Na mijn val is er ook snel een roodwit randje opgeplakt. Maar verder niet. Maar qua arbo is het niet optimaal natuurlijk.quote:Op zaterdag 10 maart 2018 16:18 schreef James1988 het volgende:
Ik heb een keer bij een klant gezeten waar ze heel panisch deden over dat soort constructies. Als het al nodig was, werd de boel duidelijk gemarkeerd met geel-zwart tape, kwam er een trapleuninkje bij, een bordje, enzovoorts.
Ik vond dat altijd een beetje overdreven, maar als ik dit zo hoor begin ik daar toch anders over te denken...
quote:Op zaterdag 10 maart 2018 13:55 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja, ik moet weer met Liesj0n de hort op
Shell zeker?quote:Op zaterdag 10 maart 2018 16:18 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ik heb een keer bij een klant gezeten waar ze heel panisch deden over dat soort constructies. Als het al nodig was, werd de boel duidelijk gemarkeerd met geel-zwart tape, kwam er een trapleuninkje bij, een bordje, enzovoorts.
Ik vond dat altijd een beetje overdreven, maar als ik dit zo hoor begin ik daar toch anders over te denken...
Ik noem geen namen, maar het is een bedrijf in de olie en gas-sector.quote:
Het zijn ingrepen die geen KONT kosten en die heel veel persoonlijk leed voorkomen. Ik had een collega die allergisch was voor bijna alle soorten anesthesie en voor de veiligheid met barbaarse middelen onder zeil gebracht moest worden. Dat voegt echt een heel stuk leed toe nog. Dit is voor mij echt zo'n twijfelgeval tussen "kijk dan ook uit met je domme kutkop" en dan realiseer ik me dat dit soort dingen ook mij en ook anderen kunnen gebeuren die even heel druk zijn met iets anders. Niet leuk. Dan maar beetje paniek.quote:Op zaterdag 10 maart 2018 16:18 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ik heb een keer bij een klant gezeten waar ze heel panisch deden over dat soort constructies. Als het al nodig was, werd de boel duidelijk gemarkeerd met geel-zwart tape, kwam er een trapleuninkje bij, een bordje, enzovoorts.
Ik vond dat altijd een beetje overdreven, maar als ik dit zo hoor begin ik daar toch anders over te denken...
Bij Shell of de NAM moet je ze opvolgen. Anders sta je binnen 5 minuten buiten.quote:
Elkaar aanspreken, mensen training te geven om kunnen gaan met kritiek, mensen leren om opbouwende kritiek op een niet-veroordelende manier te geven, als werkgever grote transparantie hebben, inspraak geven aan de medewerkers, zijn allemaal gegarandeerde methodes om corruptie tot een absoluut minimum te beperken en het opvolgen van regels te maximaliseren. Betrokkenheid is het belangrijkste van alles. Goed werknemersschap volgt goed werkgeversschap. Vind ik dan.quote:
Bij spoor wordt er ook veel geklaagd over regeltjes enzo. Maar dit soort dingen gebeuren nu niet meer:quote:Op zaterdag 10 maart 2018 16:18 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ik heb een keer bij een klant gezeten waar ze heel panisch deden over dat soort constructies. Als het al nodig was, werd de boel duidelijk gemarkeerd met geel-zwart tape, kwam er een trapleuninkje bij, een bordje, enzovoorts.
Ik vond dat altijd een beetje overdreven, maar als ik dit zo hoor begin ik daar toch anders over te denken...
Je krijgt wel een onderzoek en geheel afhankelijk van je teammanager een rondje langs de keuring. Gelukkig is het mij tot dusver allemaal bespaard gebleven in die 17 jaar. Dat hoop ik zo te houden.quote:Op vrijdag 9 maart 2018 21:29 schreef MTL het volgende:
Voor wat betreft mijn werk niet. Ik heb alles gedaan wat ik kon doen.
Maar ik zou mij denk ik toch wel even behoorlijk rot hebben gevoeld. Een STS passage is en blijft natuurlijk een doodzonde.
Nu zat ik enkel met samengeknepen billen op die stoel
Je krijgt altijd een onderzoek al ga je er 1mm doorheen. Een collega werd al van de trein gehaald waarbij het sein afviel. Dat is nog een heel gezeur geweest waarbij men ook de banden van de treindienst leider had getrokken.quote:Op vrijdag 9 maart 2018 21:32 schreef Duvel het volgende:
Krijg je er geen aantekening voor? Ik neem aan dat ze de ARR wel even bekijken of je niet als een debiel hebt lopen remmen?
In 2016 is er nog een spoormedewerker te Geldermalsen overleden als ik mij niet vergis.quote:Op zondag 11 maart 2018 01:58 schreef Bitlord het volgende:
[..]
Bij spoor wordt er ook veel geklaagd over regeltjes enzo. Maar dit soort dingen gebeuren nu niet meer:
https://www.google.nl/amp(...)s-fataal~a433139/amp
Dat soort verstandhoudingen kunnen echt killing zijn idd.quote:Op zondag 11 maart 2018 11:37 schreef Cherni het volgende:
[..]
Je krijgt wel een onderzoek en geheel afhankelijk van je teammanager een rondje langs de keuring. Gelukkig is het mij tot dusver allemaal bespaard gebleven in die 17 jaar. Dat hoop ik zo te houden.
Heb wel bijna ooit een wissel opengereden in het gebied dat niet onder de treindienstleider valt en daar zelf wissels moest omgooien omdat ik zo opgefokt en kwaad was door allerlei wijzigingen en daardoor een slechte verstandhouding met die treindienstleider van Nedtrain had in die dienst. Stond nog net op tijd stil. En dan was ik goed de lul geweest met 40 km/u terwijl 20 km/u is toegestaan. Maar goed daar leer je van en sinds die dag laat ik mij niet meer opnaaien.
Het werkt tegenwoordig iets anders (tenminste bij NS).quote:Op zondag 11 maart 2018 11:37 schreef Cherni het volgende:
[..]
Je krijgt wel een onderzoek en geheel afhankelijk van je teammanager een rondje langs de keuring.
[..]
Bron: de zuiderburenquote:Morgen worden de allerlaatste stempels en handtekeningen gezet [om de Benelux vanaf 9 april via de HSL te laten rijden]. Waarschijnlijk is de nieuwe dienstregeling vanaf vrijdag zichtbaar in de routeplanners.
och, NSR personeel kan weinig potten breken in onbediend gebied, worden altijd wel de hand boven het hoofd gehoudenquote:Op zondag 11 maart 2018 11:37 schreef Cherni het volgende:
En dan was ik goed de lul geweest met 40 km/u terwijl 20 km/u is toegestaan.
Ervaring mee?quote:Op zondag 11 maart 2018 13:44 schreef Maegrim het volgende:
[..]
och, NSR personeel kan weinig potten breken in onbediend gebied, worden altijd wel de hand boven het hoofd gehouden
Dat ligt geheel aan de relatie met Nedtrain. Een collega is ooit van de trein gehaald omdat hij zonder toestemming het facultatief stopbord was gepasseerd. De procesleider Nedtrain liet hem van de trein halen. Die tijd van weinig potten breken is allang voorbij.quote:Op zondag 11 maart 2018 13:44 schreef Maegrim het volgende:
[..]
och, NSR personeel kan weinig potten breken in onbediend gebied, worden altijd wel de hand boven het hoofd gehouden
quote:Op zondag 11 maart 2018 01:00 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
mensen leren om opbouwende kritiek op een niet-veroordelende manier te geven
Je kan lachen, maar zo werkt het wel en jij bent een van de weinigen die daar niet aan mee wil doen getuige je heksenjacht op NS en direct op de knieën gaan zitten met van die intens zaadvragende ogen op het moment dat er één marktpartij is die koetsjiekoetsjie bij je doet. Ben je trouwens nog steeds niet persoonlijk failliet verklaard, arme arme, reisorganisatiemeneer?quote:
quote:Op maandag 12 maart 2018 13:00 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Je kan lachen, maar zo werkt het wel en jij bent een van de weinigen die daar niet aan mee wil doen getuige je heksenjacht op NS en direct op de knieën gaan zitten met van die intens zaadvragende ogen op het moment dat er één marktpartij is die koetsjiekoetsjie bij je doet. Ben je trouwens nog steeds niet persoonlijk failliet verklaard, arme arme, reisorganisatiemeneer?
mijn glazen bol zegt dat daar al een volgende trein stondquote:Op maandag 12 maart 2018 17:49 schreef toblorone het volgende:
2x slt6 kapot op Duivendrecht en ik sta er natuurlijk achter tussen Bijlmer en dvd. geen toestemming om naar achteren te rollen...
Ik vond vrij opvallend dat die 9 ipv 10 sporen op een aantal criteria veel beter uit de verf kwamquote:Op maandag 12 maart 2018 17:44 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Naja, op zichzelf is 12 doorlopende sporen op CS natuurlijk een fantastisch plan. Probeer het ruimtelijk maar eens in te passen. Dat zal dan ook de voornaamste reden zijn dat het nooit in de plannen heeft gezeten.
yea ik zie hem staan op de liveapp, maar stukje terug naar ut zodat wij ook terug kunnen kan helaas niet:pquote:Op maandag 12 maart 2018 18:06 schreef Salatrel het volgende:
[..]
mijn glazen bol zegt dat daar al een volgende trein stond
Neem es een pilletje man, straks val je nog flauwquote:Op maandag 12 maart 2018 13:00 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Je kan lachen, maar zo werkt het wel en jij bent een van de weinigen die daar niet aan mee wil doen getuige je heksenjacht op NS en direct op de knieën gaan zitten met van die intens zaadvragende ogen op het moment dat er één marktpartij is die koetsjiekoetsjie bij je doet. Ben je trouwens nog steeds niet persoonlijk failliet verklaard, arme arme, reisorganisatiemeneer?
Dat is dan wel omdat men denkt dan met 2 sporen extra beter uit de voeten te kunnen.quote:Op maandag 12 maart 2018 18:06 schreef b2py het volgende:
[..]
Ik vond vrij opvallend dat die 9 ipv 10 sporen op een aantal criteria veel beter uit de verf kwam
Er is ook een filmpje over elektrificatie in de jaren '50 in Nederland. Ook daar is sprake van enige acrobatiek maar dan is het wel minder dan in dit geval.quote:Op maandag 12 maart 2018 22:48 schreef James1988 het volgende:
SNCF viert feest, de groep bestaat 80 jaar. Ze hebben een filmpje op Twitter gezet met daarin een aantal hoogtepunten:
Wat me opviel... je moest vroeger acrobatiek hebben gestudeerd om als technicus bovenleiding aan de slag te mogen?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Valbeveiliging? Isolatie? Beschermende werkkleding? Welnee
Ja, maar dat kwam niet door politiek hypercorrect veiligheidsbewustzijn voor genoemde technici. Dat komt omdat er een paar keer aanrijdingen mee geweest zijnquote:Op dinsdag 13 maart 2018 07:21 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Geïsoleerde ladders mogen geloof ik inderdaad niet meer.
Een werkgever, zal nooit jouw machinistenvergunning kunnen innemen. Deze worden door IL&T op persoonlijke titel geleverd, dus alleen IL&T kan jouw vergunning innemen.quote:Op zondag 11 maart 2018 12:50 schreef MTL het volgende:
[..]
Het werkt tegenwoordig iets anders (tenminste bij NS).
Na een incident wordt er onderzoek gedaan, waarna er een veiligheidscommissie een uitspraak doet over de oorzaak.
Afhankelijk van de oorzaak en jouw handelen wordt besloten wat er gaat gebeuren. Daarbij is een van de vragen die voorbij komt: Had mij als machinist in dezelfde situatie dit ook kunnen overkomen? Er zit dan ook een machinist in die commissie.
Als je bent gaan glijden, en je doet er alles aan om dat te voorkomen, zal die commissie dat ook zien en dan zit je zo weer op de bok.
Ben je echter nalatig geweest, dan kunnen er verschillende dingen gebeuren. Het kan zijn dat je inderdaad opnieuw gekeurd moet worden, maar het kan ook zijn dat je je machinistenvergunning kwijtraakt of ontslag krijgt.
Precies. Maar dan ben je ook crimineel bezig geweest.quote:Op dinsdag 13 maart 2018 12:11 schreef MTL het volgende:
Niet door de werkgever inderdaad, maar bij grove nalatigheid kan wel degelijk je machinistenvergunning ingenomen worden. Uiteraard is bij dat onderzoek dan ook ILT betrokken.
köln duitslandquote:Op dinsdag 13 maart 2018 20:34 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Waar is het? Ik dacht eerst Salt Lake City.
Nou ja,ik plaatste hem omdat niet iedereen direct een beeld van het interieur van een Apmz-rijtuig heeftquote:Op woensdag 14 maart 2018 13:30 schreef MTL het volgende:
Gaan we interieurplaatjes posten?
[ link | afbeelding ]
Goed raadplaatje op bruiloftenquote:Op woensdag 14 maart 2018 13:30 schreef MTL het volgende:
Gaan we interieurplaatjes posten?
[ link | afbeelding ]
Is dat niet een coupe in die OBB stam van de oude beneluztrein?quote:Op woensdag 14 maart 2018 14:41 schreef Ireyon het volgende:
Interieurplaatjes?
[ afbeelding ]
Help me even, waar is die laatste ook alweer van?
Zeker eoa tsjechische buitenwijk ofzoquote:
Ik mis deze doorgezakte meuk.quote:
quote:Ook het aantal wissels wordt verlaagd.
quote:Parallel met dit verbeterde aanbod wordt ook een nieuw tariefmodel ingevoerd. Het “Flex”tarief is vergelijkbaar met het huidige tarief. Vroegboekers (minstens zeven dagen op voorhand) kunnen straks profiteren van kortingen (“Early Bird” tarief). Het nieuwe tariefmodel is zeer transparant, met vaste kortingsbedragen op basis van de afstand die je aflegt. De verkoop start op 20 maart.
- Lekker boemelen met het duikbrilletjequote:
De bedoeling is dat de Noord-Zuidlijn elke 5 minuten gaat rijden.quote:Op donderdag 15 maart 2018 09:26 schreef Frozen-assassin het volgende:
9 sporen op Amsterdam CS lijkt me wel vrij weinig, aangezien er ook genoeg goederentreinen doorheen komen... Amsterdam Zuid lijkt me ook niet echt ideaal voor internationale treinen; tenzij je frequentie van metro vanaf CS naar Zuid omhoog schroeft.
Nee, niet eens. Heb mij keurig aan alle limieten en regels gehoudenquote:
Duitserquote:Op donderdag 15 maart 2018 09:54 schreef MTL het volgende:
natuurlijk scherp op de ETCS remcurve remmen
Vooralsnog kan de NZL slechts om de 6 minuten rijden. Oorzaak: gepruts qua beveiliging, stukje enkelspoor en safe haven. Ja, het is de bedoeling dat de frequentie wordt verhoogd naar eens per 5 minuten, roepen GVB en Dienst Metro en Tram in koor. Maar wanneer? Als je dat vraagt, blijft het stil. En dan nog, om een enorme reizigersgroei aan te kunnen op Zuid, is een metro per 5 minuten nog steeds te weinig. Amsterdam heeft al met al zijn zaakjes niet op orde.quote:Op donderdag 15 maart 2018 09:43 schreef freako het volgende:
[..]
De bedoeling is dat de Noord-Zuidlijn elke 5 minuten gaat rijden.
Wie heeft zijn zaakjes wel op orde eigenlijk qua beloften vs realisatie?quote:Op donderdag 15 maart 2018 16:42 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Vooralsnog kan de NZL slechts om de 6 minuten rijden. Oorzaak: gepruts qua beveiliging, stukje enkelspoor en safe haven. Ja, het is de bedoeling dat de frequentie wordt verhoogd naar eens per 5 minuten, roepen GVB en Dienst Metro en Tram in koor. Maar wanneer? Als je dat vraagt, blijft het stil. En dan nog, om een enorme reizigersgroei aan te kunnen op Zuid, is een metro per 5 minuten nog steeds te weinig. Amsterdam heeft al met al zijn zaakjes niet op orde.
Nee mag niet van Annequote:
quote:
Dat doen ze al een hele poos !!!! Weer een verbinding minder :-(quote:
Vanaf een oude scheve plaat klinkt elk nummer vals.quote:Op donderdag 15 maart 2018 18:21 schreef spectrumanalyser het volgende:
en dat nummer wat ze draaien is toch vals zeg. de oorspronkelijke versie;
als je dus oude mannen in de trein tegenkomt, dit loeihard afspelen.
ze willen hem goed laten keuren voor 7 bakken.quote:Op vrijdag 16 maart 2018 12:00 schreef Ireyon het volgende:
Hij gaat rijden als vervanging van een ICD trein? Dat zal lekker druk worden, mag hopen dat-ie op z'n minst in lengte is verdubbeld dan.
Alleen dit jaar, vanaf dienstregeling 2019 in aanvulling op. Gevolg is wel dat de Thalys dan 2 minuten langer onderweg zal zijn tussen Rotterdam en Schiphol.quote:
Triest. Dat was 10 jaar geleden al te weinig. Toen het nog een volledig losstaande internationale trein was.quote:Op vrijdag 16 maart 2018 12:25 schreef TjjWester het volgende:
[..]
ze willen hem goed laten keuren voor 7 bakken.
Was dat niet het voornemen tot gunning en is nu de bezwaartermijn verlopen?quote:
Ik werkte vandaag thuis. Welk uitzicht vanuit de trein?quote:Op vrijdag 16 maart 2018 18:02 schreef dennistd het volgende:
En hoe is jullie uitzicht uit de trein vandaag?
Zuid-Duitsland?quote:[ afbeelding ]
Bezwaartermijn is toch wel langer dan een weekje? Dacht een week of zesquote:Op vrijdag 16 maart 2018 17:45 schreef Duvel het volgende:
[..]
Was dat niet het voornemen tot gunning en is nu de bezwaartermijn verlopen?
Ik had wel uitzicht op de trein op de A10, bijzonder eigenlijk hoeveel leeg/dood/niet toepasbaar materieel daar staat op de bundel in de boog.. Allemaal halve stammetjes enzoquote:Op vrijdag 16 maart 2018 18:02 schreef dennistd het volgende:
En hoe is jullie uitzicht uit de trein vandaag?
[ afbeelding ]
Wat daar staat is allemaal in diverse staat van onderhoud, het spul aan de noordkant staat aan de depotvoeding en het spul aan de zuidkant worden loccen van uitgewisseld of moet in delen naar OB watergraafsmeer/zaanstraat/onnen. Er staat daar niks weg te rottenquote:Op vrijdag 16 maart 2018 18:59 schreef b2py het volgende:
[..]
Ik had wel uitzicht op de trein op de A10, bijzonder eigenlijk hoeveel leeg/dood/niet toepasbaar materieel daar staat op de bundel in de boog.. Allemaal halve stammetjes enzo
Niet zichtbaar vanaf de A10.quote:
Ik kom zelden in die regio en al helemaal niet met de auto.quote:
Het is gewoon zo ontzettend veel dat ik me nauwelijks kan voorstellen dat het allemaal onderhoud is..quote:Op vrijdag 16 maart 2018 19:16 schreef Maegrim het volgende:
[..]
Wat daar staat is allemaal in diverse staat van onderhoud, het spul aan de noordkant staat aan de depotvoeding en het spul aan de zuidkant worden loccen van uitgewisseld of moet in delen naar OB watergraafsmeer/zaanstraat/onnen. Er staat daar niks weg te rotten
Hier moet je toch van janken.quote:“Ook is het de vraag of er tijdens de verbouwing nog plaats op Amsterdam Centraal is voor internationale treinen als de Thalys, de Eurostar en de IC Brussel. Waarschijnlijk moeten de internationale treinen uitwijken naar Amsterdam Zuid zodat de binnenlandse treindiensten door kunnen gaan.”
Vooralsnog wijzen de resultaten van DSSU erop dat het bestendiger is geworden, met minder vertragingen en meer aansluitingen gehaald....quote:Op vrijdag 16 maart 2018 20:13 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Hier moet je toch van janken.
Laten we wissels saneren zodat we veel meer problemen creëren dan dat we mogelijk wellicht misschien oplossen.
Het is onvermijdelijk dat al die wisselstraten gesaneerd worden. Dat snap ik, in het belang van. Endezulks. Maar het is toch vast wel technisch mogelijk om meer dan 10 sporen te handhaven om te voorkomen dat je capaciteitsproblemen krijgt en daarnaast een hele rits wissels met overbodig spoor te saneren.quote:Op vrijdag 16 maart 2018 20:21 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Vooralsnog wijzen de resultaten van DSSU erop dat het bestendiger is geworden, met minder vertragingen en meer aansluitingen gehaald....
Ik was geen fan van het project maar heel misschien is het toch niet zo heel gek geweest.
Desnoods met overloopwissels die op wat hogere snelheid bereden kunnen worden, ruim voor het station.quote:Op vrijdag 16 maart 2018 20:27 schreef James1988 het volgende:
Het enige jammere aan DSSU is dat de bijsturingsmaatregelen dermate beperkt zijn dat er al vrij snel over een langere route treinen geschrapt moeten worden wanneer er wat uitwerpselen in contact zijn gekomen met een luchtcirculatieapparaat.
Als er geen intercity's kunnen rijden tussen Utrecht en Amsterdam is het niet ongebruikelijk dat de IC-dienst tussen Utrecht en Eindhoven wordt teruggebracht tot een halfuursdienst. Dat zou voor mijn gevoel beter moeten kunnen.
Het is nu de definitieve gunning geworden. Het voornemen tot gunnen was al eerder. Maar dan is er nog de Alcatel-termijn: de periode van bezwaar, die is twee weken bij aanbestedingstrajecten. Zes weken is in Nederland gebruikelijk bij publiekrecht (vergunningen e.d.)quote:Op vrijdag 16 maart 2018 18:48 schreef b2py het volgende:
[..]
Bezwaartermijn is toch wel langer dan een weekje? Dacht een week of zes
Nee dus, meer dan tien sporen past niet. Er zijn te weinig vierkante meters Amsterdam die zich daarvoor lenen... Realistisch gezien houd je dan 9 of 10 sporen over. 10 heeft als voordeel meer capaciteit (reden dat NS het graag wil), 9 heeft als voordeel dat het IJ-viaduct (waar het halve station zo’n beetje op rust) intact kan blijven. Scheelt zomaar 100 miljoen (!) euro. Gezien de staat van het viaduct (oud) en alles wat er om heen staat, is dat mogelijk niet voldoende. Er zal dus nog meer gereserveerd moeten worden, er vanuitgaande dat het technisch uberhaupt al kan... Reden dat ProRail en IenW deze optie graag willen.quote:Op vrijdag 16 maart 2018 20:25 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Het is onvermijdelijk dat al die wisselstraten gesaneerd worden. Dat snap ik, in het belang van. Endezulks. Maar het is toch vast wel technisch mogelijk om meer dan 10 sporen te handhaven om te voorkomen dat je capaciteitsproblemen krijgt en daarnaast een hele rits wissels met overbodig spoor te saneren.
twitter:
Edit: dat was 100% niet de link die ik plaktequote:Op vrijdag 16 maart 2018 21:46 schreef Goverman het volgende:
[..]
Het is nu de definitieve gunning geworden. Het voornemen tot gunnen was al eerder. Maar dan is er nog de Alcatel-termijn: de periode van bezwaar, die is twee weken bij aanbestedingstrajecten. Zes weken is in Nederland gebruikelijk bij publiekrecht (vergunningen e.d.)
Enneh... hoe kan ik een tweet mooi ingelinkt hebben? Ik gebruikte nu [tweet][/tweet], maar dat werkte dus niet...
edit: [twitter][/twitter] is het ook niet...
Op zich best logisch, een airportsprinter, omdat je tussen Amsterdam CS en Schiphol/Hoofddorp een hoge frequentie wilt.quote:Op vrijdag 16 maart 2018 21:52 schreef Goverman het volgende:
[..]
Nee dus, meer dan tien sporen past niet. Er zijn te weinig vierkante meters Amsterdam die zich daarvoor lenen... Realistisch gezien houd je dan 9 of 10 sporen over. 10 heeft als voordeel meer capaciteit (reden dat NS het graag wil), 9 heeft als voordeel dat het IJ-viaduct (waar het halve station zo’n beetje op rust) intact kan blijven. Scheelt zomaar 100 miljoen (!) euro. Gezien de staat van het viaduct (oud) en alles wat er om heen staat, is dat mogelijk niet voldoende. Er zal dus nog meer gereserveerd moeten worden, er vanuitgaande dat het technisch uberhaupt al kan... Reden dat ProRail en IenW deze optie graag willen.
Een andere reden is dat er bij 9 sporen waarschijnlijk een airportsprinter kan rijden tussen CS en Schiphol, om zo de westtak te ontlasten. Treinen naar Den Haag zouden dan via Haarlem moeten rijden. Maar die Airportsprinter zou wel eens naar een andere vervoerder kunnen gaan dan NS. Nog een reden waarom NS liever de opties meer open houd...
Dat klopt. De Friese stations blinken bepaald niet uit, maar voor een station dat het startpunt voor internationale treinen moet worden zou je wel iets meer mogen verwachten dan wat er nu staat.quote:Op vrijdag 16 maart 2018 22:22 schreef b2py het volgende:
Friesland ook niet en toch hoort het nog steeds bij Nederland, wat is je punt?
Plek zat hoor, als ze wat beter aan stadsplanning hadden gedaan...quote:Op vrijdag 16 maart 2018 21:52 schreef Goverman het volgende:
[..]
Nee dus, meer dan tien sporen past niet. Er zijn te weinig vierkante meters Amsterdam die zich daarvoor lenen... Realistisch gezien houd je dan 9 of 10 sporen over. 10 heeft als voordeel meer capaciteit (reden dat NS het graag wil), 9 heeft als voordeel dat het IJ-viaduct (waar het halve station zo’n beetje op rust) intact kan blijven. Scheelt zomaar 100 miljoen (!) euro. Gezien de staat van het viaduct (oud) en alles wat er om heen staat, is dat mogelijk niet voldoende. Er zal dus nog meer gereserveerd moeten worden, er vanuitgaande dat het technisch uberhaupt al kan... Reden dat ProRail en IenW deze optie graag willen.
Een andere reden is dat er bij 9 sporen waarschijnlijk een airportsprinter kan rijden tussen CS en Schiphol, om zo de westtak te ontlasten. Treinen naar Den Haag zouden dan via Haarlem moeten rijden. Maar die Airportsprinter zou wel eens naar een andere vervoerder kunnen gaan dan NS. Nog een reden waarom NS liever de opties meer open houd...
Zuid heeft gewoon een rechtstreekse verbinding met de watergraafsmeer, waar bijna alle internationale treinen direct naar toe kunnen rijden.quote:Op vrijdag 16 maart 2018 22:35 schreef James1988 het volgende:
Waarom moeten internationale treinen zo nodig naar Amsterdam Zuid?
Operationeel lijkt het me niet echt handig: vanaf Amsterdam Centraal kun je makkelijk bij drie opstelterreinen komen (Zaanstraat, Dijksgracht en Watergraafsmeer), vanaf Zuid kun je alleen met wat moeite bij de Meer komen. Als je met getrokken materieel uit Duitsland komt ben je helemaal de sjaak, dan mag je doorrijden naar Hoofddorp door een toch al verzadigde Schipholtunnel.
Commercieel aantrekkelijk lijkt het me ook niet echt: Amsterdam Centraal ligt midden in de stad en is omgeven door allerlei toeristische trekpleisters, en aansluitend OV in alle windrichtingen is goed geregeld.
Zuid heeft niks dat interessant is voor toeristen, nu niet en ook niet in de toekomst. Dat is niet erg (Zuid is waar het geld verdiend wordt), maar als je denkt aan "weekendje Londen" zou je het vreemd vinden als Canary Wharf dé entree tot je stad is. Datzelfde geldt ook voor Amsterdam.
Loc klaar zetten op Zuid om de trein terug te slepen naar Watergraafsmeer.quote:Op vrijdag 16 maart 2018 22:46 schreef James1988 het volgende:
Je bedoelt dat enkelsporige verbindingsboogje bij Diemen, waar je gelijkvloers moet kruisen met de tegenrichting? Het kan, maar ideaal is het niet.
En dan heb je nog steeds te maken met de IC Berlijn, zolang die geen stuurrijtuig of tweede loc heeft kun je niet anders dan doorrijden naar Hoofddorp Opstel, of loc omlopen en kopmaken. ICE zou kop moeten maken in Amsterdam Zuid.
Ook niet echt handig, want dat kost tijd en vraagt misschien specifieke infrastructuur (lees: wissels).
quote:Op vrijdag 16 maart 2018 22:48 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Was er geen sprake van extra opstelsporen bij dat zuidasproject? Niet dat ik het er mee eens ben hoor, alleen al vanwege de prestige zou het naar Centraal moeten.
Als je kijkt naar de grootste europese hoofdsteden, hoeveel hebben er dan een centraal station waar ze alle internationale treinen naar toe sturen?quote:Op vrijdag 16 maart 2018 22:54 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Loc klaar zetten op Zuid om de trein terug te slepen naar Watergraafsmeer.
Maar het blijft vreemd om internationale treinen niet naar Centraal te laten rijden.
Op Parijs, Londen en Moskou na eigenlijk bijna allemaal. (waarbij je zelfs nog kan betogen dat alle internationale treinen in Londen op hetzelfde station komen)quote:Op vrijdag 16 maart 2018 23:20 schreef TjjWester het volgende:
[..]
[..]
Als je kijkt naar de grootste europese hoofdsteden, hoeveel hebben er dan een centraal station waar ze alle internationale treinen naar toe sturen?
We weten allemaal het antwoord.
Hoeveel internationale treinen stoppen er nog in brussel centraal? Ik zie alleen de benelux.quote:Op vrijdag 16 maart 2018 23:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Op Parijs, Londen en Moskou na eigenlijk bijna allemaal.
En hoofdsteden met een Centraal Station waar de meeste internationale treinen niet komen kan ik zo eigenlijk niet verzinnen.
Brussel voor 1952, geloof ik.
Het grote toegangsstation voor Brussel is eigenlijk altijd Brussel Zuid geweest (en Schaarbeek in vroeger tijden). Het is het grootste en belangrijkste station van de stad en het grootste overstapknooppunt en daarmee ook een logische bestemming voor internationale treinen. Dat gaat voor A'dam Zuid niet op.quote:Op vrijdag 16 maart 2018 23:26 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Hoeveel internationale treinen stoppen er nog in brussel centraal? Was het in berlijn een probleem voor 2006?
Je lult er lekker om heen, een stad als brussel bewijst dat het geen fuck uitmaakt waar je de int treinen laat stoppen, zolang het maar uitstekend bereikbaar is.quote:Op vrijdag 16 maart 2018 23:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het grote toegangsstation voor Brussel is eigenlijk altijd Brussel Zuid geweest (en Schaarbeek in vroeger tijden). Het is het grootste en belangrijkste station van de stad en het grootste overstapknooppunt en daarmee ook een logische bestemming voor internationale treinen. Dat gaat voor A'dam Zuid niet op.
Berlijn is sowieso een apart verhaal vanwege de muur, maar voor 1989 stopten alle belangrijke treinen naar West-Berlijn bij de dierentuin en was het Ostbf het centrale station van Oost-Berlijn. Na '89 werd Ost het 'centrale' overstapstation voor Berlijn, maar die stad heeft nu eenmaal niet één centrum. Bij de voltooiing werd vrijwel al het internationale verkeer naar Hbf verplaatst.
Punt is: de internationale verbindingen horen aan te komen op het belangrijkste knooppunt in de stad. In Brussel is dat Zuid, in Berlijn Hbf, in Wenen uiteindelijk ook, in Rome is het Termini en in Amsterdam is dat Centraal. Dus niet Zuid.
Alleen voor Londen, Parijs, Moskou en Budapest gaat die logica niet op omdat dat steden zijn met een setje kopstations. Daar is niet één hoofdstation.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |