abonnement Unibet Coolblue
pi_177666186
De gevel van mijn berging wordt op dit moment gerenoveerd, dat wil zeggen voegen uithakken, zandstralen, opnieuw voegen en muur impregneren. Ik zei vervolgens tegen de aannemer dat ik zelf binnenmuurisolatie wilde aanbrengen, maar volgens hem was dat een slecht idee want na impregneren is de muur dampdicht en als ik dan binnenmuurisolatie ga aanbrengen dan gaat er condensatie ontstaan die nergens heen kan tussen de isolatie en de buitenmuur.

Tot zo ver kon ik 'm volgen, maar toen beweerde hij dat binnenmuurisolatie niet nodig is omdat na impregnatie de bakstenen muur (want we hebben het over een enkelsteens muur, geen spouw) droog blijft en dat zóó veel beter isoleert dan vochtige bakstenen dat verdere isolatie niet nodig is. Dat lijkt me onzin: glas- of steenwol isoleert altijd nog 10x beter dan bakstenen, ook als ze droog zijn.

Nou is hij deze week nog voegen aan het uitbikken, maar ik moet ergens een beslissing nemen over de impregnatie. Ik zie de volgende opties:

1) laten impregneren en dan inderdaad niet isoleren (niet mijn voorkeur)
2) laten impregneren en toch isolatie aanbrengen en hopen hij ongelijk heeft mbt het vocht
3) hem overtuigen om een dampopen impregnatiemiddel te gebruiken zodat de muur wél ademt
4) niet impregneren....

Iemand een suggestie? Ik denk dat 3) het beste is, en het meest onwaarschijnlijk dat het gaat gebeuren. Dan is dus de keus tussen 1), 2) en 4)....

Groetzels,
Dennis
Doe altijd mijn best. Soms lukt het ook nog.
pi_177667818
2) met paar cm spouw tussen steensmuur en je nieuwe isolatie en aan de binnenkant (warme kant) een dampdichte laag aanbrengen, bijv. landbouwfolie. Voor alle zekerheid kan je ook een paar ventilatiegaten onderin en bovenin de buitenmuur (laten) maken, zodat evt. vocht weg ventileert.
Verder niet naar die kolder van die bouwvakker luisteren,.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_177671329
Binnenshuis isoleer je altijd dampdicht en dan is het geen enkel probleem.
Laat die handjes wapperen!
pi_177683785
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 20:27 schreef Gieliovd het volgende:
Binnenshuis isoleer je altijd dampdicht en dan is het geen enkel probleem.
Aan de warme zijde ja.

Daar op verder: Wordt de berging verwarmt? Zo nee, waarom überhaupt isoleren?
pi_177683855
Ja, ik bedoel aan de warme zijde. Goede aanvulling... Als je niet verwarmt voegt het weinig toe.
Laat die handjes wapperen!
pi_177687834
Als het goed is, maakt dat impregneren de bakstenen niet dampdicht, maar slechts waterafstotend. Wat de bouwvakker vertelt over isolatie is verder ook geheel onzin.
pi_177814702
Sorry, paar dagen onder de radar geweest en dus niet geantwoord...

Even met aannemer overlegd wat hij nou precies op de muur gaat spuiten om het te impregneren. Dat is dus Sikagard 703....wat volgens de fabrikant dampdoorlatend is en volgens de aannemer niet. Nou heb ik meer vertrouwen in de fabrikant, dus dat komt wel goed.

De ruimte gaat verwarmd worden, vandaar de isolatie. Dat wordt nog wel een klusje, want het gaat om één open ruimte met een vloeroppervlak van 80m2 met een platen puntdak - muurhoogte 3m en nokhoogte 5m, dus een dikke 300 m3. En aan de voorkant zit een stalen roldeur van 4 x 4m die eigenlijk niet te isoleren is....
Doe altijd mijn best. Soms lukt het ook nog.
pi_177814829
Dat is een leuk schuurtje. Wanden en dak zijn natuurlijk relatief eenvoudig te isoleren. De roldeur is lastiger, maar die is eventueel te vervangen voor een beter geïsoleerde oplossing. Of als zo'n hoge deur niet nodig is wellicht door een nieuwe pui met openslaande deuren en vaste raam erboven en/of ernaast.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')