Maar je weet als chauffeur van een LZV dat deze standaardtijden niet voor jou gelden. Beetje vreemd om hiervoor een procedure voor op te starten.quote:Hoe werkt een roodlichtcamera precies?
De roodlichtcamera wordt aangestuurd door twee lussen in het wegdek die net ná de stopstreep liggen (zie foto hiernaast).
De tussenruimte is 0,5 of 1 meter zodat ook de snelheid gemeten kan worden én de set lussen niet door 2 voertuigen gelijktijdig bezet kunnen zijn.
Een auto die bij rood licht over deze twee lussen rijdt, veroorzaakt een verstoring in het magnetische veld dat rondom die lussen ligt en de camera registreert dat er door rood wordt gereden en 'flitst'. De camera wordt pas in werking gesteld 'ergens' tussen nul en één seconde nadat het licht naar rood is gegaan. Zo wordt degene die door geel/oranje rijdt niet afgestraft. De politie stelt deze 'pardontijd' in, maar niet duidelijk is op basis waarvan deze tijd daadwerkelijk wordt bepaald.
Een meting wordt pas gedaan ná een seintje (puls) vanuit de lussen en altijd met een check van de stand van het verkeerslicht (rood/geel/groen). Voor het roodrijden wordt het ogenblik dat het voertuig over de eerste lus ná de stopstreep rijdt vergeleken met de stand van het verkeerslicht (al dan niet rood of groen).
Foto
Lussen ná de stopstreep die zorgen dat de camera wordt aangestuurd om negatie van roodlicht tegen te gaan.
Bij rood, en dus een overtreding, maakt de roodlichtcamera twee foto's. De eerste foto registreert de overtreding. De tweede foto registreert of het voertuig nog stopt op de eerste lus of doorgereden is en ook de tweede lus heeft bezet. Voor het vaststellen van snelheid wordt de tijdspanne gemeten tussen het moment waarbij het voertuig na de eerste lus (na de stopstreep) over de tweede lus (na de stopstreep) rijdt. Gecheckt wordt of de maximumsnelheid wordt overtreden en of door rood c.q. groen gereden is. Dus niet alleen of je door rood rijdt, maar ook of je te hard door rood rijdt of te hard door groen. In alle gevallen levert het een bekeuring op, de één hoger dan de andere. De flits gaat in éénduizenste van een seconde; bij digitale camera’s is dat een onzichtbare (infrarode) flits.
Doorgaans liggen er per rijstrook op diverse punten (op 150 of 100 meter en 50 of 25 meter lussen + net voor de stopstreep) zodat de regelautomaat ‘weet’ of er voertuigen aan komen rijden of staan te wachten c.q. de wachtrij is verdwenen en het licht naar rood kan. Deze hebben dus niets te maken met de handhaving van het rode verkeerslicht.
In 10m stop je een LZV niet, op het moment dat je voet op het pedaal staat had ie hoogstens 5m over...quote:Op zaterdag 10 maart 2018 16:18 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
Dus je reed met 26 km/h. Of te wel 7,23 meter per seconde. Bij de eerste foto sprong het verkeerslicht 0,8 seconde geleden op rood. Dat is dan ongeveer 5, 78 meter geleden. Een beetje ruw inschattend was je cabine al voorzijde stopstreep en kon je dat niet zien.
Binnen de geeltijd en roodtijd bij de eerste foto heb je met 26 km/h heb je ongeveer 30,33 meter afgelegd. Op het moment dat het licht op geel sprong was je dus ongeveer ruw geschat een meter of 10 voor de stopstreep.
14 wat?quote:Op zaterdag 10 maart 2018 16:00 schreef Sounddragon het volgende:
Helemaal ruk als je er gewoon 14 en een kilometer of 3-4 voor nodig hebt om weer aan die 80 te komen, maar het is wat het is..
Haal je überhaupt niet of het nou een LZV is of niet. Dat bedoel ik dan ook dat je er soms gewoon eentje moet pakken.quote:Op zaterdag 10 maart 2018 16:34 schreef derLudolf het volgende:
[..]
In 10m stop je een LZV niet, op het moment dat je voet op het pedaal staat had ie hoogstens 5m over...
Die hoef je dus niet te pakken, je had simpelweg niet kunnen stoppen. Je hebt je gewoon aan de regels gehouden, echter lag je snelheid dusdanig laag dat in die geeltijd jouw combinatie nooit geheel over de stopstreep kon komen. Lijkt mij een prima reden voor vrijspraak.quote:Op zaterdag 10 maart 2018 16:37 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Haal je überhaupt niet of het nou een LZV is of niet. Dat bedoel ik dan ook dat je er soms gewoon eentje moet pakken.
Die link had ik ook gevonden, er staat echter niets over hoe een registratie wordt afgehandeld als het voertuig met de voorzijde voorbij de stopstreep is op het moment dat het verkeerslicht rood uitstraaltquote:
Waar staat dat? Hoezo zouden de regels voor een LZV-chauffeur op dit gebied afwijken?quote:Maar je weet als chauffeur van een LZV dat deze standaardtijden niet voor jou gelden. Beetje vreemd om hiervoor een procedure voor op te starten.
quote:Ben zelf ook chauffeur en soms moet je even die boete pakken, je kan moeilijk midden op het kruispunt stoppen. Hoort erbij als je het mij vraagt.
Dat betekent dat ik maar gewoon een vorm van russisch roulette speel. Wordt het geel op het moment dat ik nog 11 meter (eigen berekening) van de stopstreep ben, dan heb ik gewoon pech en zie ik 239 Euro op m'n volgende salarisstrookje in mindering gebracht. Werkelijk? Ik geloof niet dat dit erbij hoort. In ieder geval niet als de marge ergens rond de nul is.quote:Op zaterdag 10 maart 2018 16:00 schreef Sounddragon het volgende:
Aan de ene kant is het kut dat VRI's vaak niet berekend zijn op LZV's, aan de andere kant moet je als LZV coureur daar rekening mee houden.. Beetje geven en nemen... In de praktijk wil je vaak nemen.. Ik reed vaak zwaar (100+ ton) en dan heb je datzelfde dilemma ook vaak.. Stop and go penalties noemden we dat.. Helemaal ruk als je er gewoon 14 en een kilometer of 3-4 voor nodig hebt om weer aan die 80 te komen, maar het is wat het is..
Ik gok versnellingen. Kruip laag, kruip hoog, daarna alle versnellingen tot 6 hoog.quote:
Dit komt aardig in de buurt van de getallen die ik ook had.quote:Op zaterdag 10 maart 2018 16:18 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
Dus je reed met 26 km/h. Of te wel 7,23 meter per seconde. Bij de eerste foto sprong het verkeerslicht 0,8 seconde geleden op rood. Dat is dan ongeveer 5, 78 meter geleden. Een beetje ruw inschattend was je cabine al voorzijde stopstreep en kon je dat niet zien.
Binnen de geeltijd en roodtijd bij de eerste foto heb je met 26 km/h heb je ongeveer 30,33 meter afgelegd. Op het moment dat het licht op geel sprong was je dus ongeveer ruw geschat een meter of 10 voor de stopstreep.
Tenminste als ik dit even goed heb berekend.
gewoon alles met splitter behalve 1 en 2.. En dan niet tot 6 maar tot 8. Potentieel dus 16 versnellingen maar de laagste 2 niet splitten, dat hoeft niet.. Je kunt in principe tot 4 niet te splitten qua power, maar dan gaat ie die versnellingen wel vanaf heel laag tot heel hoog doortrekken, en dan krijg je pluimpjes.. Staat stoer, is niet zo fijn voor het milieu en de bak. Je kunt ook de eerste versnelling overslaan, maar dan ga je 100 ton aan de rol brengen op je koppelingsplaat.. Same shit; niet goed voor je materiaal.quote:Op zondag 11 maart 2018 08:29 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik gok versnellingen. Kruip laag, kruip hoog, daarna alle versnellingen tot 6 hoog.
Bij je baas bedingen dat hij lekker die bekeuring betaalt. Hij wil met LZV's werken.quote:Op zondag 11 maart 2018 08:27 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Die link had ik ook gevonden, er staat echter niets over hoe een registratie wordt afgehandeld als het voertuig met de voorzijde voorbij de stopstreep is op het moment dat het verkeerslicht rood uitstraalt
[..]
Waar staat dat? Hoezo zouden de regels voor een LZV-chauffeur op dit gebied afwijken?
[..]
[..]
Dat betekent dat ik maar gewoon een vorm van russisch roulette speel. Wordt het geel op het moment dat ik nog 11 meter (eigen berekening) van de stopstreep ben, dan heb ik gewoon pech en zie ik 239 Euro op m'n volgende salarisstrookje in mindering gebracht. Werkelijk? Ik geloof niet dat dit erbij hoort. In ieder geval niet als de marge ergens rond de nul is.
Had ik inderdaad laat geel, dan had ik er een soort van vrede mee gehad. Maar dit? Nee. Nog niet misschien.
een hond heeft een baas.quote:Op zondag 11 maart 2018 12:27 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Bij je baas bedingen dat hij lekker die bekeuring betaalt. Hij wil met LZV's werken.
Ik dacht aan deze (12 vooruit, met kruipversnellingen):quote:Op zondag 11 maart 2018 11:45 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
gewoon alles met splitter behalve 1 en 2.. En dan niet tot 6 maar tot 8. Potentieel dus 16 versnellingen maar de laagste 2 niet splitten, dat hoeft niet.. Je kunt in principe tot 4 niet te splitten qua power, maar dan gaat ie die versnellingen wel vanaf heel laag tot heel hoog doortrekken, en dan krijg je pluimpjes.. Staat stoer, is niet zo fijn voor het milieu en de bak. Je kunt ook de eerste versnelling overslaan, maar dan ga je 100 ton aan de rol brengen op je koppelingsplaat.. Same shit; niet goed voor je materiaal.
Not gonna happen, die hebben gewoon de bekeuring ingehouden op m'n salaris. Er is een reden waarom ik ben gestopt met rijden. (ik ga weer de elektro in)quote:Op zondag 11 maart 2018 12:30 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
een hond heeft een baas.
Maar.. Zijn werkgever zou dit soort issues wel moeten oppikken voor zijn mensen.
Idd. Zo'n praktijken krijg je ervan. Heb ook eens door rood gereden ongemerkt. Als ik nu oranje heb maak ik een noodstop van jawelste en hoop ik dat er geen chauffeur achter mij rijdt.quote:Op zondag 11 maart 2018 08:49 schreef Ridocar het volgende:
Ik had ook wat collega's gesproken en een daarvan had precies hetzelfde verhaal. Ook geel, ook prent, ook ongegrond bezwaar. Hij heeft toen zijn verlies genomen en laten doen.
Nu nadert hij het verkeerslicht altijd staand, over het stuur hangend, naar het verkeerslicht kijkend, en als 'ie ook maar een flintertje geel ziet trekt hij de handrem erop.
Ik heb het nog nooit meegenaakt, maar ergens tussen de 30 en 40 en dan alle wielen stil is volgens mij ook niet de oplossing en bovendien gevaarlijk, maar dit soort dingen ga je wel krijgen.
Anderen wachten het af, maar als dit leidt tot niets (als in, het apparaat heeft gelijk) dan rijden ze om (ik dacht dat dit zo'n 14 km extra is)
8 bak stapel-splitter idd.quote:Op zondag 11 maart 2018 12:31 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik dacht aan deze (12 vooruit, met kruipversnellingen):
[ afbeelding ]
Maar jij had een 16-bak, Ik neem aan zo'n standaardroerknobbel:
[ afbeelding ]
Ik zou binnen zes maanden iets moeten horen. Ondertussen heb ik een ontvangstbevestiging gekregen, dus is het afwachten. Bij nieuws post ik weer.quote:
Ik had niet meer gereageerd, maar dat is standaard. Eerste bezwaar gaat ongelezen de prullenbak in. De ovj wil je alleen maar naaien, je zult in beroep moeten bij de kantonrechter om je gelijk te halen. Loop je nog kans dat de ovj alsnog zijn keutel in trekt, want pas dan gaat er eens een mens serieus naar je beroep/bezwaar gaat kijken.quote:Op zondag 11 maart 2018 08:49 schreef Ridocar het volgende:
Ik had ook wat collega's gesproken en een daarvan had precies hetzelfde verhaal. Ook geel, ook prent, ook ongegrond bezwaar. Hij heeft toen zijn verlies genomen en laten doen.
Het wordt niet gelezen. Gaat ongelezen retour afzender met een afwijzing.quote:Op zondag 11 maart 2018 12:21 schreef Ivo1985 het volgende:
Ik kan niet anders dan aansluiten bij de berekeningen van Pizza_Boom. De bezwaren-behandelaar die dat vervolgens niet snapt en de sanctie niet intrekt, is ongeschikt voor zijn taak.
Je doet 7 m/s en je reactietijd is ongeveer 0.3. Dus je begint te remmen 8 mtr voor de stopstreep en zal net voorbij de streep stilstaan. Is niet ideaal, maar het kan wel. Doorrijden betekent namelijk dat je 15 seconden lang bezig bent de kruising over te steken en het overige verkeer al lang groen heeft = potentieel gevaarlijk. En daar zal zeker rekening mee worden gehouden bij het wegen van het oordeel.quote:Op zaterdag 10 maart 2018 16:34 schreef derLudolf het volgende:
In 10m stop je een LZV niet, op het moment dat je voet op het pedaal staat had ie hoogstens 5m over...
Reactietijd van 0,3? Er wordt gerekend met 1. Maar bespaar je de moeite, ik heb e.e.a. op de vorige pagina vrij helder uiteen gezet en uitgerekend, mét daarbij de rekenwaardes van de overheid.quote:Op maandag 16 april 2018 17:12 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Je doet 7 m/s en je reactietijd is ongeveer 0.3. Dus je begint te remmen 8 mtr voor de stopstreep en zal net voorbij de streep stilstaan. Is niet ideaal, maar het kan wel. Doorrijden betekent namelijk dat je 15 seconden lang bezig bent de kruising over te steken en het overige verkeer al lang groen heeft = potentieel gevaarlijk. En daar zal zeker rekening mee worden gehouden bij het wegen van het oordeel.
Met 40 of 50 km/h ga je er een stukje sneller doorheen en heb je nergens last van.quote:Op maandag 16 april 2018 13:46 schreef ACT-F het volgende:
Wat mij opvalt is dat op de eerst foto de roodtijd 0,8 seconde is. Dat klopt, want zodra het licht op rood springt heb je 0,8 seconde respijt. Op de tweede foto zie ik 3,6 seconden. Dat is kort nadat je de detectielussen met de achterste wielen gepasseerd bent. Daarmee klopt de intervaltijd van 2,871 seconden redelijk. Is het zo dat je moest afremmen op je voorligger? Want als je met 2,8 seconden zo weinig afstand gemaakt hebt klopt of de roodtijd en de snelheid op de 2e foto niet, of je moest flink afremmen.
https://goo.gl/maps/3Fu5A83qs1D2
De eerste foto is de relevante foto voor de meting. De tweede om aan te tonen dat je niet op de lussen bent gestopt maar bent doorgereden. Het lijkt erop dat je bekeurd bent omdat je te langzaam reed of omdat je moest afremmen op je voorligger. Ik vind 3,4 seconden geeltijd te kort voor zo'n lange combinatie die gewoon RDW goedgekeurd is.
Voor de gemiddelde mens is 0.3 een hele normale reactietijd.quote:Op maandag 16 april 2018 18:26 schreef Pizza_Boom het volgende:
Reactietijd van 0,3? Er wordt gerekend met 1.
Waar haal je die 0.3 vandaan? P_B heeft een bron die door de overheid wordt gehanteerd, jij hebt er momenteel geen.quote:Op maandag 16 april 2018 18:29 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Voor de gemiddelde mens is 0.3 een hele normale reactietijd.
Volgens het OM heeft een alerte bestuurder een reactietijd van ongeveer 1 seconde. Aangezien het OM dit zelf op haar website vermeldt en het OM ook graag wil dat deze bekeuring betaald gaat worden, houden we dus ook deze ene seconde aan. Dit is namelijk een gegeven dat ook wordt meegenomen in de programmering van een kruispunt.quote:Op maandag 16 april 2018 18:29 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Voor de gemiddelde mens is 0.3 een hele normale reactietijd.
En de overheid heeft natuurlijk altijd gelijk.quote:Op maandag 16 april 2018 18:39 schreef Ridocar het volgende:
P_B heeft een bron die door de overheid wordt gehanteerd, jij hebt er momenteel geen.
Nee, dat houden ze als maat aan. Maar zoals bij alle verkeersregels zit er een marge op. De reactiesnelheid van de mens is veel sneller.quote:Op maandag 16 april 2018 18:40 schreef Pizza_Boom het volgende:
Volgens het OM heeft een alerte bestuurder een reactietijd van ongeveer 1 seconde.
En deze llink het over 1 seconde in het verkeer en legt ook uit waarom.quote:Op maandag 16 april 2018 18:53 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En de overheid heeft natuurlijk altijd gelijk.
https://inask.nl/index.php/10-Onderwerpen/Beweging/40-Reactietijd
Overigens zat ik er naast. Sorry. Het is 0.2 seconden.
Inderdaad. Alsof een zeer ervaren vrachtwagenchauffeur moet nadenken wat hij moet doen als het verkeerslicht op oranje springt.quote:Op maandag 16 april 2018 19:03 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
En deze llink het over 1 seconde in het verkeer en legt ook uit waarom.
Ik mag hopen van wel.quote:Op maandag 16 april 2018 19:05 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Inderdaad. Alsof een zeer ervaren vrachtwagenchauffeur moet nadenken wat hij moet doen als het verkeerslicht op oranje springt.
Ik mag toch godverdomme hopen van niet.quote:
Ik snap dat je als niet-beroepschauffeur graag bevestigd wilt zien dat een vrachtwagenchauffeur maar een hersenloze boerenkinkel is die alleen maar digitaal hoeft te denken: verkeerslicht geel = rem trappen, getalletje op het bord = gasgeven tot het getalletje op de snelheidsmeter...quote:Op maandag 16 april 2018 19:08 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik mag toch godverdomme hopen van niet.
Ik vind een beroepschauffeur (1 van) de meest respectvolle bestuurders op de weg. De rest van de gebruikers zijn allemaal wannabees. Soms raken beroepschauffeurs hun geduld kwijt door randdebielen op de weg maar dat moeten ze zeker niet doen. Dat geldt ook voor de verkeerslichten... Als je beheerst kan rijden, dan verdien je wel alle respect. Ik geef het toe... ik probeer het maar lukt me niet altijd en ben niet eens een beroepschauffeur.quote:Op maandag 16 april 2018 19:08 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik mag toch godverdomme hopen van niet.
Hier ben ik het niet mee eens, als ik de gehele berekening hier snap is dit type bekeuring onmogelijk te voorkomen. Dat is dus een fout in de afstelling van dit kruispunt, of een fout in de verkeerswet.quote:Op dinsdag 17 april 2018 09:22 schreef Fyrefox het volgende:
[..]
Enfin, gewoon betalen en door gaan. Zonde van je tijd en je energie die je daarin steekt.
Als de berekening fout is of onmogelijk dan moet je het zeker aanvechten. Door groen rijden en als nog boete is niet terecht, door oranje rijden met een lange oplegger is disbutabel en vragen om discussies.quote:Op dinsdag 17 april 2018 09:38 schreef Cultuur058 het volgende:
[..]
Hier ben ik het niet mee eens, als ik de gehele berekening hier snap is dit type bekeuring onmogelijk te voorkomen. Dat is dus een fout in de afstelling van dit kruispunt, of een fout in de verkeerswet.
Daarbij is deze bekeuring het loon van twee dagen werken,
Als de chaffeur hier direct op het oranje licht had gereageerd door vol op de rem te trappen, was hij midden op het kruispunt tot stilstand gekomen.quote:Op dinsdag 17 april 2018 10:11 schreef Fyrefox het volgende:
[..]
Als de berekening fout is of onmogelijk dan moet je het zeker aanvechten. Door groen rijden en als nog boete is niet terecht, door oranje rijden met een lange oplegger is disbutabel en vragen om discussies.
Ik zie bij Leeuwarden ok dagelijks vrachtwagens die oprijden zodra het verkeerslicht op groen gaat, licht gaat al naar rood terwijl de trailer nog onder het verkeerslicht rijdt. Dan moet dit deel van de combinatie nog de kruising over. Verkeer uit andere richtingen begint met oprijden en gaat vervolgens fijn claxoneren.quote:Op dinsdag 17 april 2018 11:10 schreef Sigaartje het volgende:
In de regelgeving zou iets opgenomen moeten worden over lange voertuigen.
Ander verkeer ziet ook wel dat zo’n gevaarte tijd nodig heeft op een kruising. Omdat zo’n geval langzaam optrekt zie ik het niet als gevaar als tijdens het optrekken de boel op rood springt.
Ik denk dat de chauffeur er niet zoveel aan kan doen.
Je rijdt 26km/h 's nachts op een kruising waar geen ander verkeer is dan de vrachtwagen voor je. Als je dan een seconde nodig hebt om de situatie te overzien, moet je misschien geen chauffeur zijn.quote:Op maandag 16 april 2018 23:08 schreef Ridocar het volgende:
Ik snap dat je als niet-beroepschauffeur graag bevestigd wilt zien dat een vrachtwagenchauffeur maar een hersenloze boerenkinkel is die alleen maar digitaal hoeft te denken: verkeerslicht geel = rem trappen, getalletje op het bord = gasgeven tot het getalletje op de snelheidsmeter...
Ik val in herhaling omdat het al is uitgelegd, maar als je je in het verkeer begeeft heb je allerlei factoren die je rijgedrag beïnvloeden. Ik weet niet wat jij doet, maar ik kijk om mij heen als ik aan het rijden ben. Als ik een verkeerslicht op geel zie springen controleer ik de omstandigheden, het verkeer dat achter mij rijdt, de afstand tot de stopstreep, en beslis ik dan of ik door rij of stop. Er zijn vast mensen die dit in 0.2 seconden kunnen doen, maar ik betwijfel of zij ook een compleet verkeersbeeld hebben gevormd in plaats van domweg op de rem te stampen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |