abonnement Unibet Coolblue
  zondag 25 maart 2018 @ 12:14:18 #101
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_178074453
Oliemaatschappijen voeren niet alleen PR uit. Ze hebben ook onderzoek er naar gedaan en weten al sinds minimaal de jaren 70 dat het reeel is. Dat ze in hun PR uitingen niet altijd eerlijk zijn geweest hierover, daar kunnen we het snel over eens zijn. Hier heb je een samenvatting over Exxon: https://en.m.wikipedia.or(...)e_change_controversy

Hoe dan ook, nogmaals, misschien dat ik er verder overheen heb gelezen, maar kun je svp even aangeven waar jouw claim te lezen is?
quote:
De rechter heeft wijs besloten en deze zaak stopgezet.
  zondag 25 maart 2018 @ 21:16:24 #102
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_178086090
Oliemaatschappijen snappen inmiddels de PR. Shell heeft de les wel geleerd met de Brent Spar en recent met boren bij de Noordpool. Dan is het handig om aan tafel te zitten
quote:
1s.gif Op zondag 25 maart 2018 12:14 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Oliemaatschappijen voeren niet alleen PR uit. Ze hebben ook onderzoek er naar gedaan en weten al sinds minimaal de jaren 70 dat het reeel is. Dat ze in hun PR uitingen niet altijd eerlijk zijn geweest hierover, daar kunnen we het snel over eens zijn. Hier heb je een samenvatting over Exxon: https://en.m.wikipedia.or(...)e_change_controversy

Hoe dan ook, nogmaals, misschien dat ik er verder overheen heb gelezen, maar kun je svp even aangeven waar jouw claim te lezen is?

[..]

De rechter heeft wijs besloten en deze zaak stopgezet.
Om de heel simpele reden dat het hele global warming door menselijk handelen een grote fraude is, vooral een dingetje van media, activistische wetenschappelijk opgeleiden en politici die naam willen maken.
Ik plaatste net hiervoor een link naar archeologische onderzoek op Groenland, 1000 jaar terug werd daar gerst verbouwd. Dat is nu niet mogelijk. Dat gegeven lijkt mij een Stop de Persen! moment, de aarde was toen een paar graden warmer dan nu. Dus waarom dan nu aannemen dat een warme aarde alleen met CO2 te maken kan hebben?
Een ander Stop de Persen! plaatje plaatste ik van de twee trends in temperatuur van de NOAA, daarin de ruwe versie, en de alarmistische gecorrigeerde versie.


Natuurlijke variatie is blijkbaar iets wat niet genoemd mag worden.
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
  zondag 25 maart 2018 @ 21:26:29 #103
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_178086473
Nogmaals, misschien dat ik er verder overheen heb gelezen, maar kun je svp even aangeven waar jouw claim te lezen is?
quote:
De rechter heeft wijs besloten en deze zaak stopgezet.
Waarom is het zo moeilijk om me er even op te wijzen? Ik heb een paar linkjes gekregen waaruit bleek dat Chevron beargumenteert dat het IPCC gelijk heeft en dat volgens de auteurs van deze betrekkelijk dubieuze sites de rechter kennelijk zou vinden dat de klagers het kennelijk niet goed zouden doen, wat wel interessant was, maar heb niet gelezen dat de rechter de zaak stop heeft gezet.

Waarom ook meteen allemaal andere dingen erbij halen op mijn simpele vraag?

[ Bericht 47% gewijzigd door ExtraWaskracht op 25-03-2018 21:34:45 ]
pi_178087268
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 16:56 schreef MrRatio het volgende:

[..]

Mmmm, ik ben het voor meer dan 99% eens met de bijdragen van de tevreden atheïst, maar hier maakte hij/zij een slip of de pen. Er is geen bewijs dat alle wetenschappers opwarming goed vonden. Ik kan me wel voorstellen dat er een meerderheid is die er zo over denkt, maar 100% van de wetenschappers-dat hoeft niet het geval te zijn. Ik kan me voorstellen dat een professor Iberische dichtkunst er geen mening over heeft.

Ik zag een stukje tekst over een gesuggereerde consensus in de 70er jaren dat wetenschappers global warming door CO2 vreesden. Ik heb daar enkele voorbeelden tegenover gezet. Zo helder was het niet.
Het is geen alles of niets discussie.

"De suggestie dat de klimaatwetenschap Global Cooling voorspelde in de jaren '70 is dan ook onjuist. Het was meer een media onderwerp"
O ja?

Hansen van Nasa in 1981: "[T]he temperature in the Northern Hemisphere decreased by about 0.5°C between 1940 and 1970, a time of rapid CO2 buildup. ... Northern latitudes warmed ~ 0.8°C between the 1880's and 1940, then cooled - 0.5°C between 1940 and 1970."

[ afbeelding ]

Dat was een van de argumenten, de temperatuur steeg tussen 1900 en 1940, en daalde daarna tussen 1940 en 1970- om tot 2000 weer te stijgen, en stabiel te blijven-of zelfs lichtjes dalen- vanaf 2000.
Het in 1970 extrapoleren van de temperatuurdaling tussen 1940 en 1970 naar de verre toekomst maakt een nieuwe ijstijd aannemelijk.

Het was meer een media-onderwerp. Als ik even zoek kom ik van alles tegen:

National Academy of Sciences, 1975 "Starr and Oort (1973) have reported that, during the period 1958-1963, the hemisphere's (mass-weighted) mean temperature decreased by about 0.6 °C. ... Since the 1940's, mean temperatures have declined and are now nearly halfway back to the 1880 levels. ... There seems little doubt that the present period of unusual warmth will eventually give way to a time of colder climate ... [T]here is a finite probability that a serious worldwide cooling could befall the earth within the next hundred years. ... [A]s each 100 years passes, we have perhaps a 5 percent greater chance of encountering its [the next glacial's] onset."

NOAA, 1974 "Many climatologists have associated this drought and other recent weather anomalies with a global cooling trend and changes in atmospheric circulation which, if prolonged, pose serious threats to major food-producing regions of the world. ... Annual average temperatures over the Northern Hemisphere increased rather dramatically from about 1890 through 1940, but have been falling ever since. The total change has averaged about one-half degree Centigrade, with the greatest cooling in higher latitudes."
"[T]he average growing season in England is already two weeks shorter than it was before 1950. Since the late 1950's, Iceland's hay crop yield has dropped about 25 percent, while pack ice in waters around Iceland and Greenland ports is becoming the hazard to navigation it was during the 17th and 18th centuries. ... Some climatologists think that if the current cooling trend continues, drought will occur more frequently in India--indeed, through much of Asia, the world's hungriest continent. ... Some climatologists think that the present cooling trend may be the start of a slide into another period of major glaciation, popularly called an 'ice age'."

Cimorelli and House, 1974 "[B]etween 1880 and 1940 a net warming of about 0.6°C occurred, and from 1940 to the present our globe experienced a net cooling of 0.3°C. ... [I]t has since been found that the rate of temperature increase decreases with increasing CO2 ... [A]n increase in man-made global particulates by a factor of 4.0 will initiate an ice-age. In order that we safeguard ourselves and future generations from a self-imposed ice-age it is necessary that we effectively monitor global concentrations of particulate matter."

8. National Academy of Sciences, 1975 "Starr and Oort (1973) have reported that, during the period 1958-1963, the hemisphere's (mass-weighted) mean temperature decreased by about 0.6 °C. ... Since the 1940's, mean temperatures have declined and are now nearly halfway back to the 1880 levels. ... There seems little doubt that the present period of unusual warmth will eventually give way to a time of colder climate ... [T]here is a finite probability that a serious worldwide cooling could befall the earth within the next hundred years. ... [A]s each 100 years passes, we have perhaps a 5 percent greater chance of encountering its [the next glacial's] onset."

Hare, 1971 "[M]ost recent years of hemispheric surface temperatures (Mitchell, 1970) show rises of about 0.6C over the 0-80N belt between 1880 and 1940, followed by a subsequent decline to current temperatures about 0.3C above 1880. ... It is clear, however, that sound meteorological estimates of the troposphere and surface warming to be expected from this increase [in CO2] (e.g., Manabe and Wetherland, 1967) do not account for the observed temperatures variations. The rise between 1880 and 1940 was much greater than the computed carbon dioxide effect, and since 1940 temperatures have actually fallen as the rise in [CO2] mixing ratio accelerated."
Gribbin, 1975 "A recent flurry of papers has provided further evidence for the belief that the Earth is cooling. There now seems to be little doubt that changes over the past few years are more than a minor statistical fluctuation. ... The observed cooling corresponds to a re-establishment of the 'Little Ice Age' which persisted for several hundred years up to the end of the nineteenth century"

Flohn, 1974 "Since about 1945 [to 1974], global cooling, on a scale of -0.01°C/yr [-0.3°C total], has reversed the warming trend of the first decades of our century. ... A large majority of the participants of the symposium concluded that the present warm epoch has reached its final phase [...]-the natural end of this interglacial epoch is 'undoubtedly near'."

Denton and Karlén, 1973 "Viewed as a whole, therefore, the Holocene experienced alternating intervals of glacier expansion and contraction that probably were superimposed on the broad climatic trends recognized in pollen profiles and deep-sea cores. Expansion intervals lasted up to 900 yr and contraction intervals up to 1750 yr. ... Should this pattern continue to repeat itself, the [ongoing, current] Little Ice Age will be succeeded within the next few centuries by a long interval of milder climates similar to those of the Roman Empire and Middle Ages. ... Holocene glacier and climatic fluctuations, because of their close correlation with short-term C14 variations, were caused by varying solar activity."

Brinkmann, 1979 "Concern about the impact of the recent downward trend in the average surface temperature for the 'Northern Hemisphere' (Reitan, 1974; Angell and Korshover, 1975) on the world food supply has led to an increasing interest in possible changes in the length of the growing season (NRC, 1976; NRC, 1977). ... Increased variability has been proposed to be linked to hemispheric cooling [...] would cause greater extremes in weather (Bryson, 1975; Lamb, 1975)."

Bryson and Wendland, 1975 "Since 1940, the effect of the rapid rise of atmospheric turbidity appears to have exceeded the effect of rising carbon dioxide, resulting in a rapid downward trend of temperature. There is no indication that these trends will be reversed, and there is some reason to believe that man-made pollution will have an increased effect in the future."

Collis, 1975 "It is not clear how such favorable and relatively consistent conditions are related to the higher temperatures in this century or the peaking of temperatures around 1940. The reversal of this warming trend, however, could mark the beginning of a new ice age"

Schneider, 1974 "In the last century it is possible to document an increase of about 0.6°C in the mean global temperature between 1880 and 1940 and a subsequent fall of temperature by about 0.3°C since 1940. In the polar regions north of 70° latitude the decrease in temperature in the past decade alone has been about 1°C, several times larger than the global average decrease. Up till now, past climatic changes (except possibly those of the last few decades [of cooling temperatures]) could hardly have been caused by man's activities. ... Some scientists already feel that particles might be responsible for the recently observed decrease in the earth's temperature"

Gates, 1976 "Recorded data show that from 1940 to the early 1970s the average temperature in the Northern Hemisphere slowly decreased, with a net cooling of approximately 1°F [-0.55 °C] over the continents and less cooling over the oceans. We also know that during the period from about 1890 to 1940 the air over at least the continents of the Northern Hemisphere underwent a gradual warming of over 1.5°F [+0.83°C]. ... Whether such fluctuations are primarily the result of man's activities or are only natural climatic variations remains an open question."

En zo kan ik nog tientallen andere wetenschappelijke bronnen. Dus de opmerking van Cynicus, het was maar een media-dingetje is hierbij hopelijk begrepen weerlegd te zijn. Zo niet, dan kan ik hier nog tientallen voorbeelden extra hier plaatsen.
Niemand zegt toch dat er ook geen papers waren uit die tijd die cooling voorspelden. Maar tegenover die papers is een veelvoud aan papers te vinden uit die periode die juist opwarming voorspellen. Er was toen idd nog geen consensus over klimaatverandering zoals die er nu is, maar dit beweerd ook niemand.
  zondag 25 maart 2018 @ 22:12:21 #105
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_178087667
De verdediging had kunnen gaan voor de wetenschappelijke benadering en kiezen uit een brede waaier van allerlei erkende geleerden die zwakke punten zien in het verhaal van de eisende partij. Dat gaat een oeverloos gebakkelei worden, en daar had de verdediging geen zin in. Dus die kozen voor de geaccepteerde bron van de IPCC. En in die publicaties is van alles te vinden. Ik heb al eerder de link doorgegeven. Dat is niet hetzelfde als de IPCC over de hele gelijk geven. De IPCC zelf overigens trekt vaak eerdere beweringen in.

De IPCC heeft de gewoonte om de samenvattingen te sturen in de alarmistische richting, en wie leest er nu de onderbouwing?
De verdediging gaat natuurlijk ook gebruiken dat nergens staat dat de oliefabrikant de schuldige is. Door mensen veroorzaakt kan ook via kolen betekenen, of via Iraanse of Russische oliemaatschappijen.
De verdediging wees er ook even fijntjes op dat de gemeente Oakland niet waarschuwt voor eventuele klimaatschade bij de aanschaf van obligaties voor Oakland. Dat is hypocriet.
De verdediging heeft haar tactiek overzichtelijk gehouden door er niet teveel bij te halen. Een discussie over fraude binnen de IPCC en klimaatwetenschap zou de zaak jarenlang vertragen, en ondertussen slechte PR voor Chevron betekenen.
Wat Chevron nog wel had kunnen doen is de satelliet en weerballon meetdata aanbieden in plaats van de landbased temperatuurmetingen.


Een paar citaten uit de slides van de verdediging, maar die zouden als het goed is bekend moeten voorkomen:
1990 IPCC
“The size of this warming is broadly consistent with predictions of climate models, but it is also of the same magnitude as natural climate variability. Thus the observed increase could be largely due to this natural variability;

Vermoedens zijn niet genoeg om iemand veroordeeld te krijgen.

1995 Our ability to quantify the human influence on global climate is currently limited because the expected signal is still emerging from the noise of natural variability, and because there are uncertainties in key factors. . . .

The warming over the past 100 years is very unlikely to be due to internal variability alone[.]”

AR5: Over Greenland, temperature has risen significantly since the early 1990s, reaching values similar to those in the 1930s.”
Dus: nu net zo hoog als 80 jaar geleden. Stop de Persen!

2013: IPCC In some aspects of the climate system, including Antarctic warming, Antarctic sea ice extent, and Antarctic mass balance, confidence in attribution to human influence remains low due to modelling uncertainties and low agreement between scientific studies.”
IPCC AR5, WG1 at p. 115 (2013)

2013 IPCC The multi-decadal variability is marked by an increasing trend starting in 1910–1920, a downward trend … starting around 1950, and an increasing trend starting around 1980

Dus om nu te stellen dat Chevron alles accepteert wat de IPCC beweert is niet correct. Mijd in het vervolg de bronnen die zoiets beweren.
Hierbij nogmaals de bron:
http://blogs2.law.columbi(...)-317-cv-06011_na.pdf

Gelukkig heeft de rechter het hoofd koel gehouden en de ratio laten prevaleren.

[ Bericht 6% gewijzigd door MrRatio op 25-03-2018 22:26:02 ]
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
  zondag 25 maart 2018 @ 22:48:20 #106
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_178088395
Waar staat dan dat de rechter de zaak heeft stopgezet?
  maandag 26 maart 2018 @ 19:48:41 #107
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_178106478
Zie mijn derde weblink van afgelopen zaterdag om 20:01 voor het stopzetten van de zaak.

Van deze link https://www.climategate.nl/2018/03/74244/ onder Tutorial Professor Presentation is ook een stukje verdediging te lezen, van de heren William Happer, Richard Lindzen en Steven Koonin.
Hoe het komt dat Scientific American durft te publiceren dat alles van de IPCC geaccepteerd lijkt dan opeens een raadsel. Tenzij je uitgaat van de kritiekloze volgzaamheid zoals bij religie hoort.
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
  maandag 26 maart 2018 @ 21:07:45 #108
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_178108795
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2018 19:48 schreef MrRatio het volgende:
Zie mijn derde weblink van afgelopen zaterdag om 20:01 voor het stopzetten van de zaak.
Dank voor deze concrete verwijzing. Hier lees ik echter niet terug dat de rechter de zaak heeft stopgezet?! Zijn kennelijke mening dat de klagers hem niet goed konden overtuigen over bepaalde zaken betekent niet dat de zaak nu gestopt is, zoals ik gister om 21:26 ook opmerkte. Waar maak je uit op dat de zaak nu gestaakt is?

Overigens hier vanaf de andere kant van het debat hoe het eraan toe is gegaan, voor zover ik kan beoordelen: https://blog.ucsusa.org/k(...)-from-a-day-in-court Dat is net als jouw artikelen opgetekend op vrijdag de 23e.

Of als we buiten de blogosphere blijven, is hier een artikel bij een kennelijk centrum-linkse outlet van de 22e: https://www.theverge.com/(...)-alsup-chevron-exxon

Ik heb geen idee hoe dit verder gaat lopen of wat uberhaupt een uitkomst kan zijn, maar ook daar lees ik niet dat de zaak nu gestopt is. In het artikel van TheVerge lees ik zelfs bv:

quote:
Judge William Alsup, who is presiding over the lawsuit, is giving the other oil companies -- ExxonMobil, ConocoPhillips, Royal Dutch Shell, and BP -- a week to quibble with anything Boutrous said in court about climate change.
Kortom, de andere oliemaatschappijen hebben twee weken bedenktijd over hetgeen de advocaat van Chevron naar voren heeft gebracht. Dit duidt er volgens mij vrij sterk op dat de zaak gewoon nog volop bezig is. Verder geven deze artikelen ook een heel ander beeld over hoe de rechter erin zit... aanzienlijk minder eenzijdig ofwel ook gewoon kritisch op het verhaal van de Chevron advocaat, en met een ogenschijnlijke waardering voor de wetenschap.

[ Bericht 7% gewijzigd door ExtraWaskracht op 26-03-2018 21:38:37 ]
  donderdag 29 maart 2018 @ 22:19:23 #109
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_178181390
Hier een link naar de rechtbank-notulen:

https://wattsupwiththat.f(...)-3-21-18globalwh.pdf

Slimme rechter, die vooruitgeschoven experts van beide partijen corrigeert, bv met Callender en met een misleidende grafiek van Dr Allen herkent.

Formeel is het misschien toch niet helemaal afgelopen. De verdediging haalt er kolen, CFC en landbouw bij. In een rechtbank is er dan geen duidelijke dader aan te wijzen.


Mevrouw Parker slaagt er zelfs in om de slavernij racisme erbij te slepen.
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
pi_178181465
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 22:19 schreef MrRatio het volgende:

Formeel is het misschien toch niet helemaal afgelopen.
_O-
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 29 maart 2018 @ 22:30:28 #111
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_178181775
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 22:19 schreef MrRatio het volgende:
Hier een link naar de rechtbank-notulen:

https://wattsupwiththat.f(...)-3-21-18globalwh.pdf

Slimme rechter, die vooruitgeschoven experts van beide partijen corrigeert, bv met Callender en met een misleidende grafiek van Dr Allen herkent.

Formeel is het misschien toch niet helemaal afgelopen. De verdediging haalt er kolen, CFC en landbouw bij. In een rechtbank is er dan geen duidelijke dader aan te wijzen.


Mevrouw Parker slaagt er zelfs in om de slavernij racisme erbij te slepen.
Misschien dat ik ook nog wel op de rest van je post wil reageren, maar ik wil hier toch even bij stil staan, aangezien het een post of 30 vergde (denk ik?): "Formeel is het misschien toch niet helemaal afgelopen."

Thank fuck. Ik vind het goed dat je hier nu eindelijk mee komt. Ik vraag me tegelijk oprecht af hoezo je nou het idee had dat dit anders was? ... Het stond niet in je bronnen, het stond niet in mijn bronnen, wat gaf je nou het idee? Slechts het gevoel dat de rechter kritisch was ten opzichte van de klagers op basis van deze vooringenomen bronnen? Iets verkeerd gelezen? Gewoon aan het bullshitten?

[ Bericht 0% gewijzigd door ExtraWaskracht op 29-03-2018 22:43:53 ]
  donderdag 29 maart 2018 @ 23:01:09 #112
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_178182558
Ik had de zinsnede Judge dismisses claim ... begrepen als de rechter blaast de zaak af.

Als ik de uitspraken lees is het praktisch gezien al beklonken.
Zoals deze:

Judge Alsup also mocked the numerous times IPCC predictive models got the current climate trends wrong and catastrophic weather never arrived. Looking at several IPCC models and their relationship to reality the judge said to Chevron’s lawyer: “So your point is that [IPCC] models overstate the problem. Instead of doom and gloom, it’s just gloom”.

The trial was also notable because of the way that scientists for the plaintiffs had to admit under oath that the first half of the 20th century was very warm. Several times the judge interrupted proceedings to ask why the 1930s or the surrounding years were so warm or why sea level rise slowed down after the 1950s.

Enfin, voor de volledigheid is dan nog heel even wachten op het formele einde.
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
  vrijdag 30 maart 2018 @ 00:22:26 #113
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_178184281
Ok, dank je voor je reactie.
  vrijdag 30 maart 2018 @ 10:38:02 #114
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_178188617
Er is overigens wel echt een rechter die gister wat stopgezet heeft in een andere zaak:

quote:
U.S. judge dismisses Exxon lawsuit to stop climate change probes (Reuters)

NEW YORK (Reuters) - A federal judge on Thursday dismissed Exxon Mobil Corp’s (XOM.N) lawsuit seeking to stop New York and Massachusetts from probing whether the oil and gas company covered up its knowledge about climate change and lied to investors and the public about it.

U.S. District Judge Valerie Caproni in Manhattan rejected as “implausible” Exxon’s argument that the states’ Democratic attorneys general, Eric Schneiderman and Maura Healey, were pursuing politically motivated, bad faith fraud investigations in order to violate its constitutional rights.

Caproni dismissed the lawsuit with prejudice, meaning the Irving, Texas-based company cannot bring it again.

Exxon is evaluating its legal options, spokesman Scott Silvestri said in an email.

“We believe the risk of climate change is real and we want to be part of the solution,” he added. “We’ve invested about $8 billion on energy efficiency and low-emission technologies such as carbon capture and next generation biofuels.”

The case is one of several, including shareholder and employee lawsuits, centered on whether Exxon has for decades lied about climate change, including its impact on energy prices and the environment and its ability to develop reserves, and taken public positions inconsistent with what it knew.

Schneiderman, in a statement, welcomed the end of what he called Exxon’s “frivolous, nonsensical lawsuit that wrongfully attempted to thwart a serious state law enforcement investigation.”

Healey called Caproni’s decision “a turning point in our investigation and a victory for the people.”

Exxon sued in June 2016, after receiving subpoenas seeking documents about its historical understanding of climate change, and communications with interest groups and shareholders.

The company accused Schneiderman and Healey of conspiring to “silence and intimidate one side of the public policy debate,” violating its rights to free speech and due process and against unreasonable searches.

Much of Exxon’s case was based on a March 2016 news conference with the attorneys general and former U.S. Vice President Al Gore, which it called a bid to coerce its adoption of policies that they and climate change activists preferred.

Caproni, however, said “nothing that was said can fairly be read to constitute declaration of a political vendetta against Exxon.”

She said the belief by Schneiderman and Healey, “apparently” shared by Exxon, that climate change is real does not mean they had no reason to believe Exxon may have fraudulently “sowed confusion” to bolster its bottom line.

Nowhere, she said, did Exxon suggest that the attorneys general believed the company “was itself confused about the causes or risks of climate change.”

The case is Exxon Mobil Corp et al v Schneiderman et al, U.S. District Court, Southern District of New York, No. 17-02301.
En om het ook hier maar te benadrukken geeft het bedrijf aan: “We believe the risk of climate change is real and we want to be part of the solution. We’ve invested about $8 billion on energy efficiency and low-emission technologies such as carbon capture and next generation biofuels.”
  maandag 2 april 2018 @ 12:45:51 #115
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_178254436
Ondanks het lichtpuntje van rechter Alsup, we kunnen blijkbaar ook niet het klimaat-debat overlaten aan rechters:
Brrrr, Karenna Gore, dochter van...
https://wattsupwiththat.c(...)e-dismisses-charges/
Dit geeft een precedent, milieuactivisten krijgen een free pass voor vernieling. Dit gaat nog een hoop $ kosten.

https://wattsupwiththat.c(...)inst-climate-change/

Het klimaatdebat hoort thuis bij echte klimaatwetenschappers, niet bij de politici en de vele milieu-activisten die menen een leugentje voor bestwil van de planeet ervoor over hebben.

Hierin echte wetenschap:
https://www.thegwpf.org/s(...)in-the-stratosphere/
verwijzend naar:
https://www.thegwpf.org/c(...)-the-Climate2017.pdf
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
pi_178295613
03-03-2018

Antarctica is in zeven jaar tijd 1463 km2 onderzees ijs kwijtgeraakt

Het is bijzonder slecht nieuws.

Wetenschappers brengen het in het blad Nature Geoscience. Ze baseren het slechte nieuws op waarnemingen van ESA’s CryoSat. Met behulp van deze satelliet werd een 16.000 kilometer lang deel van de Antarctische kust bestudeerd. Daarbij werd gekeken naar de beweging van zogenoemde grounding lines van tientallen gletsjers.


Afbeelding: CPOM (via ESA).

Grounding lines
De meeste Antarctische gletsjers monden direct uit in diepe troggen voor de kust van Antarctica. De plek waar hun onderzijde loskomt van de zeebodem en de gletsjertong dus begint te drijven op het water, wordt de ‘grounding line’ genoemd. Doorgaans liggen deze grounding lines zo’n 1 kilometer onder de zeespiegel en zijn ze zelfs niet toegankelijk voor onderzeeërs. Dat maakt het lastig om ze te detecteren en hun bewegingen te monitoren. Maar met behulp van de satelliet CryoSat lukte dat wel (zie afbeelding hiernaast).

Terugtrekking
Het onderzoek wijst uit dat de grounding lines van veel gletsjers zich terugtrekken. Al met al zou er in zeven jaar tijd zo’n 1463 vierkante kilometer onder water gelegen ijs verdwenen zijn. De grootste veranderingen treden daarbij op in West-Antarctica, waar meer dan éénvijfde van de op de zeebodem rustende ijskap zich de afgelopen zeven jaar sneller heeft teruggetrokken dan we sinds de laatste ijstijd gewend zijn.


De beweging van grounding lines tussen 2010 en 2016. Afbeelding: CPOM (via ESA).

Opwarming van het water
Dat het onder water gelegen ijs het zo zwaar te verduren heeft, is te herleiden naar de opwarming van het water, zo stellen de onderzoekers. Eerder werd aangenomen dat dat warmere water slechts op een paar plekken aan de Antarctische ijskap knabbelde, maar klaarblijkelijk is dit een veel breder probleem.

Zeespiegelstijging
We spreken hier met recht van een probleem, omdat het terugtrekken van dit onder de zeespiegel gelegen ijs van invloed is op het ijs dat op het land rust. Doordat gletsjers loskomen van de zeebodem, geven ze minder tegenwicht aan de op het land gelegen gletsjer, die hierdoor weer gemakkelijker en dus sneller kan gaan stromen en ijs in zee kan afzetten. Wat weer bijdraagt aan de wereldwijde zeespiegelstijging.

Het onderzoek illustreert bovendien dat Antarctica een complex continent is. Zo ontdekten de onderzoekers dat de grounding line van de Thwaites-gletsjer in West-Antarctica zich de laatste jaren versneld heeft teruggetrokken. Maar de grounding line van de daarnaast gelegen Pine Island-gletsjer – tot voor kort één van de snelst terugtrekkende gletsjers van Antarctica – is juist tot stilstand gekomen. “Deze verschillen benadrukken het complexe karakter van de instabiliteit van de ijskap,” aldus onderzoeker Hannes Konrad. En ze bieden handvaten voor vervolgonderzoek.

(scientias.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_178360457
06-04-2018

Zorgelijk: gletsjers nog nooit zo klein



Nog nooit sinds het begin van de metingen waren de gletsjers in Oostenrijk zo klein als nu. Met dat verontrustende bericht komt het Geologisch Instituut van de universiteit Graz. Ieder jaar brengen ze een rapport uit over de staat van de ijsmassa’s in de Alpen. Ieder jaar gaat het ietsje slechter. Maar nu gaat het ineens wel erg hard.

Het terugtrekken komt vooral doordat de gletsjers in de winter niet genoeg aangroeien. Dat komt weer door een gebrek aan neerslag. In vergelijking met het verleden valt nu maar de helft tot zelfs een derde van de normale neerslag. Daardoor is de gemiddelde gletsjer in het land 25 meter verder teruggetrokken. Dat ligt bijna op het dubbele op van het meerjarige gemiddelde, dat 14 meter per jaar bedraagt.

Het record is in handen van de Waxeggkees, die liefst 120 meter is teruggetrokken. Deze gletsjer ligt in het Zillertal, bij Innsbruck. Deze teruggang is bijna het dubbele van het eerdere record, dat 65 meter bedraagt. Op de foto is deze gletsjer te zien aan het begin van de twintigste eeuw en nu. Het is vooral deze versnelling van het smeltproces dat de Oostenrijkers zorgen baart. Niet alleen vanwege de gevolgen die het heeft voor het landschap. Maar ook omdat een deel van de Oostenrijkse economie drijft op de wintersport. Die vindt voor een deel plaats op gletsjers.

Het Instituut ziet geen enkele reden om aan te nemen dat het proces tot stilstand komt of om zal keren. Vooral omdat in de warme zomers grote delen van de gletsjers verder afsmelten. Ook als er een winter met veel neerslag is, zoals dit jaar, dan is het nog niet genoeg om de smelt tegen te gaan. Alleen een paar verregende zomers en een paar zeer neerslagrijke winters zouden de gletsjers weer laten groeien.

Maar meteorologen voorspellen dat niet.

(faqt.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_178364542
Wanneer begonnen de metingen?
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  zondag 8 april 2018 @ 11:55:48 #119
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_178383141
Scientas.nl komt wel vaker met alarmistische artikelen. Het zou een zich wetenschappelijk noemend blad sieren om volledig te zijn in de verklaringen bij een verschijnsel. Leg het plaatje met de terugtrekkende ijsrand eens met de recent ontdekte vulkanen op Antartica:


"
06-04-2018

Zorgelijk: gletsjers nog nooit zo klein
"
Met daaronder een foto.
Dat kan ik ook:


Onder een zich terugtrekkende gletsjers blijken bomen tevoorschijn te komen. Dat kan alleen wanneer de gletsjer ooit nog kleiner dan nu, en de boomgrens nog hoger lag. Huh, dan was die gletsjer kleiner dan nu. Niet zo zorgelijk dus.

https://phys.org/news/201(...)-ice-sheet-weve.html

Er zijn zelfs gletsjers die groeien:
https://www.victoria.ac.n(...)ual-growing-glaciers
https://www.worldatlas.co(...)becoming-larger.html
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
pi_178383364
Goh mag ik uit mr ratio zijn verhaal dan de conclusie trekken dat er dus 91 actief werkende vulkanen op antartica die het ijs smelten, waar kan ik daar meer over lezen? :D
pi_178383570
Ja mr.ratio laat eens een bron zien die het terugtrekken van ijs op Antarctica linkt aan vulkanische activiteit.
pi_178383615
Over die ijskap op Groenland: die was tijdens het holoceen maximum idd waarschijnlijk kleiner dan nu. Daar is verder niks controversieels aan.
pi_178383841
Gaan we dadelijk een nieuwe hypothese krijgen dat vulkanen de stroming van het zeewater beinvloeden en daarom de afkalving van onder plaats vindt. De plaat tectoniek die vulkanen creert wordt natuurlijk ook door de menselijke co2 uitstoot gedreven. :D Wat voor meer vreemde correlaties kunnen we nog vinden voor mr ratio.
pi_178411163
09-04-2018

Zelfs 's werelds grootste hoog Arctische meer is niet opgewassen tegen de opwarming

Het meer is de afgelopen tien jaar al drastisch veranderd.

Dat blijkt uit onderzoek van wetenschappers van de universiteit van Alberta. Hun studie draait om Lake Hazen. Dit meer ligt hoog in Canada, op Ellesmere-eiland. Het gebied is het afgelopen decennium flink opgewarmd, waarbij de temperatuur een aantal zomers op rij zelfs 1 graad Celsius hoger uitviel dan normaal. En die temepratuurstijging heeft een kettingreactie teweeg gebracht die het hele meer enorm beïnvloed heeft.

Verrassend
De resultaten verrasten de onderzoekers flink. “We dachten oorspronkelijk dat Lake Hazen – vanwege het flinke volume – relatief goed bestand was tegen de effecten van de opwarming,” legt onderzoeker Igor Lehnherr uit. “De ontdekking dat dat niet het geval was, was alarmerend, omdat het Arctisch gebied het snelst opwarmende gebied op aarde is; conservatieve schattingen voorspellen dat het tegen het eind van de eeuw zo’n vier graden Celsius warmer is.” Dat kleinere meren heftig op de opwarming zouden reageren, hadden onderzoekers wel verwacht. Maar van grotere meren werd aangenomen dat ze veel trager zouden reageren op de opwarming. “Lake Hazen is zo groot als in dergelijke omgevingen maar kan en laat nu – in minder dan tien jaar tijd – veranderingen in het complete ecosysteem zien.” En dan is het gebied nog maar één graad opgewarmd. Laat staan wat er gebeurt als het gebied vier graden warmer wordt.

Smeltwater en algen
Maar welke veranderingen zien we dan precies in Lake Hazen? De opwarming heeft allereerst geleid tot meer smeltwater. Dat smeltwater stroomt het meer in. “Omdat het smeltwater van gletsjers is, is de hoeveelheid fijn sediment dat in het meer verdwijnt ook dramatisch toegenomen,” vertelt onderzoeker Mark Sharp. “En dat beïnvloedt weer hoeveel licht er in de waterkolom kan komen, wat weer van invloed is op de biologische productiviteit in het meer.” De kettingreactie heeft – heel concreet – gezorgd voor algenbloei en grote veranderingen in de populatie trekzalmen.

IJsvrij
Daarnaast wijst het er sterk op dat meren zoals Lake Hazen afstevenen op zomers waarin ze ijsvrij zijn. “IJs op het meer is belangrijk, omdat het voorkomt dat licht in het meer terechtkomt en dat (licht, red.) is wat fytoplankton nodig heeft om aan fotosynthese te doen,” legt onderzoeker Kyra St. Pierre uit. “Dus als we minder ijs op het meer hebben of langere ijsvrije perioden hebben, dringt er meer licht het meer in, wat kan leiden tot een toegenomen productiviteit in het meer, een heel ander scenario dan wat we in het verleden hebben gezien.”

Het onderzoek herinnert ons er weer aan dat klimaatverandering op heel veel verschillende manieren van invloed kan zijn op ecosystemen. Vaak ligt de focus nabij de polen op het smelten van gletsjers en stijgende zeespiegels. “Maar wat deze ontdekking omtrent Lake Hazen ons verteld, is dat er ook vrij substantiële effecten kunnen zijn in op het land gelegen waterlichamen die direct verbonden zijn met gletsjers,” aldus Sharp. “Dus er zijn andere dingen waar we aan moeten denken als het gaat om klimaatimpact.” De komende tijd zal Lake Hazen hoe dan ook goed in de gaten worden gehouden. “We zijn geïnteresseerd in hoe dit uitpakt. Of dit een korte verstoring is (…) of dat dit het begin is van iets groters. Dat is een interessante vraag.”

(scientias.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  dinsdag 10 april 2018 @ 22:10:29 #125
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_178437125
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2018 12:07 schreef Basp1 het volgende:
Goh mag ik uit mr ratio zijn verhaal dan de conclusie trekken dat er dus 91 actief werkende vulkanen op antartica die het ijs smelten, waar kan ik daar meer over lezen? :D
Nee, ik heb aangegeven dat er recent 91 nieuwe vulkanen gevonden zijn onder het ijs. Niet duidelijk is hoeveel vulkanen nu actief zijn. Anderzijds sijpelt er ook warm water uit de rond door vulkanische activiteit. Wat vulkanen met ijs doen kan twee kanten op werken: de vulkanen geven houvast aan de ijsmassa, of het gesmolten laagje water tussen grond en ijsmassa verlaagt de wrijving. Er is in ieder geval een duidelijke overlap tussen aanwezigheid van vulkanen en terugtrekkend ijs.

Meer over lezen?
http://joannenova.com.au/(...)c-volcano-melts-ice/
http://hockeyschtick.blog(...)tarctic-glacier.html
https://www.express.co.uk(...)rming-climate-change


Het is slecht voor scientas.nl dat dit blad dit niet even vermeldde.

[ Bericht 6% gewijzigd door MrRatio op 10-04-2018 22:24:24 ]
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
  dinsdag 10 april 2018 @ 22:20:50 #126
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_178437404
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2018 17:58 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
09-04-2018

Zelfs 's werelds grootste hoog Arctische meer is niet opgewassen tegen de opwarming

Het meer is de afgelopen tien jaar al drastisch veranderd.

Dat blijkt uit onderzoek van wetenschappers van de universiteit van Alberta. Hun studie draait om Lake Hazen. Dit meer ligt hoog in Canada, op Ellesmere-eiland. Het gebied is het afgelopen decennium flink opgewarmd, waarbij de temperatuur een aantal zomers op rij zelfs 1 graad Celsius hoger uitviel dan normaal. En die temepratuurstijging heeft een kettingreactie teweeg gebracht die het hele meer enorm beïnvloed heeft.

Verrassend
De resultaten verrasten de onderzoekers flink. “We dachten oorspronkelijk dat Lake Hazen – vanwege het flinke volume – relatief goed bestand was tegen de effecten van de opwarming,” legt onderzoeker Igor Lehnherr uit. “De ontdekking dat dat niet het geval was, was alarmerend, omdat het Arctisch gebied het snelst opwarmende gebied op aarde is; conservatieve schattingen voorspellen dat het tegen het eind van de eeuw zo’n vier graden Celsius warmer is.” Dat kleinere meren heftig op de opwarming zouden reageren, hadden onderzoekers wel verwacht. Maar van grotere meren werd aangenomen dat ze veel trager zouden reageren op de opwarming. “Lake Hazen is zo groot als in dergelijke omgevingen maar kan en laat nu – in minder dan tien jaar tijd – veranderingen in het complete ecosysteem zien.” En dan is het gebied nog maar één graad opgewarmd. Laat staan wat er gebeurt als het gebied vier graden warmer wordt.

Smeltwater en algen
Maar welke veranderingen zien we dan precies in Lake Hazen? De opwarming heeft allereerst geleid tot meer smeltwater. Dat smeltwater stroomt het meer in. “Omdat het smeltwater van gletsjers is, is de hoeveelheid fijn sediment dat in het meer verdwijnt ook dramatisch toegenomen,” vertelt onderzoeker Mark Sharp. “En dat beïnvloedt weer hoeveel licht er in de waterkolom kan komen, wat weer van invloed is op de biologische productiviteit in het meer.” De kettingreactie heeft – heel concreet – gezorgd voor algenbloei en grote veranderingen in de populatie trekzalmen.

IJsvrij
Daarnaast wijst het er sterk op dat meren zoals Lake Hazen afstevenen op zomers waarin ze ijsvrij zijn. “IJs op het meer is belangrijk, omdat het voorkomt dat licht in het meer terechtkomt en dat (licht, red.) is wat fytoplankton nodig heeft om aan fotosynthese te doen,” legt onderzoeker Kyra St. Pierre uit. “Dus als we minder ijs op het meer hebben of langere ijsvrije perioden hebben, dringt er meer licht het meer in, wat kan leiden tot een toegenomen productiviteit in het meer, een heel ander scenario dan wat we in het verleden hebben gezien.”

Het onderzoek herinnert ons er weer aan dat klimaatverandering op heel veel verschillende manieren van invloed kan zijn op ecosystemen. Vaak ligt de focus nabij de polen op het smelten van gletsjers en stijgende zeespiegels. “Maar wat deze ontdekking omtrent Lake Hazen ons verteld, is dat er ook vrij substantiële effecten kunnen zijn in op het land gelegen waterlichamen die direct verbonden zijn met gletsjers,” aldus Sharp. “Dus er zijn andere dingen waar we aan moeten denken als het gaat om klimaatimpact.” De komende tijd zal Lake Hazen hoe dan ook goed in de gaten worden gehouden. “We zijn geïnteresseerd in hoe dit uitpakt. Of dit een korte verstoring is (…) of dat dit het begin is van iets groters. Dat is een interessante vraag.”

(scientias.nl)
Wat een hoop onzin weer. In de oceanen zijn er periodieke oscillaties van patronen met een periode van typisch 30 jaar, en de afgelopen jaren vloeit er relatief meer warm water naar de Noordpool. Dat is een herverdeling van warmte, dus iets anders dan een symptoom van een algehele opwarming van de gehele aarde.
Over Canada gesproken, ten noorden van de huidige boomgrens kun je oude boomstammen in de grond vinden van 10.000 jaar oud. In die tijd reden er nog geen SUV rond, vlogen er geen vliegtuigen, stookten de mensen niet met aardgas enz. Toch was het daar toen warmer dan nu, ook nog eens met minder CO2.
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
  donderdag 12 april 2018 @ 23:32:15 #127
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_178480743
In Nature is een belangwekkend paper gepubliceerd: Observed fingerprint of a weakening Atlantic Ocean overturning circulation

Abstract:
quote:
The Atlantic meridional overturning circulation (AMOC)—a system of ocean currents in the North Atlantic—has a major impact on climate, yet its evolution during the industrial era is poorly known owing to a lack of direct current measurements. Here we provide evidence for a weakening of the AMOC by about 3 ± 1 sverdrups (around 15 per cent) since the mid-twentieth century. This weakening is revealed by a characteristic spatial and seasonal sea-surface temperature ‘fingerprint’—consisting of a pattern of cooling in the subpolar Atlantic Ocean and warming in the Gulf Stream region—and is calibrated through an ensemble of model simulations from the CMIP5 project. We find this fingerprint both in a high-resolution climate model in response to increasing atmospheric carbon dioxide concentrations, and in the temperature trends observed since the late nineteenth century. The pattern can be explained by a slowdown in the AMOC and reduced northward heat transport, as well as an associated northward shift of the Gulf Stream. Comparisons with recent direct measurements from the RAPID project and several other studies provide a consistent depiction of record-low AMOC values in recent years.
De Washington Post had er een artikel over, hoewel dat nog niet door climatefeedback.org gereviewed is:

quote:
The oceans’ circulation hasn’t been this sluggish in 1,000 years. That’s bad news.


The Atlantic Ocean circulation that carries warmth into the Northern Hemisphere’s high latitudes is slowing down because of climate change, a team of scientists asserted Wednesday, suggesting one of the most feared consequences is already coming to pass.

The Atlantic meridional overturning circulation has declined in strength by 15 percent since the mid-20th century to a “new record low,” the scientists conclude in a peer-reviewed study published in the journal Nature. That’s a decrease of 3 million cubic meters of water per second, the equivalent of nearly 15 Amazon rivers.

The AMOC brings warm water from the equator up toward the Atlantic’s northern reaches and cold water back down through the deep ocean. The current is partly why Western Europe enjoys temperate weather, and meteorologists are linking changes in North Atlantic Ocean temperatures to recent summer heat waves.

The circulation is also critical for fisheries off the U.S. Atlantic coast, a key part of New England’s economy that have seen changes in recent years, with the cod fishery collapsing as lobster populations have boomed off the Maine coast.

Some of the AMOC’s disruption may be driven by the melting ice sheet of Greenland, another consequence of climate change that is altering the region’s water composition and interrupts the natural processes.

This is “something that climate models have predicted for a long time, but we weren’t sure it was really happening. I think it is happening,” said one of the study’s authors, Stefan Rahmstorf of the Potsdam Institute for Climate Impact Research in Germany. “And I think it’s bad news.”

But the full role of climate change in the slowing ocean current is not fully understood, and another study released Wednesday drew somewhat different conclusions.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_178482071
quote:
In honor of the 60th anniversary of the Keeling Curve, Ralph Keeling of the Scripps CO2 Program shows how scientists make carbon dioxide measurements and gives a guided tour of the original instruments his father, Charles David Keeling, developed to start the famous record known as the Keeling Curve.
pi_178485442
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 23:32 schreef ExtraWaskracht het volgende:
In Nature is een belangwekkend paper gepubliceerd: Observed fingerprint of a weakening Atlantic Ocean overturning circulation

Abstract:

[..]

De Washington Post had er een artikel over, hoewel dat nog niet door climatefeedback.org gereviewed is:

[..]

12-04-2018

'De Warme Golfstroom wordt zwakker'

Als dat doorzet, kan het gevolgen hebben voor het klimaat in Europa.

Daarvoor waarschuwen onderzoekers van het Woods Hole Oceanographic Institution. Hun nieuwe onderzoek draait om het zogenoemde AMOC (dat staat voor Atlantic Meridional Overturning Circulation). Dit is een systeem van oceaanstromingen waartoe ook de beroemde Warme Golfstroom kan worden gerekend. Het nieuwe onderzoek suggereert nu dat de AMOC op dit moment zwakker is dan deze op elk willekeurig moment in de afgelopen 1600 jaar is geweest. En met name de afgelopen 150 jaar zouden de oceaanstromingen behoorlijk aan kracht hebben ingeboet.


Afbeelding: Intergovernmental Panel on Climate Change.

Lopende band
De AMOC kun je misschien nog wel het beste vergelijken met een lopende band in de supermarkt. De oceaanstromingen vervoeren warm water vanuit de tropen naar het noordelijke deel van de Atlantische Oceaan. Daar geeft het water die warmte af aan de atmosfeer en zorgt er zo voor dat West-Europa verwarmd wordt. Door de afgifte van die warmte, houd je koud water over. Dat zakt naar grote diepte en reist vervolgens helemaal naar Antarctica, om via de Golf van Mexico weer in de tropen te belanden, waar het verhaal weer van voor af aan begint.

Hoe kan opwarming van invloed zijn op de AMOC? Het heeft alles te maken met smeltwater afkomstig van de Noordpool en omgeving, waar zee-ijs, maar ook gletsjers en ijskappen smelten. Dat smeltwater loopt in het noordelijke deel van de Atlantische Oceaan. Het zoete water vermengt zich met het zoute water aan het oppervlak, waardoor dat lichter wordt en minder goed in staat is om te zinken. Het resultaat: de AMOC wordt afgeremd.

Klimaatverandering
Over de AMOC is in het verleden al heel veel te doen geweest. Sommige onderzoekers vrezen namelijk dat deze oceaanstromingen zwakker worden door de opwarming van de aarde en zelfs compleet stil kunnen vallen (zie kader). Dat zou grote gevolgen hebben voor het klimaat in onder meer de VS en West-Europa (iets wat op groteske wijze duidelijk werd in de beroemde film The day after tomorrow waarin de AMOC abrupt stilvalt).

Sedimenten
Om meer inzicht te krijgen in de veranderlijkheid van deze oceaanstromingen hebben wetenschappers nu uitgezocht hoe deze zich in de recente geschiedenis hebben ontwikkeld. Ze richtten zich daartoe op door deze stromingen afgezette sedimenten. Deze kunnen ons meer vertellen over de kracht van de stromingen; hoe groter de afgezette zandkorrels, hoe sterker de stromingen zijn. En door meerdere van die sedimentlagen te bestuderen, kunnen dus conclusies worden getrokken over hoe krachtig de stromingen door de tijd heen zijn geweest. Daarnaast reconstrueerden de onderzoekers ook nog de temperaturen aan het zeeoppervlak in gebieden waar de temperatuur sterk beïnvloed wordt door de kracht van de AMOC. “Samen wijzen deze benaderingen erop dat de AMOC in de afgelopen 150 jaar zo’n 15 tot 20 procent zwakker is geworden,” vertelt onderzoeker David Thornalley.

Tweede paper
De resultaten lijken te worden onderschreven door een tweede paper dat eveneens in Nature is verschenen. In dat paper schrijven onderzoekers – op basis van klimaatmodellen en temperatuurmetingen aan het zeeoppervlak dat de AMOC sinds 1950 – in reactie op recente opwarming van de aarde – zwakker is geworden.

“De Noord-Atlantische circulatie is veel veranderlijker dan we eerder dachten”

Veranderlijk
“De Noord-Atlantische circulatie is veel veranderlijker dan we eerder dachten,” concludeert onderzoeker Jon Robson. Hij legt uit dat de AMOC in werkelijkheid veel sterker lijkt te zijn verzwakt dan klimaatmodellen op basis van de huidige opwarming voorspelden. Onduidelijk is nog hoe dat komt. Een mogelijkheid is dat er meer Arctisch smeltwater in de oceaan is gelopen dan gedacht.

Toekomst
Beide studies geven niet alleen meer inzicht in de geschiedenis van de AMOC, maar hebben ook implicaties voor de toekomst. “Wat de twee perioden waarin de AMOC zwakker werd – het eind van de kleine ijstijd en recente decennia – gemeen hebben, is dat beide perioden gekenmerkt werden door opwarming en smelt. En opwarming en smelt zullen naar verwachting in de toekomst door onze voortdurende uitstoot van CO2 doorzetten.” Als daarmee ook de AMOC zwakker wordt, kan dat grote gevolgen hebben voor het klimaat in onder meer West-Europa.

Er is echter een goede reden om een flinke slag om de arm te houden. Zo geven de onderzoekers in hun paper aan dat er nog meer onderzoek nodig is om met zekerheid vast te stellen dat de antropogene opwarming aan de verzwakking van de AMOC ten grondslag ligt. Er is namelijk nog veel onduidelijkheid over hoe de AMOC op veranderingen in het klimaat gaat reageren. Wil je daar meer over weten? Duik dan eens in het fraaie artikel dat Niels Waarlo hier eerder over schreef.

(scientias.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_178487998
Volgens mr ratio komt dit door de 30 jarige cyclus we zijn weer benieuwd naar de bronnen.

Ook ben ik nog benieuwd naar onderbouwing van zijn claim over de warmteafgifte van niet actieve vulkanen onder het ijs.

In de geologie is het wel bekend dat juist wanneer grote ijsmassa's smelten de druk op de aardplaat lokaal afneemt en hierdoor juist meer vulkanische activiteit ontstaat.
  vrijdag 13 april 2018 @ 19:41:29 #131
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_178495665
De Massachusetts Supreme Judicial Court heeft uitspraak gedaan in een rechtszaak tegen Exxon. De AG mag documenten opvragen bij Exxon in het onderzoek naar wat Exxon wist over de rol die fossiele brandstof speelde bij klimaatverandering... een van de meerdere huidige zaken die redelijk lijken op eerdere zaken tegen de tabaksindustrie zeg maar:

quote:
Top Massachusetts court rules against Exxon in climate case (The Hill)

The highest court in Massachusetts ruled against Exxon Mobil in the company's bid to block the state's attorney general from obtaining records to investigate whether the oil and gas giant knew about the role fossil fuels played in climate change.

The Massachusetts Supreme Judicial Court ruled Friday morning that the state attorney general had jurisdiction to investigate the climate-related offenses by Exxon, which included probing whether the company violated the state's consumer protection law when it marketed or sold its products.

Previously Exxon had sued to stop the probe and lost, leading to an appeal. The court ruled Friday the original decision had been accurate.

"We conclude that there is personal jurisdiction over Exxon with respect to the Attorney General's investigation, and that the judge did not abuse her discretion in denying Exxon's requests to set aside the C.I.D., disqualify the Attorney General, and issue a stay. We affirm the judge's order in its entirety," the court wrote in its ruling.

The Massachusetts office began investigating Exxon following the publication of leaked documents in 2015 that contained internal communications that appeared to show the company knew of the significant role burning fossil fuels played in climate change. Fossil fuels are Exxon's principal product.

The internal correspondence also showed that the company did not alert the public of the public health risks, as mandated by the state, and "instead sought to undermine the evidence of climate change altogether, in order to preserve its value as a company," the court wrote.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door ExtraWaskracht op 13-04-2018 19:48:18 ]
  zaterdag 14 april 2018 @ 22:08:50 #132
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_178517681
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 10:00 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

12-04-2018

'De Warme Golfstroom wordt zwakker'

Als dat doorzet, kan het gevolgen hebben voor het klimaat in Europa.

Daarvoor waarschuwen onderzoekers van het Woods Hole Oceanographic Institution. Hun nieuwe onderzoek draait om het zogenoemde AMOC (dat staat voor Atlantic Meridional Overturning Circulation). Dit is een systeem van oceaanstromingen waartoe ook de beroemde Warme Golfstroom kan worden gerekend. Het nieuwe onderzoek suggereert nu dat de AMOC op dit moment zwakker is dan deze op elk willekeurig moment in de afgelopen 1600 jaar is geweest. En met name de afgelopen 150 jaar zouden de oceaanstromingen behoorlijk aan kracht hebben ingeboet.
etc...
......

Toekomst
Beide studies geven niet alleen meer inzicht in de geschiedenis van de AMOC, maar hebben ook implicaties voor de toekomst. “Wat de twee perioden waarin de AMOC zwakker werd – het eind van de kleine ijstijd en recente decennia – gemeen hebben, is dat beide perioden gekenmerkt werden door opwarming en smelt. En opwarming en smelt zullen naar verwachting in de toekomst door onze voortdurende uitstoot van CO2 doorzetten[pure speculatie].” Als daarmee ook de AMOC zwakker wordt, kan dat grote gevolgen hebben voor het klimaat in onder meer West-Europa.

Er is echter een goede reden om een flinke slag om de arm te houden. Zo geven de onderzoekers in hun paper aan dat er nog meer onderzoek nodig is om met zekerheid vast te stellen dat de antropogene opwarming aan de verzwakking van de AMOC ten grondslag ligt. Er is namelijk nog veel onduidelijkheid over hoe de AMOC op veranderingen in het klimaat gaat reageren. Wil je daar meer over weten? Duik dan eens in het fraaie artikel dat Niels Waarlo hier eerder over schreef.

(scientias.nl)
Het wordt wel lastig om een chaotisch systeem in kaart te brengen wat zo traag is als deze stromingsprofielen, laat staan aannemelijk maken dat er menselijke invloed is.
Stromingsprofielen variëren volgens de historie al eeuwen.

Volgens NASA in 2010 was er niks aan de hand met de conveyor belt. Dat is dan strijdig met het scientas.nl artikel.

NASA Study Finds Atlantic ‘Conveyor Belt’ Not Slowing

03.25.10

PASADENA, Calif. – New NASA measurements of the Atlantic Meridional Overturning Circulation, part of the global ocean conveyor belt that helps regulate climate around the North Atlantic, show no significant slowing over the past 15 years. The data suggest the circulation may have even sped up slightly in the recent past.



Until recently, the only direct measurements of the circulation’s strength have been from ship-based surveys and a set of moorings anchored to the ocean floor in the mid-latitudes. Willis’ new technique is based on data from NASA satellite altimeters, which measure changes in the height of the sea surface, as well as data from Argo profiling floats. The international Argo array, supported in part by the National Oceanic and Atmospheric Administration, includes approximately 3,000 robotic floats that measure temperature, salinity and velocity across the world’s ocean.

With this new technique, Willis was able to calculate changes in the northward-flowing part of the circulation at about 41 degrees latitude, roughly between New York and northern Portugal. Combining satellite and float measurements, he found no change in the strength of the circulation overturning from 2002 to 2009. Looking further back with satellite altimeter data alone before the float data were available, [Josh] Willis found evidence that the circulation had sped up about 20 percent from 1993 to 2009. This is the longest direct record of variability in the Atlantic overturning to date and the only one at high latitudes.

The latest climate models predict the overturning circulation will slow down as greenhouse gases warm the planet and melting ice adds freshwater to the ocean. “Warm, freshwater is lighter and sinks less readily than cold, salty water,” Willis explained.

For now, however, there are no signs of a slowdown in the circulation. “The changes we’re seeing in overturning strength are probably part of a natural cycle,” said Willis. “The slight increase in overturning since 1993 coincides with a decades-long natural pattern of Atlantic heating and cooling.”
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
  zaterdag 14 april 2018 @ 22:45:32 #133
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_178518410
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 12:19 schreef Basp1 het volgende:
Volgens mr ratio komt dit door de 30 jarige cyclus we zijn weer benieuwd naar de bronnen.

Ook ben ik nog benieuwd naar onderbouwing van zijn claim over de warmteafgifte van niet actieve vulkanen onder het ijs.

In de geologie is het wel bekend dat juist wanneer grote ijsmassa's smelten de druk op de aardplaat lokaal afneemt en hierdoor juist meer vulkanische activiteit ontstaat.
In de buurt van vulkanen komt er meer warmte uit de bodem naar boven. Een uitbarsting levert uiteraard lokaal een hotspot, een verhoogd niveau over een enorm oppervlak is minder spectaculair, maar tikt toch ook aan. Ik heb het al eens eerder geplaatst, hier een soortgelijke beschrijving:
https://www.express.co.uk(...)rming-climate-change

De heatflux zoals hier genoemd kan ook van toepassing zijn in de omgeving van niet al te actieve vulkanen.

Dit is nieuw voor mij. Seismische activiteit gerelateerd aan temperatuurstijgingen. Klinkt logisch, als er warmte uit de wijkende schollen komt kan dat te merken zijn aan de temperatuur daarboven. De correlatie-index tussen seismische activiteit en temperatuur is in ieder geval beter dan de correlatie met CO2 en temperatuur.
Daarnaast is ook een betere correlatie tussen zonne-activiteit en temperatuur.

Als er aardwarmte in de oceaan terecht komt kan dit wellicht ook de conveyor belt sturen.
http://notrickszone.com/2(...)sthash.V4vIGCoL.dpbs
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
pi_178528382
Het express stukje over de vulkaan heeft het over een mogelijkheid dat deze vulkaan het laatste afsmelten de de ijskappen heeft veroorzaakt, aan de zuidzijde van onze aarde werd dan zoveel warmte geproduceerd dat het ijs aan de noordkant afsmelt, daar geloof ik weinig van. Ik wil serieuze bronnen zien, niet de express en no tricks geneuzel.

Hier het nieuwsbericht van de NASA waar de rest van de nonsens van het afsmelten bijverzonnen is. (om de skeptici maar een fijn gevoel te geven?)

https://www.nasa.gov/feat(...)ntarctic-underground

Zoals we in het NASA stukje lezen wordt er constant nog aardwarmte uitgestraald het aantal w / m^2 varieert alleen. Gaan we dadelijk nog de gemiddelde temperatuur op de aarde verklaren aan de hand van de restwarmte afgifte van de aarde, en laten we de zon en het isolerend effect van onze atmosfeer buiten beschouwing. _O-

Ik schrijf nergens dat seismische activiteit iets met de temperatuur te maken heeft, dat maakt mr ratio ervan. Ik schrijf dat de druk op aardplaten kan verminderen door het smelten van grote ijsmassa die daarop rusten. De theorie is dan dat er door de drukvermindering er meer seismische activiteit ontstaat.

[ Bericht 18% gewijzigd door Basp1 op 15-04-2018 12:09:28 ]
  maandag 16 april 2018 @ 11:47:51 #135
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_178549474
quote:
Abstract:

[..]

De Washington Post had er een artikel over, hoewel dat nog niet door climatefeedback.org gereviewed is:

[..]

Laat maar zitten die review door climatefeedback.org
https://wattsupwiththat.c(...)of-standwithscience/

Het heeft mijzelf veel tijd gekost om te kunnen beoordelen wat nu wetenschap is en wat activisme vermomd als wetenschap. Climatefeedback.org valt voor mij in die categorie. Het klinkt zo neutraal, maar ondertussen is het een gekleurde weging.
Dat komt wel vaker voor bij zich factcheckers noemenden. Ook in de VS politiek zijn de factcheckers gechecked, het blijken in grote meerderheid left-leaning clubjes te zijn.

Uiteraard is het altijd de moeite om bronnen te lezen en de argumenten te vernemen, in het klimaatdebat dan wel op de hoede zijn als het een activistische insteek heeft.
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
pi_178549969
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2018 11:47 schreef MrRatio het volgende:

wel op de hoede zijn als het een activistische insteek heeft.
Maar Dan wel vrolijk hier strooien met de wuwt en no tricks geneuzel terwijl een groot gedeelte van die verhalen die je hier met je zogenaamde kritische blik gezien hebt al meermaals hier ontkracht zijn. :D

Wat heeft een grotere activistische insteek de wetenschapsontkenning vanwege financiën, of de IPCC?
  dinsdag 17 april 2018 @ 12:36:21 #137
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_178575023
quote:
1s.gif Op maandag 16 april 2018 12:09 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar Dan wel vrolijk hier strooien met de wuwt en no tricks geneuzel terwijl een groot gedeelte van die verhalen die je hier met je zogenaamde kritische blik gezien hebt al meermaals hier ontkracht zijn. :D

Wat heeft een grotere activistische insteek de wetenschapsontkenning vanwege financiën, of de IPCC?
Ontkracht?? "Ik geloof het niet" is nog steeds niet hetzelfde als ontkrachten.
no tricks geneuzel? Dan heb je artikelen niet bestudeerd. Wel de tribale reflex de beslissing laten nemen, no tricks zit niet in mijn clubje-dus het is geneuzel.

Via notrickszone.com leer ik bv hoe de ijsontwikkeling op de Noordpool is volgens het Deens Meteorologisch instituut:

Voor 2018 lijkt het alsof het ijs zich prima herstelt.

IPCC is wetenschapsontkenning bij uitstek. Voldoende insiders die klagen dat hun bijdragen weggemoffeld werden om toe te sturen naar een politiek gewenste uitkomst.
https://principia-scienti(...)global-warming-ipcc/
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
  dinsdag 17 april 2018 @ 19:31:19 #138
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_178584498
Kennelijk lijkt MrRatio te denken dat het ijsvolume in een rechte lijn of jaar na jaar zou moeten dalen ofzo?! :?

[ Bericht 8% gewijzigd door ExtraWaskracht op 17-04-2018 19:38:00 ]
pi_178593119
Ik begrijp ook niet helemaal waarom Artisch zee-ijs volume er opeens bijgesleept wordt.
  woensdag 18 april 2018 @ 08:44:01 #140
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_178593308
quote:
1s.gif Op woensdag 18 april 2018 08:21 schreef Zwoerd het volgende:
Ik begrijp ook niet helemaal waarom Artisch zee-ijs volume er opeens bijgesleept wordt.
Aanleiding is de toegankelijkheid van wetenschappelijke inzichten en meetdata. Ik ben liever niet afhankelijk van de filters van de meeste media, waar de meeste mensen zich door laten leiden.
Er zijn ook andere bronnen zoals notrickszone.com en wattsupwiththat.com, deze bij voorbaat niet willen overwegen is het equivalent van een boekverbranding.

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 19:31 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Kennelijk lijkt MrRatio te denken dat het ijsvolume in een rechte lijn of jaar na jaar zou moeten dalen ofzo?! :?
Hier komt het ook nog even ter sprake, ijsvolume.

Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
pi_178593333
Ok dan.. realclimatescience... we gaan dus opnieuw vol op de bnw-tour. Stop maar weer.
pi_178618111
Even een quote met een plaatje uit het DASOO topic:
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 09:51 schreef Dven het volgende:

[..]

Mja, direct aan de kust zijn ze net benedengemiddeld. Maar heel veel scheelt het niet. Hier ook rap gegaan. Een week of twee geleden was de zee veel te koud. Nu al te warm, waarbij er lange tijd pech was dat er boven de westelijke zwarte zee een week lang mist en bewolking was terwijl alles rondom rond de 25 graden was. Daarmee ook die vreemde verdeling aldaar, denk ik.



Hoezo van 1971 tot 2000? Dat laatste ligt alweer ruim 18 17 jaar (jan-dec) achter ons.

Ik ben zeer kritisch, bijna sceptisch, maar pak dan de data van 1981 tot 2010, dat is veel recenter (en het gemiddelde ook een stukje warmer volgens mij) en doe niet zo alarmistisch dat iets precies op 0 afwijking moet blijven. Doe -1 tot +1 gewoon 'geen' kleur en doe niet een half plaatje óf geel óf blauw.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  donderdag 19 april 2018 @ 11:48:02 #143
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_178618418
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 11:25 schreef Resistor het volgende:
Even een quote met een plaatje uit het DASOO topic:

[..]

Hoezo van 1971 tot 2000? Dat laatste ligt alweer ruim 18 17 jaar (jan-dec) achter ons.

Ik ben zeer kritisch, bijna sceptisch, maar pak dan de data van 1981 tot 2010, dat is veel recenter (en het gemiddelde ook een stukje warmer volgens mij) en doe niet zo alarmistisch dat iets precies op 0 afwijking moet blijven. Doe -1 tot +1 gewoon 'geen' kleur en doe niet een half plaatje óf geel óf blauw.
Heel wat minder overzichtelijk. Je mist dan bepaalde stromingen, grenzen en de ontwikkeling is minder duidelijk te volgen. Alarmistisch is wat mensen er zelf van maken want ik geloof niet dat er veel weerkundigen en klimatologen zijn die zich heel druk maken wanneer er een spreiding spreiding is van -1 tot +1. Zeetemperaturen liggen er alleraardigst bij, met dank aan een relatief koele winter en voorjaar in grote delen van het noordelijk halfrond.

Verder laat ik me buiten deze discussie want geen interesse in welles-nietes spelletjes waar te vaak dubieuze bronnen worden gebruikt.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_178836745
28-04-2018

Arabische Zee hapt naar adem: dode zone “groter dan Schotland” ontdekt. “Dit is een ernstig milieuprobleem”


 © Getty

Wetenschap & Planeet De Arabische Zee verkeert in ademnood. Wetenschappers ontdekten er een dode zone die groter is dan Schotland, meldt The Independent. “De situatie is erger dan gedacht”, waarschuwen de onderzoekers.

Het gaat niet goed met de Arabische Zee, ofwel de Zee van Oman. In de studie die verscheen in Geophysical Research Letter wordt melding gemaakt van een enorm gebied waar bijna geen zuurstof in het water meer zit. Wetenschappers van de Universiteit van East Anglia in Engeland deden de verontrustende ontdekking met twee robots.

Broeikasgas

“Vissen, zeeplanten en andere dieren hebben zuurstof nodig, anders overleven ze niet”, zegt hoofdonderzoeker Bastien Queste. “Dit is een milieuprobleem dat ernstige gevolgen kan hebben, ook voor mensen die afhankelijk zijn van de zee voor voedselwinning en tewerkstelling.” Een laag zuurstofgehalte kan ook de vorming van gevaarlijke chemicaliën zoals stikstofoxide aanwakkeren, een broeikasgas dat tot 300 keer krachtiger is dan CO2.

De dode zone in de Arabische Zee is de grootste ter wereld, zegt Queste. De wetenschap was zich daar al van bewust, maar de onderzoekers wisten niet dat de situatie zo nijpend was.

Dit is een serieus milieuprobleem dat ernstige gevolgen kan hebben, ook voor mensen die afhankelijk zijn van de zee voor voedselwinning en tewerkstelling

Onderzoeker Bastien Queste

Bijna een halve eeuw was het onmogelijk om het onderzeese gebied uit te kammen omwille van gevaar voor piraterij en geopolitieke spanningen. Recent werden dan toch twee robots tot een kilometer diepte het water ingestuurd om het zuurstofgehalte in kaart te brengen. Gedurende acht maanden deden de satellietgeleide instrumenten metingen in een veld dat duizenden kilometers besloeg.

“Samengeperst”

Zuurstofarme lagen komen van nature voor in oceanen op een diepte van 200 tot 800 meter, schrijft The Independent. In de Zee van Oman ontdekten de onderzoekers vissen die “samengeperst” leefden in een dunne laag dicht bij het wateroppervlak. De dode zone is een tijdbom voor de regio, waarschuwt Queste. Maar ook voor andere delen van de wereld vormen zuurstofarme onderzeese gebieden een bedreiging.

De klimaatverandering is de belangrijkste schuldige voor de groei van het aantal dode zones, omdat warmer water minder zuurstof kan vasthouden. Ook bemesting is een boosdoener. Een teveel aan voedingsstoffen leidt immers tot de bloei van algen, die zuurstof aan het water onttrekken als ze afsterven. Het aantal dode zones in de oceanen is verviervoudigd in de voorbije vijftig jaar. Volgens computersimulaties zal dat aantal de komende eeuw alleen maar toenemen.

(HLN)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_178837455
26-04-2018

Droogte in Europa door warmer klimaat

De opwarming van het klimaat gaat in Europa extra droogte veroorzaken. Dat schrijft een tienkoppig internationaal onderzoeksteam deze week in Nature Climate Change. Met name het gebied rond de Middellandse Zee zal het zwaar te verduren krijgen.


Bij drie graden opwarming verdubbelt het Europese aardoppervlak dat kwetsbaar is voor droogte…

Zowel de duur als de intensiteit van de droogte nemen rap toe als de temperatuur stijgt, concluderen de hydrologen op grond van computermodellen. De wetenschappers vergeleken verschillende scenario’s, met een temperatuurstijging variërend van één tot drie graden.

Neerslag en verdamping

Bij drie graden opwarming verdubbelt het Europese landoppervlak dat kwetsbaar is voor droogte, concluderen de onderzoekers – ongeveer een kwart van Europa kan dan met droogte geconfronteerd worden. Dat treft zo’n 400 miljoen mensen. Bovendien worden de perioden van droogte 3 tot 4 keer langer dan in het verleden. Bij drie graden opwarming loopt de lengte van de meest extreme droogteperioden in de modellen op tot 4,5 jaar.

De onderzoekers keken naar het effect van de verandering in neerslag en verdamping op de hoeveelheid water in de bodem. Met name rond de Middellandse Zee droogt de bodem uit. De grondwaterspiegel gaat hier in het warmste scenario 35 millimeter omlaag, wat betekent dat elke vierkante meter landoppervlak dan 35 liter water kwijt raakt. In Scandinavië en het noordelijke deel van de Alpen wordt het juist iets natter in plaats van droger, door de toename in neerslag en de smeltende gletsjers.

In Nederland en omstreken daalt de grondwaterspiegel gemiddeld ongeveer een centimeter – een volle emmer per vierkante meter. “Wij gaan vooral drogere zomers krijgen”, zegt Niko Wanders, hydroloog aan de Universiteit Utrecht, die aan het onderzoek meewerkte. “Als we daar niet op inspelen zal dat gevolgen hebben voor de landbouwopbrengsten en de binnenvaart.” De dalende grondwaterspiegel leidt in Nederland niet alleen tot verdroging, maar kan ook zorgen voor extra inklinking van de bodem en verzilting, vooral in de poldergebieden.

Valide

Het is een valide studie, vindt hydrologe Ted Veldkamp, die water- en klimaatrisico’s onderzoekt aan de Vrije Universiteit Amsterdam en niet aan dit onderzoek meewerkte. De onderzoekers maken gebruik van de meest recente klimaatgegevens en geaccepteerde hydrologische modellen, en gaan uit van zeer aannemelijke aannames, oordeelt zij. “Maar let op, droogte is niet hetzelfde als waterschaarste. Er is pas sprake van een tekort als we het water daadwerkelijk ergens voor nodig hebben, en dat hoeft niet op al die plekken het geval te zijn.” De vraag naar water – nu en in de toekomst – is in het onderzoek niet meegenomen.

Aanpassen

De oplossing voor het probleem ligt in het duurzamer omgaan met het water, beaamt Wanders. In de landbouw kan je bijvoorbeeld efficiëntere irrigatiemethoden gebruiken, of overstappen op gewassen die minder water nodig hebben en beter bestand zijn tegen brak water. “Er zijn momenteel veel gebieden waar het watergebruik groter is dan de natuurlijke aanvulling”, zegt hij. Dat is op lange termijn niet vol te houden.


De oplossing voor het probleem ligt in het duurzamer omgaan met water

De landbouwers met een minder diepe portemonnee gaan dit als eerste merken, merkt Wanders op: “Bij de droogte dit jaar in Kaapstad zagen we het verschil tussen rijke en arme boeren al optreden. Wie er geld voor had, pompte diep grondwater omhoog, en kon zo zijn oogst nog redden.”

Hoe ingrijpend de problemen in Nederland uit zullen pakken vindt Wanders moeilijk te voorspellen. Dat hangt met name af van hoeveel maatregelen de Nederlandse waterbeheerders gaan nemen om de gevolgen van verdroging te beperken. Wanders: “Laten we daar over twintig jaar nog een keer over bellen.”

Bron
•Samaniego e.a., Anthropogenic warming exacerbates European soil moisture droughts, Nature Climate Change (2018), doi:10.1038/s41558-018-0138-5

(nemokennislink.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  woensdag 2 mei 2018 @ 08:00:11 #146
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_178883625
Wat een alarmistische inslag in de laatste 2 stukjes. Ik ga er zelf van uit dat het niet zo'n vaart zal lopen.
Ziehier de zon op 1 mei van dit jaar:


Inderdaad, geen zonnevlekje op te zien.

Terug in de tijd:

Overigens is het mogelijk om via een indirecte methode deze correlatie te extrapoleren naar nog oudere perioden. Deze CO2 hypothese biedt geen verklaring voor de minima, activiteit voor de zon wel.
Een actieve zon zou het niveau van kosmische straling verlagen, waardoor minder wolkvorming te verwachten is. Volgens NASA, lijkt mij een betrouwbare bron, nemen de kosmische straling niveaus toe in de afgelopen decennia:
https://spaceweatherarchi(...)osmic-ray-situation/
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
  woensdag 2 mei 2018 @ 08:34:18 #147
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_178883925
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 08:00 schreef MrRatio het volgende:
Ziehier de zon op 1 mei van dit jaar:
[ afbeelding ]

Inderdaad, geen zonnevlekje op te zien.
_O-

Ja, een foto waarop niets te zien is is heel informatief.

Ik zal straks nog even een foto van de horizon posten waarop geen kromming te zien is en betogen dat de aarde plat is.

[ Bericht 6% gewijzigd door Molurus op 02-05-2018 08:48:15 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_178886902
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 08:34 schreef Molurus het volgende:

[..]

_O-

Ja, een foto waarop niets te zien is is heel informatief.

Ik zal straks nog even een foto van de horizon posten waarop geen kromming te zien is en betogen dat de aarde plat is.
Hier dan

http://woodfortrees.org/plot/sidc-ssn/last:200
  woensdag 2 mei 2018 @ 11:55:04 #149
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_178887579
quote:
Voor alle duidelijkheid: ik doe geen enkele uitspraak over het aantal zonnevlekken in 2018 of de relevantie daarvan voor klimaatverandering.

Ik constateer alleen dat daar iets over beweren aan de hand van een foto echt totaal nergens op slaat. ;)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_178887917
Mr ratio we zitten nu dus bijna op 0 zonnevlekken dus krijgen we volgens jou theorie dan de komende jaren elk jaar een elfstedentocht? :D
pi_178888589
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 08:00 schreef MrRatio het volgende:
Wat een alarmistische inslag in de laatste 2 stukjes. Ik ga er zelf van uit dat het niet zo'n vaart zal lopen.
Ziehier de zon op 1 mei van dit jaar:
[ afbeelding ]

Inderdaad, geen zonnevlekje op te zien.

Terug in de tijd:
[ afbeelding ]
Overigens is het mogelijk om via een indirecte methode deze correlatie te extrapoleren naar nog oudere perioden. Deze CO2 hypothese biedt geen verklaring voor de minima, activiteit voor de zon wel.
Een actieve zon zou het niveau van kosmische straling verlagen, waardoor minder wolkvorming te verwachten is. Volgens NASA, lijkt mij een betrouwbare bron, nemen de kosmische straling niveaus toe in de afgelopen decennia:
https://spaceweatherarchi(...)osmic-ray-situation/
NASA lijkt jou helemaan geen betrouwbare bron, want jij hebt ze regelmatig van fraude beschuldigd.

Maar als kosmische straling de afgelopen decennia zou zijn toegenomen, waarom is de temperatuur in die periode dan ook toegenomen?
  donderdag 3 mei 2018 @ 17:35:31 #152
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_178917786
De NOAA als clubje wat gelieerd is verbonden is met de NASA heeft de meteorologische geschiedenis herschreven. Nadat paniekzaaier en alarmist James Hansen benoemd werd tot opperhoofd van de NOAA moesten de gegevens in overeenstemming gebracht werden met het hogere doel: aanpakken van de oliebdrijven.



De temperatuur is de afgelopen jaren niet toegenomen. Er is even een tijdelijke opwarming door El Nino, die dan gevolgd wordt door een even snelle afkoeling. Dit speelde al eeuwen, heeft dus niks te maken met produktie van extra CO2 door de mensheid.

[ Bericht 61% gewijzigd door MrRatio op 03-05-2018 17:42:11 ]
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
  donderdag 3 mei 2018 @ 17:44:36 #153
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_178917906
Ah kijk, nog een plaatje uit het lijstje van notoire bullshitter websites.

Handige checklist voor wie ze niet kent, wantrouw alles dat afkomstig is van:

climategate.nl
joannenova.com.au
klimaatgek.nl
notrickszone.com
realclimatescience.com
wattsupwiththat.com
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_178918368
Als je op Google ushcn als zoekterm intypt en dan images selecteert kom je alleen plaatjes tegen van de sites die hierboven door molurus genoemd worden.

Het lijkt wel alsof de sceptici alleen elkaar napraten. :D

Maar goed mr ratio is zeer kritisch zoals hij zelf altijd zegt, daarom komt hij met wat lokale Amerikaanse temperaturen om te roepen dat er globaal niets aan de hand is. _O-
  donderdag 3 mei 2018 @ 19:08:26 #155
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_178919383
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 18:15 schreef Basp1 het volgende:

Maar goed mr ratio is zeer kritisch zoals hij zelf altijd zegt, daarom komt hij met wat lokale Amerikaanse temperaturen om te roepen dat er globaal niets aan de hand is. _O-
Sowieso komt de grootste bullshit opvallend vaak uit de VS. Of het nou gaat om klimaatontkenning, maanlandingontkenning of die platte aarde shit.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 3 mei 2018 @ 20:45:36 #156
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_178921323
quote:
10s.gif Op donderdag 3 mei 2018 17:44 schreef Molurus het volgende:
Ah kijk, nog een plaatje uit het lijstje van notoire bullshitter websites.

Handige checklist voor wie ze niet kent, wantrouw alles dat afkomstig is van:

climategate.nl
joannenova.com.au
klimaatgek.nl
notrickszone.com
realclimatescience.com
wattsupwiththat.com
Molorus kiest liever bronnen die in 2007 beweren dat de Noordpool in 2013 zeer waarschijnlijk weg zou zijn in de zomer.
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
  donderdag 3 mei 2018 @ 21:28:46 #157
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_178922471
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 20:45 schreef MrRatio het volgende:

[..]

Molorus kiest liever bronnen die in 2007 beweren dat de Noordpool in 2013 zeer waarschijnlijk weg zou zijn in de zomer.
Doel je nu op wetenschappelijke bronnen of waar doel je op?
  donderdag 3 mei 2018 @ 22:03:21 #158
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_178923472
Alles dat peer review heeft overleefd is voor mij prima. :) De rest is ideologisch gezwets en regelrechte pseudowetenschap.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 3 mei 2018 @ 22:05:16 #159
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_178923536
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 22:03 schreef Molurus het volgende:
Alles dat peer review heeft overleefd is voor mij prima. :) De rest is ideologisch gezwets en regelrechte pseudowetenschap.
De standaard opwerping is daarmee dan ook wel dat dit ook geldt voor de IPCC rapportages.
  donderdag 3 mei 2018 @ 22:07:18 #160
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_178923589
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 22:05 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

De standaard opwerping is daarmee dan ook wel dat dit ook geldt voor de IPCC rapportages.
Die zouden zich niet baseren op peer reviewed onderzoek? Dat lijkt me nogal een bizarre bewering, als dat is wat men beweert.

De keerzijde is eventueel dat men beweert dat het het peer review proces corrupt is. Maar dan wordt het al snel niveau BNW.

Hoe dan ook doen de crackpot websites van MrRatio sowieso niet aan peer review. Die besteden heel veel aandacht aan presentatie, maar onderzoek doen ze niet, laat staan peer review. Dat geeft sowieso al te denken natuurlijk.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 3 mei 2018 @ 22:09:17 #161
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_178923649
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 22:07 schreef Molurus het volgende:

[..]

Die zouden zich niet baseren op peer reviewed onderzoek? Dat lijkt me nogal een bizarre bewering, als dat is wat men beweert.

De keerzijde is eventueel dat men beweert dat het het peer review proces corrupt is. Maar dan wordt het al snel niveau BNW.
Dat doen ze, en ze worden geschreven door een heel consortium aan wetenschappers, maar de blogposts worden natuurlijk ook gebaseerd op wetenschappelijke publicaties. Dus er is iets meer voor nodig dan slechts stellen dat je "eerstelijns of tweedelijns" (for lack of a better term) peerreview accepteert als je wil dat bv. IPCC rapporten wel meetellen en blogposts van de betreffende bronnen niet.
  donderdag 3 mei 2018 @ 22:14:31 #162
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_178923803
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 22:09 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Dat doen ze, en ze worden geschreven door een heel consortium aan wetenschappers, maar de blogposts worden natuurlijk ook gebaseerd op wetenschappelijke publicaties. Dus er is iets meer voor nodig dan slechts stellen dat je "eerstelijns of tweedelijns" (for lack of a better term) peerreview accepteert als je wil dat bv. IPCC rapporten wel meetellen en blogposts van de betreffende bronnen niet.
Ah, dus de crackpot websites van MrRatio zouden zich *ook* baseren op wetenschappelijk onderzoek? Dan wordt het wat mij betreft helemaal lachwekkend. Het regelrecht verwerpen van dat onderzoek zou ik zelf niet uitleggen als "je baseren op".

Kijk, er is niets mis met het hebben van een politieke mening over wetenschappelijke conclusies. Zolang je maar geen wetenschappelijke beweringen doet gebaseerd op een politieke ideologie. Politiek baseren op wetenschap, prima. Wetenschap baseren op politiek = no-no.

En dat laatste is precies wat MrRatio's crackpot websites doen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 3 mei 2018 @ 22:17:12 #163
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_178923900
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 22:14 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ah, dus de crackpot websites van MrRatio zouden zich *ook* baseren op wetenschappelijk onderzoek? Dan wordt het wat mij betreft helemaal lachwekkend. Het regelrecht verwerpen van dat onderzoek zou ik zelf niet uitleggen als "je baseren op".

Kijk, er is niets mis met het hebben van een politieke mening over wetenschappelijke conclusies. Zolang je maar geen wetenschappelijke beweringen doet gebaseerd op een politieke ideologie. Politiek baseren op wetenschap, prima. Wetenschap baseren op politiek = no-no.
Ik ben het eens met je mening op zich, maar ik denk dat je wat bochten afsnijdt in je redenatie... that's it. Zo'n notrickszone bv. hanteert toch echt snippets uit wetenschappelijke publicaties, om wat te noemen. Dat doen ze inderdaad heel tricky en onjuist, maar zoals je het stelde was het niet zuiver beredeneerd.
  donderdag 3 mei 2018 @ 22:20:27 #164
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_178923999
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 22:17 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Ik ben het eens met je mening op zich, maar ik denk dat je wat bochten afsnijdt in je redenatie... that's it. Zo'n notrickszone bv. hanteert toch echt snippets uit wetenschappelijke publicaties, om wat te noemen. Dat doen ze inderdaad heel tricky en onjuist, maar zoals je het stelde was het niet zuiver beredeneerd.
Deze sites proberen politieke ideologie te verkopen als 'wetenschap'. Dat is echt not done. Er is niets mis met het verkopen van politiek, zolang men het maar verkoopt als politiek, en de wetenschap waarop men zich baseert netjes presenteert. Maar in plaats daarvan doen ze allerlei wetenschappelijke claims die regelrecht onjuist zijn. Of ze daarbij snippets uit wetenschappelijke publicaties gebruiken is compleet irrelevant: het is niet aan deze blogs om uberhaupt wetenschappelijke claims te doen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 3 mei 2018 @ 22:24:34 #165
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_178924155
Maar goed, dat MrRatio niet begrijpt wat wetenschap is en wat niet en naar hartelust shopt in websites en eruit plukt wat ie graag hoort was natuurlijk al lang duidelijk. Het is denk ik voor veel mensen niet eenvoudig om uberhaupt het verschil te zien.

Ik vind het wel lastig om me te verplaatsen in de wereld van mensen die dat lastig vinden, aangezien ik daar echt totaal geen moeite mee heb. Maar er zijn gewoon veel mensen die daar moeite mee hebben. Wat overigens dit soort websites alleen maar kwalijker maakt.

Voor wie daar moeite mee heeft is deze overigens wel heel goed:


Pas dit toe op bronnen die wetenschappelijke claims tav klimaatverandering doen en je haalt de nonsens er zo uit.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_178924417
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 22:24 schreef Molurus het volgende:
Maar goed, dat MrRatio niet begrijpt wat wetenschap is en wat niet en naar hartelust shopt in websites en eruit plukt wat ie graag hoort was natuurlijk al lang duidelijk. Het is denk ik voor veel mensen niet eenvoudig om uberhaupt het verschil te zien.

Ik vind het wel lastig om me te verplaatsen in de wereld van mensen die dat lastig vinden, aangezien ik daar echt totaal geen moeite mee heb. Maar er zijn gewoon veel mensen die daar moeite mee hebben. Wat overigens dit soort websites alleen maar kwalijker maakt.

Voor wie daar moeite mee heeft is deze overigens wel heel goed:


Pas dit toe op bronnen die wetenschappelijke claims tav klimaatverandering doen en je haalt de nonsens er zo uit.
Tegenstanders voor rotte vis uitmaken en niet op argumenten ingaan is voor mij altijd een rode vlag voor pseudowetenschap. Ken jij de wetenschappelijke methode wel Molurus?
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  donderdag 3 mei 2018 @ 22:42:42 #167
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_178924717
quote:
1s.gif Op donderdag 3 mei 2018 22:32 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Tegenstanders voor rotte vis uitmaken en niet op argumenten ingaan is voor mij altijd een rode vlag voor pseudowetenschap. Ken jij de wetenschappelijke methode wel Molurus?
Weet jij wat het verschil is tussen een wetenschappelijke bron en een politieke blog, de_tevreden_atheist?

Ik ben niet van plan om in te gaan op wetenschappelijke claims die worden gedaan door politieke blogs namelijk.

En ja, ik weet wat de wetenschappelijke methode is. Ik heb daar vrij lang geleden ook een topic over geopend:

F&L / De wetenschappelijke methode

Jouw onvermogen om het verschil tussen wetenschap en politiek te zien is 1 van de redenen geweest dat het topic hierover in W&T nu is gesloten.

[ Bericht 7% gewijzigd door Frutsel op 04-05-2018 10:02:52 (niet nodig) ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 3 mei 2018 @ 23:40:53 #168
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_178925890
quote:
1s.gif Op donderdag 3 mei 2018 22:32 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Tegenstanders voor rotte vis uitmaken en niet op argumenten ingaan is voor mij altijd een rode vlag voor pseudowetenschap. Ken jij de wetenschappelijke methode wel Molurus?
Dit vind ik dan ook weer niet heel fair. Het komt uit het ongerijmde.

Daarbij: Je lijkt slechts beperkt kritisch te zijn, terwijl je denk ik ook best wel wat kan bijdragen om bv. sommige dingen van iemand als MrRatio of rhtls te weerspreken op een constructieve manier... ook al zijn wij het soms oneens over klimaat.
pi_178926252
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 17:35 schreef MrRatio het volgende:
De NOAA als clubje wat gelieerd is verbonden is met de NASA heeft de meteorologische geschiedenis herschreven. Nadat paniekzaaier en alarmist James Hansen benoemd werd tot opperhoofd van de NOAA moesten de gegevens in overeenstemming gebracht werden met het hogere doel: aanpakken van de oliebdrijven.

[ afbeelding ]

De temperatuur is de afgelopen jaren niet toegenomen. Er is even een tijdelijke opwarming door El Nino, die dan gevolgd wordt door een even snelle afkoeling. Dit speelde al eeuwen, heeft dus niks te maken met produktie van extra CO2 door de mensheid.

Ik begrijp nog steeds niet waarom deze onzin hier nog steeds geplaatst mag worden. Hier hebben we het subforum BNW voor.
  vrijdag 4 mei 2018 @ 00:11:38 #170
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_178926319
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 00:04 schreef Zwoerd het volgende:

[..]

Ik begrijp nog steeds niet waarom deze onzin hier nog steeds geplaatst mag worden. Hier hebben we het subforum BNW voor.
Goed punt, ook maar een TR gedaan. Het wordt niet veel duidelijker BNW dan dat.
pi_178926364
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 00:11 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Goed punt, ook maar een TR gedaan. Het wordt niet veel duidelijker BNW dan dat.
Dat heb ik ook al vaak gedaan de afgelopen maanden. Meestal worden de posts van Mr.Ratio dan weggehaald, maar daar blijft het dan ook bij en staat hij vrij om dezelfde onzin een paar weken later te herhalen.
  vrijdag 4 mei 2018 @ 00:22:03 #172
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_178926415
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 00:16 schreef Zwoerd het volgende:

[..]

Dat heb ik ook al vaak gedaan de afgelopen maanden. Meestal worden de posts van Mr.Ratio dan weggehaald, maar daar blijft het dan ook bij en staat hij vrij om dezelfde onzin een paar weken later te herhalen.
Tsjah, ik weet het ook niet.

Althans, als pol-mod vond ik het vaak wel echt serieus moeilijk om bepaalde keuzes te maken. Dit is het type keuze wat ik destijds moeilijk had gevonden, maar nu makkelijk, omdat mijn kennis en ervaring hierover erg is toegenomen.

Dus naja, dan denk ik dat de mods vooral amateur weer-experts zijn?
  vrijdag 4 mei 2018 @ 08:26:23 #173
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_178928334
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 00:16 schreef Zwoerd het volgende:

[..]

Dat heb ik ook al vaak gedaan de afgelopen maanden. Meestal worden de posts van Mr.Ratio dan weggehaald, maar daar blijft het dan ook bij en staat hij vrij om dezelfde onzin een paar weken later te herhalen.
Ik ben al lang blij dat het niet meer in W&T gebeurt. Maar inderdaad: BNW is de enige plaats waar het thuishoort.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 4 mei 2018 @ 09:47:09 #174
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_178929406
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 21:28 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Doel je nu op wetenschappelijke bronnen of waar doel je op?
https://www.telegraph.co.(...)to-melt-by-2015.html
https://www.telegraph.co.(...)ly-by-september-201/
"For more than a decade, most scientists have accepted that the Arctic will be free ice-free by 2050, while the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) calculates there is a 66 per cent chance of no ice by the middle of the century if emissions continue to increase annually.

Yet in 2007, Prof Wadhams predicted that sea ice would be lost by 2013 after levels fell 27 per cent in a single year. However, by 2013, ice levels were actually 25 per cent higher than they had been six years before. In 2012, following another record low, Prof Wadhams changed his prediction to 2016.

The view was supported by Prof Maslowski, who in 2013 published a paper in the Annual Review of Earth and Planetary Sciences also claiming that the Arctic would be ice-free by 2016, plus or minus three years."
http://www.politifact.com(...)ll-be-ice-free-2013/
En als ik nog even zou verder zoeken kom ik heus nog wel meer wetenschappelijke bronnen tegen.

Ook bij de DWDD een podium voor Bernice Nootenboom die prof Wadhams goedkeurt.

En natuurlijk ook onze grote vriend van destijds Al Gore.
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
  vrijdag 4 mei 2018 @ 09:53:00 #175
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_178929505
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 09:47 schreef MrRatio het volgende:

[..]

https://www.telegraph.co.(...)to-melt-by-2015.html
https://www.telegraph.co.(...)ly-by-september-201/
"For more than a decade, most scientists have accepted that the Arctic will be free ice-free by 2050, while the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) calculates there is a 66 per cent chance of no ice by the middle of the century if emissions continue to increase annually.

Yet in 2007, Prof Wadhams predicted that sea ice would be lost by 2013 after levels fell 27 per cent in a single year. However, by 2013, ice levels were actually 25 per cent higher than they had been six years before. In 2012, following another record low, Prof Wadhams changed his prediction to 2016.

The view was supported by Prof Maslowski, who in 2013 published a paper in the Annual Review of Earth and Planetary Sciences also claiming that the Arctic would be ice-free by 2016, plus or minus three years."
http://www.politifact.com(...)ll-be-ice-free-2013/
En als ik nog even zou verder zoeken kom ik heus nog wel meer wetenschappelijke bronnen tegen.

Ook bij de DWDD een podium voor Bernice Nootenboom die prof Wadhams goedkeurt.

En natuurlijk ook onze grote vriend van destijds Al Gore.
Je eigen bron schetst al dat de wetenschappelijke mainstream dat beeld totaal niet ondersteunt. Ik snap dus niet waar je heen wilt.

[ Bericht 4% gewijzigd door ExtraWaskracht op 04-05-2018 09:58:33 ]
  Moderator vrijdag 4 mei 2018 @ 09:55:28 #176
8781 crew  Frutsel
pi_178929552
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 17:35 schreef MrRatio het volgende:
De NOAA als clubje wat gelieerd is verbonden is met de NASA heeft de meteorologische geschiedenis herschreven. Nadat paniekzaaier en alarmist James Hansen benoemd werd tot opperhoofd van de NOAA moesten de gegevens in overeenstemming gebracht werden met het hogere doel: aanpakken van de oliebdrijven.

[ afbeelding ]

De temperatuur is de afgelopen jaren niet toegenomen. Er is even een tijdelijke opwarming door El Nino, die dan gevolgd wordt door een even snelle afkoeling. Dit speelde al eeuwen, heeft dus niks te maken met produktie van extra CO2 door de mensheid.

Al vaker gevraagd: Stop met dit soort posts in dit subforum. Daar hebben we een ander deel voor.

Heel zwart wit gezien en gezegd: Kleur gewoon binnen de lijntjes van de mainstream media en bronnen. En anders hebben we daar een ander forum voor waar je prima ook kan discussiëren over Climate Change.

En hell.. dan lopen we maar mee met de meute... so be it...

[ Bericht 10% gewijzigd door Frutsel op 04-05-2018 10:07:24 ]
  vrijdag 4 mei 2018 @ 10:13:15 #177
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_178929811
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 22:05 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

De standaard opwerping is daarmee dan ook wel dat dit ook geldt voor de IPCC rapportages.
Dat lijkt me wel het geval te zijn voor een groot deel van de IPPC rapportages.
http://www.climatedepot.c(...)ot-flashback-report/
www.co2web.info/McLean_ipcc_review.pdf
https://www.climategate.n(...)t-boven-peer-review/
https://www.thegwpf.org/images/.../mckitrick-ipcc_reforms.pdf
http://rogerpielkejr.blog(...)-tar-guest-post.html

Een van de onthullingen die te vinden is in de gelekte Climategate-documenten is het sturen van het peer review proces om zo de gewenste ideologische boodschap erdoor te loodsen.
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
  vrijdag 4 mei 2018 @ 10:22:15 #178
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_178929929
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 22:07 schreef Molurus het volgende:

[..]

Die zouden zich niet baseren op peer reviewed onderzoek? Dat lijkt me nogal een bizarre bewering, als dat is wat men beweert.

De keerzijde is eventueel dat men beweert dat het het peer review proces corrupt is. Maar dan wordt het al snel niveau BNW.

Hoe dan ook doen de crackpot websites van MrRatio sowieso niet aan peer review. Die besteden heel veel aandacht aan presentatie, maar onderzoek doen ze niet, laat staan peer review. Dat geeft sowieso al te denken natuurlijk.
Zie mijn vorige posting. Het is corrupt.
https://wattsupwiththat.c(...)due-to-fake-reviews/

Als je echt de websites opent die ik noem kom je uitdrukking peer-reviewed maar al te vaak tegen:
http://notrickszone.com/2(...)sthash.4j6TquVJ.dpbs
http://notrickszone.com/2(...)sthash.pXpQNdlT.dpbs
http://notrickszone.com/2(...)sthash.SSTsVJEW.dpbs

Het is me laatst ook niet gelukt om een Jehova getuige van het geloof af te praten.
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
  vrijdag 4 mei 2018 @ 10:33:45 #179
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_178930086
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 22:14 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ah, dus de crackpot websites van MrRatio zouden zich *ook* baseren op wetenschappelijk onderzoek? Dan wordt het wat mij betreft helemaal lachwekkend. Het regelrecht verwerpen van dat onderzoek zou ik zelf niet uitleggen als "je baseren op".

Kijk, er is niets mis met het hebben van een politieke mening over wetenschappelijke conclusies. Zolang je maar geen wetenschappelijke beweringen doet gebaseerd op een politieke ideologie. Politiek baseren op wetenschap, prima. Wetenschap baseren op politiek = no-no.

En dat laatste is precies wat MrRatio's crackpot websites doen.
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 00:04 schreef Zwoerd het volgende:

[..]

Ik begrijp nog steeds niet waarom deze onzin hier nog steeds geplaatst mag worden. Hier hebben we het subforum BNW voor.
Simpel, de NOAA doet wetenschappelijke beweringen op basis van een politieke ideologie.
In de grafiek die ik eerder plaatste stonden twee temperatuurreeksen van de NOAA zelf, een uit 1990 en de recente gecorrigeerde versie die wel past bij de ideologie om aandacht het milieu af te dwingen.
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
pi_178931737
Mr.Ratio gaat dus gewoon dom door met z'n complotdenken.
  vrijdag 4 mei 2018 @ 13:36:27 #181
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_178933605
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 10:22 schreef MrRatio het volgende:

[..]

Zie mijn vorige posting. Het is corrupt.
https://wattsupwiththat.c(...)due-to-fake-reviews/

Als je echt de websites opent die ik noem kom je uitdrukking peer-reviewed maar al te vaak tegen:
http://notrickszone.com/2(...)sthash.4j6TquVJ.dpbs
http://notrickszone.com/2(...)sthash.pXpQNdlT.dpbs
http://notrickszone.com/2(...)sthash.SSTsVJEW.dpbs

Het is me laatst ook niet gelukt om een Jehova getuige van het geloof af te praten.
Inmiddels zou je toch moeten weten dat het niet zinvol is om in reacties op mijn posts te linken naar wattsupwiththat.com en notrickszone.com. Dat je dat toch doet kan ik alleen uitleggen als doelbewust trollen.

En als het idee is dat peer review corrupt is dan hoort het sowieso thuis in BNW tussen de maanlanding-ontkenners, chemtrails, enz.

[ Bericht 3% gewijzigd door Molurus op 04-05-2018 16:14:56 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_178937390
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 10:33 schreef MrRatio het volgende:

[..]


[..]

Simpel, de NOAA doet wetenschappelijke beweringen op basis van een politieke ideologie.
In de grafiek die ik eerder plaatste stonden twee temperatuurreeksen van de NOAA zelf, een uit 1990 en de recente gecorrigeerde versie die wel past bij de ideologie om aandacht het milieu af te dwingen.
misschien heeft men wel onderbouwd waarom aanpassingen gemaakt zijn. Zou men iets niet hebben aangepast en zou dan blijken dat er eerder meetfouten gemaakt waren dan zou het ook weer niet goed zijn. Voor de skeptici die het beschermen van het milieu als dure kostenpost zien zal er altijd wel iets in de marge te vinden zijn om de politieke domme rechtsen in de USA bezig te houden. :D
  vrijdag 4 mei 2018 @ 20:13:35 #183
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_178941546
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 16:21 schreef Basp1 het volgende:

[..]

misschien heeft men wel onderbouwd waarom aanpassingen gemaakt zijn. Zou men iets niet hebben aangepast en zou dan blijken dat er eerder meetfouten gemaakt waren dan zou het ook weer niet goed zijn. Voor de skeptici die het beschermen van het milieu als dure kostenpost zien zal er altijd wel iets in de marge te vinden zijn om de politieke domme rechtsen in de USA bezig te houden. :D
Ach, links/rechts, net alsof er geen domme linkse krachten in de USA bezig zijn.

De NOAA gebruikt de data van het Goddard instituut waar James/Jim Hansen de baas werd. Dit is een van de geleerden die binnen enkele jaren een ijsvrije zomer zag voor de Noordpool:
https://news.google.com/n(...)g=5563,4123490&hl=nl
De NOAA is hofleverancier voor de UNHCN United States Historical Climatological Network, die op zijn beurt zwaar vertegenwoordigd is in de Global HCN. O,zeggen de KNMI (https://klimaatgek.nl/wor(...)peratuur-in-de-bilt/) en de Belgische tegenhanger in Ukkel, dan moeten wij onze temperatuurreeksen ook aanpassen.
En dan is het niet vreemd dat er opeens temperatuurrecords zijn. "Warmste temperatuur ooit gemeten" niet vreemd door het verleden af te laten koelen via een homogenisatie.

Ik heb begrepen dat er geen heldere onderbouwing gegeven is door de NOAA. Dat is helaas wel iets typisch voor veel klimaatonderzoek in het verleden.
De Hockeystick publicatie van Michael Mann riep veel vragen op. Dhr Mann weigerde de ruwe data te overhandigen, en ook niet de rekenmethode. In de Climategate hack/leak werd uitvoerig afgesproken om data zoals gevraagd via FOIA (Freedom of Information Act/Wet openbaarheid bestuur) achter te houden. Scot Pruitt, de nieuwe baas van de EPA heeft woede opgewekt door te eisen dat nieuwe regels voortaan een openbare versie van de gebruikte data dienen te hebben.

[ Bericht 22% gewijzigd door MrRatio op 04-05-2018 21:00:20 ]
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
pi_178947822
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2018 20:13 schreef MrRatio het volgende:

Ik heb begrepen dat er geen heldere onderbouwing gegeven is door de NOAA. Dat is helaas wel iets typisch voor veel klimaatonderzoek in het verleden.

hoe helder moet de onderbouwing nog vereer worden?
https://www.ncdc.noaa.gov(...)ature-monitoring.php

De onderbouwingen bij no tricks & CO zijn natuurlijk altijd helder onderbouwd, met alleen causale verbanden en natuurlijk peer reviewed. :D _O-
  zaterdag 5 mei 2018 @ 08:56:38 #185
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_178947847
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 08:51 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De onderbouwingen bij no tricks & CO zijn natuurlijk altijd helder onderbouwd, met alleen causale verbanden en natuurlijk peer reviewed. :D _O-
Peer review is corrupt, dus hoeft men helemaal niet aan peer review te doen. Zelfs onderzoek doen is niet nodig. Het gaat er vooral om:

1) aan welke kant je staat en,
2) hoe je het presenteert.

Je gelijk aantonen is zo 20e eeuws, dat doen we niet meer hoor.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 6 mei 2018 @ 11:04:53 #186
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_178966758
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 mei 2018 08:51 schreef Basp1 het volgende:

[..]

hoe helder moet de onderbouwing nog vereer worden?
https://www.ncdc.noaa.gov(...)ature-monitoring.php

De onderbouwingen bij no tricks & CO zijn natuurlijk altijd helder onderbouwd, met alleen causale verbanden en natuurlijk peer reviewed. :D _O-
Klinkt als "wij van WC eend adviseren WC eend". Ik denk niet dat de NOAA aan peer review gedaan heeft. Desondanks ga ik het toch op in.

De tekst in deze lap geeft veel antwoorden wat betreft de homogenisatie https://klimaatgek.nl/wordpress/de-bilt/
Ik ben geen principiële tegenstander van homogenisatie. Uiteraard kun je wanneer de Stevenson meetomgeving verlaagt van 2.0 meter naar 1.5 meter boven het maaiveld dan is het aan te raden om na een periode van overlap de correlatie te bepalen. Daarna kun je de situatie van voor de verlaging reconstrueren.

De temperatuurreeksen van de NOAA blijken nogal eens niet overeen te stemmen met andere bronnen. Zo geven de data van miljoenen weerballonnen en satellietdata een andere temperatuurtrend dan de landmetingen zoals de NOAA die publiceert. Er is ook inhoudelijke kritiek op de homogenisatie zoals de NOAA die uitvoert. Zoals te vinden op https://realclimatescience.com/ dat lezen en erover nadenken was voor mij een leerzame ervaring. Wie volgt?

Helaas zijn er meerdere voorbeelden te vinden van fraude met temperatuurgegevens:
http://climaterealists.org.nz/node/618
De beroemde Hockeystick van Michael Mann en zijn hockeyteam.
De corruptie zoals aan het licht gebracht door Climategate bij oa CRU.
https://www.theaustralian(...)81fe05d106290028b783

Ziezo, genoeg argumenten aangeleverd.
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
pi_178988991
04-05-2018

50,2 graden: Pakistan registreerde deze week vermoedelijk warmste aprildag ooit op onze planeet


 © REUTERS

In Pakistan is maandag volgens weerexperts een temperatuurrecord gesneuveld. Het kwik passeerde er de 50 graden en dat zou op onze planeet vermoedelijk nooit eerder gebeurd zijn op een aprildag. Het openbare leven kwam er puffend tot stilstand en er werden verscheidene gevallen geregistreerd van mensen die onwel werden door zon en warmte. En het is nog niet voorbij, want meteorologen voorspellen ook voor mei hogere temperaturen dan normaal.

Volgens de meteorologische dienst van Pakistan werd de recordtemperatuur van 50,2 graden maandag opgemeten in Nawabshah, een stad met iets meer dan een miljoen inwoners in het binnenland. De normale temperatuur in het land ligt in april tussen de 18 en de 29 graden.

Record

Volgens Etienne Kapikian van Meteo France was het een recordtemperatuur voor het land en bij uitbreiding het hele Aziatische continent op een aprildag. Het vorige record stond op 50 graden en werd op 19 april vorig jaar opgemeten in Larkana. (lees hieronder verder)


Een expert op het vlak van globale extreme weerfenomenen ging in de Amerikaanse krant The Washington Post zelfs nog verder. Volgens Christopher Burt was de temperatuur van maandag in Pakistan waarschijnlijk zelfs de hoogste die ooit in april werd waargenomen op de hele planeet.

Onwel

Volgens de Pakistaanse krant Dawn zouden tientallen mensen onwel geworden zijn door de hitte en kwam het openbare leven zelfs tot stilstand op sommige plaatsen. Mensen bleven binnen en de straten en markten zouden een verlaten indruk gemaakt hebben. (lees hieronder verder)


 © REUTERS

De krant schrijft ook dat het land vorig jaar nog in de top 10 stond van landen die gevoeligst zijn voor de klimaatverandering. Drie jaar geleden eiste een hittegolf in Karachi nog het leven van 1.200 mensen en meer dan 40.000 anderen werden onwel door de extreem hoge temperaturen.

Ook in maart werd er al een hittegolf opgetekend in Pakistan. Ook toen sneuvelden er records, met een temperatuur die meer dan 10 graden boven het gemiddelde lag. In Nawabshah werd toen al een nationale recordtemperatuur gemeten van 45,5 graden Celcius.

Zandstormen

En het is nog niet voorbij, want de meteorologische dienst van het land waarschuwt ook voor hogere temperaturen dan normaal in mei. En dat in combinatie met minder regen, waardoor het aantal en de intensiteit van zandstormen nog zal toenemen en oogsten worden bedreigd.

(HLN)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_178989870
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2018 14:28 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
04-05-2018

50,2 graden: Pakistan registreerde deze week vermoedelijk warmste aprildag ooit op onze planeet
Weer != Klimaat

Volgens mij hadden we hier in Nederland laatst de laagste temperatuur gemeten in maart / april. Dat wordt hier ook niet gepost.
  maandag 7 mei 2018 @ 15:01:59 #189
77531 Grrrrrrrr
*PURRRRR*
pi_178990034
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2018 14:56 schreef zoost het volgende:

[..]

Weer != Klimaat

Volgens mij hadden we hier in Nederland laatst de laagste temperatuur gemeten in maart / april. Dat wordt hier ook niet gepost.
Ga gerust je gang.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_178990278
quote:
7s.gif Op maandag 7 mei 2018 15:01 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Ga gerust je gang.
In April 2018 was het koeler in India / Pakistan

  maandag 7 mei 2018 @ 15:10:25 #191
80382 manny
30 is best veel
pi_178990342
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2018 14:56 schreef zoost het volgende:

[..]

Weer != Klimaat

Volgens mij hadden we hier in Nederland laatst de laagste temperatuur gemeten in maart / april. Dat wordt hier ook niet gepost.
Irritant is dat inderdaad. Na elke warme dag roept de ene helft "zie je wel" en na een goede koude dag roept de andere helft weer "zie je wel". Idem met elke foto van een zielige ijsbeer, of juist weer een krantenartikel waarin staat dat er weer meer ijsberen zijn...

Gelukkig hebben we de wetenschap die het al keihard heeft aangetoond. Maar ook dat beklijft niet echt als ik de reacties in dit topic zo lees. Voor aantal geldt blijkbaar complot > feiten
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  maandag 7 mei 2018 @ 17:29:30 #192
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_178994124
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2018 14:28 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
04-05-2018

De krant schrijft ook dat het land vorig jaar nog in de top 10 stond van landen die gevoeligst zijn voor de klimaatverandering. Drie jaar geleden eiste een hittegolf in Karachi nog het leven van 1.200 mensen en meer dan 40.000 anderen werden onwel door de extreem hoge temperaturen.

Ook in maart werd er al een hittegolf opgetekend in Pakistan. Ook toen sneuvelden er records, met een temperatuur die meer dan 10 graden boven het gemiddelde lag. In Nawabshah werd toen al een nationale recordtemperatuur gemeten van 45,5 graden Celcius.

Zandstormen

En het is nog niet voorbij, want de meteorologische dienst van het land waarschuwt ook voor hogere temperaturen dan normaal in mei. En dat in combinatie met minder regen, waardoor het aantal en de intensiteit van zandstormen nog zal toenemen en oogsten worden bedreigd.

(HLN)
Wel het hele verhaal vertellen graag, toen de hittegolf er was, was het gelijktijdig Ramadan. Geen wonder dat er zoveel doden waren.
http://www.dw.com/en/rama(...)heat-wave/a-18543776

Komt er ook een bericht wanneer het kouder dan gebruikelijk was? Weer != klimaat
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
  maandag 7 mei 2018 @ 17:32:34 #193
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_178994191
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
  dinsdag 8 mei 2018 @ 10:36:53 #194
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_179008215
Ok, dus er wordt eerst dit beweerd:

"Volgens mij hadden we hier in Nederland laatst de laagste temperatuur gemeten in maart / april".

Los van het feit dat ook in dat geval weer natuurlijk niet gelijk is aan klimaat, wordt de terechte vraag waar het vandaan komt vervolgens beantwoord met:

- "in India / Pakistan ..." + compleet irrelevant plaatje.
- linkjes naar klimaatgek.nl.

8)7

Hoe moeilijk is het nou om je beweringen eenduidig te onderbouwen met niet-dubieuze bronnen?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_179009780
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 10:36 schreef Molurus het volgende:
Ok, dus er wordt eerst dit beweerd:

"Volgens mij hadden we hier in Nederland laatst de laagste temperatuur gemeten in maart / april".

Los van het feit dat ook in dat geval weer natuurlijk niet gelijk is aan klimaat, wordt de terechte vraag waar het vandaan komt vervolgens beantwoord met:

- "in India / Pakistan ..." + compleet irrelevant plaatje.
- linkjes naar klimaatgek.nl.

8)7

Hoe moeilijk is het nou om je beweringen eenduidig te onderbouwen met niet-dubieuze bronnen?
Ik ga het je uitleggen Molurus. Mijn eerste mail mbt dit onderwerp was een reactie op een eerdere mail over record warmte in Pakistan. Vandaar dat ik een relevant plaatje poste van een plaatje mbt tot koeler dan gemiddelde temperaturen in de Lagere Stratosphere in de regio Pakistan in April 2018. Ik dacht dat dat wel duidelijk was.

Bij deze een bron voor de laagste temp ooit gemeten (sind 1900) voor 28 feb. Als je het wetenschappelijker wilt hebben dan zal ik een ge-peer-reviewd statement bij het KNMI voor je opvragen. Ze zullen het wel begrijpen dat jij het anders niet gelooft.

https://nieuws.weeronline(...)bruari-ooit-gemeten/
  dinsdag 8 mei 2018 @ 12:56:57 #196
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_179011300
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 11:42 schreef zoost het volgende:

[..]

Ik ga het je uitleggen Molurus. Mijn eerste mail mbt dit onderwerp was een reactie op een eerdere mail over record warmte in Pakistan. Vandaar dat ik een relevant plaatje poste van een plaatje mbt tot koeler dan gemiddelde temperaturen in de Lagere Stratosphere in de regio Pakistan in April 2018. Ik dacht dat dat wel duidelijk was.
Dat postte je in reactie op een vraag om bronvermelding. Waar overigens niet naar gevraagd zou moeten worden, maar vervolgens is het alsnog geen bronvermelding.

quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 11:42 schreef zoost het volgende:

Bij deze een bron voor de laagste temp ooit gemeten (sind 1900) voor 28 feb. Als je het wetenschappelijker wilt hebben dan zal ik een ge-peer-reviewd statement bij het KNMI voor je opvragen. Ze zullen het wel begrijpen dat jij het anders niet gelooft.

https://nieuws.weeronline(...)bruari-ooit-gemeten/
Kijk, was dat nu zo moelijk? Tip: plaats volgende keer als je zoiets beweert direct de bron erbij. Dan hoeven dit soort hopeloze woordenwisselingen ook niet plaats te vinden.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 8 mei 2018 @ 12:59:19 #197
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_179011350
Dit weer is prettig.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
  dinsdag 8 mei 2018 @ 13:00:47 #198
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_179011372
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 12:59 schreef govie het volgende:
Dit weer is prettig.
Mwah, doe mij maar tussen 15 en 22. :D Dit is mij toch net te warm eigenlijk.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 9 mei 2018 @ 10:49:27 #199
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_179036904
edit: andere bronnen gebruiken. Vaak genoeg gezegd nu

[ Bericht 96% gewijzigd door Frutsel op 09-05-2018 11:40:54 ]
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
  vrijdag 18 mei 2018 @ 21:18:07 #200
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_179249171
Ik weet niet of dit een goede plek hiervoor is, maar het hangt ook wel samen met klimaat. Het is alleen wat anders dan de temperaturen en aanverwante zaken waar het hier doorgaans over gaat...

quote:
Someone, somewhere, is making a banned chemical that destroys the ozone layer, scientists suspect (The Washington Post)

Emissions of a banned, ozone-depleting chemical are on the rise, a group of scientists reported Wednesday, suggesting someone may be secretly manufacturing the pollutant in violation of an international accord.

Emissions of CFC-11 have climbed 25 percent since 2012, despite the chemical being part of a group of ozone pollutants that were phased out under the 1987 Montreal Protocol.

“I’ve been making these measurements for more than 30 years, and this is the most surprising thing I’ve seen,” said Stephen Montzka, a scientist with the National Oceanic and Atmospheric Administration who led the work. “I was astounded by it, really.”

It’s a distressing result amid what is widely seen as a global environmental success story, in which nations — alarmed by a growing “ozone hole” — collectively took action to phase out chlorofluorocarbons.

The finding seems likely to prompt an international investigation into the mysterious source.

Officially, production of CFC-11 is supposed to be at or near zero — at least, that is what countries have been telling the U.N. body that monitors and enforces the Montreal Protocol. But with emissions on the rise, scientists suspect someone is making the chemical in defiance of the ban.

“Somebody’s cheating,” Durwood Zaelke, founder of the Institute for Governance and Sustainable Development and an expert on the Montreal Protocol, said in a comment on the new research. “There’s some slight possibility there’s an unintentional release, but … they make it clear there’s strong evidence this is actually being produced.”

The scientists don’t know exactly who, or where, that person would be. A U.S. observatory in Hawaii found CFC-11 mixed in with other gases that were characteristic of a source coming from somewhere in eastern Asia, but scientists could not narrow the area down any further.

Zaelke said he was surprised by the findings, not just because the chemical has long been banned but also because alternatives exist, making it hard to imagine what the market for CFC-11 today would be.

The research was led by U.S. researchers with NOAA, with help from scientists in the Netherlands and the United Kingdom. Their results were published in the journal Nature.

There is a small chance that there is a more innocent explanation for the rise in CFC-11 emissions, the scientists say.

They considered a range of alternative explanations for the growth, such as a change in atmospheric patterns that gradually remove CFC gases in the stratosphere, an increase in the rate of demolition of buildings containing old residues of CFC-11, or accidental production.

But they concluded these sources could not explain the increase, which they calculated at about 13 billion grams per year in recent years. Rather, the evidence “strongly suggests” a new source of emissions, the scientists wrote.

“These considerations suggest that the increased CFC-11 emissions arise from new production not reported to [the U.N. Environment Program’s] Ozone Secretariat, which is inconsistent with the agreed phase-out of CFC production in the Montreal Protocol by 2010,” the researchers wrote.

CFC-11, used primarily for foams, can last up to 50 years in the atmosphere once it is released. It is destroyed only in the stratosphere, some nine to 18 miles above the planet’s surface, where the resulting chlorine molecules engage in a string of ozone-destroying chemical reactions. That loss of ozone, in turn, weakens our protection from ultraviolet radiation at Earth’s surface.

The chemical is also a powerful greenhouse gas that contributes to global warming.

The paper’s findings are “environmentally and politically quite serious,” Robert Watson, a former NASA scientist who organized bracing flights high into the Antarctic stratosphere to study ozone depletion in the 1980s, said in an emailed statement.

“It is not clear why any country would want to start to produce, and inadvertently release, CFC-11, when cost-effective substitutes have been available for a long while,” Watson continued. “It is therefore imperative that this finding be discussed at the next Ministerial meeting of Governments given recovery of the ozone layer is dependent on all countries complying with the Montreal Protocol (and its adjustments and amendments) with emissions globally dropping to zero.”

Watson suggested that aircraft flights might be necessary to better identify the source of the emissions.

Keith Weller, a spokesman for the U.N. Environment Program, which administers the Montreal Protocol, said the findings would have to be verified by the scientific panel to the protocol and then would be put before the treaty’s member countries.

“If these emissions continue unabated, they have the potential to slow down the recovery of the ozone layer,” Weller said in a statement. “It is therefore, critical that we take stock of this science, identify the causes of these emissions and take necessary action.”

Unreported production of CFC-11 outside certain specific carve-out purposes in the treaty would be a “violation of international law,” Weller confirmed, though he said that the protocol is “non-punitive” and the remedy would probably involve a negotiation with the offending party or country.

But Zaelke said the finding could promote tougher action.

“This treaty cannot afford not to follow its tradition and keep its compliance record,” he said.

“They’re going to find the culprits,” Zaelke said. “This insults everybody who’s worked on this for the last 30 years. That’s a tough group of people.”

The ozone layer is slowly recovering, and ozone-depleting substances are still declining. But the apparent increase in emissions of CFC-11 has slowed the rate of decrease by about 22 percent, the scientists found. This, in turn, will delay the ozone layer’s recovery and, in the meantime, leave it more vulnerable to other threats.

“Knowing how much time and effort and resources have gone into healing the ozone layer and to see this is a shocker, frankly,” Montzka said.
Wel een interessant mysterie vooralsnog. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door ExtraWaskracht op 18-05-2018 21:51:12 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')