abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 27 maart 2018 @ 18:21:27 #121
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_178128790
Ik ben in loondienst. Verder geen andere posten. Moet ik opeens 102 euro bijbetalen. Iemand een idee hoe dit kan?
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
pi_178129454
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 18:21 schreef hmmmz het volgende:
Ik ben in loondienst. Verder geen andere posten. Moet ik opeens 102 euro bijbetalen. Iemand een idee hoe dit kan?
Er is te weinig loonbelasting ingehouden. Kan bijvoorbeeld bij eenmalige betalingen. Er wordt met klasses gewerkt en de werkgever het laagste tarief moet worden toegepast. Daarnaast wordt het bijzonder tarief vastgesteld obv het inkomen van het jaar ervoor. Wanneer je net boven de grens van het hogere tarief uitkomt kan je te maken krijgen met een naheffing.
  dinsdag 27 maart 2018 @ 19:15:15 #123
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_178129755
Ik heb dit jaar een huis gekocht. Nu wordt er gevraagd wat de situatie op de datum van de overdracht was. Moet ik invullen 'Woning: hoofdverblijf' of 'Woning: leegstaand of vakantiewoning' ...heb namelijk nog eerst een paar weken geklust en ben daarna pas verhuisd. Heb een maand dubbele woonlasten gehad i.v.m. huur van mijn oude woning.
  woensdag 28 maart 2018 @ 00:45:23 #124
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_178137636
Heb je je direct ingeschreven op dat adres? Zo nee; is het ook lastig beweren dat het je hoofdverblijf was.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_178140918
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 19:15 schreef Van_Poppel het volgende:
Ik heb dit jaar een huis gekocht. Nu wordt er gevraagd wat de situatie op de datum van de overdracht was. Moet ik invullen 'Woning: hoofdverblijf' of 'Woning: leegstaand of vakantiewoning' ...heb namelijk nog eerst een paar weken geklust en ben daarna pas verhuisd. Heb een maand dubbele woonlasten gehad i.v.m. huur van mijn oude woning.
Als leegstaand invullen tot de periode dat je er ging wonen, dan krijg je even daarna als het goed is de vraag of het je toekomstige eigen woning was.
  woensdag 28 maart 2018 @ 11:18:41 #126
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_178144179
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 18:58 schreef djh77 het volgende:

[..]

Er is te weinig loonbelasting ingehouden. Kan bijvoorbeeld bij eenmalige betalingen. Er wordt met klasses gewerkt en de werkgever het laagste tarief moet worden toegepast. Daarnaast wordt het bijzonder tarief vastgesteld obv het inkomen van het jaar ervoor. Wanneer je net boven de grens van het hogere tarief uitkomt kan je te maken krijgen met een naheffing.
Ah, best wel stom. Zal wel met het tarief van het jaar ervoor te maken hebben dan. Ga ieder jaar wat omhoog in salaris.
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
pi_178144696
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 11:18 schreef hmmmz het volgende:

[..]

Ah, best wel stom. Zal wel met het tarief van het jaar ervoor te maken hebben dan. Ga ieder jaar wat omhoog in salaris.
Werk je als ambtenaar/ bij overheid?
  woensdag 28 maart 2018 @ 11:59:05 #128
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_178144965
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 11:48 schreef TourOfData het volgende:

[..]

Werk je als ambtenaar/ bij overheid?
Nee, (gelukkig niet).
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
pi_178267603
Nog een fout gemaakt!!! Zodra je start met nakijken en invullen krijg je de vraag: Heb je huisgenoten? Kluun antwoord eerlijk JA (mijn ouders), vult ook hun namen in. Alleen lees ik nu net dat dit NEE moest zijn aangezien ze geen fiscaal partner van mij zijn. Maakt dit verder iets uit? Je krijgt namelijk wel de vraag ook nog of ze fiscaal partner zijn. Daarop heb ik dus ook nee geantwoord.

Ik zit helemaal in de stress. Aan het eind krijg je namelijk de vraag of je alles naar waarheid hebt ingevuld, vervolgend onderteken je. Wat nou als ze over 5 jaar aankloppen om me een boete te geven?
Niet doen
pi_178268197
Moest ik overigens ook in de aangifte vermelden dat ik zorgtoeslag ontvang?
Niet doen
  dinsdag 3 april 2018 @ 06:03:08 #131
66110 Ambrosius
SportFreak
pi_178271060
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 23:11 schreef Kluun1985 het volgende:
Moest ik overigens ook in de aangifte vermelden dat ik zorgtoeslag ontvang?
Wat denk je zelf?
sig verwijderd door FA
pi_178278409
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 april 2018 06:03 schreef Ambrosius het volgende:

[..]

Wat denk je zelf?
Ja?
Niet doen
pi_178295422
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 22:43 schreef Kluun1985 het volgende:
Nog een fout gemaakt!!! Zodra je start met nakijken en invullen krijg je de vraag: Heb je huisgenoten? Kluun antwoord eerlijk JA (mijn ouders), vult ook hun namen in. Alleen lees ik nu net dat dit NEE moest zijn aangezien ze geen fiscaal partner van mij zijn. Maakt dit verder iets uit? Je krijgt namelijk wel de vraag ook nog of ze fiscaal partner zijn. Daarop heb ik dus ook nee geantwoord.

Ik zit helemaal in de stress. Aan het eind krijg je namelijk de vraag of je alles naar waarheid hebt ingevuld, vervolgend onderteken je. Wat nou als ze over 5 jaar aankloppen om me een boete te geven?
Ik denk eerder dat je een jaar of vijf mag brommen.
pi_178295535
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 22:43 schreef Kluun1985 het volgende:
Nog een fout gemaakt!!! Zodra je start met nakijken en invullen krijg je de vraag: Heb je huisgenoten? Kluun antwoord eerlijk JA (mijn ouders), vult ook hun namen in. Alleen lees ik nu net dat dit NEE moest zijn aangezien ze geen fiscaal partner van mij zijn. Maakt dit verder iets uit? Je krijgt namelijk wel de vraag ook nog of ze fiscaal partner zijn. Daarop heb ik dus ook nee geantwoord.

Ik zit helemaal in de stress. Aan het eind krijg je namelijk de vraag of je alles naar waarheid hebt ingevuld, vervolgend onderteken je. Wat nou als ze over 5 jaar aankloppen om me een boete te geven?
je kunt volgens mij je aangifte aanpassen, als deze al verstuurd is:
https://www.belastingdien(...)b-een-foutje-ontdekt

quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 23:11 schreef Kluun1985 het volgende:
Moest ik overigens ook in de aangifte vermelden dat ik zorgtoeslag ontvang?
als je goed (de toelichtingen bij) de vragen leest in de aangifte, vind je vanzelf je antwoord.
(_/_)
(='.'=)
(")_(")
pi_178314055
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 08:23 schreef ReMcOrE het volgende:

[..]

je kunt volgens mij je aangifte aanpassen, als deze al verstuurd is:
https://www.belastingdien(...)b-een-foutje-ontdekt

[..]

als je goed (de toelichtingen bij) de vragen leest in de aangifte, vind je vanzelf je antwoord.
:X WTF je moet gewoon je toeslagen melden bij de aangifte!!!! :X Hoezo moet dat?
Niet doen
pi_178317466
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 23:06 schreef Kluun1985 het volgende:

[..]

:X WTF je moet gewoon je toeslagen melden bij de aangifte!!!! :X Hoezo moet dat?
als het goed is staat er ergens bij je inkomsten juist dat je toeslagen niet op hoeft te geven, omdat dit niet als inkomsten wordt gezien.
(_/_)
(='.'=)
(")_(")
pi_178356186
quote:
1s.gif Op donderdag 5 april 2018 07:11 schreef ReMcOrE het volgende:

[..]

als het goed is staat er ergens bij je inkomsten juist dat je toeslagen niet op hoeft te geven, omdat dit niet als inkomsten wordt gezien.
Heb het al hersteld en opnieuw verzonden. Weet jij waarom er hier - staat?

Totaal inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen -
¤ -717

Dus -717 :X Ik dacht dat ik 717 terugkreeg!!! Maar -717 betekent geloof ik juist het omgekeerde? Ik wil niet zoveel geld aan de belastingdienst geven! :{w
Niet doen
pi_178360468
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 22:19 schreef Kluun1985 het volgende:

[..]

Heb het al hersteld en opnieuw verzonden. Weet jij waarom er hier - staat?

Totaal inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen -
¤ -717

Dus -717 :X Ik dacht dat ik 717 terugkreeg!!! Maar -717 betekent geloof ik juist het omgekeerde? Ik wil niet zoveel geld aan de belastingdienst geven! :{w
met zulke beperkte informatie, 1 regel uit een aangifte, kan ik natuurlijk moeilijk fatsoenlijk/goed antwoord geven.
(_/_)
(='.'=)
(")_(")
pi_178377322
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 22:19 schreef Kluun1985 het volgende:

[..]

Heb het al hersteld en opnieuw verzonden. Weet jij waarom er hier - staat?

Totaal inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen -
¤ -717

Dus -717 :X Ik dacht dat ik 717 terugkreeg!!! Maar -717 betekent geloof ik juist het omgekeerde? Ik wil niet zoveel geld aan de belastingdienst geven! :{w
Naar mijn weten krijg je 717 terug ipv betalen.
pi_178396852
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 16:11 schreef kloon_bassie het volgende:
Ik heb nu iets vreemds meegemaakt, het lijkt een soort 'maas' in box 3 icm de banken.

Ik doe de aangifte voor een familielid. Het familielid heeft eind dec 2016 een aanzienlijk bedrag ontvangen van een notaris. Op dezelfde dag als het bedrag ontvangen is, is het geld meteen overgeboekt naar een spaarrekening bij een andere bank. Dus zeg voor het gemak: van ING naar LeasePlanBank.

Nu staat het bedrag op 1 januari 2017 niet op het jaaroverzicht van zowel ING als LPB... Overboekdatum ING 29-12-2016 waardoor het bedrag bij ING al weg is, rentedatum LPB 2-1-2017 waardoor het er nog niet staat op de peildatum van 1-1-2017.

Wat denken jullie? Toch het bedrag opgeven? Het bedrag is immers niet ineens weg. Aan de andere kant is er voldoende onderbouwing om te stellen dat het bedrag op 1-1-2017 op geen van de rekeningen stond. Ik verwacht wel dat er over de aangifte van 2018 vragen gaan komen waar het geld opeens vandaan komt :P

Iemand dit eens meegemaakt?

Edit: Klinkt als de ideale move voor vermogende mensen, helaas heb ik er zelf niet zoveel aan ;(
Dit is al veel vaker hier op dit forum voorbij gekomen, volgens mij de afgelopen 2 jaar al.
De oorzaak is dat ING, ABN (en bijvoorbeeld MoneYou) andere valuteringsregels (omgamg met de rentedatum (dus niet de boekdatum!)) erop nahouden dan de rest.
Bijvoorbeeld: Als je geld overmaakt van je spaarrekening (MoneYou) op een werkdag na 13:00 naar Rabobank (die de valuteringsregels wel correct hanteert), dan is de MoneYou rentedatum (!!) vandaag (terwijl MoneYou daadwerkelijk het geld pas morgen overmaakt) en de Rabobank morgen. Je mist dus 1 rente-dag, oftewel ABN/MoneYou doet aan valutering dat volgens DNB in principe verboden zou zijn.

Als ik dat gelinkte artikel van Ninzo lees van de Telegraaf, zou ik concluderen dat ING de valuteringregels inmiddels wel heeft gecorrigeerd maar ABN Amro nog altijd niet.

[ Bericht 1% gewijzigd door batb op 08-04-2018 22:29:03 ]
pi_178580395
Moeten we ook onze uitbetaalde verlofuren en de werkgeversheffing zvw vermelden in de aangifte?
Niet doen
pi_178593080
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 16:09 schreef Kluun1985 het volgende:
Moeten we ook onze uitbetaalde verlofuren en de werkgeversheffing zvw vermelden in de aangifte?
als het goed is, heb je gewoon loonheffing betaald over je uitbetaalde verlofuren. dus dan zitten ze al verwerkt in de bedragen op je jaaropgave.

en ik meen dat ik zorgverzekeringswet niet heb ingevuld, maar mocht het een in te vullen vak zijn dan gewoon invullen :) of het werknemers- of werkgeversheffing is maakt de Belastingdienst niet uit, als er procentueel maar voldoende is ingehouden op je loon.
(_/_)
(='.'=)
(")_(")
pi_178613776
Ik heb enkele vragen omtrent atrekposten voortkomend uit kosten die gemaakt zijn i.v.m. ziekte.

Ten eerste heb ik sinds maart vorig jaar door chronische lymeziekte langdurig (vrijwel non-stop) in bed gelegen. Dat zou betekenen dat ik volgens de belastingdienst recht heb op aftrek in de bewassingskosten. Deze zijn ¤300,- per heel jaar, zou dus van maart t/m december uitkomen op 300 / 12 * 10 = ¤250,-. Is daar ergens nog een addertje onder het gras wat betreft bewijzen die eventueel gevraagd gaan worden? Er staat namelijk dat er ¤300 per jaar vast afgetrokken mag worden, over bewijzen wordt hier niets gezegd. Ook schreef iemand elders dat er geen bewijzen hoeven te worden overlegd, maar dat lijkt mij sterk. Wat heb ik eventueel nodig? Een doktersverklaring?
Op de site van de belastingdienst staat dat indien men meer kosten maakt dan die 300 euro en deze kosten hoger zijn dan ¤600,- (in mijn geval geen sprake van), er meer afgetrokken mag worden (¤750,-) en dat er dan wel overal bewijzen moeten zijn zoals kassabonnen e.d.. Daaruit concludeer ik dat deze dus niet nodig zijn als het gaat om een bedrag binnen die 300 euro die vast afgetrokken mag worden (in mijn geval dus ¤250)?

Dan een vraag wat betreft vervoerskosten naar artsen en ziekenhuizen.
Volgens de site van de belastingdienst mag je in geval van vervoer i.v.m. ziekte de werkelijke kosten aftrekken i.p.v. de standaard ¤0,19/km die bij ziekenbezoek geldt. Daarvoor kun je een uitgebreide (haast onmogelijke) berekening maken door alle kosten van benzine, verzekering, wegenbelasting, afschrijving van het voertuig, onderhoudskosten incl. wasstraat en parkeerkosten samen te tellen, vervolgens te delen door het aantal gereden kilometers in het jaar en dit te vermenigvuldigen met het aantal afgelegde kilometers i.v.m. ziekte.
Nu is dit voor mij (schijnbaar ook voor veel anderen) niet echt mogelijk het op deze manier te berekenen aangezien je veel aannames moet doen en het dan toch een soort natte vingerwerk wordt.
Daarom adviseren veel mensen de tool van ANWB te gebruiken of de kosten per kilometer over te nemen uit de gegevens die naar voren komen uit de kentekencheck op autoweek.nl
Voor mijn auto, een Opel Vectra B 1.6 16V uit 2001 komt dat uit op ¤0,478/km.

Ik lees echter op consumentenbond en in verschillende topics op o.a. kassa en radar dat de belastingdienst deze rekentools niet accepteert, terwijl ANWB zelf adviseert dit via hun tool te berekenen. En verder blijkt dat de belastingdienst niet eenduidig is in wat acceptabel en aannemelijk is aan werkelijk gemaakte kosten. Ook kunnen ze geen grens aangeven in gevraagde kosten per kilometer, bijv ¤0,19/km waarin met zogezegd "safe" zit. Sommige mensen zeggen dat ze al vaker met ¤0,35 à ¤0,40/km hebben gerekend zonder problemen.

Wat is nu wijsheid? Als ik dit bedrag van ¤0,478/km aanhoud en de belastingdienst inspecteur blijkt het hier niet mee eens te zijn, loop ik dan direct kans op een boete of wordt het bedrag dan enkel naar beneden bijgesteld als ik aangeef de rekentools van bijv. ABWB of autoweek gebruikt te hebben?

En als eventuele bewijzen voor die ritten, zijn dan oproepbrieven voor het ziekenhuis voldoende? Of moet ik dan gaan denken aan een speciaal opgemaakte verklaring van het betreffende ziekenhuis of arts in de zin van: "Patiënt dhr. Janssen, heeft 1-1-2017 om 11:00u een afspraak gehad op de poli neurologie en is daadwerkelijk verschenen."

Aangezien het de eerste keer is dat ik hiermee te maken krijg zou ik graag wat advies krijgen hieromtrent.

[ Bericht 0% gewijzigd door LAUWESTYLE op 19-04-2018 03:03:33 ]
pi_178680724
Hallo,

Mijn vriendin woont en werkt(e) in Nederland maar komt uit het buitenland. Ze kan geen digid aanmaken omdat ze de nationaliteit niet heeft. Hoe moet je in dat geval belastingaangifte doen? Zag wel sites waar je het kan laten doen zonder digid, maar die kosten waarschijnlijk geld.
Iemand een oplossing voor hoe we het zelf kunnen regelen?

Bedankt
pi_178681353
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 19:58 schreef shoya het volgende:
Hallo,

Mijn vriendin woont en werkt(e) in Nederland maar komt uit het buitenland. Ze kan geen digid aanmaken omdat ze de nationaliteit niet heeft. Hoe moet je in dat geval belastingaangifte doen? Zag wel sites waar je het kan laten doen zonder digid, maar die kosten waarschijnlijk geld.
Iemand een oplossing voor hoe we het zelf kunnen regelen?

Bedankt
Werkt en verblijft ze hier wel legaal?
pi_178684940
Ik heb een foutje gemaakt met mijn belasting aangifte. Ik heb de WOZ-waarde foutief ingevuld (lees foutief verbeterd) naar de WOZ-waarde van 2018. Dit is enkele tientjes in mijn nadeel, echter is het bedrag zo aanzienlijk (bijna 5000) dat die paar tientjes minder van belang zijn zeg maar.

Volgenshttps://www.belastingdien(...)b-een-foutje-ontdekt kan ik het wel alsnog aanpassen, maar mijn hypothese is dat ik dan nog veel langer kan wachten (iets met achteraan in de rij aansluiten, terwijl ik nu 1 maart 00:30 de aangifte verstuurd heb). Ik was eigenlijk van plan om de aangifte voor nu te laten staan en deze op een later moment alsnog aan te passen. Omdat het in mijn nadeel is verwacht ik niet 1,2,3 problemen er verder mee. En dan krijg ik na verbetering op een later moment deze paar tientjes alsnog uitgekeerd.

Wat denken jullie dat het beste plan van aanpak is?

Edit: is het overigens nog mogelijk om een aanslag te wijzigen als deze definitief is?

[ Bericht 5% gewijzigd door TheWhitePrinceOfBel-Air op 23-04-2018 13:23:23 ]
pi_178707467
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 22:19 schreef Kluun1985 het volgende:

[..]

Heb het al hersteld en opnieuw verzonden. Weet jij waarom er hier - staat?

Totaal inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen -
¤ -717

Dus -717 :X Ik dacht dat ik 717 terugkreeg!!! Maar -717 betekent geloof ik juist het omgekeerde? Ik wil niet zoveel geld aan de belastingdienst geven! :{w
Een negatief bedrag betekent negatief voor de Belastingdienst. Ze hebben wel zelfspot.
pi_178730840
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2018 20:23 schreef madam-april het volgende:

[..]

Werkt en verblijft ze hier wel legaal?
Ze heeft hier gewerkt in 2017 tot begin 2018. Ze heeft zo'n tijdelijke werkvergunning oid gekregen, kort verblijf. Maar ze komt uit de Europese Unie dus volgens mij wel gewoon legaal.
pi_178807650
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 00:45 schreef TheWhitePrinceOfBel-Air het volgende:
Ik heb een foutje gemaakt met mijn belasting aangifte. Ik heb de WOZ-waarde foutief ingevuld (lees foutief verbeterd) naar de WOZ-waarde van 2018. Dit is enkele tientjes in mijn nadeel, echter is het bedrag zo aanzienlijk (bijna 5000) dat die paar tientjes minder van belang zijn zeg maar.

Volgenshttps://www.belastingdien(...)b-een-foutje-ontdekt kan ik het wel alsnog aanpassen, maar mijn hypothese is dat ik dan nog veel langer kan wachten (iets met achteraan in de rij aansluiten, terwijl ik nu 1 maart 00:30 de aangifte verstuurd heb). Ik was eigenlijk van plan om de aangifte voor nu te laten staan en deze op een later moment alsnog aan te passen. Omdat het in mijn nadeel is verwacht ik niet 1,2,3 problemen er verder mee. En dan krijg ik na verbetering op een later moment deze paar tientjes alsnog uitgekeerd.

Wat denken jullie dat het beste plan van aanpak is?

Edit: is het overigens nog mogelijk om een aanslag te wijzigen als deze definitief is?
Moet je met de aangifte die je nu hebt ingevuld bijbetalen of krijg je daarmee geld terug?
Als je nu moet betalen dan is het denk ik handiger om pas later je aangifte aan te passen. De belastingdienst gaat uit van je laatst ingevulde aangifte en dan zou je mogelijk belastingrente moeten betalen.

Het is nog mogelijk om een definitieve aanslag te wijzigen, tot 5 jaar later. Dus de aangifte van 2013 kun je nu nog aanpassen. Zie bijv. hier
Vorig jaar kwam ik erachter dat ik nog 50 euro terug kon krijgen over de aangifte van 2012 (die al lang definitief was). Het aangifteprogramma stond nog op mijn pc. Kwestie van opnieuw insturen en 2 weken later kreeg ik het geld van de belastingdienst :).
  zondag 29 april 2018 @ 14:23:16 #150
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_178809663
Hoe bereken ik nou zelf mijn fiscaal loon? Op mijn jaaropgave staat namelijk een bedrag dat hoger is dan mijn brutoloon. Volgens meneer google zou dat komen omdat het loon op mijn jaaropgave fiscaal loon is.

Hoe weet ik nou of het correct is?
Sisco Certified
pi_178809715
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2018 14:23 schreef FoolWithMokey het volgende:
Hoe bereken ik nou zelf mijn fiscaal loon? Op mijn jaaropgave staat namelijk een bedrag dat hoger is dan mijn brutoloon. Volgens meneer google zou dat komen omdat het loon op mijn jaaropgave fiscaal loon is.

Hoe weet ik nou of het correct is?
Gewoon opgeven wat op je jaaropgave staat.
  zondag 29 april 2018 @ 14:28:19 #152
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_178809808
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2018 14:24 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Gewoon opgeven wat op je jaaropgave staat.
Dus gewoon van uit gaan dat er op mijn jaaropgave geen fouten zijn gemaakt?
Sisco Certified
  zondag 29 april 2018 @ 14:31:07 #153
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_178809908
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2018 14:28 schreef FoolWithMokey het volgende:

[..]

Dus gewoon van uit gaan dat er op mijn jaaropgave geen fouten zijn gemaakt?
Wat zou er fout moeten zijn gegaan dan?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zondag 29 april 2018 @ 14:35:07 #154
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_178810027
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2018 14:31 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Wat zou er fout moeten zijn gegaan dan?
Geen idee, Ik zie daar een bedrag staan dat ik niet terug kan berekenen. Ik heb dus geen idee of er iets fout is gegaan en wat exact.

Op mijn jaaropgave voor 2016 staat 30.300,00 bij loon voor loonheffing. Als ik het brutobedrag van alle maanden van 2016 bij elkaar optel kom ik op 28.000,00 uit. Ik wil weten hoe ik zelf het verschil van 2300 kan berekenen.
Sisco Certified
  zondag 29 april 2018 @ 14:36:32 #155
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_178810070
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2018 14:35 schreef FoolWithMokey het volgende:

[..]

Geen idee, Ik zie daar een bedrag staan dat ik niet terug kan berekenen. Ik heb dus geen idee of er iets fout is gegaan en wat exact.

Op mijn jaaropgave voor 2016 staat 30.300,00 bij loon voor loonheffing. Als ik het brutobedrag van alle maanden van 2016 bij elkaar optel kom ik op 28.000,00 uit. Ik wil weten hoe ik zelf het verschil van 2300 kan berekenen.
Is het bedrag op je jaaropgaaf gelijk aan het totaal op je decemberstrook?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zondag 29 april 2018 @ 14:37:08 #156
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_178810079
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2018 14:35 schreef FoolWithMokey het volgende:

[..]

Geen idee, Ik zie daar een bedrag staan dat ik niet terug kan berekenen. Ik heb dus geen idee of er iets fout is gegaan en wat exact.

Op mijn jaaropgave voor 2016 staat 30.300,00 bij loon voor loonheffing. Als ik het brutobedrag van alle maanden van 2016 bij elkaar optel kom ik op 28.000,00 uit. Ik wil weten hoe ik zelf het verschil van 2300 kan berekenen.
Vakantiegeld? Mobiliteitsbudget? KM-vergoeding boven de 19 cent per km?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 29 april 2018 @ 15:10:45 #157
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_178811119
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2018 14:37 schreef Leandra het volgende:

[..]

Vakantiegeld? Mobiliteitsbudget? KM-vergoeding boven de 19 cent per km?
Het was inderdaad vakantiegeld. km-vergoeding is apart van je brutoloon toch?

Maar als ik het goed begrijp: Jaarloon op jaaropgave = brutoloon over het jaar + vakantiegeld?

In dat geval is het wel correct voor 2016, maar niet voor 2017. In 2017 was ik een tijdje ziek geweest wat het een beetje lastiger maakt. midden 2017 was ik anderhalve maand ziek. In augustus ongeveer de helft van de maand 70% loon en in september volledig.

Brutoloon voor augustus was hierdoor 2.571,43 en voor september 2.100. De rest van het jaar 3.000.

Mijn jaarloon was dus 34.671,43 daar kwam nog 2.352 vakantiegeld bij.

Op mijn jaaropgave zou dus 37.023,43 moeten staan. Echter staat er 37.550,-.

Doe ik nou iets fout of is er een fout gemaakt in mijn jaaropgave?
Sisco Certified
  zondag 29 april 2018 @ 15:11:55 #158
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_178811180
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2018 14:36 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Is het bedrag op je jaaropgaaf gelijk aan het totaal op je decemberstrook?
Decemberstrook? Op mijn loonstrook van december staan alleen mijn loon voor december.
Sisco Certified
  zondag 29 april 2018 @ 15:14:41 #159
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_178811275
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2018 15:11 schreef FoolWithMokey het volgende:

[..]

Decemberstrook? Op mijn loonstrook van december staan alleen mijn loon voor december.
Ah, ik heb ook de cumulatieven op mijn loonstrook, dan kan je precies zien waar verschillen ontstaan.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_178811551
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2018 14:35 schreef FoolWithMokey het volgende:

[..]

Geen idee, Ik zie daar een bedrag staan dat ik niet terug kan berekenen. Ik heb dus geen idee of er iets fout is gegaan en wat exact.

Op mijn jaaropgave voor 2016 staat 30.300,00 bij loon voor loonheffing. Als ik het brutobedrag van alle maanden van 2016 bij elkaar optel kom ik op 28.000,00 uit. Ik wil weten hoe ik zelf het verschil van 2300 kan berekenen.
Kan bijvoorbeeld ingehouden pensioenpremie zijn. Dit is een verschil tussen brutoloon en fiscaal loon
  zondag 29 april 2018 @ 15:27:16 #161
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_178811666
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2018 15:10 schreef FoolWithMokey het volgende:

[..]

Het was inderdaad vakantiegeld. km-vergoeding is apart van je brutoloon toch?
In principe is km-vergoeding apart, maar dat geldt alleen voor het deel dat onbelast is.
Als je alleen die 19 cent per km krijgt is het onbelast, als je 25 cent per km krijgt is 19 cent onbelast en 6 cent belast, dat komt aan het eind van het verhaal bij je brutoloon op.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 29 april 2018 @ 15:39:36 #162
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_178812304
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2018 15:27 schreef Leandra het volgende:

[..]

In principe is km-vergoeding apart, maar dat geldt alleen voor het deel dat onbelast is.
Als je alleen die 19 cent per km krijgt is het onbelast, als je 25 cent per km krijgt is 19 cent onbelast en 6 cent belast, dat komt aan het eind van het verhaal bij je brutoloon op.
Yes duidelijk.
Sisco Certified
pi_178813748
hey allen. ik ben zzp koerier en ik vroeg me af waar ik dr brandstofkosten onder moest aangeven bij de inkomstenbelasting. heb ze nu bij kosten van grond en hulpstoffen en inkoopprijs van de verkopen. is dat goed? thks alvast
  zondag 29 april 2018 @ 23:52:11 #164
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_178824500
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2018 16:12 schreef bechirti het volgende:
hey allen. ik ben zzp koerier en ik vroeg me af waar ik dr brandstofkosten onder moest aangeven bij de inkomstenbelasting. heb ze nu bij kosten van grond en hulpstoffen en inkoopprijs van de verkopen. is dat goed? thks alvast
Nee, bij autokosten.

Staat de auto wel zakelijk geëtiketteerd voor de inkomstenbelasting?
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_178827643
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2018 23:52 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Nee, bij autokosten.

Staat de auto wel zakelijk geëtiketteerd voor de inkomstenbelasting?
thks, ja dat wel. maar tanken en reparatie leek me geen vaste activa. maar moet toch daaronder aangeven worden?
pi_178828140
quote:
1s.gif Op maandag 30 april 2018 08:52 schreef bechirti het volgende:

[..]

thks, ja dat wel. maar tanken en reparatie leek me geen vaste activa. maar moet toch daaronder aangeven worden?
je roept nu tig verschillende dingen door elkaar in 2 posts, ben je een beetje bekend met een balans en winst-en-verliesrekening?
(_/_)
(='.'=)
(")_(")
pi_178845033
quote:
1s.gif Op maandag 30 april 2018 09:48 schreef ReMcOrE het volgende:

[..]

je roept nu tig verschillende dingen door elkaar in 2 posts, ben je een beetje bekend met een balans en winst-en-verliesrekening?
jawel. het is met beetje hulp van een kennis(boekhouder) gelukt. bedankt toch voor de moeite.
pi_178943698
Hallo,

Ik heb een vraag over mijn definitieve aanslag 2017 inkomstenbelasting-premie volksverzekeringen.

Ik moet 1346 euro ophoesten, met daarbij de de volgende uitleg:

Arbeidskorting

De arbeidskorting is vastgesteld op het maximale bedrag. In uw situatie is dat lager dan het totale bedrag waarmee uw inhoudingsplichtigen rekening hebben gehouden.

Begrijp ik hier nou goed uit dat mijn werkgever/boekhouder de boel niet correct toegepast/verwerkt heeft? Waardoor ik deze naheffing op de mat krijg?

Ik heb een vast salaris met daarbij vakantiegeld, en in 2017 een tiental overuren gemaakt, voor zover dit iets hierop betrekking kan hebben?

Iemand die mij iets wijzer kan maken? Belastingdienst is maandag pas weer te bereiken..

Met als volgende vraag of dit me in 2018 weer kan gebeuren?

Alvast bedankt

[ Bericht 4% gewijzigd door Firefly2708 op 04-05-2018 21:57:16 ]
pi_178944324
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2018 11:52 schreef shoya het volgende:

[..]

Ze heeft hier gewerkt in 2017 tot begin 2018. Ze heeft zo'n tijdelijke werkvergunning oid gekregen, kort verblijf. Maar ze komt uit de Europese Unie dus volgens mij wel gewoon legaal.
Weet je trouwens wel zeker dat ze verplicht is om belastingaangifte te doen?
pi_178969709
Ik ben bezig met mijn belastingaangifte en vraag met het volgende af:
ik volg van september tot juni een talencursus bij een instelling. Eén avondje per week, gewoon voor de hobby, en misschien ooit nuttig voor m'n werk (maar heb nog geen internationale ambities, al is het met mijn universitaire niveau niet uitgesloten dat ik ooit een baan krijg waarin een goede Engelse taalvaardigheid goed van pas komt). Mag ik die cursuskosten aftrekken? En de boekenkosten ook?

En mag ik een korte EHBO-cursus ook aftrekken (ook puur voor mezelf gevolgd).

[ Bericht 6% gewijzigd door Postbus100 op 06-05-2018 15:25:08 ]
Somebody that I used to know
  maandag 7 mei 2018 @ 20:10:08 #171
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_178997492
quote:
2s.gif Op zondag 6 mei 2018 14:30 schreef Postbus100 het volgende:
ik volg van september tot juni een talencursus bij een instelling. Eén avondje per week, gewoon voor de hobby, en misschien ooit nuttig voor m'n werk (maar heb nog geen internationale ambities, al is het met mijn universitaire niveau niet uitgesloten dat ik ooit een baan krijg waarin een goede Engelse taalvaardigheid goed van pas komt). Mag ik die cursuskosten aftrekken?
Scholingsuitgaven zijn de uitgaven die wegens het door de belastingplichtige volgen van een opleiding of studie met het oog op het verwerven van inkomen uit werk en woning
Artikel 6.27 Wet inkomstenbelasting 2001

quote:
2s.gif Op zondag 6 mei 2018 14:30 schreef Postbus100 het volgende:
En de boekenkosten ook?
a. lesgeld, cursusgeld, collegegeld, examengeld als bedoeld in artikel 7.44 van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek of promotiekosten;
b. door de onderwijsinstelling verplicht gestelde leermiddelen en beschermingsmiddelen.

vervolg Artikel 6.27 Wet inkomstenbelasting 2001

quote:
2s.gif Op zondag 6 mei 2018 14:30 schreef Postbus100 het volgende:
En mag ik een korte EHBO-cursus ook aftrekken (ook puur voor mezelf gevolgd).
Zie bovenstaand. ;)

Op basis van jouw toelichting zou ik talencursus wel in aftrek nemen en de ehbo-cursus niet.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_179006661
Worden aftrekposten afgehaald van je vermogen of belastbaar inkomen?
Iedereen die mij quote, krijgt een DM van mij :)
pi_179007038
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 09:01 schreef Vluchteling het volgende:
Worden aftrekposten afgehaald van je vermogen of belastbaar inkomen?
aftrekposten zoals giften en ziektekosten verlagen je belastbaar inkomen in box 1, komen dus in mindering op je inkomsten uit arbeid of winst uit onderneming.
(_/_)
(='.'=)
(")_(")
pi_179008213
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2018 20:10 schreef MyTiredFeet het volgende:
Op basis van jouw toelichting zou ik talencursus wel in aftrek nemen en de ehbo-cursus niet.
Thanks, zoiets had ik zelf ook inmiddels in gedachten, maar ik dacht: ik check nog even of ik juist zit.
Somebody that I used to know
  dinsdag 8 mei 2018 @ 21:12:18 #175
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_179023970
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 09:28 schreef ReMcOrE het volgende:
aftrekposten zoals giften en ziektekosten verlagen je belastbaar inkomen in box 1, komen dus in mindering op je inkomsten uit arbeid of winst uit onderneming.
... mits je box 1-inkomen daar toereikend voor is. Persoonsgebonden aftrek kan ook doorgeschoven naar box 3 (vermogen) - indien aanwezig - aangezien deze aftrek het inkomen in box 1 niet negatief mag maken.

Volgt u het nog? :P
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_179034611
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 21:12 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

... mits je box 1-inkomen daar toereikend voor is. Persoonsgebonden aftrek kan ook doorgeschoven naar box 3 (vermogen) - indien aanwezig - aangezien deze aftrek het inkomen in box 1 niet negatief mag maken.

Volgt u het nog? :P
ja hoor, dagelijkse kost voor mij ;)
(_/_)
(='.'=)
(")_(")
pi_179104625
Ik heb mijn voorlopige aanslag binnen. Krijg een redelijk fors bedrag van de belastingdienst, maar vraag mij af of er rekening met de dubbele heffingskorting is gehouden.

De algemene heffingskorting alleen al is al hoger dan mijn premie + loonbelasting, dus ik krijg mijn loonheffing 100% teruggestort (ik snap trouwens niet waarom mijn loonheffing zo hoog is). Dit bedrag is echter 15% van mijn jaarinkomen.

Ik verdien redelijk weinig (net boven de algemene heffingskorting grens), dus zou het kunnen dat ik alsnog zo veel terugkrijg ondanks een dubbele heffingskorting?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')