abonnement Unibet Coolblue
pi_177549297
Dit is het huis dat mijn vrouw (toen nog vriendin) en ik in juni 2010 hebben gekocht toen we 24 waren en waar we sindsdien aan het klussen zijn geslagen. 99,9% van de werken zijn doe-het-zelf en gaan van het tekenen van de plannen, funderingen, technieken, dakwerken, buitenschrijnwerk, meubels maken, etc. Intussen zit er zo'n 4500u in. Ik doe alles zelf omdat ik het wil kunnen en het ook een soort hobby is. We werken beiden full time, mijn vrouw is kunsthistorica die omgeschoold is naar pediatrisch verpleegkundige, ik ben een ingenieur elektro-mechanica en werk in de scheepvaart. In het laatste anderhalf jaar zijn er ook een dochter en zoon bij gekomen. Veel vrije tijd is er dus niet meer over, maar op zich gaat het wel vooruit. Ik heb het gefaseerd aangepakt en eerst het woonhuis zelf herbouwd en nu ben ik bezig aan het herbouwen van de achterliggende delen.






Woonhuis (zie eerdere delen, maar de foto's werken daar niet meer):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En dan de 2de fase. Hier komen vooral de beide kinderkamers in, onze slaapkamer, technische ruimtes en nog een kinderbadkamer. Feitelijk komt het neer op de gedateerde bouw te vervangen door een goed geisoleerde houtskeletbouw met een systeem D ventilatie met warmterecuperatie. Het moet er echter niet te recent uitzien, want wij zien de moderne stijl minder graag. Intussen zit ik daar aan het schilderen en meubels maken. Aan de buitenzijde mist de gevelbekleding nog.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En de binnenkant




Technieken




Ventilatie




Trappen tekenen en maken






Isoleren, gyproccen, plamuren, glasvlies en gronden














Lamparmaturen printen met de 3D printer






Nu zitten we ongeveer hier






Dressing maken voor onze slaapkamer



  vrijdag 2 maart 2018 @ 14:11:37 #2
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_177549828
_O_
F means you're fucked
pi_177550106
He Bbach, wat leuk om te lezen dat je inmiddels getrouwd bent en zelfs twee kleintjes hebt! Wat ben je ver gekomen, als je kijkt naar je eigen jeugd en hoe je aan het huis bent begonnen. Je blijft inspirerend :).
  vrijdag 2 maart 2018 @ 14:51:37 #4
297508 broccolitaart
Om des keizers baard
pi_177550811
Je bent een baas!!
Ik vroeg me opeens af wat je met al die vrije tijd gaat doen als alles af is?
  Moderator vrijdag 2 maart 2018 @ 20:08:28 #5
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_177558318
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 14:51 schreef broccolitaart het volgende:
Ik vroeg me opeens af wat je met al die vrije tijd gaat doen als alles af is?
hij heeft 2 kinderen ;)
Welke vrije tijd ;)
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
pi_177724341
@c_c: dat is lang geleden :D Thnx.
@broccolitaart: waarschijnlijk dan koken, dat doe ik heel graag als ik er de tijd voor heb. Niet zo goed als mijn vrouw of Pietverdriet, maar het betert :) En zoals Geckoo zegt blijft er sowieso al niet veel tijd over met twee (mini) kinderen.

Even een Vonkenboerfoto:
Bezig met de kast van de aanbouw. Het is een metalen kast waarvan de hoofdzekeringen al waren voorbedraad. Hier ongeveer 2/3 qua aansluitingen.

Alle kabels aangesloten, ietwat gefatsoeneerd en alles werkt :7

Deze vorm van installaties wordt niet zo vaak toegepast in woningen, maar wel in de industrie. Alle componenten zijn van Schneider. Dit is trouwens de derde -en normaal gezien laatste- verdeelkast in huis.
  zaterdag 10 maart 2018 @ 20:29:44 #7
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_177731019
Dit ziet er netter uit dan de kasten in de mcc ruimtes bij de brouwerij waar ik werk :D . Nu nog een plc erbij voor enige automatisering ;) .
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
pi_177769409
quote:
99s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 20:29 schreef DaMook het volgende:
Dit ziet er netter uit dan de kasten in de mcc ruimtes bij de brouwerij waar ik werk :D . Nu nog een plc erbij voor enige automatisering ;)
Dank je wel. Automatisering ga ik niet echt toepassen, ik vind dat ook niet nodig bij een woonhuis. Een PLC zou natuurlijk wel leuk zijn om mee te tinkeren.
Intussen is het grootste deel van de kabelbomen afgewerkt. Misschien dat ik er nog een afdekpaneeltje over plaats (boven de kast), maar vermoedelijk niet. De kabels die nog loshangen zijn signaalkabels van indicatieverlichting boven de deur oa. Dat weet ik nog niet of ik dit met 12V of 220 zal uitvoeren.


Ondertussen zitten de muren en de plinten van onze slaapkamer ook in hun kleurtje. Het heeft toch een laag of 4 geduurd eer dat dekkend genoeg was. De kleur in het echt is niet zo gesatureerd oranje zoals op de foto. 's morgens schijnt de zon recht op het raam en dan licht de kleur wel mooi op.








Hierna kan ik dus beginnen aan de meubels daar.
  maandag 12 maart 2018 @ 17:37:12 #9
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_177773393
Wederom geweldig. Opvallende maar mooie kleur.
pi_177773482
Strak in de kleur gezet ^O^ Ik doe het jou niet na, ik heb daar geen geduld voor.
  maandag 12 maart 2018 @ 17:45:31 #11
4330 PJ
Tja.....
pi_177773575
NL vlag in de tuin? :)
pi_177774510
Mooi kastje geworden :7

Ze verklaren mij al gestoord met 12 groepen... Kom jij aan :9
Laat die handjes wapperen!
pi_177775131
Ooooo oranje!!! O+
  maandag 12 maart 2018 @ 19:31:25 #14
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_177776037
O+ Prachtig!
***
pi_177776220
Nette kast, is ook veel idealer als je iets wilt aanpassen en de dinrail is mooi universeel bruikbaar
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  maandag 12 maart 2018 @ 19:45:02 #16
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_177776327
_O_ _O_ _O_ O+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 12 maart 2018 @ 20:22:49 #17
151515 verita
Happy days
pi_177777221
Mooie kleur, heel inspirerend, dat oranje. Ook een mooie kast. Wij hebben hier 22 groepen + kracht, dus ongeveer net zoiets.
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
  maandag 12 maart 2018 @ 20:32:59 #18
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_177777520
mooie kleur weer BBAch!

ik dacht bij die eerste foto echt : " wat doet die zeehond in die kamer ?!?!? "

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  maandag 12 maart 2018 @ 21:02:57 #19
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_177778447
Mooi kleurtje :Y .

Ow en echt een signaal lamp bij de deur :D , geweldig! Ik zou trouwens voor 12v gaan denk ik.
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
pi_177779799
Ziet er wederom geweldig uit!
pi_177781045
quote:
99s.gif Op maandag 12 maart 2018 21:02 schreef DaMook het volgende:
Mooi kleurtje :Y .

Ow en echt een signaal lamp bij de deur :D , geweldig! Ik zou trouwens voor 12v gaan denk ik.
Ik zou voor 24 volt gaan, besturingstechniek is eigenlijk altijd 24 volt
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  maandag 12 maart 2018 @ 23:01:25 #22
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_177781583
quote:
7s.gif Op maandag 12 maart 2018 20:32 schreef Barreltje het volgende:
mooie kleur weer BBAch!

ik dacht bij die eerste foto echt : " wat doet die zeehond in die kamer ?!?!? "

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik dacht ook aan een zeehond, eh, zitzak!
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  dinsdag 13 maart 2018 @ 00:11:20 #23
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_177782485
quote:
1s.gif Op maandag 12 maart 2018 22:36 schreef densmee het volgende:

[..]

Ik zou voor 24 volt gaan, besturingstechniek is eigenlijk altijd 24 volt
I know, maar die noemde hij niet :P , en dan ga ik voor 12v ivm arduino ed :P . Persoonlijke keuze ;) .
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
pi_177794194
@ShaoliN: thnx. Mijn vrouw kiest de kleuren. Deze kleur had eigenlijk geler moeten zijn naar haar smaak, maar ze is mooi genoeg om niet opnieuw te gaan doen vinden we.

quote:
14s.gif Op maandag 12 maart 2018 17:41 schreef Juup© het volgende:
Strak in de kleur gezet ^O^ Ik doe het jou niet na, ik heb daar geen geduld voor.
Ik heb het eerst geprobeerd met de losse hand en een puntkwast:

al bij al niet zo tevreden van, dus dan toch alles tegen mijn zin afgeplakt en de lijnen zijn nu wel zuiver genoeg.

@PJ: bij ons leeft de associatie tussen oranje en Nederland niet zo erg. Het is wel een kleur die toevallig veel terug komt in ons interieur.

@Gieliovd en verita: het is eerder een keuze dan dat het echt nodig is. In principe zou je met een groep of 6 ook wel alles kunnen. Ik wil echter precies kringen kunnen afzetten en dus heeft elke kamer 1 kring voor licht en minstens 1 voor de stopcontacten. Een automaat kost 5¤ oid, dus daarvoor moet je het niet laten. In het woonhuis zitten er nog 2 kasten. Een kleine hoofdzekeringenkast en dan de huiskast met een stuk of 12 groepen.

@belle1608,Brighteyes,Molo en suge2000: thnx :) De andere kamers en gang zullen iets zachter getint zijn omdat daar ook meer in wordt vertoefd dan een slaapkamer

quote:
7s.gif Op maandag 12 maart 2018 20:32 schreef Barreltje het volgende:
mooie kleur weer BBAch!

ik dacht bij die eerste foto echt : " wat doet die zeehond in die kamer ?!?!? "

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
_O- nu zie ik het ook. Het is een vuilniszak :D

quote:
99s.gif Op maandag 12 maart 2018 21:02 schreef DaMook het volgende:
Mooi kleurtje :Y .

Ow en echt een signaal lamp bij de deur :D , geweldig! Ik zou trouwens voor 12v gaan denk ik.
quote:
1s.gif Op maandag 12 maart 2018 22:36 schreef densmee het volgende:

[..]

Ik zou voor 24 volt gaan, besturingstechniek is eigenlijk altijd 24 volt
Het is niet zo heel bijzonder hoor. Boven de deur komen 2 lichten: 1 voor 'berging licht aan' en 1 voor 'CV ketel aan'. Het bergingsignaallicht zou logisch op 220 kunnen werken want staat toch zelden aan. De ketel staat wat vaker aan, dus daar zou ik dan eerder voor een low power lampje gaan. Vermoedelijk worden het gewoon 2 LEDjes op 5 V of zo. Arduino enzulks komen er niet tussen.
pi_177913379
Ik zit nog nier ver genoeg met het uittekenen van de meubels, dus nog wat schilderen.

Kleuren kiezen voor de gang (het wordt het lichtere groen)


En de eerste 2 lagen van de kamer van onze dochter, dit is grijsroos.




pi_177913521
Ziet er goed uit!
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 18 maart 2018 @ 19:07:39 #27
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_177913832
Meteen zoveel meer "af" met kleur op de muren. Heel mooi! ^O^
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_177917085
Wat een verschil kunnen kleur maken, zeg! Het witte gaf een hele mooi strakke uitstraling, maar de kleuren in de diverse ruimtes maken het een stuk huiselijker en warmer. Erg mooi!
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
  Moderator zondag 18 maart 2018 @ 22:00:35 #29
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_177919025
Dat oranje vind ik voor de slaapkamer persoonlijk wel een erg heftige kleur; meen ooit iets gelezen te hebben ergens dat je in een ruimte met rustigere kleuren ook beter slaapt oid.

Mooie kleurkeuze hebben jullie gemaakt voor de slaapkamer van je dochter en voor op de gang ! :)

Net (industrieel) stalen verdeelkastje ook ! Zit eigenlijk bij jullie alles achter een differentiaalschakelaar ? Of enkel de groepen met wandcontactdozen ?
  maandag 19 maart 2018 @ 17:27:19 #30
476709 Ik2
Gradueel
pi_177936593
Mooi.
Ik zeg niets meer, dat was het.
  maandag 19 maart 2018 @ 19:48:46 #31
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_177939959
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2018 22:00 schreef Vonkenboer het volgende:
Dat oranje vind ik voor de slaapkamer persoonlijk wel een erg heftige kleur; meen ooit iets gelezen te hebben ergens dat je in een ruimte met rustigere kleuren ook beter slaapt oid.

Is ook zo, maar de manier waarop is wel weer rustig vind ik.. de deur & plinten zijn meegenomen en ik denk dat dat best het verschil kan maken.
pi_177950295
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2018 22:00 schreef Vonkenboer het volgende:
Dat oranje vind ik voor de slaapkamer persoonlijk wel een erg heftige kleur; meen ooit iets gelezen te hebben ergens dat je in een ruimte met rustigere kleuren ook beter slaapt oid.

Mooie kleurkeuze hebben jullie gemaakt voor de slaapkamer van je dochter en voor op de gang ! :)

Net (industrieel) stalen verdeelkastje ook ! Zit eigenlijk bij jullie alles achter een differentiaalschakelaar ? Of enkel de groepen met wandcontactdozen ?
En ook @ SacreCoeur: het oranje is inderdaad best wel heftig, maar in een lege kamer is dat al gauw zo. In de kinderkamers (waar veel meer wordt vertoeft normaal gezien) kiezen we wat minder intense kleuren. De plinten en deuren ga ik overal meenemen.

Wat betreft de differentieelschakelaars: in de hoofdzekeringenkast zit er eentje van 300mA driefasig die dus de volledige installatie beveiligt, en dan zitten er per kast nog een paar van 30mA voor bv de natte groepen, vaatwasser, etc. Die 300 en 30mA zijn verplicht.
In de laatste kast zitten er maar 4 groepen achter de 30mA aardlek: buitenverlichting, badkamer, technische ruimte achter, wasmachine achter.
Ik dacht dat in Nederland maar max 4 groepen achter 1 aardlek mogen zitten, in België is dat bij mijn weten niet gelimiteerd. In principe zou de som van alle lekstromen in alle kringen dus de 300mA kunnen laten trippen in het begin van de installatie. Dit zou ik al onrustwekkend vinden.
pi_178109491
Al een beetje verder met meubelsmaken in de kamer van de dochter


Volgens plan, het is nog maar de helft van de kast




Het is een frontframe met inliggende deuren


pi_178110268
Mooi kast ^O^. Die zou niet misstaan in een meubelwinkel van bovengemiddelde kwaliteit.

De ramen tussen de gang en de kamers geven zo wel een mooi contrast, met de verschillende kleren van de ruimtes.
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
pi_178234143
Verder met de kast


Om nog aan het ventilatieventiel te kunnen, is een deel van de kast verwijderbaar


En zo met de indirecte verlichting
  Knikkerking zondag 1 april 2018 @ 20:15:03 #36
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_178242929
Sodedju! Dat is zo te zien best wel heel strak die kast :)
De deuren hangen er zeer netjes (recht) bij hoor ^O^ Ben dan ook erg benieuwd naar 't eindresultaat :Y
pi_178247154
Leuk die ramen vanaf de gang naar de kamers!!
Ik volg je project al jaren.
Nooit last van een klusdip?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  maandag 2 april 2018 @ 09:27:41 #38
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_178251089
Even voor mijn ogen hoor, heb je nu de kast van smalle delen gemaakt, maar later latjes op de kopse kanten om die brede randen te verkrijgen? Of vertektend de boel hier op mijn laptop enorm?
Uiteraard wederom prachtig! :Y
***
  maandag 2 april 2018 @ 09:54:37 #39
277627 Seven.
We are Borg.
pi_178251331
Oh, wat mooi weer!
Resistance is futile.
pi_178255524
@Atmoz: Ik ben redelijk tevreden van de passingen,maar het kon toch beter (aantal mms verschil). Ik heb nu pianoscharnieren gebruikt die niet bijregelbaar zijn, in andere kamers/meubels ga ik toch weer potscharnieren gebruiken. Recht is het in feite wel allemaal.

@junkiexp: Klusdippen heb ik maar zelden, al is het soms niet leuk om gedurende lange tijd hetzelfde werk te doen (plamuren, schilderen,...), dat probeer ik dus af te wisselen.

@Brighteyes: dat klopt :Y Zo lijken de planken wat dikker zonder dat ze dat zijn. Net als de opbouw van onze keuken. Het meubel zelf is gemaakt van 18mm MDF, de voorzijde van 35mm vuren regels.

@Seven.: Dankjewel :)

Boven verder gewerkt aan schilderwerk ed.




pi_178280795
_O_ Steeds als ik jouw ventilatieventielen + lampen zie, begint het bij mij ook te jeuken om een Prusa te halen :+
pi_178333513
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2018 16:21 schreef FranticDJ het volgende:
_O_ Steeds als ik jouw ventilatieventielen + lampen zie, begint het bij mij ook te jeuken om een Prusa te halen :+
Wel... toevallig ben ik hem net weer aan het gebruiken voor andere onderdelen. O-)
Rondom de meeste radiatoren wil ik een kast/meubel maken, zo ook in de kamer van de dochter.
Boven de radiator (en onderaan), moet een soort van rooster zitten dat de convectiestroom van warme lucht errond mogelijk maakt. Oorspronkelijk wilde ik gewoon sleuven frezen in de bovenzijde van het meubel boven de radiator. Maar dat is nog redelijk moeilijk om zuiver af te werken en vergt veel aftekenwerk. Dus bedacht ik dat ik evengoed van het overschot van slaglatten een rooster zou kunnen maken en dat dan verwerken in de bovenzijde van het toekomstige meubel. Je kan het helemaal uit hout, lijm en wat hoekijzers maken, maar gezien ik toch een 3D printer heb staan, kan ik dat anders doen. Met een paar minuten tekenwerk en +-2¤ aan materiaalkosten kan je dat ook gewoon printen.

Het materiaal is PETG en door de interne structuur is het nog veel sterker dan het hout zelf.
Boorgaten en hoeken kan je meteen meeprinten


Dat past dan rond de slaglatten heen


En zo kan ik het gebruiken om het rooster te construeren






Doordat het ietwat transparant is, is het uiteindelijk heel wat minder zichtbaar.
  donderdag 5 april 2018 @ 22:14:31 #43
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_178334273
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 21:50 schreef BBach het volgende:

[..]

Wel... toevallig ben ik hem net weer aan het gebruiken voor andere onderdelen. O-)
Rondom de meeste radiatoren wil ik een kast/meubel maken, zo ook in de kamer van de dochter.
Boven de radiator (en onderaan), moet een soort van rooster zitten dat de convectiestroom van warme lucht errond mogelijk maakt. Oorspronkelijk wilde ik gewoon sleuven frezen in de bovenzijde van het meubel boven de radiator. Maar dat is nog redelijk moeilijk om zuiver af te werken en vergt veel aftekenwerk. Dus bedacht ik dat ik evengoed van het overschot van slaglatten een rooster zou kunnen maken en dat dan verwerken in de bovenzijde van het toekomstige meubel. Je kan het helemaal uit hout, lijm en wat hoekijzers maken, maar gezien ik toch een 3D printer heb staan, kan ik dat anders doen. Met een paar minuten tekenwerk en +-2¤ aan materiaalkosten kan je dat ook gewoon printen.
[ afbeelding ]
Het materiaal is PETG en door de interne structuur is het nog veel sterker dan het hout zelf.
Boorgaten en hoeken kan je meteen meeprinten
[ afbeelding ]

Dat past dan rond de slaglatten heen
[ afbeelding ]

En zo kan ik het gebruiken om het rooster te construeren
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Doordat het ietwat transparant is, is het uiteindelijk heel wat minder zichtbaar.
dat ziet er zeer strak uit :9
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  Moderator vrijdag 6 april 2018 @ 06:23:38 #44
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_178339296
Dat oogt erg goed ! :) Het rooster kun je straks nog eenvoudig verwijderen neem ik aan ?
pi_178416481
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 06:23 schreef Vonkenboer het volgende:
Dat oogt erg goed ! :) Het rooster kun je straks nog eenvoudig verwijderen neem ik aan ?
Dat klopt, de latjes zijn gewoon uit te nemen.
Bijna klaar met dat stuk meubel




  maandag 9 april 2018 @ 22:14:39 #46
249756 Symphonic
Look o Look
pi_178416606
Het wordt echt geweldig _O_
Juin uit Eigen Tuin!
  dinsdag 10 april 2018 @ 10:48:56 #47
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_178422489
Serieus, zit jij wel eens stil? Dat is toch niet normaal zo'n werktempo? :o En dat dan naast een fulltime baan toch? :X
***
pi_178426588
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2018 22:09 schreef BBach het volgende:

[..]

Dat klopt, de latjes zijn gewoon uit te nemen.
Bijna klaar met dat stuk meubel
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Maar dan mis jij wel een aardig stuk stralingswarmte :?
pi_178430737
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 april 2018 14:42 schreef Juup© het volgende:

[..]

Maar dan mis jij wel een aardig stuk stralingswarmte :?
Misschien een punt ja, maar gezien het ontwerp en de hoeveelheid isolatie daar in huis denk ik dat dat wel mee valt.

Bach kan je daar zelf vast wel meer en een beteren uitleg over geven.
pi_178431115
@Symphonic: Dankjewel. Het is niet zozeer een babykamer qua opzet, omdat dit toch feitelijk vooral leuker is voor de ouders dan dat een baby er iets aan heeft. Ik mik op appreciatie tussen de 5 en de 15 jaar :P

@Brighteyes: ik zit eigenlijk echt niet aan mijn normale tempo. Ik denk dat ik nog max 1u per dag kan werken, in het weekend iets meer. Het is niet mijn job die de beperkende factor is, die kan ik intussen wel, het zijn vooral de beide kinderen die handenvol tijd vergen. Met veel plezier hoor, daar niet van *;

@Juup&Kingofcool: uiteraard. Er zal zo'n 30% aan "verlies" zijn van stralingswarmte. (eigenlijk is dit geen verlies, want de energie raakt verloren in de ruimte die moet worden opgewarmd (=lees: de kast wordt warm)).
Normaal gezien is dit geen probleem in dit geval, omdat er heel veel isolatie is toegepast die de warmtevraag beperkt, en ik de radiatoren ongeveer 3x zo zwaar heb voorzien als nodig (als nodig in een normaal geisoleerd huis. Gezien wij op lage temperaturen @30-40°C stoken heft dit elkaar op). Uiteindelijk zal de radiator in dit geval dus als een convector werken. De kast voor de radiator is dan ook helemaal hol en zorgt ervoor dat er een goede airflow kan zijn door de radiator. De middelste deurtjes zijn dus fake.
  Moderator dinsdag 10 april 2018 @ 20:25:48 #51
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_178433135
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2018 10:48 schreef Brighteyes het volgende:
Serieus, zit jij wel eens stil? Dat is toch niet normaal zo'n werktempo? :o En dat dan naast een fulltime baan toch? :X
Ja, mijn respect heeft hij zeker ! _O_ ^O^
Gaaf idee ook om de verwarming zo weg te werken :s)
  woensdag 11 april 2018 @ 10:12:53 #52
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_178443555
wordt erg mooi allemaal!
  zondag 15 april 2018 @ 13:44:23 #53
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_178530263
Zeg, heb jij eigenlijk zelf alles zo super strak gestuct? Of heb je daar wel iemand voor laten komen?
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
  Moderator zondag 15 april 2018 @ 13:56:04 #54
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_178530441
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2018 13:44 schreef zwahiel het volgende:
Zeg, heb jij eigenlijk zelf alles zo super strak gestuct? Of heb je daar wel iemand voor laten komen?
Volgens mij heeft hij dit allemaal zelf gestukadoord. ^O^
pi_178533545
@zwahiel: gewoon zelf gedaan. Perfect is het niet hoor, maar het kan door de beugel, het is vooral ikzelf die de fouten zie.

Nog wat hang en sluitwerk voltooid, zo blijven de opklapdeurtjes mooi staan.




En dat meubel heeft dan grondverf en 2 laklagen gekregen




Het rooster is goed gelukt vind ik
  zondag 22 april 2018 @ 08:51:48 #56
277627 Seven.
We are Borg.
pi_178667798
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2018 16:45 schreef BBach het volgende:
@zwahiel: gewoon zelf gedaan. Perfect is het niet hoor, maar het kan door de beugel, het is vooral ikzelf die de fouten zie.

Nog wat hang en sluitwerk voltooid, zo blijven de opklapdeurtjes mooi staan.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En dat meubel heeft dan grondverf en 2 laklagen gekregen
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Het rooster is goed gelukt vind ik
[ afbeelding ]
Dat rooster is zeker goed gelukt! Maar eigenlijk lukt alles daar heel goed. ^O^
Resistance is futile.
pi_178668739
BBach & Laurette, long time lurker hier... Kijk met verstomming wat jullie allemaal zelf doen en zo tot in de perfectie uitwerken. Mijn complimenten.

Sta vooral met verbazing te kijken wat je allemaal al zelf geprint hebt met je 3d printer.
Heb je ergens hierover een overzichtje staan, buiten alle topics door te moeten spitten?

Ben zelf aan het twijfelen als een 3d printer een grote meerwaarde tijdens onze resterende verbouwing zal zijn...
pi_178674594
quote:
2s.gif Op zondag 22 april 2018 08:51 schreef Seven. het volgende:

[..]

Dat rooster is zeker goed gelukt! Maar eigenlijk lukt alles daar heel goed. ^O^
Niet alles lukt hoor :) Mijn vrouw was uiteindelijk geen fan van de pianoscharnieren aan de kast, dus heb ik deze verwijderd en vervangen door gewone scharnieren. Ik vind het zelf ook beter





De handgrepen van het guillotineraam heb ik ook ingefreesd




@kclemen:
Dankjewel. Over de 3D printdingen heb ik geen apart topic, als je wil, wil ik wel wat meer daarover posten hoor. Ik print vrij veel met die printer, vooral dan prototypes voor mijn werk. Het is een leuke aanvulling, maar geen essentiele tool bij het verbouwen. Al moet ik zeggen dat eens je zo'n ding hebt en wat kan 3D tekenen je steeds meer dingen kan bedenken die relevant zijn. Persoonlijk vind ik het wel een geweldig ding en sta met verbazing te kijken hoe precies je iets kan printen.

[ Bericht 3% gewijzigd door BBach op 22-04-2018 15:45:11 ]
pi_178722917
Een 3D geprint tussendoortje:
De indicatielampen boven de deur van de berging heb ik ook gemaakt.
Begonnen met de eerste versie

Maar dit kon beter. Het doel is om een lampje te hebben als de CV ketel op temperatuur is voor sanitair water en of het licht van de berging aan is, zonder de deur open te maken.
Om de werkwijze wat uit te leggen:
Het ontwerp tekenen in 3D, hier in solidworks


Dit dan omzetten naar iets dat de 3D printer kan verstaan


En printen maar. Het ene deel is in transparant rood, het andere deel in wit PETG


Samengebouwd geeft dit dit


Een paar ledjes erin en geplaatst boven de deur van de berging


Er moet nog een en ander gefinetuned worden, maar het geeft toch al een beeld


Uiteindelijk is het een 12V systeem geworden en de ledjes gebruiken 0.96W, wat zeker OK is voor de toepassing.
Als we later beter passende ouderwetse lampjes vinden, komen die in de plaats.
pi_178723022
Lijkt klein beetje een liftdeur zo, met lampjes voor omhoog en omlaag
pi_178735718
Wow, wederom prachtig uitgevoerd.
  donderdag 26 april 2018 @ 11:06:38 #62
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_178750688
Netjes BBach, wil je echter niet een sticker plakken aan de binnenkant zodat alleen je het icoontje en de zijkant verlicht?
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
pi_178751284
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2018 11:06 schreef zwahiel het volgende:
Netjes BBach, wil je echter niet een sticker plakken aan de binnenkant zodat alleen je het icoontje en de zijkant verlicht?
Exact wat er nog aangepast moet worden :) Maar moet nog geprimerd worden enzo, dus dat doe ik erna. Dit was eerder om te kijken of alles paste.

Ik heb er een laagje zilverpapier tussen geplakt omdat dit quasi geen dikte heeft en lichtondoorlatend is. Dat geeft het gewenste effect. Het witte 'deksel' wordt dezelfde kleur als de muur later en blijft dus niet wit.




Een subtiel verschil, maar een stuk mooier.

[ Bericht 28% gewijzigd door BBach op 26-04-2018 19:17:11 ]
  Moderator zondag 29 april 2018 @ 10:34:49 #64
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_178804709
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2018 11:59 schreef BBach het volgende:

[..]

Exact wat er nog aangepast moet worden :) Maar moet nog geprimerd worden enzo, dus dat doe ik erna. Dit was eerder om te kijken of alles paste.

Ik heb er een laagje zilverpapier tussen geplakt omdat dit quasi geen dikte heeft en lichtondoorlatend is. Dat geeft het gewenste effect. Het witte 'deksel' wordt dezelfde kleur als de muur later en blijft dus niet wit.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Een subtiel verschil, maar een stuk mooier.
Creatief ! en behoorlijk functioneel ! ^O^
pi_178842958
De vloer van de kamer van de dochter is intussen voorzien van 3 laklagen en wat retouches op de muren. Feitelijk is de kamer op de aankleding na af. Onze dochter vindt het in elk geval al tof :)








O+

[ Bericht 1% gewijzigd door BBach op 30-04-2018 19:18:14 ]
pi_178843510
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2018 19:12 schreef BBach het volgende:
De vloer van de kamer van de dochter is intussen voorzien van 3 laklagen en wat retouches op de muren. Feitelijk is de kamer op de aankleding na af. Onze dochter vindt het in elk geval al tof :)
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

O+
_O_ O+
  maandag 30 april 2018 @ 21:05:26 #67
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_178846887
Super mooi!
pi_179131761
Vanalles en nog wat gedaan:

Droogkas en wasmachine geplaatst in de technische ruimte achteraan. Beiden zijn zo energiezuinig als mogelijk binnen ons budget.


Jaloeziën gehangen in de kamer van de dochter


En verdergewerkt in onze slaapkamer.


Daar heb ik al het tv meubel aan ons voeteinde gemaakt en het bedonderstel. Dit moet nog gebeitst worden naar een donkere kleur. Aan de nachtkastjes en hoofdeinde moet ik nog beginnen.
Onder het bed is een rgb ledstrip ingewerkt. De kamer is nog niet af, maar er hebben wat vrienden gelogeerd intussen, vandaar dat het bed is opgemaakt.






pi_179132403
Boffen, met zo’n logeerkamer.

Keep going BBach ^O^ _O_
pi_179161762
quote:
1s.gif Op zondag 13 mei 2018 14:50 schreef AnneX het volgende:
Boffen, met zo’n logeerkamer.

Keep going BBach ^O^ _O_
Dankjewel, ze hebben er ook goed geslapen :)

In onze slaapkamer ben ik ook wat andere fabricagemethodes aan het toepassen. Omdat deze meubels van massief hout zijn gemaakt, kan ik niet gewoon schroeven, plamuren en schilderen. Om de stukken aan elkaar te zetten heb je dus onzichtbare verbindingen nodig.
Voor de bedrand heb ik de gaten voor de schroeven voorgeboord en er pluggen/proppen voor gemaakt.

Proppen vastgelijmd:


En dan met de beitel ingekort en opgeschuurd


Je kan het wel zien van dichtbij, maar ik vind het toch goed




Het tv-meubel heb ik via pocketholes aan elkaar geschroefd. Zo zie je de schroeven ook alleen maar aan de binnenkant.
pi_179162196
Goed bezig!
  Moderator maandag 14 mei 2018 @ 21:52:33 #72
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  donderdag 17 mei 2018 @ 23:11:58 #73
277627 Seven.
We are Borg.
pi_179230806
Oh! Zwevend bed gaan wij doen! Ik hou me warm aanbevolen voor tips ;) .

Ontzettend gaaf weer allemaal. Zowel je dochters kamer als jullie slaapkamer, jullie bedenken de meest waanzinnige dingen en het pakt allemaal ontzettend mooi uit.
Resistance is futile.
pi_179315710
quote:
17s.gif Op donderdag 17 mei 2018 23:11 schreef Seven. het volgende:
Oh! Zwevend bed gaan wij doen! Ik hou me warm aanbevolen voor tips ;) .

Ontzettend gaaf weer allemaal. Zowel je dochters kamer als jullie slaapkamer, jullie bedenken de meest waanzinnige dingen en het pakt allemaal ontzettend mooi uit.
Dank je wel :), zo waanzinnige dingen vind ik het zelf niet hoor :D , dit is de doorsnede van het bedframe. Een lattenbodem gebruik ik niet wegens geen nood aan. Ons huidige bed is ook zo opgebouwd en met een goede matras is dat perfect naar onze smaak. De bodem is ook ventilerend opgebouwd.

Het bestaat uit een redelijk zwaar frame om de oversteek te kunnen maken zonder dat er teveel doorbuigt. De maten zijn een beetje bepaald door de plinthoogte ed, daar kan je in variëren.

De meubels ben ik aan het beitsen om daarna te oliëen, nog niet alle lagen kunnen plaatsen. In de tv kast ook een TV box geplaatst en die werkt, tevreden dus dat het internet tot daar van goede kwaliteit is.


Dit is dan de oppervlakte zelf na 3 beitslagen en 1 olielaag. Daar moeten nog een laag of 2 op.


De nachtkastjes gemaakt, normaal gezien kan ik dan deze week beginnen aan het hoofdeinde dat er tussen komt


In het kleine kamertje tussen slaapkamer en dressing moest ik nog een wastafelmeubeltje maken. Daar heb ik niet teveel tijd aan gespendeerd, want op zich wordt dat maar weinig gebruikt.
Dus eerst een paar schetsjes


En het meubeltje gemaakt


Moet nog wat opgeschuurd worden, gebeitst en geolied.


[ Bericht 2% gewijzigd door BBach op 22-05-2018 09:22:35 ]
pi_179316513
Ok. Kritisch vraag..B. heb je nagedacht over de radiator aan het hoofdeinde :?
Hoezo dat?

( in ons ouwe geïsoleerde huis is helemaal geen radiator op de slaapverdieping inclusief badkamer )

Tuurlijk zien meubels en beits/lakwerk eruit, zoals ‘wij’ van je gewend zijn... >:)
pi_179316891
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 10:06 schreef AnneX het volgende:
Ok. Kritisch vraag..B. heb je nagedacht over de radiator aan het hoofdeinde :?
Hoezo dat?

( in ons ouwe geïsoleerde huis is helemaal geen radiator op de slaapverdieping inclusief badkamer )

Tuurlijk zien meubels en beits/lakwerk eruit, zoals ‘wij’ van je gewend zijn... >:)
Is toch gewoon dezelfde situatie als in de kamer van de dochter? Er komt gewoon een rooster over en een vast hoofdeinde. Onderaan wordt de lucht aangezogen via de onderzijde van de nachtkasten en het bed, dat is gewoon open.
Zo is/wordt de uitvoering. Links doorsnede in de lengte, rechts vooraanzicht


Als het vriest wil je toch de mogelijkheid om te verwarmen? Op onze bovenverdieping hebben we geen verwarming en dat missen we niet echt. Maar deze kamer ligt helemaal achteraan en ver van een warme woonkamer, dus moet toch individueel verwarmd kunnen worden vind ik. In de winter zal ik wel eens kijken naar de prestaties, maar dat zal wel werken.
pi_179388044
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 mei 2018 10:06 schreef AnneX het volgende:
Ok. Kritisch vraag..B. heb je nagedacht over de radiator aan het hoofdeinde :?
Hoezo dat?

( in ons ouwe geïsoleerde huis is helemaal geen radiator op de slaapverdieping inclusief badkamer )

Tuurlijk zien meubels en beits/lakwerk eruit, zoals ‘wij’ van je gewend zijn... >:)
Welke radiator ? :o
Een sneakpeak naar het hoofdeinde in de maak


pi_179393770
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2018 21:08 schreef BBach het volgende:

[..]

Welke radiator ? :o
Een sneakpeak naar het hoofdeinde in de maak
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Jasses :D ben je al klaar ermee? :Z
pi_179405064
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 02:56 schreef AnneX het volgende:

[..]

Jasses :D ben je al klaar ermee? :Z
Ondertussen wel met de constructie *) De vorige foto's waren de mock-up.
Mijn vrouw wou graag afgeronde hoeken aan het hoofdeinde, dus dan doen we dat. Met de 3D printer een mal gemaakt om overal dezelfde straal te hebben.

Zo kan ik dat affrezen met de bovenfrees



Alle kanten nog afronden




Een aantal afstandshouders geprint zodat de latten op gelijke afstand vastgezet kunnen worden


Het rooster staat dan zo rond de radiator


Je kan dan op deze manier aan de thermostatische kraan


Boven de nachtkastjes is er nog verlichting die in RGB kan ingesteld worden. Dus links, rechts en onder zijn de lichten afzonderlijk te bedienen.


pi_179405627
Het zijn de details en het oog voor nette afwerking die het net dat beetje extra geven ten opzichte van andere thuisklussers. Al verdien je eigenlijk wel wat meer dan 'thuisklusser'.
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
pi_179441906
quote:
2s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 20:00 schreef WheeleE het volgende:
Het zijn de details en het oog voor nette afwerking die het net dat beetje extra geven ten opzichte van andere thuisklussers. Al verdien je eigenlijk wel wat meer dan 'thuisklusser'.
Dank je wel, het lukt al beter dan vroeger.
Voor de rest van het weekend niet veel meer gedaan, want het was zo'n goed weer dat we ons huwelijksbootje nog eens te water hebben gelaten. Intussen al 5 jaar geleden dat we dat hebben gebouwd. Na een jaar stil staan in de garage startte ze meteen O+



pi_179442121
🎉

Toepasselijk: 5 jaar is een “houten” huwelijk. 🌹
  maandag 28 mei 2018 @ 19:18:38 #83
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_179452726
quote:
1s.gif Op maandag 28 mei 2018 10:14 schreef AnneX het volgende:
🎉

Toepasselijk: 5 jaar is een “houten” huwelijk. 🌹
_O-
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  maandag 28 mei 2018 @ 23:50:36 #84
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_179457713
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2018 10:01 schreef BBach het volgende:

[..]

Dank je wel, het lukt al beter dan vroeger.
Voor de rest van het weekend niet veel meer gedaan, want het was zo'n goed weer dat we ons huwelijksbootje nog eens te water hebben gelaten. Intussen al 5 jaar geleden dat we dat hebben gebouwd. Na een jaar stil staan in de garage startte ze meteen O+

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Vroeger? Toen je je eigen chillbank maakte tijdens het eigenhandig restaureren/verbouwen van je ouderlijk huis? :D
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_179588486
@qu63: idd :D

In onze slaapkamer zitten de meubels nu in de derde laag hardwax.






Naar de dressing toe, is de vloer voorzien van zijn voorlaatste laklaag

Bijna tijd om te verhuizen *O*
pi_179589780
Supertof hoofdeinde, maar gaat dat niet een gigantische stofmagneet worden tussen die planken?
  zondag 3 juni 2018 @ 22:25:55 #87
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_179590065
Wow _O_ _O_ _O_ O+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_179722622
De kamer van de dochter is intussen in gebruik




En in onze slaapkamer de dressing 3x afgelakt en het wastafeltje aangesloten. Daar moeten nog een paar kleine zaken afgewerkt worden (stopcontact, rails voor de kapstokken, ...), net als in onze slaapkamer zelf waar de vloer nog 3 laklagen moet krijgen.







  maandag 11 juni 2018 @ 09:30:01 #89
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_179722917
Wow, mooi!

goed bezig! 8-)
  maandag 11 juni 2018 @ 10:25:53 #90
277627 Seven.
We are Borg.
pi_179723570
_O_ _O_ _O_ _O_

Door die spiegel in de inloopkast, lijkt het wel alsof je er zo doorheen kunt lopen!

Heel erg gaaf weer BBach! ^O^
Resistance is futile.
pi_179730182
@Hierboven: dankjewel, we zijn er zelf ook tevreden over

quote:
1s.gif Op zondag 3 juni 2018 22:15 schreef Gutz het volgende:
Supertof hoofdeinde, maar gaat dat niet een gigantische stofmagneet worden tussen die planken?
Was hierop vergeten antwoorden: ja dat kan, maar niet meer dan een normale radiator denk ik. Je kan ertussen met een plumeau en het hoofdeinde zelf is ook te demonteren met een paar schroeven indien nodig.
pi_179864531
Een eerste laagje kleur in de gang. Ramen, plinten en deuren krijgen hierna dezelfde kleur.




  maandag 18 juni 2018 @ 07:52:05 #93
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_179864657
Kleur *O*

Wat komt het ontwerp met de muren en ramen goed uit zo zeg! ^O^

Wat zei je dochter? "Mooooiiiii" ^O^ *O*
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 18 juni 2018 @ 10:21:08 #94
151515 verita
Happy days
pi_179866565
Welke RAL-kleur is dat? Erg mooi, dat groen :-)
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
  maandag 18 juni 2018 @ 20:18:50 #95
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_179879058
Ik ben benieuwd naar als alles dezelfde kleur is, denk zelf dat deuren, ramen en plinten in het wit mooier zijn dan dat ze dezelfde kleur hebben.
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
pi_179889545
quote:
1s.gif Op maandag 18 juni 2018 07:52 schreef Molo het volgende:
Kleur *O*

Wat komt het ontwerp met de muren en ramen goed uit zo zeg! ^O^

Wat zei je dochter? "Mooooiiiii" ^O^ *O*
Echt veel geeft de dochter niet om de kleur momenteel :)

@verita: ook tevreden van de kleur, dit is het soort groen dat mijn vrouw heeft gekozen.

Een RAL waarde vind ik er niet van, maar dit is de kleur:
Verf: Sigmacryl mat S2020-G50Y
Kleurcodes:
HEX #b4bd92
RGB (180,189,146)
CMYK (5,0,23,26)


Op foto ziet het er veel groener uit dan in het echt.

@Damook: dat is een beetje het kleurthema dat ik heb gekozen van uitvoering. In de andere kamers is dat ook al zo. Ik heb er een paar maanden geleden eens een render van gemaakt en dit zou ongeveer in de buurt komen. Als je wit schrijnwerk zelf mooier vindt, dan heb je het dus al gezien hierboven hoe dat zou zijn :P


[ Bericht 23% gewijzigd door BBach op 19-06-2018 14:21:48 ]
  dinsdag 19 juni 2018 @ 09:26:21 #97
205466 Yesse
Oooh burn!
pi_179889838
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2018 11:59 schreef BBach het volgende:

[..]

Exact wat er nog aangepast moet worden :) Maar moet nog geprimerd worden enzo, dus dat doe ik erna. Dit was eerder om te kijken of alles paste.

Ik heb er een laagje zilverpapier tussen geplakt omdat dit quasi geen dikte heeft en lichtondoorlatend is. Dat geeft het gewenste effect. Het witte 'deksel' wordt dezelfde kleur als de muur later en blijft dus niet wit.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Een subtiel verschil, maar een stuk mooier.
Die tip nemen we mee :D Ziet er inderdaad een stuk mooier uit.
Just once I want my life to be like an eighties movie..
  dinsdag 19 juni 2018 @ 11:52:24 #98
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_179892362
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 09:08 schreef BBach het volgende:

@Damook: dat is een beetje het kleurthema dat ik heb gekozen van uitvoering. In de andere kamers is dat ook al zo. Ik heb er een paar maanden geleden eens een render van gemaakt en dit zou ongeveer in de buurt komen. Als je wit schrijnwerk zelf mooier vindt, dan heb je het dus al gezien hierboven hoe dat zou zijn :P
[ afbeelding ]
Dan vind ik zelf dat wit mooier ;) . Gelukkig verschillen smaken, anders zou alles hetzelfde zijn :) .
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
  dinsdag 19 juni 2018 @ 12:07:15 #99
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_179892603
Zeg even nog een vraagje over jou WTW die je overal geinstalleerd hebt.

Heb je zelf alle berekeningen gedaan? Of is het gewoon een ventiel in en een uit per kamer? En hoe heb je de plaatsing bepaald?

Zit zelf te bekijken of een centrale WTW of decentrale WTW's wat is voor mijn huis (kunnen geen ramen open en vuile lucht gaat niet genoeg weg)
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
pi_179893329
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 12:07 schreef zwahiel het volgende:
Zeg even nog een vraagje over jou WTW die je overal geinstalleerd hebt.

Heb je zelf alle berekeningen gedaan? Of is het gewoon een ventiel in en een uit per kamer? En hoe heb je de plaatsing bepaald?

Zit zelf te bekijken of een centrale WTW of decentrale WTW's wat is voor mijn huis (kunnen geen ramen open en vuile lucht gaat niet genoeg weg)
Ja, de berekeningen zijn zelf gedaan. er bestaan daar richtlijnen voor en rekentabellen die je kan invullen. Veel te vinden op bv de WTCB site
https://www.wtcb.be/homep(...)ofiches&pag=42&art=2
En dit kan je best ook eens inlezen
http://www.optivent.be/me(...)ilatie%20v130723.pdf

Let wel: dit zijn Belgische eisen, ik denk dat deze in Nederland minder streng/hoog zijn voor systeem D.

Je rekent per ruimte uit hoeveel debiet er nodig is, dat bepaalt dan het totale debiet dat de unit moet kunnen leveren, en dan reken je uit wat de minimale diameter moet zijn om te voorkomen dat de luchtsnelheid te hoog wordt (=lawaai) + eventuele verliezen (bochten, geluidsdempers). Ik heb het vereenvoudigd door grotere diameters en ventielen te gebruiken die meer dan voldoen aan de strengste eis. Op de maximale stand hoor je licht geruis. De ventilatie staat al maanden aan en je merkt wel dat dat een goed binnenklimaat geeft. 's nachts gaat er een bypass open welke dan de koele lucht gebruikt om de temperatuur te verlagen, dat werkt schijnbaar heel goed, want tijdens de hete dagen bleef het er aangenaam koel. In tegenstelling tot het woonhuis heb ik hier dus geen airco voorzien.

Er bestaan ook richtlijnen voor de locatie van ventielen (bv zoveel van de hoek) en daar voldoe ik niet altijd aan omdat ze wat inventiever zijn geplaatst dan midden in een ruimte. Volgens mij zorgt dat maar voor een beperkt verlies, gezien het vooral pulsieventielen zijn op die plaats en dus sowieso wel de lucht de ruimte binnen krijgen.

Je dient ook de oppervlaktes van de spleten onder de deur te bepalen, afhankelijk van het debiet dat van de ene naar de andere ruimte moet gaan.

Een systeem D ventilatiesysteem is alleen zinnig als je huis (zo) luchtdicht (mogelijk) is gebouwd. Zoniet, dan neem je beter een veel goedkoper en makkelijker systeem C en neem je de verliezen voor lief.


[ Bericht 1% gewijzigd door BBach op 19-06-2018 12:55:00 ]
  Moderator zondag 24 juni 2018 @ 13:47:00 #101
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_180075837
Nog volop bezig met schilderen ( :Y) )en afplakken ( :r ) , maar zo is het al zichtbaar hoe het uiteindelijk zal worden. Een aantal deuren moeten nog hun 3de laklaag krijgen en de vloer uiteraard ook nog.

Zoals gezegd is het groen moeilijk juist op foto te krijgen, zo fluo als op de foto's is het niet. Wel groen





pi_180075944
Tja...wat zal ik zeggen...het is groen, het is veel groen (8> links en rechts, binnen en buiten.
Zó groen, dat het wit wordt bij wijze van spreken als in zó veel, dat het bijna niet opvalt dat het groen is.
Mooie kleur groen, daar niet van.
Misschien is dat het beoogde effect.

Affijn, je hebt het mooi voor elkaar _O_
pi_180076214
quote:
1s.gif Op woensdag 27 juni 2018 10:29 schreef AnneX het volgende:
Tja...wat zal ik zeggen...het is groen, het is veel groen (8> links en rechts, binnen en buiten.
Zó groen, dat het wit wordt bij wijze van spreken als in zó veel, dat het bijna niet opvalt dat het groen is.
Mooie kleur groen, daar niet van.
Misschien is dat het beoogde effect.

Affijn, je hebt het mooi voor elkaar _O_
Dat kan je wel zeggen, het is ook een groot oppervlak aan muren. Het idee is een beetje dat dit een overgangsruimte is tussen binnen en buiten. Het schrijnwerk ed hoeft de aandacht niet te trekken. Buiten blijft het natuurlijk niet groen gedurende de seizoenen. En dan vind ik niet contrasterend schrijnwerk de taak beter vervullen dat de normale manier van accentueren.

Uiteindelijk komt er natuurlijk wel aankleding in de gang met wat meubels en kaders en is het groen gewoon de achtergrond daarvan.






[ Bericht 2% gewijzigd door BBach op 27-06-2018 10:55:21 ]
pi_180076216
Ziet er goed uit bbach!

Je hebt me aangespoort om ook een Prusa i3 te kopen :7

Ligt op me te wachten zodra ik afmonster..
pi_180076360
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 10:49 schreef FranticDJ het volgende:
Ziet er goed uit bbach!

Je hebt me aangespoort om ook een Prusa i3 te kopen :7

Ligt op me te wachten zodra ik afmonster..
*O* *O* De Mk3 versie dan?
De mijne heeft al aardig wat geprint:

met enkel in het begin wat technische problemen omdat ik deze in een te koude ruimte gebruikte en de belts knapten.

(total filament klopt niet, die waarde wordt verkeerd berekend, het zal eerder tegen de 1800m filament liggen)
pi_180076453
Mk3 inderdaad :) en bouwpakket :+
pi_180078829
Zo'n groene hal is best een mooie, ietwat rustgevende overgangsruimte vind ik. Oogt prima ^O^
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
pi_180081711
@WheeleE: vind ik ook
Zonder afplaktape


Van buitenaf ziet het er zo uit


En @FranticDJ:
De printer gebruik ik ook om maquettes te printen. Hier bv een aantal ontwerpen voor het terras waar we nog niet helemaal uit zijn.


pi_180082590
Gaaf! Ja ik zie ook veel mogelijkheden hoor. Los van t feit dat de kit me al onwijs gaaf lijkt om in elkaar te zetten.
  Knikkerking woensdag 27 juni 2018 @ 17:56:35 #111
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_180083884
Eindelijk weer eens de tijd genomen om dit topic te bekijken...

Man, man, man wat prachtig allemaal 8-)
M'n hobby-hartje gaat wederom sneller tikken hiervan *O*

Doe zo voort! Echt goede inspiratie (en aanzetting tot!) dit topic ^O^
  Moderator woensdag 27 juni 2018 @ 22:10:19 #112
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_180090531
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 11:08 schreef FranticDJ het volgende:
Mk3 inderdaad :) en bouwpakket :+
Domme vraag misschien, maar wat kost zo'n printer ?
pi_180095501
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 22:10 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Domme vraag misschien, maar wat kost zo'n printer ?
769 excl verzendkosten. Kom je op net geen 800 als kit. Ze bieden ook een afgemonteerd en getest exemplaar voor 999 ex btw geloof ik. Ik ben voor de kit gegaan.

https://shop.prusa3d.com/(...)rusa-i3-mk3-kit.html

Alleen wel beste backlog met orders ;) maarja hun printers zijn al paar jaar op rij best getest enzo.
  donderdag 28 juni 2018 @ 06:54:22 #114
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_180095704
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 17:56 schreef Atmoz het volgende:
Eindelijk weer eens de tijd genomen om dit topic te bekijken...

Man, man, man wat prachtig allemaal 8-)
M'n hobby-hartje gaat wederom sneller tikken hiervan *O*

Doe zo voort! Echt goede inspiratie (en aanzetting tot!) dit topic ^O^
Zegt de ene klusgod tegen de andere :D .
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
pi_180180934
@Atmoz: thnx, jouw topic volg ik ook sinds het begin, mooi werk :)
@Vonkenboer: wat FranticDJ zegt. Ik heb de mijne al meer dan een jaar, toen was hij nog duurder, zelfs in kitvorm. Het belangrijkste aan die printer is dat ie elke keer op nieuw zelf kalibreert. Het is dus gewoon tekenen en printen, zonder telkens aanpassingen aan de printer te moeten gaan doen, wat bij veel andere printers wel het geval is. Dat maakt het een werktuig ipv een gadget. In deze pricerange is dat het beste dat er te krijgen valt.

Dit weekend 3 laklagen aan de vloer in de gang gegeven, daarmee is die ook af. Het was moeilijk om de droogtijden en schildermomenten in te plannen rond de dutjes van de kinderen, gezien de slaapkamers al in gebruik zijn. Dat er tussen laag 2 en 3 een kat binnenglipte met vuile pootjes, waarna een katachtervolging op blote voeten door natte verf volgde, hielp niet direct. o|O Gelukkig viel dit te retoucheren. Wat gsm foto's in afwachting van betere. De Gsmfoto's zijn wel veel correcter van kleurweergave.


Leuk om deze foto er nog eens onder te zetten.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


De overgang tussen woonhuis en aanbouw staat dan ook binnenkort op de lijst


@Brighteyes: bedankt :)

[ Bericht 3% gewijzigd door BBach op 02-07-2018 09:17:10 ]
  maandag 2 juli 2018 @ 09:08:55 #116
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_180181104
Mooi! O+
***
  maandag 2 juli 2018 @ 15:41:38 #117
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_180187095
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 22:10 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Domme vraag misschien, maar wat kost zo'n printer ?
Ik twijfel om deze te kopen ( https://www.gearbest.com/(...)kits/pp_1845899.html )

Met priority direct (geen douane kosten) kom je op 180 uit.

Deze gozer heeft hem getest en hij kwam heel goed uit de test :)
pi_180209080
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2018 15:41 schreef speedfightrage het volgende:

[..]

Ik twijfel om deze te kopen ( https://www.gearbest.com/(...)kits/pp_1845899.html )

Met priority direct (geen douane kosten) kom je op 180 uit.

Deze gozer heeft hem getest en hij kwam heel goed uit de test :)
Het hangt er een beetje af waarvoor je hem gaat gebruiken. Als het maar om af en toe eens te printen is, ziet dat er geen slecht toestel uit. Ik wilde echter iets om veel en goed mee te kunnen printen zonder telkens dingen te gaan moeten finetunen.

Ik kreeg per PM nog een vraag, welke hier ook past:
quote:
* knip* Aangezien ik een bouw en ontwerpbedrijf heb en jij me op ideeen brengt met de maquettes heb ik een vraag. Wat kost zon 3D printer en wat voor formaat maquette kun je printen? Duurt het lang om zoiets te printen? Hoe is de detaillering? *knip*
Zoiets lijkt me perfect voor maquettes. Ik gebruik het er ook voor. Makkelijker om een 3D model te tonen dan op een computer en het kost bijna niets aan materiaal. Volgens moet dit wel standaard behoren tot de uitrusting van een ontwerpbureau :) Kostprijs: zie ergens hierboven. Range 700-1000¤.
Echt heel groot kan je niet printen, maximaal een kubus van 250x210x200mm. Duurdere modellen kunnen soms veel groter printen. Ik zou gewoon de maquette opdelen in stukken. Dan is het ook niet erg als er eens een print faalt.
Hoe lang een print duurt hangt af van de laagdikte die je kiest, de grootte van het model, de inwendige versteviging het materiaal. Reken voor grote en of gedetailleerde prints gerust op +10u printen. Snel is dat dus niet. Ik steek soms 's avonds de printer aan en tegen dat ik dan 's morgens terug op locatie ben is de print meestal wel af. Kleine dingen als die radiatorsteunen van eerder duren maar een half uurtje tot een uurtje.
Wel indrukwekkend is de detaillering. Je kan tot een laagdikte van 50micron gaan en dan heb je echt waanzinnig veel details. De printtijd gaat dan wel heel erg de hoogte in.


met PLA als printmateriaal is 50 micron laaghoogte zeker mogelijk. PLA is biologisch afbreekbaar (evenwel een reden waarom ik het niet gebruik voor onderdelen) en print zeer eenvoudig, veel kleurtjes, kan goed overspanningen printen en is relatief makkelijk goed printbaar in te stellen.

Vorig jaar printte ik vooral in ABS (legoblokjesplastic) omdat dit goede sterkteeigenschappen en duurzaamheid heeft. Hier is ie bijvoorbeeld de lampenkappen aan het printen in ABS (geeft ook een idee van snelheid).
Dat gebruik ik niet meer omdat het moeilijk is een grote print zonder fouten uit te voeren. Het is zéér gevoelig aan temperatuur en een licht briesje of een graad verschil tussen start en einde print is voldoende om alles te doen scheeftrekken. Het stinkt ook tijdens het printen.

Mijn favoriete materiaal is PETG (variant van de PET -plastic welke we kennen van de frisdrankflessen bv). Het combineert al het goede van ABS en PLA en geeft fantastische resultaten zeker naar sterkte en printkwaliteit toe. Het warpt bijna niet, komt niet los van de ondergrond, stinkt niet, bijna nooit een gefaalde print, te schilderen mits primer.Het lijmen van PETG is wat moeilijker, maar is toch al gelukt.
Het nadeel is dat het niet makkelijk overspanningen kan printen en dat de laagdikte minimaal 0.2mm is. De ultra hoge precisie printen in PETG is dus niet mogelijk. 100mm overspanning printen is ook wel het hoogst mogelijke.

Grote overspanningen, uitsteeksels van meer dan 45° overhang ed zijn dan weer moeilijk tot niet te printen in 1 stuk of zonder het meeprinten van ondersteuningen. Het komt er op aan jouw 3D model zo 3D printbaar mogelijk te tekenen.

Dus samengevat: zeker een aanrader voor maquettes, bij voorkeur in PLA te printen en in onderdelen. Het lijkt me binnen een aantal jaren een zekerheid dat elk architectenbureau dit zo zal printen. De echt professionele printers van rond de 10 000¤ overklassen uiteraard de basismodellen op alle vlakken.
In onze sector (scheepsbouw) wordt dit al vaak gebruikt om schaalmodellen van vaartuigen te printen. Vroeger werden de schaalmodellen van de vaartuigen met de hand gemaakt door specialisten met een kostprijs van vele tienduizenden euro's.
pi_180211090
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 13:00 schreef BBach het volgende:

[..]

Het hangt er een beetje af waarvoor je hem gaat gebruiken. Als het maar om af en toe eens te printen is, ziet dat er geen slecht toestel uit. Ik wilde echter iets om veel en goed mee te kunnen printen zonder telkens dingen te gaan moeten finetunen.

Ik kreeg per PM nog een vraag, welke hier ook past:

[..]

Zoiets lijkt me perfect voor maquettes. Ik gebruik het er ook voor. Makkelijker om een 3D model te tonen dan op een computer en het kost bijna niets aan materiaal. Volgens moet dit wel standaard behoren tot de uitrusting van een ontwerpbureau :) Kostprijs: zie ergens hierboven. Range 700-1000¤.
Echt heel groot kan je niet printen, maximaal een kubus van 250x210x200mm. Duurdere modellen kunnen soms veel groter printen. Ik zou gewoon de maquette opdelen in stukken. Dan is het ook niet erg als er eens een print faalt.
Hoe lang een print duurt hangt af van de laagdikte die je kiest, de grootte van het model, de inwendige versteviging het materiaal. Reken voor grote en of gedetailleerde prints gerust op +10u printen. Snel is dat dus niet. Ik steek soms 's avonds de printer aan en tegen dat ik dan 's morgens terug op locatie ben is de print meestal wel af. Kleine dingen als die radiatorsteunen van eerder duren maar een half uurtje tot een uurtje.
Wel indrukwekkend is de detaillering. Je kan tot een laagdikte van 50micron gaan en dan heb je echt waanzinnig veel details. De printtijd gaat dan wel heel erg de hoogte in.
[ afbeelding ]

met PLA als printmateriaal is 50 micron laaghoogte zeker mogelijk. PLA is biologisch afbreekbaar (evenwel een reden waarom ik het niet gebruik voor onderdelen) en print zeer eenvoudig, veel kleurtjes, kan goed overspanningen printen en is relatief makkelijk goed printbaar in te stellen.

Vorig jaar printte ik vooral in ABS (legoblokjesplastic) omdat dit goede sterkteeigenschappen en duurzaamheid heeft. Hier is ie bijvoorbeeld de lampenkappen aan het printen in ABS (geeft ook een idee van snelheid).
Dat gebruik ik niet meer omdat het moeilijk is een grote print zonder fouten uit te voeren. Het is zéér gevoelig aan temperatuur en een licht briesje of een graad verschil tussen start en einde print is voldoende om alles te doen scheeftrekken. Het stinkt ook tijdens het printen.

Mijn favoriete materiaal is PETG (variant van de PET -plastic welke we kennen van de frisdrankflessen bv). Het combineert al het goede van ABS en PLA en geeft fantastische resultaten zeker naar sterkte en printkwaliteit toe. Het warpt bijna niet, komt niet los van de ondergrond, stinkt niet, bijna nooit een gefaalde print, te schilderen mits primer.Het lijmen van PETG is wat moeilijker, maar is toch al gelukt.
Het nadeel is dat het niet makkelijk overspanningen kan printen en dat de laagdikte minimaal 0.2mm is. De ultra hoge precisie printen in PETG is dus niet mogelijk. 100mm overspanning printen is ook wel het hoogst mogelijke.
[ afbeelding ]
Grote overspanningen, uitsteeksels van meer dan 45° overhang ed zijn dan weer moeilijk tot niet te printen in 1 stuk of zonder het meeprinten van ondersteuningen. Het komt er op aan jouw 3D model zo 3D printbaar mogelijk te tekenen.

Dus samengevat: zeker een aanrader voor maquettes, bij voorkeur in PLA te printen en in onderdelen. Het lijkt me binnen een aantal jaren een zekerheid dat elk architectenbureau dit zo zal printen. De echt professionele printers van rond de 10 000¤ overklassen uiteraard de basismodellen op alle vlakken.
In onze sector (scheepsbouw) wordt dit al vaak gebruikt om schaalmodellen van vaartuigen te printen. Vroeger werden de schaalmodellen van de vaartuigen met de hand gemaakt door specialisten met een kostprijs van vele tienduizenden euro's.
BBach,

Heel erg bedankt voor de erg uitgebreide reactie! Ik ben tot het besluit gekomen een printer aan te schaffen. Welk model heb/adviseer jij? Met welk programma kan ik de 3D ontwerpen maken dan? Ik gebruik nu autocad en revit, is er iets soortgelijks?

Mvg
pi_180212562
Misschien leuk om er een apart topic over te openen. Zijn vast meer mensen met deze hobby/interesse :)
pi_180219560
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 16:01 schreef Piles het volgende:
Misschien leuk om er een apart topic over te openen. Zijn vast meer mensen met deze hobby/interesse :)
Zeker :7

Als ik de mijne heb zal ik een topic openen.. Mocht er tegen dan nog geen zijn..
pi_180232344
@FranticDJ: graag, ik heb niet voldoende tijd om me met zo'n verzameltopic bezig te houden
@Piles: ik zal het in een spoiler zetten ;)

@Benoves:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 5 juli 2018 @ 00:41:50 #123
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_180248502
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2018 15:41 schreef speedfightrage het volgende:

[..]

Ik twijfel om deze te kopen ( https://www.gearbest.com/(...)kits/pp_1845899.html )

Met priority direct (geen douane kosten) kom je op 180 uit.

Deze gozer heeft hem getest en hij kwam heel goed uit de test :)
Deze gisteren besteld naar aanleiding van deze post :P . Ben benieuwd. Nu maar gaan oefenen met 3d tekenen :') .
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
pi_180428944
Voorlopig zal er niet veel veranderen want het is bouwverlof, waardoor ik niet aan mijn materialen geraak en we ook op vakantie gaan. Alvast ter voorbereiding van het te bouwen terras een mock-up gemaakt en al wat tuinmeubelen gekocht.Waar het anti-worteldoek ligt komt het uiteindelijke terras.






pi_180429447
Nice! Wat ga je als gevelbekleding doen?
pi_180429542
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2018 18:36 schreef BBach het volgende:
Voorlopig zal er niet veel veranderen want het is bouwverlof, waardoor ik niet aan mijn materialen geraak en we ook op vakantie gaan. Alvast ter voorbereiding van het te bouwen terras een mock-up gemaakt en al wat tuinmeubelen gekocht.Waar het anti-worteldoek ligt komt het uiteindelijke terras.

[ afbeelding ]

Kunt er ook een mooie grote zandbak voor de kinderen realiseren 8-) ;)
pi_180441014
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2018 19:03 schreef FranticDJ het volgende:
Nice! Wat ga je als gevelbekleding doen?
Daar komt zwarte open houten gevelbekleding op. de planken moeten in een parallellogram worden gezaagd. Vermoedelijk is dit iets voor volgend jaar. Zoiets dus, maar dan zwart


@Juup: en dan allemaal zand binnen, nee bedankt :P
pi_180484007
Een tijdelijke trap gemaakt tussen huis en aanbouw om eens te zien hoe alles zal uitkomen en omdat we daar toch veel passeren en dit het wat makkelijker maakt. Het deurgat zal nog veranderen om meer in lijn te liggen met de aanbouw.




Verder gewoon genieten van het heerlijke weer :)
  zondag 15 juli 2018 @ 10:28:06 #129
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_180484433
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 09:08 schreef BBach het volgende:

[..]

@Juup: en dan allemaal zand binnen, nee bedankt :P
Kwestie van opvoeden ;)
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  woensdag 18 juli 2018 @ 10:26:03 #130
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_180553454
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 12:46 schreef BBach het volgende:

[..]

Ja, de berekeningen zijn zelf gedaan. er bestaan daar richtlijnen voor en rekentabellen die je kan invullen. Veel te vinden op bv de WTCB site
https://www.wtcb.be/homep(...)ofiches&pag=42&art=2
En dit kan je best ook eens inlezen
http://www.optivent.be/me(...)ilatie%20v130723.pdf

Let wel: dit zijn Belgische eisen, ik denk dat deze in Nederland minder streng/hoog zijn voor systeem D.

Je rekent per ruimte uit hoeveel debiet er nodig is, dat bepaalt dan het totale debiet dat de unit moet kunnen leveren, en dan reken je uit wat de minimale diameter moet zijn om te voorkomen dat de luchtsnelheid te hoog wordt (=lawaai) + eventuele verliezen (bochten, geluidsdempers). Ik heb het vereenvoudigd door grotere diameters en ventielen te gebruiken die meer dan voldoen aan de strengste eis. Op de maximale stand hoor je licht geruis. De ventilatie staat al maanden aan en je merkt wel dat dat een goed binnenklimaat geeft. 's nachts gaat er een bypass open welke dan de koele lucht gebruikt om de temperatuur te verlagen, dat werkt schijnbaar heel goed, want tijdens de hete dagen bleef het er aangenaam koel. In tegenstelling tot het woonhuis heb ik hier dus geen airco voorzien.

Er bestaan ook richtlijnen voor de locatie van ventielen (bv zoveel van de hoek) en daar voldoe ik niet altijd aan omdat ze wat inventiever zijn geplaatst dan midden in een ruimte. Volgens mij zorgt dat maar voor een beperkt verlies, gezien het vooral pulsieventielen zijn op die plaats en dus sowieso wel de lucht de ruimte binnen krijgen.

Je dient ook de oppervlaktes van de spleten onder de deur te bepalen, afhankelijk van het debiet dat van de ene naar de andere ruimte moet gaan.

Een systeem D ventilatiesysteem is alleen zinnig als je huis (zo) luchtdicht (mogelijk) is gebouwd. Zoniet, dan neem je beter een veel goedkoper en makkelijker systeem C en neem je de verliezen voor lief.
[ afbeelding ]
Thanks!

Aangezien ik maar een ultra klein appartementje heb (46m2) loont een grote WTW niet helemaal. In DACH landen zijn ze veel verder met deze techniek. Daar hebben ze ook decentrale WTW's. Gat in de muur, ding erin en klaar. Per ruimte.

Ik zit te denken aan een Südwind Ambientika wireless, twee van die apparaten kunnen met elkaar communiceren over af en aanblaas. Elke 70 seconden zuigt zo'n ding de warme lucht van binnen door een warmtewisselaar waarna hij 70 seconden lang koude lucht van buiten aanzuigt via de warmtewisselaar om zo warme lucht naar binnen te blazen. Met 400 euro voor zo'n wireless unit scheelt dat toch behoorlijk veel geld. Geluid is overigens op de laagste stand 18db. Hij is voorzien van een nachtstand waardoor hij 's nachts (in 't donker) automatisch op de laagste stand gaat voor slaapcomfort.

Heb je die ook al eens bekeken?
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
pi_180605419
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 10:26 schreef zwahiel het volgende:

[..]

Thanks!

Aangezien ik maar een ultra klein appartementje heb (46m2) loont een grote WTW niet helemaal. In DACH landen zijn ze veel verder met deze techniek. Daar hebben ze ook decentrale WTW's. Gat in de muur, ding erin en klaar. Per ruimte.

Ik zit te denken aan een Südwind Ambientika wireless, twee van die apparaten kunnen met elkaar communiceren over af en aanblaas. Elke 70 seconden zuigt zo'n ding de warme lucht van binnen door een warmtewisselaar waarna hij 70 seconden lang koude lucht van buiten aanzuigt via de warmtewisselaar om zo warme lucht naar binnen te blazen. Met 400 euro voor zo'n wireless unit scheelt dat toch behoorlijk veel geld. Geluid is overigens op de laagste stand 18db. Hij is voorzien van een nachtstand waardoor hij 's nachts (in 't donker) automatisch op de laagste stand gaat voor slaapcomfort.

Heb je die ook al eens bekeken?
Dag Zwahiel, nog nooit van gehoord, maar het zal wel werken vermoed ik. Let wel: zelfs voor 46m² heb je toch al aardige debieten nodig die misschien niet haalbaar zijn met zo'n toestel

(dit zijn wel Belgische richtlijnen)
  zaterdag 28 juli 2018 @ 16:41:45 #132
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_180793853
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 12:13 schreef BBach het volgende:

[..]

Dag Zwahiel, nog nooit van gehoord, maar het zal wel werken vermoed ik. Let wel: zelfs voor 46m² heb je toch al aardige debieten nodig die misschien niet haalbaar zijn met zo'n toestel
[ afbeelding ]
(dit zijn wel Belgische richtlijnen)
Thanks, er zit al natuurlijke ventilatie in, dus dit komt er als extra bij. Die natuurlijke ventilatie is nu op het minimum van het minimum berekend. (als het ooit door de aannemer al berekend is). Ik ga eens aan de slag hiermee.

Jij nog vorderingen gemaakt?
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
pi_181450580
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 16:41 schreef zwahiel het volgende:

[..]

Thanks, er zit al natuurlijke ventilatie in, dus dit komt er als extra bij. Die natuurlijke ventilatie is nu op het minimum van het minimum berekend. (als het ooit door de aannemer al berekend is). Ik ga eens aan de slag hiermee.

Jij nog vorderingen gemaakt?
Niet zo heel veel gedaan de afgelopen maand, gewoon genoten van vakantie en lui zijn. Nu is het er weer een beetje inkomen. Ik weet wel wat gedaan :)






pi_181453273
Het grove geschut.. Altijd spannend als je weer wat gepost hebt.
Hier juist 3 weken vakantie erop zitten, een werkvakantie.. nu rust :)
pi_181453341
*O* mooie dingen!

Hier ook weer aan het opstarten (ofja, nu in Zweden.. Maar vanaf woensdag weer gas geven)
  Moderator zondag 26 augustus 2018 @ 16:25:36 #136
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_181474692
Oeh, ik zie grootte mensen speelgoed :9

Dus het tuinplan is definitief besloten neem ik aan ? ;)
pi_181480498
@Vonkenboer: de tuin is meer iets op lange termijn, ik heb echt geen groene vingers voorlopig :)
Het kraantje was voor de aanleg van de terrasfundering. Deze bestaat uit antiworteldoek, +-10cm betonpuin en een laag van +-12cm gestabiliseerd zand. Er is ongeveer 11m³ geplaatst, wat het dus fysisch onmogelijk maakte om dit alleen te doen. Gelukkig heb ik vrienden die veel beter met de kraan kunnen werken dan ikzelf. Dat is iets wat ik geleerd heb uit mijn eerdere kraanwerken. Je huurt zo'n kraan voor een uur of 8, tegen dat je het in de vingers hebt, kan je nog een uurtje werken. Ze zijn ook bijzonder krachtig, dus je kan er ook veel schade mee doen.

Dus: afvoerleidingen aansluiten, grond afgraven tot de bovenzijde van onze putten




Dan betonpuin storten, aantrillen, gestabiliseerd zand storten en aantrillen


Door het terreinprofiel is er langs de kant van de keuken een opstap van +-36cm (waar 2 tredes komen),aan de tuinkant is er een hoogte van +-18cm. Zo komt alles uit met de afwatering van het houtskelet ed.








Het 'gat' in het midden is de ruimte voor het putdeksel dat eronder zit. Tegen de schutting komen plantenbakken, dus daar ligt geen zand. De schutting zelf ga ik later afwerken op dezelfde manier als de gevel.




Omdat de kraan er toch was, de tuin wat vlakker getrokken en opnieuw ingezaaid.




Nu moet dit even uitharden, waarna ik daar verder kan. c_/

[ Bericht 1% gewijzigd door BBach op 26-08-2018 20:10:27 ]
pi_181480556


[ Bericht 100% gewijzigd door BBach op 26-08-2018 20:09:56 (Dubbel) ]
  zondag 26 augustus 2018 @ 20:05:03 #139
277627 Seven.
We are Borg.
pi_181480627
^O^ mooi werk!
Resistance is futile.
  zondag 26 augustus 2018 @ 20:16:31 #140
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_181480961
Goed bezig :)
pi_181623848
Netjes.
Leuk 4funkyflavours-pakje heeft je dochter ;)
pi_181643376
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 17:05 schreef RB42 het volgende:
4funkyflavours
Goed gespot :P

Perfect weer om te schilderen in afwachting van de houtlevering van het terras. Het hout wordt trouwens itaube/kaneelhout.
Dus eerst nog alles een schuren, afwassen,afplakken en voorzien van primer


Daarna al 2 laklagen kunnen zetten






Komende dagen dan de volgende lagen

[ Bericht 0% gewijzigd door BBach op 02-09-2018 16:22:20 ]
pi_181798000



Al een deel kunnen leggen. Langzamer dan verwacht omdat het toch een aardig oppervlak is. Ongeveer 300 van de 1100 clips en schroeven vastgezet
  zondag 9 september 2018 @ 16:56:22 #144
4330 PJ
Tja.....
pi_181798920
Erg mooi, maar pas op in winter: wordt erg glad als er mos op komt. Spreek uit ervaring.
pi_181798998
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2018 15:57 schreef BBach het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Al een deel kunnen leggen. Langzamer dan verwacht omdat het toch een aardig oppervlak is. Ongeveer 300 van de 1100 clips en schroeven vastgezet
[ afbeelding ]
Die "tekeningen" op het muurdoek (of wat het ook wezen mag) O+
pi_181806462
quote:
14s.gif Op zondag 9 september 2018 17:00 schreef Juup© het volgende:

[..]

Die "tekeningen" op het muurdoek (of wat het ook wezen mag) O+
Ja :D leidt wel af van de plankjes die al zijn gelegd _O_
pi_181811409
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2018 16:56 schreef PJ het volgende:
Erg mooi, maar pas op in winter: wordt erg glad als er mos op komt. Spreek uit ervaring.
Mijn ervaring is dat als de planken zo gelegd worden (egale kant naar boven) het niet zo glad wordt.
Al zeker niet als de zon er voor een groot deel van de dag op schijnt.

De meeste planken hebben aan de andere zijde groeven getrokken waar vocht in kan blijven zitten en die worden een pak gladder.
Bij mezelf vind ik het helemaal niet glad worden (tenzij voor kleine onstuimige kindjes als hij kletsnat ligt)
pi_181812763
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2018 16:56 schreef PJ het volgende:
Erg mooi, maar pas op in winter: wordt erg glad als er mos op komt. Spreek uit ervaring.
Wat kristiano eigenlijk zegt: gladste houten terrassen zijn die met de 'antislipgroeven' naar boven, niet met de gladde kant. Die groeven zijn eigenlijk contraproductief omdat daar langer water in staat en er dus mos en algen groeien. Vlakke kant naar boven dus en een lichte helling (hier 2%) zou het al te glad worden vermijden. Er is geen hoogbouw in de buurt, dus er is ook altijd direct zonlicht van zonsopgang tot een uur of 21 in de zomer. Dat schijnt ook bevorderlijk te zijn voor het alg/mosvrij houden. Ik ben benieuwd hoe glad het dan in realiteit zal zijn.

@Juup en Annex: dat zijn de pogingen van de dochter om een klok te tekenen. Het wast toch makkelijk af, dus ik heb er niets op tegen. Het heeft al voller gestaan en uiteraard niet alleen van haar hand :P O-)


pi_181812818
En anders op een zonnige dag met azijn besproeien. Dan brand de zon in combinatie met de azijn de alg weg.
Moet alleen even kijken of je hout er tegen kan. Hier op het terras en de strigerhouten bank werkt het perfect
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
pi_181813164
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2018 10:15 schreef BBach het volgende:

[..]

Wat kristiano eigenlijk zegt: gladste houten terrassen zijn die met de 'antislipgroeven' naar boven, niet met de gladde kant. Die groeven zijn eigenlijk contraproductief omdat daar langer water in staat en er dus mos en algen groeien. Vlakke kant naar boven dus en een lichte helling (hier 2%) zou het al te glad worden vermijden. Er is geen hoogbouw in de buurt, dus er is ook altijd direct zonlicht van zonsopgang tot een uur of 21 in de zomer. Dat schijnt ook bevorderlijk te zijn voor het alg/mosvrij houden. Ik ben benieuwd hoe glad het dan in realiteit zal zijn.

@Juup en Annex: dat zijn de pogingen van de dochter om een klok te tekenen. Het wast toch makkelijk af, dus ik heb er niets op tegen. Het heeft al voller gestaan en uiteraard niet alleen van haar hand :P O-)
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Nogmaals, ik vind het hartstikke mooi! Maar wat ik in de praktijk merk is dat de plank beetje hol trekt waardoor er water/vuil in blijft staan. Dit maakt het glad. Ik heb zelf ook nog geen goede oplossing bedacht,
pi_181815345
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2018 10:19 schreef Asschen_sukar het volgende:
En anders op een zonnige dag met azijn besproeien. Dan brand de zon in combinatie met de azijn de alg weg.
Moet alleen even kijken of je hout er tegen kan. Hier op het terras en de strigerhouten bank werkt het perfect
Even wat droog zilverzand strooien. Doordat er over gelopen wordt ben je de alg zo kwijt.Verder zorgt het in de winter voor een stroef laagje.
Waarbij je met je met strooizout uit moet kijken, je beschadigd de houtcel waardoor je juist ruimte krijg voor snellere alg vorming.
Jeroentje.
pi_181856760
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2018 10:40 schreef PJ het volgende:

[..]

Nogmaals, ik vind het hartstikke mooi! Maar wat ik in de praktijk merk is dat de plank beetje hol trekt waardoor er water/vuil in blijft staan. Dit maakt het glad. Ik heb zelf ook nog geen goede oplossing bedacht,
Volgens mij gaat het alleen hol staan als je ze met de groeven naar boven legt.

En licht bol staan als je ze met de gladde kant naar boven legt.
pi_181978887
Bijna klaar met het terras zelf, normaal gezien dit weekend beginnen aan de tredes en plantenbakken, afhankelijk van de beschikbare tijd.



  dinsdag 18 september 2018 @ 10:02:10 #154
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_181979322
Inmiddels 8 jaar na de aankoop, wil je het inmiddels niet een keer af hebben? :P
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  dinsdag 18 september 2018 @ 10:14:51 #155
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_181979476
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 09:36 schreef BBach het volgende:
Bijna klaar met het terras zelf, normaal gezien dit weekend beginnen aan de tredes en plantenbakken, afhankelijk van de beschikbare tijd.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
_O_ pretty!
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  dinsdag 18 september 2018 @ 10:20:11 #156
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_181979553
quote:
6s.gif Op dinsdag 18 september 2018 10:02 schreef Dagoduck het volgende:
Inmiddels 8 jaar na de aankoop, wil je het inmiddels niet een keer af hebben? :P
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_181979581
quote:
6s.gif Op dinsdag 18 september 2018 10:02 schreef Dagoduck het volgende:
Inmiddels 8 jaar na de aankoop, wil je het inmiddels niet een keer af hebben? :P
We hebben het gekocht net omdat er zoveel te doen/mogelijk was. Mocht het nu al allemaal af zijn, dan zou ik me vervelen denk ik :) In elk geval is er nu niet echt veel urgentie om het af te hebben omdat het al volledig bewoonbaar is. Het woonhuis was af op 19 maanden, al de rest is extra.
We bekostigen het ook real time, zonder extra lening oid, wat maakt dat het ook niet te vlug kan gaan.

Het volgende project is trouwens die loods achteraan. De komende 10 jaar ben ik nog wel zoet. :P Dat vind ik niet erg, het is een hobby waar ik mee gestart ben op mijn 18de, intussen dus ook al weer 15 jaar van diverse opeenvolgende projectjes.

@Molo: thnx :)
pi_181979946
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 september 2018 10:22 schreef BBach het volgende:

[..]

We hebben het gekocht net omdat er zoveel te doen/mogelijk was. Mocht het nu al allemaal af zijn, dan zou ik me vervelen denk ik :) In elk geval is er nu niet echt veel urgentie om het af te hebben omdat het al volledig bewoonbaar is. Het woonhuis was af op 19 maanden, al de rest is extra.
We bekostigen het ook real time, zonder extra lening oid, wat maakt dat het ook niet te vlug kan gaan.

Het volgende project is trouwens die loods achteraan. De komende 10 jaar ben ik nog wel zoet. :P Dat vind ik niet erg, het is een hobby waar ik mee gestart ben op mijn 18de, intussen dus ook al weer 15 jaar van diverse opeenvolgende projectjes.

@Molo: thnx :)
wat ga je met de loods doen?
Garage(s) / klus ruimte?
pi_181980134
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 10:45 schreef fespo het volgende:

[..]

wat ga je met de loods doen?
Garage(s) / klus ruimte?
Wellicht enkel die 2 zaken. Garage voor het bootje en een klein ateliertje. Niets voor de auto's. Het zal mij een worst wezen dat die buiten staan. Echt concreet zijn de plannen nog niet. Het bovenste verdiep mag er in elk geval van af en misschien iets meer glas voorzien om zicht op de velden erachter te hebben. We zien nog wel.
  Moderator woensdag 19 september 2018 @ 06:29:30 #160
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_181998543
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 09:36 schreef BBach het volgende:
Bijna klaar met het terras zelf, normaal gezien dit weekend beginnen aan de tredes en plantenbakken, afhankelijk van de beschikbare tijd.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Netjes ! :)
pi_182042669
@Vonkenboer: thnx :)

Misschien een leuke samenvatting voor jou:

Ons elektriciteitsverbruik door de jaren heen. Opvallend vind ik het effect van 2 kinderen (2 laatste regels). Ik neem aan dat dat ligt aan het veel meer wassen (wasbare luiers) en veel meer licht/tv tijdens het maandenlange bevallings/ouderschapsverlof. Wat wel zo is, is dat het bewoonbaar oppervlakte nu bijna dubbel zo groot is als in 2010 en er veel zwaardere verbruikers zijn bijgekomen (diepvries, airco, extra wasmachine en droogkast, continu mechanische ventilatie, wel altijd A+++ labels). In 2015-2016 is alle verlichting stelselmatig naar LED gegaan, dus dat is dan weer een minverbruik want daarvoor was alles halogeen (>40 spots in totaal).
We zitten boven het gemiddelde als ik dat vergelijk voor het gebruik in België. Althans, als de dalende trend zich doorzet.


In België is de elektriciteitsfactuur enorm gestegen de laatste jaren. De BTW is verhoogd, distributietarieven veel verhoogd, het is met gemak op een paar jaar tijd 500¤ duurder geworden.
het werkelijke verbruik telt voor ongeveer 1/3 van de totaalfactuur, al de rest zijn belastingen. Dus ook zonnepanelen zijn véél minder rendabel geworden dan nog maar enkele jaren geleden omdat er ook een 'prosumententarief' in het leven is geroepen dat je belast op opgewekt vermogen.


[ Bericht 0% gewijzigd door BBach op 21-09-2018 09:58:32 ]
pi_182097856
Heel slecht weer dit weekend, maar tussen de buien door heb ik de laatste terrasplanken kunnen leggen en de tredes tussen de keuken en het terras kunnen maken.


Er is maar weinig hoogteverschil, dus eerst eens uittekenen


En maken




De tegentredes heb ik verzaagd uit de terrasplanken zelf en erna een rond hoekje aan gefreesd. Onzichtbaar bevestigen was niet mogelijk, dus daar zijn dan wel een paar kopjes van de RVS schroeven te zien.
pi_182097971
Ziet er goed uit ^O^
pi_182099114
Mooi.

Hoe heb je het met de afwatering gedaan aan de lage kant tegen het huis aan?
pi_182100114
quote:
De tegentredes heb ik verzaagd uit de terrasplanken zelf en erna een rond hoekje aan gefreesd. Onzichtbaar bevestigen was niet mogelijk, dus daar zijn dan wel een paar kopjes van de RVS schroeven te zien.
Je hebt steeds de mogelijkheid om proppen te maken uit datzelfde hout (overschotten genoeg veronderstel ik) en die boven je schroeven te verlijmen (schroeven wel in een dieper gat plaatsen).
Zo heb ik de eerste/laatste plank van mijn terras bevestigd (aangezien het een systeem was zonder eindclips).
De proppenboor heb ik bij ecotools gehaald en het resultaat is heel netjes (vind ik zelf). Zeker eens het vergrijsd is zie je de proppen nauwelijks nog zitten.

(mooi gedaan trouwens :))
pi_182119540
Thnx :)

@PJ: er is een lichte helling in de fundatie van het terras: 2 a 3% richting de tuin. De stabilisé (zo noemen we dit hier) is ook zeer mager, wat wil zeggen dat deze volledig waterdoorlatend is. De hoofdreden om hier bv geen beton voor te gebruiken. Tegen de achterdeur ligt een drainageslang en de treden hellen een klein beetje weg van de deur. Wat de waterinfiltratie betreft zou het geen verschil mogen maken of dit terras er nu is of niet. De onderregels en het terras liggen trouwens ook gewoon los op de fundatie. Bij een houten terras is het het gewicht dat alles op z'n plaats houdt.

@kristiano: dat zou idd kunnen, zo heb ik het bv toegepast bij ons bed (ook met een proppenboor van ecotools :P ), alleen was ik aan het twijfelen om dit buiten toe te passen, want daar is de omgeving een pak minder stabiel dan binnen. Misschien dat ik het toch ga proberen voor de opstanden naast het terras.
  Moderator maandag 1 oktober 2018 @ 11:40:19 #167
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_182249782
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 09:31 schreef BBach het volgende:
@Vonkenboer: thnx :)

Misschien een leuke samenvatting voor jou:
[ afbeelding ]
Ons elektriciteitsverbruik door de jaren heen. Opvallend vind ik het effect van 2 kinderen (2 laatste regels). Ik neem aan dat dat ligt aan het veel meer wassen (wasbare luiers) en veel meer licht/tv tijdens het maandenlange bevallings/ouderschapsverlof. Wat wel zo is, is dat het bewoonbaar oppervlakte nu bijna dubbel zo groot is als in 2010 en er veel zwaardere verbruikers zijn bijgekomen (diepvries, airco, extra wasmachine en droogkast, continu mechanische ventilatie, wel altijd A+++ labels). In 2015-2016 is alle verlichting stelselmatig naar LED gegaan, dus dat is dan weer een minverbruik want daarvoor was alles halogeen (>40 spots in totaal).
We zitten boven het gemiddelde als ik dat vergelijk voor het gebruik in België. Althans, als de dalende trend zich doorzet.
[ afbeelding ]

In België is de elektriciteitsfactuur enorm gestegen de laatste jaren. De BTW is verhoogd, distributietarieven veel verhoogd, het is met gemak op een paar jaar tijd 500¤ duurder geworden.
het werkelijke verbruik telt voor ongeveer 1/3 van de totaalfactuur, al de rest zijn belastingen. Dus ook zonnepanelen zijn véél minder rendabel geworden dan nog maar enkele jaren geleden omdat er ook een 'prosumententarief' in het leven is geroepen dat je belast op opgewekt vermogen.
[ afbeelding ]
Interesant om te zien dat op die manier het hebben van zonnepanelen in feite gewoon ontmoedigd word :{. Dat terwijl het tegenwoordig overal "groen" en minder co2 moet zijn/worden.
pi_182388188
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2018 11:40 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Interesant om te zien dat op die manier het hebben van zonnepanelen in feite gewoon ontmoedigd word :{. Dat terwijl het tegenwoordig overal "groen" en minder co2 moet zijn/worden.
Dat is zeker, heel jammer. Zeker met de slimme meters is het geen voor de hand liggende keuze meer.

Buiten een beetje verder gewerkt. De tuinmuur in de hoek krijgt dezelfde houten bekleding als de gevel. Eerst een raamwerk maken dus. Het raamwerk voorzie ik ook in hardhout. De hoogte is afgesproken met de buren. Ik heb het verlijmd aan de bestaande schutting. Best benieuwd hoe lijm zich op lange termijn zal houden. De structuur wordt nog verstevigd aan de voet, maar het voelt toch al solide aan.




(kip for scale)
pi_182524045
Het blijft mooi weer, dus gaan we buiten verder. Langs de rand van het terras maak ik een brede plantenbak. De bedoeling is om daar de moestuin in te houden, niet zozeer om bloemen te planten. De plantenbakken zijn wat hoger, zodat je minder moet bukken. Gezien dit net naast de keuken ligt, zou dit handig moeten zijn.


(de bovenste plank ligt nog los)




De binnenzijde is dan nog te bekleden, dat is voor binnenkort.
pi_182524285
Gaaf!
pi_182524499
Leuk om plannen maken voor de tuin.
Afwisseling bloemen en groenten en kruiden. 👍

Hoe lang ben je hier nu zo lekker bezig, BBach?
Ik raak de tel in jaren kwijt. Vijf? Zeven?
pi_182524589
FranticDj: thnx

AnneX: eigenlijk zou ik intussen alweer binnen bezig zijn (kamer zoontje afwerken), maar het is te goed weer om daar niet van te profiteren.

En hoe lang ik er aan bezig ben:
Woonhuis: 19 maanden sinds juni 2010
Dan 2 jaar niets gedaan
Sindsdien de aanbouw herbouwd. Een goede 6 jaar in totaal dus. Nu gaat het trager dan in 2010 omdat er nu eenmaal minder tijd vrij is en er niet zoveel druk achter zit. (binnen is het al gewoon afgewerkt en merk je niet dat er bv geen gevelbekleding aanhangt oid).
Op de planning staat - nadat het terrashout is opgebruikt - de kinderkamer van het zoontje, daarna de meubels in de gang en de overgang tussen woonhuis en aanbouw. Als het goed weer is de plantenbakken afwerken en vullen tussendoor.

En als het dan weer voorjaar/zomer is: gevelbekleding (waarvoor ik nog wat moet bijsparen).
Dat zal het dan zowat zijn voor dat deel van het huis. Intussen wat brainstormen over wat we gaan doen met de loods, uittekenen en plannen.
pi_182524679
Wat ik mij preciezer herinner is, dat wij ongeveer gelijktijdig op fok kwamen met bouw gedoe.
Dat was in 2006. Pffft. Tijd vliegt.

Doe je ook wel eens meedenken/ coachen bij vrienden wat betreft bouwplannen?
Helpen met uitvoeren heb je ws weinig gelegendheid voor...

Ongelooflijk goed weer om buiten te klussen, inderdaad.
In jouw tempo is de kamer voor zoon bijtijds klaar.
pi_182525083
quote:
1s.gif Op maandag 15 oktober 2018 10:19 schreef AnneX het volgende:
Wat ik mij preciezer herinner is, dat wij ongeveer gelijktijdig op fok kwamen met bouw gedoe.
Dat was in 2006. Pffft. Tijd vliegt.

Doe je ook wel eens meedenken/ coachen bij vrienden wat betreft bouwplannen?
Helpen met uitvoeren heb je ws weinig gelegendheid voor...

Ongelooflijk goed weer om buiten te klussen, inderdaad.
In jouw tempo is de kamer voor zoon bijtijds klaar.
De tijd vliegt zeker.
2006 en erna, dat was dan de tijd van de zetel


En dan de barkamer




De keuken met dat plafond




de zolder, niet te vergeten




Ik heb blijkbaar toch iets met lichtjes :')

Coachen van vrienden doe ik wel eens, al zijn er niet veel die verbouwen.
Meehelpen zelden, of het zou eens een deur plaatsen zijn ofzo.

[ Bericht 0% gewijzigd door BBach op 15-10-2018 10:51:32 ]
pi_182525239
Ow ja, de zolder van de overbuurvrouw in notime verbouwen.
En al die andere projekten.
De zetel om te gamen en film te kijken.
En die auto.
Het was en is allemaal tof tof tof _O_
Vooral ook de afwerking altijd tot in de puntjes. B-)
pi_182525507
quote:
1s.gif Op maandag 15 oktober 2018 10:56 schreef AnneX het volgende:
Ow ja, de zolder van de overbuurvrouw in notime verbouwen.
En al die andere projekten.
De zetel om te gamen en film te kijken.
En die auto.
Het was en is allemaal tof tof tof _O_
Vooral ook de afwerking altijd tot in de puntjes. B-)
Ja, er zijn toch al redelijk wat projectjes geweest in tussentijd :) Mocht ik ze opnieuw doen, dan zouden ze nu wel wat beter zijn afgewerkt. Al doende leert men denk ik dan.
En het busje ja O+






Een busje nog eens ombouwen staat nog op mijn lange termijns-wishlist. Samen met m'n vrouw camperen als we op pensioen zijn ofzo :)
pi_182526689
Nostalgie O+
pi_182648924
Zo gaan we verder met de plantenbakken:






Een deel heb ik langs de binnenzijde al bekleed met watervaste multiplex


Wellicht ga ik daar nog een waterbestendig, dampopen folie over plakken om de levensduur te verhogen.
pi_182931440
De plantenbakken zijn intussen afgewerkt aan de binnenzijde


De uitlatting voor de toekomstige muurbekleding heb ik via wat stukjes resthout verlijmd aan de muur van de buren. Zij wilden liever niet dat ik dit mechanisch bevestigde (is maar een enkelsteens muur). Ik weet niet wat het gaat geven op lange termijn, maar het voelt echt solide en muurvast met de lijm.
Feitelijk is die extra versteviging niet echt nodig omdat de plantenbak door zijn gewicht zorgt voor de fundatie van dat regelwerk. Alleen wil ik voorkomen dat als de wind achter de gevelbekleding slaat, dit het latwerk zou losrukken. Die kans is klein met open gevelbekleding en een windluwe hoek.


En verder met het plamuren van de kamer van broertje. Daar ben ik bijna mee klaar. Wellicht in de loop van volgende week dan het glasvliesbehang.
  zondag 4 november 2018 @ 07:52:33 #180
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182931511
Mooie vooruitgang weer, die bakken zijn prachtig geworden!
Resistance is futile.
pi_182933043
Mooie update BBach. Eén van de weinige topics die ik hier trouw blijf volgen.

Toevallig nog 3d printwerk verricht voor je verbouwing? Heb intussen zelf een Ender-3 gekocht. De microbe heb ik gekregen door jou topics.

thumbs up!
pi_182963416
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 10:00 schreef kclemen het volgende:
Mooie update BBach. Eén van de weinige topics die ik hier trouw blijf volgen.

Toevallig nog 3d printwerk verricht voor je verbouwing? Heb intussen zelf een Ender-3 gekocht. De microbe heb ik gekregen door jou topics.

thumbs up!
Ja, allerhande kleine dingetjes. Zoals bv hier:
De ventilatieventielen wil ik zoveel mogelijk uit het zicht, dus deze zijn verzonken in de constructie.
Ik zou de randen van de gyproc uitsnede wat beter kunnen gemaakt hebben, maar dit zou dan op termijn toch maar gipsstof geven. Het ventiel zal hier -net zoals bij de andere kamer- boven een kast zitten en dus niet helemaal zichtbaar.


Een afwerkingsplaatje geprint, in 3 delen want het was te groot om in 1 stuk te printen. De uitsparing is gemaakt om plaats te geven aan de lijm, tussen de onderdelen zelf heb ik passtiftjes meegeprint zodat ze onderling uitlijnen.
De doorsnede:

Samengesteld


En geplaatst


Zo steekt het maar 0.7mm uit ipv 20mm


Een stuk minder aanwezig


[ Bericht 14% gewijzigd door BBach op 05-11-2018 19:10:57 ]
pi_182965081
Inventieve oplossing BBach. (Heb je een thingiverse om te volgen, of?).
pi_182965299
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 20:11 schreef kclemen het volgende:
Inventieve oplossing BBach. (Heb je een thingiverse om te volgen, of?).
Nee, dat heb ik niet gezien alles op maat is gemaakt en dus niet direct toepasbaar is in andere omstandigheden. Als je een model wil oid, geef een gil en dan stuur ik het wel door in een stl file.
pi_182977354
Dat hoogteverschil is gewoon drie keer niks met kinderen! Had het dan wat verder afgraven met een kraantje.
speak only if it improves the silence.
pi_182983908
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 13:49 schreef TjjWester het volgende:
Dat hoogteverschil is gewoon drie keer niks met kinderen! Had het dan wat verder afgraven met een kraantje.
Ik zie persoonlijk niet in wat daarmee het probleem zou zijn? De hoogte is 18cm boven het maaiveld op die plaats. Wat een gewone tredehoogte is. Dieper kon niet ivm afwatering en afvoerbuizen, zie ook eerdere posts met de hoogte van de septische put ed. Dieper afgraven zou een aantal van de rioleringsbuizen boven het terrasoppervlak betekenen. En dat is al zeker driemaal niks. Ik ga er van uit dat de kinderen wel een oppervlakteverschil kunnen negotiëren. Ons perceel loopt ook niet echt vlak, met dit als resultaat.
pi_182986390
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 november 2018 19:14 schreef BBach het volgende:

[..]

Ik zie persoonlijk niet in wat daarmee het probleem zou zijn? De hoogte is 18cm boven het maaiveld op die plaats. Wat een gewone tredehoogte is. Dieper kon niet ivm afwatering en afvoerbuizen, zie ook eerdere posts met de hoogte van de septische put ed. Dieper afgraven zou een aantal van de rioleringsbuizen boven het terrasoppervlak betekenen. En dat is al zeker driemaal niks. Ik ga er van uit dat de kinderen wel een oppervlakteverschil kunnen negotiëren. Ons perceel loopt ook niet echt vlak, met dit als resultaat.
Het is gewoon een slecht ontwerp als de vloer van je aanbouw niet gelijk loopt met die van je huis, dat doen alleen luie klussers en is beneden je standaard.
speak only if it improves the silence.
  dinsdag 6 november 2018 @ 21:52:47 #188
439910 NotToBe
Shakespeare
pi_182988305
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 20:50 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Het is gewoon een slecht ontwerp als de vloer van je aanbouw niet gelijk loopt met die van je huis, dat doen alleen luie klussers en is beneden je standaard.
Goede opbouwende kritiek.... #not
Alsof kinderen last hebben van opstapjes. Vinden ze vaak juist heel leuk speelgoed
pi_182992827
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 20:50 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Het is gewoon een slecht ontwerp als de vloer van je aanbouw niet gelijk loopt met die van je huis, dat doen alleen luie klussers en is beneden je standaard.
Ik zou voor een andere user uitgebreid de keuzes en randvoorwaarden hebben besproken die tot dit ontwerp hebben geleid. Het aan jou uitleggen lijkt me verloren moeite. Ik ben er wellicht te lui voor.
Dus: jouw mening is genoteerd en zal ik doorgeven aan het ontwerpteam.
  woensdag 7 november 2018 @ 07:01:56 #190
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182992959
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 20:50 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Het is gewoon een slecht ontwerp als de vloer van je aanbouw niet gelijk loopt met die van je huis, dat doen alleen luie klussers en is beneden je standaard.
Het ontwerp is prima en daarnaast prachtig. Zolang jij zelf niet zo'n enorm project hebt afgerond met succes, moet je gewoon je grote bek dichthouden over BBach zijn standaarden. Jij enórme hork.
Resistance is futile.
  woensdag 7 november 2018 @ 07:23:38 #191
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_182993053
Deze discussie _O-
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  woensdag 7 november 2018 @ 08:54:57 #192
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_182993638
quote:
12s.gif Op woensdag 7 november 2018 06:34 schreef BBach het volgende:

[..]

Ik zou voor een andere user uitgebreid de keuzes en randvoorwaarden hebben besproken die tot dit ontwerp hebben geleid. Het aan jou uitleggen lijkt me verloren moeite. Ik ben er wellicht te lui voor.
Dus: jouw mening is genoteerd en zal ik doorgeven aan het ontwerpteam.
*; _O_
***
  woensdag 7 november 2018 @ 09:14:24 #193
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_182993813
quote:
10s.gif Op woensdag 7 november 2018 07:01 schreef Seven. het volgende:

[..]

Het ontwerp is prima en daarnaast prachtig. Zolang jij zelf niet zo'n enorm project hebt afgerond met succes, moet je gewoon je grote bek dichthouden over BBach zijn standaarden. Jij enórme hork.
dat ie het niet netjes verwoord, correct. Maar pas feedback mogen geven als je "net zo een groot project hebt gedaan als" is 1 een aanname (misschien zit je nu tegen Winy Maas of Rem Koolhaas te roepen) en 2 de grootste bullshit natuurlijk. Waarom mag je pas wat vinden als je een vergelijkbaar project hebt uitgevoerd 8)7 .
  woensdag 7 november 2018 @ 09:18:52 #194
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182993861
quote:
1s.gif Op woensdag 7 november 2018 09:14 schreef bleiblei het volgende:

[..]

dat ie het niet netjes verwoord, correct. Maar pas feedback mogen geven als je "net zo een groot project hebt gedaan als" is 1 een aanname (misschien zit je nu tegen Winy Maas of Rem Koolhaas te roepen) en 2 de grootste bullshit natuurlijk. Waarom mag je pas wat vinden als je een vergelijkbaar project hebt uitgevoerd 8)7 .
Ik ageer dan ook voornamelijk over de negatieve feedback aangaande BBach zijn standaarden. Je moet wel een enorme droeftoeter zijn om op BBach zijn standaarden af te geven, terwijl iedereen hier wel weet dat BBach zijn standaarden hoger liggen dan die van de meeste professionals. En check anders Tjjwester zijn pohi, er blijkt nergens uit dat hij een verkapte Koolhaas is.
Resistance is futile.
pi_183003987
quote:
1s.gif Op woensdag 7 november 2018 09:14 schreef bleiblei het volgende:

[..]

dat ie het niet netjes verwoord, correct. Maar pas feedback mogen geven als je "net zo een groot project hebt gedaan als" is 1 een aanname (misschien zit je nu tegen Winy Maas of Rem Koolhaas te roepen) en 2 de grootste bullshit natuurlijk. Waarom mag je pas wat vinden als je een vergelijkbaar project hebt uitgevoerd 8)7 .
Daar heb je deels gelijk in vind ik. Ik hou van kritiek omdat dit meestal opbouwend is. Ook van diegenen die geen project hebben gedaan of er de zin in hebben. Dat zorgt namelijk voor andere invalshoeken die je misschien zelf niet hebt beschouwd. Maar dit vind ik geen feedback, eerder een niet onderbouwde stelling. Alsof alles vlak zou moeten zijn en er met de rest geen rekening mee moet gehouden worden en dat het dan pas goed is. Jammer dat dit zo verwoord is, want het is een legitieme opmerking. Dat ontneemt me van de zin om erop in te gaan, ook al heb ik er maanden over nagedacht op voorhand. Dat smaken verschillen en dat er verschillende technische en esthetische oplossingen bestaan voor eenzelfde probleem begrijp ik ook wel. Dat is ook normaal. In K&W vind ik echter dat we als klussers ondereen de zaken moeten kunnen bespreken op een onhorkerige manier, zoals jullie dat zo mooi kunnen zeggen.
pi_183004866
quote:
12s.gif Op woensdag 7 november 2018 06:34 schreef BBach het volgende:

[..]

Ik zou voor een andere user uitgebreid de keuzes en randvoorwaarden hebben besproken die tot dit ontwerp hebben geleid. Het aan jou uitleggen lijkt me verloren moeite. Ik ben er wellicht te lui voor.
Dus: jouw mening is genoteerd en zal ik doorgeven aan het ontwerpteam.
_O- Wanneer verwacht je de terugkoppeling van het ontwerpteam, op Sint- Juttemis >:)

Heb een vraag die hier aan raakt: Je zal waarschijnlijk veel bespreken met mevrouw BBach, heb je daarnaast nog iemand die wel eens met je meedenkt? Of is het vooral een 1-mans integraal ontwerpteam BBach?
  Moderator woensdag 7 november 2018 @ 22:30:33 #197
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_183011532
quote:
1s.gif Op woensdag 7 november 2018 18:05 schreef BBach het volgende:

[..]

Daar heb je deels gelijk in vind ik. Ik hou van kritiek omdat dit meestal opbouwend is. Ook van diegenen die geen project hebben gedaan of er de zin in hebben. Dat zorgt namelijk voor andere invalshoeken die je misschien zelf niet hebt beschouwd. Maar dit vind ik geen feedback, eerder een niet onderbouwde stelling. Alsof alles vlak zou moeten zijn en er met de rest geen rekening mee moet gehouden worden en dat het dan pas goed is. Jammer dat dit zo verwoord is, want het is een legitieme opmerking. Dat ontneemt me van de zin om erop in te gaan, ook al heb ik er maanden over nagedacht op voorhand. Dat smaken verschillen en dat er verschillende technische en esthetische oplossingen bestaan voor eenzelfde probleem begrijp ik ook wel. Dat is ook normaal. In K&W vind ik echter dat we als klussers ondereen de zaken moeten kunnen bespreken op een onhorkerige manier, zoals jullie dat zo mooi kunnen zeggen.
Pcies dat. Het is niet meer dan een ongezouten mening van iemand.
Zou er niet teveel aandacht aan besteden verder !
pi_183017113
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2018 18:54 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

_O- Wanneer verwacht je de terugkoppeling van het ontwerpteam, op Sint- Juttemis >:)

Heb een vraag die hier aan raakt: Je zal waarschijnlijk veel bespreken met mevrouw BBach, heb je daarnaast nog iemand die wel eens met je meedenkt? Of is het vooral een 1-mans integraal ontwerpteam BBach?
Idd

Eigenlijk denkt er niemand mee buiten ons twee. Ik bouw dat stuk voor mijn vrouw en kinderen,dus aan de hand van haar input maak ik wat ontwerpen die ook technisch al binnen mijn eigen eisen vallen, zij geeft dan commentaar wat ze wel of niet wil of anders ziet. Zo nog een paar keer heen en weer en dan maak ik de technische tekeningen/3D modellen en voer ik ze uit. Voor meubels is dat gelijkaardig. Haar input zorgt voor meer huiselijkheid en gezelligheid, wat minder mijn sterkte is. Mocht ik zonder input werken zou het wellicht iets worden met veel glas, gepolierde beton en glanzende meubels of te bruut oid. Over budgettering, planning, isolatieeisen, technische installaties ed ga ik alleen, omdat dat toch niet echt haar dada is.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is niet zozeer dat ik geen input wil van professionals in het veld, ik wil die mensen gewoon niet storen met vragen waarvan ik de antwoorden zelf kan uitzoeken. Ik wil het ook zelf kunnen en ervaring bouw je maar op door het te doen.
De kennis op het internet is enorm en gewoon raadpleegbaar. Mijn hoofdbron is het WTCB. Mocht ik ergens vast komen te zitten, dan zou ik dat wel doen. Ik zal hier en daar wel eens wat gevraagd hebben aan een vonkenboer of sanitairman in de loop der jaren, maar uiteindelijk hebben zij ook gewoon dezelfde info en meer ervaring.
pi_183095014
In de kamer van het zoontje is het plamuurwerk nu afgewerkt. Daarna alles behangen met glasvliesbehang. Zoals eerder al eens uitgelegd, pas ik glasvlies toe omdat ik in het plamuur tussen de platen geen wapeningsgaas gebruik. Scheuren zijn zo uitgesloten, maar het is wel wat extra werk.
Je ziet het niet op de foto's, maar dat is normaal :P




Boven zit het al in de eerste laag primer


Normaal moet je glasvlies met stuikende naden plakken, dwz dat je de baan laat aansluiten op de vorige, zoals je doet met normaal behangpapier. Daar ben ik geen liefhebber van omdat dit omslachtig is en de naad toch zichtbaar blijft. Ik laat de banen overlappen en snijd ze zo door. dat doe ik met de losse hand. Vroeger deed ik dat met een liniaal, maar dan zit je telkens met de aanzet van je mes als je jouw lat verplaatst. Uit de losse hand is het in 1 keer doorgesneden en omdat je de naad achteraf toch niet meer ziet, maakt het niet uit dat die golvend is. Een luie klusserstip zowaar :+

Heb er een filmpje van gemaakt, dat is duidelijker dan de uitleg. Sorry voor het verticale beeld, ik kon m'n gsm maar zo vasthouden tijdens het werken.
Op 0:50 zie je de naad zo goed als verdwijnen.
pi_183095059
Goeie tip van die naden! In m’n woonkamer ook doen zo :7 heb boven de 2 wanden ook stuikend gedaan. De naad blijf je wel iets zien..

Kan me wel herinneren dat ik m’n messen steeds binnen no time bot had..
pi_183095401
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 08:45 schreef BBach het volgende:
Normaal moet je glasvlies met stuikende naden plakken, dwz dat je de baan laat aansluiten op de vorige, zoals je doet met normaal behangpapier. Daar ben ik geen liefhebber van omdat dit omslachtig is en de naad toch zichtbaar blijft. Ik laat de banen overlappen en snijd ze zo door. dat doe ik met de losse hand. Vroeger deed ik dat met een liniaal, maar dan zit je telkens met de aanzet van je mes als je jouw lat verplaatst. Uit de losse hand is het in 1 keer doorgesneden en omdat je de naad achteraf toch niet meer ziet, maakt het niet uit dat die golvend is. Een luie klusserstip zowaar

Heb er een filmpje van gemaakt, dat is duidelijker dan de uitleg. Sorry voor het verticale beeld, ik kon m'n gsm maar zo vasthouden tijdens het werken.
Cool. :)

Ik wil over een paar maand in mn nieuwe huis (nieuwbouw) ook glasvliesbehang plaatsen ipv stucen, ivm met kans op grote scheuren. Zag er in de behangshowroom ook net uit als gestucte muren.

Ben alleen bang dat ik het zelf niet zo strak krijg. Is dat als klusnoob ook goed te doen?
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_183096039
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 09:21 schreef habitue het volgende:

[..]

Cool. :)

Ik wil over een paar maand in mn nieuwe huis (nieuwbouw) ook glasvliesbehang plaatsen ipv stucen, ivm met kans op grote scheuren. Zag er in de behangshowroom ook net uit als gestucte muren.

Ben alleen bang dat ik het zelf niet zo strak krijg. Is dat als klusnoob ook goed te doen?
Het is niet echt geschikt als vervanging voor stuccen in mijn ogen. Het wordt soms verkocht als 'renovatievlies' oid, maar dat is marketingtechnisch bedrog. Het plakt zo strak tegen het oppervlak aan, dat elke oneffenheid 1 op 1 zichtbaar is in het behang. Misschien kan het wel een bestaand scheurtje overbruggen, maar meer dan dat ook niet. Wat ik wel kan zeggen is dat de eerste muren die ik 10+ jaar geleden zo heb behangen, nog altijd geen scheurtjes vertonen.
Het is als klusnoob in het begin wel moeilijk. In het begin had ik af en toe wel eens een blaasje, of een te zichtbare naad. Oefening baart kunst, misschien eerst proberen op een minder zichtbaar stukje. Wel belangrijk als je de naden ook zo zou doen: niet stoppen tijdens het behangen. Die lijm droogt snel, dus je moet ook redelijk snel werken. Een muur per keer afwerken. Ook niet beginnen met het overplooien in de hoeken zoals er soms eens wordt aangeraden. 99% van de binnen en buitenhoeken in een woning zijn niet kaarsrecht, dus die naad wordt nooit mooi. Gewoon snijden in de hoek en later wat kit in de hoek geeft het beste reslutaat.

Wel must haves:
Zo'n blokkwast (niet beginnen met kleine borstels of een rol):


En een behangspatel. ^O^

Hoeven uiteraard niet van dat merk te zijn.
Zoals FranticDJ ook zegt: zorg ook maar voor voldoende breekmessen. Ze worden snel bot en beginnen te roesten tijdens het werk. En voor de rest blijf je nog een dag of 2 na het behangen glasvezeltjes voelen steken in jouw handen/haar.
pi_183097106
Kit in de naad is een goeie. Heb ik ook zo gedaan idd! En wat je zegt, de ondergrond aardig strak hebben is wel handig.

En 1 tip: goed stofzuigen vooraf! Mocht er nog wat op de vloer liggen, dan plak je dit niet achter jet behang als je papier eens naar beneden komt tijdens het plakken.

En ruim lijm smeren :Y

Al geloof ik niet dat ik last had van vezeltjes..
pi_183097164
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 09:59 schreef BBach het volgende:

[..]

Het is niet echt geschikt als vervanging voor stuccen in mijn ogen. Het wordt soms verkocht als 'renovatievlies' oid, maar dat is marketingtechnisch bedrog. Het plakt zo strak tegen het oppervlak aan, dat elke oneffenheid 1 op 1 zichtbaar is in het behang. Misschien kan het wel een bestaand scheurtje overbruggen, maar meer dan dat ook niet. Wat ik wel kan zeggen is dat de eerste muren die ik 10+ jaar geleden zo heb behangen, nog altijd geen scheurtjes vertonen.
Het is als klusnoob in het begin wel moeilijk. In het begin had ik af en toe wel eens een blaasje, of een te zichtbare naad. Oefening baart kunst, misschien eerst proberen op een minder zichtbaar stukje. Wel belangrijk als je de naden ook zo zou doen: niet stoppen tijdens het behangen. Die lijm droogt snel, dus je moet ook redelijk snel werken. Een muur per keer afwerken. Ook niet beginnen met het overplooien in de hoeken zoals er soms eens wordt aangeraden. 99% van de binnen en buitenhoeken in een woning zijn niet kaarsrecht, dus die naad wordt nooit mooi. Gewoon snijden in de hoek en later wat kit in de hoek geeft het beste reslutaat.

Wel must haves:
Zo'n blokkwast (niet beginnen met kleine borstels of een rol):
[ afbeelding ]

En een behangspatel. ^O^
[ afbeelding ]
Hoeven uiteraard niet van dat merk te zijn.
Zoals FranticDJ ook zegt: zorg ook maar voor voldoende breekmessen. Ze worden snel bot en beginnen te roesten tijdens het werk. En voor de rest blijf je nog een dag of 2 na het behangen glasvezeltjes voelen steken in jouw handen/haar.
Super ^O^ Bedankt voor de klustips.

Die man in de behangwinkel zei dat voorbereiden van de muren met plamuur en schuurmachine zeer belangrijk was om oneffenheden weg te werken.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_183100229
Ik snij ook de naden zo door. Ideaal en snel.

Goede tip inderdaad om voldoende te lijmen ook als je voorstrijk hebt gebruikt. Dat is op veel oppervlakten ook een must.

Wat een werk man. Al die vierkante meters. Ik heb met je te doen.

Mijn handen prikten altijd goed na het plakken. Brrrr glasvlies en glaswol.
Laat die handjes wapperen!
pi_183100658
Vorige bewoners van mijn huis hebben het plafond geglasvliesd op de benedenverdieping :+ wil niet weten hoeveel gevloek dat heeft gekost..
pi_183102268
@FranticDJ: misschien gebruik jij voorgeschilderd vlies? dat prikt idd niet. De plafonds glasvlies ik ook. Dat is niet zo makkelijk als een muur, maar ook minder moeilijk dan gedacht.
@Glievold: Ik moet echt al honderden meters hebben behangen in dit huis. :Y) Nog maar 1 ruimte te gaan (de kinderbadkamer welke ik niet direct zal afwerken).
pi_183108618
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 15:28 schreef BBach het volgende:
@FranticDJ: misschien gebruik jij voorgeschilderd vlies? dat prikt idd niet. De plafonds glasvlies ik ook. Dat is niet zo makkelijk als een muur, maar ook minder moeilijk dan gedacht.
@Glievold: Ik moet echt al honderden meters hebben behangen in dit huis. :Y) Nog maar 1 ruimte te gaan (de kinderbadkamer welke ik niet direct zal afwerken).
Volgens mij gewoon standaard renovlies. Maar ik heb ook nooit echt last van glaswol enzo
pi_183165748
We gaan verder: Siliconenvoegen in de hoeken waarvoor ik dit gebruik. Met de vinger gaat het ook, maar met zo'n hulpmiddel is het allemaal wat uniformer. Afstrijken doe ik met water en zeepsop.


Het plafond wat wit blijft, heeft nu 3 lagen verf gekregen. De eerste lagen doe ik met goedkopere verf omdat glasvlies veel opslorpt. Voor de laatste laag gebruik ik kwaliteitsvollere verf.


Boven heb ik ook nog het vloertje gelegd.


Het 3D geprinte ventilatieventiel ziet er nu ook wat beter uit (ook al zit dit uiteindelijk boven een kast en zal het niet zo zichtbaar zijn)

  donderdag 15 november 2018 @ 16:21:28 #210
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_183165813
Tofheid ^O^ _O_
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_183166774
Nice!

Ik gebruik kitmaatjes. Lekker klein :Y slijt alleen brij snel maar kost geen drol
pi_183168882
Die ventilatieventielen die je zelf geprint hebt... subliem. Echt jouw aandacht voor details!
pi_183218674
Dankjewel :)

Ledstrip geplaatst die boven de kast zal uitschijnen (zoals in de kamer van de dochter)


Vloer en afwerklatjes rond de deur geplaatst. Dat nog te kitten, plamuren, schuren, schilderen en daarna is het dan tijd om kleur op de muren te zetten en de kast te maken.


pi_183220089
De witte muren passen al mooi bij de lichte houten vloer, laat staan als er straks kleur op zit.
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
pi_183220280
quote:
2s.gif Op zondag 18 november 2018 11:51 schreef WheeleE het volgende:
De witte muren passen al mooi bij de lichte houten vloer, laat staan als er straks kleur op zit.
In dit stadium lijkt het wat Scandinavisch van stijl. Zie ik zelf ook graag. Maar witte muren en kinderen is gewoon een nono. De kleur is al gekozen en zal blauw zijn. Niet om te genderstereotyperen :P

[ Bericht 0% gewijzigd door BBach op 18-11-2018 12:37:14 ]
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 18 november 2018 @ 13:12:31 #216
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_183221296
Weer eens even bijgelezen, ziet er weer goed uit ^O^

Het duurt uiteraard nog wel even voor de kinderen naar boven kunnen/mogen in hun kamers. Wat voor soort trap ga je daarvoor maken? Iets dat niet te veel vloeroppervlak beneden wegneemt, denk ik?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_183227392
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 13:12 schreef Rewimo het volgende:
Weer eens even bijgelezen, ziet er weer goed uit ^O^

Het duurt uiteraard nog wel even voor de kinderen naar boven kunnen/mogen in hun kamers. Wat voor soort trap ga je daarvoor maken? Iets dat niet te veel vloeroppervlak beneden wegneemt, denk ik?
Dank je.

Ik denk dat ze ongeveer een jaar of 10 moeten zijn om dat veilig te kunnen. Ttz: onze dochter van 2 zou het nu al kunnen, maar heeft uiteraard niet het besef dat dat toch een serieuze hoogte is.

De trap die ik zal maken zal neerkomen op een scheepsladder op wieltjes. Dwz: ladder met handgrepen in de trapbomen en wanneer niet in gebruik zet je deze recht tegen de muur, en uitgezet is die dan onsteil genoeg om recht te beklimmen. Uiteraard moet je die dan borgen in schuine stand. Zo neemt die ook niet veel plaats in beneden, waar ik het vloeroppervlak klein heb gehouden. Kleiner volume betekent ook makkelijker op temperatuur te houden.

De idee achter de kinderkamers is dat ze meegroeien en toch interessant blijven.
Dus als ze klein zijn is het bed klein en heb je zicht vanuit de gang op de kamers en kan je eens piepen zonder ze te storen.
Iets groter en dan past er een kinderbed in en is er opbergruimte.
Nog iets groter en ze kunnen een beetje klauteren om te gaan slapen en beneden is er plaats voor een bureautje.
Nog ouder en ze hebben een vriend/vriendin, dan hebben ze boven privacy en is de ruimte niet zichtbaar vanuit de gang.
En nog ouder: dan is het een beetje belachelijk om in je 25+ jaren nog op een ladder te klimmen om te gaan slapen. Stilaan tijd om het huis te verlaten :P

Nu goed, dat is mijn gedachtengang. Backup voor als het niet zo loopt zijn de 2 normalere slaapkamers van 30m2 boven in het woonhuis. Nadeel daarvan zou zijn dat er dan lawaai in de woonkamer zou kunnen zijn die er onder ligt.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 18 november 2018 @ 19:44:42 #218
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_183228334
quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2018 18:59 schreef BBach het volgende:
De trap die ik zal maken zal neerkomen op een scheepsladder op wieltjes. Dwz: ladder met handgrepen in de trapbomen en wanneer niet in gebruik zet je deze recht tegen de muur, en uitgezet is die dan onsteil genoeg om recht te beklimmen. Uiteraard moet je die dan borgen in schuine stand. Zo neemt die ook niet veel plaats in beneden, waar ik het vloeroppervlak klein heb gehouden. Kleiner volume betekent ook makkelijker op temperatuur te houden.
Dat klinkt inderdaad logisch :) Je hebt er nog even de tijd voor ;)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_183342437
Kleur op de muren in die kamer





De vloer zit inmiddels ook in de primer.

En afplakken, afplakken,... :Z


Normaal deel ik dit niet omdat het nog niet finaal is, maar dit is het voorlopige ontwerp van de kast daar, met daartussen spiegels. De uiteindelijke kast zal er op lijken.


  Milf zondag 25 november 2018 @ 20:14:34 #220
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_183367894
Prachtig BBach!
Wat een paleis inmiddels zeg O+
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_183477144
@nikky: dankjewel

Na het aflakken van het schrijnwerk nog veel kleine dingen gedaan die belangrijk zijn voor de kamer zelf.
Jaloezien opgehangen, stopcontacten en internet afgewerkt


Sluitwerk van de ramen en deuren afgewerkt






En niet onbelangrijk: de radiator is ook werkende. In deze kamer blijft de radiator wel zichtbaar.


pi_183477246
Geweldig die handgreep en deurklink!
pi_183626811
Plannen getekend voor een deel van de kast en ook wat mallen ge-3D-print om een mooie straal te kunnen frezen.






[ Bericht 10% gewijzigd door BBach op 09-12-2018 18:59:35 ]
pi_183632059
En hij blijft maar doorgaan! Wederom een knappe samenhang tussen renoveren & 3D printing.
pi_183768451
Niet heel veel gedaan dit weekend. Toch nog een stukje verdergewerkt aan de kast.




Tussen beide kasten komt normaal gezien een spiegel (waar het nu groene MDF is)
pi_183776541
En stug doorgaan en kwaliteit leveren _O_
pi_183776596
_O_
  Moderator woensdag 19 december 2018 @ 09:04:35 #228
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_183823474
ik vind het altijd zo mooi dat hij zegt, niet zo veel gedaan dit weekend, maar wel een halve kast maken welke op maat is gemaakt met een afwerking waar menig meubelmaker niet aan kan tippen...

inderdaad niet zo veel gedaan ;) :9B
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
pi_183823598
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 09:04 schreef Geckoo het volgende:
ik vind het altijd zo mooi dat hij zegt, niet zo veel gedaan dit weekend, maar wel een halve kast maken welke op maat is gemaakt met een afwerking waar menig meubelmaker niet aan kan tippen...

inderdaad niet zo veel gedaan ;) :9B
I.d.d. ja :D _O_
pi_183823705
Lees dit topic nu pas en kan alleen maar zeggen dat ik verbluft ben. Wat geweldig _O_
pi_183825740
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 17:48 schreef BBach het volgende:
Niet heel veel gedaan dit weekend. Toch nog een stukje verdergewerkt aan de kast.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Tussen beide kasten komt normaal gezien een spiegel (waar het nu groene MDF is)
wat een tofheid ^O^
Juin uit Eigen Tuin!
pi_183838908
Uit welk materiaal is je kast opgebouwd? Is dit MDF met witte primer?
pi_183851239
@hierboven: dank jullie wel :)

@kclemen: dat is idd MDF met witte primer. Het is de groene variant (watervast). Ik had eigenlijk gewoon geprimde besteld, dus het was een leverfoutje.
Ik werk veel liever met geprimde MDF omdat je daar netjes op kan aftekenen en het toch iets minder werk is achteraf. Het is niet zoveel duurder, dus de moeite waard. Kopse kanten moet je dan wel nog gronden en schilderen.
Nadeel aan die platen is dat er soms scherpe uitsteeksels zitten in de toplaag na het zagen. Moeilijk uit te leggen, maar de verf aan de oppervlakte blijft soms na het zagen iets uitsteken/schilferen en dat is messcherp. Daar heb ik me in het begin verschillende keren aan gesneden bij het vastnemen van die platen.
pi_183858906
Intussen de spiegels besteld, gaan halen en gelijmd. De maat is zowel bepaald door de grootte van mijn koffer en ook omdat als er eens een spiegel kapot gaat, deze niet helemaal moet worden vervangen. In één stuk zou mooier zijn, maar dan weegt ie ook 66kg en kan ik die niet alleen plaatsen.






  donderdag 20 december 2018 @ 18:28:30 #235
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_183859470
Ziet er goed uit. Ik vind trouwens dat de blauwe tint in de hal ook goed past. Wij hebben per ongeluk ooit ook zo’n kleur gekocht voor de woonkamer. Die vond ik bij ons niet mooi, maar hier ziet het er fraai uit. Mooi werk!
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_183861044
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2018 11:05 schreef BBach het volgende:
@hierboven: dank jullie wel :)

@kclemen: dat is idd MDF met witte primer. Het is de groene variant (watervast). Ik had eigenlijk gewoon geprimde besteld, dus het was een leverfoutje.
Ik werk veel liever met geprimde MDF omdat je daar netjes op kan aftekenen en het toch iets minder werk is achteraf. Het is niet zoveel duurder, dus de moeite waard. Kopse kanten moet je dan wel nog gronden en schilderen.
Nadeel aan die platen is dat er soms scherpe uitsteeksels zitten in de toplaag na het zagen. Moeilijk uit te leggen, maar de verf aan de oppervlakte blijft soms na het zagen iets uitsteken/schilferen en dat is messcherp. Daar heb ik me in het begin verschillende keren aan gesneden bij het vastnemen van die platen.
Bedankt voor je reply. Heb enige tijd geleden bij de lokale houthandel ook eens gevraagd achter deze voorgegronde platen, maar het prijsverschil was aanzienlijk. (Mag ik natuurlijk mijn tijd voor gronderen niet tellen)
pi_183869050
@BBach waar haal jij je hout als ik vragen mag? Volgens mij woon ik hemelsbreed niet zo heel ver van je vandaan..

Ben eigenlijk ook op zoek naar een hardhout/fijnhouthandel.. in NL moet ik vrij ver rijden. Had een adres in brugge, maar die zijn overgenomen/gesloten/verhuisd.. assortiment is enorm gekrompen.
pi_183940263
Op Frantics vraag heb ik via PM geantwoord.

Afgelopen weekend nog verder gewerkt aan de schuifdeuren. Nog lang niet af, maar het geeft al een idee.
pi_184032668
Alweer een stuk verder met de kast. De schuifdeuren zitten in 7 vernislagen en de binnenzijde is 2 keer geschilderd.




  vrijdag 28 december 2018 @ 16:08:53 #240
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_184032940
Wow!!! :o
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Moderator vrijdag 28 december 2018 @ 16:54:44 #241
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  vrijdag 28 december 2018 @ 17:15:12 #242
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_184034605
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 15:59 schreef BBach het volgende:
Alweer een stuk verder met de kast. De schuifdeuren zitten in 7 vernislagen en de binnenzijde is 2 keer geschilderd.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Mooi, heeft een zekere maritieme uitstraling :)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  vrijdag 28 december 2018 @ 17:30:19 #243
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_184035004
Prachtig weer! :Y
***
pi_184057559
Dank je wel :) Het is overigens een relatief goedkoop meubel, +-800¤ waarvan de spiegels en de handgrepen het duurste waren. Toch is het één van de moeilijkere meubels die ik al heb gemaakt: vooral veel freeswerk en ronde kanten. Omdat er veel van het hout in het zicht blijft, is de constructie wat moeilijker. De houttekening tussen de schuifdeurtjes loopt door, wat maakt dat die onderdelen uit dezelfde plaat moeten gezaagd worden en je dus geen fouten mag maken tussen het frezen/zagen door.

Intussen is de finale vorm compleet en rest nog wat plamuren, schuren en een aantal keer lakken aan de buitenkant.


Om de schuifdeuren wat makkelijker te laten glijden heb ik glijvoetjes geprint die aan de onderkant van de deurtjes zijn gemonteerd.
  zaterdag 29 december 2018 @ 13:57:03 #245
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_184058985
wat is eigenlijk de reden dat je zo een grote spiegel in een kinderkamer hangt? Ik zou er compleet paranoïde van worden met zo een wand in mijn kamer...
pi_184059791
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 15:59 schreef BBach het volgende:
Alweer een stuk verder met de kast. De schuifdeuren zitten in 7 vernislagen en de binnenzijde is 2 keer geschilderd.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ziet er heel chique uit. Hoe pak jij de kopse kant van mdf aan, zou je de stappen eens kunnen uitleggen. Thnx
pi_184062146
@bleiblei: dat is om het ruimtegevoel in die kamer te verhogen. Het is de kleinste slaapkamer die ook nog eens wat dieper in het geheel ligt. De plafonds heb ik daarom iets hoger gemaakt dan de andere kinderkamer en de spiegel zorgt dus ook voor veel meer licht en maakt het -als je in die kamer staat- ruimtelijker. Ik word er in elk geval niet paranoïde van. Een kwestie van wennen denk ik?

@Regenbui: het komt er feitelijk gewoon op neer om kopse kanten eerst te verzadigen. Je kan daarvoor bv houtlijm gebruiken (met jouw vinger houtlijm smeren over de kopse kant), zoals hier, of bv verdunde plamuur. Tussen elke laag verf schuren en plamuren zorgt ervoor dat dit strakker wordt. Een kopse kant, zeker bij mdf, zuigt gewoon veel meer verf op en dat moet je counteren.
  zaterdag 29 december 2018 @ 23:15:10 #248
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_184074684
Ah okee, zou niet mijn keuze zijn, maar het kan wel werken inderdaad :) .
Kastjes zijn verder wel mooi gelukt trouwens! Slimme truuk trouwens, om voor de te frezen boog, een mal te 3D printen :Y .
pi_184155139
Fijn 2019 gewenst aan iedereen *O*

De kamer van broertje is intussen afgewerkt -op de aankleding na dan. Foto's genomen vanuit het deurgat omdat ook de vloer nog een laagje heeft gekregen.





pi_184155175
Mooi werk weer hoor!
Laat die handjes wapperen!
  woensdag 2 januari 2019 @ 08:14:59 #251
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_184155361
Heel mooi en smaakvol gedaan! O+
***
pi_184176265
Dankjewel :) De kamer is sinds gisteren in gebruik :)

Terzijde: ook voor de eerste keer de filters van het ventilatiesysteem vervangen. Dit moet minstens jaarlijks, dus dit heb ik wat te laat uitgevoerd. Ik denk dat dat systeem nu 1.5 jaar draait met de eerste filters. Omdat het nu volledig bewoond is, toch maar eens de filters vervangen.
Het toont maar aan dat dat toch iets noodzakelijks is. De rechterfilter is de filter die de buitenlucht/aanvoerlucht filtert en de linkerfilter de binnenlucht. beide filters zijn origineel van het G4 type. Ik was eerst geschrokken door de zwartheid van de buitenfilter. We wonen op het platteland en er is hier niet zoveel verkeer, de luchtkwaliteit die gemonitored wordt is ook vrijwel altijd zeer goed. Het lijkt een beetje op aarde/stof, wat ook wel zou kunnen. Wat het ook is, het is er niet doorgeraakt en dat is de bedoeling.
Het witte stof op de binnenfilter is afkomstig van gyprocstof ed. Hoewel ik de ventielen dichtzet in de ruimte waar ik werk, ontsnapt er toch altijd wat in de ventilatie.
De buitenfilter heb ik nu vervangen door een F7 type dat ook fijnstof en pollen kan filteren, de binnenfilter is een G4 filter.
pi_184176373
Zo dan zie je wat het voor nut heeft! Hier gewoon roosters zonder filters en als je soms ziet hoe goor de roosters zijn maar ook de vensterbank eronder bijvoorbeeld... er komt heel wat viezigheid naar binnen!

Staat ergens beschreven welk systeem je hebt? Ik heb niet eerder dit soort filters gezien.
Laat die handjes wapperen!
pi_184176426
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 10:25 schreef BBach het volgende:
Dankjewel :) De kamer is sinds gisteren in gebruik :)

Terzijde: ook voor de eerste keer de filters van het ventilatiesysteem vervangen. Dit moet minstens jaarlijks, dus dit heb ik wat te laat uitgevoerd. Ik denk dat dat systeem nu 1.5 jaar draait met de eerste filters. Omdat het nu volledig bewoond is, toch maar eens de filters vervangen.
Het toont maar aan dat dat toch iets noodzakelijks is. De rechterfilter is de filter die de buitenlucht/aanvoerlucht filtert en de linkerfilter de binnenlucht. beide filters zijn origineel van het G4 type. Ik was eerst geschrokken door de zwartheid van de buitenfilter. We wonen op het platteland en er is hier niet zoveel verkeer, de luchtkwaliteit die gemonitored wordt is ook vrijwel altijd zeer goed. Het lijkt een beetje op aarde/stof, wat ook wel zou kunnen. Wat het ook is, het is er niet doorgeraakt en dat is de bedoeling.
Het witte stof op de binnenfilter is afkomstig van gyprocstof ed. Hoewel ik de ventielen dichtzet in de ruimte waar ik werk, ontsnapt er toch altijd wat in de ventilatie.
De buitenfilter heb ik nu vervangen door een F7 type dat ook fijnstof en pollen kan filteren, de binnenfilter is een G4 filter.
[ afbeelding ]
Ik zou mij niet zo'n zorgen maken over het exterieurfilter, in de auto ziet die er na een jaar (of 20k km) ook zo uit en daar gaat veel minder lucht doorheen.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_184176452
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 10:32 schreef Gieliovd het volgende:
Zo dan zie je wat het voor nut heeft! Hier gewoon roosters zonder filters en als je soms ziet hoe goor de roosters zijn maar ook de vensterbank eronder bijvoorbeeld... er komt heel wat viezigheid naar binnen!

Staat ergens beschreven welk systeem je hebt? Ik heb niet eerder dit soort filters gezien.
Zehnder ComfoD 350 Luxe is het merk en type
https://www.zehnder.be/nl(...)h/zehnder-comfod-350
pi_184376697
Een moeilijke trap/tredes tussen de keuken en de aanbouw heb ik intussen gebouwd. Moeilijk in de zin dat het een draaitrap is (7°) en geen enkele hoek recht is. De treden zijn ook in verstek gezaagd, wat het extra lastig maakte.

Eerst het dampscherm en de isolatie vervolledigen






In het plafond zit ook nog een ventilatiesleuf, zodat het ventilatieventiel niet zichtbaar is


Tekening en modelprint van de trap


En gemaakt


  zondag 13 januari 2019 @ 13:39:13 #257
277627 Seven.
We are Borg.
pi_184376995
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 10:40 schreef BBach het volgende:

[..]

Zehnder ComfoD 350 Luxe is het merk en type
https://www.zehnder.be/nl(...)h/zehnder-comfod-350
Bam! Mooi werk weer :)
Resistance is futile.
pi_184378343
Ziet er strak uit die trap
I solemnly swear i'm up to no good
  Moderator maandag 14 januari 2019 @ 21:22:41 #259
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_184404844
Knap werk hoor, het tekenwerk ansicht zou ik al niet kunnen.
Laat staan het maken van zo'n trap in een moeilijke hoek met verschillende formaten treden :@

Respect hoor ! _O_
pi_184508407
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 21:22 schreef Vonkenboer het volgende:
Knap werk hoor, het tekenwerk ansicht zou ik al niet kunnen.
Laat staan het maken van zo'n trap in een moeilijke hoek met verschillende formaten treden :@

Respect hoor ! _O_
Het tekenen kan je zeker wel hoor, als ik jou CNC project zie. Uiteindelijk is de bemating (hier zeker niet volgens de regels van de kunst met diverse kettingmaten, maar goed, het is voor mezelf) maar een paar muisklikken in de 3D software (Solidworks). Het correct opmeten is veel belangrijker. De trap zelf is wel redelijk gecompliceerd om te maken, maar zou je ook wel lukken denk ik :)

In the meantime:
Geplamuurd, afdeklatjes, geschuurd en alles in 2 lagen primer


En daarna 2x in de eindverf. Daarvoor heb ik de oorspronkelijke bruine kleur opnieuw laten mixxen. Best tevreden dat de kleur zo goed matcht. De airco blijft wel een doorn in het oog, maar de locatie is het beste. Daarvoor moet ik nog iets verzinnen qua omkasting.




Hier is de verf nog nat, maar deze is mat.





Daarna nog de trap aflakken, wat kan als iedereen gaan slapen is en er dus niemand over de trap moet lopen :z

Beter dan vroeger in elk geval


[ Bericht 2% gewijzigd door BBach op 20-01-2019 11:10:58 ]
  zondag 20 januari 2019 @ 13:13:45 #261
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_184510869
Bij de airco de plastic kappen losmaken en opschuren en in de primer zetten. Daarna kan je ze aflakken met je matte muurverf. ^O^
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  zondag 20 januari 2019 @ 21:03:20 #262
4330 PJ
Tja.....
pi_184520027
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 13:13 schreef lipje het volgende:
Bij de airco de plastic kappen losmaken en opschuren en in de primer zetten. Daarna kan je ze aflakken met je matte muurverf. ^O^
Of nog mooier: naar autospuiter brengen en vragen of hij ze spuit.
pi_184527151
Mja, het is vooral de vorm die ik niet mooi vind. Ik was meer aan het denken aan een houten omkasting, waarvan de klep open gaat met een servo als die aanstaat ofzo. In elk geval geen prioriteit, noch concrete plannen van hoe uit te voeren. Next on the list: beginnen aan de windowseat.
pi_184619075
Momenteel druk met andere zaken, dus nog geen echte fysieke vooruitgang.
Wel ben ik al min of meer begonnen met het tekenen van de windowseat. Even een quick and dirty model uitgeprint ook, zodat mijn vrouw het ook beter kan visualiseren en input kan geven.

Het is in dit hoekje van de gang dat het dus moet komen. Hopelijk is nu ook wat duidelijker waarom die ramen zo zijn geplaatst




Bovenaanzicht


De holtes in de ruggesteunen, zijn de plaatsen waar kussens komen. Bovenaan is een kleine boekenkast.


  vrijdag 25 januari 2019 @ 20:45:20 #265
277627 Seven.
We are Borg.
pi_184620205
Het model ziet er in ieder geval supergaaf uit!
Resistance is futile.
pi_184620388
Jij kunt echt toveren.
Laat die handjes wapperen!
  vrijdag 25 januari 2019 @ 21:10:42 #267
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_184620798
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 20:53 schreef Gieliovd het volgende:
Jij kunt echt toveren.
Nou he!

Echt bizar hoe jij dat wat je hoofd bedenkt in iets daadwerkelijks om weet te zetten! _O_
***
  vrijdag 25 januari 2019 @ 21:27:53 #268
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_184621253
Geinig modelletje. Waar modelleer je in?
En in hoeveel delen heb je em geprint?

Kost mij trouwens momenteel meer tijd om zoiets in Fusion te tekenen, dan met mijn handen te bouwen in full size :D .
pi_184628748
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 13:24 schreef BBach het volgende:

In het plafond zit ook nog een ventilatiesleuf, zodat het ventilatieventiel niet zichtbaar is
[ afbeelding ]

Er heeft iemand over het plafond gelopen 8-)
  Moderator zondag 27 januari 2019 @ 14:18:01 #270
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_184652373
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 20:53 schreef Gieliovd het volgende:
Jij kunt echt toveren.
Ja hé ! Je valt iedere keer weer van de ene in de andere verbazing hier in dit topic ! :D

Gewoon "even" een moddeleltje tekenen en even printen.. :+
Wel een erg gaaf idee ! ^O^
pi_184653506
Toveren vind ik wel een sterk woord :o Zoals het nu is geprint in het model, zit het al jaren in mijn hoofd. Vandaar dat ik de fundering, de muren, de ramen, etc ook zo heb gebouwd. Het is nu alleen veel makkelijker om zoiets te visualiseren met een 3D printer. Voor mijzelf is het niet nodig, ik weet al hoe het er uit zal zien (nu nog bouwen :P ).

Om op bovenstaande vragen te antwoorden:
Ik teken vrijwel altijd in Solidworks en uit zoveel onderdelen is het geprint:

Je kan alles in een keer printen, maar mocht ik nog iets willen wijzigen, dan kan ik een onderdeeltje apart printen, zonder het hele volume opnieuw te moeten printen. Het model tekenen zelf kost me misschien een half uur. Het zijn geen moeilijke vormen en dat is redelijk basic in een CAD programma. 3D tekenen is voor mij iets dagdagelijks/wekelijks en ik sta er niet meer bij stil. Dat zal wel zo zijn voor de meeste ingenieurs.
  zondag 27 januari 2019 @ 15:26:58 #272
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_184654259
hangt van het vakgebied af. Ben ook ingenieur maar CAD tekenen heb ik nooit geleerd :D .
pi_184654540
Idem :) ik vind het knap!
Laat die handjes wapperen!
pi_184657583
Ziet er veelbelovend uit. ben benieuwd hoe de uitwerking zal zijn. Er staat hier iets soortgelijks op het programma.
pi_184755298
Gaaf weer!

Ook hoe je die 3D printer gebruikt :Y
pi_184791521
Het was de laatste tijd wat te slecht weer om achter mijn hout te gaan, dus andere kleine zaken gedaan. Zo zijn bijvoorbeeld de rook-, CO- en hittemelders opgehangen. In het huis hangen er nu 2 CO melders, 1 hittemelder (boven de CV ketel) en 8 rookmelders. Ze zijn aan elkaar gekoppeld, dus als er één activeert, gaat alles af. Ik dacht nog van deze te schilderen of een open kastje er rond te maken, maar feitelijk mag dit niet. Ze hangen dus wat in het zicht, hun functie is belangrijker.


Verder is ook een -lang geleden besteld- gadget toegekomen. Ik wilde al langer weten hoe goed of slecht het binnenklimaat was nu de ventilatie continu operationeel is en een aantal van de radiatoren omkast is.
In de kamer van de dochter


Kamer zoontje


en in de keuken


Gewoon goed dus, een teken dat alles werkt zoals het hoort.
pi_184935435
Wat verder met de constructie van de windowseat







Onder de bank zit een ruimte om het tafeltje weg te bergen als het ingeklapt is






En aan de rechterkant is nog een deurtje voor stopcontacten ed. (mocht je er zitten met de laptop oid)





Nog behoorlijk veel werk aan c_/
[
pi_184935934
Gaaf!
pi_184935966
Wat een leuk idee!

Bedankt trouwens. Heb meteen Co en brandmelders op mijn lijstje gezet. Wist dat ik wat vergeten was.
I solemnly swear i'm up to no good
  zondag 10 februari 2019 @ 18:48:31 #280
277627 Seven.
We are Borg.
pi_184942330
Gods, wat leuk weer!

Ik was eens benieuwd, hoe is de verdeling tussen jou en je madam? Waarin beslist zij mee enzo? Ik kan me zo voorstellen dat jij degene bent met de ideeën en haar overtuigt. En ik kan me ook wel voorstellen dat zij nagenoeg blindelings vertrouwt op jouw technisch inzicht. Laat ze de kleurtjes en de inrichting ook aan jou over? Of heeft zij de ideeën en ga jij vervolgens aan de slag voor haar?
Resistance is futile.
pi_184942385
heel erg mooi allemaal en erg leuk bedacht die bank
Als je het als klusser even niet wi't, Tape, Pur of Kit!
  zondag 10 februari 2019 @ 20:44:07 #282
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_184944740
Wat een vakwerk weer!
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  zondag 10 februari 2019 @ 21:15:06 #283
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_184945336
Vakwerk!

Als gadgetfreak, wat voor kastje gebruik je om te meten?
pi_184968645
Bedankt allemaal, bovenin komt er normaal gezien nog iets leuks als ik het uitgewerkt krijg.

quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2019 18:48 schreef Seven. het volgende:
Gods, wat leuk weer!

Ik was eens benieuwd, hoe is de verdeling tussen jou en je madam? Waarin beslist zij mee enzo? Ik kan me zo voorstellen dat jij degene bent met de ideeën en haar overtuigt. En ik kan me ook wel voorstellen dat zij nagenoeg blindelings vertrouwt op jouw technisch inzicht. Laat ze de kleurtjes en de inrichting ook aan jou over? Of heeft zij de ideeën en ga jij vervolgens aan de slag voor haar?
Mijn vrouw is vooral de ondersteunende factor. Ze zorgt ervoor dat ik alles kan uitvoeren door me werk uit handen te nemen en input te geven over zaken die zij van belang vindt.
Eigenlijk zegt zij zowat wat er nodig is of wat er nog moet veranderen en dan bedenk ik dat. met wat tekeningen of schetsjes verduidelijk ik dat en zij zegt dan wat ze er niet goed of niet mooi aan vindt. Ik ontwerp altijd met mijn eigen technische limieten in het achterhoofd, wat ik alleen kan maken, wat binnen budget blijft, welke materialen, hoe ik ze ter plaatse moet krijgen, wat de technische eisen zijn ...
De kleuren zijn wel bijna altijd 100% haar keuze en daar kan ik me eigenlijk ook wel altijd in vinden. mijn madam zorgt er dus eigenlijk voor dat eea wat huiselijker is dan mocht ik alles alleen beslissen.

@speedfightrage: Dat is een PM2.5 meter, gebaseerd op een laser-meetmodule (PMS5003)
specs:
quote:
Range of measurement: 0.3~1.0;1.0~2.5;2.5~10 μ m
Effective Range: 0~500 μ g/m³
Maximum Range: * ≥1000 μ g/m³
Resolution: 1 μ g/m³
Standard Volume: 0.1L
DC Power Supply: Typ:5.0 / Min:4.5 / Max: 5.5V
Active Current: ≤100 mA
Standby Current: ≤200 μ A
Working Temperature Range: -10~+60 ℃
Working Humidity Range: 0~99%
Storage Temperature Range: -40~+80 ℃
Sensor Module Dimensions: 50 × 38 × 21mm
Weight (incl. cable and adapter): 42.2g
Zeer nauwkeurig meetinstrumentje ^O^
Voor zij die het interessant vinden hoe fijnstof wordt ingedeeld
https://nl.wikipedia.org/wiki/Fijnstof
En de werking van zo'n laser module
http://aqicn.org/sensor/pms5003-7003/
pi_185059672
Boekenkast en het rooster boven de radiator vervolledigd.




En als het te donker zou zijn om te lezen: bovenaan zit een uitschuifbaar licht




[ Bericht 10% gewijzigd door BBach op 17-02-2019 08:29:59 ]
  zondag 17 februari 2019 @ 09:11:37 #286
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185059928
Och jeetje, je hebt echt overal aan gedacht! Mooi!
Resistance is futile.
pi_185060420
Gaaf :Y
  Moderator zondag 17 februari 2019 @ 10:39:52 #288
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_185061637
Die praktische details maken het helemaal geweldig.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 17 februari 2019 @ 14:11:38 #290
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_185064098
_O_
Kan jij jezelf niet klonen met die 3D printer? O-)
***
  maandag 18 februari 2019 @ 00:54:46 #291
242204 YskaFredriksson
Vitamientjes zijn je vriendjes
pi_185077384
quote:
1s.gif Op zondag 17 februari 2019 14:11 schreef Brighteyes het volgende:
_O_
Kan jij jezelf niet klonen met die 3D printer? O-)
RT ditditdit <3
Attentie attentie letten wij even op... [kerst] Creatieve FOK!kers voor een fijne kerst voor FOK!kers
pi_185078730
Klonen zal voorlopig niet lukken :P Maar als je iets ziet dat je zelf wil: kopieer gerust of vraag de details :)

Oorspronkelijk wilde ik het uitschuifbare licht (wat eigenlijk gewoon een lade is, met de lange kant in verstek) automatisch laten verlopen. Dus als je daar zit: duwen op een knopje en 'bzzzt' het licht komt eruit.
Daarvoor heb ik dan wat onderdelen geprint, stappenmotortje en een leadscrew.
Hier de testopstelling


Dat werkte dan met een arduino en een aparte voeding.
Knopje aanzetten was eerst de lade naar achter bewegen om het nulpunt in te stellen en daarna afhankelijk van de knopstatus de lade naar het uiterste punt bewegen. Hoewel dat werkte, maakt een stappenmotor veel lawaai, zeker omdat die op een grote klankkast staat gemonteerd. je kan ook trager bewegen, maar dan schuift dat echt heel traag uit. Er bestaat voor elk probleem wel een oplossing. Maar dan bedacht ik: waarom zou je dat eigenlijk automatiseren? Het kost geen moeite om dat manueel te doen. Waarom allerlei onderdelen toevoegen die sowieso ooit in de komende jaren moeten vervangen worden. Plus het feit dat ook wanneer een stappenmotor niet in bedrijf is, deze stroom trekt en een stappenmotor controller wel warm kan worden. Ik heb het er gewoon uitgegooid en is het nu manueel. Het werkt nu als een dampkap (een limitswitch wordt ingedrukt als de lade dicht is, waardoor het licht uit gaat).




[ Bericht 0% gewijzigd door BBach op 18-02-2019 11:43:33 ]
pi_185079307
Oh wauw ik vind het zo knap dat je dat bedacht krijgt.
I solemnly swear i'm up to no good
  maandag 18 februari 2019 @ 13:24:56 #294
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_185083038
Echt he! _O_

:o Wat is je mini ook al weer groot! O+
***
pi_185270416
Intussen zijn de schroefgaten opgestopt met pluggen (uit hetzelfde hout geboord met een proppenboor)
Zoiets:


Zo zie je ze bijna niet meer




Het hout is ook al 2x gebeitst, nog niet tevreden over, ik denk er nog een laag of 2 voor nodig te hebben.
De stof voor de kussens wordt deze. Donkergroen kunstleer. Echt leer is naast het feit dat het duur is, ook moeilijk te verwerken als leek en daarvoor heb je speciaal materiaal nodig.


En het patroon zal zoiets worden (als het stikken goed lukt :P ):




Waarbij de 'stroken' gewatteerd zijn (ik ken de exacte term niet, maar dus zo licht bollend). Dat maak je met een soort mousse van +-5mm dik, waar aan de onderkant een textiel is verwerkt, zodanig dat je de stof aan de zichtbare kant dus kan vaststikken door de mousse in het onderliggende textiel en zo dus een gebombeerd effect ontstaat in de toplaag.

Het inwendige van de kussens zelf bestaat uit polyetherschuim. De zitting uit hoge densiteit en hard schuim, de rugleuningen uit lagere densiteit en zachter schuim. Het schuim is ongeveer 13mm groter dan de openingen waarin het moet passen, dat is omdat je bij het bekleden de mousse wat opspant en zo de uiteindelijke maat bereikt. In theorie, want ik heb de stof nog niet, dus weet niet of het zal lukken. Hoewel ik vroeger al wat zetels heb bekleed, zal ik hiervoor toch de hulp inroepen van een collega die wat meer kaas gegeten heeft van patroontekenen ed. Ik moet wel zeggen dat de materialen behoorlijk prijzig zijn, dus hopelijk is de kwaliteit op lange termijn er ook naar.




Nog een opmerking - naast het feit dat dit wellicht niet ieder zijn stijl zal zijn- met zo rechte rugleuningen is het niet makkelijk zitten natuurlijk. Dat is meer voor de look en de constructie. Een paar kussens achter jouw kont en dat is opgelost. De kussens zijn dus eerder de ondersteunende achtergrond.

[ Bericht 0% gewijzigd door BBach op 27-02-2019 09:03:11 ]
  woensdag 27 februari 2019 @ 12:27:23 #296
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_185274014
Ik vind het prachtig, zo recht! :Y En dan kan je het inderdaad met wat losse kussens in verschillende maten echt comfortabel maken. O+
***
pi_185281471
Knappe uitwerking! Welk hout heb je gebruikt?
pi_185281689
Ik vind het mooi. En idd ook als je het wat meer cozy wil laten ogen doen een paar kussens dat al voor je.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_185283174
mag ik vragen waarom je dan geen pocket hole jig gebruikt?
https://www.gereedschappr(...)fijne-opbergtas.html

had je geen hoekijzers meer nodig gehad, en zaten je gaten aan de achterkant..
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_185293359
@kclemen: dat is rubberwood/rubberhout
http://www.houtinfo.nl/node/162

@freak1: ik heb zelf deze kreg pocket jig:
https://www.kreg-shop.nl/(...)ende-torx-schroeven/
En hoewel ik dat al een paar keer gebruikt heb (zie bv meubels in onze slaapkamer), is zo'n verbinding nog net iets zwakker (*) dan een gewone schroefverbinding die ik hier gebruik. Mocht er geen loeizware boekenkast bovenaan zitten, dan zou ik de kreg tool gebruikt hebben, in deze heb ik gekozen voor de sterkste optie die zeker was.

(*) Ook al zeggen de fabrikanten zelf natuurlijk van niet. Ik baseer me enkel op mijn eigen ervaringen. Ik vind het wel een mooi en makkelijk systeem, anders had ik het niet gekocht.
pi_185517842
En vol
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')