdedigbaar.

We moeten iets goedmaken? Wtf?

quote:
"Sommige bevolkingsgroepen hebben laten zien een meerwaarde te vormen voor de maatschappij. Hoe groter de vastgestelde meerwaarde hoe meer rechten/uitzonderingen op verboden ze verdienen".
An sich verdedigbaar, maar een beetje eng als insteek. En gaat het omgekeerde dan ook gelden - hoe minder nut jouw bevolkingsgroep heeft,hoe minder rechten ? Wat als je bij meerdere bevolkingsgroepen hoort ?
Nogmaals, wtf? Dat is nog niet een beetje verdedigbaar.

We kunnen beter minder identiteitspolitiek hebben dan meer.
pi_177741775
quote:
1s.gif Op zondag 11 maart 2018 08:54 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

We moeten iets goedmaken? Wtf?

[..]

Nogmaals, wtf? Dat is nog niet een beetje verdedigbaar.

We kunnen beter minder identiteitspolitiek hebben dan meer.
Liever meer identiteitspolitiek juist dat is wat we missen.
pi_177742092
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 10:14 schreef DeParo het volgende:

[..]

Liever meer identiteitspolitiek juist dat is wat we missen.
Nu weet iedereen zeker dat je aan het trollen bent, dank.
pi_177742106
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 10:40 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Nu weet iedereen zeker dat je aan het trollen bent, dank.
Allerminst. Dat de ene identiteit invloed verliest betekent niet dat mensen geen behoefte hebben aan identiteitspolitiek in het algemeen.
  maandag 12 maart 2018 @ 12:54:42 #31
3542 Gia
User under construction
pi_177765956
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 08:18 schreef DeParo het volgende:

Vrijheid van religie dat is belangrijk voor mij, maar zoals ik al eerder zei zoveel heeft zijn grenzen, datzelfde geldt voor de vrijheid van religie. Ik ben dan ook niet tegen de scheiding van kerk en staat mocht je dat soms denken.

Zoals ik al eerder stelde is de rechtvaardiging dat het voor een grote groep Nederlanders een zeer belangrijk onderdeel is van hun cultuur, dat de ingreep zelf een inbreuk is op lichamelijk integriteit maar niet zodanig grote impact heeft dat het zwaarder weegt dan vrijheid van religie, wij kunnen natuurlijk blijven discussieren maar uiteindelijk is het een cultureel en juridische discussie waarbij deze afwegingen zullen worden gemaakt. Wat zwaarder weegt voor de samenleving als geheel. De wet mag dan zwart en wit lijken maar dat is ie natuurlijk bij lange na niet altijd in deze.
Een kind wordt volmaakt geboren, volgens alle geloofsgeschriften. Nergens staat in die boeken dat bij jongetjes de voorhuid verwijderd moet worden.
Men doet dat, omdat men dit vroeger, in de woestijn, slechte hygiëne enz..... ook deed.
Zelfde met de hoofddoek. In de woestijn, warme klimaten, droegen mensen hoofddoeken tegen de zon en tegen het stof. Mo heeft toen gezegd dat het goed zou zijn als vrouwen hun hoofddoeken tot over de borsten zouden laten hangen, zodat die vrouwelijke vorm minder zichtbaar zou zijn. Hieruit wordt dan tegenwoordig de conclusie getrokken dat vrouwen een hoofddoek moeten dragen, terwijl ze juist de vorm van hun borsten moeten bedekken.
Maar dat laatste is er tegenwoordig niet meer altijd bij; meisjes met strakke truitjes en lange broeken, niets verhullend, en dan wél die hoofddoek op, want dat hoort bij je geloof.

Serieus, moslims moeten eens voor zichzelf gaan denken i.p.v. klakkeloos regeltjes uit een achterhaald boekje te volgen.

Ik ben tegen elke onnodige verminking bij kinderen. Ook tegen het prikken van gaatjes en het zetten van tattoo's voor het 18de jaar.
Wat betreft besnijdenis vraag ik me echt af of jongens van 18 daarvoor zouden kiezen.
pi_177766271
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 12:54 schreef Gia het volgende:

[..]

Een kind wordt volmaakt geboren, volgens alle geloofsgeschriften. Nergens staat in die boeken dat bij jongetjes de voorhuid verwijderd moet worden.
Men doet dat, omdat men dit vroeger, in de woestijn, slechte hygiëne enz..... ook deed.
Zelfde met de hoofddoek. In de woestijn, warme klimaten, droegen mensen hoofddoeken tegen de zon en tegen het stof. Mo heeft toen gezegd dat het goed zou zijn als vrouwen hun hoofddoeken tot over de borsten zouden laten hangen, zodat die vrouwelijke vorm minder zichtbaar zou zijn. Hieruit wordt dan tegenwoordig de conclusie getrokken dat vrouwen een hoofddoek moeten dragen, terwijl ze juist de vorm van hun borsten moeten bedekken.
Maar dat laatste is er tegenwoordig niet meer altijd bij; meisjes met strakke truitjes en lange broeken, niets verhullend, en dan wél die hoofddoek op, want dat hoort bij je geloof.

Serieus, moslims moeten eens voor zichzelf gaan denken i.p.v. klakkeloos regeltjes uit een achterhaald boekje te volgen.

Ik ben tegen elke onnodige verminking bij kinderen. Ook tegen het prikken van gaatjes en het zetten van tattoo's voor het 18de jaar.
Wat betreft besnijdenis vraag ik me echt af of jongens van 18 daarvoor zouden kiezen.
Ik ben helemaal geen Moslim en het zijn niet eens de Moslims die het bedacht hebben dus wat een onzin kwak je hier neer.
pi_177766518
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 13:05 schreef DeParo het volgende:

[..]

Ik ben helemaal geen Moslim en het zijn niet eens de Moslims die het bedacht hebben dus wat een onzin kwak je hier neer.
Wie bepaalt wat verminking is en wat niet?
Niemand heeft het recht onnodig in het lichaam van een ander te (laten) snijden.
pi_177766620
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 13:05 schreef DeParo het volgende:

[..]

Ik ben helemaal geen Moslim en het zijn niet eens de Moslims die het bedacht hebben dus wat een onzin kwak je hier neer.
Het is ook geen Joodse uitvinding hoor.
  maandag 12 maart 2018 @ 13:17:20 #35
3542 Gia
User under construction
pi_177766678
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 13:05 schreef DeParo het volgende:

Ik ben helemaal geen Moslim en het zijn niet eens de Moslims die het bedacht hebben dus wat een onzin kwak je hier neer.
Beweer ik dat je moslim bent? Het topic gaat grotendeels over moslims die dat om geloofsredenen doen.
Verder beweer ik ook niet dat moslims het verzonnen hebben, maar dat dit gangbaar was in warme woestijngebieden, vroeger, toen er nog geen goede mogelijkheden voor hygiëne waren.
  maandag 12 maart 2018 @ 13:18:47 #36
3542 Gia
User under construction
pi_177766730
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 13:12 schreef CarbonC het volgende:

Wie bepaalt wat verminking is en wat niet?
Niemand heeft het recht onnodig in het lichaam van een ander te (laten) snijden.
Ik vind elke onnodige verandering aan een menselijk lichaam een vorm van verminking.
Ik heb geen probleem met zelfverminking als dat menselijk lichaam ouder is dan 18 jaar.
pi_177766767
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 13:18 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik vind elke onnodige verandering aan een menselijk lichaam een vorm van verminking.
Ik heb geen probleem met zelfverminking als dat menselijk lichaam ouder is dan 18 jaar.
Dit.
pi_177767234
Maar goed het is dus meer een joods gebruik als een moslim gebruik, want de joodse godsdienst was er nou eenmaal eerder.....alleen daarom, omdat ze nu dus iets doen wat de joden belangrijk vinden zouden die moslims zich eens achter de oren moeten krabben, waarom laat je je beinvloeden door iets waar je een pesthekel aan hebt!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
  maandag 12 maart 2018 @ 18:40:28 #39
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177774888
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 09:46 schreef DeParo het volgende:

Vrijheid van Religie dat is ook vastgelegd in de Grondwet. Wist je dat?
Maar niet vrijheid van verminking. Ergens in geloven is niet hetzelfde als ergens in snijden. Wat ik me wel afvraag is of je inderdaad zo dom bent dat je dat niet snapt of simpelweg verblind bent door je geloof?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_177782895
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 13:12 schreef CarbonC het volgende:

[..]

Wie bepaalt wat verminking is en wat niet?
Niemand heeft het recht onnodig in het lichaam van een ander te (laten) snijden.
Je kan in herhaling blijven vallen maar ik heb al verschillende keren antwoord gegeven.
pi_177782896
quote:
1s.gif Op maandag 12 maart 2018 13:15 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Het is ook geen Joodse uitvinding hoor.
Volgens het Oude Testament wel.
pi_177782907
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 13:17 schreef Gia het volgende:

[..]

Beweer ik dat je moslim bent? Het topic gaat grotendeels over moslims die dat om geloofsredenen doen.
Verder beweer ik ook niet dat moslims het verzonnen hebben, maar dat dit gangbaar was in warme woestijngebieden, vroeger, toen er nog geen goede mogelijkheden voor hygiëne waren.
De reden daarachter is niet zo irrelevant aangezien dat alleen voor historici en mogelijk antropologen interessant is om te analyseren. Voor bijvoorbeeld Moslims en Joden vandaag de dag heeft het een diep culturele en religieuze reden.
pi_177782915
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 18:40 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Maar niet vrijheid van verminking. Ergens in geloven is niet hetzelfde als ergens in snijden. Wat ik me wel afvraag is of je inderdaad zo dom bent dat je dat niet snapt of simpelweg verblind bent door je geloof?
Als ik zo dom ben waarom denk je dat het dan in Nederland nog steeds uitgevoerd mag worden en bijvoorbeeld Moslims en Joden niet massaal worden opgepakt? Het mag juridisch, Grondrechten kunnen botsen, want een verbod op besnijdenis zou juist ook tegen de Grondwet in zijn tegelijkertijd.
pi_177783688
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 08:18 schreef DeParo het volgende:
Zoals ik al eerder stelde is de rechtvaardiging dat het voor een grote groep Nederlanders een zeer belangrijk onderdeel is van hun cultuur, dat de ingreep zelf een inbreuk is op lichamelijk integriteit maar niet zodanig grote impact heeft dat het zwaarder weegt dan vrijheid van religie
Tsja, je ziet in dit topic al dat het voor heel veel mensen heel belangrijk is dat je NIET in babies snijdt. Dus de maatschappelijke impact is groot. Zo groot dat de vrijheid van religie van het kind wellicht zelfs voorrang behoort te krijgen op de vrijheid van religie van de ouders ;)
pi_177784459
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 02:24 schreef DeParo het volgende:

[..]

Volgens het Oude Testament wel.
Volgens je sprookjesboek bedoel je?
pi_177784740
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 02:27 schreef DeParo het volgende:

[..]

Als ik zo dom ben waarom denk je dat het dan in Nederland nog steeds uitgevoerd mag worden en bijvoorbeeld Moslims en Joden niet massaal worden opgepakt? Het mag juridisch, Grondrechten kunnen botsen, want een verbod op besnijdenis zou juist ook tegen de Grondwet in zijn tegelijkertijd.
Omdat de Grondwet in een tijd werd opgesteld dat religieuze waarden nog een wezenlijk onderdeel van de maatschappij vormden. Daarom heeft de vrijheid van religie destijds zo'n prominente plaats in de Grondwet verworven. Nu dat 'acties' onder het mom van de vrijheid van religie steeds meer beginnen te botsen met andere artikelen van de Grondwet en daarmee ook tegen normen en waarden van de huidige maatschappij, wordt het misschien eens tijd om de Grondwet opnieuw te evalueren.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_177785226
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 05:11 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Tsja, je ziet in dit topic al dat het voor heel veel mensen heel belangrijk is dat je NIET in babies snijdt. Dus de maatschappelijke impact is groot. Zo groot dat de vrijheid van religie van het kind wellicht zelfs voorrang behoort te krijgen op de vrijheid van religie van de ouders ;)
De impact is groot voor mensen die zelf weinig met besnijdenissen te maken hebben maar gelukkig doet ons rechtssysteem daarom zo min mogelijk aan volksgerecht ;).
pi_177785231
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 07:05 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Volgens je sprookjesboek bedoel je?
Nee. Het gebrek aan respect blijft stuitend in deze.
pi_177785244
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 07:42 schreef Montagui het volgende:

[..]

Omdat de Grondwet in een tijd werd opgesteld dat religieuze waarden nog een wezenlijk onderdeel van de maatschappij vormden. Daarom heeft de vrijheid van religie destijds zo'n prominente plaats in de Grondwet verworven. Nu dat 'acties' onder het mom van de vrijheid van religie steeds meer beginnen te botsen met andere artikelen van de Grondwet en daarmee ook tegen normen en waarden van de huidige maatschappij, wordt het misschien eens tijd om de Grondwet opnieuw te evalueren.
Religieuze waarden vormen nog altijd een wezenlijk onderdeel van de samenleving. Als we gaan snijden in religieuze vrijheid, in een dusdanig belangrijk Grondrecht, dan krijg je een heel enge samenleving. Niet eens per se ivm religie. Maar schijnbaar moeten we dan allemaal hetzelfde zijn en het zelfde denken.
pi_177785291
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 08:43 schreef DeParo het volgende:

[..]

Religieuze waarden vormen nog altijd een wezenlijk onderdeel van de samenleving. Als we gaan snijden in religieuze vrijheid, in een dusdanig belangrijk Grondrecht, dan krijg je een heel enge samenleving. Niet eens per se ivm religie. Maar schijnbaar moeten we dan allemaal hetzelfde zijn en het zelfde denken.
Waarom zijn religieuze vrijheden superieur ten opzichte van het snijden in minderjarigen zonder dat daar medische noodzaak voor is?
pi_177785813
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 08:47 schreef CarbonC het volgende:

[..]

Waarom zijn religieuze vrijheden superieur ten opzichte van het snijden in minderjarigen zonder dat daar medische noodzaak voor is?
Dat heb ik al gezegd.
pi_177785821
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 09:28 schreef DeParo het volgende:

[..]

Dat heb ik al gezegd.
Ik kan me alleen maar ononderbouwde zwamverhalen herinneren.
pi_177785828
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 09:29 schreef CarbonC het volgende:

[..]

Ik kan me alleen maar ononderbouwde zwamverhalen herinneren.
Dan zal het wel in een van die zwamverhalen zitten.
pi_177785865
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 08:41 schreef DeParo het volgende:

[..]

Nee. Het gebrek aan respect blijft stuitend in deze.
Respect moet je verdienen.

Als je je dogmatische bril af zou zetten zou je zien dat het gewoon een oud boek is waar toevallig (door indoctrinatie) heel veel mensen in geloven.

[ Bericht 13% gewijzigd door Maverick_tfd op 13-03-2018 09:38:15 ]
  dinsdag 13 maart 2018 @ 09:40:12 #55
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_177785961
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 08:43 schreef DeParo het volgende:

[..]
Maar schijnbaar moeten we dan allemaal hetzelfde zijn en het zelfde denken.
En hierom worden kinderen dus zo snel mogelijk besneden.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_177786868
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 09:32 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Respect moet je verdienen.

Als je je dogmatische bril af zou zetten zou je zien dat het gewoon een oud boek is waar toevallig (door indoctrinatie) heel veel mensen in geloven.
Gelukkig ben ik een historicus en zie ik er nog wel iets meer in. Toeval bestaat niet. Zullen we maar zeggen.
pi_177786877
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 09:40 schreef thedeedster het volgende:

[..]

En hierom worden kinderen dus zo snel mogelijk besneden.
Oh?
pi_177787119
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 10:45 schreef DeParo het volgende:

[..]

Oh?
Waarom anders?
pi_177787157
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 11:01 schreef Doubleerder het volgende:

[..]

Waarom anders?
Ik heb al gezegd waarom kinderen worden besneden.
pi_177788605
Praten over respect en ondertussen in kinderen snijden _O- 8)7
Conscience do cost.
pi_177789022
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 19:24 schreef thedeedster het volgende:
Nummer 6 alweer. Nog niet uitgeluld?
Religiegekkies lopen nog steeds te huilen.
"Pools are perfect for holding water"
  dinsdag 13 maart 2018 @ 17:22:01 #62
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177795945
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 02:27 schreef DeParo het volgende:

Het mag juridisch, Grondrechten kunnen botsen, want een verbod op besnijdenis zou juist ook tegen de Grondwet in zijn tegelijkertijd.
Een Duitse rechter heeft het 2 jaar geleden verminking genoemd; kwestie van tijd voordat er een verbod komt, ook in Nederland.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 13 maart 2018 @ 17:24:02 #63
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177795990
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 08:41 schreef DeParo het volgende:

Nee. Het gebrek aan respect blijft stuitend in deze.
Als je ziet wat gelovigen ongelovigen hebben aangedaan in de moderne geschiedenis van de mensheid, dan kun je als gelovige beter niet over gebrek aan respect beginnen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_177811519
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 08:43 schreef DeParo het volgende:

[..]

Religieuze waarden vormen nog altijd een wezenlijk onderdeel van de samenleving. Als we gaan snijden in religieuze vrijheid, in een dusdanig belangrijk Grondrecht, dan krijg je een heel enge samenleving. Niet eens per se ivm religie. Maar schijnbaar moeten we dan allemaal hetzelfde zijn en het zelfde denken.
Want religies zijn zo van de diversiteit, man schei uit. Kan niet wachten tot de dag dat religie volledig uit het straatbeeld en uit de levens van kinderen is verdwenen. Zal er voor vechten.
pi_177812162
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_177812171
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 08:43 schreef DeParo het volgende:

[..]

Religieuze waarden vormen nog altijd een wezenlijk onderdeel van de samenleving. Als we gaan snijden in religieuze vrijheid, in een dusdanig belangrijk Grondrecht, dan krijg je een heel enge samenleving. Niet eens per se ivm religie. Maar schijnbaar moeten we dan allemaal hetzelfde zijn en het zelfde denken.
Het gaat er juist om dat we allemaal niet hetzelfde zijn e/o hetzelfde denken. Die vrijheid is belangrijker dan de totalitaire denkwijze van religies. Binnen religies is de vrije speelruimte beperkt(er) en het kan niet zo zijn dat die beperkte speelruimte, onder het mom van vrijheid van religie, opgelegd kan worden aan andersdenkenden. Vrijheid van religie moet gewoon een onderdeel zijn van de algemene regel 'vrijheid van meningsuiting', waaronder ook andere vrijheden zoals vrijheid van expressie e.d. vallen. De bescherming van de integriteit van het lichaam ingevolge art 11 kan dan in de huidige tijd leiden tot een verbod op besnijdenis wanneer deze geen medische noodzaak heeft.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_177812512
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 10:55 schreef Montagui het volgende:

De bescherming van de integriteit van het lichaam ingevolge art 11 kan dan in de huidige tijd leiden tot een verbod op besnijdenis wanneer deze geen medische noodzaak heeft.
dus via de achterdeur de vrijheid van religie (waaronder dus het ritueel van besnijdenis) aan banden leggen.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_177813014
quote:
10s.gif Op woensdag 14 maart 2018 11:12 schreef Slayage het volgende:

[..]

dus via de achterdeur de vrijheid van religie (waaronder dus het ritueel van besnijdenis) aan banden leggen.
Nee, die vrijheid van religie blijft bestaan. Het is alleen zo dat je dan uit naam van die religie je niet meer bepaalde vrijheden kan veroorloven die indruisen tegen andere bepalingen in de grondwet.

Er niks mis mee om de Grondwet om de zoveel tijd weer eens opnieuw te evalueren en zaken die niet meer van deze tijd zijn aan te passen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  woensdag 14 maart 2018 @ 11:43:34 #69
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_177813083
quote:
10s.gif Op woensdag 14 maart 2018 11:12 schreef Slayage het volgende:

[..]

dus via de achterdeur de vrijheid van religie (waaronder dus het ritueel van besnijdenis) aan banden leggen.
Je mag dan nog steeds iedereen die ouder is dan 18 een stuk van de snikkel afsnijden.

Het is volgens mij gewoon puur de angst dat 18 jarigen zich níet willen besnijden en je geloof zo dus kleiner wordt.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  woensdag 14 maart 2018 @ 16:32:09 #72
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_177819238
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 08:43 schreef DeParo het volgende:

[..]

Religieuze waarden vormen nog altijd een wezenlijk onderdeel van de samenleving. Als we gaan snijden in religieuze vrijheid, in een dusdanig belangrijk Grondrecht, dan krijg je een heel enge samenleving. Niet eens per se ivm religie. Maar schijnbaar moeten we dan allemaal hetzelfde zijn en het zelfde denken.
Ja, want religie staat erom bekend uitermate gunstig te denken over mensen die hun regeltjes niet willen volgen. Daarom zijn theocratie-achtige staten ook altijd zo'n feest voor de diversiteit en de vrijdenkers.
  woensdag 14 maart 2018 @ 17:17:42 #74
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_177820046
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 16:40 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Gelukkig wordt West Europa steeds minder religieus, dus ik zit hier prima.
Precies #trendsetter
nee, jij dan!
  woensdag 14 maart 2018 @ 17:40:25 #75
3542 Gia
User under construction
pi_177820370
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 02:27 schreef DeParo het volgende:

Als ik zo dom ben waarom denk je dat het dan in Nederland nog steeds uitgevoerd mag worden en bijvoorbeeld Moslims en Joden niet massaal worden opgepakt? Het mag juridisch, Grondrechten kunnen botsen, want een verbod op besnijdenis zou juist ook tegen de Grondwet in zijn tegelijkertijd.
Och, dat botst wel vaker.
Iedereen in Nederland is gelijk, ongeacht afkomst, religie bladiebla....
En er is vrijheid van Godsdienst.

Hieruit volgt, volgens sommige gelovigen dat meisjes een hoofddoek op mogen op school, mits het om geloofsredenen is. Maar wil Pietje zijn Ajax sjaal dragen in de klas, omdat hij gelooft dat Ajax de beste club is, dan mag dat niet.

Waarom is dan niet iedereen gelijk. Het maken van uitzonderingen vanwege geloof gaat feitelijk regelrecht tegen artikel 1 in.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gia op 14-03-2018 17:50:49 ]
  woensdag 14 maart 2018 @ 17:47:00 #76
3542 Gia
User under construction
pi_177820441
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 11:03 schreef DeParo het volgende:
Ik heb al gezegd waarom kinderen worden besneden.
Waarom zo jong?
Als het zó belangrijk is, dan kun je die beslissing toch ook bij het individu zelf leggen als hij 18 is.
pi_178903183
Net behandeld bij Nieuwsuur, ze verwachten dat alle Scandinavische landen dit gaan verbieden. Nou ja, niet verbieden... Maar je moet 18 zijn, en terecht, een van de argumenten is, dat het verminking is en dus indruist tegen de mensenrechten, en ook de godsdienstvrijheid....van het kind, wel te verstaan!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
  woensdag 2 mei 2018 @ 22:50:41 #78
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_178903212
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 22:49 schreef ietjefietje het volgende:
Net behandeld bij Nieuwsuur, ze verwachten dat alle Scandinavische landen dit gaan verbieden. Nou ja, niet verbieden... Maar je moet 18 zijn, en terecht, een van de argumenten is, dat het verminking is en dus indruist tegen de mensenrechten, en ook de godsdienstvrijheid....van het kind, wel te verstaan!
Schuimbekkende moslims en joden in vooral Zweden en Denemarken.
pi_178903272
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 22:49 schreef ietjefietje het volgende:
Net behandeld bij Nieuwsuur, ze verwachten dat alle Scandinavische landen dit gaan verbieden. Nou ja, niet verbieden... Maar je moet 18 zijn, en terecht, een van de argumenten is, dat het verminking is en dus indruist tegen de mensenrechten, en ook de godsdienstvrijheid....van het kind, wel te verstaan!
En in NL nog niet echt een discussie wrs? Komt ook nog wel wrs of niet?
I´m back.
  woensdag 2 mei 2018 @ 22:57:02 #80
224960 highender
Travellin' Light
pi_178903338
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 22:49 schreef ietjefietje het volgende:
Net behandeld bij Nieuwsuur, ze verwachten dat alle Scandinavische landen dit gaan verbieden. Nou ja, niet verbieden... Maar je moet 18 zijn, en terecht, een van de argumenten is, dat het verminking is en dus indruist tegen de mensenrechten, en ook de godsdienstvrijheid....van het kind, wel te verstaan!
Dat is goed nieuws, en mooi dat 'godsdienstvrijheid van het kind' mee is genomen in de argumentatie.
pi_178903499
quote:
1s.gif Op maandag 12 maart 2018 13:15 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Het is ook geen Joodse uitvinding hoor.
Ergens ben ik er toch wel nieuwsgierig naar wiens uitvinding het dan wel is geweest. Dat moet me toch wel een geweldige spreker zijn geweest als hij een voldoende grote groep mensen ervan heeft kunnen overtuigen dat het een goed plan is om onverdoofd een stukje van je lul af te snijden.
pi_178903827
quote:
10s.gif Op woensdag 2 mei 2018 23:05 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Ergens ben ik er toch wel nieuwsgierig naar wiens uitvinding het dan wel is geweest. Dat moet me toch wel een geweldige spreker zijn geweest als hij een voldoende grote groep mensen ervan heeft kunnen overtuigen dat het een goed plan is om onverdoofd een stukje van je lul af te snijden.
Iemand met een te nauwe voorhuid?
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_178904193
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 22:49 schreef ietjefietje het volgende:
Net behandeld bij Nieuwsuur, ze verwachten dat alle Scandinavische landen dit gaan verbieden. Nou ja, niet verbieden... Maar je moet 18 zijn, en terecht, een van de argumenten is, dat het verminking is en dus indruist tegen de mensenrechten, en ook de godsdienstvrijheid....van het kind, wel te verstaan!
Hoe willen ze dat controleren? Elk jaar alle piemeltjes controleren?
pi_178904241
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 23:50 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Hoe willen ze dat controleren? Elk jaar alle piemeltjes controleren?
In Nederland controleert de schooldokter alle piemeltjes al. Tenminste in mijn tijd was dat zo.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_178904244
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 23:54 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

In Nederland controleert de schooldokter alle piemeltjes al. Tenminste in mijn tijd was dat zo.
Ja, 1 malig... maar niet elk jaar.
pi_178904246
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 23:50 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Hoe willen ze dat controleren? Elk jaar alle piemeltjes controleren?
De schoolarts zou oprecht geen slecht idee zijn. Helemaal als dan wat ouders uit hun ouderschap geschopt kunnen worden wegens het verminken van hun kind met een mes.
pi_178904251
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 23:54 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

De schoolarts zou oprecht geen slecht idee zijn. Helemaal als dan wat ouders uit hun ouderschap geschopt kunnen worden wegens het verminken van hun kind met een mes.
Is niet te doen en dat weet je. Oftewel: deze wet slaat nergens op.
pi_178904260
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 23:54 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Ja, 1 malig... maar niet elk jaar.
Niet ieder jaar maar ook niet eenmalig.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_178904270
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 23:54 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Ja, 1 malig... maar niet elk jaar.
Doen ze het maar jaarlijks. Bent daar toch al elk jaar
pi_178904271
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 23:56 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Niet ieder jaar maar ook niet eenmalig.
Nou ja, dacht tot 5/6 jaar. Dan kan je dus vooralsnog je kind erna besnijden. De wet slaat nergens op.
pi_178904275
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 23:50 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Hoe willen ze dat controleren? Elk jaar alle piemeltjes controleren?
Zou je dit als het om vrouwenbesnijdenis gaat ook een valide argument vinden?

Goede wet in IJsland. Besnijdenis is kindermishandeling.
pi_178904280
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 23:56 schreef tailfox het volgende:

[..]

Doen ze het maar jaarlijks. Bent daar toch al elk jaar
Is niet te doen.. alle jongens van een land tot de 18e.
pi_178904287
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 23:57 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Zou je dit als het om vrouwenbesnijdenis gaat ook een valide argument vinden?

Goede wet in IJsland. Besnijdenis is kindermishandeling.
Vrouwenbesnijdenis überhaupt vergelijken met mannenbesnijdenis. :') |:(
pi_178904288
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 23:56 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Nou ja, dacht tot 5/6 jaar. Dan kan je dus vooralsnog je kind erna besnijden. De wet slaat nergens op.
Nou ik heb daar als 10-11 jarige snaak toch echt in mijn blote piemel gestaan
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_178904294
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 23:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Nou ik heb daar als 10-11 jarige snaak toch echt in mijn blote piemel gestaan
Hoe je het wendt of keert, de wet is gewoon niet te controleren.
pi_178904296
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 23:57 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Is niet te doen.. alle jongens van een land tot de 18e.
Nou je kan ook gewoon nu 1 keer checken en over 5 jaar weer iedereen onder de 18.
Bedoel is toch permanent.
pi_178904300
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 23:58 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Hoe je het wendt of keert, de wet is gewoon niet te controleren.
Ik denk dat je daar via de schoolarts een heel eind mee komt.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_178904303
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 23:55 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Is niet te doen en dat weet je. Oftewel: deze wet slaat nergens op.
Nee. Wat pas echt nergens op slaat is je kinderen verminken zoals jij al jarenlang trots promoot.
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 23:56 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Nou ja, dacht tot 5/6 jaar. Dan kan je dus vooralsnog je kind erna besnijden. De wet slaat nergens op.
Dan hebben ze mooi een leeftijd bereikt waarin het wat moeilijker onder de pet te houden is. Zelfs al werkt die wet niet 100%: ieder kind dat minder verminkt wordt is het waard. En over 50 jaar kijken we vertwijfeld terug naar de barbaarse tijd dat dit normaal was.
pi_178904308
Gewoon boetes uitdelen en dan houd het vanzelf op.
Stel je doet het bij alle 1 jarige en 17e jarige kan je ook al zien wie er besneden is.
Dus hoe is dit niet te controleren?
pi_178904309
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 23:58 schreef tailfox het volgende:

[..]

Nou je kan ook gewoon nu 1 keer checken en over 5 jaar weer iedereen onder de 18.
Bedoel is toch permanent.
Wanneer zou dan die laatste controle zijn? En zelfs dan niet realistisch joh, iets met menselijke integriteit. Een jongen in de puberteit, dus vanaf 12/13 mag zoiets weigeren... dus dat bots.
pi_178904311
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 23:57 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Vrouwenbesnijdenis überhaupt vergelijken met mannenbesnijdenis. :') |:(
Daar gaat het natuurlijk niet om. Het gaat erom dat "het is niet te controleren" geen valide argument is.
pi_178904320
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 23:59 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Ik denk dat je daar via de schoolarts een heel eind mee komt.
Schoolartsen bestaan niet meer op de middelbare school, dus vanaf 12 jaar.
pi_178904323
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 23:57 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Vrouwenbesnijdenis überhaupt vergelijken met mannenbesnijdenis. :') |:(
Waarom niet?
pi_178904327
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 00:00 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Wanneer zou dan die laatste controle zijn? En zelfs dan niet realistisch joh, iets met menselijke integriteit. Een jongen in de puberteit, dus vanaf 12/13 mag zoiets weigeren... dus dat bots.
Al die argumenten werken natuurlijk ook de andere kant op.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_178904331
quote:
1s.gif Op donderdag 3 mei 2018 00:00 schreef tailfox het volgende:
Gewoon boetes uitdelen en dan houd het vanzelf op.
Stel je doet het bij alle 1 jarige en 17e jarige kan je ook al zien wie er besneden is.
Dus hoe is dit niet te controleren?
Hoe is het te controleren? Een jongen van 12 mag een penisdokter weigeren... hij staat in zijn recht dat te doen.
pi_178904341
quote:
1s.gif Op donderdag 3 mei 2018 00:01 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Al die argumenten werken natuurlijk ook de andere kant op.
Ik pak jullie met jullie eigen wetten. Jij weet maar al te goed dat niemand een jongen van 12 kan verplichten zijn penis te laten zien. Dat betekent dus dat je dan als ouder alsnog je zoon kan besnijden voor zijn 18e. :D
pi_178904353
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 00:01 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Hoe is het te controleren? Een jongen van 12 mag een penisdokter weigeren... hij staat in zijn recht dat te doen.
beste leeftijd voor een besnijdenis is voor 3 jaar.

Een grote groep ga je ermee stoppen.

En ja een wet gaat nooit 100 procent stoppen.

Maar als er 80 procent minder kinderen vermist raken is het zeker een succes
pi_178904359
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 00:00 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Wanneer zou dan die laatste controle zijn? En zelfs dan niet realistisch joh, iets met menselijke integriteit. Een jongen in de puberteit, dus vanaf 12/13 mag zoiets weigeren... dus dat bots.
En als je het bij 100 jongens van 12 doet is er altijd wel wat die hun bek opentrekken of opvallen, omdat ze moeilijk lopen of vanwege de sociale media. Je tijd is voorbij. :W
pi_178904361
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 00:01 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Hoe is het te controleren? Een jongen van 12 mag een penisdokter weigeren... hij staat in zijn recht dat te doen.
verder bron? Van ene ijslandse recht.
pi_178904366
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 00:02 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Ik pak jullie met jullie eigen wetten. Jij weet maar al te goed dat niemand een jongen van 12 kan verplichten zijn penis te laten zien. Dat betekent dus dat je dan als ouder alsnog je zoon kan besnijden voor zijn 18e. :D
Wie is "jullie" in dezen?

En ga je nog reageren op mijn vraag, of ontloop je die liever?
pi_178904367
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 00:00 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Schoolartsen bestaan niet meer op de middelbare school, dus vanaf 12 jaar.
Dan mag een kind dat weigeren. Iets met lichamelijke integriteit...

Daarbij hoef je natuurlijk niet ieder kind te controleren. Maar stel dat een 16 jarige in het ziekenhuis komt voor bijvoorbeeld een liesbreuk, soa, abces of wat dan ook en er ontbreekt een voorhuidje kun je gelijk een boete uitdelen, raad vd kinderbescherming inschakelen etc.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_178904382
quote:
1s.gif Op donderdag 3 mei 2018 00:04 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Dan mag een kind dat weigeren. Iets met lichamelijke integriteit...

Daarbij hoef je natuurlijk niet ieder kind te controleren. Maar stel dat een 16 jarige in het ziekenhuis komt voor bijvoorbeeld een liesbreuk, soa, abces of wat dan ook en er ontbreekt een voorhuidje kun je gelijk een boete uitdelen, raad vd kinderbescherming inschakelen etc.
Ze gaan dan toch wel naar een andere doktor :')
pi_178904386
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 00:02 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Ik pak jullie met jullie eigen wetten. Jij weet maar al te goed dat niemand een jongen van 12 kan verplichten zijn penis te laten zien. Dat betekent dus dat je dan als ouder alsnog je zoon kan besnijden voor zijn 18e. :D
Je hoeft ook niemand te verplichten zijn penis te laten zien.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_178904394
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 00:02 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Ik pak jullie met jullie eigen wetten. Jij weet maar al te goed dat niemand een jongen van 12 kan verplichten zijn penis te laten zien. Dat betekent dus dat je dan als ouder alsnog je zoon kan besnijden voor zijn 18e. :D
''Jullie wetten'' _O-
Wat doe jij eigenlijk in dit land?
Waarom ben je zo gelukkig dat mensen misbruik gaan maken van westerse rechten om hun kinderen ongemerkt te verminken?
Ga je ook lachen als een van die duizenden pubers na een ruzie met paps naar de politie stapt en papa en mama jankend worden afgevoerd?
pi_178904407
quote:
1s.gif Op donderdag 3 mei 2018 00:05 schreef tailfox het volgende:

[..]

Ze gaan dan toch wel naar een andere doktor :')
Ja, tot je teelbalontsteking hebt, krom ligt van de pijn en het je geen reet meer kan schelen wie je piemel ziet als de pijn maar weg gaat.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_178904422
quote:
1s.gif Op donderdag 3 mei 2018 00:08 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Ja, tot je teelbalontsteking hebt, krom ligt van de pijn en het je geen reet meer kan schelen wie je piemel ziet als de pijn maar weg gaat.
ja daarom.
Makkelijk hou je hiermee 80 procent mee tegen.
pi_178904450
quote:
1s.gif Op donderdag 3 mei 2018 00:09 schreef tailfox het volgende:

[..]

ja daarom.
Makkelijk hou je hiermee 80 procent mee tegen.
Inderdaad. Er zijn zoveel mogelijkheden waarbij je in de gelegenheid kan komen dat je geen andere keuze dan je pik op tafel leggen bij de dokter hebt.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_178904454
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 00:00 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Schoolartsen bestaan niet meer op de middelbare school, dus vanaf 12 jaar.
Ik moest het wel laten zien in de eerste klas van de middelbare school (12/13 jaar)...

Ik vind de wet erg naïef. In Islamitische landen ga je dan gewoon een doktersverklaring krijgen en dan laten ouders hun zoon alsnog om een 'medische reden' besnijden.
pi_178904490
Terecht dat ze het verbieden. Je mutileert de penis van iemand zonder dat ie zelf inspraak heeft. Dat we dit uberhaupt nog zo massaal doen in onze moderne samenleving verbaast me.

Je verwijdert 7 functies van de penis. Er zijn een hoop mannen die hun ouders haten omdat ze littekenweefsel en een misvormde penis er aan over hebben gehouden de rest van hun leven, met seksueel ongemak. Sowieso is je seksleven een stuk minder als je besneden bent. Wat geeft je als ouder het recht dit voor je kind te beslissen? In Amerika wordt t ook standaard gedaan omdat back in the day het masturbatie zou tegengaan. Dat deed het niet maar ze hebben de traditie in stand gehouden. 90% is besneden. Het is daar zelfs zo normaal dat vrouwen een onbesneden penis vreemd en vies vinden :')

Hopelijk volgt Nederland snel. Achterlijk gedoe.
Land of the free. Home of the brave.
pi_178904637
quote:
1s.gif Op donderdag 3 mei 2018 00:15 schreef Scarface88 het volgende:
Er zijn een hoop mannen die hun ouders haten omdat ze littekenweefsel en een misvormde penis er aan over hebben gehouden de rest van hun leven, met seksueel ongemak.
Er zijn ook een hoop mannen die hun ouders dankbaar zijn dat ze besneden zijn. Of juist balen dat ze als kind niet besneden zijn, ondanks dat er toen al voorhuidproblemen waren. Dit zegt niet heel veel.

quote:
Sowieso is je seksleven een stuk minder als je besneden bent. Wat geeft je als ouder het recht dit voor je kind te beslissen? In Amerika wordt t ook standaard gedaan omdat back in the day het masturbatie zou tegengaan. Dat deed het niet maar ze hebben de traditie in stand gehouden. 90% is besneden .
Je seksleven is niet sowieso een stuk minder als je besneden bent. Het is anders, veel mensen die als volwassene besneden zijn, zijn blij met de beslissing en dit is juist de groep die het verschil kent.
Als het je seksleven negatief beinvloedt, dan zouden Amerikaanse artsen na al die jaren toch wel een keer stoppen met besnijdenis zonder medische of religieuze reden? Ook in Zuid-Korea zie je dat het aantal besnijdenissen stijgt.
Het is jammer dat ik hier geen youtubefilmpje hierover kan posten, als er een blote piemel in te zien is, er zijn hele goede filmpjes te vinden die ook over de positieve kanten gaan.
pi_178904742
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 00:35 schreef BillDauterive het volgende:

[..]

Er zijn ook een hoop mannen die hun ouders dankbaar zijn dat ze besneden zijn. Of juist balen dat ze als kind niet besneden zijn, ondanks dat er toen al voorhuidproblemen waren. Dit zegt niet heel veel.
Het probleem is dat t onomkeerbaar is. Je kunt nooit meer een nieuwe voorhuid groeien. Als je besluit dat je besneden wilt zijn kun je dit altijd op latere leeftijd nog doen. Waarom iemand niet zelf laten beslissen?
Land of the free. Home of the brave.
pi_178904974
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 00:01 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Hoe is het te controleren? Een jongen van 12 mag een penisdokter weigeren... hij staat in zijn recht dat te doen.
Lijkt me ook dat de kinderen bij wie het gedaan is onder “dwang” van hun ouders, zij in hun latere leven juridisch een argument hebben tegen hun ouders mochten zij gewild hebben dat ze hun voorhuid nog hadden.
En hoe moeilijker je het maakt, hoe minder er besneden worden, des te meer zullen de keuze zelf kunnen maken als ze het zelf willen
  donderdag 3 mei 2018 @ 03:58:15 #123
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178905313
Als je dit verbiedt zullen er diverse manieren zijn om het toch te doen.
Het is niet te bewijzen dat het met toestemming van de ouders gebeurt, zeker niet als het illegaal gebeurt. Sterker, het ligt voor de hand dat de ouders onder zware sociale druk worden gezet en als zij zich aan de wet houden, de rest van de familie (in het thuisland) dit "regelt".
pi_178906559
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 00:02 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Ik pak jullie met jullie eigen wetten. Jij weet maar al te goed dat niemand een jongen van 12 kan verplichten zijn penis te laten zien. Dat betekent dus dat je dan als ouder alsnog je zoon kan besnijden voor zijn 18e. :D
Het wordt aangepakt op de manier dat de artsen die het uitvoeren gestraft worden.
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_178906562
quote:
1s.gif Op donderdag 3 mei 2018 03:58 schreef Lunatiek het volgende:
Als je dit verbiedt zullen er diverse manieren zijn om het toch te doen.
Het is niet te bewijzen dat het met toestemming van de ouders gebeurt, zeker niet als het illegaal gebeurt. Sterker, het ligt voor de hand dat de ouders onder zware sociale druk worden gezet en als zij zich aan de wet houden, de rest van de familie (in het thuisland) dit "regelt".
Prima, ga het lekker thuis regelen, ik heb nog een stukje geslepeng glas voor je.
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_178906569
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 00:35 schreef BillDauterive het volgende:

[..]

Er zijn ook een hoop mannen die hun ouders dankbaar zijn dat ze besneden zijn. Of juist balen dat ze als kind niet besneden zijn, ondanks dat er toen al voorhuidproblemen waren. Dit zegt niet heel veel.

[..]

Je seksleven is niet sowieso een stuk minder als je besneden bent. Het is anders, veel mensen die als volwassene besneden zijn, zijn blij met de beslissing en dit is juist de groep die het verschil kent.
Als het je seksleven negatief beinvloedt, dan zouden Amerikaanse artsen na al die jaren toch wel een keer stoppen met besnijdenis zonder medische of religieuze reden? Ook in Zuid-Korea zie je dat het aantal besnijdenissen stijgt.
Het is jammer dat ik hier geen youtubefilmpje hierover kan posten, als er een blote piemel in te zien is, er zijn hele goede filmpjes te vinden die ook over de positieve kanten gaan.
Natuurlijk stoppen artsen daar niet mee, het is hun bread and butter!

Misschien zijn er positieve kanten, maar het moet de beslissising van de man zelf zijn, niet eeen pas geboren baby!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_178906803
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 00:02 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Ik pak jullie met jullie eigen wetten. Jij weet maar al te goed dat niemand een jongen van 12 kan verplichten zijn penis te laten zien. Dat betekent dus dat je dan als ouder alsnog je zoon kan besnijden voor zijn 18e. :D
'Jullie eigen wetten' wtf? Als je je geen Nederlandse voelt, ga dan lekker terug naar het apenland waar je vandaan komt.
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_178906869
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 23:01 schreef Szikha2 het volgende:

[..]

Ik jank niet. Is feit dat tolerantie tegenover religies sterk daalt in het westen
Religie is dan ook een achterhaald concept. Indoctrinatie van kinderen met deze onzin is nog triester.
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
pi_178906919
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 00:02 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Ik pak jullie met jullie eigen wetten. Jij weet maar al te goed dat niemand een jongen van 12 kan verplichten zijn penis te laten zien. Dat betekent dus dat je dan als ouder alsnog je zoon kan besnijden voor zijn 18e. :D
Wetten kun je ook veranderen.

Maar goed om te lezen dat jij het onderwerp zo onbelangrijk vindt dat je liever trollt dan serieus deze verminking wenst te verdedigen.
pi_178907013
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 00:35 schreef BillDauterive het volgende:
Je seksleven is niet sowieso een stuk minder als je besneden bent. Het is anders, veel mensen die als volwassene besneden zijn, zijn blij met de beslissing en dit is juist de groep die het verschil kent.
Goh, die mannen die er voor kiezen om het te doen, zijn er blij mee. Wow.
  donderdag 3 mei 2018 @ 09:25:46 #131
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_178907595
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 00:00 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Wanneer zou dan die laatste controle zijn? En zelfs dan niet realistisch joh, iets met menselijke integriteit. Een jongen in de puberteit, dus vanaf 12/13 mag zoiets weigeren... dus dat bots.
Rond die leeftijd beginnen ze ook al wat kritischer te kijken na wat zoal 'hoort' en wat ze zelf willen. Kan me voorstellen dat wanneer ze zich een tijd met voorhuid kunnen herinneren ze niet zo enthousiast worden van het idee van besnijdenis.
pi_178907675
quote:
1s.gif Op donderdag 3 mei 2018 09:25 schreef Trashcanman het volgende:

[..]

Rond die leeftijd beginnen ze ook al wat kritischer te kijken na wat zoal 'hoort' en wat ze zelf willen. Kan me voorstellen dat wanneer ze zich een tijd met voorhuid kunnen herinneren ze niet zo enthousiast worden van het idee van besnijdenis.
Besnijdenis is niets meer of minder dan genitale kinderverminking.

Dat dit anno 2018 nog steeds kan is mij echt een raadsel.

Bij wet per direct verbieden, zoals ook vrouwenbesnijdenis is verboden.
  donderdag 3 mei 2018 @ 10:58:25 #133
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178909066
quote:
1s.gif Op donderdag 3 mei 2018 06:13 schreef ietjefietje het volgende:

[..]

Prima, ga het lekker thuis regelen, ik heb nog een stukje geslepeng glas voor je.
Er is een betere oplossing dan verbieden en dat is onderwijs/voorlichting. Ga het gesprek aan met die mensen, ruim voordat er een kind wordt verwekt. Ze zullen er alleen mee stoppen als ze er zelf van overtuigd zijn dat het niet juist is.

Bij vrouwenbesnijdenis is dat wat wel werkt in Afrika.
  donderdag 3 mei 2018 @ 11:15:56 #134
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_178909458
quote:
1s.gif Op donderdag 3 mei 2018 10:58 schreef Lunatiek het volgende:
Er is een betere oplossing dan verbieden en dat is onderwijs/voorlichting. Ga het gesprek aan met die mensen, ruim voordat er een kind wordt verwekt. Ze zullen er alleen mee stoppen als ze er zelf van overtuigd zijn dat het niet juist is.
Waarom beide niet? Verbieden is een oplossing voor nu direct, onderwijs voorlichting is meer op de toekomst gericht.
nee, jij dan!
pi_178917162
quote:
1s.gif Op donderdag 3 mei 2018 09:25 schreef Trashcanman het volgende:

[..]

Rond die leeftijd beginnen ze ook al wat kritischer te kijken na wat zoal 'hoort' en wat ze zelf willen. Kan me voorstellen dat wanneer ze zich een tijd met voorhuid kunnen herinneren ze niet zo enthousiast worden van het idee van besnijdenis.
Geef je nu indirect aan dat deze ban niet goed is en een leeftijd van 12/13 beter is?
pi_178917184
quote:
1s.gif Op donderdag 3 mei 2018 00:03 schreef tailfox het volgende:

[..]

beste leeftijd voor een besnijdenis is voor 3 jaar.

Een grote groep ga je ermee stoppen.

En ja een wet gaat nooit 100 procent stoppen.

Maar als er 80 procent minder kinderen vermist raken is het zeker een succes
Klopt, maar als er zo een controle komt ( betwijfel het) dan zullen de mensen hun kroost op een latere leeftijd besnijden, en als dat dan minder goed is dan zij dat maar zo.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-05-2018 17:00:16 ]
pi_178917225
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 00:04 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

En als je het bij 100 jongens van 12 doet is er altijd wel wat die hun bek opentrekken of opvallen, omdat ze moeilijk lopen of vanwege de sociale media. Je tijd is voorbij. :W
Lol, ja en dan? Stel dat iemand inderdaad gaat klagen? Wat verandert het dan aan de zaak, namelijk dat je jongens vanaf puberteit niet meer verplicht kan controleren.
  donderdag 3 mei 2018 @ 17:13:04 #138
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_178917442
quote:
1s.gif Op donderdag 3 mei 2018 16:58 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Geef je nu indirect aan dat deze ban niet goed is en een leeftijd van 12/13 beter is?
Nee, ik geef aan dat het best wel walgelijk is om een besnijdenis te verrichten op iemand die te jong is om er überhaupt zelf over na te denken.

En hoe ouder de persoon is, hoe eerder die voor zichzelf op zal komen.
pi_178917470
quote:
1s.gif Op donderdag 3 mei 2018 17:13 schreef Trashcanman het volgende:

[..]

Nee, ik geef aan dat het best wel walgelijk is om een besnijdenis te verrichten op iemand die te jong is om er überhaupt zelf over na te denken.
Mag je vinden, maar dat verandert niets aan de zaken.
pi_178917498
Prima plan om de moedwillige verminking van kinderen te verbieden.

Of het nu gaat om besnijden (=verminken) van jongens of meisjes - het is allebei verschrikkelijk.

Onnodige mishandeling, verminking en traumatisering voor het leven.
  donderdag 3 mei 2018 @ 17:19:27 #141
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_178917535
quote:
1s.gif Op donderdag 3 mei 2018 17:14 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Mag je vinden, maar dat verandert niets aan de zaken.
Ouders zullen na moment van controle op wat latere leeftijd geheid die onzin op hun kinderen forceren ja. De kans dat jongens van een generatie die zich levendig zo'n ingreep kan herinneren zich bedenkt dat het dikke en nare onzin is, is wel weer groter en met wat geluk laten ze de voorhuid van hun kinderen wel gewoon zitten.
pi_178920027
Dat hele ritueel is natuurlijk ooit bedacht door de religieuze leiders opdat die kinderen al aan die religie zijn verbonden voordat hun hersens gaan werken. Die ouders doen dat uit onwetendheid en omdat ze door de omgeving onder druk gezet worden.
pi_178920210
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 17:16 schreef Bivox.Silentic het volgende:
Prima plan om de moedwillige verminking van kinderen te verbieden.

Of het nu gaat om besnijden (=verminken) van jongens of meisjes - het is allebei verschrikkelijk.

Onnodige mishandeling, verminking en traumatisering voor het leven.
Sommige mannen zeggen, dat iedereen mag zien dat zij geleefd en gefeest hebben.
pi_178920282
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 19:49 schreef torentje het volgende:

[..]

Sommige mannen zeggen, dat iedereen mag zien dat zij geleefd en gefeest hebben.
Interessante stelling, maar wat heeft dat precies met dit topic te maken?
pi_178920373
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 19:39 schreef Zegnouzelf het volgende:
Dat hele ritueel is natuurlijk ooit bedacht door de religieuze leiders opdat die kinderen al aan die religie zijn verbonden voordat hun hersens gaan werken. Die ouders doen dat uit onwetendheid en omdat ze door de omgeving onder druk gezet worden.
Inderdaad. Zo zijn er ook stammen met neusringen, schotels in de onderlip, ringen om de hals, verminkingen of tatoeages op het lichaam.

Waarom zou jij bij een man in godsnaam zijn voorhuid willen afsnijden. Als mijn ouders dat hadden gedaan, zou ik ze nu alsnog voor de rechtbank slepen wegens mishandeling. Ik hoef hier niet op details in te gaan, maar zonder voorhuid zou het leven toch een stuk onaangenamer zijn.

Voor vrouwen geldt hetzelfde, hoewel je daar nu meer variaties in de verminking hebt. De een nog erger dan de andere.
pi_178920409
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 23:01 schreef Szikha2 het volgende:
Ik jank niet. Is feit dat tolerantie tegenover religies sterk daalt in het westen
En terecht toch ?
De mensen in het westen hebben geen religie`s meer nodig, maar kunnen tegenwoordig zelfstandig nadenken *O*
pi_178920996
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 19:53 schreef Bivox.Silentic het volgende:

[..]

Interessante stelling, maar wat heeft dat precies met dit topic te maken?
Nou, dat soort mannen heeft toch door verminking kinderen trauma's bezorgd? Wat meestal goed te zien? En zeggen dat iedereen mag zien, dat zij geleefd en gefeest hebben. Is toch een demonstratie waard. Of niet soms?
pi_178921043
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 20:00 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

En terecht toch ?
De mensen in het westen hebben geen religie`s meer nodig, maar kunnen tegenwoordig zelfstandig nadenken *O*
Er is een verschil tussen religie (binding) en godsdienst (sprookjes).

Ik denk dat ook mensen in het westen nog steeds religies nodig hebben, maar dan niet die achterhaalde sprookjes van duizenden jaren geleden.
pi_178925195
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 22:49 schreef ietjefietje het volgende:
Net behandeld bij Nieuwsuur, ze verwachten dat alle Scandinavische landen dit gaan verbieden. Nou ja, niet verbieden... Maar je moet 18 zijn, en terecht, een van de argumenten is, dat het verminking is en dus indruist tegen de mensenrechten, en ook de godsdienstvrijheid....van het kind, wel te verstaan!
Haaretz schrijft dat in Denemarken (een referendum heeft al 92% van de nodige stemmen voor een wetsvoorstel waarover het parlement dan moet beslissen) de drie(?) partijen tegen zijn maar hun leden vrij zullen laten beslissen.

Wat IJsland betreft:
quote:
Amid intensive lobbying by Jewish groups, a parliamentary committee last week said it is advising parliament to scrap the bill, thus dramatically diminishing its chances of being put to a vote.
https://www.haaretz.com/w(...)ling-party-1.6051885

sowieso eerder symbolisch, want er worden geen besnijdenissen uitgevoerd (geen artsen met ervaring), men gaat altijd naar het buitenland..
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_178927278
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 00:02 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Ik pak jullie met jullie eigen wetten. Jij weet maar al te goed dat niemand een jongen van 12 kan verplichten zijn penis te laten zien. Dat betekent dus dat je dan als ouder alsnog je zoon kan besnijden voor zijn 18e. :D
"Ik wil graag mijn kind kunnen verminken en gebruik jullie eigen wetten tegen je omdat mogelijk te maken -haha !"

Het "jullie" in deze steekt een beetje. Hier geboren, hier opgegroeid, hier werk - maar toch zich geen deel voelen van de maatschappij en blij zijn als die een hak gezet kan worden.
pi_178928797
quote:
1s.gif Op donderdag 3 mei 2018 17:01 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Lol, ja en dan? Stel dat iemand inderdaad gaat klagen? Wat verandert het dan aan de zaak, namelijk dat je jongens vanaf puberteit niet meer verplicht kan controleren.
Je bent zo bang dat jongens zich dan niet meer zullen laten besnijden, waar ben je eigelijk bang voor? Dat ze aan zelfbevrediging gaan doen. Is het niet zo dat de islam voornamelijk gaat om het sexuele in de mens aan banden te leggen, want bah! Vies! Misschien eens realiseren dat ieder mens op de wereld zo verwekt is!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
  vrijdag 4 mei 2018 @ 09:26:49 #152
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_178929129
Goede zaak, zouden ze hier ook moeten doen.
Fade to Black
  vrijdag 4 mei 2018 @ 10:28:48 #153
3542 Gia
User under construction
pi_178930018
quote:
1s.gif Op donderdag 3 mei 2018 16:59 schreef Maghrebijnse het volgende:

Klopt, maar als er zo een controle komt ( betwijfel het) dan zullen de mensen hun kroost op een latere leeftijd besnijden, en als dat dan minder goed is dan zij dat maar zo.
Waarom zou dat minder goed zijn?
Verder is het uitvoeren van operaties door mensen die geen dokter zijn, verboden.
Daar mogen wmb strenge straffen op staan.

Persoonlijk ben ik tegen elke niet noodzakelijke "ingreep" bij mensen onder de 16/18.
Geldt voor besnijdenis, oorbellen en tattoos.

16 mag, als de persoon in kwestie er zelf om vraagt. 18 is volledig eigen verantwoording.
pi_178930339
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 01:18 schreef TeenWolf het volgende:
islamitische landen als Bosnië
Sinds wanneer is Bosnie een islamitisch land?
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
  vrijdag 4 mei 2018 @ 11:39:56 #155
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_178931158
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 10:49 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Sinds wanneer is Bosnie een islamitisch land?
Ze hebben geen staatsreligie, maar toch: 51% van de inwoners zijn moslim. Dus dat is verreweg de dominante religie daar.
nee, jij dan!
pi_178931292
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 10:28 schreef Gia het volgende:

[..]

Waarom zou dat minder goed zijn?
Verder is het uitvoeren van operaties door mensen die geen dokter zijn, verboden.
Daar mogen wmb strenge straffen op staan.

Persoonlijk ben ik tegen elke niet noodzakelijke "ingreep" bij mensen onder de 16/18.
Geldt voor besnijdenis, oorbellen en tattoos.

16 mag, als de persoon in kwestie er zelf om vraagt. 18 is volledig eigen verantwoording.
Kan, maar dan gaan ouders hun kinderen in landen van herkomst besnijden. Je lost er niks mee op. Het is slechts een statement.
pi_178931347
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 09:03 schreef ietjefietje het volgende:

[..]

Je bent zo bang dat jongens zich dan niet meer zullen laten besnijden, waar ben je eigelijk bang voor? Dat ze aan zelfbevrediging gaan doen. Is het niet zo dat de islam voornamelijk gaat om het sexuele in de mens aan banden te leggen, want bah! Vies! Misschien eens realiseren dat ieder mens op de wereld zo verwekt is!
Wie heeft het hier over seks? Zou zeggen, waar het hart vol van is...

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-05-2018 11:51:13 ]
pi_178931532
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 11:48 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Kan, maar dan gaan ouders hun kinderen in landen van herkomst besnijden.
Als ze daar dan ook gelijk blijven :W
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_178931842
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 11:39 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Ze hebben geen staatsreligie, maar toch: 51% van de inwoners zijn moslim. Dus dat is verreweg de dominante religie daar.
Dat maakt het nog geen Islamitische staat. Dat zou namelijk indruisen tegen het verdrag van Dayton. Overigens is minder dan 51% van de bevolking praktiserend moslim, dus aan je statistiek mag je ook nog wel sleutelen.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
  vrijdag 4 mei 2018 @ 12:22:31 #160
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_178931884
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 12:18 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Dat maakt het nog geen Islamitische staat. Dat zou namelijk indruisen tegen het verdrag van Dayton. Overigens is minder dan 51% van de bevolking praktiserend moslim, dus aan je statistiek mag je ook nog wel sleutelen.
hoho, ik stel ook niet dat ze een islamitisch land zijn hoor, dat was iemand anders. Ik stel alleen dat het de dominante religie is.. En dat kwam overigens hier weg: https://en.wikipedia.org/wiki/Religion_in_Bosnia_and_Herzegovina
nee, jij dan!
pi_178931995
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 12:22 schreef Gehenna het volgende:

[..]

hoho, ik stel ook niet dat ze een islamitisch land zijn hoor, dat was iemand anders.
Dan verdedig jij toch die stelling van die andere gebruiker?
quote:
Ik stel alleen dat het de dominante religie is.. En dat kwam overigens hier weg: https://en.wikipedia.org/wiki/Religion_in_Bosnia_and_Herzegovina
Tja, wikipedia. :{
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
  vrijdag 4 mei 2018 @ 12:37:42 #162
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_178932174
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 12:28 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Dan verdedig jij toch die stelling van die andere gebruiker?

nee, maar ik snapte z'n redenering wel.

quote:
Tja, wikipedia. :{
Wat is er mis om dit soort droge feiten (met bron) daarvan af te halen :?
nee, jij dan!
pi_178932349
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 12:37 schreef Gehenna het volgende:

[..]

nee, maar ik snapte z'n redenering wel.

[..]

Wat is er mis om dit soort droge feiten (met bron) daarvan af te halen :?
Omdat dit nogal een discutabel punt is. Als je dan je punt wilt halen dat de meerderheid Moslim is, op basis van 50,7% op wikipedia dan heb je, mijns insziens , een nogal zwakke basis voor je argument. Bij dergelijke onderzoeken en zeker bij dergelijke minieme verschillen t.o.v. een meerderheid moet je goed kijken naar de toegepaste metodologie om tot een dergelijke uitslag te komen. Zelf zet ik mijn vraagtekens bij de toegepaste metodologie en stel dat de moslims welliswaar de grootste minderheid vormen, maar geen meerderheid. Zeker als we daar praktiserende moslims onder verstaan. In Bosnie is het maatscappelijk eigenlijk niet geaccepteerd om je als agnost, atheist of andere minderheid te presenteren. Derhalve zie je in dergelijke onderzoeken dat mensen zich om politieke redenen bij een grotere minderheid scharen.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
  vrijdag 4 mei 2018 @ 12:55:48 #164
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178932566
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 11:15 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Waarom beide niet? Verbieden is een oplossing voor nu direct, onderwijs voorlichting is meer op de toekomst gericht.
Beide kan. Alleen verbieden is dom.
  vrijdag 4 mei 2018 @ 12:59:21 #165
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178932651
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 20:00 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

En terecht toch ?
De mensen in het westen hebben geen religie`s meer nodig, maar kunnen tegenwoordig zelfstandig nadenken *O*
Dat is niet het geval. We hebben religie meer dan ooit nodig om zelfstandig na te kunnen denken. Religie daagt het (abstracte) denken uit en vereist dat "softe" zaken als erbarmen in beslissingen worden meegenomen.
  vrijdag 4 mei 2018 @ 13:05:38 #166
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178932783
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 12:45 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Omdat dit nogal een discutabel punt is. Als je dan je punt wilt halen dat de meerderheid Moslim is, op basis van 50,7% op wikipedia dan heb je, mijns insziens , een nogal zwakke basis voor je argument. Bij dergelijke onderzoeken en zeker bij dergelijke minieme verschillen t.o.v. een meerderheid moet je goed kijken naar de toegepaste metodologie om tot een dergelijke uitslag te komen. Zelf zet ik mijn vraagtekens bij de toegepaste metodologie en stel dat de moslims welliswaar de grootste minderheid vormen, maar geen meerderheid. Zeker als we daar praktiserende moslims onder verstaan. In Bosnie is het maatscappelijk eigenlijk niet geaccepteerd om je als agnost, atheist of andere minderheid te presenteren. Derhalve zie je in dergelijke onderzoeken dat mensen zich om politieke redenen bij een grotere minderheid scharen.
Vraag het bij de CIA: https://www.cia.gov/libra(...)actbook/geos/bk.html
  vrijdag 4 mei 2018 @ 13:07:46 #167
3542 Gia
User under construction
pi_178932827
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 11:48 schreef Maghrebijnse het volgende:
Kan, maar dan gaan ouders hun kinderen in landen van herkomst besnijden. Je lost er niks mee op. Het is slechts een statement.
Als dat in andere landen wél mag, dan laat je het daar maar doen.
Nederland moet dergelijke ingrepen niet uitvoeren, tenzij medisch noodzakelijk.
pi_178932936
quote:
He, die hebben dezelfde cijfers als op wikipedia. Dat is nou toevallig. Fijn ook dat er bij staat hoe ze precies aan die cijfer zijn gekomen. Ook leuk dat je de CIA in deze betrouwbaar acht. Welk land zat er nou weer achter het verdrag van Dayton, dat behalve voor het regelen van vrede, vooral gericht was op het verkrijgen van meer militaire macht in de regio om Joegoslavie te destabiliseren?
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_178933020
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 12:59 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat is niet het geval. We hebben religie meer dan ooit nodig om zelfstandig na te kunnen denken. Religie daagt het (abstracte) denken uit en vereist dat "softe" zaken als erbarmen in beslissingen worden meegenomen.
En waarom is er dan geen erbarmen met die kleine babies die vermink t worden?
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
  vrijdag 4 mei 2018 @ 13:31:28 #170
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_178933471
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 12:55 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Beide kan. Alleen verbieden is dom.
Want? :?
nee, jij dan!
  vrijdag 4 mei 2018 @ 13:33:35 #171
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_178933527
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 12:59 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat is niet het geval. We hebben religie meer dan ooit nodig om zelfstandig na te kunnen denken. Religie daagt het (abstracte) denken uit en vereist dat "softe" zaken als erbarmen in beslissingen worden meegenomen.
Wat een complete onzin zeg, alsof je er zonder religie geen medelijden bestaat. :{
nee, jij dan!
  vrijdag 4 mei 2018 @ 13:38:40 #172
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178933672
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 13:12 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

He, die hebben dezelfde cijfers als op wikipedia. Dat is nou toevallig. Fijn ook dat er bij staat hoe ze precies aan die cijfer zijn gekomen. Ook leuk dat je de CIA in deze betrouwbaar acht. Welk land zat er nou weer achter het verdrag van Dayton, dat behalve voor het regelen van vrede, vooral gericht was op het verkrijgen van meer militaire macht in de regio om Joegoslavie te destabiliseren?
De CIA is in tegenstelling tot Facebook een organisatie waar je vragen kunt stellen over het tot stand komen van die cijfers.
Maar dat gaat hier off-topic. Vooralsnog neem ik aan dat je in Bosnië terecht kunt voor een halal besnijdenis in een goed ziekenhuis.
pi_178933724
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 13:07 schreef Gia het volgende:

[..]

Als dat in andere landen wél mag, dan laat je het daar maar doen.
Nederland moet dergelijke ingrepen niet uitvoeren, tenzij medisch noodzakelijk.
Prima toch? Mij hoor je niet klagen. Lekker een vakantie uitje van maken.
  vrijdag 4 mei 2018 @ 13:43:20 #174
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178933774
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 13:31 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Want? :?
Want als mensen niet leren dat het slecht is en waarom, ze het illegaal gaan doen, of in het buitenland. Daar redt je geen kinderen mee (en daar gaat het om). Pas als een significant deel van de moslims overtuigd is dat het achterlijk is, zal het echt stoppen. Ze zullen medemoslims informeren en beschuldigen, en het bovendien het besnijden niet doorgeven aan hun kinderen als "traditie".
Bij meisjesbesnijdenis blijkt die educatie goed te werken bij het stoppen ervan.
  vrijdag 4 mei 2018 @ 13:44:40 #175
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178933806
quote:
13s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 13:33 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Wat een complete onzin zeg, alsof je er zonder religie geen medelijden bestaat. :{
Het komt in elk geval niet voor in de atheïstische "rationele" denkhoek die zich puur op wetenschap wil baseren.
  vrijdag 4 mei 2018 @ 13:49:16 #176
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_178933896
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 13:43 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Want als mensen niet leren dat het slecht is en waarom, ze het illegaal gaan doen, of in het buitenland. Daar redt je geen kinderen mee (en daar gaat het om). Pas als een significant deel van de moslims overtuigd is dat het achterlijk is, zal het echt stoppen. Ze zullen medemoslims informeren en beschuldigen, en het bovendien het besnijden niet doorgeven aan hun kinderen als "traditie".
Bij meisjesbesnijdenis blijkt die educatie goed te werken bij het stoppen ervan.
Precies, zo zou het in het ideale geval wel moeten gaan. Maar educatie duurt jaren voordat dat gevolgen heeft in de samenleving. Daarmee doe je dus niets met de slachtoffers van nu, een verbod erbij vangt dat deel ook op.
nee, jij dan!
  vrijdag 4 mei 2018 @ 13:51:56 #177
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178933957
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 13:15 schreef ietjefietje het volgende:

[..]

En waarom is er dan geen erbarmen met die kleine babies die vermink t worden?
Dat is er wel.
Let wel: het gaat om mensen die zelf slachten. Vaak ook mensen die zelf dieren castreren en zo. Die staan anders tegenover dit soort ingrepen.
Het erbarmen zit hem erin dat ze er zo voor zorgen dat
a. Het kind in het islamitisch paradijs komt en dus de genade van Allah zal kennen
b. Het kind in de Oemma wordt opgenomen
c. Het kind voldoet aan hygiënenormen en dus minder snel zal sterven.

C is, zoals eerder was genoemd, een drogreden. Die kun je met educatie uitroeien. Stel de risico's daar tegenover en men zal het erbarmen anders gaan opvatten. Doe dat massaal, zodat punt b ook komt te vervallen: het moet normaal worden dat niet-besneden mannen moslim kunnen zijn.
Hou je a over maar daar weten moslims vast weer een fijne draai aan te geven als het ze uitkomt (veel andere geboden lappen ze ook aan hun laars als dat beter uitkomt).
pi_178934042
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 13:38 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

De CIA is in tegenstelling tot Facebook een organisatie waar je vragen kunt stellen over het tot stand komen van die cijfers.
Maar dat gaat hier off-topic. Vooralsnog neem ik aan dat je in Bosnië terecht kunt voor een halal besnijdenis in een goed ziekenhuis.
Dat kan in de meeste europese landen. Wat is je punt?
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
  vrijdag 4 mei 2018 @ 13:56:25 #179
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178934057
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 13:49 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Precies, zo zou het in het ideale geval wel moeten gaan. Maar educatie duurt jaren voordat dat gevolgen heeft in de samenleving. Daarmee doe je dus niets met de slachtoffers van nu, een verbod erbij vangt dat deel ook op.
Je kunt (niet in IJsland, maar hier) de ziekenhuizen de voorlichting laten geven, met een bedenkperiode. Niet even 10 minuten bij de intake, maar een volle dag of meer educatie over alle implicaties en eventuele complicaties van de ingreep, van seks tot maatschappelijk, van hygiëne tot religie, en van biologisch tot psychisch, etc. Test aan het einde of ze het snappen. En dan kijken of ze het nog steeds willen.
  vrijdag 4 mei 2018 @ 13:56:29 #180
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_178934059
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 13:44 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het komt in elk geval niet voor in de atheïstische "rationele" denkhoek die zich puur op wetenschap wil baseren.
Uhm nee? Hoe kom je hier bij?
Empathie is zo'n basale emotie dat is gewoon evolutionair bepaald (een (oer)beschaving zonder empathie heeft immers aanzienlijk minder overlevingskans dan een eentje dat wel heeft, ook bij andere complexe dieren komt dit genoeg voor) en staat los van elke overtuiging.
nee, jij dan!
  vrijdag 4 mei 2018 @ 13:57:11 #181
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178934072
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 13:55 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Dat kan in de meeste europese landen. Wat is je punt?
Waarom was Bosnië überhaupt een punt? Ik kwam daar niet mee.
  vrijdag 4 mei 2018 @ 13:57:49 #182
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_178934084
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 13:56 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je kunt (niet in IJsland, maar hier) de ziekenhuizen de voorlichting laten geven, met een bedenkperiode. Niet even 10 minuten bij de intake, maar een volle dag of meer educatie over alle implicaties en eventuele complicaties van de ingreep, van seks tot maatschappelijk, van hygiëne tot religie, en van biologisch tot psychisch, etc. Test aan het einde of ze het snappen. En dan kijken of ze het nog steeds willen.
Dat klinkt als een dure maatregel :X
nee, jij dan!
pi_178934105
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 13:57 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Waarom was Bosnië überhaupt een punt? Ik kwam daar niet mee.
Omdat iemand stelde dat Bosnie een Islamitische staat is. Terwijl het een multiconfessioneel land is net als Nederland.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
  vrijdag 4 mei 2018 @ 13:59:23 #184
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178934118
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 13:56 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Uhm nee? Hoe kom je hier bij?
Empathie is zo'n basale emotie dat is gewoon evolutionair bepaald (een (oer)beschaving zonder empathie heeft immers aanzienlijk minder overlevingskans dan een eentje dat wel heeft, ook bij andere complexe dieren komt dit genoeg voor) en staat los van elke overtuiging.
Ik had het niet over empathie maar over erbarmen.

Verder is allang aangetoond dat empathie (meejanken) slecht is voor een soort. Compassie is beter (de ander begrijpen en niet meehuilen, maar helpen).
  vrijdag 4 mei 2018 @ 14:00:47 #185
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178934151
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 13:58 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Omdat iemand stelde dat Bosnie een Islamitische staat is. Terwijl het een multiconfessioneel land is net als Nederland.
Het is niet eens een staat...
  vrijdag 4 mei 2018 @ 14:02:36 #186
242879 Onnoman
The On And Only
pi_178934192
Uiteindelijk is de wet toch kansloos. Net als dat het in NL kansloos is vrouwenbesnijdenis te verbieden. Die moslos gaan gewoon op vakantie naar een mosloland en voeren daar de ingreep uit.
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  vrijdag 4 mei 2018 @ 14:03:19 #187
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178934208
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 13:57 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Dat klinkt als een dure maatregel :X
Maak er een groepsles van dan.

Maar ik was natuurlijk vergeten dat zielige kindjes een punt van aandacht zijn tot het geld gaat kosten.
Ik kan je vertellen dat handhaven van een "gratis" verbod ook geld kost, net als vervolging bij overtreding. Bij gevangenisstraffen wordt het helemaal duur.
pi_178934306
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 14:00 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het is niet eens een staat...
Ik weet natuurlijk ook wel dat het een federatie is (wat natuurlijk ook een staatskundige vorm is). Maar ik claim dan ook niet dat Bosnie een Islamitische staat is. Daarvoor moet je een aantal posts hoger zijn.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_178935384
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 11:51 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Wie heeft het hier over seks? Zou zeggen, waar het hart vol van is...
Tsja, ik ben niet besneden!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
  vrijdag 4 mei 2018 @ 15:02:00 #190
3542 Gia
User under construction
pi_178935447
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 13:49 schreef Gehenna het volgende:

Precies, zo zou het in het ideale geval wel moeten gaan. Maar educatie duurt jaren voordat dat gevolgen heeft in de samenleving. Daarmee doe je dus niets met de slachtoffers van nu, een verbod erbij vangt dat deel ook op.
En we kunnen ook niets meer doen aan de slachtoffers van toen.

Maar het zou al mooi zijn als toekomstige generaties dit niet meer als normaal beschouwen.
pi_178936642
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 14:58 schreef ietjefietje het volgende:

[..]

Tsja, ik ben niet besneden!
Verklaart je obsessie voor seks inderdaad.... :')
pi_178938620
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 14:02 schreef Onnoman het volgende:
Uiteindelijk is de wet toch kansloos. Net als dat het in NL kansloos is vrouwenbesnijdenis te verbieden. Die moslos gaan gewoon op vakantie naar een mosloland en voeren daar de ingreep uit.
Vrouwenbesnijdenis kan je nadien nog bestraffen. Bij mannen ligt dat moeilijker, omdat er ook medische redenen voor besnijdenis zijn.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_178938678
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 15:52 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Verklaart je obsessie voor seks inderdaad.... :')
Even serieus. Waarom emigreer je niet naar het land van je voorouders? Ik neem aan dat die uit Noord-Afrika komen (de Maghreb) en dat jij van de 2e of 3e generatie bent? Maar uit je posts spreekt een duidelijk 'ik/wij versus jullie Hollanders'-gevoel. Blijkbaar voel je je hier helemaal niet thuis. Waarom emigreer je dan niet terug, naar het land waar de mensen wel jouw normen en waarden delen? Uit je posts maak ik ook op dat je niet dom bent en een zekere mate van opleiding hebt genoten, dus in het land van herkomst word je waarschijnlijk met open armen ontvangen. Wat let je?
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
  vrijdag 4 mei 2018 @ 22:21:41 #194
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178944400
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 17:34 schreef Sicstus het volgende:

[..]

Even serieus. Waarom emigreer je niet naar het land van je voorouders? Ik neem aan dat die uit Noord-Afrika komen (de Maghreb) en dat jij van de 2e of 3e generatie bent? Maar uit je posts spreekt een duidelijk 'ik/wij versus jullie Hollanders'-gevoel. Blijkbaar voel je je hier helemaal niet thuis. Waarom emigreer je dan niet terug, naar het land waar de mensen wel jouw normen en waarden delen? Uit je posts maak ik ook op dat je niet dom bent en een zekere mate van opleiding hebt genoten, dus in het land van herkomst word je waarschijnlijk met open armen ontvangen. Wat let je?
Elders op FOK! blijkt dat de beroerde gezondheidszorg en het slechte onderwijs in de Maghreb daar debet aan zijn. Plus liquidaties in het drugsmilieu. O-)
pi_178945324
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 17:34 schreef Sicstus het volgende:

[..]

Even serieus. Waarom emigreer je niet naar het land van je voorouders? Ik neem aan dat die uit Noord-Afrika komen (de Maghreb) en dat jij van de 2e of 3e generatie bent? Maar uit je posts spreekt een duidelijk 'ik/wij versus jullie Hollanders'-gevoel. Blijkbaar voel je je hier helemaal niet thuis. Waarom emigreer je dan niet terug, naar het land waar de mensen wel jouw normen en waarden delen? Uit je posts maak ik ook op dat je niet dom bent en een zekere mate van opleiding hebt genoten, dus in het land van herkomst word je waarschijnlijk met open armen ontvangen. Wat let je?
Gossie, weer zo'n standaard reactie louter omdat ik niet dezelfde mening als jij deel. Zeg je dat tegen iedereen die het niet eens is met jou of met bepaalde wetten en zaken in Nederland? Moet iedereen met een andere mening maar vertrekken en dus ook de Nederlanders - want ook die hebben wel eens andere meningen dan de staat?
  Beste debater 2022 vrijdag 4 mei 2018 @ 23:20:22 #196
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_178945387
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 23:17 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Gossie, weer zo'n standaard reactie louter omdat ik niet dezelfde mening als jij deel. Zeg je dat tegen iedereen die het niet eens is met jou of met bepaalde wetten en zaken in Nederland? Moet iedereen met een andere mening maar vertrekken en dus ook de Nederlanders - want ook die hebben wel eens andere meningen dan de staat?
Feit. Er is geen enkele rationele, laat staan biologische, reden om mensen te besnijden. Medische noodzaak daargelaten.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_178945424
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 23:20 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Feit. Er is geen enkele rationele, laat staan biologische, reden om mensen te besnijden. Medische noodzaak daargelaten.
Lees anders mijn bericht eens en probeer een beetje te begrijpen wat ik ermee bedoel. Even los van besnijdenis.
pi_178945998
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 23:17 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Gossie, weer zo'n standaard reactie louter omdat ik niet dezelfde mening als jij deel. Zeg je dat tegen iedereen die het niet eens is met jou of met bepaalde wetten en zaken in Nederland? Moet iedereen met een andere mening maar vertrekken en dus ook de Nederlanders - want ook die hebben wel eens andere meningen dan de staat?
Nee het is accepteren of ophoepelen.
pi_178946096
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 23:17 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Gossie, weer zo'n standaard reactie louter omdat ik niet dezelfde mening als jij deel. Zeg je dat tegen iedereen die het niet eens is met jou of met bepaalde wetten en zaken in Nederland? Moet iedereen met een andere mening maar vertrekken en dus ook de Nederlanders - want ook die hebben wel eens andere meningen dan de staat?
Dus je ziet jezelf niet als Nederlander ?
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_178946175
Religie :') Dus prima maatregel.
pi_178946442
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 23:58 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Dus je ziet jezelf niet als Nederlander ?
In de categorie "open deur"...
  zaterdag 5 mei 2018 @ 00:31:56 #202
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_178946503
Ik snap niet zo goed waarom religie hier bij wordt gehaald. Ja, het vindt vaak plaats vanwege religie, maar dat kan geen argument voor of tegen zijn voor de staat. Geen medische reden -> niet doen, lijkt me een vrij simpel principe .. is dat niet nu ook al het geval, alleen niet expliciet niet?
pi_178947695
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 00:31 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Ik snap niet zo goed waarom religie hier bij wordt gehaald. Ja, het vindt vaak plaats vanwege religie, maar dat kan geen argument voor of tegen zijn voor de staat.
Je bedoelt dat het geen argument zou moeten kunnen zijn - maar dat is het wel. En niet alleen hier - ook bijvoorbeeld bij onverdoofd slachten zijn er in de wet uitzonderingen gemaakt voor religieuze redenen.
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
  zaterdag 5 mei 2018 @ 09:23:18 #204
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_178948034
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 08:29 schreef Aanstootgevend het volgende:

Je bedoelt dat het geen argument zou moeten kunnen zijn - maar dat is het wel. En niet alleen hier - ook bijvoorbeeld bij onverdoofd slachten zijn er in de wet uitzonderingen gemaakt voor religieuze redenen.
Maar er is geen enkele reden waarom we dat niet kunnen veranderen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_178948306
Ach, dat ze naar het buitenland gaan om alsnog te besnijden moet natuurlijk gewoon kunnen. Zolang we de primitiviteit maar buiten Nederland (en allicht ooit Europa) houden.
Conscience do cost.
  zaterdag 5 mei 2018 @ 13:57:48 #206
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_178952464
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 13:59 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik had het niet over empathie maar over erbarmen.

Verder is allang aangetoond dat empathie (meejanken) slecht is voor een soort. Compassie is beter (de ander begrijpen en niet meehuilen, maar helpen).
Empathie is meejanken?? Wat?
  zaterdag 5 mei 2018 @ 14:03:54 #207
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_178952536
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 13:59 schreef Lunatiek het volgende:

Ik had het niet over empathie maar over erbarmen.

Verder is allang aangetoond dat empathie (meejanken) slecht is voor een soort. Compassie is beter (de ander begrijpen en niet meehuilen, maar helpen).
Je maakt grapje, ja? :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zaterdag 5 mei 2018 @ 21:54:30 #208
3542 Gia
User under construction
pi_178960384
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 23:17 schreef Maghrebijnse het volgende:

Gossie, weer zo'n standaard reactie louter omdat ik niet dezelfde mening als jij deel. Zeg je dat tegen iedereen die het niet eens is met jou of met bepaalde wetten en zaken in Nederland? Moet iedereen met een andere mening maar vertrekken en dus ook de Nederlanders - want ook die hebben wel eens andere meningen dan de staat?
Volgens mij was dat een serieuze vraag.

Vertel eens: waarom woon je hier en niet in Marokko?
Want je spreekt inderdaad over "wij" en "zij". Moslims tegen Nederlanders, westerlingen?
Er zijn landen waar de wetten perfect passen bij jouw geloof.
  zondag 6 mei 2018 @ 04:44:21 #209
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178964778
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 14:03 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Je maakt grapje, ja? :)
Nee.
https://www.vn.nl/tegen-e(...)ligentie-paul-bloom/
Recent las ik er een beter stuk over, maar dat kan ik zo snel niet terugvinden. Maar zoeken op empathie en compassie geeft talloze hits met dezelfde boodschap: empathie is waardeloos als je mensen wilt helpen.
  zondag 6 mei 2018 @ 04:46:13 #210
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178964779
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 09:23 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Maar er is geen enkele reden waarom we dat niet kunnen veranderen.
Waarom? Het is makkelijker een onnatuurlijke dwang tot verminking uit te roeien dan de biologische noodzaak tot religie.
  zondag 6 mei 2018 @ 12:46:47 #211
3542 Gia
User under construction
pi_178968365
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 04:44 schreef Lunatiek het volgende:

Nee.
https://www.vn.nl/tegen-e(...)ligentie-paul-bloom/
Recent las ik er een beter stuk over, maar dat kan ik zo snel niet terugvinden. Maar zoeken op empathie en compassie geeft talloze hits met dezelfde boodschap: empathie is waardeloos als je mensen wilt helpen.
Deels eens.
Er zijn talloze voorbeelden waar empathie niet helpt of juist het tegenovergestelde bewerkstelligt.

Iemand met schulden help je niet met geld doneren of volledige kwijtschelding.
Je moet het gedrag aanpakken waardoor de schuld ontstaan is.

Bij besnijdenissen is het gedrag 'het moslim zijn' en je onderwerpen aan, exusez le mot, achterlijke regeltjes uit een boek wat al 14 eeuwenlang nooit herzien is.

Het geloof verbieden kan niet, denken staat vrij, goddank.
Besnijden verbieden, kan ook niet, want dan doen ze het wel in een of ander land met slechtere hygiëne dan wij hier hebben.

De enige manier om hier iets tegen te doen is voorlichting en als land hier niet aan meewerken.
Laten ze het dan elders doen, dan is elke medische nabehandeling voor eigen rekening.
  zondag 6 mei 2018 @ 16:16:17 #212
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_178971498
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 04:44 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee.
https://www.vn.nl/tegen-e(...)ligentie-paul-bloom/
Recent las ik er een beter stuk over, maar dat kan ik zo snel niet terugvinden. Maar zoeken op empathie en compassie geeft talloze hits met dezelfde boodschap: empathie is waardeloos als je mensen wilt helpen.
Jij hebt het verkeerd begrepen; wat deze meneer zegt is dat empathie in de politiek niet handig is.

Wat hij zegt:
"hij ontkent niet dat De Waal, Obama en de paus gelijk hebben: in het algemeen dient empathie om de grenzen tussen mensen te slechten. ‘It is a force against selfishness en indifference.’ "
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 6 mei 2018 @ 16:19:25 #213
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_178971567
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 04:46 schreef Lunatiek het volgende:

Waarom? Het is makkelijker een onnatuurlijke dwang tot verminking uit te roeien dan de biologische noodzaak tot religie.
Wat is een 'biologische noodzaak'? En waarom denk jij dat religie dat is?

M.i. is religie alleen maar een gereedschap voor machthebbers om de massa te controleren. En voor de individu een manier om zijn sterfelijkheid te blijven ontkennen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_178973045
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 16:19 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Wat is een 'biologische noodzaak'? En waarom denk jij dat religie dat is?

M.i. is religie alleen maar een gereedschap voor machthebbers om de massa te controleren. En voor de individu een manier om zijn sterfelijkheid te blijven ontkennen.
Ja, precies, en een religie die de mensen zo hersenspoelt dat ze de geslachtsdelen an hun eigen babies verminken......is toch wel totaal van de pot gerukt!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
  zondag 6 mei 2018 @ 17:47:50 #215
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178973083
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 16:16 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Jij hebt het verkeerd begrepen; wat deze meneer zegt is dat empathie in de politiek niet handig is.

Wat hij zegt:
"hij ontkent niet dat De Waal, Obama en de paus gelijk hebben: in het algemeen dient empathie om de grenzen tussen mensen te slechten. ‘It is a force against selfishness en indifference.’ "
Ik heb een ander (recenter) stuk gelezen. Kwam neer op "je helpt niemand door empathisch samen in een hoekje te gaan zitten huilen". Daar is nog veel meer over geschreven en de basis is dat empathie dom is.
pi_178973084
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 15:52 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Verklaart je obsessie voor seks inderdaad.... :')
Obsessie? Ik zit niet in kleine kinderen te snijden. Maar inderdaad is sex een heerlijk iets, zal ikniet ontkennen, moeten jullie dat ook al ontkennen van de profeet?
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
  zondag 6 mei 2018 @ 17:51:01 #217
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_178973136
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 17:47 schreef Lunatiek het volgende:

Ik heb een ander (recenter) stuk gelezen. Kwam neer op "je helpt niemand door empathisch samen in een hoekje te gaan zitten huilen". Daar is nog veel meer over geschreven en de basis is dat empathie dom is.
Dan snap jij niet wat empathie is. En vermoedelijk ook niet wat er over geschreven wordt. Want dit stuk snapte je ook al niet.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 6 mei 2018 @ 17:51:19 #218
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178973145
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 16:19 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Wat is een 'biologische noodzaak'? En waarom denk jij dat religie dat is?
Geloof in goden is min of meer hardwired in het brein (behalve bij geestelijk gestoorden dus).
Daar is onderzoek naar gedaan en als je even op Fok! gaat zoeken wordt dat meer dan eens genoemd dus dat ga ik niet herhalen.
pi_178973165
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 17:51 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Geloof in goden is min of meer hardwired in het brein (behalve bij geestelijk gestoorden dus).
Overtuigd atheisten zijn dus per definitie gestoord ?
  zondag 6 mei 2018 @ 17:54:38 #220
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178973195
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 17:51 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dan snap jij niet wat empathie is. En vermoedelijk ook niet wat er over geschreven wordt. Want dit stuk snapte je ook al niet.
Ik heb dat stuk niet helemaal gelezen maar kon het andere stuk zo snel niet vinden. En omdat dit NWS is waren die andere bronnen die ik vond niet officieel genoeg. VN kan ermee door.
Maar wat zou empathie dan wel zijn en waarom denk jij abusievelijk dat het hetzelfde is als erbarmen?
  zondag 6 mei 2018 @ 17:56:25 #221
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_178973217
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 17:51 schreef Lunatiek het volgende:

Geloof in goden is min of meer hardwired in het brein
Kolder. Dat denk jij, omdat je van jongs af aan gehersenspoeld bent. Als je kinderen normaal laat opgroeien, zonder indoctrinatie, zullen ze nooit om een god vragen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 6 mei 2018 @ 17:56:53 #222
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178973223
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 17:52 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Overtuigd atheisten zijn dus per definitie gestoord ?
Inderdaad, hoewel velen van hen het goddelijke proberen te onderdrukken en net zo agressief zijn als een ex-roker in een tabakszaak. Die verminken zichzelf geestelijk in plaats van gestoord te zijn.
  zondag 6 mei 2018 @ 17:58:44 #223
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178973245
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 17:56 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Kolder. Dat denk jij, omdat je van jongs af aan gehersenspoeld bent. Als je kinderen normaal laat opgroeien, zonder indoctrinatie, zullen ze nooit om een god vragen.
Ik ben atheïstisch opgevoed vriend. Dus zonder religieuze indoctrinatie van welke kant dan ook. Openbare scholen ook.
  zondag 6 mei 2018 @ 17:59:43 #224
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_178973264
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 17:54 schreef Lunatiek het volgende:

Ik heb dat stuk niet helemaal gelezen maar kon het andere stuk zo snel niet vinden.
Niet zo snugger om het te posten als argumentatie, dan.

quote:
Maar wat zou empathie dan wel zijn en waarom denk jij abusievelijk dat het hetzelfde is als erbarmen?
Waar zeg ik dat empathie en erbarmen hetzelfde zijn?

Empathie is inlevingsvermogen en daar is niks doms aan. Erbarmen is medelijden tonen en dat is wel dom.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 6 mei 2018 @ 18:01:55 #225
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_178973304
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 17:58 schreef Lunatiek het volgende:

Ik ben atheïstisch opgevoed vriend. Dus zonder religieuze indoctrinatie van welke kant dan ook. Openbare scholen ook.
En bij welk ongeluk heb je hersenschade opgelopen dan?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 6 mei 2018 @ 18:07:30 #226
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_178973423
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 17:56 schreef Lunatiek het volgende:

Inderdaad, hoewel velen van hen het goddelijke proberen te onderdrukken en net zo agressief zijn als een ex-roker in een tabakszaak.
En atheisten geestelijk gestoord noemen, is daarentegen helemaal niet agressief. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_178973470
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 18:07 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

En atheisten geestelijk gestoord noemen, is daarentegen helemaal niet aggresief. :)
  zondag 6 mei 2018 @ 18:12:10 #228
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_178973489
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 18:10 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
:)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 6 mei 2018 @ 18:12:51 #229
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178973506
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 18:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

En bij welk ongeluk heb je hersenschade opgelopen dan?
Geen hersenschade, geen ongeluk, maar beter gebruik maken van wat er is. Overtuigd atheïsten zijn doorgaans ongeïnspireerde mensen, niet-creatief, erg oppervlakkig, harteloos, ongastvrij en vooral heel bang om dom gevonden te worden (zelfs als ze het zijn). Van de weeromstuit noemen ze iedereen die het niet met hen eens is dom of gestoord (... ja, die atheïstische opvoeding haal je er niet zo simpel uit).
Op Fok! herken je hen aan hun wanhopig klampen aan wetenschappelijke theorieën en hun doorgedraaide geloof in wetenschap, wat ze niet wetenschappelijk maar dogmatisch behandelen en als een mantra herhalen. Dawson wordt als een god vereerd.
  zondag 6 mei 2018 @ 18:17:53 #230
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178973598
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 17:45 schreef ietjefietje het volgende:

[..]

Ja, precies, en een religie die de mensen zo hersenspoelt dat ze de geslachtsdelen an hun eigen babies verminken......is toch wel totaal van de pot gerukt!
Zoals eerder gesteld: in de USA gebeurt het op grote schaal omdat men gelooft in wetenschap. De achterliggende religieuze motieven van die wetenschap kent men niet meer en dat die wetenschap op dat punt dus fake is weet men niet.
Het is dus geen zuiver religieus verschijnsel en komt ook bij atheïsten voor.
  zondag 6 mei 2018 @ 18:19:49 #231
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_178973626
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 18:12 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Geen hersenschade, geen ongeluk, maar beter gebruik maken van wat er is. Overtuigd atheïsten zijn doorgaans ongeïnspireerde mensen, niet-creatief, erg oppervlakkig, harteloos, ongastvrij en vooral heel bang om dom gevonden te worden (zelfs als ze het zijn). Van de weeromstuit noemen ze iedereen die het niet met hen eens is dom of gestoord (... ja, die atheïstische opvoeding haal je er niet zo simpel uit).
Op Fok! herken je hen aan hun wanhopig klampen aan wetenschappelijke theorieën en hun doorgedraaide geloof in wetenschap, wat ze niet wetenschappelijk maar dogmatisch behandelen en als een mantra herhalen. Dawson wordt als een god vereerd.
Over overtuigd van je eigen denkbeelden gesproken... :')
pi_178973627
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 18:12 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Geen hersenschade, geen ongeluk, maar beter gebruik maken van wat er is. Overtuigd atheïsten zijn doorgaans ongeïnspireerde mensen, niet-creatief, erg oppervlakkig, harteloos, ongastvrij en vooral heel bang om dom gevonden te worden (zelfs als ze het zijn).
Tel je hippies en ietsisten hierin ook mee ?

quote:
Op Fok! herken je hen aan hun wanhopig klampen aan wetenschappelijke theorieën en hun doorgedraaide geloof in wetenschap, wat ze niet wetenschappelijk maar dogmatisch behandelen en als een mantra herhalen.
Hier zit zeker een kern van waarheid in.Helaas.
Aan de andere kant is het wel beter dan het "wetenschap is onzin, we hoeven deze antibiotica kuur niet af te maken/broeikas gassen niet te minderen/etc" alternatief.
  zondag 6 mei 2018 @ 18:20:38 #233
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178973638
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 17:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

Waar zeg ik dat empathie en erbarmen hetzelfde zijn?
Het ging niet om empathie maar om erbarmen maar Gehenna en Trashcan maken het onderscheid niet, jij corrigeert hen niet maar gaat door op hun fout. Dus.
  zondag 6 mei 2018 @ 18:21:11 #234
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_178973652
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 18:12 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Geen hersenschade, geen ongeluk, maar beter gebruik maken van wat er is. Overtuigd atheïsten zijn doorgaans ongeïnspireerde mensen, niet-creatief, erg oppervlakkig, harteloos, ongastvrij en vooral heel bang om dom gevonden te worden (zelfs als ze het zijn). Van de weeromstuit noemen ze iedereen die het niet met hen eens is dom of gestoord (... ja, die atheïstische opvoeding haal je er niet zo simpel uit).
Op Fok! herken je hen aan hun wanhopig klampen aan wetenschappelijke theorieën en hun doorgedraaide geloof in wetenschap, wat ze niet wetenschappelijk maar dogmatisch behandelen en als een mantra herhalen. Dawson wordt als een god vereerd.
Wow! Wat een agressie! Je zou haast denken dat je alle atheisten liefst zou willen ophangen of verbranden. Oh, wacht....

Ik weet dat je dit toch niet gaat lezen, maar ik neem toch de moeite, empathisch als ik ben. Atheisten zijn geen groep, zoals gelovigen wel zijn. Ze hebben elkaar niet 'nodig' voor bevestiging. Ze hebben ook geen omnipotent wezen nodig om de angst voor hun sterfelijkheid weg te nemen. Ze accepteren gewoon dat het zo is. Verder hebben ze geen 'common denominator'.
Jouw 'ervaring' dat atheisten "erg oppervlakkig, harteloos, ongastvrij" zijn, komt hoogstwaarschijnlijk omdat dat het gedrag is dat jij in anderen oproept.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 6 mei 2018 @ 18:22:15 #235
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_178973664
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 18:20 schreef Lunatiek het volgende:

Het ging niet om empathie maar om erbarmen maar Gehenna en Trashcan maken het onderscheid niet, jij corrigeert hen niet maar gaat door op hun fout. Dus.
Ik corrigeer jou, omdat je verhaal kul is.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 6 mei 2018 @ 18:24:51 #236
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178973716
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 18:19 schreef Trashcanman het volgende:

[..]

Over overtuigd van je eigen denkbeelden gesproken... :')
Nee, atheïsten op Fok! hebben geen eigen denkbeeld maar lopen als makke schapen achter Dawson aan en gedragen zich als Zijn knokploeg als er ergens theïsten gebashed kunnen worden. Dan wordt die hele mantra weer afgedraaid, vaak zelfs zonder verder op de echte topicdiscussie in te gaan :O draagt niks bij aan het forum, maakt het saai, staat echte discussie in de weg. Net als in dit topic.
  zondag 6 mei 2018 @ 18:26:17 #237
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178973739
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 18:22 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ik corrigeer jou, omdat je verhaal kul is.
Dus je vind erbarmen hetzelfde als empathie en je vindt jezelf niet dom en je negeert alle bronnen die het tegendeel beweren?
Dat noem ik gestoord ja.
  zondag 6 mei 2018 @ 18:34:12 #238
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178973901
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 18:19 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Tel je hippies en ietsisten hierin ook mee ?
Als je spirituele zwevers hippies noemt: ja, die zie ik niet als atheïsten. Ietsitsen zijn per defenitie geen overtuigd atheïsten.

quote:
Hier zit zeker een kern van waarheid in.Helaas.
Aan de andere kant is het wel beter dan het "wetenschap is onzin, we hoeven deze antibiotica kuur niet af te maken/broeikas gassen niet te minderen/etc" alternatief.

Eens! Maar het gros van de gelovigen denkt niet meer op die manier. In elk geval niet hier in het westen.
Wat je wel ziet is dat het (ook) atheïsten zijn die zich vastklampen aan wetenschap om juist te veronderstellen dat de klimaatopwarming niet bestaat en dat vaccinaties slecht zijn (want onderzoek heeft bewezen dat je er autistisch van wordt en bovendien heeft onderzoek bewezen dat het risico dat je zo'n ziekte als mazelen krijgt heel klein is).

Daarom ga ik er vanuit dat het verminken van kinderen ook niet ophoudt als je religie verbiedt. Ook zat atheïsten die hun kind graag metaal door de huid laten rammen of op zeer jonge leeftijd kosmetisch laten opereren (aan zeiloren bijvoorbeeld).
  zondag 6 mei 2018 @ 18:35:15 #239
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_178973926
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 18:26 schreef Lunatiek het volgende:

Dus je vind erbarmen hetzelfde als empathie en je vindt jezelf niet dom en je negeert alle bronnen die het tegendeel beweren?
Dat noem ik gestoord ja.
Jij hebt 1 bron genoemd die niet jouw verhaal ondersteunt, je kunt niet lezen en over of ik mezelf dom vind heb ik geen uitspraken gedaan.

Wat jij doet is mij woorden in mijn leggen en die vervolgens tegenspreken. Dan kun je net zo goed met jezelf discussieren en heb je mij niet langer nodig.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 6 mei 2018 @ 18:36:06 #240
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_178973942
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 18:24 schreef Lunatiek het volgende:

staat echte discussie in de weg.
Zegt 'ie... :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 6 mei 2018 @ 18:39:39 #241
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_178974003
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 18:20 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het ging niet om empathie maar om erbarmen maar Gehenna en Trashcan maken het onderscheid niet, jij corrigeert hen niet maar gaat door op hun fout. Dus.
Iemand die empathie als meejanken uitlegt gaat zeuren over anderen corrigeren.

Als je dan zo nodig een normale discussie zou willen zou je die over het paard getilde toon kunnen laten varen.
  zondag 6 mei 2018 @ 18:42:32 #242
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178974072
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 18:21 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ik weet dat je dit toch niet gaat lezen, maar ik neem toch de moeite, empathisch als ik ben. Atheisten zijn geen groep, zoals gelovigen wel zijn.
Dat zou je niet zeggen als je ze op Fok! bezig ziet.

Ik bedoel, je hebt atheïsten en daar is niet veel mis mee. Maar hier op Fok! heb je overtuigd atheïsten die het atheïsme als een evangelie uitdragen en zich daarbij beschermd voelen door de groep.
Ik heb ook niks tegen christenen of moslims, behalve als ze als die overtuigd atheïsten proberen me te bekeren. Alleen vind ik die christenen, moslims of ietsiten niet op Fok!, wel die evangeliserende overtuigd atheïsten die voortdurend anderen op agressieve toon van hun gelijk proberen te overtuigen. Ja, dat roept agressie op en toevallig ben ik niet uit het nest dat opdraagt dan je andere wang toe te keren.

Maar jij vind het dus serieus een werkbare oplossing om religie uit te roeien om kindermishandeling te stoppen?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 6 mei 2018 @ 18:48:01 #243
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_178974210
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 18:42 schreef Lunatiek het volgende:

Dat zou je niet zeggen als je ze op Fok! bezig ziet.
Fok accepteren als een representatie van de bevolking. :)

quote:
Maar jij vind het dus serieus een werkbare oplossing om religie uit te roeien
Ik kan geen enkel nadelig effect bedenken bij het verdwijnen van religie. Ik zie wel een heleboel agressie verdwijnen als religie verdwijnt.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_178974232
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 18:34 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Als je spirituele zwevers hippies noemt: ja, die zie ik niet als atheïsten. Ietsitsen zijn per defenitie geen overtuigd atheïsten.
Duidelijk - maar dan ben ik wel benieuwd naar een bron dat atheisten minder creatief zouden zijn.
Als we kijken naar wetenschappelijke ontwikkelingen, kunstwerken, muziek etc. per hoofd lijken atheisten mij gemiddeld juist een factor 1000 ofzo creatiever dan christenen of moslims.
Wel aanzienlijk minder creatief dan Joden; maar niet alle gelovigen zijn nu eenmaal joods ;)

quote:
Eens! Maar het gros van de gelovigen denkt niet meer op die manier. In elk geval niet hier in het westen.
Hier in Nederland niet. Nog niet.
Maar in de VS ? Daar gaan ze nog veel en veel verder.

quote:
Wat je wel ziet is dat het (ook) atheïsten zijn die zich vastklampen aan wetenschap om juist te veronderstellen dat de klimaatopwarming niet bestaat en dat vaccinaties slecht zijn (want onderzoek heeft bewezen dat je er autistisch van wordt en bovendien heeft onderzoek bewezen dat het risico dat je zo'n ziekte als mazelen krijgt heel klein is).
Ook waar.

quote:
Daarom ga ik er vanuit dat het verminken van kinderen ook niet ophoudt als je religie verbiedt. Ook zat atheïsten die hun kind graag metaal door de huid laten rammen of op zeer jonge leeftijd kosmetisch laten opereren (aan zeiloren bijvoorbeeld).
Deprimerend :(
Maar goed. Dan mag tenminste iedereen het - en niet alleen gelovigen ;)
pi_178974509
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 18:17 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Zoals eerder gesteld: in de USA gebeurt het op grote schaal omdat men gelooft in wetenschap. De achterliggende religieuze motieven van die wetenschap kent men niet meer en dat die wetenschap op dat punt dus fake is weet men niet.
Het is dus geen zuiver religieus verschijnsel en komt ook bij atheïsten voor.
Nee, en wat dan nog, het verbod is om babies niet meer te verminken van alle rassen, godsdiensten etc!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
  zondag 6 mei 2018 @ 19:21:26 #246
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178974966
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 18:49 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Duidelijk - maar dan ben ik wel benieuwd naar een bron dat atheisten minder creatief zouden zijn.
Als we kijken naar wetenschappelijke ontwikkelingen, kunstwerken, muziek etc. per hoofd lijken atheisten mij gemiddeld juist een factor 1000 ofzo creatiever dan christenen of moslims.
Wel aanzienlijk minder creatief dan Joden; maar niet alle gelovigen zijn nu eenmaal joods ;)

Het ging niet over atheïsten, maar over de overtuigd atheïsten. Die steeds het weinig creatieve zelfde riedeltje neerplempen op Fok! }:|
  zondag 6 mei 2018 @ 19:32:09 #247
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178975218
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 18:48 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

Ik kan geen enkel nadelig effect bedenken bij het verdwijnen van religie. Ik zie wel een heleboel agressie verdwijnen als religie verdwijnt.
De Sovjet-Unie was inderdaad een uiterst vreedzaam arbeidersparadijs na het afschaffen van het opium voor het volk :')

Wat je weigert te zien is dat het om mensen gaat. Mensen die agressief willen zijn, vinden altijd wel een reden om agressief te zijn, en die reden wordt meestal gevonden in verschillen tussen groepen mensen.

Zoals eerder aangehaald zie je dat ook atheïsten kinderen verminken. Dat is niet voorbehouden aan gelovigen.
Het voordeel van een gereguleerde religie is dat er machtshebbers zijn die de trend kunnen buigen als ze willen. En precies het ontbreken van dergelijke machtshebbers is het probleem bij de islam: er is daar geen paus of opperrabbijn die de gelovigen vertelt dat de besnijdenis symbolisch opgevat moet worden en dat het oké is dat als je per se wilt je daarover zelf mag beslissen als je volwassen bent.
Natuurlijk zijn machtshebbers daarin conservatief omdat ze hun machtspositie niet willen verliezen, maar moderne pausen hebben al wat stappen gemaakt om middeleeuwse denkwijzen formeel af te schaffen, denk aan de positie van vrouwen en homoseksuelen of de betekenis van de hel.
  zondag 6 mei 2018 @ 20:04:10 #248
3542 Gia
User under construction
pi_178975924
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 17:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

Empathie is inlevingsvermogen en daar is niks doms aan.
Maar het helpt niemand.
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 17:52 schreef Kassamiep het volgende:
Overtuigd atheisten zijn dus per definitie gestoord ?
Iedereen gelooft ergens in, of dat nu een godheid is, dat een zwarte kat ongeluk brengt of het kruisen van je vingers voor het winnen van een prijs in een loterij.

Religie is een vereniging van mensen die ongeveer hetzelfde geloven, die onderverdeeld is in kleinere clubjes vanwege de onderlinge verschillen.

Het behoren tot een religie is je vaak van huis uit opgelegd en sommige religies dulden geen afvalligen, waaruit blijkt dat religie an sich geen eigen keus is.

Bij atheïsten hebben de ouders gekozen hun kind geen religie in te douwen. Da's de andere kant; vaak dulden die ouders niet dat hun kind voor een religie zou kiezen. Dus ook geen eigen keus.

Heb je religie nodig?
Nee, ik vind van niet.
pi_178977004
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 19:16 schreef Szikha2 het volgende:

Tolerantie richting religie is ver te zoeken in het o zo tolerante westen.
Dat is dan ook precies de reden dat het Westen tolerant is.
pi_178977013
Prima idee overigens.
  zondag 6 mei 2018 @ 22:50:41 #251
224960 highender
Travellin' Light
pi_178979843
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 20:04 schreef Gia het volgende:
Bij atheïsten hebben de ouders gekozen hun kind geen religie in te douwen. Da's de andere kant; vaak dulden die ouders niet dat hun kind voor een religie zou kiezen. Dus ook geen eigen keus.
Vanaf een bepaalde leeftijd is er alle vrijheid om die keuze te maken. Dat de keuze om alsnog voor een specifieke religie te kiezen weinig voor komt geeft enkel aan dat indoctrinatie een machtig instrument is.
  zondag 6 mei 2018 @ 23:05:42 #252
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178980139
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 20:48 schreef Mr.Major het volgende:

[..]

Dat is dan ook precies de reden dat het Westen tolerant is.
Die tolerantie was er ook voor de secularisatie. Landen als Marokko en Perzië waren ooit ook heel tolerant. Israel is bijzonder tolerant.
  zondag 6 mei 2018 @ 23:07:06 #253
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178980171
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 22:50 schreef highender het volgende:

[..]

Vanaf een bepaalde leeftijd is er alle vrijheid om die keuze te maken. Dat de keuze om alsnog voor een specifieke religie te kiezen weinig voor komt geeft enkel aan dat indoctrinatie een machtig instrument is.
Bron?
Ik ken heel veel mensen met een atheïstische achtergrond die later in hun leven toch een religie kozen of zich minstens spiritueel openstelden voor goden oid.
pi_178983194
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 23:07 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Bron?
Ik ken heel veel mensen met een atheïstische achtergrond die later in hun leven toch een religie kozen of zich minstens spiritueel openstelden voor goden oid.
Ik geloof er niets van. De kerken lopen al jaren leeg, we hebben sinds kort meer ongelovigen dan gelovigen in Nederland. De enige religieuzen van noemenswaardige omvang die erbij komen is door immigratie en de nakomelingen van die immigranten. Het enige getal over bekeerden dat ik ooit heb gezien betrof islam bekeringen en dat zijn er in NL ongeveer 500 per jaar, peanuts dus.

[ Bericht 11% gewijzigd door truthortruth op 07-05-2018 08:28:55 ]
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  maandag 7 mei 2018 @ 09:06:42 #255
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178983743
Niet iedereen die het geloof vind op latere leeftijd doet dat geregistreerd. Vaak gaat het meer om ietsisme of ander spiritueel bewustzijn, vaak eclectisch. Ik ken ook best wat mensen die niet meer naar de kerk gaan en zich hebben uitgeschreven, maar nog wel gelovig zijn (op een andere manier dan de kerk voorschrijft).
pi_178983899
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 20:04 schreef Gia het volgende:

[..]

Maar het helpt niemand.
Als hulp in jouw ogen alleen maar is 'ergens een oplossing voor vinden', dan zal empathie niet helpen nee. Maar soms wil iemand gewoon zijn/haar hart luchten. En dan is empathie hartstikke geschikt als hulp.

[ Bericht 1% gewijzigd door probeer op 07-05-2018 09:27:54 ]
"Pools are perfect for holding water"
  maandag 7 mei 2018 @ 09:58:53 #257
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_178984414
quote:
1s.gif Op maandag 7 mei 2018 09:06 schreef Lunatiek het volgende:
Niet iedereen die het geloof vind op latere leeftijd doet dat geregistreerd. Vaak gaat het meer om ietsisme of ander spiritueel bewustzijn, vaak eclectisch. Ik ken ook best wat mensen die niet meer naar de kerk gaan en zich hebben uitgeschreven, maar nog wel gelovig zijn (op een andere manier dan de kerk voorschrijft).
De groep die niet religieus is, maar nog wel ingeschreven staat (want geen zin om uit te schrijven, of domweg geen benul van de inschrijving) lijkt me aanzienlijk groter dan andersom, ik ken echt hordes mensen die totaal niet meer religieus zijn, maar slechts een enkeling die zich daadwerkelijk hebben uitgeschreven.
nee, jij dan!
pi_178985293
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 23:05 schreef Lunatiek het volgende:
Die tolerantie was er ook voor de secularisatie. Landen als Marokko en Perzië waren ooit ook heel tolerant. Israel is bijzonder tolerant.
Deze had ik gemist. Die tolerantie was er misschien voor de mensen van 'het boek' om het zo maar te zeggen. Maar tolerantie richting atheïsten, die werden en worden verketterd.

quote:
1s.gif Op maandag 7 mei 2018 09:06 schreef Lunatiek het volgende:
Niet iedereen die het geloof vind op latere leeftijd doet dat geregistreerd. Vaak gaat het meer om ietsisme of ander spiritueel bewustzijn, vaak eclectisch. Ik ken ook best wat mensen die niet meer naar de kerk gaan en zich hebben uitgeschreven, maar nog wel gelovig zijn (op een andere manier dan de kerk voorschrijft).
Maar dat is dus niet tot een religie bekeren zoals je suggereert.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  maandag 7 mei 2018 @ 15:38:36 #259
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_178991276
Inmiddels is de Partij voor de Dieren blijkbaar een petitie gestart: https://www.petitie24.nl/petitie/1807/verbied-jongensbesnijdenis

Fun fact: op die pagina krijg je o.a. reclame te zien voor "Besnijdenis kliniek VATAN" te zien. Leve Google Ads. Nét niet he... :')
pi_178992258
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2018 15:38 schreef Qarrad het volgende:
Inmiddels is de Partij voor de Dieren blijkbaar een petitie gestart: https://www.petitie24.nl/petitie/1807/verbied-jongensbesnijdenis

Fun fact: op die pagina krijg je o.a. reclame te zien voor "Besnijdenis kliniek VATAN" te zien. Leve Google Ads. Nét niet he... :')
:D
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  maandag 7 mei 2018 @ 17:46:25 #261
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_178994476
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2018 15:38 schreef Qarrad het volgende:
Inmiddels is de Partij voor de Dieren blijkbaar een petitie gestart: https://www.petitie24.nl/petitie/1807/verbied-jongensbesnijdenis
^O^
quote:
Fun fact: op die pagina krijg je o.a. reclame te zien voor "Besnijdenis kliniek VATAN" te zien. Leve Google Ads. Nét niet he... :')
:')
nee, jij dan!
pi_178997678
Ik heb gedoneerd...wie volgt?
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')