abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 2 maart 2018 @ 20:31:50 #1
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_177559153
Onlangs ben ik verhuisd naar een recentelijk gerenoveerde woning, en er hangen op veel plaatsen in het huis nog losse fittingen met een eenvoudig peertje aan de draden uit het plafond.

Ik ben deze op verschillende plaatsen nu aan het vervangen door wat simpele armaturen, maar ik kwam er achter dat in de slaapkamers een wat ongebruikelijke situatie is voor wat betreft de draden: de huidige fittingen zijn namelijk op twee nuldraden en een schakeldraad aangesloten:



De aarde-draden en twee vermoedelijk oude fase-draden steken beiden in zo'n Wago doosje.

In het nieuwe armatuur kan maar één nuldraad aangesloten worden - dus ik neem aan dat ik er eentje zal moeten aansluiten en de ander ook netjes in zo'n doosje of kroonsteentje zal moeten steken. En dan één van die aardedraden uit het andere doosje moet frutselen om op de nieuwe lamp aan te sluiten.

Hoe kom ik er het eenvoudigste achter welke nuldraad ik moet hebben, en is het nog relevant welke aarde-draad ik neem?

Helaas komen ze ook voor zover ik in het plafond kan zien, niet uit dezelfde buis als de bruine en rode fasedraden, en ook niet uit dezelfde als de schakeldraad, dus daar kan ik het ook niet echt aan zien.

Alvast dank voor advies!
pi_177559745
Gaat die 2de blauwe niet naar een stopcontact of andere kamer ofzo?
  vrijdag 2 maart 2018 @ 20:58:53 #3
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_177559968
Ik heb geen flauw idee waar die heen gaat. Er zijn uiteraard stopcontacten aanwezig en ook andere kamers, maar het zijn in alle gevallen gewoon zelfstandige lichtpunten met één schakelaar.

Zojuist zie ik ook dat er één lichtpunt in de living ook nog een fitting is met twee aangesloten nuldraden - alle andere lichtpunten beneden zijn gewoon een geval fase/nul/aarde. Geen idee waarom; alle lichtpunten in de living hebben twee schakelaars.
pi_177560975
Lasdopje waar beide blauwe draden in gaan, + een blauw draadje naar de lamp.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_177568960
Ik zou er één kiezen en de andere afdoppen - mocht er dan iets anders niet meer werken (stopcontact verderop ofzo), dan overwegen ze te verbinden in een lasdop en vandaaruit een enkel draadje naar de lamp te doen.

Hoe groot zou de kans zijn dat je nullen 2 verschillende groepen te pakken hebt? Die moet je niet willen verbinden, lijkt me.

Je zou, als het een huurhuis is, ook de verhuurder kunnen porren, lijkt me. Zeker als dit het resultaat van een renovatie is.
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
pi_177570096
Is dit niet voor een hotelschakeling bij het bed of zo?
pi_177570553
Even op beide een lasdop of kroonsteentje. Lamp aan sluiten op de schakeldraad en op een klein stukje blauwe draad. Dan even testen door dat kleine stukje draad in de lasdop te steken.

Welke werkt met schakelaar in één van beide standen zal één stand en één draad werken. Die aansluiten en voorlopig de andere blauwe rustig in een lasdop laten zitten. Tot het moment dat er een WCD of lamp niet werkt weet je waar mogelijk de blauwe draad onderbroeken is.
Jeroentje.
pi_177598183
Als ik de kleuren zo zie is het mogelijk een gevaarlijk zootje. Oude en nieuwe kleuren door elkaar maar dan verkeerd. Rood is een nuldraad in de oude kleuren, dus hoort nooit samen met bruin in de klem. Als er een wisselschakeling is, dan hebben ze daar misschien ook iets creatiefs en potentieel gevaarlijke verzonnen. Ik zou even goed uitzoeken wat wat is, en zoveel mogelijk corrigeren.
  zondag 4 maart 2018 @ 17:05:44 #9
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_177604304
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 21:29 schreef Resistor het volgende:
Lasdopje waar beide blauwe draden in gaan, + een blauw draadje naar de lamp.
Dit is het uiteindelijk geworden, dank voor de tip, had er zelf niet aan gedacht.

Ook even met de lokale bouwmarkt overlegd, en inderdaad beide nuldraden in een lasklemmetje gezet met een nieuw stukje draad naar de lamp. Dezelfde oplossing voor de aardedraden. De lamp hangt en werkt netjes.

quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 12:31 schreef tux87 het volgende:
Als ik de kleuren zo zie is het mogelijk een gevaarlijk zootje. Oude en nieuwe kleuren door elkaar maar dan verkeerd. Rood is een nuldraad in de oude kleuren, dus hoort nooit samen met bruin in de klem.
Het is België, dus zowel rood als bruin kunnen fase-draden zijn.

De renovatie is verder vrij grondig en professioneel uitgevoerd, alleen is er op dit punt inderdaad zo te zien wat oude elektradraad niet verwijderd (of niet zo ver weggemoffeld) als op andere punten. Weet alleen inderdaad niet precies waarom er op een aantal punten twee nuldraden zijn en op andere punten niet - alle draden zien er vrij nieuw uit, dus er is vast bewust voor gekozen.
pi_177606709
kosten besparing denk ik :P zo`n lasdopje kost ook wel weer een paar hele centen :D :+
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')