abonnement Unibet Coolblue
pi_177608614
Slavenschepen volgens wiki:
Een slavenschip was een vrachtschip dat gebruikt werd bij de handel in slaven, vooral voor het vervoeren van Afrikaanse slaven.

De belangrijkste routes die deze schepen voeren waren van West en Centraal-Afrika naar Zuid-Amerika. De schepen speelden dus bijgevolg een cruciale rol in de trans-Atlantische slavenhandel die deel uitmaakte van de driehoekshandel. Eerst voeren de schepen naar Afrikaanse westkust om de slaven te kopen, vervolgens vertrok men naar de slavendepots in het Caribisch gebied. Daar werd de lading omgewisseld voor een vracht tafelsuiker of een ander handelsgewas dat naar het vaderland werd vervoerd. De routes die de schepen voeren sloten aan op de windrichting (passaten) van de Atlantische Oceaan. Ongeveer 11-14 miljoen Afrikanen zijn zo getransporteerd.


https://nl.wikipedia.org/wiki/Slavenschip

Stel onderstaande plaatje is waar, dan zouden er ongeveer 200 slaven op een schip geleefd moeten hebben.



De oversteek was 6 weken. Dit zou betekenen dat er teveel voedsel aanwezig moest zijn. Cargoschepen bestonden nog niet op zo'n schaal:



Praktisch gezien zou zo'n slavenschip zichzelf niet kunnen onderhouden. De huidige elite probeert echter de hoax in stand te houden.




You do the math. :Y
Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.
pi_177608948
De kapiteins deden al de math. Gewoon zoveel mogelijk meenemen, de slaven stapelen, benedendeks houden en na de oversteek leeft nog iets van 60%(?) procent.

Deze math is ook echt gedaan en en staat op papier, ik zal es even googlen.

Ps er gingen wel meer dan 200 slaven op een schip, soms zelfs 700.

[ Bericht 7% gewijzigd door WodanIsGroot op 04-03-2018 20:50:05 ]
pi_177611810
Ze kregen uiteraard slechts het minimale, en evengoed ging een vrij aanzienlijk gedeelte van de te vervoeren slaven onderweg dood, was het niet door een of ander tekort dan was het wel door ziektes en dergelijke. Dat een gedeelte van de "handelswaar" niet levend zou worden afgeleverd werd gewoon ingecalculeerd.
  maandag 5 maart 2018 @ 00:21:43 #4
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177612587
Ook van de gewone bemanning stierf ca. 1/3 voor het einde van de reis.
  maandag 5 maart 2018 @ 00:23:03 #5
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177612598
Het was geen cruiseschip met 24/7-buffet. Zoveel eten was niet nodig.
pi_177614684
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 00:21 schreef Lunatiek het volgende:
Ook van de gewone bemanning stierf ca. 1/3 voor het einde van de reis.
Vandaar, want het lijkt me sterk dat ze het allemaal zo overleefden. Maar 700 zoals hierboven vermeld staat... dat is wel heel erg veel. Hadden ze dan nog wel energie om te roeien?
Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.
pi_177614707
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 07:23 schreef firefly3 het volgende:

[..]

Vandaar, want het lijkt me sterk dat ze het allemaal zo overleefden. Maar 700 zoals hierboven vermeld staat... dat is wel heel erg veel. Hadden ze dan nog wel energie om te roeien?
Roeien?
Het ging met de wind en zeilen.
pi_177615344
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 07:29 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Roeien?
Het ging met de wind en zeilen.
Als het windstil was moesten ze roeien. Vandaar dus mijn vraag hoe er nog 700, ook al gaat 1/3e dood, 400 man op een schip kunnen overleven. Hoeveel voedsel heb je wel niet nodig.

Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.
pi_177615678
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 08:41 schreef firefly3 het volgende:

[..]

Als het windstil was moesten ze roeien. Vandaar dus mijn vraag hoe er nog 700, ook al gaat 1/3e dood, 400 man op een schip kunnen overleven. Hoeveel voedsel heb je wel niet nodig.

[ afbeelding ]
De slaven kregen niet veel voedsel, dus voor hen was niet veel nodig.
Het lijkt mij ook niet dat zij gingen roeien. Eerder gewoon op de wind wachten. In grote zeeën is niet lang windstilte.
De omstandigheden waren idd zo onmenselijk dat onze brein het niet kan bevatten, dus ik snap wel dat het een hoax lijkt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-03-2018 09:05:57 ]
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 5 maart 2018 @ 09:12:28 #10
78918 SeLang
Black swans matter
pi_177615762
Hoewel de omstandigheden natuurlijk gruwelijk slecht waren moet je niet vergeten dat de slaven meer waard waren dan de bemanning. Bemanning werd ergens geronseld en kreeg weinig betaald. Als die stierven, no big deal, zolang je er nog genoeg over hebt om het schip te zeilen e.d. Maar elke dode slaaf was een direct monetair verlies.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_177615794
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 09:05 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

De slaven kregen niet veel voedsel, dus voor hen was niet veel nodig.
Het lijkt mij ook niet dat zij gingen roeien. Eerder gewoon op de wind wachten. In grote zeeën is niet lang windstilte.
De omstandigheden waren idd zo onmenselijk dat onze brein het niet kan bevatten, dus ik snap wel dat het een hoax lijkt.
Volgens mij hebben surinamers altijd al in suriname geleefd. Dat is veel waarschijnlijker dan dat zij eerst de oceaan hebben overgestoken. Niet alles wat wij met geschiedenisles hebben geleerd is waar.
Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.
  maandag 5 maart 2018 @ 09:24:29 #12
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177615889
Roeien? Dat zijn Romeinse galeislaven. Die gingen niet transatlantisch.
In de transatlantische slavenhandel werd niet geroeid. Sowieso werd er op die afstanden tijdens de VOC en WIC niet geroeid.
Soms lagen ze dagenlang stil op de oceaan.
pi_177615913
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 09:24 schreef Lunatiek het volgende:
Roeien? Dat zijn Romeinse galeislaven. Die gingen niet transatlantisch.
In de transatlantische slavenhandel werd niet geroeid. Sowieso werd er op die afstanden tijdens de VOC en WIC niet geroeid.
Soms lagen ze dagenlang stil op de oceaan.
Zonder water?? 400 man 5 liter per dag is 2 ton water per dag. Hoeveel ton kan het schip meedragen?
Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.
  maandag 5 maart 2018 @ 09:26:26 #14
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177615918
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 09:15 schreef firefly3 het volgende:

[..]

Volgens mij hebben surinamers altijd al in suriname geleefd. Dat is veel waarschijnlijker dan dat zij eerst de oceaan hebben overgestoken. Niet alles wat wij met geschiedenisles hebben geleerd is waar.
Over welke Surinamers heb je het dan?
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 5 maart 2018 @ 09:30:37 #15
78918 SeLang
Black swans matter
pi_177615954
Dit zijn inheemse Surinamers



"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 5 maart 2018 @ 09:33:09 #16
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_177615978
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 09:26 schreef firefly3 het volgende:

Zonder water?? 400 man 5 liter per dag is 2 ton water per dag. Hoeveel ton kan het schip meedragen?
5 liter per dag?
Het was geen luxe cruise, hè?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 5 maart 2018 @ 09:35:39 #17
78918 SeLang
Black swans matter
pi_177616001
quote:
10s.gif Op maandag 5 maart 2018 09:33 schreef Copycat het volgende:

[..]

5 liter per dag?
Het was geen luxe cruise, hè?
Dat soort hoeveelheden waren standaard hoor. Overigens geen water maar bier/ale omdat water te snel bederft op zo'n schip.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 5 maart 2018 @ 09:36:43 #18
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_177616017
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 09:35 schreef SeLang het volgende:

Dat soort hoeveelheden waren standaard hoor. Overigens geen water maar bier/ale omdat water te snel bederft op zo'n schip.
Ik geloof niet dat de opgehokte slaven elke dag op vijf liter vocht werden getrakteerd.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 5 maart 2018 @ 09:42:39 #19
78918 SeLang
Black swans matter
pi_177616067
quote:
7s.gif Op maandag 5 maart 2018 09:36 schreef Copycat het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat de opgehokte slaven elke dag op vijf liter vocht werden getrakteerd.
Dat zal afhangen van de temperatuur. Die slaven hoefden natuurlijk niet in de zon te werken zoals de bemanning dus misschien konden die met minder toe, misschien ook niet. Ik weet niet hoe heet het wordt binnen in dat schip. Je zult toch uitgezweet vocht moeten aanvullen als je die slaven levend de oceaan over wilt krijgen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 5 maart 2018 @ 09:58:36 #20
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_177616251
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 09:42 schreef SeLang het volgende:

Dat zal afhangen van de temperatuur. Die slaven hoefden natuurlijk niet in de zon te werken zoals de bemanning dus misschien konden die met minder toe, misschien ook niet. Ik weet niet hoe heet het wordt binnen in dat schip. Je zult toch uitgezweet vocht moeten aanvullen als je die slaven levend de oceaan over wilt krijgen.
Als meer dan de helft de tocht overleefde, was het al meer dan prima. Die slaven werden in het ruim letterlijk opgehokt. Moesten op het minimale van het minimale zien te overleven. Daar werd echt geen arbowetgeving op losgelaten.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  maandag 5 maart 2018 @ 10:21:12 #21
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177616637
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 09:26 schreef firefly3 het volgende:

[..]

Zonder water?? 400 man 5 liter per dag is 2 ton water per dag. Hoeveel ton kan het schip meedragen?
5 liter water per dag? Moeten ze dood of zo? Halve liter is prima. Ze hoefden zich er niet mee te wassen. En er kon halverwege (Azoren) worden bijgetankt.
Bovendien ligt het voor de hand dat de schepen niet alleen de oversteek maakten, maar met wat gevechtsschepen erbij om de Portugezen en Engelsen te ontmoedigen.

2 tonnen water is niet zoveel.
pi_177616675
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 10:21 schreef Lunatiek het volgende:

om de Portugezen en Engelsen te ontmoedigen.

Die hadden het ook veel te druk met hun eigen slaventransporten.
  maandag 5 maart 2018 @ 10:24:36 #23
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177616682
Overigens is er onder het slavendek heel veel ruimte (in het ruim dus) voor allerlei voorraden.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 5 maart 2018 @ 10:24:53 #24
78918 SeLang
Black swans matter
pi_177616685
quote:
7s.gif Op maandag 5 maart 2018 09:58 schreef Copycat het volgende:

[..]

Als meer dan de helft de tocht overleefde, was het al meer dan prima. Die slaven werden in het ruim letterlijk opgehokt. Moesten op het minimale van het minimale zien te overleven. Daar werd echt geen arbowetgeving op losgelaten.
Heeft niets met arbowet te maken maar puur met biologie/ fysica. Je kunt best een dagje iemand te weinig drinken geven en aan het eind van die dag is die persoon dan gedehydreerd. Maar de overtocht duurde typisch 6-8 weken (en soms tot ~13 weken als het weer tegenzat). Dan geldt gewoon dat wat eruit komt je er ook weer in moet stoppen. Als een slaaf per dag 5 liter vocht verliest dan moet die slaaf gewoon 5 liter drinken, zo simpel is dat. Geen enkele ondernemer koopt slaven om die onderweg te laten sterven.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 5 maart 2018 @ 10:28:05 #25
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_177616732
Misschien moet je je toch wat beter inlezen. Dat risico op (flinke) sterfte was gewoon ingecalculeerd.
Of kijk de eerste afleveringen van de serie Roots eens. Wel de originele.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_177616842
Gezien dat er al zoveel varianten zijn van het verhaal ivm bier en water, neigt mijn vermoeden dat het verhaal met een korreltje zout genomen moet worden.
Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.
pi_177616863
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 10:37 schreef firefly3 het volgende:
Gezien dat er al zoveel varianten zijn van het verhaal ivm bier en water, neigt mijn vermoeden dat het verhaal met een korreltje zout genomen moet worden.
Hoe zijn al die slaven dan in Amerika gekomen, volgens jou?
pi_177616977
quote:
7s.gif Op maandag 5 maart 2018 10:38 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Hoe zijn al die slaven dan in Amerika gekomen, volgens jou?
Het waren natives surinamers, zoals in één van de vorige posts werd afgebeeld.
Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.
  maandag 5 maart 2018 @ 10:49:57 #29
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_177617036
Geen TRU topic. Eventueel voor Cultuur & Historie maar dan moet er misschien wat meer ingelezen worden door TS.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')