abonnement Unibet Coolblue
  zondag 11 maart 2018 @ 11:08:23 #101
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_177742423
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 20:36 schreef knny het volgende:
Ik kan ineens ruim 2000 euro extra aftrekken vanwege inkomensafhankelijke combinatiekorting. Ook nieuw voor mij. Kind van net 1 jaar. en tweeverdieners.
Hier ook, mooi om te zien dat werken loont.
pi_177823338
Waarom krijg ik 500 euro meer terug van de belastingdienst als mijn huis onbewoond is? Dat was in 2016 het geval, en in 2017 ben ik er na 3 maanden ingetrokken. Als ik aanpas dat het huis nog onbewoond was, krijg ik 500 euro extra terug. Snap dat hier niks aan te doen is, maar ben wel benieuwd naar de reden daar achter.

Edit- na wat doorklikken op de site van de belastingdienst, gaat dat dan puur om het eigenwoningforfait?
pi_177824572
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 20:21 schreef MrDrako het volgende:
Waarom krijg ik 500 euro meer terug van de belastingdienst als mijn huis onbewoond is? Dat was in 2016 het geval, en in 2017 ben ik er na 3 maanden ingetrokken. Als ik aanpas dat het huis nog onbewoond was, krijg ik 500 euro extra terug. Snap dat hier niks aan te doen is, maar ben wel benieuwd naar de reden daar achter.

Edit- na wat doorklikken op de site van de belastingdienst, gaat dat dan puur om het eigenwoningforfait?
volgens mij gaat het eigenwoningforfait pas lopen als een woning ook daadwerkelijk als je "hoofdverblijf" wordt.

bij leegstand dus geen forfait, maar wel volledige aftrek van rente.
(_/_)
(='.'=)
(")_(")
pi_177834526
Ik heb een vraag,

Ik moet een levenhypotheek kwijt in de aangifte. Waar kan ik deze kwijt? Ik heb gelezen box 1. Kan iemand mij vertellen waar precies? Alvast bedankt.
  zaterdag 17 maart 2018 @ 16:11:58 #105
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_177884726
Ik heb nu iets vreemds meegemaakt, het lijkt een soort 'maas' in box 3 icm de banken.

Ik doe de aangifte voor een familielid. Het familielid heeft eind dec 2016 een aanzienlijk bedrag ontvangen van een notaris. Op dezelfde dag als het bedrag ontvangen is, is het geld meteen overgeboekt naar een spaarrekening bij een andere bank. Dus zeg voor het gemak: van ING naar LeasePlanBank.

Nu staat het bedrag op 1 januari 2017 niet op het jaaroverzicht van zowel ING als LPB... Overboekdatum ING 29-12-2016 waardoor het bedrag bij ING al weg is, rentedatum LPB 2-1-2017 waardoor het er nog niet staat op de peildatum van 1-1-2017.

Wat denken jullie? Toch het bedrag opgeven? Het bedrag is immers niet ineens weg. Aan de andere kant is er voldoende onderbouwing om te stellen dat het bedrag op 1-1-2017 op geen van de rekeningen stond. Ik verwacht wel dat er over de aangifte van 2018 vragen gaan komen waar het geld opeens vandaan komt :P

Iemand dit eens meegemaakt?

Edit: Klinkt als de ideale move voor vermogende mensen, helaas heb ik er zelf niet zoveel aan ;(
pi_177888166
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 16:11 schreef kloon_bassie het volgende:
Ik heb nu iets vreemds meegemaakt, het lijkt een soort 'maas' in box 3 icm de banken.

Ik doe de aangifte voor een familielid. Het familielid heeft eind dec 2016 een aanzienlijk bedrag ontvangen van een notaris. Op dezelfde dag als het bedrag ontvangen is, is het geld meteen overgeboekt naar een spaarrekening bij een andere bank. Dus zeg voor het gemak: van ING naar LeasePlanBank.

Nu staat het bedrag op 1 januari 2017 niet op het jaaroverzicht van zowel ING als LPB... Overboekdatum ING 29-12-2016 waardoor het bedrag bij ING al weg is, rentedatum LPB 2-1-2017 waardoor het er nog niet staat op de peildatum van 1-1-2017.

Wat denken jullie? Toch het bedrag opgeven? Het bedrag is immers niet ineens weg. Aan de andere kant is er voldoende onderbouwing om te stellen dat het bedrag op 1-1-2017 op geen van de rekeningen stond. Ik verwacht wel dat er over de aangifte van 2018 vragen gaan komen waar het geld opeens vandaan komt :P

Iemand dit eens meegemaakt?

Edit: Klinkt als de ideale move voor vermogende mensen, helaas heb ik er zelf niet zoveel aan ;(
Als het echt een aanzienlijk bedrag is zou ik het maar opgeven als ik jou was. Geld dat op 29-12 nog op een rekening staat, op 31-12 weg is, maar er op 2-1 alweer staat komt bij de eerste controle direct naar boven. Aangezien het wordt overgeboekt naar een andere rekening van dezelfde persoon, is diegene per 31-12 ook gewoon de juridische eigenaar van dit geld.

Ik heb geen idee hoe actief de Belastingdienst daar op dit moment op controleert, gezien het capaciteitstekort dat ze hebben, maar het lijkt mij dat je daar behoorlijk wat gezeik mee kunt krijgen.
Groet, Niels
  maandag 19 maart 2018 @ 18:31:05 #107
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_177937985
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 18:09 schreef Niels_vdakker het volgende:

[..]

Als het echt een aanzienlijk bedrag is zou ik het maar opgeven als ik jou was. Geld dat op 29-12 nog op een rekening staat, op 31-12 weg is, maar er op 2-1 alweer staat komt bij de eerste controle direct naar boven. Aangezien het wordt overgeboekt naar een andere rekening van dezelfde persoon, is diegene per 31-12 ook gewoon de juridische eigenaar van dit geld.

Ik heb geen idee hoe actief de Belastingdienst daar op dit moment op controleert, gezien het capaciteitstekort dat ze hebben, maar het lijkt mij dat je daar behoorlijk wat gezeik mee kunt krijgen.
Ik heb even met de belastingdienst gebeld. De medewerker zelf had het nog nooit meegemaakt, best vreemd ook. Na enige navraag gaf hij aan om het bedrag op te tellen bij de rekening waar het geld op 29-12 vanaf geboekt is (ING in dit geval).

Ik neigde zelf al naar het aangeven omdat je zoals jij ook al aangeeft waarschijnlijk een jaar later vragen gaat krijgen waar het geld ineens vandaan komt. We hebben allemaal geen zin in een naheffing + boete.

Misschien wel een leuk idee voor vermogende mensen, om het elk jaar op de laatste dag van het jaar te proberen :') :P
pi_177940740
Vraagje m.b.t. reiskostenaftrek. Op dit moment reis ik voor mijn werkgever dagelijks zo'n 50km enkele reis naar kantoor. Tegelijkertijd sta ik nog ingeschreven als student - met recht op studenten OV, en maak ik derhalve weinig tot geen directe kosten (wel indirecte kosten aangezien ik ook af kan zien van het studentenreisproduct voor 80eu p/m) om deze reis te maken.

In hoeverre ben ik gerechtigd om middels een reisverklaring van mijn werkgever toch reiskostenaftrek te claimen? Het is een beetje een grijs gebied, I know, maar graag minimaliseer ik mijn belastingdruk opdat ik de lokale uitbater economische bijstand kan verlenen.
pi_177950121
» Voordat je reageert
Laten we hier geen topic van maken in de categorie "Ik krijg x euro terug!! *O* " of "Ik moet x euro betalen,... -O- " Eveneens geen vragen in de categorie: "Wie heeft er al een aanslag ontvangen?" of "Wie heeft het geld al op zijn rekening?"

[ Bericht 28% gewijzigd door Nizno op 20-03-2018 09:59:48 ]
pi_177953756
quote:
18s.gif Op maandag 19 maart 2018 20:19 schreef iGiorni het volgende:
Vraagje m.b.t. reiskostenaftrek. Op dit moment reis ik voor mijn werkgever dagelijks zo'n 50km enkele reis naar kantoor. Tegelijkertijd sta ik nog ingeschreven als student - met recht op studenten OV, en maak ik derhalve weinig tot geen directe kosten (wel indirecte kosten aangezien ik ook af kan zien van het studentenreisproduct voor 80eu p/m) om deze reis te maken.

In hoeverre ben ik gerechtigd om middels een reisverklaring van mijn werkgever toch reiskostenaftrek te claimen? Het is een beetje een grijs gebied, I know, maar graag minimaliseer ik mijn belastingdruk opdat ik de lokale uitbater economische bijstand kan verlenen.
Inderdaad een grijs gebied. De wet IB 2001 is niet heel duidelijk in dit specifieke geval. In de wet staat dat op de aftrekbare reiskosten, de hiervoor ontvangen vergoeding in mindering moet worden gebracht.
Als je een studentenreisproduct hebt, ontvang je in feiten dus alle werkelijke kosten terug, want je maakt ze niet eens.
Met de reiskostenvergoeding wordt echter een vergoeding ontvangen van de werkgever bedoeld. Jouw studentenreisproduct staat los van jouw dienstbetrekking bij de werkgever.

In mijn optiek zou je daarom met een reisverklaring van je werkgever de kosten mogen declareren die je zou hebben gemaakt zonder het reisproduct. Ik sluit echter niet uit dat de belastingdienst hier anders overdenkt... (redelijkheid & billijkheid bijvoorbeeld...)
Groet, Niels
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 20 maart 2018 @ 15:00:12 #111
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_177957840
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 16:11 schreef kloon_bassie het volgende:
Ik heb nu iets vreemds meegemaakt, het lijkt een soort 'maas' in box 3 icm de banken.

Ik doe de aangifte voor een familielid. Het familielid heeft eind dec 2016 een aanzienlijk bedrag ontvangen van een notaris. Op dezelfde dag als het bedrag ontvangen is, is het geld meteen overgeboekt naar een spaarrekening bij een andere bank. Dus zeg voor het gemak: van ING naar LeasePlanBank.

Nu staat het bedrag op 1 januari 2017 niet op het jaaroverzicht van zowel ING als LPB... Overboekdatum ING 29-12-2016 waardoor het bedrag bij ING al weg is, rentedatum LPB 2-1-2017 waardoor het er nog niet staat op de peildatum van 1-1-2017.

Wat denken jullie? Toch het bedrag opgeven? Het bedrag is immers niet ineens weg. Aan de andere kant is er voldoende onderbouwing om te stellen dat het bedrag op 1-1-2017 op geen van de rekeningen stond. Ik verwacht wel dat er over de aangifte van 2018 vragen gaan komen waar het geld opeens vandaan komt :P

Iemand dit eens meegemaakt?

Edit: Klinkt als de ideale move voor vermogende mensen, helaas heb ik er zelf niet zoveel aan ;(
Klinkt als
https://www.telegraaf.nl/(...)tes-abn-amro-klanten
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_177961471
quote:
18s.gif Op maandag 19 maart 2018 20:19 schreef iGiorni het volgende:
studentenreisproduct (...) In hoeverre ben ik gerechtigd om middels een reisverklaring van mijn werkgever toch reiskostenaftrek te claimen?
Op deze pagina wordt expliciet genoemd dat houders van een studentenreisproduct een reisverklaring van de werkgever kunnen gebruiken voor aftrek reiskosten openbaar vervoer. Lijkt me dus geen enkel probleem.
pi_177964512
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 12:04 schreef Niels_vdakker het volgende:

[..]

In mijn optiek zou je daarom met een reisverklaring van je werkgever de kosten mogen declareren die je zou hebben gemaakt zonder het reisproduct. Ik sluit echter niet uit dat de belastingdienst hier anders overdenkt... (redelijkheid & billijkheid bijvoorbeeld...)
Hmm.. ja, dan ben ik toch geneigd om het erop te wagen. Ofwel ik krijg een naheffing van enkele honderden euro's - die ik wel kan ophoesten - ofwel ik hoor niks meer en dan is het een mooie meevaller. Of denk ik nu te simpel?

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 17:33 schreef Tochjo het volgende:

[..]

Op deze pagina wordt expliciet genoemd dat houders van een studentenreisproduct een reisverklaring van de werkgever kunnen gebruiken voor aftrek reiskosten openbaar vervoer. Lijkt me dus geen enkel probleem.
Ja precies, dat had ik dus ook gezien. Maar vervolgens is dus de vraag: hoeveel mag ik aftrekken. En dan verwijst de website van de Belastingdienst louter naar de tabel reisaftrek, volgens welke ik het maximale bedrag zou mogen aftrekken. Wel lekker, en ik doe het met liefde, maar wil uiteraard de kans op gezeik achteraf beperken..
pi_177982215
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2018 18:31 schreef kloon_bassie het volgende:

[..]

Ik heb even met de belastingdienst gebeld. De medewerker zelf had het nog nooit meegemaakt, best vreemd ook. Na enige navraag gaf hij aan om het bedrag op te tellen bij de rekening waar het geld op 29-12 vanaf geboekt is (ING in dit geval).

Ik neigde zelf al naar het aangeven omdat je zoals jij ook al aangeeft waarschijnlijk een jaar later vragen gaat krijgen waar het geld ineens vandaan komt. We hebben allemaal geen zin in een naheffing + boete.

Misschien wel een leuk idee voor vermogende mensen, om het elk jaar op de laatste dag van het jaar te proberen :') :P
Het is belastingfraude, geen grijs gebied of zo. Gewoon aangeven bij de belastingdienst.

Iets anders, ik kreeg 25k van mijn ouders als schenking om deel van huis mee te betalen. Moet ik dit nog ergens opgeven bij mijn aangifte?

Het is belastingvrije scheking, dus hoef er niets over te betalen. Maar moet dat nog ergens vermeld worden?
pi_177982628
Ja, alleen niet bij de IB aangifte.
Van elke schenking > 5200 moet je schenkings aangifte doen, ookal maak je gebruik van de (eenmalige) vrijstelling.

FYI het had wellicht "mooier" danwel aantrekkelijker geweest als je ouders die 25k geleend hadden. Dit moet dan tegen 6% = 1500 euro per jaar aan rente betalen.
De belastingdienst betaald hier dan laten we zeggen 40% van terug = 600 euro op jaar basis
over 30 jaar is dat 18.000 euro "gratis" geld van de blauwe rakkers
die 25k kunnen je ouders op een willekeurig moment schenken onafhankelijk van je huis, mits die vrijstelling niet al eerder is gebruikt.
pi_177983180
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 13:49 schreef namliam het volgende:
Ja, alleen niet bij de IB aangifte.
Van elke schenking > 5200 moet je schenkings aangifte doen, ookal maak je gebruik van de (eenmalige) vrijstelling.

FYI het had wellicht "mooier" danwel aantrekkelijker geweest als je ouders die 25k geleend hadden. Dit moet dan tegen 6% = 1500 euro per jaar aan rente betalen.
De belastingdienst betaald hier dan laten we zeggen 40% van terug = 600 euro op jaar basis
over 30 jaar is dat 18.000 euro "gratis" geld van de blauwe rakkers
die 25k kunnen je ouders op een willekeurig moment schenken onafhankelijk van je huis, mits die vrijstelling niet al eerder is gebruikt.
Had interessant kunnen zijn, ware het niet dat ik vooral aflossingsvrije hypotheek heb van 2%. Krijg geen hypotheekrente aftrek, maar mag de schuld in Box 3 zetten.

Daarom hoef ik geen 1,3% vermogensbelasting af te tikken, en heb ik dus hypotheek tegen 0.7% netto.
  zondag 25 maart 2018 @ 16:40:06 #117
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_178079058
Vanmiddag de aangifte maar even gedaan, het blijft bizar dat ze van alle leningdelen wel het exacte bedrag hebben (zowel per 1-1 als per 31-12 als de betaalde rente), maar dat je bij ieder leningdeel moet invullen of het na 2012 is afgesloten en per welke datum het ingegaan is..... pak die gegevens dan ook even mee van vorig jaar :{

Maar goed, met de aangepaste rente (rentemiddeling) en extra aflossingen die we doen maar goed dat ik in januari 2017 de voorlopige aanslag al had aangepast :X
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_178080274
quote:
0s.gif Op zondag 25 maart 2018 16:40 schreef Leandra het volgende:
Vanmiddag de aangifte maar even gedaan, het blijft bizar dat ze van alle leningdelen wel het exacte bedrag hebben (zowel per 1-1 als per 31-12 als de betaalde rente), maar dat je bij ieder leningdeel moet invullen of het na 2012 is afgesloten en per welke datum het ingegaan is..... pak die gegevens dan ook even mee van vorig jaar :{
daar verbaasden wij ons vorig jaar ook al over, en dit jaar is het dus inderdaad niks beter -O-
(_/_)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 25 maart 2018 @ 18:27:18 #119
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_178081639
quote:
1s.gif Op zondag 25 maart 2018 17:30 schreef ReMcOrE het volgende:

[..]

daar verbaasden wij ons vorig jaar ook al over, en dit jaar is het dus inderdaad niks beter -O-
Nou ja, in ons geval vooral omdat ze allemaal van na 2012 zijn en we geen aflossingsvrij deel hebben meegenomen.
Die gaan niet meer magisch van voor 2013 zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_178081689
quote:
1s.gif Op zondag 25 maart 2018 18:27 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nou ja, in ons geval vooral omdat ze allemaal van na 2012 zijn en we geen aflossingsvrij deel hebben meegenomen.
Die gaan niet meer magisch van voor 2013 zijn.
wij ook alles na 2012 (hypotheek + financiering restschuld) maar wel aflossingsvrij deel mee in hypotheek...

wie weet hebben ze het volgend jaar, na 2 jaar zelf invullen, ineens wel overgenomen :Y)
(_/_)
(='.'=)
(")_(")
  dinsdag 27 maart 2018 @ 18:21:27 #121
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_178128790
Ik ben in loondienst. Verder geen andere posten. Moet ik opeens 102 euro bijbetalen. Iemand een idee hoe dit kan?
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
pi_178129454
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 18:21 schreef hmmmz het volgende:
Ik ben in loondienst. Verder geen andere posten. Moet ik opeens 102 euro bijbetalen. Iemand een idee hoe dit kan?
Er is te weinig loonbelasting ingehouden. Kan bijvoorbeeld bij eenmalige betalingen. Er wordt met klasses gewerkt en de werkgever het laagste tarief moet worden toegepast. Daarnaast wordt het bijzonder tarief vastgesteld obv het inkomen van het jaar ervoor. Wanneer je net boven de grens van het hogere tarief uitkomt kan je te maken krijgen met een naheffing.
  dinsdag 27 maart 2018 @ 19:15:15 #123
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_178129755
Ik heb dit jaar een huis gekocht. Nu wordt er gevraagd wat de situatie op de datum van de overdracht was. Moet ik invullen 'Woning: hoofdverblijf' of 'Woning: leegstaand of vakantiewoning' ...heb namelijk nog eerst een paar weken geklust en ben daarna pas verhuisd. Heb een maand dubbele woonlasten gehad i.v.m. huur van mijn oude woning.
  woensdag 28 maart 2018 @ 00:45:23 #124
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_178137636
Heb je je direct ingeschreven op dat adres? Zo nee; is het ook lastig beweren dat het je hoofdverblijf was.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_178140918
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 19:15 schreef Van_Poppel het volgende:
Ik heb dit jaar een huis gekocht. Nu wordt er gevraagd wat de situatie op de datum van de overdracht was. Moet ik invullen 'Woning: hoofdverblijf' of 'Woning: leegstaand of vakantiewoning' ...heb namelijk nog eerst een paar weken geklust en ben daarna pas verhuisd. Heb een maand dubbele woonlasten gehad i.v.m. huur van mijn oude woning.
Als leegstaand invullen tot de periode dat je er ging wonen, dan krijg je even daarna als het goed is de vraag of het je toekomstige eigen woning was.
  woensdag 28 maart 2018 @ 11:18:41 #126
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_178144179
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 18:58 schreef djh77 het volgende:

[..]

Er is te weinig loonbelasting ingehouden. Kan bijvoorbeeld bij eenmalige betalingen. Er wordt met klasses gewerkt en de werkgever het laagste tarief moet worden toegepast. Daarnaast wordt het bijzonder tarief vastgesteld obv het inkomen van het jaar ervoor. Wanneer je net boven de grens van het hogere tarief uitkomt kan je te maken krijgen met een naheffing.
Ah, best wel stom. Zal wel met het tarief van het jaar ervoor te maken hebben dan. Ga ieder jaar wat omhoog in salaris.
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
pi_178144696
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 11:18 schreef hmmmz het volgende:

[..]

Ah, best wel stom. Zal wel met het tarief van het jaar ervoor te maken hebben dan. Ga ieder jaar wat omhoog in salaris.
Werk je als ambtenaar/ bij overheid?
  woensdag 28 maart 2018 @ 11:59:05 #128
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_178144965
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 11:48 schreef TourOfData het volgende:

[..]

Werk je als ambtenaar/ bij overheid?
Nee, (gelukkig niet).
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
pi_178267603
Nog een fout gemaakt!!! Zodra je start met nakijken en invullen krijg je de vraag: Heb je huisgenoten? Kluun antwoord eerlijk JA (mijn ouders), vult ook hun namen in. Alleen lees ik nu net dat dit NEE moest zijn aangezien ze geen fiscaal partner van mij zijn. Maakt dit verder iets uit? Je krijgt namelijk wel de vraag ook nog of ze fiscaal partner zijn. Daarop heb ik dus ook nee geantwoord.

Ik zit helemaal in de stress. Aan het eind krijg je namelijk de vraag of je alles naar waarheid hebt ingevuld, vervolgend onderteken je. Wat nou als ze over 5 jaar aankloppen om me een boete te geven?
Niet doen
pi_178268197
Moest ik overigens ook in de aangifte vermelden dat ik zorgtoeslag ontvang?
Niet doen
  dinsdag 3 april 2018 @ 06:03:08 #131
66110 Ambrosius
SportFreak
pi_178271060
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 23:11 schreef Kluun1985 het volgende:
Moest ik overigens ook in de aangifte vermelden dat ik zorgtoeslag ontvang?
Wat denk je zelf?
sig verwijderd door FA
pi_178278409
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 april 2018 06:03 schreef Ambrosius het volgende:

[..]

Wat denk je zelf?
Ja?
Niet doen
pi_178295422
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 22:43 schreef Kluun1985 het volgende:
Nog een fout gemaakt!!! Zodra je start met nakijken en invullen krijg je de vraag: Heb je huisgenoten? Kluun antwoord eerlijk JA (mijn ouders), vult ook hun namen in. Alleen lees ik nu net dat dit NEE moest zijn aangezien ze geen fiscaal partner van mij zijn. Maakt dit verder iets uit? Je krijgt namelijk wel de vraag ook nog of ze fiscaal partner zijn. Daarop heb ik dus ook nee geantwoord.

Ik zit helemaal in de stress. Aan het eind krijg je namelijk de vraag of je alles naar waarheid hebt ingevuld, vervolgend onderteken je. Wat nou als ze over 5 jaar aankloppen om me een boete te geven?
Ik denk eerder dat je een jaar of vijf mag brommen.
pi_178295535
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 22:43 schreef Kluun1985 het volgende:
Nog een fout gemaakt!!! Zodra je start met nakijken en invullen krijg je de vraag: Heb je huisgenoten? Kluun antwoord eerlijk JA (mijn ouders), vult ook hun namen in. Alleen lees ik nu net dat dit NEE moest zijn aangezien ze geen fiscaal partner van mij zijn. Maakt dit verder iets uit? Je krijgt namelijk wel de vraag ook nog of ze fiscaal partner zijn. Daarop heb ik dus ook nee geantwoord.

Ik zit helemaal in de stress. Aan het eind krijg je namelijk de vraag of je alles naar waarheid hebt ingevuld, vervolgend onderteken je. Wat nou als ze over 5 jaar aankloppen om me een boete te geven?
je kunt volgens mij je aangifte aanpassen, als deze al verstuurd is:
https://www.belastingdien(...)b-een-foutje-ontdekt

quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 23:11 schreef Kluun1985 het volgende:
Moest ik overigens ook in de aangifte vermelden dat ik zorgtoeslag ontvang?
als je goed (de toelichtingen bij) de vragen leest in de aangifte, vind je vanzelf je antwoord.
(_/_)
(='.'=)
(")_(")
pi_178314055
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 08:23 schreef ReMcOrE het volgende:

[..]

je kunt volgens mij je aangifte aanpassen, als deze al verstuurd is:
https://www.belastingdien(...)b-een-foutje-ontdekt

[..]

als je goed (de toelichtingen bij) de vragen leest in de aangifte, vind je vanzelf je antwoord.
:X WTF je moet gewoon je toeslagen melden bij de aangifte!!!! :X Hoezo moet dat?
Niet doen
pi_178317466
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 23:06 schreef Kluun1985 het volgende:

[..]

:X WTF je moet gewoon je toeslagen melden bij de aangifte!!!! :X Hoezo moet dat?
als het goed is staat er ergens bij je inkomsten juist dat je toeslagen niet op hoeft te geven, omdat dit niet als inkomsten wordt gezien.
(_/_)
(='.'=)
(")_(")
pi_178356186
quote:
1s.gif Op donderdag 5 april 2018 07:11 schreef ReMcOrE het volgende:

[..]

als het goed is staat er ergens bij je inkomsten juist dat je toeslagen niet op hoeft te geven, omdat dit niet als inkomsten wordt gezien.
Heb het al hersteld en opnieuw verzonden. Weet jij waarom er hier - staat?

Totaal inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen -
¤ -717

Dus -717 :X Ik dacht dat ik 717 terugkreeg!!! Maar -717 betekent geloof ik juist het omgekeerde? Ik wil niet zoveel geld aan de belastingdienst geven! :{w
Niet doen
pi_178360468
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 22:19 schreef Kluun1985 het volgende:

[..]

Heb het al hersteld en opnieuw verzonden. Weet jij waarom er hier - staat?

Totaal inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen -
¤ -717

Dus -717 :X Ik dacht dat ik 717 terugkreeg!!! Maar -717 betekent geloof ik juist het omgekeerde? Ik wil niet zoveel geld aan de belastingdienst geven! :{w
met zulke beperkte informatie, 1 regel uit een aangifte, kan ik natuurlijk moeilijk fatsoenlijk/goed antwoord geven.
(_/_)
(='.'=)
(")_(")
pi_178377322
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 22:19 schreef Kluun1985 het volgende:

[..]

Heb het al hersteld en opnieuw verzonden. Weet jij waarom er hier - staat?

Totaal inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen -
¤ -717

Dus -717 :X Ik dacht dat ik 717 terugkreeg!!! Maar -717 betekent geloof ik juist het omgekeerde? Ik wil niet zoveel geld aan de belastingdienst geven! :{w
Naar mijn weten krijg je 717 terug ipv betalen.
pi_178396852
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 16:11 schreef kloon_bassie het volgende:
Ik heb nu iets vreemds meegemaakt, het lijkt een soort 'maas' in box 3 icm de banken.

Ik doe de aangifte voor een familielid. Het familielid heeft eind dec 2016 een aanzienlijk bedrag ontvangen van een notaris. Op dezelfde dag als het bedrag ontvangen is, is het geld meteen overgeboekt naar een spaarrekening bij een andere bank. Dus zeg voor het gemak: van ING naar LeasePlanBank.

Nu staat het bedrag op 1 januari 2017 niet op het jaaroverzicht van zowel ING als LPB... Overboekdatum ING 29-12-2016 waardoor het bedrag bij ING al weg is, rentedatum LPB 2-1-2017 waardoor het er nog niet staat op de peildatum van 1-1-2017.

Wat denken jullie? Toch het bedrag opgeven? Het bedrag is immers niet ineens weg. Aan de andere kant is er voldoende onderbouwing om te stellen dat het bedrag op 1-1-2017 op geen van de rekeningen stond. Ik verwacht wel dat er over de aangifte van 2018 vragen gaan komen waar het geld opeens vandaan komt :P

Iemand dit eens meegemaakt?

Edit: Klinkt als de ideale move voor vermogende mensen, helaas heb ik er zelf niet zoveel aan ;(
Dit is al veel vaker hier op dit forum voorbij gekomen, volgens mij de afgelopen 2 jaar al.
De oorzaak is dat ING, ABN (en bijvoorbeeld MoneYou) andere valuteringsregels (omgamg met de rentedatum (dus niet de boekdatum!)) erop nahouden dan de rest.
Bijvoorbeeld: Als je geld overmaakt van je spaarrekening (MoneYou) op een werkdag na 13:00 naar Rabobank (die de valuteringsregels wel correct hanteert), dan is de MoneYou rentedatum (!!) vandaag (terwijl MoneYou daadwerkelijk het geld pas morgen overmaakt) en de Rabobank morgen. Je mist dus 1 rente-dag, oftewel ABN/MoneYou doet aan valutering dat volgens DNB in principe verboden zou zijn.

Als ik dat gelinkte artikel van Ninzo lees van de Telegraaf, zou ik concluderen dat ING de valuteringregels inmiddels wel heeft gecorrigeerd maar ABN Amro nog altijd niet.

[ Bericht 1% gewijzigd door batb op 08-04-2018 22:29:03 ]
pi_178580395
Moeten we ook onze uitbetaalde verlofuren en de werkgeversheffing zvw vermelden in de aangifte?
Niet doen
pi_178593080
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 16:09 schreef Kluun1985 het volgende:
Moeten we ook onze uitbetaalde verlofuren en de werkgeversheffing zvw vermelden in de aangifte?
als het goed is, heb je gewoon loonheffing betaald over je uitbetaalde verlofuren. dus dan zitten ze al verwerkt in de bedragen op je jaaropgave.

en ik meen dat ik zorgverzekeringswet niet heb ingevuld, maar mocht het een in te vullen vak zijn dan gewoon invullen :) of het werknemers- of werkgeversheffing is maakt de Belastingdienst niet uit, als er procentueel maar voldoende is ingehouden op je loon.
(_/_)
(='.'=)
(")_(")
pi_178613776
Ik heb enkele vragen omtrent atrekposten voortkomend uit kosten die gemaakt zijn i.v.m. ziekte.

Ten eerste heb ik sinds maart vorig jaar door chronische lymeziekte langdurig (vrijwel non-stop) in bed gelegen. Dat zou betekenen dat ik volgens de belastingdienst recht heb op aftrek in de bewassingskosten. Deze zijn ¤300,- per heel jaar, zou dus van maart t/m december uitkomen op 300 / 12 * 10 = ¤250,-. Is daar ergens nog een addertje onder het gras wat betreft bewijzen die eventueel gevraagd gaan worden? Er staat namelijk dat er ¤300 per jaar vast afgetrokken mag worden, over bewijzen wordt hier niets gezegd. Ook schreef iemand elders dat er geen bewijzen hoeven te worden overlegd, maar dat lijkt mij sterk. Wat heb ik eventueel nodig? Een doktersverklaring?
Op de site van de belastingdienst staat dat indien men meer kosten maakt dan die 300 euro en deze kosten hoger zijn dan ¤600,- (in mijn geval geen sprake van), er meer afgetrokken mag worden (¤750,-) en dat er dan wel overal bewijzen moeten zijn zoals kassabonnen e.d.. Daaruit concludeer ik dat deze dus niet nodig zijn als het gaat om een bedrag binnen die 300 euro die vast afgetrokken mag worden (in mijn geval dus ¤250)?

Dan een vraag wat betreft vervoerskosten naar artsen en ziekenhuizen.
Volgens de site van de belastingdienst mag je in geval van vervoer i.v.m. ziekte de werkelijke kosten aftrekken i.p.v. de standaard ¤0,19/km die bij ziekenbezoek geldt. Daarvoor kun je een uitgebreide (haast onmogelijke) berekening maken door alle kosten van benzine, verzekering, wegenbelasting, afschrijving van het voertuig, onderhoudskosten incl. wasstraat en parkeerkosten samen te tellen, vervolgens te delen door het aantal gereden kilometers in het jaar en dit te vermenigvuldigen met het aantal afgelegde kilometers i.v.m. ziekte.
Nu is dit voor mij (schijnbaar ook voor veel anderen) niet echt mogelijk het op deze manier te berekenen aangezien je veel aannames moet doen en het dan toch een soort natte vingerwerk wordt.
Daarom adviseren veel mensen de tool van ANWB te gebruiken of de kosten per kilometer over te nemen uit de gegevens die naar voren komen uit de kentekencheck op autoweek.nl
Voor mijn auto, een Opel Vectra B 1.6 16V uit 2001 komt dat uit op ¤0,478/km.

Ik lees echter op consumentenbond en in verschillende topics op o.a. kassa en radar dat de belastingdienst deze rekentools niet accepteert, terwijl ANWB zelf adviseert dit via hun tool te berekenen. En verder blijkt dat de belastingdienst niet eenduidig is in wat acceptabel en aannemelijk is aan werkelijk gemaakte kosten. Ook kunnen ze geen grens aangeven in gevraagde kosten per kilometer, bijv ¤0,19/km waarin met zogezegd "safe" zit. Sommige mensen zeggen dat ze al vaker met ¤0,35 à ¤0,40/km hebben gerekend zonder problemen.

Wat is nu wijsheid? Als ik dit bedrag van ¤0,478/km aanhoud en de belastingdienst inspecteur blijkt het hier niet mee eens te zijn, loop ik dan direct kans op een boete of wordt het bedrag dan enkel naar beneden bijgesteld als ik aangeef de rekentools van bijv. ABWB of autoweek gebruikt te hebben?

En als eventuele bewijzen voor die ritten, zijn dan oproepbrieven voor het ziekenhuis voldoende? Of moet ik dan gaan denken aan een speciaal opgemaakte verklaring van het betreffende ziekenhuis of arts in de zin van: "Patiënt dhr. Janssen, heeft 1-1-2017 om 11:00u een afspraak gehad op de poli neurologie en is daadwerkelijk verschenen."

Aangezien het de eerste keer is dat ik hiermee te maken krijg zou ik graag wat advies krijgen hieromtrent.

[ Bericht 0% gewijzigd door LAUWESTYLE op 19-04-2018 03:03:33 ]
pi_178680724
Hallo,

Mijn vriendin woont en werkt(e) in Nederland maar komt uit het buitenland. Ze kan geen digid aanmaken omdat ze de nationaliteit niet heeft. Hoe moet je in dat geval belastingaangifte doen? Zag wel sites waar je het kan laten doen zonder digid, maar die kosten waarschijnlijk geld.
Iemand een oplossing voor hoe we het zelf kunnen regelen?

Bedankt
pi_178681353
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 19:58 schreef shoya het volgende:
Hallo,

Mijn vriendin woont en werkt(e) in Nederland maar komt uit het buitenland. Ze kan geen digid aanmaken omdat ze de nationaliteit niet heeft. Hoe moet je in dat geval belastingaangifte doen? Zag wel sites waar je het kan laten doen zonder digid, maar die kosten waarschijnlijk geld.
Iemand een oplossing voor hoe we het zelf kunnen regelen?

Bedankt
Werkt en verblijft ze hier wel legaal?
pi_178684940
Ik heb een foutje gemaakt met mijn belasting aangifte. Ik heb de WOZ-waarde foutief ingevuld (lees foutief verbeterd) naar de WOZ-waarde van 2018. Dit is enkele tientjes in mijn nadeel, echter is het bedrag zo aanzienlijk (bijna 5000) dat die paar tientjes minder van belang zijn zeg maar.

Volgenshttps://www.belastingdien(...)b-een-foutje-ontdekt kan ik het wel alsnog aanpassen, maar mijn hypothese is dat ik dan nog veel langer kan wachten (iets met achteraan in de rij aansluiten, terwijl ik nu 1 maart 00:30 de aangifte verstuurd heb). Ik was eigenlijk van plan om de aangifte voor nu te laten staan en deze op een later moment alsnog aan te passen. Omdat het in mijn nadeel is verwacht ik niet 1,2,3 problemen er verder mee. En dan krijg ik na verbetering op een later moment deze paar tientjes alsnog uitgekeerd.

Wat denken jullie dat het beste plan van aanpak is?

Edit: is het overigens nog mogelijk om een aanslag te wijzigen als deze definitief is?

[ Bericht 5% gewijzigd door TheWhitePrinceOfBel-Air op 23-04-2018 13:23:23 ]
pi_178707467
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 22:19 schreef Kluun1985 het volgende:

[..]

Heb het al hersteld en opnieuw verzonden. Weet jij waarom er hier - staat?

Totaal inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen -
¤ -717

Dus -717 :X Ik dacht dat ik 717 terugkreeg!!! Maar -717 betekent geloof ik juist het omgekeerde? Ik wil niet zoveel geld aan de belastingdienst geven! :{w
Een negatief bedrag betekent negatief voor de Belastingdienst. Ze hebben wel zelfspot.
pi_178730840
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2018 20:23 schreef madam-april het volgende:

[..]

Werkt en verblijft ze hier wel legaal?
Ze heeft hier gewerkt in 2017 tot begin 2018. Ze heeft zo'n tijdelijke werkvergunning oid gekregen, kort verblijf. Maar ze komt uit de Europese Unie dus volgens mij wel gewoon legaal.
pi_178807650
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 00:45 schreef TheWhitePrinceOfBel-Air het volgende:
Ik heb een foutje gemaakt met mijn belasting aangifte. Ik heb de WOZ-waarde foutief ingevuld (lees foutief verbeterd) naar de WOZ-waarde van 2018. Dit is enkele tientjes in mijn nadeel, echter is het bedrag zo aanzienlijk (bijna 5000) dat die paar tientjes minder van belang zijn zeg maar.

Volgenshttps://www.belastingdien(...)b-een-foutje-ontdekt kan ik het wel alsnog aanpassen, maar mijn hypothese is dat ik dan nog veel langer kan wachten (iets met achteraan in de rij aansluiten, terwijl ik nu 1 maart 00:30 de aangifte verstuurd heb). Ik was eigenlijk van plan om de aangifte voor nu te laten staan en deze op een later moment alsnog aan te passen. Omdat het in mijn nadeel is verwacht ik niet 1,2,3 problemen er verder mee. En dan krijg ik na verbetering op een later moment deze paar tientjes alsnog uitgekeerd.

Wat denken jullie dat het beste plan van aanpak is?

Edit: is het overigens nog mogelijk om een aanslag te wijzigen als deze definitief is?
Moet je met de aangifte die je nu hebt ingevuld bijbetalen of krijg je daarmee geld terug?
Als je nu moet betalen dan is het denk ik handiger om pas later je aangifte aan te passen. De belastingdienst gaat uit van je laatst ingevulde aangifte en dan zou je mogelijk belastingrente moeten betalen.

Het is nog mogelijk om een definitieve aanslag te wijzigen, tot 5 jaar later. Dus de aangifte van 2013 kun je nu nog aanpassen. Zie bijv. hier
Vorig jaar kwam ik erachter dat ik nog 50 euro terug kon krijgen over de aangifte van 2012 (die al lang definitief was). Het aangifteprogramma stond nog op mijn pc. Kwestie van opnieuw insturen en 2 weken later kreeg ik het geld van de belastingdienst :).
  zondag 29 april 2018 @ 14:23:16 #150
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_178809663
Hoe bereken ik nou zelf mijn fiscaal loon? Op mijn jaaropgave staat namelijk een bedrag dat hoger is dan mijn brutoloon. Volgens meneer google zou dat komen omdat het loon op mijn jaaropgave fiscaal loon is.

Hoe weet ik nou of het correct is?
Sisco Certified
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')