abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  donderdag 12 juli 2018 @ 19:08:34 #126
2629 Juup©
Zelden serieus, soms wel.
pi_180429542
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2018 18:36 schreef BBach het volgende:
Voorlopig zal er niet veel veranderen want het is bouwverlof, waardoor ik niet aan mijn materialen geraak en we ook op vakantie gaan. Alvast ter voorbereiding van het te bouwen terras een mock-up gemaakt en al wat tuinmeubelen gekocht.Waar het anti-worteldoek ligt komt het uiteindelijke terras.

[ afbeelding ]

Kunt er ook een mooie grote zandbak voor de kinderen realiseren 8-) ;)
pi_180441014
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2018 19:03 schreef FranticDJ het volgende:
Nice! Wat ga je als gevelbekleding doen?
Daar komt zwarte open houten gevelbekleding op. de planken moeten in een parallellogram worden gezaagd. Vermoedelijk is dit iets voor volgend jaar. Zoiets dus, maar dan zwart
open_gevelsysteem_5_voorbeeld_www_pontmeyer_nl.jpg

@Juup: en dan allemaal zand binnen, nee bedankt :P
pi_180484007
Een tijdelijke trap gemaakt tussen huis en aanbouw om eens te zien hoe alles zal uitkomen en omdat we daar toch veel passeren en dit het wat makkelijker maakt. Het deurgat zal nog veranderen om meer in lijn te liggen met de aanbouw.
KQ6AWZE.jpg

oNvOigf.jpg

Verder gewoon genieten van het heerlijke weer :)
E2ShH3W.jpg
  zondag 15 juli 2018 @ 10:28:06 #129
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_180484433
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 09:08 schreef BBach het volgende:

[..]

@Juup: en dan allemaal zand binnen, nee bedankt :P
Kwestie van opvoeden ;)
tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! - QotSA || Den Helder || AZ
  woensdag 18 juli 2018 @ 10:26:03 #130
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_180553454
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 12:46 schreef BBach het volgende:

[..]

Ja, de berekeningen zijn zelf gedaan. er bestaan daar richtlijnen voor en rekentabellen die je kan invullen. Veel te vinden op bv de WTCB site
https://www.wtcb.be/homep(...)ofiches&pag=42&art=2
En dit kan je best ook eens inlezen
http://www.optivent.be/me(...)ilatie%20v130723.pdf

Let wel: dit zijn Belgische eisen, ik denk dat deze in Nederland minder streng/hoog zijn voor systeem D.

Je rekent per ruimte uit hoeveel debiet er nodig is, dat bepaalt dan het totale debiet dat de unit moet kunnen leveren, en dan reken je uit wat de minimale diameter moet zijn om te voorkomen dat de luchtsnelheid te hoog wordt (=lawaai) + eventuele verliezen (bochten, geluidsdempers). Ik heb het vereenvoudigd door grotere diameters en ventielen te gebruiken die meer dan voldoen aan de strengste eis. Op de maximale stand hoor je licht geruis. De ventilatie staat al maanden aan en je merkt wel dat dat een goed binnenklimaat geeft. 's nachts gaat er een bypass open welke dan de koele lucht gebruikt om de temperatuur te verlagen, dat werkt schijnbaar heel goed, want tijdens de hete dagen bleef het er aangenaam koel. In tegenstelling tot het woonhuis heb ik hier dus geen airco voorzien.

Er bestaan ook richtlijnen voor de locatie van ventielen (bv zoveel van de hoek) en daar voldoe ik niet altijd aan omdat ze wat inventiever zijn geplaatst dan midden in een ruimte. Volgens mij zorgt dat maar voor een beperkt verlies, gezien het vooral pulsieventielen zijn op die plaats en dus sowieso wel de lucht de ruimte binnen krijgen.

Je dient ook de oppervlaktes van de spleten onder de deur te bepalen, afhankelijk van het debiet dat van de ene naar de andere ruimte moet gaan.

Een systeem D ventilatiesysteem is alleen zinnig als je huis (zo) luchtdicht (mogelijk) is gebouwd. Zoniet, dan neem je beter een veel goedkoper en makkelijker systeem C en neem je de verliezen voor lief.
[ afbeelding ]
Thanks!

Aangezien ik maar een ultra klein appartementje heb (46m2) loont een grote WTW niet helemaal. In DACH landen zijn ze veel verder met deze techniek. Daar hebben ze ook decentrale WTW's. Gat in de muur, ding erin en klaar. Per ruimte.

Ik zit te denken aan een Südwind Ambientika wireless, twee van die apparaten kunnen met elkaar communiceren over af en aanblaas. Elke 70 seconden zuigt zo'n ding de warme lucht van binnen door een warmtewisselaar waarna hij 70 seconden lang koude lucht van buiten aanzuigt via de warmtewisselaar om zo warme lucht naar binnen te blazen. Met 400 euro voor zo'n wireless unit scheelt dat toch behoorlijk veel geld. Geluid is overigens op de laagste stand 18db. Hij is voorzien van een nachtstand waardoor hij 's nachts (in 't donker) automatisch op de laagste stand gaat voor slaapcomfort.

Heb je die ook al eens bekeken?
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
pi_180605419
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 10:26 schreef zwahiel het volgende:

[..]

Thanks!

Aangezien ik maar een ultra klein appartementje heb (46m2) loont een grote WTW niet helemaal. In DACH landen zijn ze veel verder met deze techniek. Daar hebben ze ook decentrale WTW's. Gat in de muur, ding erin en klaar. Per ruimte.

Ik zit te denken aan een Südwind Ambientika wireless, twee van die apparaten kunnen met elkaar communiceren over af en aanblaas. Elke 70 seconden zuigt zo'n ding de warme lucht van binnen door een warmtewisselaar waarna hij 70 seconden lang koude lucht van buiten aanzuigt via de warmtewisselaar om zo warme lucht naar binnen te blazen. Met 400 euro voor zo'n wireless unit scheelt dat toch behoorlijk veel geld. Geluid is overigens op de laagste stand 18db. Hij is voorzien van een nachtstand waardoor hij 's nachts (in 't donker) automatisch op de laagste stand gaat voor slaapcomfort.

Heb je die ook al eens bekeken?
Dag Zwahiel, nog nooit van gehoord, maar het zal wel werken vermoed ik. Let wel: zelfs voor 46m² heb je toch al aardige debieten nodig die misschien niet haalbaar zijn met zo'n toestel
42_2_nl.gif
(dit zijn wel Belgische richtlijnen)
  zaterdag 28 juli 2018 @ 16:41:45 #132
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_180793853
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 12:13 schreef BBach het volgende:

[..]

Dag Zwahiel, nog nooit van gehoord, maar het zal wel werken vermoed ik. Let wel: zelfs voor 46m² heb je toch al aardige debieten nodig die misschien niet haalbaar zijn met zo'n toestel
[ afbeelding ]
(dit zijn wel Belgische richtlijnen)
Thanks, er zit al natuurlijke ventilatie in, dus dit komt er als extra bij. Die natuurlijke ventilatie is nu op het minimum van het minimum berekend. (als het ooit door de aannemer al berekend is). Ik ga eens aan de slag hiermee.

Jij nog vorderingen gemaakt?
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
pi_181450580
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 16:41 schreef zwahiel het volgende:

[..]

Thanks, er zit al natuurlijke ventilatie in, dus dit komt er als extra bij. Die natuurlijke ventilatie is nu op het minimum van het minimum berekend. (als het ooit door de aannemer al berekend is). Ik ga eens aan de slag hiermee.

Jij nog vorderingen gemaakt?
Niet zo heel veel gedaan de afgelopen maand, gewoon genoten van vakantie en lui zijn. Nu is het er weer een beetje inkomen. Ik weet wel wat gedaan :)
jRCGYdq.jpg

6IiHcy9.jpg

ljuqOYr.jpg

xxvWR5m.jpg
pi_181453273
Het grove geschut.. Altijd spannend als je weer wat gepost hebt.
Hier juist 3 weken vakantie erop zitten, een werkvakantie.. nu rust :)
pi_181453341
*O* mooie dingen!

Hier ook weer aan het opstarten (ofja, nu in Zweden.. Maar vanaf woensdag weer gas geven)
  Moderator zondag 26 augustus 2018 @ 16:25:36 #136
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_181474692
Oeh, ik zie grootte mensen speelgoed :9

Dus het tuinplan is definitief besloten neem ik aan ? ;)
pi_181480498
@Vonkenboer: de tuin is meer iets op lange termijn, ik heb echt geen groene vingers voorlopig :)
Het kraantje was voor de aanleg van de terrasfundering. Deze bestaat uit antiworteldoek, +-10cm betonpuin en een laag van +-12cm gestabiliseerd zand. Er is ongeveer 11m³ geplaatst, wat het dus fysisch onmogelijk maakte om dit alleen te doen. Gelukkig heb ik vrienden die veel beter met de kraan kunnen werken dan ikzelf. Dat is iets wat ik geleerd heb uit mijn eerdere kraanwerken. Je huurt zo'n kraan voor een uur of 8, tegen dat je het in de vingers hebt, kan je nog een uurtje werken. Ze zijn ook bijzonder krachtig, dus je kan er ook veel schade mee doen.

Dus: afvoerleidingen aansluiten, grond afgraven tot de bovenzijde van onze putten
lx2Izf5.jpg

mcmVVFn.jpg

Dan betonpuin storten, aantrillen, gestabiliseerd zand storten en aantrillen
fhbYSYK.jpg

Door het terreinprofiel is er langs de kant van de keuken een opstap van +-36cm (waar 2 tredes komen),aan de tuinkant is er een hoogte van +-18cm. Zo komt alles uit met de afwatering van het houtskelet ed.

Ni3PZU5.jpg

EfiLsVn.jpg

4NuN6xc.jpg

Het 'gat' in het midden is de ruimte voor het putdeksel dat eronder zit. Tegen de schutting komen plantenbakken, dus daar ligt geen zand. De schutting zelf ga ik later afwerken op dezelfde manier als de gevel.
z54bkZt.jpg

NEsr6H8.jpg

Omdat de kraan er toch was, de tuin wat vlakker getrokken en opnieuw ingezaaid.
Kdbw15V.jpg

aqeVCFc.jpg

Nu moet dit even uitharden, waarna ik daar verder kan. c_/

[ Bericht 1% gewijzigd door BBach op 26-08-2018 20:10:27 ]
pi_181480556

[ Bericht 100% gewijzigd door BBach op 26-08-2018 20:09:56 (Dubbel) ]
  zondag 26 augustus 2018 @ 20:05:03 #139
277627 Seven.
We are Borg.
pi_181480627
^O^ mooi werk!
Resistance is futile.
  zondag 26 augustus 2018 @ 20:16:31 #140
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_181480961
Goed bezig :)
pi_181623848
Netjes.
Leuk 4funkyflavours-pakje heeft je dochter ;)
pi_181643376
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 17:05 schreef RB42 het volgende:
4funkyflavours
Goed gespot :P

Perfect weer om te schilderen in afwachting van de houtlevering van het terras. Het hout wordt trouwens itaube/kaneelhout.
Dus eerst nog alles een schuren, afwassen,afplakken en voorzien van primer
N1rmvj6.jpg

Daarna al 2 laklagen kunnen zetten
mLYYbyR.jpg

0q9jssS.jpg

y0eFOZ0.jpg

Komende dagen dan de volgende lagen

[ Bericht 0% gewijzigd door BBach op 02-09-2018 16:22:20 ]
pi_181798000
78CTqfg.jpg

yPcBPol.jpg
Al een deel kunnen leggen. Langzamer dan verwacht omdat het toch een aardig oppervlak is. Ongeveer 300 van de 1100 clips en schroeven vastgezet
vo1hfHe.jpg
  zondag 9 september 2018 @ 16:56:22 #144
4330 PJ
Tja.....
pi_181798920
Erg mooi, maar pas op in winter: wordt erg glad als er mos op komt. Spreek uit ervaring.
  zondag 9 september 2018 @ 17:00:36 #145
2629 Juup©
Zelden serieus, soms wel.
pi_181798998
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2018 15:57 schreef BBach het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Al een deel kunnen leggen. Langzamer dan verwacht omdat het toch een aardig oppervlak is. Ongeveer 300 van de 1100 clips en schroeven vastgezet
[ afbeelding ]
Die "tekeningen" op het muurdoek (of wat het ook wezen mag) O+
pi_181806462
quote:
14s.gif Op zondag 9 september 2018 17:00 schreef Juup© het volgende:

[..]

Die "tekeningen" op het muurdoek (of wat het ook wezen mag) O+
Ja :D leidt wel af van de plankjes die al zijn gelegd _O_
pi_181811409
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2018 16:56 schreef PJ het volgende:
Erg mooi, maar pas op in winter: wordt erg glad als er mos op komt. Spreek uit ervaring.
Mijn ervaring is dat als de planken zo gelegd worden (egale kant naar boven) het niet zo glad wordt.
Al zeker niet als de zon er voor een groot deel van de dag op schijnt.

De meeste planken hebben aan de andere zijde groeven getrokken waar vocht in kan blijven zitten en die worden een pak gladder.
Bij mezelf vind ik het helemaal niet glad worden (tenzij voor kleine onstuimige kindjes als hij kletsnat ligt)
pi_181812763
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2018 16:56 schreef PJ het volgende:
Wat kristiano eigenlijk zegt: gladste houten terrassen zijn die met de 'antislipgroeven' naar boven, niet met de gladde kant. Die groeven zijn eigenlijk contraproductief omdat daar langer water in staat en er dus mos en algen groeien. Vlakke kant naar boven dus en een lichte helling (hier 2%) zou het al te glad worden vermijden. Er is geen hoogbouw in de buurt, dus er is ook altijd direct zonlicht van zonsopgang tot een uur of 21 in de zomer. Dat schijnt ook bevorderlijk te zijn voor het alg/mosvrij houden. Ik ben benieuwd hoe glad het dan in realiteit zal zijn.

@Juup en Annex: dat zijn de pogingen van de dochter om een klok te tekenen. Het wast toch makkelijk af, dus ik heb er niets op tegen. Het heeft al voller gestaan en uiteraard niet alleen van haar hand :P O-)
dsd5LR0.jpg

bmpRQx6.jpg
pi_181812818
En anders op een zonnige dag met azijn besproeien. Dan brand de zon in combinatie met de azijn de alg weg.
Moet alleen even kijken of je hout er tegen kan. Hier op het terras en de strigerhouten bank werkt het perfect
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
pi_181813164
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2018 10:15 schreef BBach het volgende:

[..]

Wat kristiano eigenlijk zegt: gladste houten terrassen zijn die met de 'antislipgroeven' naar boven, niet met de gladde kant. Die groeven zijn eigenlijk contraproductief omdat daar langer water in staat en er dus mos en algen groeien. Vlakke kant naar boven dus en een lichte helling (hier 2%) zou het al te glad worden vermijden. Er is geen hoogbouw in de buurt, dus er is ook altijd direct zonlicht van zonsopgang tot een uur of 21 in de zomer. Dat schijnt ook bevorderlijk te zijn voor het alg/mosvrij houden. Ik ben benieuwd hoe glad het dan in realiteit zal zijn.

@Juup en Annex: dat zijn de pogingen van de dochter om een klok te tekenen. Het wast toch makkelijk af, dus ik heb er niets op tegen. Het heeft al voller gestaan en uiteraard niet alleen van haar hand :P O-)
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Nogmaals, ik vind het hartstikke mooi! Maar wat ik in de praktijk merk is dat de plank beetje hol trekt waardoor er water/vuil in blijft staan. Dit maakt het glad. Ik heb zelf ook nog geen goede oplossing bedacht,
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')