abonnement Unibet Coolblue
pi_177686492
We hebben een huis gekocht en willen hier een andere keuken in gaan plaatsen.
Ik heb zelf al een beetje met kastjes zitten schuiven in de Ikea keukenplanner, maar ik ben er nog niet helemaal uit (het hoeft overigens niet per se een Ikea keuken te worden, die opties staan nog open).

Dit is een plattegrond van de huidige situatie:



Ik wil wat stukjes muur weghalen om het gevoel van meer ruimte te krijgen.
- De muur tussen woonkamer en keuken gaat grotendeels weg.
- De muur tussen de keuken en de gang gaat grotendeels weg.
- De deur die nu tussen de gang en de woonkamer zit gaat weg.
- Er komt een deur voor terug die de hal in twee stukken opdeelt.

Dan blijft er dit over:



- Het gearceerde stuk kan niet weg. Het is niet dragend, maar er loopt van alles aan leidingen doorheen wat ik niet wil verplaatsen. Zoals water, gas en riolering. Dat betekent wel dat ik deze aansluitingen makkelijk kan maken bij alles dat hier aan vast komt te zitten qua keuken.
- Naast de meterkast blijft een klein stukje muur staan zodat de deur in de gang daar haaks op geplaatst kan worden. In dit stukje muur zit nu koud water + afvoer (heeft een vaatwasser gestaan).

Foto's van de huidige situatie:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Eisen:
- er moet een hoge koelkast met vriezer in kunnen. Ingebouwd of vrijstaand.
- gootsteen en kookplaat in de buurt van elkaar met werkruimte er naast of er tussenin.

Wensen:
- mijn partner wil graag een "bar" of ander soort zitplek tussen de keuken en de woonkamer.
- het stuk tussen de keuken en de woonkamer wat ongeveer in het midden van het huis zit (roze op plattegrond) wil ik graag vrij houden voor een eettafel. Alternatief zou zijn om een eethoek(je) bij het keukenraam te maken en de keuken richting het midden van het huis te verplaatsen.

Shoot! :)
pi_177686610
Als je die haldeur gaat plaatsen waar je in je hoofd hebt krijg je een enorm 'boxy' situatie bij je voordeur waarbij je ook steeds een deur moet sluiten en moet wachten voor je verder kunt zeg maar
Daarnaast ga je heel veel energie verliezen omdat al je warmte de trap op vliegt en boven alles kunnen horen van beneden
Ik zou daar echt even over nadenken

qua ruimte levert het ook niets op
pi_177686647
Met je idee moet je al vanalles aan leidingen verplaatsen, is het echt zoveel extra werk om die pilaar ook weg te slopen?

Ik zou de gang niet volledig wegslopen. Waar wil je jassen ophangen en schoenen neerzetten? In je nieuwe ontwerp is in de gang geen ruimte voor een kapstok.
pi_177686670
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 15:34 schreef Allures het volgende:
Als je die haldeur gaat plaatsen waar je in je hoofd hebt krijg je een enorm 'boxy' situatie
en waar laat je de schoenen en jassen.
:]
pi_177687139
Schoenen en jassen onderaan de trap (tegen de muur met de WC).

De pilaar weghalen heb ik naar gekeken, maar dit is direct een veel grotere ingreep. De "pilaar" loopt namelijk van de kruipkelder tot het dak. In het ding komen alle rioolaansluitingen, waterleidingen, gasleidingen en wat electra samen.

De radiatoren gaan overigens weg, er komt vloerverwarming in.

Tot nu toe gaat de meeste voorkeur uit naar een hoekopstelling, het lange deel net zoals het nu staat en dan de hoek om tot aan de pilaar. De entree naar de keuken is dan vanuit de gang.
pi_177687268
De eetbar heeft niet voor niets de jaren zeventig niet eens overleeft. Wat wel kan is van de muur tussen kamer en keuken de bovenste helft afhalen, dan heb je wel keijkruimte en licht maar minder uitzicht op je aanrecht.

Een open trap en kapstok in de kamer zou mij niet trekken, maak dan een tweede halletje door een deur te plaatsen voor die trap. Maar inderdaad ruimte win je er nooit mee.

Door die meterkast wordt je keuken op het end wel erg smal, zou ik hooguit een laag kastje zetten dan.
pi_177687400
misschien kan je de wc deur wel verplaatsen naar de trap kant en de hal ietsjes langer maken(hal en wc kan je gelijk trekken). dan passen de jassen waar nu de wc deur zit
:]
  donderdag 8 maart 2018 @ 16:19:21 #8
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_177687455
Ik denk dat die pilaar je gaat tegenstaan als je ook de muur tussen de keuken en de hal weghaalt. Het is trouwens geen pilaar, maar een rechthoekige kast. Lijkt me geen gezicht als deze zonder aangrenzende muur blijft staan.
  Moderator donderdag 8 maart 2018 @ 16:26:38 #9
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177687577
En moet die 'bar' 'in' de keuken komen, of in de woonkamer? Want die keuken is zo smal en klein dat je daar eigenlijk niks mee kunt.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_177687601
Ik zou de entree lekker zo laten. En dan op de volgende manier ruimtegevoel creëren:

Idd het muurtje bij de keuken weg, waar je nu keukenblok reeds staat, neem je alleen onderkastjes (over de hele lengte van het huidige keukenblok tot waar nu de muur staat). In combinatie met een slimme kleurstelling, geeft dit een lekker ruimtelijk gevoel.

De tegenoverliggende wand (tussen de leidingenkoker en de stoppenkast), daarin stop je koelkast, oven, magnetron en heel veel opbergruimte/kastjes (tot helemaal boventegen).

De hoekopstellingen die je voorstelt, zou ik persoonlijk nooit kiezen. Veel te veel gedoe met omlopen, tel maar eens hoe vaan je tussen aanrecht/vaatwasser en eettafel op en neer loopt...
pi_177691231
Ik zou er ook nog een 3x over nadenken. Een hoop breekwerk met weinig voordelen. Uit eigen ervaring, kan ik zeggen dat nu overweeg om de afgebroken muur tussen woonkamer en keuken hier, weer gedeeltelijk terug te gaan bouwen.

Een open trap in de leefruimte zou ik echt niet doen, evenals een omloopkeuken.

Denk eerder aan, dat stukje muur naast de doorgang tussen keuken/woonkamer slopen of alleen de bovenkant eraf halen. Aan de muur met de buren alleen lage kastjes en aan de muur tegen de gang de een blad met bovenkastjes.

Een andere tip met zoveel glas in de woonkamer: Zorg ervoor dat daar de vloerverwarming extra dicht op elkaar gelegd wordt en het warmte water daar het eerst verwarmt en dan via het midden terugloopt. Anders ga je koudeval krijgen.
.
  vrijdag 9 maart 2018 @ 11:53:48 #12
221112 Nijns
soms een beetje stout
pi_177703423
Ik zou het eerlijk gezegd gewoon laten zoals het is. Voor een hoekopstelling gaan. Als een vaatwasser niet noodzakelijk is zou je in het werkblad onder het raam een vriezer kunnen plaatsen en wellicht daarnaast nog een hoekkastje met van die uittrek planken (maar past waarschijnlijk net niet, dan vriezer met smal kastje). Dan kan je in de lege hoek die je nu hebt een koelkast, combi oven kwijt met evt. Nog opbergruimte daar op.

Aan de andere zou ik een afgesloten kastenwand op maat maken, niet dieper dan de meterkast.

Iedereen die ik ken met een bar in zijn/haar keuken zit daar werkelijk nooit aan..
Op donderdag 25 juni 2009 14:37 schreef Pheno het volgende:
Een KSC zonder Nijns is als thee zonder suiker: minder zoet.
  vrijdag 9 maart 2018 @ 12:03:04 #13
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_177703622
Misschien de toiletdeur verplaatsen en een dichte deur maken voor de trap/toilet. Dan kom je met de voordeur rechtstreeks in de woonkamer binnen, meteen links de ingang van de keuken en waar nu de keukendeur zit een 'bar'. Keuken in L-vorm/hoekopstelling tegen de buitenmuur en onder die 'bar'.
KuikenGuppy
pi_177706439
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2018 11:53 schreef Nijns het volgende:
Ik zou het eerlijk gezegd gewoon laten zoals het is. Voor een hoekopstelling gaan. Als een vaatwasser niet noodzakelijk is zou je in het werkblad onder het raam een vriezer kunnen plaatsen en wellicht daarnaast nog een hoekkastje met van die uittrek planken (maar past waarschijnlijk net niet, dan vriezer met smal kastje). Dan kan je in de lege hoek die je nu hebt een koelkast, combi oven kwijt met evt. Nog opbergruimte daar op.

Aan de andere zou ik een afgesloten kastenwand op maat maken, niet dieper dan de meterkast.

Iedereen die ik ken met een bar in zijn/haar keuken zit daar werkelijk nooit aan..
Dit, die koker zit gewoon gruwelijk in de weg. Als je die pilaar als gegeven aanvaard dan is de getekende oplossing eigenlijk de meest logische.
pi_177709399
Ik zou de keuken meer in het midden gaan plaatsen. Geeft een leuker effect van de woning en niet de standaard ene kant keuken, andere kant woonkamer en er tussen een eettafel.

Zo ziet het er bij mij uit op de plattengrond. Ik krijg er altijd enthousiaste reacties op.

pi_177709480
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2018 17:22 schreef MissPoezz78 het volgende:
Ik zou de keuken meer in het midden gaan plaatsen. Geeft een leuker effect van de woning en niet de standaard ene kant keuken, andere kant woonkamer en er tussen een eettafel.

Zo ziet het er bij mij uit op de plattengrond. Ik krijg er altijd enthousiaste reacties op.

[ afbeelding ]
maar dat is voor deze mensen een heel flinke en prijzige verbouwing. Leidingen verleggen, vloer uit de woonkamer etc
  vrijdag 9 maart 2018 @ 19:25:32 #17
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_177711457
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 maart 2018 17:27 schreef Allures het volgende:

[..]

maar dat is voor deze mensen een heel flinke en prijzige verbouwing. Leidingen verleggen, vloer uit de woonkamer etc
TS noemt het zelf ook als alternatief..
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_177711528
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 maart 2018 19:25 schreef laziness het volgende:

[..]

TS noemt het zelf ook als alternatief..
oh dat had ik dan niet begrepen want als je die pilaar al niet weg wil halen maar wel je hele huis open wil breken :?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')