Quickie_Brat | vrijdag 2 maart 2018 @ 20:56 |
Hallootjes, Ik heb een barst in mijn voorruit. Begonnen vanuit een sterretje. Er loopt een scheur van zo;n 4 cm naar beneden toe. Naar mijn idee wordt die scheur ook steeds groter. Anyway: Kan dit gerepareerd worden? Of moet de hele voorruit vervangen? En wat kost dat? Het is een Mazda Demio btw. | |
Glijdt_licht | vrijdag 2 maart 2018 @ 20:59 |
Hoe ben je verzekerd? Er zal een nieuwe ruit in moeten. Je -kunt- voor een ¤240 klaar zijn denk ik. Ben je wa+ verzekerd, dan moet je verzekering het betalen, muv je eigen risico. Maar dan moet je wel naar een glaszetter gaan die bij hen is aangesloten | |
TheFreshPrince | vrijdag 2 maart 2018 @ 21:01 |
Lijkt me wel verstandig om te vervangen. Ruit is meestal niet extreem duur, mocht je er extra voor verzekerd zijn dan kost het je niets (eventueel een eigen risico.
| |
Captain_Ghost | vrijdag 2 maart 2018 @ 22:46 |
Voortaan als je een puntje ziet, gelijk tijdig repareren (vaak gratis). Zodra van dat puntje tot barst gaat, kan je alleen ruit vervangen en of laten staan mits deze niet in de weg zit. Zoals beschrijving van APK regel hierboven. Een ruit vervangen is niet goedkoop. Een sloopruit (2e hand) kan, mits je een mazzel hebt. [ Bericht 20% gewijzigd door Captain_Ghost op 02-03-2018 22:52:10 ] | |
LoveAtFirstDrive | vrijdag 2 maart 2018 @ 22:54 |
Maar niet alle ‘putjes’ worden barsten toch? Althans, met mijn werkbus vaak genoeg steenslag in de ruit gereden. Dus een putje, maar eigenlijk nooit gezien dat het een barst wordt. En dan heb ik het over bijv. 100k km. Wel als het putje al wat vertakkingen heeft. Een barst dus. Is dat wel te redden? Heb weleens een barst gehad waar het water door kwam 😂 In Italië tape er op geplakt en kantoor gebeld dat ze een afspraak moesten maken. [ Bericht 0% gewijzigd door LoveAtFirstDrive op 03-03-2018 10:00:28 ] | |
Quickie_Brat | vrijdag 2 maart 2018 @ 23:09 |
Ik heb alleen een WA verzekering want dit is een barrel uit het jaar 2001 ofzoiets. Kostte me ¤700 . | |
Quickie_Brat | vrijdag 2 maart 2018 @ 23:11 |
Toen ik de auto kocht zat er al een sterretje in. Ik dacht dat loopt wel los. Maar ja zal ook wel door die kou van de afgelopen tijd verder gescheurd zijn. Ik zal eens kijken of ik een tweedehands voorruit op de kop kan tikken. | |
#ANONIEM | vrijdag 2 maart 2018 @ 23:57 |
Lekker laten zitten dan, en 2e hands moet je niet aan beginnen, zon ruit zit gelijmd en dat krijg je er nooit meer mooi in. In elk geval niet voor de kosten die je er mee wil besparen. | |
Sounddragon | zaterdag 3 maart 2018 @ 02:33 |
2e hands is kut als het een gelijmde ruit is, niet doen. | |
Hyperdude | zaterdag 3 maart 2018 @ 08:10 |
Jarenlang rondgereden met dikke scheur. Geen APK-afkeur en geen vergoeding verzekering, dan lekker zo laten bij een oudere auto. | |
blomke | zaterdag 3 maart 2018 @ 17:21 |
Had ook een barst in de ruit (vanuit een sterretje steenslag 2 cm vanaf de rubberrand) die parallel liep. Geen APK afkeur, maar toch laten vervangen en best blij daarmee omdat er nog meer vlekken in de ruit zaten. | |
LoveAtFirstDrive | zaterdag 3 maart 2018 @ 17:27 |
Bij m'n bus zat er ook een in. Heb er denk ik 200.000km mee gereden. Hij groeide wel langzaam en uiteindelijk toch een nieuw ruit er in. Maar viel me mee hoe snel dat groeide. | |
PluggieOD | zaterdag 3 maart 2018 @ 17:28 |
Alssie in gezichtsveld zit is APK afkeur. Anders niet. | |
Hyperdude | zaterdag 3 maart 2018 @ 17:39 |
Da zei ik al. | |
Quickie_Brat | zaterdag 3 maart 2018 @ 17:41 |
Deze scheur zit niet in het gezichtsveld. Hij is pas apk gekeurd. Niks geen vermelding ook. Als zo,n barst doorzet gaat dat dan geleidelijk? Of breekt straks ineens mijn voorruit eruit ? | |
#ANONIEM | zaterdag 3 maart 2018 @ 18:08 |
Nee, dat is onmogelijk. | |
Pizza_Boom | dinsdag 6 maart 2018 @ 00:20 |
Het kan verkeren... Ik heb auto's gereden waar je rustig enkele jaren met een barst reed voordat deze echt ging scheuren. Van de zomer echter liep ik rond Karlsruhe een sterretje op (dankjewel, kutbusje dat over een wegens werkzaamheden met pylonen afgesloten rijstrook een zooitje file inhaalde en daarbij een steentje weg schoot. Ik zag hem vliegen en kon helemaal niets meer) en toen ik de grens tussen Zwitserland en Italië passeerde was ie al van rechtsonder naar linksboven doorgescheurd. | |
Blik | dinsdag 6 maart 2018 @ 11:58 |
Bij mijn ruit heb ik een tijdje met een putje rondgereden, en opeens op de snelweg kwam er een scheur in van 20 cm. Denk nog geen 1000 km verder, dus het kan idd verkeren | |
Sounddragon | dinsdag 6 maart 2018 @ 13:31 |
Of- en wanneer hij door gaat scheuren ligt een beetje aan de auto.. Bij de meeste auto's is de vooruit een belangrijk deel verantwoordelijk voor de stijfheid van de carrosserie, en dus komen er best veel krachten op in bijvoorbeeld bochten of bij oneffenheden in de weg en drempels.. Bij een wat slappere carroserie zal hij dus eerder verder scheuren als bij een stijvere. Sowieso is het gelaagd glas, er zit een plastic laag tussen, dus echt gek wordt het niet. Hij kan wel dwars over de ruit scheuren, maar dat is worst case, en daar blijft het dan ook ws. wel bij. | |
LoveAtFirstDrive | dinsdag 6 maart 2018 @ 14:31 |
Ah ok, kan dus wel degelijk snel gaan. Stom, want bij een bus dus gehad dat het tijdens een ritje Napels ook gebeurde, wat ik eerder beschreef. Was wel een barst maar tijdens die rit groeide hij van boven naar beneden, tot aan de randen. Gelukkig gebeurde er niks, behalve dat er dus water naar binnen kwam. | |
Sounddragon | dinsdag 6 maart 2018 @ 14:54 |
Jij hebt ook een lange en hoge carrosserie onder je kont, dus de kant dat daar aardig wat 'leven' in zit is een stuk groter als bij een gewone luxewagen-sedan.. torsiestijfheid krijg je door dwars- en diagonaal verbindingen, en je voorruit doet dat allebei. Pak maar eens een huiftrailer, doe de laaddeuren open en rijd diagonaal over een drempeltje.. kan je lagge Ik kan me herinneren dat er een automodel is/was, waar je bij het vervangen van de voorruit bokjes onder de auto moest zetten, omdat anders de nieuwe ruit niet paste.. maar vraag me effe niet welke. | |
LoveAtFirstDrive | dinsdag 6 maart 2018 @ 15:31 |
Klopt, maar dat verhaal over 200k met een nauwelijks groeiende barst is ook een bus (mijn huidige Sprinter). Die andere was een Citroën Jumper en die voelde je inderdaad flink bewegen, niet zo stijf dus. Maar het verschilt dus gewoon per situatie. Die huifjes stellen inderdaad niks voor 😂 |