abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_177548890
Hi Fokkers,

Mijn kat begint aardig oud te worden. Het beestje is zo'n 15 jaar geleden bij ons aan komen lopen, toen was ze al geen kitten meer. Hoe oud ze precies is weten we niet, maar we schatten zo'n 17 à 18 jaar.

Door de ouderdom lijkt haar vacht niet meer helemaal te werken zoals het zou moeten. Verharen doet ze wel nog gewoon, maar niet snel genoeg. Ze zit erg dik in de haren. Ze wordt wel elke dag gekamd, maar dat is onvoldoende. Inmiddels krijg ze last van klitten. Behalve dat het er onverzorgd uitziet, is het waarschijnlijk ook niet fijn voor haar. Behalve het dikke haar lijkt ze een soort roos/schilfers te hebben.

We kunnen haar eigenlijk alleen kammen op haar rug. Ze wil niet geaaid (en zeker niet gekamd worden) op haar zij en buik. We denken dat ze vroeger door haar vorige baasje niet goed behandeld is of dat ze op een te vroege leeftijd kittens gekregen heeft, vandaar dat haar zij en buik een gevoelige plek zijn. Ik overweeg om haar even naar de dierenarts te brengen om haar eventueel een kalmerend middel te geven zodat de dierenarts iets tegen de klitten kan doen. Alleen, aangezien ze al meer dan 15 jaar een heerlijk leven bij ons heeft en echt oud begint te worden, vind ik het een beetje eng om haar onder een roes te laten brengen. Ze heeft geen jaren meer voor zich.

Dus... als een goed baasje betaamd wil ik het eerst zelf proberen, op een voorzichtige en zorgzame manier. Ik ben erg zuinig op haar dus doe sowieso voorzichtig.

Heeft iemand tips hoe ik de klitten er uit kan halen? Is er een goede shampoo voor of iets dergelijk? Ze heeft nu erg vet haar. Ik wil eerst iets proberen voor de klitten er allemaal uit te knippen of te scheren. Zeker met dit koude weer...

Alle tips zijn van harte welkom, power to the kitties! :)
  Spellchecker vrijdag 2 maart 2018 @ 14:34:23 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_177553194
Neem contact op met een trimster, die zijn er vaak een stuk bedrevener in dan dierenartsen. Niet altijd is er dan een roesje nodig.
Dat ze zo gevoelig is op haar zij en buik kan ook komen door de klitten; die trekken aan de huid.
pi_177553842
Hoe lang geleden is ze voor het laatst naar de DA geweest? Zo’n oud besje zou ik toch laten onderzoeken. Ouderdom komt immers met gebreken.
Slecht in de vacht zitten kan een teken zijn van nierfalen. Als je daar vroeg bij bent kun je haar met een dieet en eventueel medicijnen nog wat mooie jaren geven.

Verder zet ik even een TR zodat hij naar het forum Flora en Fauna wordt gezet. Daar zitten de beestenmensen. :)
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_177554101
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 16:46 schreef Candaasje het volgende:
Neem contact op met een trimster, die zijn er vaak een stuk bedrevener in dan dierenartsen. Niet altijd is er dan een roesje nodig.
Dat ze zo gevoelig is op haar zij en buik kan ook komen door de klitten; die trekken aan de huid.
Thanks, goede tip.

In de 15 jaar dat ze bij ons is, zijn die plekken altijd al een no go geweest om te aaien ;) Door de jaren heen is ze juist steeds minder agressief als we haar daar aaien.
pi_177554148
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 17:11 schreef Cat-astrophe het volgende:
Hoe lang geleden is ze voor het laatst naar de DA geweest? Zo’n oud besje zou ik toch laten onderzoeken. Ouderdom komt immers met gebreken.
Slecht in de vacht zitten kan een teken zijn van nierfalen. Als je daar vroeg bij bent kun je haar met een dieet en eventueel medicijnen nog wat mooie jaren geven.

Verder zet ik even een TR zodat hij naar het forum Flora en Fauna wordt gezet. Daar zitten de beestenmensen. :)
Oh en dit. Een keer een algemeen onderzoek naar de gezondheid is altijd wel aan te raden, zeker voor senioren :Y
pi_177554237
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 17:24 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Oh en dit. Een keer een algemeen onderzoek naar de gezondheid is altijd wel aan te raden, zeker voor senioren :Y
Ja dat is ook zo. Ik zal maandag de dierenarts eens contacteren.

Denken jullie trouwens dat een katten shampoo het ontstaan van klitten niet zal verminderen?
pi_177554323
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 17:28 schreef fckdedeurkruk het volgende:

[..]

Ja dat is ook zo. Ik zal maandag de dierenarts eens contacteren.

Denken jullie trouwens dat een katten shampoo het ontstaan van klitten niet zal verminderen?
Ik denk dat de kat meer last gaat krijgen van de shampoo en bijbehorende wasbeurt als van de klitten.
Natuurlijk kunnen grote klitten, zeker op plekjes huid die schuren of meebewegen, pijnlijk zijn. Maar dat los je dan met een shampoo ook niet meer op.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_177554353
Waar kam je mee? Heb je al eens een Furminator geprobeerd?
pi_177554392
F&F
pi_177556035
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 17:28 schreef fckdedeurkruk het volgende:

[..]

Ja dat is ook zo. Ik zal maandag de dierenarts eens contacteren.

Denken jullie trouwens dat een katten shampoo het ontstaan van klitten niet zal verminderen?
Meestal niet. Het gevaar van wassen met shampoo (naast het gevaar voor slagaderlijke bloedingen bij jezelf ;) ) is dat je het niet goed uitgespoeld krijgt. Zeker met klitten is het erg lastig om echt alles weg te krijgen. Het resultaat daarvan is huidproblemen, en dat doet de vacht ook geen goed.
  zondag 4 maart 2018 @ 02:48:35 #12
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_177592873
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 18:57 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Meestal niet. Het gevaar van wassen met shampoo (naast het gevaar voor slagaderlijke bloedingen bij jezelf ;) ) is dat je het niet goed uitgespoeld krijgt. Zeker met klitten is het erg lastig om echt alles weg te krijgen. Het resultaat daarvan is huidproblemen, en dat doet de vacht ook geen goed.
Ik ken jouw kat niet, maar probeer hem/ haar eens te wassen met een natte lauw/ warme spons, zodat je echt alleen de klitten aanpakt. Dan hoeft een shampoo ook niet overal de huid te bereiken. Dat kan de stress van jouw kat ook reduceren, desnoods trek je er werk handschoenen (bij elke Doe het zelf markt te koop) bij aantrekken.
pi_177612801
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 17:28 schreef fckdedeurkruk het volgende:

[..]

Ja dat is ook zo. Ik zal maandag de dierenarts eens contacteren.

Denken jullie trouwens dat een katten shampoo het ontstaan van klitten niet zal verminderen?
Ik denk niet dat je kat met het wassen met shampoo de klitten gaan verminderen wat @Candaasje al aangaf.
Ga naar een goede trimster of een DA die een kat met klitten (of al vervilt zijn) zijn onder narcose brengt.
pi_177616182
Bedankt voor jullie hulp allemaal!

Ik denk dat ik de meeste suggesties wel gekregen heb. Shampoo sla ik sowieso over, het wassen met water uberhaupt. Ik zal eens een warme vochtige doek proberen.

Daarnaast blijf ik gewoon regelmatig kammen en zal ik de ergste klitten wegknippen.

En Vronie, onder narcose brengen van zo'n oude kat zie ik totaal niet zitten. Dat vind ik het risico niet waard. Ze heeft verder ook geen pijn, dat merk je aan alles bij haar. Spint vrolijk, is en doet vrolijk en loopt niet zelf aan de klitten te trekken.
pi_177616230
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 09:53 schreef fckdedeurkruk het volgende:
Bedankt voor jullie hulp allemaal!

Ik denk dat ik de meeste suggesties wel gekregen heb. Shampoo sla ik sowieso over, het wassen met water uberhaupt. Ik zal eens een warme vochtige doek proberen.

Daarnaast blijf ik gewoon regelmatig kammen en zal ik de ergste klitten wegknippen.

En Vronie, onder narcose brengen van zo'n oude kat zie ik totaal niet zitten. Dat vind ik het risico niet waard. Ze heeft verder ook geen pijn, dat merk je aan alles bij haar. Spint vrolijk, is en doet vrolijk en loopt niet zelf aan de klitten te trekken.
Kan jij van buiten zien hoeveel risico het is? Er zijn ook verschillende gradaties van narcose, niet alle verdoving is even zwaar. Ik snap je zorgen wel hoor. Heb je al overlegd met de dierenarts? Ik zou echtechtecht een afspraak maken voor een algemene gezondheidscheck.
Hoeft ze niet voor onder narcose, weet jij wel een stuk beter hoe het met het binnenwerk zit.

Trouwens: spinnende poezen kunnen wel pijn of stress hebben. Het is dan een manier om zichzelf gerust te stellen. Je schrijft dat ze vrolijk doet en niet aan de klitten zit, dus haar spinnen zal (gelukkig!) echt van blijdschap zijn.
Maar het is een relatief onbekend weetje wat ik graag deel omdat baasjes daardoor vaak ook te lang wachten met behandeling voor een zieke kat.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_177616596
Mijn oude dame kreeg klitten op haar rug, dat kwam omdat ze artrose had zodat ze haar vacht niet meer kon verzorgen.

Ze kreeg toen mobility brokjes, na een maandje kon ze weer haar rug poetsen

[ Bericht 27% gewijzigd door HaverMoutKoekje op 05-03-2018 10:22:42 ]
pi_177616865
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 09:53 schreef fckdedeurkruk het volgende:
Bedankt voor jullie hulp allemaal!

Ik denk dat ik de meeste suggesties wel gekregen heb. Shampoo sla ik sowieso over, het wassen met water uberhaupt. Ik zal eens een warme vochtige doek proberen.

Daarnaast blijf ik gewoon regelmatig kammen en zal ik de ergste klitten wegknippen.

En Vronie, onder narcose brengen van zo'n oude kat zie ik totaal niet zitten. Dat vind ik het risico niet waard. Ze heeft verder ook geen pijn, dat merk je aan alles bij haar. Spint vrolijk, is en doet vrolijk en loopt niet zelf aan de klitten te trekken.
Lang niet altijd is narcose nodig bij een trimster, maar dat hangt een beetje van de ernst af van de klitten en vervilting. (En hoe 'coöperatief' de kat is ;) )
Je kunt altijd even een trimster benaderen, hoe eerder je erbij bent, hoe beter.

Het is sowieso verstandig een gezondheidscheck bij de DA te laten te doen, want naast dat het je veel meer verteld over de gezondheid dan je kat je zelf ooit zal laten zien, noemt Havermoutkoekje nog wel een heel plausibele oorzaak van de vachtproblemen! :)

Mocht er in de toekomst nou toch een 'roesje' nodig zijn, nog even dit:
Narcose/sedatie is er in verschillende vormen, en mag enkel door dierenartsen gegeven worden. Er wordt rekening gehouden met risicogroepen, en ondanks de hogere leeftijd van je kat (en ja, daardoor inderdaad een iets hoger risico) worden de meeste dierenartsen er meestal niet zo zenuwachtig van als het dier verder in goede conditie is. (Kort-snuitige honden, of ze nu in de bloei van hun leven zijn of niet, dáár worden de meeste dierenartsen wél zenuwachtig van :X )
Om de lichamelijke conditie en daarmee de risicogroep te bepalen, is wel een (standaard) lichamelijk onderzoek nodig en eventueel aanvullend onderzoek (denk aan bloedonderzoek.)
pi_177616886
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 10:17 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Mijn oude dame kreeg klitten op haar rug, dat kwam omdat ze artrose had zodat ze haar vacht niet meer kon verzorgen.

Ze kreeg toen mobility brokjes, na een maandje kon ze weer haar rug poetsen
Zo simpel kan het zijn. Wat zal ze blij zijn geweest. Want voor menig kat is zichzelf niet schoon kunnen houden een drama. Worden ze erg ongelukkig van.

Mijn rooie ging ook steeds onhandiger springen. En had een vies kontgat. Die ben ik glucosamine bij gaan geven. Na een poosje was hij weer even soepel als toen hij jong was. Verder nooit wat aan gemerkt, blije kat, kon zichzelf wassen. Maar dat kontgat werd opeens ook weer schoongemaakt. Hij was toch stijver (en wellicht pijnlijker) dan ik in de gaten had.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')