Veel minder auto's en nog veel minder diesels vroeger. Dat had je zelf ook wel kunnen verzinnen, toch? In de jaren '60 waren er een half miljoen auto's in Nederland, nu 8 miljoen. En iedereen die toen op diesel reed werd wel een beetje als de dorpsgek gezien. Nu ik er over nadenk is dat misschien niet eens anders nu.quote:Op zondag 4 maart 2018 11:43 schreef halfway het volgende:
..]
Dan zouden er nu dus massa's mensen in de steden van 40+ longemfyseem moeten hebben omdat de auto in het verleden veel smeriger was dan nu
Als ik het me goed herinner zou het tot eind 2017 zijn of 50.000 auto's. Maar net wat eerst was.quote:Op zondag 4 maart 2018 17:12 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het bericht van de Tagesschau is zeer recent dus ik neem aan dat het gratis parkeren en tolvrij rijden nog steeds van kracht is voor elektrische autos.
De noren hebben over 2017 een meevaller gehad van meer dan 100 miljard euro dus voorlopig is er ruim voldoende geld om de transitie naar elektromobileit te subsidieren.quote:Op zondag 4 maart 2018 17:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als ik het me goed herinner zou het tot eind 2017 zijn of 50.000 auto's. Maar net wat eerst was.
Edit: Voor zover ik nu kan vinden hebben ze het verlengd tot 2020.
De voordelen voor zware auto's willen ze wel aan banden leggen.
https://nl.express.live/2017/10/16/noorwegen-elektrische-wagens/
quote:Positief jaar voor staatsinvesteringsfonds Noorwegen
Het Noorse staatsinvesteringsfonds heeft in 2017 een flink hoger rendement op zijn investeringen geboekt, met name dankzij de opmars op de wereldwijde aandelenmarkten.
Het rendement bedroeg 13,7 procent, wat neerkomt op omgerekend 103 miljard euro.
Probleem met stekker auto's is dat het elektriciteitsnet zwaar overbelast wordt. Het net kan het nu maar amper bijwerken. Van uitval is nog geen spraken, maar een tekort is er wel. Dit is zeker in Duitsland al goed te merken aan de wekkers en magnetron klokken die achter gaan lopen. De 50Hz wordt al een paar weken niet meer gehaald.quote:Op zondag 4 maart 2018 16:52 schreef Digi2 het volgende:
Door tol te heffen op brandstof-autos die in de stad rijden en elektrische autos gratis laad en parkeergelegenheid te bieden is Oslo erin geslaagd de belasting met NOx drastisch terug te dringen. De duitse automobiel industrie probeert ondertussen zo lang mogelijk de brandstofauto uit te melken omdat de marges daarop groter zijn dan die van elektrische autos.
[..]
Een bron zou fijn zijn. Maar goed, laten we aannemen dat het zo is, het is op te lossen.quote:Op zondag 4 maart 2018 18:09 schreef z80 het volgende:
[..]
Probleem met stekker auto's is dat het elektriciteitsnet zwaar overbelast wordt. Het net kan het nu maar amper bijwerken. Van uitval is nog geen spraken, maar een tekort is er wel. Dit is zeker in Duitsland al goed te merken aan de wekkers en magnetron klokken die achter gaan lopen. De 50Hz wordt al een paar weken niet meer gehaald.
Duitsland heeft te maken met enorme fluctuaties, ze hebben soms ook een overschot aan stroom dat zelfs bijna gratis wordt aangeboden, de zogenaamde schrootstroom. Dit komt doordat een groot deel van de stroomopwekking plaatsvind dmv zonnecellen en windmolens. Hier staat onvoldoende buffercapaciteit tegenover.quote:Op zondag 4 maart 2018 18:09 schreef z80 het volgende:
[..]
Probleem met stekker auto's is dat het elektriciteitsnet zwaar overbelast wordt. Het net kan het nu maar amper bijwerken. Van uitval is nog geen spraken, maar een tekort is er wel. Dit is zeker in Duitsland al goed te merken aan de wekkers en magnetron klokken die achter gaan lopen. De 50Hz wordt al een paar weken niet meer gehaald.
quote:Münchner Seminar, 18.12.2017 Prof. Dr. Dr. h.c. mult. Hans-Werner Sinn, Präsident des ifo Instituts a.D. Deutschland will die Energiewende bewerkstelligen, indem es gleichzeitig aus der Atomkraft und der Kohle aussteigen will. Beides soll durch wetterabhängige Stromquellen ersetzt werden. Im Vortrag wird die Frage erörtert, welche Marktanteile des wetterabhängigen Stroms unter Beibehaltung verschiedener Strategien zur Pufferung des Stroms möglich sind, ohne überschüssigen Strom zu verklappen. Ein besonderes Augenmerk gilt der Möglichkeit, internationale Verbundnetze zu bilden und in Norwegen und anderswo Speicherkraftwerke zu errichten, um den wetterabhängigen Strom zu glätten.
Terug leveren? Hoe zie je dat voor je?quote:Op zondag 4 maart 2018 18:27 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Een bron zou fijn zijn. Maar goed, laten we aannemen dat het zo is, het is op te lossen.
Het duurt altijd even voor de politiek wakker wordt en vervolgens gaat investeren in oplossingen.
Elektrische auto's zijn ook een deel van de oplossing, ze kunnen een grid stabiliseren door een deel terug te leveren als de vraag hoog is en laden kan als de vraag laag is ('s nachts).
Ik ben geen zwartkijker, problemen zijn er om te erkennen en aan te pakken.
Vehicle to Grid, smart charging en bi-directioneel laden. Wordt al aan gewerkt om daar een standaard in te krijgen.quote:
Dat was mij bekend.quote:Op zondag 4 maart 2018 18:43 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Vehicle to Grid, smart charging en bi-directioneel laden. Wordt al aan gewerkt om daar een standaard in te krijgen.
Hoe meer elektrische auto's, hoe stabieler het netwerk wordt.
Ten eerste kan je ze slim laden, ofwel: niet allemaal tegelijk.
Dit doet mij wel wat vreemd aan. Met pijn en moeite is je accu opgeladen en dan wordt hij gebruikt om het netwerk te balanceren... Dat kost je dus energie uit je accu, als je dan een keer vroeger vertrekt kan het zijn dat je een deel van je lading mist. En krijg je ook geld teruggestort als je teruglevert of dat dan weer niet?quote:Ten tweede kan je ze als terugleverbuffer inzetten als er een piek of dal is.
Nee, ze trekken dan niet de hele accu leeg maar kunnen het als een grote "condensator" voor het stroomnetwerk gebruiken.
En dat probleem zal eerste opgelost moeten worden voordat we massaal aan de stekkerauto kunnen.quote:Op zondag 4 maart 2018 18:28 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Duitsland heeft te maken met enorme fluctuaties, ze hebben soms ook een overschot aan stroom dat zelfs bijna gratis wordt aangeboden, de zogenaamde schrootstroom. Dit komt doordat een groot deel van de stroomopwekking plaatsvind dmv zonnecellen en windmolens. Hier staat onvoldoende buffercapaciteit tegenover.
[..]
Jawel hoor, elektrisch is maar 4% bijtelling. Ik woon verder niet in de stad dus het zal mijn tijd wel durenquote:Op zondag 4 maart 2018 17:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
Alleen is dat zwaar gesubsidieerde feestje met ingang van 2018 afgelopen en nu hebben de electro rijders ook geen voordeel meer dus ik ben erg benieuwd hoe dit zich nu gaat ontwikkelen.
Maar in de tussentijd kunnen we allemaal gewoon op benzine rijden ipv diesel. Scheelt al weer een boel fijnstof en stikstofoxiden.quote:Op zondag 4 maart 2018 18:58 schreef z80 het volgende:
[..]
En dat probleem zal eerste opgelost moeten worden voordat we massaal aan de stekkerauto kunnen.
Een mogelijke oplossing is zoiets als de Tesla Powerwall. Op dit moment zijn de kosten van buffercapaciteit echter behoorlijk hoog. De vraag naar buffercapaciteit neemt sterk toe evenals onderzoek naar goedkopere mogelijkheden.quote:Op zondag 4 maart 2018 18:58 schreef z80 het volgende:
[..]
En dat probleem zal eerste opgelost moeten worden voordat we massaal aan de stekkerauto kunnen.
Nee, juist niet, hoe meer mensen overstappen en hoe meer problemen er ontstaan, hoe sneller de investeringen gedaan worden die nodig zijn voor vernieuwing, uitbreiding en slimmer maken van de powergrids.quote:Op zondag 4 maart 2018 18:58 schreef z80 het volgende:
[..]
En dat probleem zal eerste opgelost moeten worden voordat we massaal aan de stekkerauto kunnen.
Sorry maar als het grid onderuit gaat heeft er niemand wat aan. En als de stekkerauto als dader kan worden aangewezen dan is dit direct het einde van dit type auto in heel Europa.quote:Op zondag 4 maart 2018 19:09 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Nee, juist niet, hoe meer mensen overstappen en hoe meer problemen er ontstaan, hoe sneller de investeringen gedaan worden die nodig zijn voor vernieuwing, uitbreiding en slimmer maken van de powergrids.
Stikstofoxiden ja. Fijnstof nee. De benzine auto stoot meer fijnstof uit.quote:Op zondag 4 maart 2018 19:03 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Maar in de tussentijd kunnen we allemaal gewoon op benzine rijden ipv diesel. Scheelt al weer een boel fijnstof en stikstofoxiden.
Moet je niet in een stadcentrum gaan wonen. Serieus, waarom zou je?quote:Op zaterdag 3 maart 2018 19:22 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Jij begrijpt niet waar het over gaat, blijkbaar. We hebben het over stikstofoxiden, we hebben het over lokale vervuiling. Het gaat niet over CO2, global warming, ozonlaag etc etc. Het gaat er over of jouw kind, dat in een grote stad opgroeit, wel of niet een vergrote kans heeft om bv longemfyseem op te lopen. Geen symboolpolitiek. Ook al ben je het er niet mee eens.
Je denkt vooral in problemen, niet in oplossingen.quote:Op zondag 4 maart 2018 19:50 schreef z80 het volgende:
[..]
Sorry maar als het grid onderuit gaat heeft er niemand wat aan. En als de stekkerauto als dader kan worden aangewezen dan is dit direct het einde van dit type auto in heel Europa.
En er lopen meerdere onderzoeken om het overtollig vermogen te kunnen opslaan en weer aan het grid terug leveren. Echter dit loopt ook weer tegen allerlei regels en beperkingen aan. Zowel hier in Duitsland als in de EU.
Is niet nodig. De fabrikanten hebben de verbrandingstemperaturen bij benzinemotoren laten oplopen om de CO2 uitstoot te verminderen. Want dat is waar ze door de overheid op worden afgerekend. Negatief effect is meer fijnstof. Dat is terug te draaien. En dat gaat ook gebeuren als de overheid regels voor fijnstofuitstoot aanscherpt.quote:Op zondag 4 maart 2018 19:51 schreef z80 het volgende:
Stikstofoxiden ja. Fijnstof nee. De benzine auto stoot meer fijnstof uit.
Duitsland is deel van het UCTE grid, dat zo'n 400 miljoen gebruikers in 27 landen verbindt. Heel dat net is normaal gezien phaselocked, maw overal dezelfde fase en frequentie. Dagelijks wordt de afwijking berekend, en indien nodig een correctie toegepast.quote:Op zondag 4 maart 2018 18:09 schreef z80 het volgende:
[..]
Probleem met stekker auto's is dat het elektriciteitsnet zwaar overbelast wordt. Het net kan het nu maar amper bijwerken. Van uitval is nog geen spraken, maar een tekort is er wel. Dit is zeker in Duitsland al goed te merken aan de wekkers en magnetron klokken die achter gaan lopen. De 50Hz wordt al een paar weken niet meer gehaald.
Negeer de vorige post, staat vandaag in de krant, de klokken in Europa lopen 5 minuten achter...quote:Op zondag 4 maart 2018 18:09 schreef z80 het volgende:
[..]
Probleem met stekker auto's is dat het elektriciteitsnet zwaar overbelast wordt. Het net kan het nu maar amper bijwerken. Van uitval is nog geen spraken, maar een tekort is er wel. Dit is zeker in Duitsland al goed te merken aan de wekkers en magnetron klokken die achter gaan lopen. De 50Hz wordt al een paar weken niet meer gehaald.
Bron: De Standaardquote:Klok vertraagt door één panne in Zuidoost-Europa
Een panne op het elektriciteitsnet ergens in Zuidoost-Europa heeft ertoe geleid dat alle digitale klokken – wekkers, de klok op uw oven en microgolf – vijf minuten trager zijn gaan lopen.
U dacht misschien dat u gek geworden was de voorbije weken. Uw wekker liep zoals altijd om 7 uur af, en toch was het radionieuws al voorbij. Of u keek op het klokje in de keuken om de kinderen van school te gaan halen, maar stond vijf minuten te laat aan de poort. Troost u: de tijd is in heel Europa op hol geslagen. En vandaag maken ze het weer goed.
‘Ze’, dat zijn de Europese beheerders van het elektriciteitsnetwerk. ‘Het is door problemen in dat netwerk ergens in Zuidoost-Europa dat de problemen met de klok zijn ontstaan’, zegt de Belgische Claire Camus van ENTSO-E, de koepelorganisatie van Europese netbeheerders. ‘Dat heeft de frequentie op het net doen verlagen.’
Omdat één netbeheerder in Zuidoost-Europa dus met problemen te kampen had. ‘Het netwerk is Europees’, zegt Camus. ‘Problemen in één land betekenen problemen op het hele net.’
U denkt misschien: maar mijn smartphone liep perfect. ‘De klok daarvan werkt niet op het elektriciteitsnet, maar via software’, zegt Camus. ‘En uw polshorloge werkt met een kwartskristal dat voor stabiele trillingen zorgt. Die trekken zich dus niets aan van elektrische impulsen.’
Vanaf vandaag zou het probleem verholpen moeten zijn. ‘De netbeheerders gaan de frequentie wat verhogen, waardoor de klokken vijf minuten vooruitspringen’, zegt Camus. ‘Dan is alles weer bij het oude.’ Wie dus al proactief zijn klok wat vooruit had gezet, zal die moeten terugdraaien.
En de Zuidoost-Europese netbeheerder die alle onheil heeft veroorzaakt? ‘Als we er vandaag niet in slagen het probleem op te lossen, kunnen er sancties worden opgelegd’, zegt Camus. ‘Tot nu toe lijkt het er echter op dat dat niet nodig zal zijn. Maar problemen met de klok zoals nu zijn alleszins zeer uitzonderlijk.’
Verrek, ik merkte een week geleden ofzo ook dat m'n 50hz-klok niet meer goed liep. Vond dat al gek want normaal gebeurt dat nooit. Dus dit zit daarachter!quote:Op maandag 5 maart 2018 13:22 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Negeer de vorige post, staat vandaag in de krant, de klokken in Europa lopen 5 minuten achter...
[..]
Bron: De Standaard
Alle klokken lijkt me een lichte overdrijving, maar blijkbaar zijn er toch meer op 50Hz dan ik dacht. Had misschien de enige niet-radiogestuurde klok in huis moeten checken voor ik reageerde, die loopt inderdaad 5 minuten achter...
Nu wil ik wel weten welke chip ie gebruikt, waar is m'n schroevendraaier...
Opmerkelijk wel dat het zo lang heeft geduurd. Neem aan dat die netwerkbeheerder geen andere frequentie kon instellen, dan kon ook geen correctie uitgevoerd worden.quote:Op maandag 5 maart 2018 13:25 schreef Igen het volgende:
[..]
Verrek, ik merkte een week geleden ofzo ook dat m'n 50hz-klok niet meer goed liep. Vond dat al gek want normaal gebeurt dat nooit. Dus dit zit daarachter!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |