abonnement Unibet Coolblue
pi_177691534
Hallo allen,

Mijn vader heeft ruim 10 jaar geleden een huis gekocht voor mij. Het staat op zijn naam. Op dit moment gaat het erg slecht met hem. Al ruim een jaar lang lymfeklierkanker. De arts heeft gezegd dat er een grote kans is dat die morgen niet gaat redden.

Mijn vader woont in Berlijn en hij heeft een Duitse notaris. Nu heeft mijn vader gevraagd of ik de documenten van dit huis waar ik woon in hun woning hier in NL ga ophalen zodat ik die kan inscannen en mailen.

De bedoeling is dus dat ik eigenaar word van deze woning. Maar ik heb geen idee welke documenten ik nodig heb. Weten jullie toevallig welke echt van belang zijn om dit te regelen?
pi_177691672
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_177691718
quote:
• de kadastraal gerechtigde(n) (gegevens van een persoon of bedrijf);
• de plaats van het perceel (de unieke kadastrale aanduiding en het adres);
• de oppervlakte*;
• het koopjaar*;
• de koopsom*;
• de zakelijke rechten;
• eventuele belemmeringen;
• eventuele aanvullende registratie zoals verklaringen van erfrecht.

Dit is dus alles wat je nodig hebt?
pi_177691843
Iemand nog? K zit een beetje in de stress en hij wilt het echt graag hebben. Of tenminste mijn stiefmoeder.
pi_177691892
Sorry geen idee. Maar heel veel sterkte..
pi_177691950
Ik heb dat maar besteld van de site...
pi_177692158
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 20:00 schreef Yasmin23 het volgende:
Ik heb dat maar besteld van de site...
En binnen?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_177692191
quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 20:11 schreef halfway het volgende:

[..]

En binnen?
As we speak komt het binnen. WEet je heel toevallig of dit alles is wat ik nodig heb?

Oh nee toch niet...
pi_177692237
Nu wel.
pi_177692243
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 20:13 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

As we speak komt het binnen. WEet je heel toevallig of dit alles is wat ik nodig heb?

Oh nee toch niet...
Een testament of iets dergelijks waarin staat beschreven dat het huis voor jou is lijkt mij wel wenselijk, ik weet niet hoe de relatie stiefmoeder/vader is.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_177692353
quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 20:16 schreef halfway het volgende:

[..]

Een testament of iets dergelijks waarin staat beschreven dat het huis voor jou is lijkt mij wel wenselijk, ik weet niet hoe de relatie stiefmoeder/vader is.
Die zijn getrouwd dus dat zit goed. Als dat niet beschreven is gaat het dan automatisch naar haar?
pi_177692392
Wat k nu heb is alleen het contract tussen de verkoopster en mijn vader.
pi_177692439
Oh god, dadelijk moet het vertaald worden naar het duits.
pi_177692604
quote:
15s.gif Op donderdag 8 maart 2018 20:26 schreef Yasmin23 het volgende:
Oh god, dadelijk moet het vertaald worden naar het duits.
https://www.deepl.com/translator misschien iemand zoeken die je in dit traject (financieel) begeleid. een huis krijg je ook niet zomaar
:]
pi_177692658
quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 20:33 schreef wootahH het volgende:

[..]

https://www.deepl.com/translator misschien iemand zoeken die je in dit traject (financieel) begeleid. een huis krijg je ook niet zomaar
Is dit als google translate? :P

Mja dat geloof ik ook niet. Mijn stiefmoeder zei dat ze hier een beetje te laat mee zijn.

Had wel gevonden dat het volgens het Duitse recht wordt afgehandeld. Maar moet eerst weten welke documenten ik nodig heb..
pi_177693000
Heel veel sterkte toegewenst.

Misschien heb je hier iets aan:

https://vbngb.eu/landenin(...)frecht-in-duitsland/

Het is mij overigens niet geheel duidelijk of het om een huis in Duitsland gaat of in Nederland. Misschien kan je bellen met de notaris om te vragen of hij wil e-mailen welke documenten hij of zij precies nodig heeft.
pi_177693058
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 20:51 schreef rutger05 het volgende:
Heel veel sterkte toegewenst.

Misschien heb je hier iets aan:

https://vbngb.eu/landenin(...)frecht-in-duitsland/

Het is mij overigens niet geheel duidelijk of het om een huis in Duitsland gaat of in Nederland. Misschien kan je bellen met de notaris om te vragen of hij wil e-mailen welke documenten hij of zij precies nodig heeft.
Het gaat om mijn huis dus in Nederland. Mijn vader is Duits en woont nu zon 6 jaar in Berlijn.
Ik kan hem het ook niet vragen. Belde hem wat eerder op de avond en hij is zo benauwd dat hij niet kan praten. Mijn stiefmoeder zei alleen documenten van het huis :P

En bedankt :)
pi_177693109
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 20:53 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Het gaat om mijn huis dus in Nederland. Mijn vader is Duits en woont nu zon 6 jaar in Berlijn.
Ik kan hem het ook niet vragen. Belde hem wat eerder op de avond en hij is zo benauwd dat hij niet kan praten. Mijn stiefmoeder zei alleen documenten van het huis :P

En bedankt :)
Vaak hebben Nederlandse notarissen inloopspreekuren. Misschien is er wel eentje bij jou in de buurt die enkele vragen kan beantwoorden.
pi_177693316
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 20:56 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Vaak hebben Nederlandse notarissen inloopspreekuren. Misschien is er wel eentje bij jou in de buurt die enkele vragen kan beantwoorden.
Ja weet niet hoe snel dit soort dingen gedaan moeten worden nadat iemand is overleden?
pi_177693504
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 21:05 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ja weet niet hoe snel dit soort dingen gedaan moeten worden nadat iemand is overleden?
Een erfenis afwikkelen kan soms heel lang duren. Ik weet niet hoe dit in Duitsland is geregeld, maar zijn notaris zou je daar meer over moeten kunnen vertellen. Ik neem aan dat je wel enige maanden de tijd hebt om zaken te regelen. Moet jij de erfenis afwikkelen of doet iemand anders dat?
pi_177693566
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 21:12 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Een erfenis afwikkelen kan soms heel lang duren. Ik weet niet hoe dit in Duitsland is geregeld, maar zijn notaris zou je daar meer over moeten kunnen vertellen. Ik neem aan dat je wel enige maanden de tijd hebt om zaken te regelen. Moet jij de erfenis afwikkelen of doet iemand anders dat?
Nee dat hoef ik niet te doen. Hoop dat mijn stiefmoeder weet wat te doen of misschien zijn zus. Maar ze was nogal in de stress om de papieren. Ze zei ook al dat ze te laat waren?
pi_177693644
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 21:14 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Nee dat hoef ik niet te doen. Hoop dat mijn stiefmoeder weet wat te doen of misschien zijn zus. Maar ze was nogal in de stress om de papieren. Ze zei ook al dat ze te laat waren?
Heeft ze ook verteld waarom ze dacht dat ze te laat waren?
pi_177693732
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 21:17 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Heeft ze ook verteld waarom ze dacht dat ze te laat waren?
Mja omdat ze nog hoop hadden. Enige wat ik weet is dat ze vorge week een afspraak hebben gehad bij een notaris. Als ik mijn vader zo ken had ik allang gedacht dat die alles al had geregeld maar blijkbaar niet.
pi_177693858
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 21:19 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Mja omdat ze nog hoop hadden. Enige wat ik weet is dat ze vorge week een afspraak hebben gehad bij een notaris. Als ik mijn vader zo ken had ik allang gedacht dat die alles al had geregeld maar blijkbaar niet.
Heel vervelend dat jij in deze moeilijke tijd hier ook nog mee opgezadeld zit.

Ik zou in elk geval even bellen met zijn Duitse notaris wat er nu precies nodig is en waarom en eventueel ook nog een Nederlandse notaris raadplegen.

Nogmaals heel veel sterkte toegewenst.
pi_177694042
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 21:23 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Heel vervelend dat jij in deze moeilijke tijd hier ook nog mee opgezadeld zit.

Ik zou in elk geval even bellen met zijn Duitse notaris wat er nu precies nodig is en waarom en eventueel ook nog een Nederlandse notaris raadplegen.

Nogmaals heel veel sterkte toegewenst.
Thnx :)

Ik zal morgen nogmaals vragen aan mijn stiefmoeder, misschien weet ze dan meer.
pi_177695242
Aangezien het om Nederlands onroerend goed gaat moet je ook naar de Nederlandse erfbelasting laten kijken, niet alleen het Duitse.
  donderdag 8 maart 2018 @ 23:32:21 #27
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_177697303
Omdat het een huis in NL is zal de overdracht sowieso door een NLse notaris moeten gebeuren.
Als je vader nu in een Duits testament opneemt dat het huis voor jou is, dan kan na z'n overlijden er een Europese verklaring van erfrecht worden afgegeven. Daar kan je in NL ook mee terecht.
klerkje
pi_177699112
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 22:05 schreef robbietobbie het volgende:
Aangezien het om Nederlands onroerend goed gaat moet je ook naar de Nederlandse erfbelasting laten kijken, niet alleen het Duitse.
Heb gelezen op inet dat als men langer dan 5 jaar aan eengesloten in Duitsland woont of de Duitse Nationaliteit heeft het Duitse recht geldt.
pi_177699123
quote:
7s.gif Op donderdag 8 maart 2018 23:32 schreef Spiegelei het volgende:
Omdat het een huis in NL is zal de overdracht sowieso door een NLse notaris moeten gebeuren.
Als je vader nu in een Duits testament opneemt dat het huis voor jou is, dan kan na z'n overlijden er een Europese verklaring van erfrecht worden afgegeven. Daar kan je in NL ook mee terecht.
En die Europese verklaring kan die Duitse notaris ook geven?
pi_177703352
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2018 05:04 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Heb gelezen op inet dat als men langer dan 5 jaar aan eengesloten in Duitsland woont of de Duitse Nationaliteit heeft het Duitse recht geldt.
Erfrecht is wat anders dan erfbelasting :) Iets kan wel naar Duits recht vererven maar nog steeds belastbaar zijn in Nederland
pi_177710340
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2018 11:50 schreef robbietobbie het volgende:

[..]

Erfrecht is wat anders dan erfbelasting :) Iets kan wel naar Duits recht vererven maar nog steeds belastbaar zijn in Nederland
Oh dat heb ik dan verkeerd begrepen. Ik heb nu wel alles geloof ik wat met het huis te maken heeft gevonden dus ik vanzelf wel wat er dan gaat gebeuren.
  zaterdag 10 maart 2018 @ 16:02:59 #32
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_177724835
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2018 05:05 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

En die Europese verklaring kan die Duitse notaris ook geven?
Ja het is een gestandariseerd invulformulier wat in Europa (althans bij de landen die daaraan meewerken) kan worden gebruikt. Duitsland doet daaraan mee, ik heb er niet langgeleden 1 van een Duitse erflater gehad op m'n werk.
klerkje
pi_177744428
Hij is gisteren helaas overleden. Zoals verwacht dus.....

De Nederlandse boekhouder had gezegd dat er misschien nog een optie is dat het huis wordt geschonken? Maar ik vermoed dat dat nu te laat is.
pi_177744838
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 13:04 schreef Yasmin23 het volgende:
Hij is gisteren helaas overleden. Zoals verwacht dus.....

De Nederlandse boekhouder had gezegd dat er misschien nog een optie is dat het huis wordt geschonken? Maar ik vermoed dat dat nu te laat is.
sterkte.

schenken of erfbelasting maakt niet veel uit je zal tussen de 10-20% aan belasting kwijt zijn
:]
pi_177745104
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 13:04 schreef Yasmin23 het volgende:
Hij is gisteren helaas overleden. Zoals verwacht dus.....

De Nederlandse boekhouder had gezegd dat er misschien nog een optie is dat het huis wordt geschonken? Maar ik vermoed dat dat nu te laat is.
Sterkte.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_177757213
quote:
1s.gif Op zondag 11 maart 2018 13:24 schreef wootahH het volgende:

[..]

sterkte.

schenken of erfbelasting maakt niet veel uit je zal tussen de 10-20% aan belasting kwijt zijn
Mja daar is niet zoveel aan te doen vrees ik. Maar daar is gelukkig vanuit hun kant de ruimte voor. Ik kan dat zelf niet betalen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')