abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 2 maart 2018 @ 17:38:04 #1
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177554369
Duitse steden mogen rijverbod voor dieselauto’s instellen

Constitutioneel Hof:
De hoogste bestuursrechter in Duitsland geeft steden waar de uitstoot erg hoog is de mogelijkheid diesels te weren. Zo’n verbod is daarmee niet direct van kracht, maar maatregelen zijn waarschijnlijk.

Protest van Greenpeace tegen dieselauto’s, vorige week in Stuttgart. Voor 60 procent van de stikstofoxiden in de lucht zijn dieselmotoren verantwoordelijk. Foto Sebastian Gollnow/AFP

Om de luchtkwaliteit te verbeteren mogen Duitse steden het rijden met vervuilende dieselauto’s in delen van hun gemeente verbieden, ook al bestaat daar geen landelijke regeling voor. Dat heeft de hoogste Duitse bestuursrechter in Leipzig dinsdag bepaald, in een vonnis waar in Duitsland gespannen naar was uitgekeken. De Duitse politiek heeft steeds geprobeerd dieselverboden te vermijden.

Het vonnis betekent niet dat er in Duitse steden nu meteen rijverboden voor personenauto’s op diesel van kracht worden. Maar dat die er komen, wordt nu wel waarschijnlijker. Het stadsbestuur van Hamburg wil binnen enkele weken al in twee straten een verbod voor dieselauto’s instellen.

De rechter heeft bepaald dat rijverboden stapsgewijs ingevoerd moeten worden en dat er uitzonderingen mogelijk moeten zijn voor bijvoorbeeld handwerkslieden. Ook moet de proportionaliteit van de maatregel in de gaten worden gehouden, aldus de rechter, die daarmee liet zien dat een verbod een te zware maatregel is wanneer ergens slechts sprake is van een kleine of incidentele overschrijding van de maximale uitstoot van schadelijke gassen.

Van de 15 miljoen personenauto’s in Duitsland die op diesel rijden, kunnen er meer dan 10 miljoen door rijverboden worden getroffen. Alleen auto’s die voldoen aan de strengste norm voor uitlaatgassen (Euro-6) zijn uitgezonderd.

De leider van de liberale partij FDP, Christian Lindner, noemde de uitspraak van de rechter „een slag tegen vrijheid en eigendom” en „een koude onteigening” van bezitters van dieselauto’s, die straks beperkt kunnen worden in het gebruik van hun voertuig. Maar volgens bondskanselier Merkel gaat het slechts om enkele steden, waar bovendien nog gesproken wordt over verschillende andere maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren.

De zaak was aanhangig gemaakt door de milieu-organisatie Deutsche Umwelthilfe (DUH). Die eiste dat Stuttgart en Düsseldorf, waar de uitstoot van schadelijke stikstofoxiden duidelijk hoger is dan de Europese grenswaarden, rijverboden voor dieselvoertuigen instellen.
Druk op de auto-industrie

Lagere rechters hadden de DUH eerder al gelijk gegeven, met het argument dat bescherming van de gezondheid van burgers boven de belangen gaat van de gebruikers van dieselauto’s. De deelstaten Baden-Württemberg en Noordrijn-Westfalen gingen daartegen in beroep. Dat beroep is nu verworpen.

Het toestaan van rijverboden in Stuttgart en Düsseldorf heeft grote gevolgen voor de rest van Duitsland, te beginnen met de ongeveer zeventig andere steden waar de al sinds 2010 geldende Europese grenswaarden ook overschreden worden. Tegen zestien van deze steden, waaronder München, Aken en Berlijn, lopen al juridische procedures.

Door een verbod zal de druk op de auto-industrie toenemen om dieselauto’s van betere luchtreinigingsinstallaties te voorzien – een operatie die kostbaar is en volgens de industrie complex. De vraag is wie voor de kosten moet opdraaien: de autoconcerns, de staat of de individuele dieselrijder.

Volgens de voorzitter van de DUH, Jürgen Resch, kan het installeren van betere katalysatoren voor zo’n 1.500 euro per auto worden gedaan. De ADAC, de Duitse tegenhanger van de ANWB, houdt het op 1.400 tot 3.300 euro. Volgens Resch bevestigt het vonnis „het debacle” van het beleid van de regering, die jarenlang eenzijdig partij zou hebben gekozen voor de auto-industrie, in plaats van schonere motoren af te dwingen.

De auto-industrie stelt dat de uitstoot van stikstofoxiden afgelopen jaren door betere zuivering van uitlaatgassen al aanzienlijk is afgenomen. Dat ontkent DUH niet, maar zij wijst erop dat dit vooral te danken is aan de katalysatoren in benzinemotoren. Het ministerie van Milieu heeft berekend dat de uitstoot van stikstofoxiden is afgenomen van 2.900 kiloton in 1990 tot 1.190 in 2015, maar „dit betekent niet dat de gezondheid van de mensen niet meer aan gevaar is blootgesteld”.

De Duitse autoconcerns hebben zich steeds fel tegen rijverboden voor diesels gekeerd. Het regeerakkoord van het nieuwe kabinet dat in de steigers staat, stelt zulke verboden te willen voorkomen.
13.000 voortijdige sterfgevallen

Stikstofoxiden, met name stikstofdioxide, kunnen leiden tot problemen met de luchtwegen en de ogen en ook het risico op hartaanvallen vergroten. In Duitsland zouden hierdoor volgens de DUH jaarlijks bijna 13.000 voortijdige sterfgevallen veroorzaakt worden. Voor 60 procent van de stikstofoxiden in de lucht zijn dieselmotoren verantwoordelijk, en daarvan weer is 72,5 procent afkomstig van personenauto’s.

De Duitse regering staat onder groeiende druk uit Brussel om iets te doen aan de slechte luchtkwaliteit in steden. Tegen die achtergrond opperde Berlijn onlangs om in vijf steden het openbaar vervoer gratis te maken.

Veel gemeentes zien er tegenop om dieselverboden in te voeren, en te moeten toezien op naleving, zonder een landelijke regeling. Ook voor dieselrijders is dat een vervelend vooruitzicht. Niet alleen omdat ze dan per stad moeten weten of er een verbodszone geldt en zo ja, waar precies. Ook moeten ze vrezen dat de waarde van hun auto door rijverboden sterk afneemt. De rechter acht een financiële compensatie niet nodig.


https://www.nrc.nl/nieuws(...)s-instellen-a1593871

De meeste mensen weten het natuurlijk al lang, maar de lobby is sterk en de oogkleppen zitten stevig vast: diesel is een smerige brandstof. In de States wisten ze dat al wel en stelden ze strenge eisen in voor personenauto's. De autobranche in Europa heeft een tijdje geprobeerd om een ander beeld te schetsen (minder CO2-uitstoot), maar het is makkelijk meetbaar dat de lucht in Noord-West Europa, qua stikstofoxiden, niet heel schoon is. Met deze gerechtelijke uitspraak, lijkt er ruimte te zijn voor een verandering. Mooi.

[ Bericht 0% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 02-03-2018 17:53:55 ]
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_177554406
Linkse paupermaatregel.

Wat gaan ze trouwens doen met vrachtwagens? Of mogen die nog wel gewoon op diesel doorgaan?
  vrijdag 2 maart 2018 @ 17:52:01 #3
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177554589
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 17:41 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Linkse paupermaatregel.

Wat gaan ze trouwens doen met vrachtwagens? Of mogen die nog wel gewoon op diesel doorgaan?
Bij deze uitspraak wordt daar geen onderscheid in gemaakt: diesel is diesel.

Wat bedoel je trouwens met 'linkse paupermaatregel'? Dat het jou niet goed uitkomt? En zijn paupers niet per definitie rechts?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_177554623
In Nederland moeten ze dit sowieso gaan doen en gebeurt volgens mij ook al. (als ik het goed herinner)

Maar hier zitten we dan ook zo hutje mutje op elkaar, dat je gewoon niet teveel troep in de lucht wil hebben.
  Moderator vrijdag 2 maart 2018 @ 17:54:52 #5
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177554638
Lekker belangrijk, dan doet m'n werkgever me een benzine auto in plaats van een diesel. Oh nee wacht even, ik werk niet in Duitsland, en ik woon er ook niet.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_177554674
Wat een vieze naaierij, lekker in de toekomst in een opgevoerde kruimeldief rondcrossen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_177554727
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 17:56 schreef halfway het volgende:
Wat een vieze naaierij, lekker in de toekomst in een opgevoerde kruimeldief rondcrossen.
Hopelijk gaan ze zelfrijdende auto's verplichten in afzienbare tijd.
pi_177554753
Haha en de Amerikanen lachen zich dood.

Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  vrijdag 2 maart 2018 @ 18:01:34 #9
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177554763
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 17:54 schreef CoolGuy het volgende:
Lekker belangrijk, dan doet m'n werkgever me een benzine auto in plaats van een diesel. Oh nee wacht even, ik werk niet in Duitsland, en ik woon er ook niet.
In Nederland zijn er ook al gebieden waar diesels van voor een bepaald bouwjaar niet mogen komen.

Benzine is, qua stikstofoxiden, in ieder geval een stuk minder vervuilend.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  vrijdag 2 maart 2018 @ 18:02:15 #10
132605 kawotski
Il Dottore
pi_177554779
99% van de wereld lacht zich rot om de maatregelen hier. We zijn goed in zelfkastijding, het is bij het gênante af.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
  Moderator vrijdag 2 maart 2018 @ 18:06:05 #11
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177554849
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 18:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

In Nederland zijn er ook al gebieden waar diesels van voor een bepaald bouwjaar niet mogen komen.

Benzine is, qua stikstofoxiden, in ieder geval een stuk minder vervuilend.
Leuk, maar aangezien ik altijd nieuw rij heb ik daar geen last van.
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 2 maart 2018 @ 18:07:09 #12
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177554869
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 18:02 schreef kawotski het volgende:
99% van de wereld lacht zich rot om de maatregelen hier. We zijn goed in zelfkastijding, het is bij het gênante af.
Zelfkastijding? Ik zie het alleen maar als een goede maatregel. Ennuhm, hoe was het ook weer? O ja, verbeter de wereld, begin bij je zelf.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  vrijdag 2 maart 2018 @ 18:08:19 #13
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177554888
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 18:06 schreef CoolGuy het volgende:

Leuk, maar aangezien ik altijd nieuw rij heb ik daar geen last van.
Nu nog niet, nee. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_177554892
Ik denk niet dat ze bij Diesel stoppen zodra die weg zijn gaan ze verder met benzine auto's
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  Moderator vrijdag 2 maart 2018 @ 18:09:52 #15
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177554918
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 18:08 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Nu nog niet, nee. :)
Sowieso niet, want als diesel verboden wordt gaat m'n werkgever me gewoon een benzine auto geven. Hoe ga ik er dan last van hebben denk jij? :)
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 2 maart 2018 @ 18:10:04 #16
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177554921
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 18:08 schreef vipergts het volgende:
Ik denk niet dat ze bij Diesel stoppen zodra die weg zijn gaan ze verder met benzine auto's
Over een jaartje of 50 waarschijnlijk wel, ja. Maar dan rijden we hoogstwaarschijnlijk allemaal electrisch.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  vrijdag 2 maart 2018 @ 18:10:43 #17
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177554939
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 18:09 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Sowieso niet, want als diesel verboden wordt gaat m'n werkgever me gewoon een benzine auto geven. Hoe ga ik er dan last van hebben denk jij? :)
Waarom denk jij dat het mij boeit dat jij er last van hebt of niet?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_177554961
De gewone man zal hierdoor gepakt worden. De iets beter welgestelden rijden over 5 jaar al allemaal elektrisch.
  Moderator vrijdag 2 maart 2018 @ 18:12:52 #20
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177554974
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 18:10 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Waarom denk jij dat het mij boeit dat jij er last van hebt of niet?
Omdat je tegen me zegt 'nee, nu nog niet nee'. Dus dan is een logische vraag hoe ik daar uberhaupt last van ga krijgen, en aangezien jij schijnt te weten dat ik daar NU NOG geen last van heb, lijkt het mij daarin opgesloten te zitten dat ik er 'straks' WEL last van ga krijgen, dus dan kun je me vast ook vertellen op welke manier ik daar dan last van ga krijgen.

Als ik van 't weekend gewoon voor de lol een stukje ga rijden zal ik wat extra gas geven, gewoon omdat het kan. :')
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 2 maart 2018 @ 18:13:55 #21
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177554992
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 17:52 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Bij deze uitspraak wordt daar geen onderscheid in gemaakt: diesel is diesel.

Wat bedoel je trouwens met 'linkse paupermaatregel'? Dat het jou niet goed uitkomt? En zijn paupers niet per definitie rechts?
Dan hebben vrachtwagens een voordeel, het grootste gedeelte daarvan is al Euro 6.
And so is the past
pi_177555096
Als het met een redelijke termijn wordt ingesteld prima. Schone lucht in een stad is een groot goed ^O^
  vrijdag 2 maart 2018 @ 18:19:40 #23
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177555099
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 18:12 schreef CoolGuy het volgende:

Omdat je tegen me zegt 'nee, nu nog niet nee'. Dus dan is een logische vraag hoe ik daar uberhaupt last van ga krijgen, en aangezien jij schijnt te weten dat ik daar NU NOG geen last van heb, lijkt het mij daarin opgesloten te zitten dat ik er 'straks' WEL last van ga krijgen, dus dan kun je me vast ook vertellen op welke manier ik daar dan last van ga krijgen.
Heleboel aannames, geen daarvan correct.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  vrijdag 2 maart 2018 @ 18:24:53 #24
132605 kawotski
Il Dottore
pi_177555161
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 18:07 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Zelfkastijding? Ik zie het alleen maar als een goede maatregel. Ennuhm, hoe was het ook weer? O ja, verbeter de wereld, begin bij je zelf.
Zo werkt de wereld niet. Kijk gerust naar Amerika of het Midden-Oosten. Wij beperken ons hier zwaar in letterlijk alles en daar leven ze erop los alsof er geen morgen is. In basis ben ik het wel met je eens maar het is een beetje alsof je naar een geweldig feest gaat, iedereen drinkt bier en alleen jij moet water drinken omdat het bier over 300 jaar op kan zijn.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
  Moderator vrijdag 2 maart 2018 @ 18:26:30 #25
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177555188
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 18:19 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Heleboel aannames, geen daarvan correct.
Dat zou ik ook zeggen ja.
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 2 maart 2018 @ 18:28:04 #26
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177555223
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 18:24 schreef kawotski het volgende:

Zo werkt de wereld niet.
Joh! Waarom zou alles naar de klote gaan, denk je? :)

Anyway, als er nooit iemand begint, verandert er ook niets. In ieder geval niet voordat het echt te laat is.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_177555912
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 18:24 schreef kawotski het volgende:

[..]

Zo werkt de wereld niet. Kijk gerust naar Amerika of het Midden-Oosten. Wij beperken ons hier zwaar in letterlijk alles en daar leven ze erop los alsof er geen morgen is. In basis ben ik het wel met je eens maar het is een beetje alsof je naar een geweldig feest gaat, iedereen drinkt bier en alleen jij moet water drinken omdat het bier over 300 jaar op kan zijn.
Diesels worden in Duitsland verboden vanwege de uitstoot, niet vanwege het gebruik van fossiele brandstoffen. Luchtvervuiling is overigens een lokaal probleem.

Over het verbod zelf: goeie zaak, zouden we in Nederland ook moeten doen
  vrijdag 2 maart 2018 @ 19:04:15 #28
132605 kawotski
Il Dottore
pi_177556223
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 18:53 schreef grimselman het volgende:

[..]

Diesels worden in Duitsland verboden vanwege de uitstoot, niet vanwege het gebruik van fossiele brandstoffen. Luchtvervuiling is overigens een lokaal probleem.

Over het verbod zelf: goeie zaak, zouden we in Nederland ook moeten doen
Geloof me, geef het even tijd en in Nederland gaat het ook wel komen. Wat mij tegenstaat is dat we steeds meer richting een Single Point of Failure en 1 energiebron met daarbijbehorende prijsstijgingen toewerken. Maar of u wel even steeds meer wilt blijven consumeren en doet u dat niet dan verhogen we de BTW en accijnzen zodat u alsnog uw geld kwijt bent.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_177556254
Het begin van het einde van de diesel. Terecht.
  vrijdag 2 maart 2018 @ 19:08:42 #30
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_177556349
Diesels verbieden maar Diesel toestaan :?
pi_177556388
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 18:24 schreef kawotski het volgende:

[..]

Zo werkt de wereld niet. Kijk gerust naar Amerika of het Midden-Oosten. Wij beperken ons hier zwaar in letterlijk alles en daar leven ze erop los alsof er geen morgen is. In basis ben ik het wel met je eens maar het is een beetje alsof je naar een geweldig feest gaat, iedereen drinkt bier en alleen jij moet water drinken omdat het bier over 300 jaar op kan zijn.
In Amerika rijden ze ook niet op diesels omdat die de lucht te vies maken. Volkswagen heeft geprobeerd de Amerikanen aan de "schone diesel" te krijgen, maar zoals bekend bleek dat op gesjoemel gebaseerd.
pi_177556461
Gewoon kappen met die meuk, de steentijd is ook achter ons en dat was niet omdat er niet genoeg stenen waren....
pi_177556959
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 19:12 schreef wawowiewa het volgende:
Gewoon kappen met die meuk, de steentijd is ook achter ons en dat was niet omdat er niet genoeg stenen waren....
Gaat ook wel gebeuren. Volvo heeft al aangekondigd te stoppen met dieselmotoren, huidige generatie zingt het nog even uit maar ze gaan niet verder ontwikkelen. En nav deze uitspraak zullen de Duitse fabrikanten ook wel af gaan bouwen.
  vrijdag 2 maart 2018 @ 20:09:38 #34
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177558360
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 19:28 schreef tjoptjop het volgende:

Gaat ook wel gebeuren. Volvo heeft al aangekondigd te stoppen met dieselmotoren, huidige generatie zingt het nog even uit maar ze gaan niet verder ontwikkelen. En nav deze uitspraak zullen de Duitse fabrikanten ook wel af gaan bouwen.
Het is voor de fabrikanten wel iets risicovoller geworden, nu.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  vrijdag 2 maart 2018 @ 20:23:17 #35
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_177558834
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 18:02 schreef kawotski het volgende:
99% van de wereld lacht zich rot om de maatregelen hier. We zijn goed in zelfkastijding, het is bij het gênante af.
In tegenstelling tot CO2 is dit een maatregel die direct effect heeft op de lokale leefomgeving, hoe is dat zelfkastijding?
pi_177558979
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 18:12 schreef Confetti het volgende:
De gewone man zal hierdoor gepakt worden. De iets beter welgestelden rijden over 5 jaar al allemaal elektrisch.
Helaas je moet wat over hebben voor schone lucht, zelfs een aap heeft beschikking tot schone lucht. De mensheid moet zich schamen dat ze dat niet rond hebben. Levensbehoefte nr1 dacht ik zo.
pi_177559023
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 20:23 schreef Nobu het volgende:

[..]

In tegenstelling tot CO2 is dit een maatregel die direct effect heeft op de lokale leefomgeving, hoe is dat zelfkastijding?
idd, loop door een grote stad in een derde wereldland en dan ga je al die milieueisen in westerse landen echt wel waarderen :X
pi_177560338
Dus het wordt daar net zoals in Nederland. Triest. Linkse milieu terreur. Ondertussen mag je in Nederland in een aantal steden al niet meer rijden met een oudere diesel, maar je mag nog wel gewoon hetzelfde betalen aan wegenbelasting, terwijl je minder kilometer weg ter beschikking hebt.

Om misselijk van te worden die milieu debielen.
pi_177561501
In Amerika kost een liter benzine nu ¤0,60 voor die prijs wil ik ook wel een Ford USA die 1:6 loopt
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_177568526
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 21:11 schreef Carlos93 het volgende:
Dus het wordt daar net zoals in Nederland. Triest. Linkse milieu terreur. Ondertussen mag je in Nederland in een aantal steden al niet meer rijden met een oudere diesel, maar je mag nog wel gewoon hetzelfde betalen aan wegenbelasting, terwijl je minder kilometer weg ter beschikking hebt.

Om misselijk van te worden die milieu debielen.
Wie zelfmoord wil plegen door de lucht vuil te maken, hoeft niet iedereen mee te nemen. Maar dat doen die achterlijke automobilisten liever niet. Willen met alle geweld hun zonen en dochters meenemen in de vroege dood. Als ze het leven beu zijn, zouden die achterlijke automobilisten toch ook gewoon de pil van Drion kunnen nemen?
pi_177568654
De groep mensen die een diesel hebben zouden de fabrikanten moeten aanklagen vanwege valse voorlichting, je bent tenslotte gedupeerd in het kopen van een auto waar je niks aan hebt!

Zij hebben toch zitten sjoemelen.
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_177568723
Luchtverontreiniging Europa.

Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_177568762
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 08:28 schreef cempexo het volgende:
Luchtverontreiniging Europa.

[ afbeelding ]
Klopt toch niet man :P
pi_177568776
Zoek es een plaatje waar china en india op te zien zijn...
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_177568811
Wat ik mij eigenlijk afvraag waarom de belasting op LPG dan zo hoog is.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_177568827
En voor de linkse sandalen hier, wij hebben niet allemaal een baantje bij de kringloop waar wij met de derdehands fiets heen kunnen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_177568867
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 08:39 schreef halfway het volgende:
Wat ik mij eigenlijk afvraag waarom de belasting op LPG dan zo hoog is.
Anders wordt dat te populair en heeft een NL een problematisch gat in de accijns inkomsten.
pi_177568878
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 08:44 schreef jpjedi het volgende:

[..]

Anders wordt dat te populair en heeft een NL een problematisch gat in de accijns inkomsten.
En met electrisch niet?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_177568897
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 08:41 schreef halfway het volgende:
En voor de linkse sandalen hier, wij hebben niet allemaal een baantje bij de kringloop waar wij met de derdehands fiets heen kunnen.
Dus dat geeft jou het recht om de mooie zonen en dochters lastig te vallen met vieze lucht en herrie?
pi_177568926
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 20:23 schreef Nobu het volgende:

[..]

In tegenstelling tot CO2 is dit een maatregel die direct effect heeft op de lokale leefomgeving, hoe is dat zelfkastijding?
Omdat het symboolpolitiek is, schaf dan de diesel compleet af en alle andere auto's als je vindt dat ze vervuilen. Dit is gewoon een manier om je uiteindelijk meer te laten betalen en je te bewegen naar een andere auto.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_177568972
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 08:45 schreef halfway het volgende:

[..]

En met electrisch niet?
Dat was toen, elektrisch is nu. Men gaat nu niet alsnog lpg aantrekkelijk maken terwijl elektrisch voor de deur staat.
  zaterdag 3 maart 2018 @ 08:55:13 #52
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_177568975
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 18:12 schreef Confetti het volgende:
De gewone man zal hierdoor gepakt worden. De iets beter welgestelden rijden over 5 jaar al allemaal elektrisch.
Dat zijn toch ook de mensen waar een auto in beginsel voor bedoeld was? Minder paupers op de weg scheelt ook in files.

Ik zie het probleem nier.
Tot nooit .......
  zaterdag 3 maart 2018 @ 08:59:29 #53
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177569035
Gaat wat worden als je goederen naar Duitse steden moet vervoeren. Alle Europese expeditiebedrijven moeten van hun diesels af of op een andere manier ritten plannen.

Verkeer dat door Duitsland moet, zeg Nederland-Polen, zal van bepaalde omleidingen geen gebruik kunnen maken als ze daarvoor door een stad moeten.

En het is al zo'n onoverzichtelijke teringzooi van milieuzones en vignetten in Europa. Zorg er eerst maar voor dat daar een lijn in komt.
pi_177573081
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 08:21 schreef ietjefietje het volgende:
De groep mensen die een diesel hebben zouden de fabrikanten moeten aanklagen vanwege valse voorlichting, je bent tenslotte gedupeerd in het kopen van een auto waar je niks aan hebt!

Zij hebben toch zitten sjoemelen.
Het gaat erom of het lekker rijd, de meeste auto kopers kijken puur naar hun bankrekening en of het lekker rijd, als dat voor beide positief is maakt de vervuiling van een auto ineens niet meer zoveel uit voor de meeste mensen.


quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 08:28 schreef cempexo het volgende:
Luchtverontreiniging Europa.

[ afbeelding ]
Wel toevallig dat daar grote havens en vliegvelden in de rode gebieden in Nederland zitten. Misschien moeten ze daar ook eens naar kijken, vooral de Rotterdamse raad, met hun verbod voor oude diesels...

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 08:48 schreef torentje het volgende:

[..]

Dus dat geeft jou het recht om de mooie zonen en dochters lastig te vallen met vieze lucht en herrie?
Iemand moet het land draaiende houden met echte banen, ipv die baantjes van de linkse milieukliek.

[ Bericht 23% gewijzigd door Carlos93 op 03-03-2018 12:37:30 ]
pi_177573828
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 08:35 schreef ietjefietje het volgende:
Zoek es een plaatje waar china en india op te zien zijn...
Dus jij denkt niet van joh, die lucht is zo vuil! Dat komt vast door de Maasvlakte/Europoort. En wat te denken van al die duizenden kassen? Die stralen altijd warmte uit, toen dacht ik van joh: dat klopt dus mooi niet!

Want wat is dan ‘vervuiling’ er bestaat al zoiets als horizonvervuiling.

Warmte en licht gaat niet samen. Dus die foto deugd niet. Er bestaat ook ‘koud’ licht.

Ze zoomen in zeg maar, en hebben zoiets van volgens mij kan dit wel aardig overeenkomen. En wat dan van landen ten oosten van Europa? Die stralen toch niks uit. Dan hebben ze dus te ver ingezoomd. Te dichtbij, de vervuiling is dan té ‘geconcentreerd’.

[ Bericht 3% gewijzigd door Faz3D op 03-03-2018 17:12:01 ]
  zaterdag 3 maart 2018 @ 18:58:06 #56
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177581906
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 08:55 schreef jpjedi het volgende:

[..]

Dat was toen, elektrisch is nu. Men gaat nu niet alsnog lpg aantrekkelijk maken terwijl elektrisch voor de deur staat.
Definieer 'voor de deur'.

Als ze vanaf 1 januari 2019 alleen nog maar electrische auto's verkopen, gaat het nog 25 jaar duren voordat iedereen 'over' is.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zaterdag 3 maart 2018 @ 19:04:33 #57
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177582068
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 08:50 schreef kawotski het volgende:

Omdat het symboolpolitiek is, schaf dan de diesel compleet af en alle andere auto's als je vindt dat ze vervuilen. Dit is gewoon een manier om je uiteindelijk meer te laten betalen en je te bewegen naar een andere auto.
Iets doen aan vervuiling is symboolpolitiek? Vreemd....
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zaterdag 3 maart 2018 @ 19:19:01 #58
168739 Red_85
'echt wel'
pi_177582431
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 19:04 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Iets doen aan vervuiling is symboolpolitiek? Vreemd....
Natuurlijk is dat symboolpolitiek.

Even serieus, wat zijn binnensteden nu op wereldniveau? Zoden aan de dijk zou de scheepvaart aanpakken zijn en het aan banden leggen van de industrie en kolencentrales. Dat waait vanuit de buitenwijken en grote zone's ook de steden in, maar dat is niet zo belangrijk als de peulenschil van de auto's?

Diesels weren uit de binnenstad een 'maatregel' noemen :')

Voor iedere dieselauto die wij niet aankopen, doen de chinezen en indiers er 25 bij.

Het heeft totaal geen nut.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 3 maart 2018 @ 19:22:06 #59
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177582507
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 19:19 schreef Red_85 het volgende:

Natuurlijk is dat symboolpolitiek.

Even serieus, wat zijn binnensteden nu op wereldniveau?
Jij begrijpt niet waar het over gaat, blijkbaar. We hebben het over stikstofoxiden, we hebben het over lokale vervuiling. Het gaat niet over CO2, global warming, ozonlaag etc etc. Het gaat er over of jouw kind, dat in een grote stad opgroeit, wel of niet een vergrote kans heeft om bv longemfyseem op te lopen. Geen symboolpolitiek. Ook al ben je het er niet mee eens.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_177583627
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 19:19 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Natuurlijk is dat symboolpolitiek.

Even serieus, wat zijn binnensteden nu op wereldniveau? Zoden aan de dijk zou de scheepvaart aanpakken zijn en het aan banden leggen van de industrie en kolencentrales. Dat waait vanuit de buitenwijken en grote zone's ook de steden in, maar dat is niet zo belangrijk als de peulenschil van de auto's?

Diesels weren uit de binnenstad een 'maatregel' noemen :')

Voor iedere dieselauto die wij niet aankopen, doen de chinezen en indiers er 25 bij.

Het heeft totaal geen nut.
NOx en fijnstof is nu juist iets wat je lokaal wil bestrijden.
  zaterdag 3 maart 2018 @ 22:27:25 #61
63722 z80
I fink you freaky
pi_177588855
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 20:00 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

NOx en fijnstof is nu juist iets wat je lokaal wil bestrijden.
Klopt. Maar dan moet je wel de grootste vervuilers er bij betrekken. De stadsbussen met euro 2 motoren en oude vrachtwagens mogen gewoon door blijven pruttelen.
De nu voorgestelde maatregelen zijn voor de gemeente/kreis snel en goedkoop.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  zondag 4 maart 2018 @ 10:44:32 #62
132605 kawotski
Il Dottore
pi_177595812
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 19:04 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Iets doen aan vervuiling is symboolpolitiek? Vreemd....
Dat zeg ik niet, of misschien begrijp je het verkeerd. In mijn ogen is iets vervuilend of niet. Kijk voor de grap eens wat er onder mijn posts staat.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
  zondag 4 maart 2018 @ 10:52:42 #63
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_177595953
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 19:22 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Jij begrijpt niet waar het over gaat, blijkbaar. We hebben het over stikstofoxiden, we hebben het over lokale vervuiling. Het gaat niet over CO2, global warming, ozonlaag etc etc. Het gaat er over of jouw kind, dat in een grote stad opgroeit, wel of niet een vergrote kans heeft om bv longemfyseem op te lopen. Geen symboolpolitiek. Ook al ben je het er niet mee eens.
50 jaar lang reden er euro 0, 1, 2 en 3 diesels door de binnenstad. iedereen vond het prachtig. nu hebben ze de euro 6 uitgevonden en moeten alle euro 4 en 5 auto's met extra spoed van de weg omdat ze zo vervuilend zijn.

is euro 5 nou een van de schoonste diesels of niet?
Tot nooit .......
pi_177595998
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 18:58 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Definieer 'voor de deur'.

Als ze vanaf 1 januari 2019 alleen nog maar electrische auto's verkopen, gaat het nog 25 jaar duren voordat iedereen 'over' is.
Ongeveer de helft van alle verkochte auto's zijn na 9 jaar niet meer op de weg, die zijn dan al vervangen.

Spreek je toch mooi over de helft van het wagenpark.

Ongeveer 20% is ouder dan 15 jaar.

Je kan dus stellen dat na 15 jaar al 80% vervangen is.

Hou er ook rekening mee dat het voor veel pomphouders dan al lang niet meer uit kan om brandstof te verkopen, je kan niet meer bestaan van dat steeds kleiner wordende percentage brandstofauto's.
Je zal dus steeds meer pompen zien verdwijnen waardoor mensen weer sneller zullen overstappen naar een elektrische auto, waar in die zelfde 15 jaar fors aan de infrastructuur is gebouwd.

En ik weet dat jij en ik het niet vaak eens zijn, dus reageer gerust. Dit is mijn visie.
pi_177597148
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 19:22 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Jij begrijpt niet waar het over gaat, blijkbaar. We hebben het over stikstofoxiden, we hebben het over lokale vervuiling. Het gaat niet over CO2, global warming, ozonlaag etc etc. Het gaat er over of jouw kind, dat in een grote stad opgroeit, wel of niet een vergrote kans heeft om bv longemfyseem op te lopen. Geen symboolpolitiek. Ook al ben je het er niet mee eens.
Dan zouden er nu dus massa's mensen in de steden van 40+ longemfyseem moeten hebben omdat de auto in het verleden veel smeriger was dan nu
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 4 maart 2018 @ 11:49:51 #66
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_177597291
als je geen longemfyseem wil hebben moet je gewoon minder hard ademen.
Tot nooit .......
pi_177598450
quote:
1s.gif Op zondag 4 maart 2018 11:43 schreef halfway het volgende:

[..]

Dan zouden er nu dus massa's mensen in de steden van 40+ longemfyseem moeten hebben omdat de auto in het verleden veel smeriger was dan nu
Bijna 600.000 patiënten met COPD
In 2016 hadden 592.900 mensen (jaarprevalentie) COPD (chronische bronchitis en/of emfyseem): 302.600 mannen en 290.400 vrouwen (35,8 per 1.000 mannen en 33,8 per 1.000 vrouwen). Deze schatting is gebaseerd op de NIVEL Zorgregistraties eerste lijn.
  zondag 4 maart 2018 @ 13:28:33 #68
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_177599048
en dat komt echt allemaal door de euro5 diesel?
dat we nog leven na het euro0,1,2,3 en 4 tijdperk zeg.

[ Bericht 38% gewijzigd door Speekselklier op 04-03-2018 13:36:24 ]
Tot nooit .......
  zondag 4 maart 2018 @ 13:55:32 #69
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_177599492
Nu niet, toen niet, nooit meer diesel. *O*

:')
pi_177600033
Milieu-maffia beleid :')
  zondag 4 maart 2018 @ 16:44:41 #71
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177603705
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 12:45 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Bijna 600.000 patiënten met COPD
In 2016 hadden 592.900 mensen (jaarprevalentie) COPD (chronische bronchitis en/of emfyseem): 302.600 mannen en 290.400 vrouwen (35,8 per 1.000 mannen en 33,8 per 1.000 vrouwen). Deze schatting is gebaseerd op de NIVEL Zorgregistraties eerste lijn.
Allemaal rokers?
pi_177603944
Door tol te heffen op brandstof-autos die in de stad rijden en elektrische autos gratis laad en parkeergelegenheid te bieden is Oslo erin geslaagd de belasting met NOx drastisch terug te dringen. De duitse automobiel industrie probeert ondertussen zo lang mogelijk de brandstofauto uit te melken omdat de marges daarop groter zijn dan die van elektrische autos.

quote:
Video: So geht’s auch ohne Fahrverbote

Das Bundesverwaltungsgericht hat den Weg für Fahrverbote in deutschen Städten freigemacht. Dabei gibt es durchaus Wege, diese zu umfahren. Die Norweger machen es vor.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zondag 4 maart 2018 @ 17:05:09 #73
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177604289
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 16:52 schreef Digi2 het volgende:
Door tol te heffen op brandstof-autos die in de stad rijden en elektrische autos gratis laad en parkeergelegenheid te bieden is Oslo erin geslaagd de belasting met NOx drastisch terug te dringen.
Alleen is dat zwaar gesubsidieerde feestje met ingang van 2018 afgelopen en nu hebben de electro rijders ook geen voordeel meer dus ik ben erg benieuwd hoe dit zich nu gaat ontwikkelen.
pi_177604485
quote:
1s.gif Op zondag 4 maart 2018 17:05 schreef AchJa het volgende:

[..]

Alleen is dat zwaar gesubsidieerde feestje met ingang van 2018 afgelopen en nu hebben de electro rijders ook geen voordeel meer dus ik ben erg benieuwd hoe dit zich nu gaat ontwikkelen.
Het bericht van de Tagesschau is zeer recent dus ik neem aan dat het gratis parkeren en tolvrij rijden nog steeds van kracht is voor elektrische autos.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zondag 4 maart 2018 @ 17:17:13 #75
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_177604627
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 18:02 schreef kawotski het volgende:
99% van de wereld lacht zich rot om de maatregelen hier. We zijn goed in zelfkastijding, het is bij het gênante af.
Beetje overdreven he. China is bijvoorbeeld ook van plan om tegen 2030 alle nieuw verkochte auto's elektrisch te laten zijn. Dit is echt niet alleen in Europa aan de gang.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  zondag 4 maart 2018 @ 17:29:22 #76
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177604921
quote:
1s.gif Op zondag 4 maart 2018 11:43 schreef halfway het volgende:
..]

Dan zouden er nu dus massa's mensen in de steden van 40+ longemfyseem moeten hebben omdat de auto in het verleden veel smeriger was dan nu
Veel minder auto's en nog veel minder diesels vroeger. Dat had je zelf ook wel kunnen verzinnen, toch? In de jaren '60 waren er een half miljoen auto's in Nederland, nu 8 miljoen. En iedereen die toen op diesel reed werd wel een beetje als de dorpsgek gezien. Nu ik er over nadenk is dat misschien niet eens anders nu. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 4 maart 2018 @ 17:34:50 #77
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177605063
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 17:12 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Het bericht van de Tagesschau is zeer recent dus ik neem aan dat het gratis parkeren en tolvrij rijden nog steeds van kracht is voor elektrische autos.
Als ik het me goed herinner zou het tot eind 2017 zijn of 50.000 auto's. Maar net wat eerst was.

Edit: Voor zover ik nu kan vinden hebben ze het verlengd tot 2020.

De voordelen voor zware auto's willen ze wel aan banden leggen.

https://nl.express.live/2017/10/16/noorwegen-elektrische-wagens/

[ Bericht 10% gewijzigd door AchJa op 04-03-2018 17:42:31 ]
pi_177605459
quote:
1s.gif Op zondag 4 maart 2018 17:34 schreef AchJa het volgende:

[..]

Als ik het me goed herinner zou het tot eind 2017 zijn of 50.000 auto's. Maar net wat eerst was.

Edit: Voor zover ik nu kan vinden hebben ze het verlengd tot 2020.

De voordelen voor zware auto's willen ze wel aan banden leggen.

https://nl.express.live/2017/10/16/noorwegen-elektrische-wagens/
De noren hebben over 2017 een meevaller gehad van meer dan 100 miljard euro dus voorlopig is er ruim voldoende geld om de transitie naar elektromobileit te subsidieren.

quote:
Positief jaar voor staatsinvesteringsfonds Noorwegen

Het Noorse staatsinvesteringsfonds heeft in 2017 een flink hoger rendement op zijn investeringen geboekt, met name dankzij de opmars op de wereldwijde aandelenmarkten.

Het rendement bedroeg 13,7 procent, wat neerkomt op omgerekend 103 miljard euro.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zondag 4 maart 2018 @ 18:09:13 #79
63722 z80
I fink you freaky
pi_177605923
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 16:52 schreef Digi2 het volgende:
Door tol te heffen op brandstof-autos die in de stad rijden en elektrische autos gratis laad en parkeergelegenheid te bieden is Oslo erin geslaagd de belasting met NOx drastisch terug te dringen. De duitse automobiel industrie probeert ondertussen zo lang mogelijk de brandstofauto uit te melken omdat de marges daarop groter zijn dan die van elektrische autos.

[..]

Probleem met stekker auto's is dat het elektriciteitsnet zwaar overbelast wordt. Het net kan het nu maar amper bijwerken. Van uitval is nog geen spraken, maar een tekort is er wel. Dit is zeker in Duitsland al goed te merken aan de wekkers en magnetron klokken die achter gaan lopen. De 50Hz wordt al een paar weken niet meer gehaald.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_177606330
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 18:09 schreef z80 het volgende:

[..]

Probleem met stekker auto's is dat het elektriciteitsnet zwaar overbelast wordt. Het net kan het nu maar amper bijwerken. Van uitval is nog geen spraken, maar een tekort is er wel. Dit is zeker in Duitsland al goed te merken aan de wekkers en magnetron klokken die achter gaan lopen. De 50Hz wordt al een paar weken niet meer gehaald.
Een bron zou fijn zijn. Maar goed, laten we aannemen dat het zo is, het is op te lossen.
Het duurt altijd even voor de politiek wakker wordt en vervolgens gaat investeren in oplossingen.

Elektrische auto's zijn ook een deel van de oplossing, ze kunnen een grid stabiliseren door een deel terug te leveren als de vraag hoog is en laden kan als de vraag laag is ('s nachts).

Ik ben geen zwartkijker, problemen zijn er om te erkennen en aan te pakken.

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 04-03-2018 18:35:12 ]
pi_177606343
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 18:09 schreef z80 het volgende:

[..]

Probleem met stekker auto's is dat het elektriciteitsnet zwaar overbelast wordt. Het net kan het nu maar amper bijwerken. Van uitval is nog geen spraken, maar een tekort is er wel. Dit is zeker in Duitsland al goed te merken aan de wekkers en magnetron klokken die achter gaan lopen. De 50Hz wordt al een paar weken niet meer gehaald.
Duitsland heeft te maken met enorme fluctuaties, ze hebben soms ook een overschot aan stroom dat zelfs bijna gratis wordt aangeboden, de zogenaamde schrootstroom. Dit komt doordat een groot deel van de stroomopwekking plaatsvind dmv zonnecellen en windmolens. Hier staat onvoldoende buffercapaciteit tegenover.


quote:
Münchner Seminar, 18.12.2017 Prof. Dr. Dr. h.c. mult. Hans-Werner Sinn, Präsident des ifo Instituts a.D. Deutschland will die Energiewende bewerkstelligen, indem es gleichzeitig aus der Atomkraft und der Kohle aussteigen will. Beides soll durch wetterabhängige Stromquellen ersetzt werden. Im Vortrag wird die Frage erörtert, welche Marktanteile des wetterabhängigen Stroms unter Beibehaltung verschiedener Strategien zur Pufferung des Stroms möglich sind, ohne überschüssigen Strom zu verklappen. Ein besonderes Augenmerk gilt der Möglichkeit, internationale Verbundnetze zu bilden und in Norwegen und anderswo Speicherkraftwerke zu errichten, um den wetterabhängigen Strom zu glätten.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zondag 4 maart 2018 @ 18:36:25 #82
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177606506
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 18:27 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Een bron zou fijn zijn. Maar goed, laten we aannemen dat het zo is, het is op te lossen.
Het duurt altijd even voor de politiek wakker wordt en vervolgens gaat investeren in oplossingen.

Elektrische auto's zijn ook een deel van de oplossing, ze kunnen een grid stabiliseren door een deel terug te leveren als de vraag hoog is en laden kan als de vraag laag is ('s nachts).

Ik ben geen zwartkijker, problemen zijn er om te erkennen en aan te pakken.
Terug leveren? Hoe zie je dat voor je?
pi_177606606
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 18:36 schreef AchJa het volgende:

[..]

Terug leveren? Hoe zie je dat voor je?
Vehicle to Grid, smart charging en bi-directioneel laden. Wordt al aan gewerkt om daar een standaard in te krijgen.

Hoe meer elektrische auto's, hoe stabieler het netwerk wordt.

Ten eerste kan je ze slim laden, ofwel: niet allemaal tegelijk.
Ten tweede kan je ze als terugleverbuffer inzetten als er een piek of dal is.

Nee, ze trekken dan niet de hele accu leeg maar kunnen het als een grote "condensator" voor het stroomnetwerk gebruiken.
  zondag 4 maart 2018 @ 18:50:23 #84
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177606759
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 18:43 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Vehicle to Grid, smart charging en bi-directioneel laden. Wordt al aan gewerkt om daar een standaard in te krijgen.

Hoe meer elektrische auto's, hoe stabieler het netwerk wordt.

Ten eerste kan je ze slim laden, ofwel: niet allemaal tegelijk.
Dat was mij bekend.

quote:
Ten tweede kan je ze als terugleverbuffer inzetten als er een piek of dal is.

Nee, ze trekken dan niet de hele accu leeg maar kunnen het als een grote "condensator" voor het stroomnetwerk gebruiken.
Dit doet mij wel wat vreemd aan. Met pijn en moeite is je accu opgeladen en dan wordt hij gebruikt om het netwerk te balanceren... Dat kost je dus energie uit je accu, als je dan een keer vroeger vertrekt kan het zijn dat je een deel van je lading mist. En krijg je ook geld teruggestort als je teruglevert of dat dan weer niet?
  zondag 4 maart 2018 @ 18:58:41 #85
63722 z80
I fink you freaky
pi_177606891
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 18:28 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Duitsland heeft te maken met enorme fluctuaties, ze hebben soms ook een overschot aan stroom dat zelfs bijna gratis wordt aangeboden, de zogenaamde schrootstroom. Dit komt doordat een groot deel van de stroomopwekking plaatsvind dmv zonnecellen en windmolens. Hier staat onvoldoende buffercapaciteit tegenover.


[..]

En dat probleem zal eerste opgelost moeten worden voordat we massaal aan de stekkerauto kunnen.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  Moderator zondag 4 maart 2018 @ 19:01:48 #86
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177606961
quote:
1s.gif Op zondag 4 maart 2018 17:05 schreef AchJa het volgende:

[..]

Alleen is dat zwaar gesubsidieerde feestje met ingang van 2018 afgelopen en nu hebben de electro rijders ook geen voordeel meer dus ik ben erg benieuwd hoe dit zich nu gaat ontwikkelen.
Jawel hoor, elektrisch is maar 4% bijtelling. Ik woon verder niet in de stad dus het zal mijn tijd wel duren :P
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 4 maart 2018 @ 19:03:15 #87
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177606989
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 18:58 schreef z80 het volgende:

[..]

En dat probleem zal eerste opgelost moeten worden voordat we massaal aan de stekkerauto kunnen.
Maar in de tussentijd kunnen we allemaal gewoon op benzine rijden ipv diesel. Scheelt al weer een boel fijnstof en stikstofoxiden. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_177607009
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 18:58 schreef z80 het volgende:

[..]

En dat probleem zal eerste opgelost moeten worden voordat we massaal aan de stekkerauto kunnen.
Een mogelijke oplossing is zoiets als de Tesla Powerwall. Op dit moment zijn de kosten van buffercapaciteit echter behoorlijk hoog. De vraag naar buffercapaciteit neemt sterk toe evenals onderzoek naar goedkopere mogelijkheden.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_177607081
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 18:58 schreef z80 het volgende:

[..]

En dat probleem zal eerste opgelost moeten worden voordat we massaal aan de stekkerauto kunnen.
Nee, juist niet, hoe meer mensen overstappen en hoe meer problemen er ontstaan, hoe sneller de investeringen gedaan worden die nodig zijn voor vernieuwing, uitbreiding en slimmer maken van de powergrids.
  zondag 4 maart 2018 @ 19:50:18 #90
63722 z80
I fink you freaky
pi_177607801
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 19:09 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nee, juist niet, hoe meer mensen overstappen en hoe meer problemen er ontstaan, hoe sneller de investeringen gedaan worden die nodig zijn voor vernieuwing, uitbreiding en slimmer maken van de powergrids.
Sorry maar als het grid onderuit gaat heeft er niemand wat aan. En als de stekkerauto als dader kan worden aangewezen dan is dit direct het einde van dit type auto in heel Europa.

En er lopen meerdere onderzoeken om het overtollig vermogen te kunnen opslaan en weer aan het grid terug leveren. Echter dit loopt ook weer tegen allerlei regels en beperkingen aan. Zowel hier in Duitsland als in de EU.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  zondag 4 maart 2018 @ 19:51:58 #91
63722 z80
I fink you freaky
pi_177607828
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 19:03 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Maar in de tussentijd kunnen we allemaal gewoon op benzine rijden ipv diesel. Scheelt al weer een boel fijnstof en stikstofoxiden. :)
Stikstofoxiden ja. Fijnstof nee. De benzine auto stoot meer fijnstof uit.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  zondag 4 maart 2018 @ 19:52:09 #92
168739 Red_85
'echt wel'
pi_177607832
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 19:22 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Jij begrijpt niet waar het over gaat, blijkbaar. We hebben het over stikstofoxiden, we hebben het over lokale vervuiling. Het gaat niet over CO2, global warming, ozonlaag etc etc. Het gaat er over of jouw kind, dat in een grote stad opgroeit, wel of niet een vergrote kans heeft om bv longemfyseem op te lopen. Geen symboolpolitiek. Ook al ben je het er niet mee eens.
Moet je niet in een stadcentrum gaan wonen. Serieus, waarom zou je?
Jouw keuze, jouw nadeel.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_177607884
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 19:50 schreef z80 het volgende:

[..]

Sorry maar als het grid onderuit gaat heeft er niemand wat aan. En als de stekkerauto als dader kan worden aangewezen dan is dit direct het einde van dit type auto in heel Europa.

En er lopen meerdere onderzoeken om het overtollig vermogen te kunnen opslaan en weer aan het grid terug leveren. Echter dit loopt ook weer tegen allerlei regels en beperkingen aan. Zowel hier in Duitsland als in de EU.
Je denkt vooral in problemen, niet in oplossingen.
Als iedereen zo dacht, hadden alle computers nu nog Z80 processoren.

Ik verwacht dat deze uitdagingen juist versneld voor oplossingen gaan zorgen.

Het nog aan te leggen eiland voor windmolenparken is een vorm van zo'n (deel)oplossing, een betere spreiding en gridwerking, deels door overtollige energie op te slaan in waterstof en later weer te kunnen gebruiken voor het opwekken van stroom en deels door de nieuwe knooppunten die voor een betere spreiding zorgen:

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/11/28/nieuw-in-de-noordzee-een-stroomeiland-voor-windenergie-14260150-a1582805



[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 04-03-2018 19:59:36 ]
pi_177608036
Tja, Duitsland is niet zo van de moderne dingen. De politiek wou dit natuurlijk ook absoluut niet, die hoopten dat na die deal met de autofabrikanten over een software-update de kous af zou zijn, vooral ook uit angst voor banenverlies (op de korte termijn) in de auto-industrie. Gelukkig zijn de rechters onafhankelijk.
pi_177608313
Sowieso lopen we hier eigenlijk al achterop. In Taiyuan, China hebben ze een jaar of twee geleden alle ruim 8000 taxi's door elektrische vervangen. En in Shenzhen zijn intussen bijv. alle ruim 16.000 stadsbussen volledig elektrisch. Dat zijn drie keer zo veel bussen als in heel Nederland rijden.

En dan gaan we hier ontzettend moeilijk zitten doen om een aantal verouderde dieselauto's uit een paar straten te weren?
  zondag 4 maart 2018 @ 21:22:41 #96
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177609977
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 19:51 schreef z80 het volgende:

Stikstofoxiden ja. Fijnstof nee. De benzine auto stoot meer fijnstof uit.
Is niet nodig. De fabrikanten hebben de verbrandingstemperaturen bij benzinemotoren laten oplopen om de CO2 uitstoot te verminderen. Want dat is waar ze door de overheid op worden afgerekend. Negatief effect is meer fijnstof. Dat is terug te draaien. En dat gaat ook gebeuren als de overheid regels voor fijnstofuitstoot aanscherpt.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_177611170
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 18:09 schreef z80 het volgende:

[..]

Probleem met stekker auto's is dat het elektriciteitsnet zwaar overbelast wordt. Het net kan het nu maar amper bijwerken. Van uitval is nog geen spraken, maar een tekort is er wel. Dit is zeker in Duitsland al goed te merken aan de wekkers en magnetron klokken die achter gaan lopen. De 50Hz wordt al een paar weken niet meer gehaald.
Duitsland is deel van het UCTE grid, dat zo'n 400 miljoen gebruikers in 27 landen verbindt. Heel dat net is normaal gezien phaselocked, maw overal dezelfde fase en frequentie. Dagelijks wordt de afwijking berekend, en indien nodig een correctie toegepast.

Iedereen in Europa zou dus dezelfde afwijking zien, tenzij er zodanige storingen optreden dat er geen interconnectie meer is en bvb het net in Duitsland in island mode opereert. Maar in island mode kan je geen stroom importeren, dan zou ik wel uitval verwachten. En je gaat geen weken in island mode werken.

Trouwens, de klok van mijn microgolfoven wijkt ook af, omdat het een quartz klok is.

Elektromechanische 50 Hz klokken waren vroeger populair, maar elektronische klokken die de 50Hz gebruiken zijn zeldzamer. Er zijn RTCs die zowel 50Hz/60Hz als 32.768 kHz kristal als tijdbasis kunnen gebruiken, bvb DS1375, of die een kristal gebruiken maar met een extern 50Hz signaal kunnen synchroniseren (DS1308), maar kan me voorstellen dat men bij het ontwerp voor de "makkelijkste" oplossing kiest, pure quartz klok, tenzij de klok expliciet als "gesynchroniseerd met de netfrequentie" verkocht wordt.

[ Bericht 5% gewijzigd door crystal_meth op 04-03-2018 22:56:23 ]
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_177619472
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 18:09 schreef z80 het volgende:

[..]

Probleem met stekker auto's is dat het elektriciteitsnet zwaar overbelast wordt. Het net kan het nu maar amper bijwerken. Van uitval is nog geen spraken, maar een tekort is er wel. Dit is zeker in Duitsland al goed te merken aan de wekkers en magnetron klokken die achter gaan lopen. De 50Hz wordt al een paar weken niet meer gehaald.
Negeer de vorige post, :') staat vandaag in de krant, de klokken in Europa lopen 5 minuten achter...

quote:
Klok vertraagt door één panne in Zuidoost-Europa

Een panne op het elektriciteitsnet ergens in Zuidoost-Europa heeft ertoe geleid dat alle digitale klokken – wekkers, de klok op uw oven en microgolf – vijf minuten trager zijn gaan lopen.

U dacht misschien dat u gek geworden was de voorbije weken. Uw wekker liep zoals altijd om 7 uur af, en toch was het radionieuws al voorbij. Of u keek op het klokje in de keuken om de kinderen van school te gaan halen, maar stond vijf minuten te laat aan de poort. Troost u: de tijd is in heel Europa op hol geslagen. En vandaag maken ze het weer goed.

‘Ze’, dat zijn de Europese beheerders van het elektriciteitsnetwerk. ‘Het is door problemen in dat netwerk ergens in Zuidoost-Europa dat de problemen met de klok zijn ontstaan’, zegt de Belgische Claire Camus van ENTSO-E, de koepelorganisatie van Europese netbeheerders. ‘Dat heeft de frequentie op het net doen verlagen.’

Omdat één netbeheerder in Zuidoost-Europa dus met problemen te kampen had. ‘Het netwerk is Europees’, zegt Camus. ‘Problemen in één land betekenen problemen op het hele net.’

U denkt misschien: maar mijn smartphone liep perfect. ‘De klok daarvan werkt niet op het elektriciteitsnet, maar via software’, zegt Camus. ‘En uw polshorloge werkt met een kwartskristal dat voor stabiele trillingen zorgt. Die trekken zich dus niets aan van elektrische impulsen.’

Vanaf vandaag zou het probleem verholpen moeten zijn. ‘De netbeheerders gaan de frequentie wat verhogen, waardoor de klokken vijf minuten vooruitspringen’, zegt Camus. ‘Dan is alles weer bij het oude.’ Wie dus al proactief zijn klok wat vooruit had gezet, zal die moeten terugdraaien.

En de Zuidoost-Europese netbeheerder die alle onheil heeft veroorzaakt? ‘Als we er vandaag niet in slagen het probleem op te lossen, kunnen er sancties worden opgelegd’, zegt Camus. ‘Tot nu toe lijkt het er echter op dat dat niet nodig zal zijn. Maar problemen met de klok zoals nu zijn alleszins zeer uitzonderlijk.’
Bron: De Standaard

Alle klokken lijkt me een lichte overdrijving, maar blijkbaar zijn er toch meer op 50Hz dan ik dacht. Had misschien de enige niet-radiogestuurde klok in huis moeten checken voor ik reageerde, die loopt inderdaad 5 minuten achter... :@

Nu wil ik wel weten welke chip ie gebruikt, waar is m'n schroevendraaier...
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_177619545
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 13:22 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Negeer de vorige post, :') staat vandaag in de krant, de klokken in Europa lopen 5 minuten achter...

[..]

Bron: De Standaard

Alle klokken lijkt me een lichte overdrijving, maar blijkbaar zijn er toch meer op 50Hz dan ik dacht. Had misschien de enige niet-radiogestuurde klok in huis moeten checken voor ik reageerde, die loopt inderdaad 5 minuten achter... :@

Nu wil ik wel weten welke chip ie gebruikt, waar is m'n schroevendraaier...
Verrek, ik merkte een week geleden ofzo ook dat m'n 50hz-klok niet meer goed liep. Vond dat al gek want normaal gebeurt dat nooit. Dus dit zit daarachter! :)
pi_177621677
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 13:25 schreef Igen het volgende:

[..]

Verrek, ik merkte een week geleden ofzo ook dat m'n 50hz-klok niet meer goed liep. Vond dat al gek want normaal gebeurt dat nooit. Dus dit zit daarachter! :)
Opmerkelijk wel dat het zo lang heeft geduurd. Neem aan dat die netwerkbeheerder geen andere frequentie kon instellen, dan kon ook geen correctie uitgevoerd worden.

Regulators in de VS zullen met belangstelling kijken, daar wil men de tijdscorrectie (TEC) afschaffen. Na de blackout van 2003 kreeg de North American Electric Reliability Corporation (NERC, een cooperatie opgezet door de industrie) de opdracht om nieuwe standaarden op te stellen die een volgende blackout konden vermijden. Tot dan had de industrie die standaarden vrijwillig aanvaard, maar nu zou de FERC de standaarden van NERC approven en verplicht stellen: wie niet voldeed zou boetes opgelegd krijgen.

Toen begon de NERC te pleiten voor afschaffing van de TEC. Omdat het geen reliability issue was, en dus niet in de standaarden thuishoorde, omdat de safety margins verkleinden wanneer correcties toegepast werden, en TEC overbodig was in tijden van internet, GPS, quartz klokken etc.
Zonder de correcties zou een klok die in 2016 bij de ingang van zomeruur juist gezet werd, bij het ingaan van het winteruur 7.5 minuut voor lopen.
https://www.researchgate.(...)ectrical_power_lines
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  maandag 5 maart 2018 @ 15:23:29 #101
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_177621848
Binnenkort dus goedkope dieseltjes importeren bij de oosterburen
Scratch a liberal and you will find a fascist
  maandag 5 maart 2018 @ 21:28:21 #102
63722 z80
I fink you freaky
pi_177629461
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 15:16 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Opmerkelijk wel dat het zo lang heeft geduurd. Neem aan dat die netwerkbeheerder geen andere frequentie kon instellen, dan kon ook geen correctie uitgevoerd worden.
Het gaat niet om het instellen van een frequentie. De 50Hz wordt gebruikt om de belasting van het net/grid te meten. Hoe lager de frequentie hoe zwaarder de belasting. Dat er ruime tijd de 50Hz niet meer gehaald werd/wordt is een indicatie dat er teweinig energie het netwerk in gepompt kan worden. 1 van de oorzaken is in Duitsland te vinden. De kerncentrales worden daar afgeschakeld en de kolencentrales zo veel mogelijk uitgefaseerd.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  maandag 5 maart 2018 @ 21:33:57 #103
63722 z80
I fink you freaky
pi_177629625
Maar het hele energie probleem heeft niets met de diesel van nu te maken.
Er is nadat de 2009 de eerste umweltzone werd ingericht en in 2013 uitgebreid hebben de automobilisten daar bewust een keuze gemaakt voor een nieuwe diesel. Veelal vanwege de vele kilometers die gereden worden. Deze auto's kunnen op dit moment helemaal niet worden vervangen door elektrisch. Daarbij komt nog dat nieuwe auto's van max 10 jaar, en voor een groot gebied 5jaar, nu niets meer waard zijn met dank aan een onbetrouwbare overheid.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_177630146
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 21:33 schreef z80 het volgende:
Daarbij komt nog dat nieuwe auto's van max 10 jaar, en voor een groot gebied 5jaar, nu niets meer waard zijn met dank aan een onbetrouwbare overheid.
De overheid is niet onbetrouwbaar, want die wil dit helemaal niet.

Maar ze hebben blijkbaar te enthousiast belastingvoordeeltjes op diesel verstrekt en zich daarmee in de hoek geschilderd mbt. de luchtkwaliteits-regels.
  maandag 5 maart 2018 @ 22:23:16 #105
420445 Nemmarith
The Fearless!
pi_177630821
Mijn Lupo 3L 2001 met Euro 4 motor (heeft 2 katalysators) en een uitstoot van 81 Gram per km.
Ding rijd nog prima. (326.000KM) Ik zou het ook slecht voor het milieu vinden als de overheid besluit om hem vroegtijdig te gaan slopen...

Ziet er in mijn ogen uit naar slechtbestuur. (geen vooruitziende blik gehad hebben of toekomst visie) Dus alle diesel voertuigen slopen ruim voor hun eigenlijke einde klinkt als een oplossing voor de korte termijn. (kortzichtig)

Het is mogelijk om achteraf een roetfilter in te bouwen. een paar weken geleden in een Kassa uitzending had een man zijn camper uit 2005 volgens mij uitgerust met een aftermarket roetfilter en hij voldeed erna (volgens Duitsland) aan de Euro 6 norm maar de gemeente waar hij woonde doet niet aan logica dit omdat de RDW geen vooruitziende blik heeft gehad zoals Duitsland dat heeft gehad en bij elk voertuig de EURO klasse mee te geregistreerd hebben en wij het dus moeten doen met bouwjaar wat niet betrouwbaar is.

Ik denk eerder dat we dit moeten gaan aanbieden aan bestaande dieselvoertuigen. Ik denk dat het milieu anders ook te hard zou worden geraakt.
Hello!
  maandag 5 maart 2018 @ 22:44:26 #106
63722 z80
I fink you freaky
pi_177631230
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 21:53 schreef Igen het volgende:

[..]

De overheid is niet onbetrouwbaar, want die wil dit helemaal niet.

Maar ze hebben blijkbaar te enthousiast belastingvoordeeltjes op diesel verstrekt en zich daarmee in de hoek geschilderd mbt. de luchtkwaliteits-regels.
Sorry! Op diesels ziet geen belastingvoordeel. Was dat maar zo.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  maandag 5 maart 2018 @ 22:49:04 #107
63722 z80
I fink you freaky
pi_177631320
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:23 schreef Nemmarith het volgende:
Mijn Lupo 3L 2001 met Euro 4 motor (heeft 2 katalysators) en een uitstoot van 81 Gram per km.
Ding rijd nog prima. (326.000KM) Ik zou het ook slecht voor het milieu vinden als de overheid besluit om hem vroegtijdig te gaan slopen...

Ziet er in mijn ogen uit naar slechtbestuur. (geen vooruitziende blik gehad hebben of toekomst visie) Dus alle diesel voertuigen slopen ruim voor hun eigenlijke einde klinkt als een oplossing voor de korte termijn. (kortzichtig)

Het is mogelijk om achteraf een roetfilter in te bouwen. een paar weken geleden in een Kassa uitzending had een man zijn camper uit 2005 volgens mij uitgerust met een aftermarket roetfilter en hij voldeed erna (volgens Duitsland) aan de Euro 6 norm maar de gemeente waar hij woonde doet niet aan logica dit omdat de RDW geen vooruitziende blik heeft gehad zoals Duitsland dat heeft gehad en bij elk voertuig de EURO klasse mee te geregistreerd hebben en wij het dus moeten doen met bouwjaar wat niet betrouwbaar is.

Ik denk eerder dat we dit moeten gaan aanbieden aan bestaande dieselvoertuigen. Ik denk dat het milieu anders ook te hard zou worden geraakt.
Er is een oplossing/mogelijkheid om een euro 4 dan wel euro 5 motor aan de nieuwe regels te laten voldoen. Euro 6d temp. Is momenteel nog in de prototype fase en kost nu nog 1500 Euro om in te bouwen. Het is echter wachten op de goedkeuring en wat lagere prijzen.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_177631403
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 21:28 schreef z80 het volgende:

[..]

Het gaat niet om het instellen van een frequentie. De 50Hz wordt gebruikt om de belasting van het net/grid te meten. Hoe lager de frequentie hoe zwaarder de belasting. Dat er ruime tijd de 50Hz niet meer gehaald werd/wordt is een indicatie dat er teweinig energie het netwerk in gepompt kan worden. 1 van de oorzaken is in Duitsland te vinden. De kerncentrales worden daar afgeschakeld en de kolencentrales zo veel mogelijk uitgefaseerd.
Ja, ik dacht dat het probleem bij een leverancier lag, was blijkbaar een transmission system operator, die transporteren enkel. Maar als het overmacht was zouden ze niet met boetes dreigen...
quote:
Continental European Power System has been experiencing, since mid-January, continuous significant power deviations due to shortage in supply from one transmission system operator of the interconnected system. All actions are taken by the TSOs of Continental Europe and by ENTSO-E to resolve the situation.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_177635825
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 22:44 schreef z80 het volgende:

[..]

Sorry! Op diesels ziet geen belastingvoordeel. Was dat maar zo.
Op diesel zit wel belastingvoordeel.
pi_177635906
Zie bijvoorbeeld hier: https://www.focus.de/auto(...)taet_id_7888835.html

Waar iemand klaagt dat de hele maatschappij in zal storten als diesel belastingtechnisch gelijk met benzine behandeld zou gaan worden.

En dat is natuurlijk ook het probleem: in Duitsland zijn er veel mensen die totaal niet meer in staat zijn rationeel na te denken als het om de auto gaat. Zeg maar net zoals met Amerikanen en wapens. Maar gelukkig zijn er dus ook nog onafhankelijke rechters.

[ Bericht 23% gewijzigd door #ANONIEM op 06-03-2018 09:02:52 ]
pi_177637693
Toyota stopt binnenkort met de verkoop van diesels in europa.

quote:
Verkauf soll eingestellt werden, bald keine Toyota-Diesel mehr in Europa

Toyota will den Verkauf von Diesel-Pkw in Europa einstellen. Noch in diesem Jahr soll die Auslaufphase beginnen - als Reaktion auf die Dieselaffäre. Der japanische Hersteller setzt stattdessen auf Hybrid.

Der japanische Autobauer Toyota reagiert auf die Dieselaffäre und kündigt an, den Verkauf von Diesel-Pkw in Europa einzustellen. Die Auslaufphase werde schon in diesem Jahr beginnen, zitierte die Nachrichtenagentur AFP Johan van Zyl, den Präsidenten von Toyota Motor Europe. "Wir werden keine neue Dieseltechnologie für Pkw mehr entwickeln, wir werden uns auf Hybride konzentrieren", fügte er hinzu.

2017 hatten nur noch 15 Prozent der in Europa verkauften Toyota einen Dieselmotor - 2012 waren es noch 30 Prozent. Seitdem sind vor allem die Verkaufszahlen für die Hybridmodelle von Toyota stark gestiegen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_177639977
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 18:09 schreef z80 het volgende:

[..]

Probleem met stekker auto's is dat het elektriciteitsnet zwaar overbelast wordt. Het net kan het nu maar amper bijwerken. Van uitval is nog geen spraken, maar een tekort is er wel. Dit is zeker in Duitsland al goed te merken aan de wekkers en magnetron klokken die achter gaan lopen. De 50Hz wordt al een paar weken niet meer gehaald.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1753444/onze-klokken-en-wekkers-lopen-achter-door-conflict-op-de-balkan

https://tweakers.net/geek/135941/frequentieschommeling-laat-digitale-klokjes-vijf-minuten-achterlopen.html

Jammer dat je de elektrische auto als oorzaak noemt terwijl het probleem bij een zuid-oost Europese netwerkbeheerder ligt.
pi_177640012
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 10:49 schreef Digi2 het volgende:
Toyota stopt binnenkort met de verkoop van diesels in europa.

[..]

Klopt.

Toyota, Fiat Chrysler, Volvo en meer zullen volgen.
pi_177640048
quote:
Ah, het gaat om een conflict tussen twee Balkan landen. Dat verklaart veel, geen technisch probleem dus, maar politiek.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  dinsdag 6 maart 2018 @ 14:17:30 #115
405850 Eiwitshake
Russische Trol
pi_177641206
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 18:07 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Zelfkastijding? Ik zie het alleen maar als een goede maatregel. Ennuhm, hoe was het ook weer? O ja, verbeter de wereld, begin bij je zelf.
Doe het wel evenredig met economische en maatschappelijke draagkracht.
Een overgangsregeling van zeg 10 a 15 jaar zou daarbij niet verkeerd zijn.
Zoals nu veel steden het doen moet het abrupt en is de ondernemer of de forens meteen de dupe.
"Wij zweren de voorkeur te geven aan een wisse dood boven een smadelijke behandeling, en nooit te dulden dat de geringste inbreuk gemaakt wordt op Neêrlands roem of de eer der vlag.”
- Jan Van Speijk
pi_177641915
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 14:17 schreef Eiwitshake het volgende:

[..]

Doe het wel evenredig met economische en maatschappelijke draagkracht.
Een overgangsregeling van zeg 10 a 15 jaar zou daarbij niet verkeerd zijn.
Zoals nu veel steden het doen moet het abrupt en is de ondernemer of de forens meteen de dupe.
Ja, dat is het probleem met de politiek, je kan nooit meer dan 1 kabinetsperiode vooruitkijken, of het nu om landelijk of lokale politiek gaat.

Ik ben zeker voor een overgang naar schonere manieren van transport, land- en tuinbouw, fabrieksprocessen, stroomopwekking, etc. En dat het me wat geld kost, daar kom ik ook wel overheen.

Maar werk dan wel met redelijke overgangsperiodes. Een andere auto is niet voor iedereen zomaar 1-2-3 te betalen, 5 jaar lijkt me het minimum. Dan kunnen zowel bedrijven als particulieren zich er op instellen, geld reserveren of anders investeren.
  dinsdag 6 maart 2018 @ 20:45:06 #117
63722 z80
I fink you freaky
pi_177648313
quote:
Dat heb ik niet. Ik heb enkel gezegd dat het net overbelast is. En dat klopt nog steeds. Waarom de stekkerauto er elke keer weer bij gesleept wordt weet ik niet maar ik ben dat gezeur inmiddels zat.
Ik ben hier weg
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_177648408
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 20:45 schreef z80 het volgende:

[..]

Dat heb ik niet. Ik heb enkel gezegd dat het net overbelast is. En dat klopt nog steeds. Waarom de stekkerauto er elke keer weer bij gesleept wordt weet ik niet maar ik ben dat gezeur inmiddels zat.
Ik ben hier weg
Die stekkerauto heb je er zelf bijgehaald:

quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 18:09 schreef z80 het volgende:

[..]

Probleem met stekker auto's is dat het elektriciteitsnet zwaar overbelast wordt. Het net kan het nu maar amper bijwerken. Van uitval is nog geen spraken, maar een tekort is er wel. Dit is zeker in Duitsland al goed te merken aan de wekkers en magnetron klokken die achter gaan lopen. De 50Hz wordt al een paar weken niet meer gehaald.
Nu kan ik je post verkeerd gelezen hebben maar je reageert wel wat overdreven.
  donderdag 8 maart 2018 @ 04:39:36 #119
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177677739
quote:
1s.gif Op zondag 4 maart 2018 10:52 schreef Speekselklier het volgende:

50 jaar lang reden er euro 0, 1, 2 en 3 diesels door de binnenstad. iedereen vond het prachtig.
Ik niet, nooit gevonden, smerige, stinkende kuthokken. Voor mij kunnen ze er niet snel genoeg iets aan doen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_177679262
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 13:02 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Ah, het gaat om een conflict tussen twee Balkan landen. Dat verklaart veel, geen technisch probleem dus, maar politiek.
Er is nu duidelijkheid over wat er precies aan de hand is: http://www.faz.net/aktuel(...)itteln-15482724.html
pi_179237069
Na de EU aanklacht wegens luchtvervuiling heeft de bondsdienst voor millieu kritiek op het beleid dat is gevoerd t.a.v. het diesel schandaal. Alleen software updates voldoen niet. De SPD eist een einde aan de vertragingstaktiek van de verkeersminister. De autoindustrie moet met hardware updates komen en daarvan de kosten dragen omdat anders rijverboden dreigen met name in steden.

quote:
Diesel-Nachrüstungen, Das Ende der "Aussitztaktik"?
Stand: 18.05.2018

Nach der EU-Klage wegen Luftverschmutzung kritisiert das Umweltbundesamt die Aufarbeitung der Diesel-Affäre. Reine Software-Updates reichten nicht aus. Die SPD fordert ein Ende der "Aussitztaktik" des Verkehrsministers.

Nach der Entscheidung der EU-Kommission, Deutschland wegen der Überschreitung von Stickoxid-Grenzwerten zu verklagen, hat das Umweltbundesamt verschärfte Maßnahmen zur Nachrüstung älterer Diesel-Fahrzeuge gefordert. "Sauberer wird es in den Innenstädten nur, wenn die Hersteller die Nachrüstung der Euro 4 und vor allem Euro 5-Fahrzeuge ernsthaft angehen", sagte Behördenchefin Maria Krautzberger der "Süddeutschen Zeitung". Die bislang getroffenen Maßnahmen, wie Software-Updates oder die sukzessive Umstellung der Busflotten, reichten nicht aus.

Die SPD drängte Bundesverkehrsminister Andreas Scheuer, den Widerstand gegen technische Nachrüstungen älterer Diesel aufzugeben. "Den Menschen vorzumachen, das Problem durch Software-Nachrüstung lösen zu können, ist der falsche Weg", sagte SPD-Fraktionsvize Matthias Miersch. "Die Menschen erwarten von uns zu Recht, dass wir für saubere Luft sorgen und Fahrverbote verhindern." Dies werde durch die "Aussitztaktik" des Ministers aber nahezu unmöglich.

"Erheblicher Handlungsbedarf"
Die EU-Kommission hatte am Donnerstag angekündigt, Deutschland und fünf weitere Länder wegen zu hoher Luftverschmutzung in Städten durch Diesel-Abgase vor dem Europäischen Gerichtshof zu verklagen. Umweltbundesamt-Chefin Krautzberger sagte, die Klage zeige deutlich, "dass wir in Deutschland erheblichen Handlungsbedarf haben".
....
..
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_179238992
Is er geen mogelijkheid om een filter te plaatsen op de auto zodat die deze rommel lokaal opslaat in een tank die later te legen is.
  zondag 20 mei 2018 @ 22:46:55 #123
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_179292436
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 08:39 schreef halfway het volgende:
Wat ik mij eigenlijk afvraag waarom de belasting op LPG dan zo hoog is.
Aardolie levert een bepaald percentage LPG, benzine en diesel op. Als je dat niet reguleert houd je een overschot van een bepaald type brandstof. Dat kun je moeilijk overboord kieperen.

De mate van luchtvervuiling is hoofdzakelijk gebaseerd op berekeningen en in beperkte mate op metingen. De ironie is dat een moderne slecht onderhouden diesel vervuilender is dan een Euronorm 3 diesel of lager. Menig automobilist spaart de kosten van onderhoud aan EGR-klep en roetfilter uit ten nadele van de uitstoot maar zodanig dat het nog binnen de APK-normen blijft. Vaak wordt er voor de keuring een scheutje kleppenreiniger gebruikt om roetaanslag te verwijderen om vervolgens na de keuring weer vervuilend verder te kachelen.

Zelf ben ik een trotse bezitter van een euronorm 3 diesel die als oude stinkdiesel bestempeld wordt. Na 3 ton op teller heb ik nog nooit kleppenreiniger of weet ik veel wat anders gebruikt om door de APK te komen. Mijn bus gaat er met vlag en wimpel doorheen. Bovendien kan ik op zonnebloemolie rijden waardoor de roetuitsoot 10x lager is dan bij diesel.

Zie hier de discrepantie tussen berekening en meting. Theoretisch zou mijn bus vervuilender moeten zijn dan een moderne Euro 6 diesel, maar de praktijk is afhankelijk van het onderhoud van de eigenaar en de brandstof die erin gedaan wordt. En nog maar te zwijgen over de aanpassingen die achteraf gedaan worden, zoals het uitprogrammeren van de EGR-klep. Dergelijke gebiedsverboden zijn daarom vooral symbolisch van aard.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_179337599
Het 1e rijverbod vanwege de slechte luchtkwaliteit gaat vanaf 31 mei gelden in Hamburg.
quote:
Diesel-Fahrverbot in Hamburg ab 31. Mai
Die bundesweit ersten Diesel-Fahrverbote wegen zu schlechter Luft sollen am Donnerstag kommender Woche in Hamburg in Kraft treten. Wie die Umweltbehörde am Mittwoch ankündigte, ist vom 31. Mai an eine Sperrung zweier Straßenabschnitte für ältere Dieselautos und Lastwagen geplant. Betroffen sind alle Diesel, die nicht die Abgasnorm Euro 6 erfüllen. Die Durchfahrtsbeschränkungen gelten für zwei Straßenabschnitte im Stadtteil Altona-Nord. Seit der vergangenen Woche waren bereits rund 100 Umleitungs- und Verbotsschilder in den betroffenen Abschnitten angebracht worden.
...
..
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')