Hier ook, mooi om te zien dat werken loont.quote:Op woensdag 7 maart 2018 20:36 schreef knny het volgende:
Ik kan ineens ruim 2000 euro extra aftrekken vanwege inkomensafhankelijke combinatiekorting. Ook nieuw voor mij. Kind van net 1 jaar. en tweeverdieners.
volgens mij gaat het eigenwoningforfait pas lopen als een woning ook daadwerkelijk als je "hoofdverblijf" wordt.quote:Op woensdag 14 maart 2018 20:21 schreef MrDrako het volgende:
Waarom krijg ik 500 euro meer terug van de belastingdienst als mijn huis onbewoond is? Dat was in 2016 het geval, en in 2017 ben ik er na 3 maanden ingetrokken. Als ik aanpas dat het huis nog onbewoond was, krijg ik 500 euro extra terug. Snap dat hier niks aan te doen is, maar ben wel benieuwd naar de reden daar achter.
Edit- na wat doorklikken op de site van de belastingdienst, gaat dat dan puur om het eigenwoningforfait?
Als het echt een aanzienlijk bedrag is zou ik het maar opgeven als ik jou was. Geld dat op 29-12 nog op een rekening staat, op 31-12 weg is, maar er op 2-1 alweer staat komt bij de eerste controle direct naar boven. Aangezien het wordt overgeboekt naar een andere rekening van dezelfde persoon, is diegene per 31-12 ook gewoon de juridische eigenaar van dit geld.quote:Op zaterdag 17 maart 2018 16:11 schreef kloon_bassie het volgende:
Ik heb nu iets vreemds meegemaakt, het lijkt een soort 'maas' in box 3 icm de banken.
Ik doe de aangifte voor een familielid. Het familielid heeft eind dec 2016 een aanzienlijk bedrag ontvangen van een notaris. Op dezelfde dag als het bedrag ontvangen is, is het geld meteen overgeboekt naar een spaarrekening bij een andere bank. Dus zeg voor het gemak: van ING naar LeasePlanBank.
Nu staat het bedrag op 1 januari 2017 niet op het jaaroverzicht van zowel ING als LPB... Overboekdatum ING 29-12-2016 waardoor het bedrag bij ING al weg is, rentedatum LPB 2-1-2017 waardoor het er nog niet staat op de peildatum van 1-1-2017.
Wat denken jullie? Toch het bedrag opgeven? Het bedrag is immers niet ineens weg. Aan de andere kant is er voldoende onderbouwing om te stellen dat het bedrag op 1-1-2017 op geen van de rekeningen stond. Ik verwacht wel dat er over de aangifte van 2018 vragen gaan komen waar het geld opeens vandaan komt
Iemand dit eens meegemaakt?
Edit: Klinkt als de ideale move voor vermogende mensen, helaas heb ik er zelf niet zoveel aan
Ik heb even met de belastingdienst gebeld. De medewerker zelf had het nog nooit meegemaakt, best vreemd ook. Na enige navraag gaf hij aan om het bedrag op te tellen bij de rekening waar het geld op 29-12 vanaf geboekt is (ING in dit geval).quote:Op zaterdag 17 maart 2018 18:09 schreef Niels_vdakker het volgende:
[..]
Als het echt een aanzienlijk bedrag is zou ik het maar opgeven als ik jou was. Geld dat op 29-12 nog op een rekening staat, op 31-12 weg is, maar er op 2-1 alweer staat komt bij de eerste controle direct naar boven. Aangezien het wordt overgeboekt naar een andere rekening van dezelfde persoon, is diegene per 31-12 ook gewoon de juridische eigenaar van dit geld.
Ik heb geen idee hoe actief de Belastingdienst daar op dit moment op controleert, gezien het capaciteitstekort dat ze hebben, maar het lijkt mij dat je daar behoorlijk wat gezeik mee kunt krijgen.
Inderdaad een grijs gebied. De wet IB 2001 is niet heel duidelijk in dit specifieke geval. In de wet staat dat op de aftrekbare reiskosten, de hiervoor ontvangen vergoeding in mindering moet worden gebracht.quote:Op maandag 19 maart 2018 20:19 schreef iGiorni het volgende:
Vraagje m.b.t. reiskostenaftrek. Op dit moment reis ik voor mijn werkgever dagelijks zo'n 50km enkele reis naar kantoor. Tegelijkertijd sta ik nog ingeschreven als student - met recht op studenten OV, en maak ik derhalve weinig tot geen directe kosten (wel indirecte kosten aangezien ik ook af kan zien van het studentenreisproduct voor 80eu p/m) om deze reis te maken.
In hoeverre ben ik gerechtigd om middels een reisverklaring van mijn werkgever toch reiskostenaftrek te claimen? Het is een beetje een grijs gebied, I know, maar graag minimaliseer ik mijn belastingdruk opdat ik de lokale uitbater economische bijstand kan verlenen.
Klinkt alsquote:Op zaterdag 17 maart 2018 16:11 schreef kloon_bassie het volgende:
Ik heb nu iets vreemds meegemaakt, het lijkt een soort 'maas' in box 3 icm de banken.
Ik doe de aangifte voor een familielid. Het familielid heeft eind dec 2016 een aanzienlijk bedrag ontvangen van een notaris. Op dezelfde dag als het bedrag ontvangen is, is het geld meteen overgeboekt naar een spaarrekening bij een andere bank. Dus zeg voor het gemak: van ING naar LeasePlanBank.
Nu staat het bedrag op 1 januari 2017 niet op het jaaroverzicht van zowel ING als LPB... Overboekdatum ING 29-12-2016 waardoor het bedrag bij ING al weg is, rentedatum LPB 2-1-2017 waardoor het er nog niet staat op de peildatum van 1-1-2017.
Wat denken jullie? Toch het bedrag opgeven? Het bedrag is immers niet ineens weg. Aan de andere kant is er voldoende onderbouwing om te stellen dat het bedrag op 1-1-2017 op geen van de rekeningen stond. Ik verwacht wel dat er over de aangifte van 2018 vragen gaan komen waar het geld opeens vandaan komt
Iemand dit eens meegemaakt?
Edit: Klinkt als de ideale move voor vermogende mensen, helaas heb ik er zelf niet zoveel aan
Op deze pagina wordt expliciet genoemd dat houders van een studentenreisproduct een reisverklaring van de werkgever kunnen gebruiken voor aftrek reiskosten openbaar vervoer. Lijkt me dus geen enkel probleem.quote:Op maandag 19 maart 2018 20:19 schreef iGiorni het volgende:
studentenreisproduct (...) In hoeverre ben ik gerechtigd om middels een reisverklaring van mijn werkgever toch reiskostenaftrek te claimen?
Hmm.. ja, dan ben ik toch geneigd om het erop te wagen. Ofwel ik krijg een naheffing van enkele honderden euro's - die ik wel kan ophoesten - ofwel ik hoor niks meer en dan is het een mooie meevaller. Of denk ik nu te simpel?quote:Op dinsdag 20 maart 2018 12:04 schreef Niels_vdakker het volgende:
[..]
In mijn optiek zou je daarom met een reisverklaring van je werkgever de kosten mogen declareren die je zou hebben gemaakt zonder het reisproduct. Ik sluit echter niet uit dat de belastingdienst hier anders overdenkt... (redelijkheid & billijkheid bijvoorbeeld...)
Ja precies, dat had ik dus ook gezien. Maar vervolgens is dus de vraag: hoeveel mag ik aftrekken. En dan verwijst de website van de Belastingdienst louter naar de tabel reisaftrek, volgens welke ik het maximale bedrag zou mogen aftrekken. Wel lekker, en ik doe het met liefde, maar wil uiteraard de kans op gezeik achteraf beperken..quote:Op dinsdag 20 maart 2018 17:33 schreef Tochjo het volgende:
[..]
Op deze pagina wordt expliciet genoemd dat houders van een studentenreisproduct een reisverklaring van de werkgever kunnen gebruiken voor aftrek reiskosten openbaar vervoer. Lijkt me dus geen enkel probleem.
Het is belastingfraude, geen grijs gebied of zo. Gewoon aangeven bij de belastingdienst.quote:Op maandag 19 maart 2018 18:31 schreef kloon_bassie het volgende:
[..]
Ik heb even met de belastingdienst gebeld. De medewerker zelf had het nog nooit meegemaakt, best vreemd ook. Na enige navraag gaf hij aan om het bedrag op te tellen bij de rekening waar het geld op 29-12 vanaf geboekt is (ING in dit geval).
Ik neigde zelf al naar het aangeven omdat je zoals jij ook al aangeeft waarschijnlijk een jaar later vragen gaat krijgen waar het geld ineens vandaan komt. We hebben allemaal geen zin in een naheffing + boete.
Misschien wel een leuk idee voor vermogende mensen, om het elk jaar op de laatste dag van het jaar te proberen
Had interessant kunnen zijn, ware het niet dat ik vooral aflossingsvrije hypotheek heb van 2%. Krijg geen hypotheekrente aftrek, maar mag de schuld in Box 3 zetten.quote:Op woensdag 21 maart 2018 13:49 schreef namliam het volgende:
Ja, alleen niet bij de IB aangifte.
Van elke schenking > 5200 moet je schenkings aangifte doen, ookal maak je gebruik van de (eenmalige) vrijstelling.
FYI het had wellicht "mooier" danwel aantrekkelijker geweest als je ouders die 25k geleend hadden. Dit moet dan tegen 6% = 1500 euro per jaar aan rente betalen.
De belastingdienst betaald hier dan laten we zeggen 40% van terug = 600 euro op jaar basis
over 30 jaar is dat 18.000 euro "gratis" geld van de blauwe rakkers
die 25k kunnen je ouders op een willekeurig moment schenken onafhankelijk van je huis, mits die vrijstelling niet al eerder is gebruikt.
daar verbaasden wij ons vorig jaar ook al over, en dit jaar is het dus inderdaad niks beterquote:Op zondag 25 maart 2018 16:40 schreef Leandra het volgende:
Vanmiddag de aangifte maar even gedaan, het blijft bizar dat ze van alle leningdelen wel het exacte bedrag hebben (zowel per 1-1 als per 31-12 als de betaalde rente), maar dat je bij ieder leningdeel moet invullen of het na 2012 is afgesloten en per welke datum het ingegaan is..... pak die gegevens dan ook even mee van vorig jaar
Nou ja, in ons geval vooral omdat ze allemaal van na 2012 zijn en we geen aflossingsvrij deel hebben meegenomen.quote:Op zondag 25 maart 2018 17:30 schreef ReMcOrE het volgende:
[..]
daar verbaasden wij ons vorig jaar ook al over, en dit jaar is het dus inderdaad niks beter
wij ook alles na 2012 (hypotheek + financiering restschuld) maar wel aflossingsvrij deel mee in hypotheek...quote:Op zondag 25 maart 2018 18:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou ja, in ons geval vooral omdat ze allemaal van na 2012 zijn en we geen aflossingsvrij deel hebben meegenomen.
Die gaan niet meer magisch van voor 2013 zijn.
Er is te weinig loonbelasting ingehouden. Kan bijvoorbeeld bij eenmalige betalingen. Er wordt met klasses gewerkt en de werkgever het laagste tarief moet worden toegepast. Daarnaast wordt het bijzonder tarief vastgesteld obv het inkomen van het jaar ervoor. Wanneer je net boven de grens van het hogere tarief uitkomt kan je te maken krijgen met een naheffing.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 18:21 schreef hmmmz het volgende:
Ik ben in loondienst. Verder geen andere posten. Moet ik opeens 102 euro bijbetalen. Iemand een idee hoe dit kan?
Als leegstaand invullen tot de periode dat je er ging wonen, dan krijg je even daarna als het goed is de vraag of het je toekomstige eigen woning was.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 19:15 schreef Van_Poppel het volgende:
Ik heb dit jaar een huis gekocht. Nu wordt er gevraagd wat de situatie op de datum van de overdracht was. Moet ik invullen 'Woning: hoofdverblijf' of 'Woning: leegstaand of vakantiewoning' ...heb namelijk nog eerst een paar weken geklust en ben daarna pas verhuisd. Heb een maand dubbele woonlasten gehad i.v.m. huur van mijn oude woning.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |