abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 2 maart 2018 @ 17:38:04 #1
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177554369
Duitse steden mogen rijverbod voor dieselauto’s instellen

Constitutioneel Hof:
De hoogste bestuursrechter in Duitsland geeft steden waar de uitstoot erg hoog is de mogelijkheid diesels te weren. Zo’n verbod is daarmee niet direct van kracht, maar maatregelen zijn waarschijnlijk.

Protest van Greenpeace tegen dieselauto’s, vorige week in Stuttgart. Voor 60 procent van de stikstofoxiden in de lucht zijn dieselmotoren verantwoordelijk. Foto Sebastian Gollnow/AFP

Om de luchtkwaliteit te verbeteren mogen Duitse steden het rijden met vervuilende dieselauto’s in delen van hun gemeente verbieden, ook al bestaat daar geen landelijke regeling voor. Dat heeft de hoogste Duitse bestuursrechter in Leipzig dinsdag bepaald, in een vonnis waar in Duitsland gespannen naar was uitgekeken. De Duitse politiek heeft steeds geprobeerd dieselverboden te vermijden.

Het vonnis betekent niet dat er in Duitse steden nu meteen rijverboden voor personenauto’s op diesel van kracht worden. Maar dat die er komen, wordt nu wel waarschijnlijker. Het stadsbestuur van Hamburg wil binnen enkele weken al in twee straten een verbod voor dieselauto’s instellen.

De rechter heeft bepaald dat rijverboden stapsgewijs ingevoerd moeten worden en dat er uitzonderingen mogelijk moeten zijn voor bijvoorbeeld handwerkslieden. Ook moet de proportionaliteit van de maatregel in de gaten worden gehouden, aldus de rechter, die daarmee liet zien dat een verbod een te zware maatregel is wanneer ergens slechts sprake is van een kleine of incidentele overschrijding van de maximale uitstoot van schadelijke gassen.

Van de 15 miljoen personenauto’s in Duitsland die op diesel rijden, kunnen er meer dan 10 miljoen door rijverboden worden getroffen. Alleen auto’s die voldoen aan de strengste norm voor uitlaatgassen (Euro-6) zijn uitgezonderd.

De leider van de liberale partij FDP, Christian Lindner, noemde de uitspraak van de rechter „een slag tegen vrijheid en eigendom” en „een koude onteigening” van bezitters van dieselauto’s, die straks beperkt kunnen worden in het gebruik van hun voertuig. Maar volgens bondskanselier Merkel gaat het slechts om enkele steden, waar bovendien nog gesproken wordt over verschillende andere maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren.

De zaak was aanhangig gemaakt door de milieu-organisatie Deutsche Umwelthilfe (DUH). Die eiste dat Stuttgart en Düsseldorf, waar de uitstoot van schadelijke stikstofoxiden duidelijk hoger is dan de Europese grenswaarden, rijverboden voor dieselvoertuigen instellen.
Druk op de auto-industrie

Lagere rechters hadden de DUH eerder al gelijk gegeven, met het argument dat bescherming van de gezondheid van burgers boven de belangen gaat van de gebruikers van dieselauto’s. De deelstaten Baden-Württemberg en Noordrijn-Westfalen gingen daartegen in beroep. Dat beroep is nu verworpen.

Het toestaan van rijverboden in Stuttgart en Düsseldorf heeft grote gevolgen voor de rest van Duitsland, te beginnen met de ongeveer zeventig andere steden waar de al sinds 2010 geldende Europese grenswaarden ook overschreden worden. Tegen zestien van deze steden, waaronder München, Aken en Berlijn, lopen al juridische procedures.

Door een verbod zal de druk op de auto-industrie toenemen om dieselauto’s van betere luchtreinigingsinstallaties te voorzien – een operatie die kostbaar is en volgens de industrie complex. De vraag is wie voor de kosten moet opdraaien: de autoconcerns, de staat of de individuele dieselrijder.

Volgens de voorzitter van de DUH, Jürgen Resch, kan het installeren van betere katalysatoren voor zo’n 1.500 euro per auto worden gedaan. De ADAC, de Duitse tegenhanger van de ANWB, houdt het op 1.400 tot 3.300 euro. Volgens Resch bevestigt het vonnis „het debacle” van het beleid van de regering, die jarenlang eenzijdig partij zou hebben gekozen voor de auto-industrie, in plaats van schonere motoren af te dwingen.

De auto-industrie stelt dat de uitstoot van stikstofoxiden afgelopen jaren door betere zuivering van uitlaatgassen al aanzienlijk is afgenomen. Dat ontkent DUH niet, maar zij wijst erop dat dit vooral te danken is aan de katalysatoren in benzinemotoren. Het ministerie van Milieu heeft berekend dat de uitstoot van stikstofoxiden is afgenomen van 2.900 kiloton in 1990 tot 1.190 in 2015, maar „dit betekent niet dat de gezondheid van de mensen niet meer aan gevaar is blootgesteld”.

De Duitse autoconcerns hebben zich steeds fel tegen rijverboden voor diesels gekeerd. Het regeerakkoord van het nieuwe kabinet dat in de steigers staat, stelt zulke verboden te willen voorkomen.
13.000 voortijdige sterfgevallen

Stikstofoxiden, met name stikstofdioxide, kunnen leiden tot problemen met de luchtwegen en de ogen en ook het risico op hartaanvallen vergroten. In Duitsland zouden hierdoor volgens de DUH jaarlijks bijna 13.000 voortijdige sterfgevallen veroorzaakt worden. Voor 60 procent van de stikstofoxiden in de lucht zijn dieselmotoren verantwoordelijk, en daarvan weer is 72,5 procent afkomstig van personenauto’s.

De Duitse regering staat onder groeiende druk uit Brussel om iets te doen aan de slechte luchtkwaliteit in steden. Tegen die achtergrond opperde Berlijn onlangs om in vijf steden het openbaar vervoer gratis te maken.

Veel gemeentes zien er tegenop om dieselverboden in te voeren, en te moeten toezien op naleving, zonder een landelijke regeling. Ook voor dieselrijders is dat een vervelend vooruitzicht. Niet alleen omdat ze dan per stad moeten weten of er een verbodszone geldt en zo ja, waar precies. Ook moeten ze vrezen dat de waarde van hun auto door rijverboden sterk afneemt. De rechter acht een financiële compensatie niet nodig.


https://www.nrc.nl/nieuws(...)s-instellen-a1593871

De meeste mensen weten het natuurlijk al lang, maar de lobby is sterk en de oogkleppen zitten stevig vast: diesel is een smerige brandstof. In de States wisten ze dat al wel en stelden ze strenge eisen in voor personenauto's. De autobranche in Europa heeft een tijdje geprobeerd om een ander beeld te schetsen (minder CO2-uitstoot), maar het is makkelijk meetbaar dat de lucht in Noord-West Europa, qua stikstofoxiden, niet heel schoon is. Met deze gerechtelijke uitspraak, lijkt er ruimte te zijn voor een verandering. Mooi.

[ Bericht 0% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 02-03-2018 17:53:55 ]
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_177554406
Linkse paupermaatregel.

Wat gaan ze trouwens doen met vrachtwagens? Of mogen die nog wel gewoon op diesel doorgaan?
  vrijdag 2 maart 2018 @ 17:52:01 #3
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177554589
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 17:41 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Linkse paupermaatregel.

Wat gaan ze trouwens doen met vrachtwagens? Of mogen die nog wel gewoon op diesel doorgaan?
Bij deze uitspraak wordt daar geen onderscheid in gemaakt: diesel is diesel.

Wat bedoel je trouwens met 'linkse paupermaatregel'? Dat het jou niet goed uitkomt? En zijn paupers niet per definitie rechts?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_177554623
In Nederland moeten ze dit sowieso gaan doen en gebeurt volgens mij ook al. (als ik het goed herinner)

Maar hier zitten we dan ook zo hutje mutje op elkaar, dat je gewoon niet teveel troep in de lucht wil hebben.
  Moderator vrijdag 2 maart 2018 @ 17:54:52 #5
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177554638
Lekker belangrijk, dan doet m'n werkgever me een benzine auto in plaats van een diesel. Oh nee wacht even, ik werk niet in Duitsland, en ik woon er ook niet.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_177554674
Wat een vieze naaierij, lekker in de toekomst in een opgevoerde kruimeldief rondcrossen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_177554727
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 17:56 schreef halfway het volgende:
Wat een vieze naaierij, lekker in de toekomst in een opgevoerde kruimeldief rondcrossen.
Hopelijk gaan ze zelfrijdende auto's verplichten in afzienbare tijd.
pi_177554753
Haha en de Amerikanen lachen zich dood.

Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  vrijdag 2 maart 2018 @ 18:01:34 #9
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177554763
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 17:54 schreef CoolGuy het volgende:
Lekker belangrijk, dan doet m'n werkgever me een benzine auto in plaats van een diesel. Oh nee wacht even, ik werk niet in Duitsland, en ik woon er ook niet.
In Nederland zijn er ook al gebieden waar diesels van voor een bepaald bouwjaar niet mogen komen.

Benzine is, qua stikstofoxiden, in ieder geval een stuk minder vervuilend.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  vrijdag 2 maart 2018 @ 18:02:15 #10
132605 kawotski
Il Dottore
pi_177554779
99% van de wereld lacht zich rot om de maatregelen hier. We zijn goed in zelfkastijding, het is bij het gênante af.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
  Moderator vrijdag 2 maart 2018 @ 18:06:05 #11
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177554849
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 18:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

In Nederland zijn er ook al gebieden waar diesels van voor een bepaald bouwjaar niet mogen komen.

Benzine is, qua stikstofoxiden, in ieder geval een stuk minder vervuilend.
Leuk, maar aangezien ik altijd nieuw rij heb ik daar geen last van.
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 2 maart 2018 @ 18:07:09 #12
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177554869
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 18:02 schreef kawotski het volgende:
99% van de wereld lacht zich rot om de maatregelen hier. We zijn goed in zelfkastijding, het is bij het gênante af.
Zelfkastijding? Ik zie het alleen maar als een goede maatregel. Ennuhm, hoe was het ook weer? O ja, verbeter de wereld, begin bij je zelf.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  vrijdag 2 maart 2018 @ 18:08:19 #13
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177554888
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 18:06 schreef CoolGuy het volgende:

Leuk, maar aangezien ik altijd nieuw rij heb ik daar geen last van.
Nu nog niet, nee. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_177554892
Ik denk niet dat ze bij Diesel stoppen zodra die weg zijn gaan ze verder met benzine auto's
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  Moderator vrijdag 2 maart 2018 @ 18:09:52 #15
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177554918
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 18:08 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Nu nog niet, nee. :)
Sowieso niet, want als diesel verboden wordt gaat m'n werkgever me gewoon een benzine auto geven. Hoe ga ik er dan last van hebben denk jij? :)
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 2 maart 2018 @ 18:10:04 #16
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177554921
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 18:08 schreef vipergts het volgende:
Ik denk niet dat ze bij Diesel stoppen zodra die weg zijn gaan ze verder met benzine auto's
Over een jaartje of 50 waarschijnlijk wel, ja. Maar dan rijden we hoogstwaarschijnlijk allemaal electrisch.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  vrijdag 2 maart 2018 @ 18:10:43 #17
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177554939
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 18:09 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Sowieso niet, want als diesel verboden wordt gaat m'n werkgever me gewoon een benzine auto geven. Hoe ga ik er dan last van hebben denk jij? :)
Waarom denk jij dat het mij boeit dat jij er last van hebt of niet?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_177554961
De gewone man zal hierdoor gepakt worden. De iets beter welgestelden rijden over 5 jaar al allemaal elektrisch.
  Moderator vrijdag 2 maart 2018 @ 18:12:52 #20
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177554974
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 18:10 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Waarom denk jij dat het mij boeit dat jij er last van hebt of niet?
Omdat je tegen me zegt 'nee, nu nog niet nee'. Dus dan is een logische vraag hoe ik daar uberhaupt last van ga krijgen, en aangezien jij schijnt te weten dat ik daar NU NOG geen last van heb, lijkt het mij daarin opgesloten te zitten dat ik er 'straks' WEL last van ga krijgen, dus dan kun je me vast ook vertellen op welke manier ik daar dan last van ga krijgen.

Als ik van 't weekend gewoon voor de lol een stukje ga rijden zal ik wat extra gas geven, gewoon omdat het kan. :')
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 2 maart 2018 @ 18:13:55 #21
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177554992
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 17:52 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Bij deze uitspraak wordt daar geen onderscheid in gemaakt: diesel is diesel.

Wat bedoel je trouwens met 'linkse paupermaatregel'? Dat het jou niet goed uitkomt? En zijn paupers niet per definitie rechts?
Dan hebben vrachtwagens een voordeel, het grootste gedeelte daarvan is al Euro 6.
And so is the past
pi_177555096
Als het met een redelijke termijn wordt ingesteld prima. Schone lucht in een stad is een groot goed ^O^
  vrijdag 2 maart 2018 @ 18:19:40 #23
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177555099
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 18:12 schreef CoolGuy het volgende:

Omdat je tegen me zegt 'nee, nu nog niet nee'. Dus dan is een logische vraag hoe ik daar uberhaupt last van ga krijgen, en aangezien jij schijnt te weten dat ik daar NU NOG geen last van heb, lijkt het mij daarin opgesloten te zitten dat ik er 'straks' WEL last van ga krijgen, dus dan kun je me vast ook vertellen op welke manier ik daar dan last van ga krijgen.
Heleboel aannames, geen daarvan correct.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  vrijdag 2 maart 2018 @ 18:24:53 #24
132605 kawotski
Il Dottore
pi_177555161
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 18:07 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Zelfkastijding? Ik zie het alleen maar als een goede maatregel. Ennuhm, hoe was het ook weer? O ja, verbeter de wereld, begin bij je zelf.
Zo werkt de wereld niet. Kijk gerust naar Amerika of het Midden-Oosten. Wij beperken ons hier zwaar in letterlijk alles en daar leven ze erop los alsof er geen morgen is. In basis ben ik het wel met je eens maar het is een beetje alsof je naar een geweldig feest gaat, iedereen drinkt bier en alleen jij moet water drinken omdat het bier over 300 jaar op kan zijn.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
  Moderator vrijdag 2 maart 2018 @ 18:26:30 #25
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177555188
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 18:19 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Heleboel aannames, geen daarvan correct.
Dat zou ik ook zeggen ja.
Breitling - Instruments for Professionals
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')