abonnement Unibet Coolblue
pi_177639890
Na wat speurwerk op internet hoe ik de rand tussen mijn witte plafond en gekleurde muur zo strak mogelijk kan krijgen, denk ik dat de volgende optie voor mij het best werkt: eerst rand afplakken met tape, dan naad tussen het plafond en de muur afkitten, vervolgens verven en daarna de tape verwijderen.

Maar dan loop ik tegen wat practische vragen aan:
De tape mag niet te lang blijven zitten (omdat ik anders de verf van het plafond kan beschadigen). De acrylaatkit moet echter 24 uur drogen.
Ik heb slechte ervaringen met sneldrogende kit, deze ging achteraf barsten.

Hoe kan ik dit het beste doen?
  dinsdag 6 maart 2018 @ 13:20:35 #2
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_177640257
Je kunt 't op verschillende manieren doen.

Ik doe 't namelijk andersom. Dus eerst schilder ik de muur waarbij ik het plafond afplak. Als die verf droog is, plak ik de muur onder het plafond af en kit ik een dun randje tegen in de hoek van het plafond en de muur.

Daarna direct na het kitte de tape er voorzichtig aftrekken en klaar. Dit werkt veelal 't beste met plafonds die ook echt wit zijn, of je moet de kleur van 't plafond in de kit pakken. Maar da's vaak niet handig of verkrijgbaar.

Op die manier schilder je de kit namelijk niet over.

Als je 't wil overschilderen, dat kan ook. Maar dan kun je 't op twee manieren doen. Eerst kitten in de hoek en daarna afplakken (dus pas als het droog is!) tegen het plafond zodat je een strakke lijn maakt en dan schilderen maar. Of je plakt de muur af andersom en schildert het plafond.

Net hoe je 't wil. Ik heb met de eerste methode altijd de strakste overgangen en nooit last van gebarste verf. Soms ga ik trouwens nog wel (met beide zijden, muur en plafond) afgeplakt lichtjes met een roller overheen. Maar dat is alleen als de kleur erg afwijkt qua plafond.
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
  Knikkerking dinsdag 6 maart 2018 @ 13:32:08 #3
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_177640416
Waar is die kit nog voor nodig eigenlijk?

Ik verf alleen de muur en het plafond en dan is het (meestal) klaar.
Als het dan nog niet netjes is (ruw, plafond of slechte muren ofzo) maak ik houten plintjes in dezelfde kleur als het plafond die ik er vervolgens tegenaan monteer.
  dinsdag 6 maart 2018 @ 14:38:27 #4
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_177641735
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 13:32 schreef Atmoz het volgende:
Waar is die kit nog voor nodig eigenlijk?

Ik verf alleen de muur en het plafond en dan is het (meestal) klaar.
Als het dan nog niet netjes is (ruw, plafond of slechte muren ofzo) maak ik houten plintjes in dezelfde kleur als het plafond die ik er vervolgens tegenaan monteer.
Juist om wat je schrijft, de meeste mensen willen geen plintje tegen het plafond. ;)
En in veel nieuwere huizen zit spack tegen het plafond aan. Dan kun je niet meer zo makkelijk een strakke overgang doen van muur naar plafond.
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
pi_177643278
Deze moet je hebben, werkt echt geweldig!
http://www.pattex.nl/dhz/producten/voegkitten/strakke-wand0.html

Wat je zelf al zegt, in geval van een wit plafond en een muur die je een andere kleur wilt maken
- tape op het plafond, langs de muur
- hoek tussen plafond en muur afkitten, zorgt dat je de kit een stukje over de tape wrijft met je vinger.
- je kunt nagenoeg meteen beginnen met sauzen, wel voorzichtig zijn bij de kit
- zodra je klaar bent voorzichtig de tape weghalen, en voila!

Heeft bij ons thuis echt een mooie strakke rand opgeleverd :-) Zal eens kijken of ik morgen een foto kan maken.
  Knikkerking dinsdag 6 maart 2018 @ 17:42:21 #6
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_177644968
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 14:38 schreef zwahiel het volgende:

Juist om wat je schrijft, de meeste mensen willen geen plintje tegen het plafond. ;)
En in veel nieuwere huizen zit spack tegen het plafond aan. Dan kun je niet meer zo makkelijk een strakke overgang doen van muur naar plafond.
Ahzo, ja nu snap ik 'm ^O^

Ik was alweer veel te lastig aan het denken dat je die kit als tijdelijk "masking" laagje ofzo zou gebruiken })
pi_177646828
Ik gebruik behang lineaal. En verf op water basis
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')