FOK!forum / Travel / Vluchtduur op dezelfde route verschilt
bierglasmaandag 5 maart 2018 @ 09:45
Een vraagje voor de experts:
Ik wil een vlucht boeken van Amsterdam naar LA. Op dezelfde dag vliegen er 2 vluchten, maar de ene vlucht duurt 11 uur, de andere vlucht 12 uur. Hoe kan dat? Beide zijn rechtstreekse vluchten met dezelfde vliegtuigen.

Ik heb KLM hierover al benaderd, maar die geven gewoon een standaard antwoord dat de vluchtroute kan verschillen. Maar waarom zou de vluchtroute verschillen op dezelfde dag en dat die dan ook nog eens een uur langer duurt?
Frozen-assassinmaandag 5 maart 2018 @ 09:52
Luchtverkeersleiding kan een andere route geven vanwege drukte in lucht oid
bierglasmaandag 5 maart 2018 @ 09:55
En weten ze dat nu al dan?
Prof_Hoaxmaandag 5 maart 2018 @ 09:57
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 09:55 schreef bierglas het volgende:
En weten ze dat nu al dan?
Ik hoop het wel.. althans dat zou betekenen dat ze vluchten/routes plannen en niet zomaar in het wilde weg een rondje vliegen (8>
heitemaandag 5 maart 2018 @ 10:10
Niet elk vliegtuigtype heeft dezelfde kruissnelheid.

Daarnaast is de vluchtduur natuurlijk een schatting die afhankelijk is van allerlei factoren, de ene maatschappij zal wellicht wat meer marge nemen in die schatting dan de andere.
bierglasmaandag 5 maart 2018 @ 10:29
Ik snap dat het een schatting is en dat iedere maatschappij altijd langer opgeeft dan wat ze echt schatten om eventuele claims bij vertraging te voorkomen. Maar ik vind het gewoon zo raar, dat het gewoon bijna een uur scheelt.

Wat ik me opzich kan voorstellen, is dat we rond 18u aankomen in LA, dat het daar dan spits is, terwijl de eerdere vlucht wat eerder op de dag aankomt.
Fredmaandag 5 maart 2018 @ 10:46
Er speelt van alles mee bij het vaststellen van de vluchtduur, drukte op de vertrekluchthaven, drukte op de aankomstluchthaven, de drukte onderweg, de richting van de wind.

En daar bovenop komen inderdaad de marges van de airlines om claims te voorkomen. De Amerikaanse airlines zijn daar een stuk royaler in dan KLM.
heitemaandag 5 maart 2018 @ 10:48
Wellicht maken maatschappijen ook een andere afweging tussen vluchttijd en brandstofverbruik.

Mogelijk heeft het ook weer iets te maken met 'slots' die toegewezen zijn op de vliegvelden van vertrek en aankomst en die verder uit elkaar liggen. Ze kunnen niet zomaar opstijgen van Schiphol, naar LA vliegen en melden dat ze daar gaan landen. En sommige slots zullen ongetwijfeld weer duurder/schaarser zijn dan andere.
bierglasmaandag 5 maart 2018 @ 11:04
quote:
7s.gif Op maandag 5 maart 2018 10:46 schreef FredvZ het volgende:
Er speelt van alles mee bij het vaststellen van de vluchtduur, drukte op de vertrekluchthaven, drukte op de aankomstluchthaven, de drukte onderweg, de richting van de wind.

En daar bovenop komen inderdaad de marges van de airlines om claims te voorkomen. De Amerikaanse airlines zijn daar een stuk royaler in dan KLM.
Ja dat zal ook wel meespelen. De vlucht van 11u wordt uitgevoerd door KLM, die van 12u door delta airlines. Die zullen dan standaard al wel een hogere marge pakken. Blijven amerikanen he ;)
Spanky78maandag 5 maart 2018 @ 11:08
Mwoah. Route, wind en jaargetijde spelen zeker een rol. Soms hebben ze ook wat ruimte in het vluchtslot.
heitemaandag 5 maart 2018 @ 12:00
Ik denk niet dat jaargetijde een heel grote rol speelt als het om vluchten op dezelfde dag gaat. :+
Tinos85maandag 5 maart 2018 @ 12:13
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 11:04 schreef bierglas het volgende:

[..]

Ja dat zal ook wel meespelen. De vlucht van 11u wordt uitgevoerd door KLM, die van 12u door delta airlines. Die zullen dan standaard al wel een hogere marge pakken. Blijven amerikanen he ;)
En welke toestellen?
bierglasmaandag 5 maart 2018 @ 13:04
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 12:13 schreef Tinos85 het volgende:

[..]

En welke toestellen?
Beide boeing 777
flipsenmaandag 5 maart 2018 @ 13:08
KLM wil nog wel eens problemen hebben met tijdszones en zomer/wintertijd. Misschien bij de ene vlucht (nog) geen rekening mee gehouden. Deze vraag kan je overigens beter stellen in TRV / Vragen over vliegen #54 (e-tickets, inchecken, bagage, etc)
miro86maandag 5 maart 2018 @ 14:54
Een goede voorbeeld is een vlucht van Labuanbajo naar Bali. Wings Air en Garuda vliegen er met een ATR-72 en NAM Air heeft een 737. Mede hierdoor plannen Wings en Garuda 80 minuten en NAM Air 50.
Fredmaandag 5 maart 2018 @ 15:01
Curaçao is ook een mooie:
KLM met een 747 in 9u50
TUI met een 787 in 10u55
miro86dinsdag 6 maart 2018 @ 09:05
quote:
7s.gif Op maandag 5 maart 2018 15:01 schreef FredvZ het volgende:
Curaçao is ook een mooie:
KLM met een 747 in 9u50
TUI met een 787 in 10u55
Dat komt ws niet zozeer door de verschillende vliegtuigen. Hun (optimale) kruissnelheid is nagenoeg gelijk.
heitedinsdag 6 maart 2018 @ 10:32
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 14:54 schreef miro86 het volgende:
Een goede voorbeeld is een vlucht van Labuanbajo naar Bali. Wings Air en Garuda vliegen er met een ATR-72 en NAM Air heeft een 737. Mede hierdoor plannen Wings en Garuda 80 minuten en NAM Air 50.
Maar dat zijn dan ook totaal verschillende vliegtuigen - de ATR-72 heeft turboprop motoren die veel efficiënter zijn op lagere snelheden.
miro86dinsdag 6 maart 2018 @ 16:21
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 10:32 schreef heite het volgende:

[..]

Maar dat zijn dan ook totaal verschillende vliegtuigen - de ATR-72 heeft turboprop motoren die veel efficiënter zijn op lagere snelheden.
Daarom juist een mooi voorbeeld hoe zo'n verschil kan ontstaan doot het gebruik van verschillende vliegtuigen.
Freddinsdag 6 maart 2018 @ 19:04
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 09:05 schreef miro86 het volgende:

[..]

Dat komt ws niet zozeer door de verschillende vliegtuigen. Hun (optimale) kruissnelheid is nagenoeg gelijk.
Op elke route die de KLM vliegt zie je dat ze met een 747 vrijwel altijd sneller zijn dan met een ander toestel (A330, 777 of 787)
heitedinsdag 6 maart 2018 @ 20:13
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 19:04 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Op elke route die de KLM vliegt zie je dat ze met een 747 vrijwel altijd sneller zijn dan met een ander toestel (A330, 777 of 787)
Klopt - de 747 is ontworpen voor een hogere kruissnelheid. Later is brandstofverbruik belangrijker geworden, en recentere vliegtuigen zijn dan ook ontworpen voor lagere kruissnelheden.