abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 13 maart 2018 @ 15:53:34 #201
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177793979
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 15:46 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik heb er niet zoveel verstand van. En probeer me er in te verdiepen.
Maar bij biologisch gehouden koeien moeten de koeien toch ook eerst een kalfje krijgen voordat ze melk gaan geven? En dat halen ze dat kalf voortijdig weg zodat wij mensen die koe kunnen blijven melken.
Waarbij de meeste stierenkalveren al snel geslacht worden omdat die nooit melk zullen gaan geven en dus geen andere waarde hebben dan vleesconsumptie.
Dit komt op mij ook allemaal niet zo diervriendelijk over.

Hoe zie jij dat?

Ik bedoel dit niet aanvallend. Maar ik las je OP over dierenwelzijn en vroeg me dit dus af.
je hebt er niet zoveel verstand van? :') nee joh!. wel dus.
kijk ik ben het hier ook niet mee eens, ik vind dat dit gewoon moet stoppen. laat ik daar even duidelijk over zijn.
Maar niet heus.....Daaaag.
  dinsdag 13 maart 2018 @ 15:54:09 #202
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177793994
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 15:51 schreef capricia het volgende:
En voor biologisch gehouden legkippen geldt toch ook dat de geboren haantjes direct gedood worden? Het gaat immers alleen om de legkip, het haantje heeft geen waarde.
oke, je weet het allemaal wel heel goed zeg. :') eet jij zelf vlees toevallig?
Maar niet heus.....Daaaag.
  Moderator dinsdag 13 maart 2018 @ 15:59:13 #203
236264 crew  capricia
pi_177794079
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 15:54 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

oke, je weet het allemaal wel heel goed zeg. :') eet jij zelf vlees toevallig?
Ja. Ik eet vlees. Maar probeer steeds vaker over te schakelen naar dagen zonder vlees/vis.

Wat ik hier schrijf zijn toch gewoon common knowledge zaken? Je vraagt je toch af wat er met de mannelijke nakomelingen gebeurt? De haantjes die de schredder in gaan zodat de kippen biologisch hun ei kunnen leggen.

Het is zeker niet aanvallen bedoeld. Ik zoek gewoon mijn weg, en vraag me daarom af hoe anderen dit zien.
Definitely not CIA
  dinsdag 13 maart 2018 @ 16:12:08 #204
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177794283
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 15:59 schreef capricia het volgende:

[..]

Ja. Ik eet vlees. Maar probeer steeds vaker over te schakelen naar dagen zonder vlees/vis.

Wat ik hier schrijf zijn toch gewoon common knowledge zaken? Je vraagt je toch af wat er met de mannelijke nakomelingen gebeurt? De haantjes die de schredder in gaan zodat de kippen biologisch hun ei kunnen leggen.

Het is zeker niet aanvallen bedoeld. Ik zoek gewoon mijn weg, en vraag me daarom af hoe anderen dit zien.
oke, maar je weet precies hoe dit allemaal werkt maar toch blijf je vlees eten. Dit komt op mij ook allemaal niet zo diervriendelijk over. :')
Maar niet heus.....Daaaag.
pi_177794520
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 13:19 schreef Farenji het volgende:

[..]

Veel vis, zoals zalm en helemaal zoetwatervissen als tilapia en pangasius komen uit de bio-industrie, uit grote massale kweekvijvers die volgeflikkerd worden met antibiotica en andere troep. Dat is net zo erg als de bio industrie van varkens etc.

Maar zelf eet ik op reis wel eens vis, ik kom wel eens op plekken waar men vegetarisch eten nog niet echt heeft uitgevonden en liever dan verhongeren (of vlees eten) eet ik liever een visje, maar dat is er dan oha eentje die direct uit de zee komt (en dus een goed & vrij leven heeft gehad).
Dit. In Marokko word het vis voor je ogen gewoon uit de zee gehaald en dan weet je dus heel zeker dat die vissen niet gekweekt zijn. Daar eet ik dan ook gerust en in grote hoeveelheden vis. Idem met vlees: dat eet ik daar ook wetende dat het alle ruimte gehad heeft.

In NL of Europa eet ik geen vlees, en sinds half jaar dus ook vrijwel geen vis meer.
  Moderator dinsdag 13 maart 2018 @ 16:33:47 #206
236264 crew  capricia
pi_177794847
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 16:12 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

oke, maar je weet precies hoe dit allemaal werkt maar toch blijf je vlees eten. Dit komt op mij ook allemaal niet zo diervriendelijk over. :')
Ik ben er mee bezig lieverd. Vandaar dat ik me afvraag hoe vegetariėrs daar tegenaan kijken. Maar een echt antwoord wil je niet geven. Jammer.

Ook heel jammer dat jij je zo persoonlijk aangesproken voelt. Want volgens mij gaan mijn vragen helemaal niet om jou. Ik begrijp dus niet goed waarom je mij nu aanvalt.

Misschien zijn er andere mensen die wat willen zeggen over het wel of niet eten van eieren en melkproducten?
Welke redenen wel /niet?
Definitely not CIA
  Moderator dinsdag 13 maart 2018 @ 16:37:39 #207
236264 crew  capricia
pi_177794937
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 16:22 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Dit. In Marokko word het vis voor je ogen gewoon uit de zee gehaald en dan weet je dus heel zeker dat die vissen niet gekweekt zijn. Daar eet ik dan ook gerust en in grote hoeveelheden vis. Idem met vlees: dat eet ik daar ook wetende dat het alle ruimte gehad heeft.

In NL of Europa eet ik geen vlees, en sinds half jaar dus ook vrijwel geen vis meer.
Ja. Dat snap ik heel goed. Al weet ik niet hoe vervuild de leefgebieden van die vis is.
Definitely not CIA
  dinsdag 13 maart 2018 @ 16:40:56 #208
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177795004
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 16:33 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik ben er mee bezig lieverd. Vandaar dat ik me afvraag hoe vegetariėrs daar tegenaan kijken. Maar een echt antwoord wil je niet geven. Jammer.
ooh oke, dat had ik even niet goed begrepen dan. goed van je dat je daar mee bezig bent. en leuk dat je zo geļnteresseerd bent.

quote:
1s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 16:33 schreef capricia het volgende:
Ook heel jammer dat jij je zo persoonlijk aangesproken voelt. Want volgens mij gaan mijn vragen helemaal niet om jou. Ik begrijp dus niet goed waarom je mij nu aanvalt.
oke, het spijt me dan. :* ik had je niet goed begrepen.

quote:
1s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 16:33 schreef capricia het volgende:
Misschien zijn er andere mensen die wat willen zeggen over het wel of niet eten van eieren en melkproducten?
Welke redenen wel /niet?
ja ik eet zelf nog wel eieren en drink ook melk. dat is omdat ik toch iets van eiwitten binnen wil krijgen want anders ga ik mij er niet beter op voelen denk ik zo. tuurlijk voel ik mij daar ook schuldig over. maar ja...ik moet toch ook wat eten. als ik alleen maar planten zou moeten eten dan zou ik dat niet volhouden ben ik bang. maar het is ook super lastig want bijna overal zit wel ei en melk in. brood, koekjes, cake, taart, noem het maar op. dat kan ik dan dus ook al niet meer eten dan.
Maar niet heus.....Daaaag.
  dinsdag 13 maart 2018 @ 16:41:01 #209
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_177795005
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 10:06 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

wat bedoel je met alternatieven zijn duurder? bedoel je vleesvervangers? die zijn echt niet duurder hoor.
Volgens mij wel :o
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  dinsdag 13 maart 2018 @ 16:42:11 #210
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177795036
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 16:41 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Volgens mij wel :o
dat is echt helemaal niet zo. :') of je nou een vegetarische hamburger koop of een echte ze zijn alle twee (ongeveer) even duur.
Maar niet heus.....Daaaag.
  dinsdag 13 maart 2018 @ 16:45:36 #211
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_177795130
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 14:58 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

ja? en nu wil je een stickertje van mij ofzo? :')
Wat ben jij vervelend. Typisch zo'n vegetariėr.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  dinsdag 13 maart 2018 @ 16:46:37 #212
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_177795162
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 16:42 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

dat is echt helemaal niet zo. :') of je nou een vegetarische hamburger koop of een echte ze zijn alle twee (ongeveer) even duur.
Ligt eraan wat je koopt. Volgens zijn standaard hamburgers die je per zes koopt echt wel goedkoper dan valess.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  dinsdag 13 maart 2018 @ 16:46:57 #213
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177795173
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 16:45 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Wat ben jij vervelend. Typisch zo'n vegetariėr.
dat is helemaal niet zo joh. maar BT loopt mij te sarren. vandaar dat ik geļrriteerd reageer. :')
Maar niet heus.....Daaaag.
  dinsdag 13 maart 2018 @ 16:48:51 #214
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177795228
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 16:46 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Ligt eraan wat je koopt. Volgens zijn standaard hamburgers die je per zes koopt echt wel goedkoper dan valess.
hmm jij weet het ook al zo goed allemaal. :') nou en weetje....al zouden die valess burgers 1 euro duurder zijn, dan nog heb ik het er voorover om ze te kopen.
Maar niet heus.....Daaaag.
  dinsdag 13 maart 2018 @ 16:48:57 #215
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_177795231
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 16:12 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

oke, maar je weet precies hoe dit allemaal werkt maar toch blijf je vlees eten. Dit komt op mij ook allemaal niet zo diervriendelijk over. :')
Jij weet ook dat kuikentjes en kalfjes gedood worden voor jouw eieren en zuivel (en de volwassen dieren trouwens ook als ze te oud zijn). Waarom denk jij arrogant te kunnen doen over je keuzes terwijl je daaraan bijdraagt dan?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  dinsdag 13 maart 2018 @ 16:49:51 #216
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_177795256
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 16:48 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

hmm jij weet het ook al zo goed allemaal. :') nou en weetje....al zouden die valess burgers 1 euro duurder zijn, dan nog heb ik het er voorover om ze te kopen.
Het gaat niet om jou. Ik zeg gewoon dat ze duurder zijn.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  dinsdag 13 maart 2018 @ 16:52:11 #217
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_177795317
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 16:46 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

dat is helemaal niet zo joh. maar BT loopt mij te sarren. vandaar dat ik geļrriteerd reageer. :')
Jaja. En Capricia ook zeker, die gewoon een vraag stelt en nog zegt dat het niet aanvallend bedoeld is. En kijk hoe aangevallen je reageert :') Als je op een forum stoer gaat lopen doen over je o zo superieure moraal, dan moet je niet raar opkijken als er dan vragen worden gesteld.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  dinsdag 13 maart 2018 @ 16:54:17 #218
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177795372
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 16:48 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Jij weet ook dat kuikentjes en kalfjes gedood worden voor jouw eieren en zuivel (en de volwassen dieren trouwens ook als ze te oud zijn). Waarom denk jij arrogant te kunnen doen over je keuzes terwijl je daaraan bijdraagt dan?
ik draag helemaal nergens aan bij. ik koop die dingen toch biologisch? hallo! :') ik eet echt niet iedere dag een ei hoor (in tegenstelling tot sommige vleeseters die iedere dag wel kilo knaller vlees eten :') ), gewoon soms dus. wil je mij dat ook al verbieden ofzo?
en ik ben helemaal niet arrogant. dat zijn jouw woorden.
Maar niet heus.....Daaaag.
  dinsdag 13 maart 2018 @ 16:55:19 #219
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177795391
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 16:52 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Jaja. En Capricia ook zeker, die gewoon een vraag stelt en nog zegt dat het niet aanvallend bedoeld is. En kijk hoe aangevallen je reageert :') Als je op een forum stoer gaat lopen doen over je o zo superieure moraal, dan moet je niet raar opkijken als er dan vragen worden gesteld.
nou ik zou zeggen stel je vragen joh? :')
Maar niet heus.....Daaaag.
pi_177796100
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 10:42 schreef capricia het volgende:
Jullie eten wel zuivel en eieren?
Ja, ik wel. Natuurlijk heb je gelijk dat daarvoor ook dieren lijden; kalfjes die bij hun moeder weggehaald worden en haantjes die in de shredder verdwijnen etc etc maar je moet ergens de grens trekken en die trek ik bij het feit dat "op zich" er geen dieren gedood hoeven te worden bij het melken van een koe of het rapen van een ei. Bij het maaien van het graan verwijnen er ook vogeltjes en andere dieren tussen de messen van de maaimachine. Bovendien heb je als mens toch echt iets van dierlijk vet nodig, mijn gezondheid is toch echt belangrijker dan mijn principes (ik heb geen zin om supplementen te slikken). En als ik eerlijk ben: kaas, yoghurt en eieren vind ik te lekker om te moeten missen.

Uiteraard is dit een afweging die iedereen voor zichzelf mag (moet) maken. Maar dat geldt netzogoed voor het wel of niet eten van vlees.
  dinsdag 13 maart 2018 @ 18:43:06 #221
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_177797768
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 16:54 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

ik draag helemaal nergens aan bij. ik koop die dingen toch biologisch? hallo! :') ik eet echt niet iedere dag een ei hoor (in tegenstelling tot sommige vleeseters die iedere dag wel kilo knaller vlees eten :') ), gewoon soms dus. wil je mij dat ook al verbieden ofzo?
en ik ben helemaal niet arrogant. dat zijn jouw woorden.
Ja dus? Of je biologisch koopt heeft geen enkel effect op de dood van de kuikens, kalfjes, kippen en koeien. Dacht je van wel?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_177797850
Moet er niet aan denken. Doe mij maar een goede biefstuk of een geroosterd stel spareribs.
  Moderator dinsdag 13 maart 2018 @ 19:44:28 #223
236264 crew  capricia
pi_177799456
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 17:30 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ja, ik wel. Natuurlijk heb je gelijk dat daarvoor ook dieren lijden; kalfjes die bij hun moeder weggehaald worden en haantjes die in de shredder verdwijnen etc etc maar je moet ergens de grens trekken en die trek ik bij het feit dat "op zich" er geen dieren gedood hoeven te worden bij het melken van een koe of het rapen van een ei. Bij het maaien van het graan verwijnen er ook vogeltjes en andere dieren tussen de messen van de maaimachine. Bovendien heb je als mens toch echt iets van dierlijk vet nodig, mijn gezondheid is toch echt belangrijker dan mijn principes (ik heb geen zin om supplementen te slikken). En als ik eerlijk ben: kaas, yoghurt en eieren vind ik te lekker om te moeten missen.

Uiteraard is dit een afweging die iedereen voor zichzelf mag (moet) maken. Maar dat geldt netzogoed voor het wel of niet eten van vlees.
Dank voor je uitleg!
Ik moet me daar dus nog helemaal in verdiepen. In wat een mens nu echt nodig heeft qua dierlijke producten. En hoe je eventuele tekorten voorkomt.
Dierlijk vet, is dat een vereiste?

Wel heb ik een gezin met een man die vlees wil blijven eten, en een kind van 6 wat nogal specifiek weet wat het wel en niet wil eten ( :') )

Het gaat dus een beetje een zoektocht worden.
Heb je aanraders qua informatie online?
Definitely not CIA
  Moderator dinsdag 13 maart 2018 @ 19:48:23 #224
236264 crew  capricia
pi_177799548
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 16:54 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

ik draag helemaal nergens aan bij. ik koop die dingen toch biologisch? hallo! :') ik eet echt niet iedere dag een ei hoor (in tegenstelling tot sommige vleeseters die iedere dag wel kilo knaller vlees eten :') ), gewoon soms dus. wil je mij dat ook al verbieden ofzo?
en ik ben helemaal niet arrogant. dat zijn jouw woorden.
Voor de dood van haantjes en stierenkalveren maakt het niet uit dat je biologisch koopt. Die mannetjes-dieren zijn eigenlijk een ongewenste bijvangst. Er is (bij mij weten) geen verschil wat dat betreft met de bio-industrie.

(Al mag een biologisch kalf wat langer bij zijn moeder drinken voordat ie -alsnog vroegtijdig- weggehaald wordt)

Het kopen van zuivel en eieren (dus ook biologische) draagt wel degelijk bij aan deze ‘moord’ principes.

Maar ik heb er geen problemen mee als je het gewoon eet, hoor. :)
Het zijn kennelijk ook voedingsstoffen die je nodig hebt.
Definitely not CIA
pi_177799883
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 19:44 schreef capricia het volgende:

[..]

Dank voor je uitleg!
Ik moet me daar dus nog helemaal in verdiepen. In wat een mens nu echt nodig heeft qua dierlijke producten. En hoe je eventuele tekorten voorkomt.
Dierlijk vet, is dat een vereiste?

Wel heb ik een gezin met een man die vlees wil blijven eten, en een kind van 6 wat nogal specifiek weet wat het wel en niet wil eten ( :') )

Het gaat dus een beetje een zoektocht worden.
Heb je aanraders qua informatie online?
Vitamine b12 is eigenlijk het enige dat zeer lastig uit plantaardig voedsel is te halen maar het zit wel in dierlijk vet dat in zuivel en eieren zit. Je hebt daar niet veel van nodig, hoeft echt niet elke dag maar je kan niet helemaal zonder. Voor de rest is het echt niet zo moeilijk om alle belangrijke stoffen binnen te krijgen zolang je maar een beetje aan de eiwitten en vetten denkt. Dus niet alleen maar sla of bladgroente maar ook regelmatig peulvruchten (bonen, kikkererwten, pinda's, linzen), noten, en veel gevarieerde groente met wat goede plantaardige olie/vetten en dan zit het wel goed.

Ik kan het kookboek "de dikke vegetariėr" van Mark Bitman aanraden, daar staat ontzettend veel in.
  Moderator dinsdag 13 maart 2018 @ 20:06:44 #226
236264 crew  capricia
pi_177799972
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 20:03 schreef Farenji het volgende:

[..]

Vitamine b12 is eigenlijk het enige dat zeer lastig uit plantaardig voedsel is te halen maar het zit wel in dierlijk vet dat in zuivel en eieren zit. Je hebt daar niet veel van nodig, hoeft echt niet elke dag maar je kan niet helemaal zonder. Voor de rest is het echt niet zo moeilijk om alle belangrijke stoffen binnen te krijgen zolang je maar een beetje aan de eiwitten en vetten denkt. Dus niet alleen maar sla of bladgroente maar ook regelmatig peulvruchten (bonen, kikkererwten, pinda's, linzen), noten, en veel gevarieerde groente met wat goede plantaardige olie/vetten en dan zit het wel goed.

Ik kan het kookboek "de dikke vegetariėr" van Mark Bitman aanraden, daar staat ontzettend veel in.
Even kijken wat ie kost...

Edit: die bestel ik. Top!
Definitely not CIA
pi_177800177
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 15:59 schreef capricia het volgende:

[..]

Ja. Ik eet vlees. Maar probeer steeds vaker over te schakelen naar dagen zonder vlees/vis.

Wat ik hier schrijf zijn toch gewoon common knowledge zaken? Je vraagt je toch af wat er met de mannelijke nakomelingen gebeurt? De haantjes die de schredder in gaan zodat de kippen biologisch hun ei kunnen leggen.

Het is zeker niet aanvallen bedoeld. Ik zoek gewoon mijn weg, en vraag me daarom af hoe anderen dit zien.
Dit soort dingen hebben ook een best wel hoog wtf-gehalte, vind ik :')

Wat mijn zichtwijze is, is dat ik er eigenlijk niet echt over nadenk. Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet, dus stel ik het nemen van een beslissing maar uit.
Ik ben geen vegetariėr en zal 't waarschijnlijk ook niet worden. Wel heb ik 't niet nodig om elke dag vlees te eten. Ik vind 't zeg maar wel prima, maar eet met 't zelfde gemak ook een bord gewokte groente zonder vlees.
Ik heb niet 't idee dat ik veel mis als ik een week geen vlees gegeten heb. 't hoeft van mij niet zo.

Verder is voor mij een tussenoplossing om wild te eten. Aangezien dat ook best prijzig is, zal ik 't dan sowieso vaak laten om 't wel te kopen. Dat dier heeft een voor dat dier standaard leven gehad en daar en dan gedood en opgegeten worden is ook deel van de natuur.

En verder heeft wild een eigen smaak (waar tam vlees vaak smakeloos is) en is mijn standaard bereidingswijze van bijvoorbeeld wilde eend, de eend in een pan doen en dan bakken. Geen zout. Geen vet. Geen andere dingen behalve de eend zelf. Ik eet misschien 2x/jaar wilde eend.

Maar dat is een beetje hoe ik 't zie.
  dinsdag 13 maart 2018 @ 22:56:29 #228
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177805796
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 18:43 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Ja dus? Of je biologisch koopt heeft geen enkel effect op de dood van de kuikens, kalfjes, kippen en koeien. Dacht je van wel?
maar jij eet vlees en ik niet. en dat betekent dat ik fucking veel om de dieren geef en jij niet. snap je dat nou eens een keer?!
en iemand die veganistisch is mag mij best vertellen dat ik fout bezig ben door af en toe een eitje te eten. dan luister ik wel hoor. maar naar jou dus niet. lekker puh. :')
daaag!
Maar niet heus.....Daaaag.
  dinsdag 13 maart 2018 @ 22:57:48 #229
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177805826
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 18:46 schreef DoubleDip het volgende:
Moet er niet aan denken. Doe mij maar een goede biefstuk of een geroosterd stel spareribs.
hoe vaak komt deze opmerking nog in mijn topic? god herejezus, het houd niet op, niet vanzelf. :')
Maar niet heus.....Daaaag.
  dinsdag 13 maart 2018 @ 22:59:14 #230
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177805867
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 20:03 schreef Farenji het volgende:

[..]

Vitamine b12 is eigenlijk het enige dat zeer lastig uit plantaardig voedsel is te halen maar het zit wel in dierlijk vet dat in zuivel en eieren zit. Je hebt daar niet veel van nodig, hoeft echt niet elke dag maar je kan niet helemaal zonder. Voor de rest is het echt niet zo moeilijk om alle belangrijke stoffen binnen te krijgen zolang je maar een beetje aan de eiwitten en vetten denkt. Dus niet alleen maar sla of bladgroente maar ook regelmatig peulvruchten (bonen, kikkererwten, pinda's, linzen), noten, en veel gevarieerde groente met wat goede plantaardige olie/vetten en dan zit het wel goed.

Ik kan het kookboek "de dikke vegetariėr" van Mark Bitman aanraden, daar staat ontzettend veel in.
maar dat klinkt interessant, is dat boek duur?
Maar niet heus.....Daaaag.
  Moderator dinsdag 13 maart 2018 @ 23:17:05 #231
236264 crew  capricia
pi_177806286
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 22:57 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

hoe vaak komt deze opmerking nog in mijn topic? god herejezus, het houd niet op, niet vanzelf. :')
”jouw topic”.
Ik zou eigenlijk wel een algemeen vegetarisch topic willen hebben, wat van iedereen is. Met een mooie OP vol met informatie.
Dan hoef jij je ook niet zo snel aangevallen te voelen. En wordt het onderwerp wat meer gedragen door verschillende mensen.

Want nu help je zelf dit topic een beetje omlaag, zie je dat?
Definitely not CIA
  Moderator dinsdag 13 maart 2018 @ 23:17:57 #232
236264 crew  capricia
pi_177806304
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 22:59 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

maar dat klinkt interessant, is dat boek duur?
25 euro bij Bol.
Krijg hem morgen binnen. :)
Definitely not CIA
  dinsdag 13 maart 2018 @ 23:18:30 #233
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177806313
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 23:17 schreef capricia het volgende:

[..]

”jouw topic”.
Ik zou eigenlijk wel een algemeen vegetarisch topic willen hebben, wat van iedereen is. Met een mooie OP vol met informatie.
Dan hoef jij je ook niet zo snel aangevallen te voelen. En wordt het onderwerp wat meer gedragen door verschillende mensen.

Want nu help je zelf dit topic een beetje omlaag, zie je dat?
nee dat zie ik niet echt. maar als je wilt dan mag jij een deel 4 van dit topic openen hoor. :Y dit topic is nu toch al bijna weer vol.
Maar niet heus.....Daaaag.
  dinsdag 13 maart 2018 @ 23:20:20 #234
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177806363
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 23:17 schreef capricia het volgende:

[..]

25 euro bij Bol.
Krijg hem morgen binnen. :)
hmm 25 euro vind ik wel een beetje duur. ik ga wel naar de bibliotheek toe en dan zoek ik het boek op en dan kopieer ik een paar bladzijde´s van dat boek. is een stuk goedkoper. ;)
Maar niet heus.....Daaaag.
pi_177806386
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 23:17 schreef capricia het volgende:

[..]

25 euro bij Bol.
Krijg hem morgen binnen. :)
capricia, jij bent een vrouw naar mijn hart. Ook net begonnen met minder vlees eten en nadenken over bio industrie, en bewust worden.
Ik vind jou beter op de hoogte dan de t.s.
Want sorry, maar als je denkt dat de visserij minder erg is dan de vleesindustrie, dan heb je je weinig verdiept.
  dinsdag 13 maart 2018 @ 23:22:50 #236
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177806426
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 23:21 schreef Gooddeal het volgende:

Ik vind jou beter op de hoogte dan de t.s.
Want sorry, maar als je denkt dat de visserij minder erg is dan de vleesindustrie, dan heb je je weinig verdiept.
:')
Maar niet heus.....Daaaag.
  Moderator dinsdag 13 maart 2018 @ 23:24:01 #237
236264 crew  capricia
pi_177806459
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 23:18 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

nee dat zie ik niet echt. maar als je wilt dan mag jij een deel 4 van dit topic openen hoor. :Y
Ben bang dat ik er weinig vanaf weet.
Maar iets over welke kookboeken interessant zijn, wat goede vleesvervangers zijn (qua nutriėnten), waar je op moet letten qua tekorten etc.

Wie een deel 4 opent maakt mij niet zoveel uit.

En wellicht voor zowel vegetariėrs als veganisten? En mss ook voor mensen die nog wel af en toe vlees eten en vragen over het switchen naar vegetarisch hebben?

Zou toch mooi zijn als je die mensen kunt helpen met info! Dan win je echt. :D
Definitely not CIA
pi_177806469
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 23:22 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

:')
Je weet echt weinig. Je roept maar wat over zielige diertjes, en iedereen die vlees eet is een moordenaar.
Je ziet het grote geheel niet.
  dinsdag 13 maart 2018 @ 23:27:35 #239
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177806558
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 23:24 schreef capricia het volgende:

[..]

Ben bang dat ik er weinig vanaf weet.
Maar iets over welke kookboeken interessant zijn, wat goede vleesvervangers zijn (qua nutriėnten), waar je op moet letten qua tekorten etc.

Wie een deel 4 opent maakt mij niet zoveel uit.

En wellicht voor zowel vegetariėrs als veganisten? En mss ook voor mensen die nog wel af en toe vlees eten en vragen over het switchen naar vegetarisch hebben?

Zou toch mooi zijn als je die mensen kunt helpen met info! Dan win je echt. :P
maar zo heel veel weet ik er ook niet vanaf hoor. ik heb de bio- industrie nog nooit van dichtbij bekeken. en dat kan ook niet eens want die massa bedrijven doen ongelofelijk geheimzinnig. dus daar kan ik nooit informatie uit los peuteren helaas. dus ik heb ook niet echt een heel goed idee. maar wat ik wel weet is dat dit gewoon niet deugd. en juist omdat die bedrijven zo geheimzinnig hier over doen maakt dat mijn vermoeden en zorgen alleen maar groter.
Maar niet heus.....Daaaag.
pi_177806603
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 11:04 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

vis is minder erg vind ik. omdat vissen niet bij de bio-industrie horen. die vissen hebben vrij kunnen zwemmen in de zee. bovendien zijn vissen ook minder intelligent dan kippen schapen varkens.
Dit. Echt dit. Dan weet je heel weinig.
pi_177806612
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 23:20 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

hmm 25 euro vind ik wel een beetje duur. ik ga wel naar de bibliotheek toe en dan zoek ik het boek op en dan kopieer ik een paar bladzijde´s van dat boek. is een stuk goedkoper. ;)
Het is een boek van bijna 1000 pagina's. :')
  dinsdag 13 maart 2018 @ 23:29:35 #242
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177806613
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 23:24 schreef Gooddeal het volgende:

[..]

Je weet echt weinig. Je roept maar wat over zielige diertjes, en iedereen die vlees eet is een moordenaar.
Je ziet het grote geheel niet.
ik heb nooit gezegd dat mensen die vlees eten moordenaars zijn. je legt mij weer woorden in de mond.
maar er zijn wel mensen die het echt geen ene fuck kunnen schelen.
kijk anders dit topic nog maar even door.
GC / Geen vegetarier meer zijn
Maar niet heus.....Daaaag.
  dinsdag 13 maart 2018 @ 23:30:52 #243
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177806656
quote:
9s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 23:29 schreef Farenji het volgende:

[..]

Het is een boek van bijna 1000 pagina's. :')
ja dus. dan kopieer ik gewoon een paar bladzijdes. en dan ga ik gewoon een paar keer langs de bibliotheek als ik nog meer bladzijde´s wil hebben.
Maar niet heus.....Daaaag.
pi_177806674
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 23:27 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

maar zo heel veel weet ik er ook niet vanaf hoor. ik heb de bio- industrie nog nooit van dichtbij bekeken. en dat kan ook niet eens want die massa bedrijven doen ongelofelijk geheimzinnig. dus daar kan ik nooit informatie uit los peuteren helaas. dus ik heb ook niet echt een heel goed idee. maar wat ik wel weet is dat dit gewoon niet deugd. en juist omdat die bedrijven zo geheimzinnig hier over doen maakt dat mijn vermoeden en zorgen alleen maar groter.
Man man man. Je weet dus niks. Je veroordeeld gewoon terwijl je je nergens in verdiept.
  dinsdag 13 maart 2018 @ 23:33:04 #245
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177806732
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 23:31 schreef Gooddeal het volgende:

[..]

Man man man. Je weet dus niks. Je veroordeeld gewoon terwijl je je nergens in verdiept.
ik heb mij er in verdiept. ik heb genoeg schandalen gehoord van slachthuizen waar ze hun dieren mishandelen alvorens ze die slachten. dus hoezo veroordelen? het zijn gewoon feiten hoor.
Maar niet heus.....Daaaag.
pi_177806787
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 23:30 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

ja dus. dan kopieer ik gewoon een paar bladzijdes. en dan ga ik gewoon een paar keer langs de bibliotheek als ik nog meer bladzijde´s wil hebben.
Godsamme zeg, was jij ook je pleepapier uit om her te gebruiken ofzo? Heb jij een abo op de vrekkenkrant?
pi_177806793
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 23:33 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

ik heb mij er in verdiept. ik heb genoeg schandalen gehoord van slachthuizen waar ze hun dieren mishandelen alvorens ze die slachten. dus hoezo veroordelen? het zijn gewoon feiten hoor.
Maar vissen doen er niet toe , want hebben minder gevoel? Zijn minder intelligent?
Man, ga research doen voor je wat roept.
  dinsdag 13 maart 2018 @ 23:34:48 #248
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_177806806
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 15:46 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik heb er niet zoveel verstand van. En probeer me er in te verdiepen.
Maar bij biologisch gehouden koeien moeten de koeien toch ook eerst een kalfje krijgen voordat ze melk gaan geven? En dat halen ze dat kalf voortijdig weg zodat wij mensen die koe kunnen blijven melken.
Waarbij de meeste stierenkalveren al snel geslacht worden omdat die nooit melk zullen gaan geven en dus geen andere waarde hebben dan vleesconsumptie.
Dit komt op mij ook allemaal niet zo diervriendelijk over.

Hoe zie jij dat?

Ik bedoel dit niet aanvallend. Maar ik las je OP over dierenwelzijn en vroeg me dit dus af.
Er zijn wat melkvee bedrijven waar de kalveren wel bij de moeder blijven. Een aantal Demeter bedrijven doet dat.
Maar er is discussie over wat 'humaner' is, gelijk weghalen of later weghalen (het moet toch een keer, zeker bij de stiertjes). Ook zijn er problemen mbt huisvesting en ziektebeheer.

Gelijk weghalen lijkt wreed vanuit menselijk oogpunt. Maar later scheiden kan meer stress opleveren. De meeste prooidieren zijn van nature ingestelt op jongen in die eerste momenten verliezen. De eerste uren tot dagen zijn het meest kwetsbaar. Valt een jong dan weg dan zal je vrij weinig stress bij de moeder zien. Ook het jong laat relatief weinig stress zien.

Als je na weken of maanden kalf en koe scheidt geeft dat veel meer stress. Koe en kalf zijn, met een harde scheiding, dagen van slag. Bleren, verminderde melkgift/groei en andere stress-signalen. Bij een scheiding waarbij kalf en koe elkaar nog kunnen opmerken (zien, horen, ruiken) is dat nog erger.
Die stress zal je ook zien bij de melkbeurten, dan even gescheiden worden geeft de eerste dagen stress. Bij zowel koe als kalf (alhoewel een ervaren moeder minder stress toont, die weet al hoe het werkt).

Zo rond het jaar is weer een moment dat er rustiger gescheiden kan worden. Koe en kalf vertonen relatief weinig stress als ze steeds langere tijd gescheiden worden. In een aantal dagen/weken kan dan gewerkt worden aan een totale scheiding met weinig stress.

Maar dan zit je met de stiertjes... Niet alleen kunnen ze dan al vruchtbaar zijn, maar ze worden snel te sterk om nog grappig te zijn. Het is ronduit gevaarlijk om 'puberstieren' in de groep te hebben. Zeker bij melkvee waar relatief veel contact mee is.
Niet alleen voor de mensen die met die dieren moeten werken, maar ook onderling.
In het wild zouden die jonge stieren snel littekens verzamelen en in toom gehouden worden door omgeving, noodzaak tot overleven en natuurlijk de grote volwassen stier.

Ook zijn de moeders soms problematisch. Alhoewel melkvee wat meer 'hands on' is zijn dit geen beminnelijke huiskatten. Ze zijn niet echt tam. Moeders kunnen erg beschermend zijn als het om hun jong gaat. Terwijl jij naar koe 1 kijkt kan koe 2 weleens vinden dat haar jong te dicht bij je komt.

Huisvesting is ook al problematisch, ipv enkel melkvee dat direct geld opbrengt heb je ook jong spul in opfok. De kudde verdubbelt minstens. Ruimte, milieu eisen, inrichting stal, alles moet aangepast worden.

Als laatste is gezondheid een groter risico en raak je een deel controle kwijt.
Drinkt het kalf voldoende, komt verminderde groei door een tekort aan voeding of door wat anders? Zit er genoeg in de melk voor het kalf? Krijgt het voldoende biest binnen?
Komt de verminderde melkgift van de koe door het kalf dat meer drinkt, of is er wat anders aan de hand?
Het levert extra vragen op en een vertraging in het analyseren van problemen.

Al met al, het is zo al een enorme lap tekst, het is allemaal niet zo zwart/wit.
Dit is best een lastig vraagstuk, waarbij ik nog lang niet alle haken en ogen heb behandeld.
De 'natuurlijke' situatie is simpelweg niet mogelijk. Biologisch, organisch, koeienfluisteraar-methode ten spijt. Hoe je het ook wend of keert dus, als je runderen wil houden als vee zal je een balans moeten vinden tussen wat de behoeften zijn van het dier en wat je ervan wil.

Zoeken naar 'het beste' is lang niet altijd gelijk aan zoals het in het wild gaat. Waarbij gezegd moet worden dat 'het wild' vaak verdomd wreed is.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  dinsdag 13 maart 2018 @ 23:37:55 #249
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177806883
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 23:34 schreef Gooddeal het volgende:

[..]

Maar vissen doen er niet toe , want hebben minder gevoel? Zijn minder intelligent?
Man, ga research doen voor je wat roept.
dat heb ik helemaal niet gezegd. hou nou eens op om mij iedere keer woorden in de mond te leggen.

hier kijk dit topic ook maar even. en kijk in het bijzonder de laatste twee pagina´s https://forum.fok.nl/topic/2429890
triest toch he...wat ze daar zeggen. dus als je graag commentaar wilt geven doe het dan bij die mensen die het geen ene fuck kunnen schelen. maar niet bij mij. en leg mij geen woorden in de mond aub.
Maar niet heus.....Daaaag.
  dinsdag 13 maart 2018 @ 23:38:55 #250
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177806905
quote:
9s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 23:34 schreef Farenji het volgende:

[..]

Godsamme zeg, was jij ook je pleepapier uit om her te gebruiken ofzo? Heb jij een abo op de vrekkenkrant?
ja joh, ga lekker oordelen over mij joh. :')
Maar niet heus.....Daaaag.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')