abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_177627925
registreer om deze reclame te verbergen
Mijn opa (79) heeft eind 2011 de diagnose Alzheimer gekregen. De ziekte bleef vervolgens een behoorlijke tijd redelijk stabiel maar momenteel raakt hij toch steeds verwarder. En zijn kortetermijngeheugen gaat snel achteruit nu. Wanneer hij iets vraagt en we hem antwoorden vraagt hij 10 minuten later hetzelfde. Hij vergeet telkens dat hij met een "druppel" de deur van de hoofdingang van de flat waar ze sinds 4 weken wonen moet openen i.p.v. met een sleutel.

Nu rijdt hij nog wel gewoon auto. Wij hebben al meerdere keren tegen mijn oma gezegd dat opa een rijtest moet doen bij het CBR (is verplicht zodra iemand de diagnose Alzheimer krijgt) maar ze zegt telkens laat nog maar even, in augustus heeft hij de 5 jaarlijkse keuring en dan wordt hij wel afgekeurd.

Maar wat als hij een ongeluk veroorzaakt? Dan dekt de verzekering toch niets als ze erachter komen dat hij Alzheimer heeft? Opa rijdt verder nog wel goed, hoort en ziet alles, gaat alleen niet meer in zijn eentje de weg op i.v.m. verdwalen en de kans dat hij zijn auto niet terug kan vinden. Kort geleden was hij nog wel alleen weg en liep hij rondjes om het winkelcentrum omdat hij zijn auto kwijt was, gelukkig kwamen mijn broertje en schoonzusje hem tegen en die hebben geholpen om zijn auto terug te vinden.

Maar goed, meerdere keren dus aangedrongen om toch die test te doen maar oma wil dat niet want ze wil hem de auto nog niet afpakken. Nu heb ik gekeken op de site van het CBR of er een mogelijkheid is dat familie melding doet, kan wel maar alleen met toestemming van degene die de ziekte heeft en dat gaat dus niet lukken.

Wie weet of er nog een andere manier is? Wij zouden het echt heel vervelend vinden voor opa dat hij zijn rijbewijs kwijt zal raken maar het zou veel erger zijn wanneer er een ongeluk gebeurt en opa zijn verzekeraar niets vergoed.

[ Bericht 0% gewijzigd door Alieda-R op 05-03-2018 20:39:03 ]
pi_177628181
Als ik jou was, zou ik opa zijn sleutels afnemen. Voor zijn eigen veiligheid en voor die van anderen.
<a href="http://blueballfixed.ytmnd.com/" target="_blank" rel="nofollow"><a href="http://blueballfixed.ytmnd.com/&lt" target="_blank" rel="nofollow">http://blueballfixed.ytmnd.com/&lt</a>;/a>
  maandag 5 maart 2018 @ 20:39:13 #3
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_177628202
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 20:30 schreef Alieda-R het volgende:
Maar wat als hij een ongeluk veroorzaakt? Dan dekt de verzekering toch niets als ze erachter komen dat hij Alzheimer heeft?
Bottom line bij elke verzekering is dat je verplicht bent om alle risico's te beperken. Dus wanneer hij door zijn ziekte feitelijk een risico vormt, heb je kans dat een verzekeraar moeilijk gaat doen wanneer er een ongeluk plaats vindt. Dat kan zijn eigen verzekering zijn, maar ook de verzekering van een tegenpartij.
Je weet het pas zeker wanneer het fout gaat.

Maar ik snap het goed. Mijn vader is dementerend en in het beginstadium wilden wij ook niet meer dat hij ging rijden. Is nog best een proces geweest, als ik eerlijk ben...
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_177628243
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 20:38 schreef Hiddendoe het volgende:
Als ik jou was, zou ik opa zijn sleutels afnemen. Voor zijn eigen veiligheid en voor die van anderen.
Hij heeft 2 sleutels, waar opa en oma de reservesleutel bewaren weet helaas niemand.
pi_177628297
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 20:40 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Hij heeft 2 sleutels, waar opa en oma de reservesleutel bewaren weet helaas niemand.
Vraag het aan oma en anders maar de auto in beslag laten nemen. Ja ik weet, allemaal nogal drastisch wat ik voorstel, maar wat willen jullie dan?
Dat opa vandaag of morgen door de Dela wordt thuisgebracht?
<a href="http://blueballfixed.ytmnd.com/" target="_blank" rel="nofollow"><a href="http://blueballfixed.ytmnd.com/&lt" target="_blank" rel="nofollow">http://blueballfixed.ytmnd.com/&lt</a>;/a>
pi_177628298
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 20:39 schreef goed_volk het volgende:

[..]

Bottom line bij elke verzekering is dat je verplicht bent om alle risico's te beperken. Dus wanneer hij door zijn ziekte feitelijk een risico vormt, heb je kans dat een verzekeraar moeilijk gaat doen wanneer er een ongeluk plaats vindt. Dat kan zijn eigen verzekering zijn, maar ook de verzekering van een tegenpartij.
Je weet het pas zeker wanneer het fout gaat.

Maar ik snap het goed. Mijn vader is dementerend en in het beginstadium wilden wij ook niet meer dat hij ging rijden. Is nog best een proces geweest, als ik eerlijk ben...
Ik denk zelf dat opa het niet heel erg zou vinden, vooral oma zit dan met een probleem gezien ze al sinds haar 16e (toen zijn ze getrouwd) afhankelijk is van hem wat betreft vervoer.
pi_177628310
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 20:38 schreef Hiddendoe het volgende:
Hier in schoonfamilie zelfde situatie gehad.
Zou hier behoorlijk mee uitkijken als er agressie bij de alzheimer zit en de auto/eigen vervoer "dierbaar" is. HIer geprobeerd, en is totaal uit de hand gelopen.

Sterkte, blijft elke keer een lastige situatie.
[i]No temptation has overtaken you that is not common to man. God is faithful, and he will not let you be tempted beyond your ability, but with the temptation he will also provide the way of escape, that you may be able to endure it.[/i]
pi_177628360
Ik denk dat de enige manier is om de politie te waarschuwen, maarja of je die weg nou wil gaan met familie?

Lastige situatie.
pi_177628392
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 20:42 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Vraag het aan oma en anders maar de auto in beslag laten nemen. Ja ik weet, allemaal nogal drastisch wat ik voorstel, maar wat willen jullie dan?
Dat opa vandaag of morgen door de Dela wordt thuisgebracht?
Gaat ze geen antwoord op geven want ze wil hem de auto niet afpakken tot hij in augustus weer de keuring heeft. Hij rijdt alleen nog maar korte afstanden zegt ze dan.
pi_177628452
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 20:42 schreef Insomnia2.0 het volgende:

[..]

Hier in schoonfamilie zelfde situatie gehad.
Zou hier behoorlijk mee uitkijken als er agressie bij de alzheimer zit en de auto/eigen vervoer "dierbaar" is. HIer geprobeerd, en is totaal uit de hand gelopen.

Sterkte, blijft elke keer een lastige situatie.
Denk zelf dat opa er niet heel veel problemen mee zal hebben wanneer de auto weg gaat. Vooral oma zal het er moeilijk mee hebben gezien ze al 57 jaar lang afhankelijk is van opa wat vervoer betreft. Ze heeft namelijk toen ze jonger was nooit geprobeerd zelf een rijbewijs te halen. Nu is ze 73 en gaat daar ook niet meer aan beginnen.
pi_177628491
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 20:45 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Gaat ze geen antwoord op geven want ze wil hem de auto niet afpakken tot hij in augustus weer de keuring heeft. Hij rijdt alleen nog maar korte afstanden zegt ze dan.
Nou ja, dan zijn de consequenties geheel voor rekening van omaatjelief, zou ik zo denken.
In vijf maanden kan nog veel gebeuren. Dat opa bijv. 's nachts in zijn auto stapt om naar zijn werk te gaan en vervolgens spoorloos raakt.
Of hij parkeert op de rails. Of hij rijdt in het water.
Of...

:{
pi_177628554
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 20:48 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Nou ja, dan zijn de consequenties geheel voor rekening van omaatjelief, zou ik zo denken.
In vijf maanden kan nog veel gebeuren. Dat opa bijv. 's nachts in zijn auto stapt om naar zijn werk te gaan en vervolgens spoorloos raakt.
Of...

In de nacht kan hij gelukkig niet de straat op, deur van het huis is dan op slot en oma verstopt de sleutels.
  maandag 5 maart 2018 @ 20:50:53 #13
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_177628558
Toen mijn vaders dementie gevolgen begon te hebben voor zijn auto rijden. Heb ik meteen met mijn moeder en de dokter om te tafel gezeten en gezegd dat hij niet meer mag auto rijden en de sleutels afgenomen.

Dan wordt hij maar boos, liever boos op mij dan een ongeluk, met dodelijke afloop voor hemzelf, familie leden of zelfs die van anderen op je geweten hebben.
pi_177628571
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 20:48 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Of...

Of niet. Haha
pi_177628597
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 20:47 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Denk zelf dat opa er niet heel veel problemen mee zal hebben wanneer de auto weg gaat. Vooral oma zal het er moeilijk mee hebben gezien ze al 57 jaar lang afhankelijk is van opa wat vervoer betreft. Ze heeft namelijk toen ze jonger was nooit geprobeerd zelf een rijbewijs te halen. Nu is ze 73 en gaat daar ook niet meer aan beginnen.
In dat geval zou ik de mening van oma sterk minder belangrijk vinden als het gevaarlijk is voor andere verkeersdeelnemers.
[i]No temptation has overtaken you that is not common to man. God is faithful, and he will not let you be tempted beyond your ability, but with the temptation he will also provide the way of escape, that you may be able to endure it.[/i]
pi_177628622
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 20:50 schreef Bienelientjee het volgende:
Toen mijn vaders dementie gevolgen begon te hebben voor zijn auto rijden. Heb ik meteen met mijn moeder en de dokter om te tafel gezeten en gezegd dat hij niet meer mag auto rijden en de sleutels afgenomen.

Dan wordt hij maar boos, liever boos op mij dan een ongeluk, met dodelijke afloop voor hemzelf, familie leden of zelfs die van anderen op je geweten hebben.
Dit dus.
  maandag 5 maart 2018 @ 20:56:05 #17
440936 Stompzinnig
Welkom op FOK!
pi_177628688
Op de manier waarop je het omschrijft ben je eerder bang dat de erfenis vervliegt dan dat hij iemand dood rijdt.

Maar je moet dus vooral oma overtuigen? Oma is er niet gevoelig voor dat de kans groot is dat hij zichzelf of een ander om zeep helpt?

Dementerende mensen zijn vaak zelfs erger heen dan hun omgeving merkt. Ze proberen over het algemeen alle mankementen te verbergen.
pi_177628810
Gewoon de accu loskoppelen, zelfs als ie het al ontdek is hij het weer vergeten zodra hij instapt.
pi_177628825
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 20:56 schreef Stompzinnig het volgende:
Op de manier waarop je het omschrijft ben je eerder bang dat de erfenis vervliegt dan dat hij iemand dood rijdt.

Maar je moet dus vooral oma overtuigen? Oma is er niet gevoelig voor dat de kans groot is dat hij zichzelf of een ander om zeep helpt?

Dementerende mensen zijn vaak zelfs erger heen dan hun omgeving merkt. Ze proberen over het algemeen alle mankementen te verbergen.
Ze zegt steeds: Hij rijdt nog heel goed. Maar dat kan snel veranderen, maar denk dat ze het niet in ziet.

Ze kan het allemaal heel moeilijk aan, als opa iets vergeten is wordt ze bijvoorbeeld boos op hem terwijl hij er niets aan kan doen.
  Moderator maandag 5 maart 2018 @ 21:09:43 #20
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177628984
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 21:02 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Ze zegt steeds: Hij rijdt nog heel goed. Maar dat kan snel veranderen, maar denk dat ze het niet in ziet.

Ze kan het allemaal heel moeilijk aan, als opa iets vergeten is wordt ze bijvoorbeeld boos op hem terwijl hij er niets aan kan doen.
Ik vermoed dat ze het wel ziet, maar het niet waar wil hebben. Dat kwaad worden is pure onmacht, want ze ziet het voor d'r ogen gebeuren, maar kan er niets aan doen. Die machteloosheid maakt d'r boos denk ik.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_177629031
Even je eigen woorden.

Wie weet of er nog een andere manier is? Wij zouden het echt heel vervelend vinden voor opa dat hij zijn rijbewijs kwijt zal raken maar het zou veel erger zijn wanneer er een ongeluk gebeurt en opa zijn verzekeraar niets vergoed.

Je gaat hier uit van het meest gunstigste scenario, echter is de kans aanwezig dat je van opa en oma een vroegtijdige begrafenis hebt omdat ze zichzelf dood hebben gereden.

Dat is de keiharde realiteit, ACTIE DUS!
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_177629073
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 21:09 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik vermoed dat ze het wel ziet, maar het niet waar wil hebben. Dat kwaad worden is pure onmacht, want ze ziet het voor d'r ogen gebeuren, maar kan er niets aan doen. Die machteloosheid maakt d'r boos denk ik.
Ja, het is natuurlijk ook moeilijk. Ze was 16 toen ze met hem trouwde en opa was tot kort geleden een heel zelfstandig persoon, zelfstandiger dan zij. Dus het is een hele omslag voor haar. Nu is zij degene die alles moet doen.

En daardoor kan ze er vaak niet tegen. Waar ze nu wonen is een grote gemeenschappelijke ruimte waar vaak een paar dames (waaronder een paar die ook een partner met dementie hebben) koffie drinken samen. We zeggen weleens, ga naar die dames toe, stel jezelf voor en ga wanneer je het moeilijk hebt bij hun zitten kletsen, lotgenotencontact kan soms veel doen. Maar dat wil ze ook niet. Zit dus 24u per dag bij opa, maar dat was al zo voordat hij ziek werd, ze is niet anders gewend sinds mijn opa 24 jaar geleden met de fut ging.
  maandag 5 maart 2018 @ 21:14:55 #23
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_177629100
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 21:02 schreef Alieda-R het volgende:

Herkenbaar, ook dat. Vergeet niet dat haar hele wereld ook verandert. Haar man is een patient geworden, haar huwelijk is niet meer wat het was en ze wordt beperkt in haar bewgingsruimte.
Veel van die boosheid is vaak onmacht en verdriet. Ze zijn van een generatie waar over dat soort dingen niet gesproken wordt en je 'alles gewoon voor de ander doet'.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_177629138
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 21:13 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Ja, het is natuurlijk ook moeilijk. Ze was 16 toen ze met hem trouwde en opa was tot kort geleden een heel zelfstandig persoon, zelfstandiger dan zij. Dus het is een hele omslag voor haar. Nu is zij degene die alles moet doen.

En daardoor kan ze er vaak niet tegen. Waar ze nu wonen is een grote gemeenschappelijke ruimte waar vaak een paar dames (waaronder een paar die ook een partner met dementie hebben) koffie drinken samen. We zeggen weleens, ga naar die dames toe, stel jezelf voor en ga wanneer je het moeilijk hebt bij hun zitten kletsen, lotgenotencontact kan soms veel doen. Maar dat wil ze ook niet. Zit dus 24u per dag bij opa, maar dat was al zo voordat hij ziek werd, ze is niet anders gewend sinds mijn opa 24 jaar geleden met de fut ging.
Voor zover ik het kan beoordelen is je oma dus nooit echt volwassen geworden.
Wat moet je met zulke mensen? Zo oud en dan nog redeneren als een klein kind.
  maandag 5 maart 2018 @ 21:16:53 #25
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_177629148
In Nederland ben je niet wettelijk verplicht om gezondheidsproblemen bij het CBR te melden, maar het zou wel beter zijn. Sleutels afpakken vind ik ook meteen zo drastisch, want alzheimer betekent niet dat je meteen helemaal geen auto meer mag rijden, maar ik zou wel je opa proberen te overtuigen een rijtest te doen. Al is het inderdaad alleen al omdat de verzekering kan besluiten om niets uit te keren
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')