abonnement Unibet Coolblue
pi_177688884
Beste Fokkers,

We gaan ons eerste huis kopen!

Nu ben ik altijd van het idee geweest dat je naar je eigen bank gaat om een hypotheek af te sluiten. Momenteel is dit van ons beiden de ING, maar in hun voorwaarden staat aangegeven dat zij enkel hun eigen producten adviseren. Dat klinkt logisch, maar direct ook ongunstig voor ons.

Via Independer kun je zelf hypotheken vergelijken en eigenlijk komen in de top 15 hypotheken (qua prijs) allemaal minder bekende bedrijven of in ieder geval niet de bekende banken zoals: Moneyyou, ASR, Argenta, BijBouwe, Munt Hypotheker, Aegon, Allianz, Merius en Lloyds.

Er zitten sowieso wel bekende bedrijven tussen. Maar is zoiets gewoon een stuk goedkoper dan aankloppen bij de ING, Rabobank of SNS Bank?

Met rekentools kun je zelf wel zien of je liever 10,15,20,25 of 30 jaar vastzet. Verder kan ik het huis alleen nét niet betalen, maar met zijn tweeën prima. We hebben geen (studie)schulden of dure telefoonabonnementen etc. Een vrij gemakkelijk verhaal lijkt me. Toch is een hypotheek wel nog zoiets dat misschien juist niet via internet kan? Of toch wel?

Heeft er iemand tips hiervoor, wat je het best kunt doen en of het face-to-face gesprek bij een bank echt voordelen heeft t.o.v online vergelijken en afsluiten?
- Met zuidelijke groet -
pi_177688940
Een onafhankelijke adviseur inschakelen?
pi_177688958
Waarom zouje het niet online afsluiten. Uit eindelijk gaat t om het maand bedrga
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_177689161
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 17:29 schreef Schnitzels het volgende:
Nu ben ik altijd van het idee geweest dat je naar je eigen bank gaat om een hypotheek af te sluiten. Momenteel is dit van ons beiden de ING, maar in hun voorwaarden staat aangegeven dat zij enkel hun eigen producten adviseren. Dat klinkt logisch, maar direct ook ongunstig voor ons.
Als je vaste klant bent bij ING kunnen ze je betaalhistorie, spaartegoeden e.d. inzien en dat kan een voordeel zijn in de zin dat ze eerder genegen zijn om een hypotheek te verstrekken tegen gunstige voorwaarden. Verder krijg je actieve betaalrekening korting, dus da's dubbel meegenomen. Zou er niet te lang mee wachten, voordat de rente verder stijgt. En i.i.g. geen adviesgesprek betalen, dat is toch " wij van WC een adviseren….".
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_177689191
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 17:33 schreef spierbal het volgende:
Waarom zouje het niet online afsluiten. Uit eindelijk gaat t om het maand bedrga
Er zitten meer zaken aan een hypotheek:
1) Boetevrij aflossen tussentijds
2) Boetevrij " " bij verhuizen
3) Nog iets..ja, rentemiddeling
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 8 maart 2018 @ 18:23:22 #6
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_177689990
Independer is niet onafhankelijk.
pi_177690468
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 17:43 schreef blomke het volgende:

[..]

Er zitten meer zaken aan een hypotheek:
1) Boetevrij aflossen tussentijds
2) Boetevrij " " bij verhuizen
3) Nog iets..ja, rentemiddeling
beetje inlezen. Achteraf nadat ik bij een adviseur was geweest had ik nou niet echt een gevoel van, potverdorie wat lastig allemaal, dat had ik zelf niet gekund. En als je daar 2 tot 4000 euro mee kan besparen is dat zeker de moeite waard.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  Moderator donderdag 8 maart 2018 @ 21:12:20 #8
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_177693495
ING afspraak maken en ff langs een onafhankelijke adviseur?
Of andersom, eerst de adviseur en indien ING daarn er wat minder goed uitkomt tov de adviseur ff daarmee zwaaien. Wellicht doet ING mee en heb je daarna alles onder een dak.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_177694539
Lees even heel grondig van een aantal aanbieders de voorwaarden door. Als je na het inlezen begrijpt wat er staat en wat de onderlinge verschillen zijn, kun je op basis daarvan een beslissing nemen.

Als het je eerste woning is, is het allemaal niet heel ingewikkeld. Je moet er alleen wel de nodige tijd aan besteden mbt inlezen zodat je de juiste overweging kunt maken.

Een paar euro per maand aan rente besparen is duur betaald als je bij bijvoorbeeld een toekomstige verhuizing de hypotheek moet meenemen terwijl op dat moment een andere aanbieder veel gunstiger is.

En als je in de toekomst versneld wil kunnen aflossen (bijvoorbeeld omdat je in de komende 30 jaar een noemenswaardig erfenis kunt verwachten) is zoiets ook iets om rekening mee te houden.
pi_177700156
quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 18:47 schreef spierbal het volgende:

[..]

beetje inlezen. Achteraf nadat ik bij een adviseur was geweest had ik nou niet echt een gevoel van, potverdorie wat lastig allemaal, dat had ik zelf niet gekund. En als je daar 2 tot 4000 euro mee kan besparen is dat zeker de moeite waard.
Ben ik helemaal met je eens en dat wilde ik ook duidelijk maken. Het is de rente plus een paar zaken; daar heb je geen dure hypotheekadviseur voor nodig.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_177700221
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 17:43 schreef blomke het volgende:

[..]

Er zitten meer zaken aan een hypotheek:
1) Boetevrij aflossen tussentijds
2) Boetevrij " " bij verhuizen
3) Nog iets..ja, rentemiddeling
Dat zijn inderdaad dingen waar je op moet letten.
Tevens of ze een rente staffel hanteren en of je de hypotheek mee kan verhuizen. Zeker met de lage rente is dat interessant zodat je er lang van kan profiteren.
De Euro was een goed idee ... en dat had het moeten blijven.
  vrijdag 9 maart 2018 @ 08:28:18 #12
85962 ioko
I Appear Missing
pi_177700284
Ik heb goede ervaringen met een onafhankelijk adviseur, vraag gewoon eens om je heen. Het is wel zo dat er veel minder te kiezen is dan een aantal jaar geleden, maar volgens mij zijn er genoeg verschillen te ondekken tussen de aanbieders. Ga op zoek naar een lage rente, maar vooral naar goede voorwaarden als:
1. Boetevrij aflossen
2. Automatische rentedaling wanneer je meer hebt afgelost.
Coincidence
Makes sense
Only with you
  vrijdag 9 maart 2018 @ 08:30:06 #13
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_177700303
Bij je eerste huis is het vrij waarschijnlijk dat je binnen 5-7 jaar gaat verhuizen. Let op de voorwaarden hieromtrend. Kijk ook naar eventuele verplichte verzekeringen, die zijn vrijwel altijd te duur.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_177700368
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2018 08:30 schreef Hallmark het volgende:
Kijk ook naar eventuele verplichte verzekeringen, die zijn vrijwel altijd te duur.
Beregoeie aanvulling!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_177703208
quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 18:47 schreef spierbal het volgende:

[..]

beetje inlezen. Achteraf nadat ik bij een adviseur was geweest had ik nou niet echt een gevoel van, potverdorie wat lastig allemaal, dat had ik zelf niet gekund. En als je daar 2 tot 4000 euro mee kan besparen is dat zeker de moeite waard.
Voor veel mensen is het wel ingewikkeld.
Als je niet genoeg kennis van de materie hebt is een adviseur een absolute aanrader. Net als het aan te raden is om een automonteur je auto te laten fixen als je het niet goed genoeg begrijpt om het zelf te kunnen.

Een ander voordeel van een adviseur is dat je zelf geen rompslomp hebt (als het goed is, anders heb je een slechte adviseur). Je moet wat papierwerk sturen en krijgt wat papierwerk om te ondertekenen en met een beetje mazzel doet hij ook de eerste belastingaangifte voor je.

Kosten van een adviseur zijn aftrekbaar en vallen dus meestal goed mee.
pi_177703292
TS:
Als je zelf de materie begrijpt is het een kwestie van wat internet sites afstruinen en een execution-only hypotheek afsluiten. Let wel op, je zal alles zelf moeten doen en alle risico's liggen ook bij jezelf.

Begrijp je het niet goed genoeg en ben je tevreden met ING, ga daar dan heen. Kost je waarschijnlijk geen geld, maar ze zullen je enkel ING spul anabieden.

Begrijp je het niet goed en wil je gewoon het beste advies. Ga dan naar een onafhankelijk adviseur en onderhandel een goed tarief. Hij of zij zal dan alles uitzoeken en begeleiden en als er iets niet klopt kan je hem of haar daarvoor aansprakelijk stellen indien nodig.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 9 maart 2018 @ 11:49:39 #17
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_177703325
Ik ben blij dat ik een Hypotheekadviseur had. Die heeft voor mij alles geregeld. De druk opvoeren toen het nodig was en het was snel geregeld.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  vrijdag 9 maart 2018 @ 16:47:42 #18
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_177708989
Meeste van de banken die je noemt zijn gewoon bekende hoor?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  vrijdag 9 maart 2018 @ 19:34:30 #19
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_177711603
Ik ben in de tijd dat ik een hypotheek zocht naar de hypotheker gegaan. Deze had een aanbieder voor mij welke ik zelf niet gevonden had. Deze was zoveel goedkoper dat ik de kosten voor de hypotheker er binnen 2 jaar uit had.
Het hoeft dus niet altijd duurder te zijn om naar een adviseur te gaan, Bovendien zijn(waren) de kosten voor een hypotheekadvies toenertijd aftrekbaar.
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
pi_177711771
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2018 16:47 schreef AQuila360 het volgende:
Meeste van de banken die je noemt zijn gewoon bekende hoor?
Dat zegt hij zelf ook
quote:
in ieder geval niet de bekende banken zoals: Moneyyou, ASR, Argenta, BijBouwe, Munt Hypotheker, Aegon, Allianz, Merius en Lloyds
pi_177713134
Hmm, de mening is een beetje dubbel.

Heb je er kennis van dan --> zelf inlezen en zelf afsluiten.

Weinig kennis is een gesprek bij een adviseur.

Het verschil tussen een adviesgesprek bij de ING en een onafhankelijke partij is ook nog wel vrij groot. Eerlijk gezegd heb ik er nog totaal geen kennis van. En als ik nu het topic al doorlees stel ik mezelf al direct vragen. Ik zou niet per se een groot deel versneld willen aflossen. Mocht ik de mogelijkheid hebben, dan vind ik het maximum boetevrij best prima. Het huis dat we hebben gekocht is enigszins op de groei gekocht dus we hoeven in theorie niet meer weg. Je kunt natuurlijk nooit in de toekomst kijken dus we zullen wel het een en ander uit moeten zoeken qua verhuizen en het meenemen hiervan. Ik wil met de huidige lage rente enigszins op safe spelen door een looptijd van 20+ jaar te nemen. Het deel over verplichte (dure) verzekeringen is mij niet bekend.

Rentemiddelingen en rentestaffels etc. daar gaan mij nog de oren van klapperen. Ik ga mij dit weekend eens heel goed inlezen over alles, tevens allerlei voorwaarden doorlezen en dan volgende week eens bekijken wat de slimste en financieel slimste oplossing is. We hebben nog een aantal maanden, maar ik wil het wel op tijd geregeld hebben.
- Met zuidelijke groet -
  zaterdag 10 maart 2018 @ 08:40:41 #22
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_177718316
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 maart 2018 19:42 schreef djh77 het volgende:

[..]

Dat zegt hij zelf ook

[..]

Oeps :@
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_177718335
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 08:40 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Oeps :@
nee hoor, jij las het goed volgens mij, het staat er erg krom
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')