abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 10 maart 2018 @ 05:53:21 #1
476231 arno_johnsson
De vloek der vloeken
pi_177717978
Alleen de koning kan volledig verlicht zijn, daarna de koningin voor de vrouwen maar ik ben nu eenmaal een man dus daar weet ik niets van.

Adel is minder verlicht dan de koning bijvoorbeeld een prinses is misschien 90% verlicht. Een ander woord kan ook zijn wakker en het volk is dan vooral slapend, dromend.

Verlies van adel zou excommunicatie betekenen.

Overigens was de Boeddha Shakyamuni ook een prins.

Noemt men zich in Nederland dus verlicht, of welk ander koninkrijk, dan waant men zichzelf koning.

In de VSvA is men dan een copycat, nep koning in een land dat antikoninkrijken is of zou zo iemand zelf een koninkrijk willen stichten.
Je!
  zaterdag 10 maart 2018 @ 06:07:10 #2
13250 Lod
Sapere aude!
pi_177717980
Waarom zou alleen een koning verlicht kunnen zijn?
GNU Terry Pratchett
pi_177718033
Gaaf, ff in een paar zinnen de complete filosofie van het Boeddhisme onderuit gehaald. :D :')
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
  zaterdag 10 maart 2018 @ 07:45:13 #4
476231 arno_johnsson
De vloek der vloeken
pi_177718074
quote:
5s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 06:07 schreef Lod het volgende:
Waarom zou alleen een koning verlicht kunnen zijn?
Omdat de leider alles weet, de volgelingen weten altijd minder dan de leider.

Dus stel onze leider zou 1000 biersoorten goedkeuren met koninklijke zegel voor het volk dan kent de koning alle biersoorten vanwege handelsverdragen en mogelijk elke voorgeproeft.

Maar ik zou er misschien maar 100 kennen, experts misschien wel 900 maar de limiet is 1000.

Misschien zou ik dan in het buitenland nog een paar honderd biersoorten hebben geproeft, maar zolang het in het eigen land niet geimporteerd is met goedkeuring van de leider, tellen zulke bieren niet en krijg ik er geen erkenning voor, wat geheel logisch en natuurlijk is.
Je!
  zaterdag 10 maart 2018 @ 07:48:41 #5
476231 arno_johnsson
De vloek der vloeken
pi_177718087
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 07:25 schreef Mike-The-Situation het volgende:
Gaaf, ff in een paar zinnen de complete filosofie van het Boeddhisme onderuit gehaald. :D :')
Je wist nog niet dat de Boeddha een prins was en dat voorspeld was dat hij of een religieus leider zou worden of grootse koning? Want hij wilde zelf een andere optie en besloot toen het paleis te verlaten, om zowel de kant van de koning te begrijpen wat hij al kende en de kant van de onderdanen, waarvan hij waarschijnlijk vond dat de kant te weinig bekend was in zijn land.

Graden van verlichting en het koninkrijk van Nepal destijds en het huidige, zijn verwoven met de adel.

Daarom kunnen er ook niet 2 Boeddhas in de wereld bestaan, er kunnen niet 2 leiders met vetos in hetzelfde koninkrijk bestaan. Het kan wel zo zijn dat er meerdere Boeddhas bestaan in verschillende koninkrijken die dan ahimsa zouden eren.
Je!
pi_177718099
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 07:48 schreef arno_johnsson het volgende:

[..]

Je wist nog niet dat de Boeddha een prins was en dat voorspeld was dat hij of een religieus leider zou worden of grootse koning? Want hij wilde zelf een andere optie en besloot toen het paleis te verlaten, om zowel de kant van de koning te begrijpen wat hij al kende en de kant van de onderdanen, waarvan hij waarschijnlijk vond dat de kant te weinig bekend was in zijn land.

Graden van verlichting en het koninkrijk van Nepal destijds en het huidige, zijn verwoven met de adel.

Daarom kunnen er ook niet 2 Boeddhas in de wereld bestaan, er kunnen niet 2 leiders met vetos in hetzelfde koninkrijk bestaan. Het kan wel zo zijn dat er meerdere Boeddhas bestaan in verschillende koninkrijken die dan ahimsa zouden eren.
Je snapt er echt helemaal niks van. De staat van Boeddha is een state of mind ergo het bereiken van verlichting. Dit is, conform het Boeddhisme, haalbaar voor iedereen.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
  zaterdag 10 maart 2018 @ 08:06:56 #7
13250 Lod
Sapere aude!
pi_177718161
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 07:52 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]

Je snapt er echt helemaal niks van. De staat van Boeddha is een state of mind ergo het bereiken van verlichting. Dit is, conform het Boeddhisme, haalbaar voor iedereen.
Grappig, jij denkt gelijk aan de Boeddhistische verlichting, terwijl ik juist aan onze westerse verlichting denk.

Wellicht dat de TS eerst maar eens moet uitleggen welke hij bedoelt (als hij het zelf al weet). Misschien gaat het wel om TL verlichting...
GNU Terry Pratchett
  zaterdag 10 maart 2018 @ 09:13:01 #8
476231 arno_johnsson
De vloek der vloeken
pi_177718509
Westerse verlichting begint ook in het koninklijhuis (100-90% schat ik), dan de adel(90-10% schat ik), dan het volk (10% maximale verlichting).
Je!
pi_177718601
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 08:06 schreef Lod het volgende:

[..]

Grappig, jij denkt gelijk aan de Boeddhistische verlichting, terwijl ik juist aan onze westerse verlichting denk.

Wellicht dat de TS eerst maar eens moet uitleggen welke hij bedoelt (als hij het zelf al weet). Misschien gaat het wel om TL verlichting...
TS heeft het in de OP direct al over de verlichting van de prinselijke Boeddha die notabene eropuit ging (lees: in retraite ging in de natuur) om verlicht te geraken. Hoe heeft TS het dan niet over Boeddhistische verlichting?
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
  zaterdag 10 maart 2018 @ 10:02:24 #10
13250 Lod
Sapere aude!
pi_177718934
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 09:24 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]

TS heeft het in de OP direct al over de verlichting van de prinselijke Boeddha die notabene eropuit ging (lees: in retraite ging in de natuur) om verlicht te geraken. Hoe heeft TS het dan niet over Boeddhistische verlichting?
Omdat zijn eerste woorden het hadden over verlichte koningen. Dan denk ik gelijk aan een Frederik van Pruisen bijvoorbeeld.
Ik had natuurlijk aan de toon van het verhaal al kunnen weten dat het over iets 'zweverigs' zou gaan.
GNU Terry Pratchett
pi_177721052
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 07:45 schreef arno_johnsson het volgende:

[..]

Omdat de leider alles weet, de volgelingen weten altijd minder dan de leider.

Dus stel onze leider zou 1000 biersoorten goedkeuren met koninklijke zegel voor het volk dan kent de koning alle biersoorten vanwege handelsverdragen en mogelijk elke voorgeproeft.

Maar ik zou er misschien maar 100 kennen, experts misschien wel 900 maar de limiet is 1000.

Misschien zou ik dan in het buitenland nog een paar honderd biersoorten hebben geproeft, maar zolang het in het eigen land niet geimporteerd is met goedkeuring van de leider, tellen zulke bieren niet en krijg ik er geen erkenning voor, wat geheel logisch en natuurlijk is.
Onzin. Anders liet de koning zijn kasteel niet bouwen door anderen. Kennis en expertise koopt hij. Alleen op deze wijze kun je zeggen dat de koning de wijste is van allen, omdat hij toegang heeft tot kennisbezitters dmv macht en rijkdom. De gedachtengang van jou is een pre-middeleeuwse.
  zaterdag 10 maart 2018 @ 18:03:05 #12
452300 DuizendGezichten
Komedie? Tragedie?
pi_177727342
Het Volk begint als Prins of Prinses. Pas na het Grote Werk en het Alchemische Huwelijk is men zowel Koning als Koningin.
Op het scherp van de snede.
pi_177734579
Zoveel vreemde aannames dat ik nog twijfel of TS serieus is of dat hij gewoon een zeer onverlicht bestaan heeft.
Conscience do cost.
pi_177772069
onze koning en koning heeft denk ik totaal niks met boedha en zijn verlichting.
Boehdisme is niets minder dan een levenswijze.
ik zal nooit verlicht raken anders dan door een willekeurige lamp die op welk moment dan ook op mij schijnt. als er geen verlichting in mijn buurt is zal ik in het duister tasten.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_177784486
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 07:45 schreef arno_johnsson het volgende:
Omdat de leider alles weet, de volgelingen weten altijd minder dan de leider.

Dus stel onze leider zou 1000 biersoorten goedkeuren met koninklijke zegel voor het volk dan kent de koning alle biersoorten vanwege handelsverdragen en mogelijk elke voorgeproeft.

Maar ik zou er misschien maar 100 kennen, experts misschien wel 900 maar de limiet is 1000.

Misschien zou ik dan in het buitenland nog een paar honderd biersoorten hebben geproeft, maar zolang het in het eigen land niet geimporteerd is met goedkeuring van de leider, tellen zulke bieren niet en krijg ik er geen erkenning voor, wat geheel logisch en natuurlijk is.
En wat nu als de koning zelf geen biersoorten keurt, maar daar een speciale bierconnaisseur voor aanstelt. Een lakei met bierproeven als expertise. Want de koning heeft wel meer te doen dan de hele dag bier proeven.

Dan weet de bierproever op dit gebied dus meer dan de koning.

En zo zal de koning, als hij slim is, heel veel uitbesteden. Het uittesten van nieuwe modellen scooters bijvoorbeeld, of alle gerechten op de menukaart van de lokale Chinees.
Waarbij hij al die ervaringen dus niet opdoet, en anderen wel.
Disclaimer: alles wat ik schrijf is slechts mijn mening, geen feit.
pi_177784496
Overigens moet je jouw definitie van het woord 'verlicht' even geven, want volgens mij wijkt die af van wat de rest van de wereld daaronder verstaat.
Disclaimer: alles wat ik schrijf is slechts mijn mening, geen feit.
pi_177803069
Gewoon als je de lamp aandoet toch?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')