abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_177676066
registreer om deze reclame te verbergen
Hoi!

Sinds kort huur ik een appartement via een woningcorporatie.
Per toeval stuitte ik op een asbestsignalering dat in de meterkast hangt, waarop staat beschreven dat er op bepaalde plekken asbest aanwezig is/kan zijn.

Omdat ik al bezig was met het klussen toen ik dit formulier las, ben ik nu bang één of meerdere van deze asbestplaten te hebben beschadigd en dus asbest te hebben ingeademd.
Tijdens het ondertekenen van het huurcontract en in de overige communicatie met de verhuurder ben ik niet ingelicht over de aanwezigheid van asbest.

Is de verhuurder niet wettelijk verplicht huurders in te lichten over de aanwezigheid van asbest?
Wat kan ik nu het beste doen?
Ik heb hierover nog geen contact opgenomen met ze.

Groetjes!
pi_177676171
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 23:21 schreef Pietermaai het volgende:
Wat kan ik nu het beste doen?
Ik heb hierover nog geen contact opgenomen met ze.
Contact met ze opnemen.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Ter info: op DM's wordt niet gereageerd.
Where's that confounded bridge?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_177676693
contact met ze opnemen, inderdaad.

Bij mijn woning was de dorpel van de badkamer van asbest. Zag eruit als marmer, dus dat hebben we nooit opgemerkt.

Maar je hoeft niet zo panisch te doen over asbest. Ja als je een splinter diep in je longen genesteld krijgt, ga je daar na een jaartje of veertig een keer dood aan, maar de kans dat dat gebeurt bij een enkel contact, is echte enorm klein. Vergelijkbaar met het winnen van de loterij, maar dan met een rottige hoofdprijs.
De reden dat die asbestverwerkers in die afgesloten pakken werken, is omdat die mensen dagelijks met het spul moeten werken en dus heel vaak met de loterij meespelen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  donderdag 8 maart 2018 @ 00:29:18 #4
346597 CarltonBanks
#FreeVogeltjesdans
pi_177677172
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 23:53 schreef Jordy-B het volgende:
Maar je hoeft niet zo panisch te doen over asbest. Ja als je een splinter diep in je longen genesteld krijgt, ga je daar na een jaartje of veertig een keer dood aan, maar de kans dat dat gebeurt bij een enkel contact, is echte enorm klein. Vergelijkbaar met het winnen van de loterij, maar dan met een rottige hoofdprijs.
De reden dat die asbestverwerkers in die afgesloten pakken werken, is omdat die mensen dagelijks met het spul moeten werken en dus heel vaak met de loterij meespelen.
Ik kan het niet beter verwoorden, zo waar als dat dit is!
.. .. ..
Op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:59 schreef vogeltjesdans het volgende:
Cb is een autoriteit op fok. Dat moet je respecteren.
  donderdag 8 maart 2018 @ 00:38:28 #5
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_177677247
Dorpels kunnen asbest bevatten.
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
pi_177677433
Kan soms ook wat van dat gele spul zijn wat op of om buizen zit. (wat dus asbest is)
pi_177681265
quote:

Bij mijn woning was de dorpel van de badkamer van asbest. Zag eruit als marmer, dus dat hebben we nooit opgemerkt.

Mijn vensterbanken lijken ook van steen, maar volgens mij is dit ook asbest. In de asbestsignalering staat namelijk 'vensterbanken', dus denk dat ze daar op doelen.

Verder weet ik dat het niet heel kwalijk is als je eenmalig asbest inademt, maar het voelt gewoon wel shit dat ik zonder dat ik het wist waarschijnlijk in platen asbest heb staan houwen terwijl de wooncorporatie af weet van deze aanwezigheid.
Dan nog is het inademen van asbest hoe dan ook kwalijk, net als dat een peuk roken niet gezond is.

Ik denk dat ik ze een mailtje stuur met de vraag of ze iemand kunnen sturen de plekken aan te wijzen. Wie weet heb ik dan net niét in asbest staan hakken *O*
pi_177681324
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 23:21 schreef Pietermaai het volgende:
Per toeval stuitte ik op een asbestsignalering dat in de meterkast hangt,
Als je een huis betrekt dan kijk je toch ook o.a. in de meterkast? Het verbaasd me een beetje dat je dan het argument aanhaalt dat je het niet wist. Punt is dat je het had kunnen weten. Het hangt immers open en bloot in de meterkast.

Asbest wordt pas gevaarlijk als je er aan gaat verspanen. zolang het platen zijn waar je niet in gaat boren of zo dan is er weinig aan de hand.
pi_177682449
quote:

Inderdaad. Zelf ook wel eens gehad dat ik in asbest had geboord. Natuurlijk is er een risico, maar asbest komt ook gewoon in de natuur voor.

De gezondheidsraad omschrijft het risico duidelijk:
quote:
De verhoging van de kans op longkanker laat zich goed beschrijven als evenredig met de cumulatieve blootstelling—het product van de concentratie van vezels in de lucht en blootstellingsduur. Daarbij valt geen absoluut veilig niveau van asbestblootstelling aan te geven. De cumulatieve blootstelling wordt doorgaans uitgedrukt in vezeljaar; 1 vezeljaar komt overeen met blootstelling aan 1 vezel per kubieke centimeter lucht gedurende een arbeidsjaar.
Afhankelijk van de aard van de asbesttoepassing varieert de verhoging van het longkankerrisico, het risicogetal, van 0,1 tot 5 procent per vezeljaar cumulatieve blootstelling. Voor de situatie in Nederland is, bij het ontbreken van precieze gegevens over de aard van het asbest, een risicogetal van 1 procent per vezeljaar een wetenschappelijk te verantwoorden uitgangspunt voor het schatten van de verhoging van de kans op longkanker.
Bron: https://www.gezondheidsra(...)stziekten-longkanker

Ofwel, ja je loopt risico bij elke vezel. Maar is een onnoemlijk klein risico. Die paar keer breken en boren in je leven zal echt het verschil niet maken. Je kan je beter druk maken over fijnstof of iets dergelijks.
pi_177682988
Ik denk dat er meer mensen uiteindelijk overlijden aan de gevolgen van stress omdat ze bang zijn dat ze asbest ingeademd zijn, dan dat er mensen daadwerkelijk overlijden door de asbest.

Stop dus gewoon met je zorgen te maken, er zijn meer dan genoeg zaken in deze wereld waar je makkelijker en sneller dood van gaat waar je je ook niet druk om maakt nu.
  donderdag 8 maart 2018 @ 16:37:46 #11
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_177687823
Vrijwel elke woning van een bepaalde leeftijd zal mogelijk asbest bevatten. Toen wij onze huidige woning kochten werden we er op gewezen dat een randje onder het raam van de wc mogelijk asbest bevat. Prima, ik heb er geen last van en was niet van plan om het er af te halen.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_177692878
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 10:38 schreef nanuk het volgende:

[..]

Als je een huis betrekt dan kijk je toch ook o.a. in de meterkast? Het verbaasd me een beetje dat je dan het argument aanhaalt dat je het niet wist. Punt is dat je het had kunnen weten. Het hangt immers open en bloot in de meterkast.

Asbest wordt pas gevaarlijk als je er aan gaat verspanen. zolang het platen zijn waar je niet in gaat boren of zo dan is er weinig aan de hand.
Het is mijn eerste huurappartement. Ik had geen idee dat je van tevoren je meterkast moet inspecteren voor een asbestsignalering... Een volgende keer doe ik dat in ieder geval wel.

Ik vind dat je mag verwachten dat het door een verhuurder gemeld wordt aangezien je op deze manier een huurder onwetend aan het klussen stuurt. Nu heb ik het formulier maar toevallig 'op tijd' (eigenlijk niet op tijd dus, maar het had veel erger kunnen aflopen) tijdens het klussen getroffen.

In het plamuur tussen platen in de muur zaten barsten. Ik dacht dat het gipsplaten waren dus ik heb hier een flinke v-groef in staan hakken met een verfkrabber zodat de plamuur die ik zou aanbrengen goed grip zou hebben. Hier kwam een flinke hoeveelheid gruis en stof bij vrij. De kans is dus aanwezig dat één of meerdere van deze platen van asbest zijn.
pi_177692932
quote:
14s.gif Op donderdag 8 maart 2018 12:25 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Ik denk dat er meer mensen uiteindelijk overlijden aan de gevolgen van stress omdat ze bang zijn dat ze asbest ingeademd zijn, dan dat er mensen daadwerkelijk overlijden door de asbest.

Stop dus gewoon met je zorgen te maken, er zijn meer dan genoeg zaken in deze wereld waar je makkelijker en sneller dood van gaat waar je je ook niet druk om maakt nu.
Ik maak me er weinig zorgen over ook al baal ik uiteraard. Mijn vraag is meer of dit niet gemeld had moeten worden door de verhuurder. Vandaar dat ik dit topic in dit subforum heb geknald (recht) :)
  donderdag 8 maart 2018 @ 23:05:18 #14
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_177696760
Tja het zou misschien netjes zijn geweest als ze het even gemeld hadden, maar ik gok dat iemand dacht "het staat op papier in de meterkast dus dat zien ze vanzelf wel"

Of ze zijn bang dat je het appartement geweigerd zou hebben als je wist dat er asbest in zat.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_177765272
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 20:46 schreef Pietermaai het volgende:
In het plamuur tussen platen in de muur zaten barsten. Ik dacht dat het gipsplaten waren dus ik heb hier een flinke v-groef in staan hakken met een verfkrabber zodat de plamuur die ik zou aanbrengen goed grip zou hebben. Hier kwam een flinke hoeveelheid gruis en stof bij vrij. De kans is dus aanwezig dat één of meerdere van deze platen van asbest zijn.
Gips en asbest zijn toch echt wel heel verschillende materialen. Asbest als plaatmateriaal is meestal dakbedekking of een plaatje onder het raam, tegenwoordig is dat dan triplex of trespa. Asbest als muurbedekking heb ik nooit van gehoord. (maar ik zit niet in de bouw of zo).
pi_177767673
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 12:25 schreef nanuk het volgende:

[..]

Gips en asbest zijn toch echt wel heel verschillende materialen. Asbest als plaatmateriaal is meestal dakbedekking of een plaatje onder het raam, tegenwoordig is dat dan triplex of trespa. Asbest als muurbedekking heb ik nooit van gehoord. (maar ik zit niet in de bouw of zo).
Asbest kan zeker ook in de binnenwanden zitten.
  maandag 12 maart 2018 @ 13:57:10 #17
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177767757
Een waarschuwing in de meterkast betekent dat je ingelicht bent.
And so is the past
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')