abonnement Unibet Coolblue
pi_177725770
- mag niet, te veel bloot -

[ Bericht 91% gewijzigd door Anne op 10-03-2018 18:55:41 ]
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 10 maart 2018 @ 16:50:15 #152
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_177725955
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 16:18 schreef James1988 het volgende:
Ik heb een keer bij een klant gezeten waar ze heel panisch deden over dat soort constructies. Als het al nodig was, werd de boel duidelijk gemarkeerd met geel-zwart tape, kwam er een trapleuninkje bij, een bordje, enzovoorts.

Ik vond dat altijd een beetje overdreven, maar als ik dit zo hoor begin ik daar toch anders over te denken...
Na mijn val is er ook snel een roodwit randje opgeplakt. Maar verder niet. Maar qua arbo is het niet optimaal natuurlijk.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  One tough cookie zaterdag 10 maart 2018 @ 16:52:16 #153
169210 liesje1979
pi_177726001
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 13:55 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, ik moet weer met Liesj0n de hort op :+
:Y :D
pi_177728231
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 16:18 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik heb een keer bij een klant gezeten waar ze heel panisch deden over dat soort constructies. Als het al nodig was, werd de boel duidelijk gemarkeerd met geel-zwart tape, kwam er een trapleuninkje bij, een bordje, enzovoorts.

Ik vond dat altijd een beetje overdreven, maar als ik dit zo hoor begin ik daar toch anders over te denken...
Shell zeker? :')
pi_177728377

Op 30 oktober 2014 maakte NS bekend dat de Spaanse treinenbouwer CAF de aanbesteding voor de bouw van de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) gewonnen had. CAF bouwt in totaal 118 treinstellen die vanaf 2018 bij NS in dienst moeten komen.

Op de testbaan in het Tsjechische Velim is SNG-treinstel 2704 de afgelopen weken uitvoerig getest. Na afloop van deze testritten is het stel overgebracht naar Hannover-Hainholz, om op zaterdag 10 maart 2018 doorgevoerd te worden naar Amsterdam. Tot grensstation Bad Bentheim werd het transport gereden door een 139 van RailAdventure, van wie ook de wagens aan weerszijden van het Sprinter-treinstel zijn.

Vanaf Bad Bentheim tot Amsterdam Lijnwerkplaats is Railexperts verantwoordelijk. Met de fraaie 1251 op kop werd rond de klok van 15:00 uit het grensstation vertrokken. Een klein kwartier later reed het geheel als trein 13470 door de recent vrijgemaakte ingraving bij Oldenzaal.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zug-Chef op 10-03-2018 19:11:22 ]
  Moderator zaterdag 10 maart 2018 @ 19:03:48 #156
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_177728436
Mooie foto Chef _O_ Ook gaaf dat ze met een antieke 1200 worden binnengehaald.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zaterdag 10 maart 2018 @ 19:08:55 #157
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_177728595
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 18:54 schreef Stefanovic83 het volgende:

[..]

Shell zeker? :')
Ik noem geen namen, maar het is een bedrijf in de olie en gas-sector.
pi_177729857
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 16:18 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik heb een keer bij een klant gezeten waar ze heel panisch deden over dat soort constructies. Als het al nodig was, werd de boel duidelijk gemarkeerd met geel-zwart tape, kwam er een trapleuninkje bij, een bordje, enzovoorts.

Ik vond dat altijd een beetje overdreven, maar als ik dit zo hoor begin ik daar toch anders over te denken...
Het zijn ingrepen die geen KONT kosten en die heel veel persoonlijk leed voorkomen. Ik had een collega die allergisch was voor bijna alle soorten anesthesie en voor de veiligheid met barbaarse middelen onder zeil gebracht moest worden. Dat voegt echt een heel stuk leed toe nog. Dit is voor mij echt zo'n twijfelgeval tussen "kijk dan ook uit met je domme kutkop" en dan realiseer ik me dat dit soort dingen ook mij en ook anderen kunnen gebeuren die even heel druk zijn met iets anders. Niet leuk. Dan maar beetje paniek.
Bier.
  zaterdag 10 maart 2018 @ 20:01:29 #159
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_177730051
Het is eigenlijk niet moeilijk. Hou trapleuningen vast, zorg ervoor dat je jezelf verankert als je op hoogtes moet werken, zorg dat je de juiste autorisaties en veiligheidschecks doet voor je ergens gaat werken. Zulke dingen.

Bij die klant besteedden ze elk jaar op een themadag aandacht aan het werk dat ze deden om letsel en ongevallen te voorkomen. Tijdens één van die dagen noemde iemand dat ze naar schatting minstens 30 levens hebben kunnen redden met kleine regeltjes - dat maakte best indruk op me.
pi_177734674
Regeltjes zijn 1, opvolging is 2
  zaterdag 10 maart 2018 @ 22:18:42 #161
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_177735210
Mensen worden ook aangemoedigd om anderen te wijzen op onveilig gedrag (zoals het niet vasthouden van de leuning). :)
  PR/Manusje van alles zaterdag 10 maart 2018 @ 22:46:40 #162
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_177736149
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 22:06 schreef b2py het volgende:
Regeltjes zijn 1, opvolging is 2
Bij Shell of de NAM moet je ze opvolgen. Anders sta je binnen 5 minuten buiten. :D
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  zondag 11 maart 2018 @ 00:46:08 #163
258802 Yreal
henk..!
pi_177739073
Heeft er iemand voor mij nog zo'n code van spoor voor een meereisretourtje leeuwarden?
pi_177739340
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 22:06 schreef b2py het volgende:
Regeltjes zijn 1, opvolging is 2
Elkaar aanspreken, mensen training te geven om kunnen gaan met kritiek, mensen leren om opbouwende kritiek op een niet-veroordelende manier te geven, als werkgever grote transparantie hebben, inspraak geven aan de medewerkers, zijn allemaal gegarandeerde methodes om corruptie tot een absoluut minimum te beperken en het opvolgen van regels te maximaliseren. Betrokkenheid is het belangrijkste van alles. Goed werknemersschap volgt goed werkgeversschap. Vind ik dan.
Bier.
pi_177739871
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 16:18 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik heb een keer bij een klant gezeten waar ze heel panisch deden over dat soort constructies. Als het al nodig was, werd de boel duidelijk gemarkeerd met geel-zwart tape, kwam er een trapleuninkje bij, een bordje, enzovoorts.

Ik vond dat altijd een beetje overdreven, maar als ik dit zo hoor begin ik daar toch anders over te denken...
Bij spoor wordt er ook veel geklaagd over regeltjes enzo. Maar dit soort dingen gebeuren nu niet meer:
https://www.google.nl/amp(...)s-fataal~a433139/amp
pi_177742905
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 maart 2018 21:29 schreef MTL het volgende:
Voor wat betreft mijn werk niet. Ik heb alles gedaan wat ik kon doen.
Maar ik zou mij denk ik toch wel even behoorlijk rot hebben gevoeld. Een STS passage is en blijft natuurlijk een doodzonde.
Nu zat ik enkel met samengeknepen billen op die stoel :P
Je krijgt wel een onderzoek en geheel afhankelijk van je teammanager een rondje langs de keuring. Gelukkig is het mij tot dusver allemaal bespaard gebleven in die 17 jaar. Dat hoop ik zo te houden.

Heb wel bijna ooit een wissel opengereden in het gebied dat niet onder de treindienstleider valt en daar zelf wissels moest omgooien omdat ik zo opgefokt en kwaad was door allerlei wijzigingen en daardoor een slechte verstandhouding met die treindienstleider van Nedtrain had in die dienst. Stond nog net op tijd stil. En dan was ik goed de lul geweest met 40 km/u terwijl 20 km/u is toegestaan. Maar goed daar leer je van en sinds die dag laat ik mij niet meer opnaaien.
pi_177743146
quote:
5s.gif Op vrijdag 9 maart 2018 21:32 schreef Duvel het volgende:
Krijg je er geen aantekening voor? Ik neem aan dat ze de ARR wel even bekijken of je niet als een debiel hebt lopen remmen?
Je krijgt altijd een onderzoek al ga je er 1mm doorheen. Een collega werd al van de trein gehaald waarbij het sein afviel. Dat is nog een heel gezeur geweest waarbij men ook de banden van de treindienst leider had getrokken.
pi_177743395
quote:
1s.gif Op zondag 11 maart 2018 01:58 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Bij spoor wordt er ook veel geklaagd over regeltjes enzo. Maar dit soort dingen gebeuren nu niet meer:
https://www.google.nl/amp(...)s-fataal~a433139/amp
In 2016 is er nog een spoormedewerker te Geldermalsen overleden als ik mij niet vergis.
pi_177743896
quote:
1s.gif Op zondag 11 maart 2018 11:37 schreef Cherni het volgende:

[..]

Je krijgt wel een onderzoek en geheel afhankelijk van je teammanager een rondje langs de keuring. Gelukkig is het mij tot dusver allemaal bespaard gebleven in die 17 jaar. Dat hoop ik zo te houden.

Heb wel bijna ooit een wissel opengereden in het gebied dat niet onder de treindienstleider valt en daar zelf wissels moest omgooien omdat ik zo opgefokt en kwaad was door allerlei wijzigingen en daardoor een slechte verstandhouding met die treindienstleider van Nedtrain had in die dienst. Stond nog net op tijd stil. En dan was ik goed de lul geweest met 40 km/u terwijl 20 km/u is toegestaan. Maar goed daar leer je van en sinds die dag laat ik mij niet meer opnaaien.
Dat soort verstandhoudingen kunnen echt killing zijn idd.
Laatst toevallig ook voor de allereerste keer het echt aan de stok gehad met een 'collega'. De twee ritten daarna zat ik toch compleet anders op de stoel. Weg focus, weg concentratie. Kan best vervelende situaties opleveren :{
pi_177744152
quote:
1s.gif Op zondag 11 maart 2018 11:37 schreef Cherni het volgende:

[..]

Je krijgt wel een onderzoek en geheel afhankelijk van je teammanager een rondje langs de keuring.

[..]
Het werkt tegenwoordig iets anders (tenminste bij NS).
Na een incident wordt er onderzoek gedaan, waarna er een veiligheidscommissie een uitspraak doet over de oorzaak.
Afhankelijk van de oorzaak en jouw handelen wordt besloten wat er gaat gebeuren. Daarbij is een van de vragen die voorbij komt: Had mij als machinist in dezelfde situatie dit ook kunnen overkomen? Er zit dan ook een machinist in die commissie.
Als je bent gaan glijden, en je doet er alles aan om dat te voorkomen, zal die commissie dat ook zien en dan zit je zo weer op de bok.
Ben je echter nalatig geweest, dan kunnen er verschillende dingen gebeuren. Het kan zijn dat je inderdaad opnieuw gekeurd moet worden, maar het kan ook zijn dat je je machinistenvergunning kwijtraakt of ontslag krijgt.
  zondag 11 maart 2018 @ 13:42:10 #171
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_177745199
quote:
Morgen worden de allerlaatste stempels en handtekeningen gezet [om de Benelux vanaf 9 april via de HSL te laten rijden]. Waarschijnlijk is de nieuwe dienstregeling vanaf vrijdag zichtbaar in de routeplanners.
Bron: de zuiderburen
pi_177745250
quote:
1s.gif Op zondag 11 maart 2018 11:37 schreef Cherni het volgende:
En dan was ik goed de lul geweest met 40 km/u terwijl 20 km/u is toegestaan.
och, NSR personeel kan weinig potten breken in onbediend gebied, worden altijd wel de hand boven het hoofd gehouden :P
pi_177745549
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 13:44 schreef Maegrim het volgende:

[..]

och, NSR personeel kan weinig potten breken in onbediend gebied, worden altijd wel de hand boven het hoofd gehouden :P
Ervaring mee? :P
pi_177746104
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 13:44 schreef Maegrim het volgende:

[..]

och, NSR personeel kan weinig potten breken in onbediend gebied, worden altijd wel de hand boven het hoofd gehouden :P
Dat ligt geheel aan de relatie met Nedtrain. Een collega is ooit van de trein gehaald omdat hij zonder toestemming het facultatief stopbord was gepasseerd. De procesleider Nedtrain liet hem van de trein halen. Die tijd van weinig potten breken is allang voorbij.

Is het zo dat de knoop van NS niet goed overweg kan met de procesleider Nedtrain heb je als machinist een zware dobber. Dan zit je tussen 2 vuren in.
  maandag 12 maart 2018 @ 12:31:26 #175
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_177765399
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 01:00 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

mensen leren om opbouwende kritiek op een niet-veroordelende manier te geven
_O-
pi_177766110
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 12:31 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

_O-
Je kan lachen, maar zo werkt het wel en jij bent een van de weinigen die daar niet aan mee wil doen getuige je heksenjacht op NS en direct op de knieën gaan zitten met van die intens zaadvragende ogen op het moment dat er één marktpartij is die koetsjiekoetsjie bij je doet. Ben je trouwens nog steeds niet persoonlijk failliet verklaard, arme arme, reisorganisatiemeneer?
Bier.
  maandag 12 maart 2018 @ 15:25:44 #177
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_177770055
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 13:00 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Je kan lachen, maar zo werkt het wel en jij bent een van de weinigen die daar niet aan mee wil doen getuige je heksenjacht op NS en direct op de knieën gaan zitten met van die intens zaadvragende ogen op het moment dat er één marktpartij is die koetsjiekoetsjie bij je doet. Ben je trouwens nog steeds niet persoonlijk failliet verklaard, arme arme, reisorganisatiemeneer?
_O-
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 12 maart 2018 @ 15:30:11 #178
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_177770174
Gaan we weer hoor :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 12 maart 2018 @ 17:44:42 #179
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_177773550
Naja, op zichzelf is 12 doorlopende sporen op CS natuurlijk een fantastisch plan. Probeer het ruimtelijk maar eens in te passen. Dat zal dan ook de voornaamste reden zijn dat het nooit in de plannen heeft gezeten.
pi_177773646
2x slt6 kapot op Duivendrecht en ik sta er natuurlijk achter tussen Bijlmer en dvd. geen toestemming om naar achteren te rollen...
pi_177774006
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 17:49 schreef toblorone het volgende:
2x slt6 kapot op Duivendrecht en ik sta er natuurlijk achter tussen Bijlmer en dvd. geen toestemming om naar achteren te rollen...
mijn glazen bol zegt dat daar al een volgende trein stond :P
pi_177774019
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 17:44 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Naja, op zichzelf is 12 doorlopende sporen op CS natuurlijk een fantastisch plan. Probeer het ruimtelijk maar eens in te passen. Dat zal dan ook de voornaamste reden zijn dat het nooit in de plannen heeft gezeten.
Ik vond vrij opvallend dat die 9 ipv 10 sporen op een aantal criteria veel beter uit de verf kwam
pi_177774078
quote:
1s.gif Op maandag 12 maart 2018 18:06 schreef Salatrel het volgende:

[..]

mijn glazen bol zegt dat daar al een volgende trein stond :P
yea ik zie hem staan op de liveapp, maar stukje terug naar ut zodat wij ook terug kunnen kan helaas niet:p
  maandag 12 maart 2018 @ 18:09:52 #184
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_177774127
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 13:00 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Je kan lachen, maar zo werkt het wel en jij bent een van de weinigen die daar niet aan mee wil doen getuige je heksenjacht op NS en direct op de knieën gaan zitten met van die intens zaadvragende ogen op het moment dat er één marktpartij is die koetsjiekoetsjie bij je doet. Ben je trouwens nog steeds niet persoonlijk failliet verklaard, arme arme, reisorganisatiemeneer?
Neem es een pilletje man, straks val je nog flauw :')
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 12 maart 2018 @ 22:48:10 #185
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_177781318
SNCF viert feest, de groep bestaat 80 jaar. Ze hebben een filmpje op Twitter gezet met daarin een aantal hoogtepunten:


Wat me opviel... je moest vroeger acrobatiek hebben gestudeerd om als technicus bovenleiding aan de slag te mogen? 8)7





Valbeveiliging? Isolatie? Beschermende werkkleding? Welnee _O-
  Redactie Sport maandag 12 maart 2018 @ 23:40:38 #186
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_177782201
Nou ja, als het 1500 volt is dan hoeft er ook geen isolatie te zijn. In Nederland werd sowieso tot een paar jaar terug ook nog aan bovenleiding die onder spanning stond gewerkt, en misschien zelfs nog steeds wel.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_177784548
Geïsoleerde ladders mogen geloof ik inderdaad niet meer.
Bier.
  dinsdag 13 maart 2018 @ 08:34:08 #188
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_177785163
:D schitterend
  dinsdag 13 maart 2018 @ 09:18:20 #189
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_177785683
quote:
1s.gif Op maandag 12 maart 2018 18:06 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik vond vrij opvallend dat die 9 ipv 10 sporen op een aantal criteria veel beter uit de verf kwam
Dat is dan wel omdat men denkt dan met 2 sporen extra beter uit de voeten te kunnen.
  dinsdag 13 maart 2018 @ 09:19:41 #190
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_177785706
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 22:48 schreef James1988 het volgende:
SNCF viert feest, de groep bestaat 80 jaar. Ze hebben een filmpje op Twitter gezet met daarin een aantal hoogtepunten:


Wat me opviel... je moest vroeger acrobatiek hebben gestudeerd om als technicus bovenleiding aan de slag te mogen? 8)7

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Valbeveiliging? Isolatie? Beschermende werkkleding? Welnee _O-
Er is ook een filmpje over elektrificatie in de jaren '50 in Nederland. Ook daar is sprake van enige acrobatiek maar dan is het wel minder dan in dit geval.
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 13 maart 2018 @ 11:01:56 #191
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_177787128
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 07:21 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Geïsoleerde ladders mogen geloof ik inderdaad niet meer.
Ja, maar dat kwam niet door politiek hypercorrect veiligheidsbewustzijn voor genoemde technici. Dat komt omdat er een paar keer aanrijdingen mee geweest zijn :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 13 maart 2018 @ 11:50:25 #192
138687 Hr-Flip
flipperderflap
pi_177788063
quote:
1s.gif Op zondag 11 maart 2018 12:50 schreef MTL het volgende:

[..]

Het werkt tegenwoordig iets anders (tenminste bij NS).
Na een incident wordt er onderzoek gedaan, waarna er een veiligheidscommissie een uitspraak doet over de oorzaak.
Afhankelijk van de oorzaak en jouw handelen wordt besloten wat er gaat gebeuren. Daarbij is een van de vragen die voorbij komt: Had mij als machinist in dezelfde situatie dit ook kunnen overkomen? Er zit dan ook een machinist in die commissie.
Als je bent gaan glijden, en je doet er alles aan om dat te voorkomen, zal die commissie dat ook zien en dan zit je zo weer op de bok.
Ben je echter nalatig geweest, dan kunnen er verschillende dingen gebeuren. Het kan zijn dat je inderdaad opnieuw gekeurd moet worden, maar het kan ook zijn dat je je machinistenvergunning kwijtraakt of ontslag krijgt.
Een werkgever, zal nooit jouw machinistenvergunning kunnen innemen. Deze worden door IL&T op persoonlijke titel geleverd, dus alleen IL&T kan jouw vergunning innemen.
Dus raak jij je baan kwijt door een STS, maar heb je ondanks dat wel de keuring gehaald? Dan kun je gewoon verder solliciteren als mcn
pi_177788548
Niet door de werkgever inderdaad, maar bij grove nalatigheid kan wel degelijk je machinistenvergunning ingenomen worden. Uiteraard is bij dat onderzoek dan ook ILT betrokken.
pi_177789197
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 12:11 schreef MTL het volgende:
Niet door de werkgever inderdaad, maar bij grove nalatigheid kan wel degelijk je machinistenvergunning ingenomen worden. Uiteraard is bij dat onderzoek dan ook ILT betrokken.
Precies. Maar dan ben je ook crimineel bezig geweest.
  dinsdag 13 maart 2018 @ 20:32:00 #195
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_177800627


zal de koppeling zo kapot gaan?
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
pi_177800684
Waar is het? Ik dacht eerst Salt Lake City.
Bier.
  dinsdag 13 maart 2018 @ 20:41:01 #197
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_177800890
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 20:34 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Waar is het? Ik dacht eerst Salt Lake City.
köln duitsland
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
  dinsdag 13 maart 2018 @ 20:42:55 #198
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_177800974
Zie dat ding tekeer gaan dan :D
pi_177801788


Trams worden wel vaker zo mishandeld, zo ook in Hongarije.
pi_177809444
Wat slijten de SLT-stoeltjes snel..
https://imgur.com/RKoVdoG
dag
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')