volgens mij gaat het eigenwoningforfait pas lopen als een woning ook daadwerkelijk als je "hoofdverblijf" wordt.quote:Op woensdag 14 maart 2018 20:21 schreef MrDrako het volgende:
Waarom krijg ik 500 euro meer terug van de belastingdienst als mijn huis onbewoond is? Dat was in 2016 het geval, en in 2017 ben ik er na 3 maanden ingetrokken. Als ik aanpas dat het huis nog onbewoond was, krijg ik 500 euro extra terug. Snap dat hier niks aan te doen is, maar ben wel benieuwd naar de reden daar achter.
Edit- na wat doorklikken op de site van de belastingdienst, gaat dat dan puur om het eigenwoningforfait?
Als het echt een aanzienlijk bedrag is zou ik het maar opgeven als ik jou was. Geld dat op 29-12 nog op een rekening staat, op 31-12 weg is, maar er op 2-1 alweer staat komt bij de eerste controle direct naar boven. Aangezien het wordt overgeboekt naar een andere rekening van dezelfde persoon, is diegene per 31-12 ook gewoon de juridische eigenaar van dit geld.quote:Op zaterdag 17 maart 2018 16:11 schreef kloon_bassie het volgende:
Ik heb nu iets vreemds meegemaakt, het lijkt een soort 'maas' in box 3 icm de banken.
Ik doe de aangifte voor een familielid. Het familielid heeft eind dec 2016 een aanzienlijk bedrag ontvangen van een notaris. Op dezelfde dag als het bedrag ontvangen is, is het geld meteen overgeboekt naar een spaarrekening bij een andere bank. Dus zeg voor het gemak: van ING naar LeasePlanBank.
Nu staat het bedrag op 1 januari 2017 niet op het jaaroverzicht van zowel ING als LPB... Overboekdatum ING 29-12-2016 waardoor het bedrag bij ING al weg is, rentedatum LPB 2-1-2017 waardoor het er nog niet staat op de peildatum van 1-1-2017.
Wat denken jullie? Toch het bedrag opgeven? Het bedrag is immers niet ineens weg. Aan de andere kant is er voldoende onderbouwing om te stellen dat het bedrag op 1-1-2017 op geen van de rekeningen stond. Ik verwacht wel dat er over de aangifte van 2018 vragen gaan komen waar het geld opeens vandaan komt
Iemand dit eens meegemaakt?
Edit: Klinkt als de ideale move voor vermogende mensen, helaas heb ik er zelf niet zoveel aan
Ik heb even met de belastingdienst gebeld. De medewerker zelf had het nog nooit meegemaakt, best vreemd ook. Na enige navraag gaf hij aan om het bedrag op te tellen bij de rekening waar het geld op 29-12 vanaf geboekt is (ING in dit geval).quote:Op zaterdag 17 maart 2018 18:09 schreef Niels_vdakker het volgende:
[..]
Als het echt een aanzienlijk bedrag is zou ik het maar opgeven als ik jou was. Geld dat op 29-12 nog op een rekening staat, op 31-12 weg is, maar er op 2-1 alweer staat komt bij de eerste controle direct naar boven. Aangezien het wordt overgeboekt naar een andere rekening van dezelfde persoon, is diegene per 31-12 ook gewoon de juridische eigenaar van dit geld.
Ik heb geen idee hoe actief de Belastingdienst daar op dit moment op controleert, gezien het capaciteitstekort dat ze hebben, maar het lijkt mij dat je daar behoorlijk wat gezeik mee kunt krijgen.
Inderdaad een grijs gebied. De wet IB 2001 is niet heel duidelijk in dit specifieke geval. In de wet staat dat op de aftrekbare reiskosten, de hiervoor ontvangen vergoeding in mindering moet worden gebracht.quote:Op maandag 19 maart 2018 20:19 schreef iGiorni het volgende:
Vraagje m.b.t. reiskostenaftrek. Op dit moment reis ik voor mijn werkgever dagelijks zo'n 50km enkele reis naar kantoor. Tegelijkertijd sta ik nog ingeschreven als student - met recht op studenten OV, en maak ik derhalve weinig tot geen directe kosten (wel indirecte kosten aangezien ik ook af kan zien van het studentenreisproduct voor 80eu p/m) om deze reis te maken.
In hoeverre ben ik gerechtigd om middels een reisverklaring van mijn werkgever toch reiskostenaftrek te claimen? Het is een beetje een grijs gebied, I know, maar graag minimaliseer ik mijn belastingdruk opdat ik de lokale uitbater economische bijstand kan verlenen.
Klinkt alsquote:Op zaterdag 17 maart 2018 16:11 schreef kloon_bassie het volgende:
Ik heb nu iets vreemds meegemaakt, het lijkt een soort 'maas' in box 3 icm de banken.
Ik doe de aangifte voor een familielid. Het familielid heeft eind dec 2016 een aanzienlijk bedrag ontvangen van een notaris. Op dezelfde dag als het bedrag ontvangen is, is het geld meteen overgeboekt naar een spaarrekening bij een andere bank. Dus zeg voor het gemak: van ING naar LeasePlanBank.
Nu staat het bedrag op 1 januari 2017 niet op het jaaroverzicht van zowel ING als LPB... Overboekdatum ING 29-12-2016 waardoor het bedrag bij ING al weg is, rentedatum LPB 2-1-2017 waardoor het er nog niet staat op de peildatum van 1-1-2017.
Wat denken jullie? Toch het bedrag opgeven? Het bedrag is immers niet ineens weg. Aan de andere kant is er voldoende onderbouwing om te stellen dat het bedrag op 1-1-2017 op geen van de rekeningen stond. Ik verwacht wel dat er over de aangifte van 2018 vragen gaan komen waar het geld opeens vandaan komt
Iemand dit eens meegemaakt?
Edit: Klinkt als de ideale move voor vermogende mensen, helaas heb ik er zelf niet zoveel aan
Op deze pagina wordt expliciet genoemd dat houders van een studentenreisproduct een reisverklaring van de werkgever kunnen gebruiken voor aftrek reiskosten openbaar vervoer. Lijkt me dus geen enkel probleem.quote:Op maandag 19 maart 2018 20:19 schreef iGiorni het volgende:
studentenreisproduct (...) In hoeverre ben ik gerechtigd om middels een reisverklaring van mijn werkgever toch reiskostenaftrek te claimen?
Hmm.. ja, dan ben ik toch geneigd om het erop te wagen. Ofwel ik krijg een naheffing van enkele honderden euro's - die ik wel kan ophoesten - ofwel ik hoor niks meer en dan is het een mooie meevaller. Of denk ik nu te simpel?quote:Op dinsdag 20 maart 2018 12:04 schreef Niels_vdakker het volgende:
[..]
In mijn optiek zou je daarom met een reisverklaring van je werkgever de kosten mogen declareren die je zou hebben gemaakt zonder het reisproduct. Ik sluit echter niet uit dat de belastingdienst hier anders overdenkt... (redelijkheid & billijkheid bijvoorbeeld...)
Ja precies, dat had ik dus ook gezien. Maar vervolgens is dus de vraag: hoeveel mag ik aftrekken. En dan verwijst de website van de Belastingdienst louter naar de tabel reisaftrek, volgens welke ik het maximale bedrag zou mogen aftrekken. Wel lekker, en ik doe het met liefde, maar wil uiteraard de kans op gezeik achteraf beperken..quote:Op dinsdag 20 maart 2018 17:33 schreef Tochjo het volgende:
[..]
Op deze pagina wordt expliciet genoemd dat houders van een studentenreisproduct een reisverklaring van de werkgever kunnen gebruiken voor aftrek reiskosten openbaar vervoer. Lijkt me dus geen enkel probleem.
Het is belastingfraude, geen grijs gebied of zo. Gewoon aangeven bij de belastingdienst.quote:Op maandag 19 maart 2018 18:31 schreef kloon_bassie het volgende:
[..]
Ik heb even met de belastingdienst gebeld. De medewerker zelf had het nog nooit meegemaakt, best vreemd ook. Na enige navraag gaf hij aan om het bedrag op te tellen bij de rekening waar het geld op 29-12 vanaf geboekt is (ING in dit geval).
Ik neigde zelf al naar het aangeven omdat je zoals jij ook al aangeeft waarschijnlijk een jaar later vragen gaat krijgen waar het geld ineens vandaan komt. We hebben allemaal geen zin in een naheffing + boete.
Misschien wel een leuk idee voor vermogende mensen, om het elk jaar op de laatste dag van het jaar te proberen
Had interessant kunnen zijn, ware het niet dat ik vooral aflossingsvrije hypotheek heb van 2%. Krijg geen hypotheekrente aftrek, maar mag de schuld in Box 3 zetten.quote:Op woensdag 21 maart 2018 13:49 schreef namliam het volgende:
Ja, alleen niet bij de IB aangifte.
Van elke schenking > 5200 moet je schenkings aangifte doen, ookal maak je gebruik van de (eenmalige) vrijstelling.
FYI het had wellicht "mooier" danwel aantrekkelijker geweest als je ouders die 25k geleend hadden. Dit moet dan tegen 6% = 1500 euro per jaar aan rente betalen.
De belastingdienst betaald hier dan laten we zeggen 40% van terug = 600 euro op jaar basis
over 30 jaar is dat 18.000 euro "gratis" geld van de blauwe rakkers
die 25k kunnen je ouders op een willekeurig moment schenken onafhankelijk van je huis, mits die vrijstelling niet al eerder is gebruikt.
daar verbaasden wij ons vorig jaar ook al over, en dit jaar is het dus inderdaad niks beterquote:Op zondag 25 maart 2018 16:40 schreef Leandra het volgende:
Vanmiddag de aangifte maar even gedaan, het blijft bizar dat ze van alle leningdelen wel het exacte bedrag hebben (zowel per 1-1 als per 31-12 als de betaalde rente), maar dat je bij ieder leningdeel moet invullen of het na 2012 is afgesloten en per welke datum het ingegaan is..... pak die gegevens dan ook even mee van vorig jaar
Nou ja, in ons geval vooral omdat ze allemaal van na 2012 zijn en we geen aflossingsvrij deel hebben meegenomen.quote:Op zondag 25 maart 2018 17:30 schreef ReMcOrE het volgende:
[..]
daar verbaasden wij ons vorig jaar ook al over, en dit jaar is het dus inderdaad niks beter
wij ook alles na 2012 (hypotheek + financiering restschuld) maar wel aflossingsvrij deel mee in hypotheek...quote:Op zondag 25 maart 2018 18:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou ja, in ons geval vooral omdat ze allemaal van na 2012 zijn en we geen aflossingsvrij deel hebben meegenomen.
Die gaan niet meer magisch van voor 2013 zijn.
Er is te weinig loonbelasting ingehouden. Kan bijvoorbeeld bij eenmalige betalingen. Er wordt met klasses gewerkt en de werkgever het laagste tarief moet worden toegepast. Daarnaast wordt het bijzonder tarief vastgesteld obv het inkomen van het jaar ervoor. Wanneer je net boven de grens van het hogere tarief uitkomt kan je te maken krijgen met een naheffing.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 18:21 schreef hmmmz het volgende:
Ik ben in loondienst. Verder geen andere posten. Moet ik opeens 102 euro bijbetalen. Iemand een idee hoe dit kan?
Als leegstaand invullen tot de periode dat je er ging wonen, dan krijg je even daarna als het goed is de vraag of het je toekomstige eigen woning was.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 19:15 schreef Van_Poppel het volgende:
Ik heb dit jaar een huis gekocht. Nu wordt er gevraagd wat de situatie op de datum van de overdracht was. Moet ik invullen 'Woning: hoofdverblijf' of 'Woning: leegstaand of vakantiewoning' ...heb namelijk nog eerst een paar weken geklust en ben daarna pas verhuisd. Heb een maand dubbele woonlasten gehad i.v.m. huur van mijn oude woning.
Ah, best wel stom. Zal wel met het tarief van het jaar ervoor te maken hebben dan. Ga ieder jaar wat omhoog in salaris.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 18:58 schreef djh77 het volgende:
[..]
Er is te weinig loonbelasting ingehouden. Kan bijvoorbeeld bij eenmalige betalingen. Er wordt met klasses gewerkt en de werkgever het laagste tarief moet worden toegepast. Daarnaast wordt het bijzonder tarief vastgesteld obv het inkomen van het jaar ervoor. Wanneer je net boven de grens van het hogere tarief uitkomt kan je te maken krijgen met een naheffing.
Werk je als ambtenaar/ bij overheid?quote:Op woensdag 28 maart 2018 11:18 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Ah, best wel stom. Zal wel met het tarief van het jaar ervoor te maken hebben dan. Ga ieder jaar wat omhoog in salaris.
Nee, (gelukkig niet).quote:Op woensdag 28 maart 2018 11:48 schreef TourOfData het volgende:
[..]
Werk je als ambtenaar/ bij overheid?
Wat denk je zelf?quote:Op maandag 2 april 2018 23:11 schreef Kluun1985 het volgende:
Moest ik overigens ook in de aangifte vermelden dat ik zorgtoeslag ontvang?
Ik denk eerder dat je een jaar of vijf mag brommen.quote:Op maandag 2 april 2018 22:43 schreef Kluun1985 het volgende:
Nog een fout gemaakt!!! Zodra je start met nakijken en invullen krijg je de vraag: Heb je huisgenoten? Kluun antwoord eerlijk JA (mijn ouders), vult ook hun namen in. Alleen lees ik nu net dat dit NEE moest zijn aangezien ze geen fiscaal partner van mij zijn. Maakt dit verder iets uit? Je krijgt namelijk wel de vraag ook nog of ze fiscaal partner zijn. Daarop heb ik dus ook nee geantwoord.
Ik zit helemaal in de stress. Aan het eind krijg je namelijk de vraag of je alles naar waarheid hebt ingevuld, vervolgend onderteken je. Wat nou als ze over 5 jaar aankloppen om me een boete te geven?
je kunt volgens mij je aangifte aanpassen, als deze al verstuurd is:quote:Op maandag 2 april 2018 22:43 schreef Kluun1985 het volgende:
Nog een fout gemaakt!!! Zodra je start met nakijken en invullen krijg je de vraag: Heb je huisgenoten? Kluun antwoord eerlijk JA (mijn ouders), vult ook hun namen in. Alleen lees ik nu net dat dit NEE moest zijn aangezien ze geen fiscaal partner van mij zijn. Maakt dit verder iets uit? Je krijgt namelijk wel de vraag ook nog of ze fiscaal partner zijn. Daarop heb ik dus ook nee geantwoord.
Ik zit helemaal in de stress. Aan het eind krijg je namelijk de vraag of je alles naar waarheid hebt ingevuld, vervolgend onderteken je. Wat nou als ze over 5 jaar aankloppen om me een boete te geven?
als je goed (de toelichtingen bij) de vragen leest in de aangifte, vind je vanzelf je antwoord.quote:Op maandag 2 april 2018 23:11 schreef Kluun1985 het volgende:
Moest ik overigens ook in de aangifte vermelden dat ik zorgtoeslag ontvang?
WTF je moet gewoon je toeslagen melden bij de aangifte!!!! Hoezo moet dat?quote:Op woensdag 4 april 2018 08:23 schreef ReMcOrE het volgende:
[..]
je kunt volgens mij je aangifte aanpassen, als deze al verstuurd is:
https://www.belastingdien(...)b-een-foutje-ontdekt
[..]
als je goed (de toelichtingen bij) de vragen leest in de aangifte, vind je vanzelf je antwoord.
als het goed is staat er ergens bij je inkomsten juist dat je toeslagen niet op hoeft te geven, omdat dit niet als inkomsten wordt gezien.quote:Op woensdag 4 april 2018 23:06 schreef Kluun1985 het volgende:
[..]
WTF je moet gewoon je toeslagen melden bij de aangifte!!!! Hoezo moet dat?
Heb het al hersteld en opnieuw verzonden. Weet jij waarom er hier - staat?quote:Op donderdag 5 april 2018 07:11 schreef ReMcOrE het volgende:
[..]
als het goed is staat er ergens bij je inkomsten juist dat je toeslagen niet op hoeft te geven, omdat dit niet als inkomsten wordt gezien.
met zulke beperkte informatie, 1 regel uit een aangifte, kan ik natuurlijk moeilijk fatsoenlijk/goed antwoord geven.quote:Op vrijdag 6 april 2018 22:19 schreef Kluun1985 het volgende:
[..]
Heb het al hersteld en opnieuw verzonden. Weet jij waarom er hier - staat?
Totaal inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen -
¤ -717
Dus -717 Ik dacht dat ik 717 terugkreeg!!! Maar -717 betekent geloof ik juist het omgekeerde? Ik wil niet zoveel geld aan de belastingdienst geven!
Naar mijn weten krijg je 717 terug ipv betalen.quote:Op vrijdag 6 april 2018 22:19 schreef Kluun1985 het volgende:
[..]
Heb het al hersteld en opnieuw verzonden. Weet jij waarom er hier - staat?
Totaal inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen -
¤ -717
Dus -717 Ik dacht dat ik 717 terugkreeg!!! Maar -717 betekent geloof ik juist het omgekeerde? Ik wil niet zoveel geld aan de belastingdienst geven!
Dit is al veel vaker hier op dit forum voorbij gekomen, volgens mij de afgelopen 2 jaar al.quote:Op zaterdag 17 maart 2018 16:11 schreef kloon_bassie het volgende:
Ik heb nu iets vreemds meegemaakt, het lijkt een soort 'maas' in box 3 icm de banken.
Ik doe de aangifte voor een familielid. Het familielid heeft eind dec 2016 een aanzienlijk bedrag ontvangen van een notaris. Op dezelfde dag als het bedrag ontvangen is, is het geld meteen overgeboekt naar een spaarrekening bij een andere bank. Dus zeg voor het gemak: van ING naar LeasePlanBank.
Nu staat het bedrag op 1 januari 2017 niet op het jaaroverzicht van zowel ING als LPB... Overboekdatum ING 29-12-2016 waardoor het bedrag bij ING al weg is, rentedatum LPB 2-1-2017 waardoor het er nog niet staat op de peildatum van 1-1-2017.
Wat denken jullie? Toch het bedrag opgeven? Het bedrag is immers niet ineens weg. Aan de andere kant is er voldoende onderbouwing om te stellen dat het bedrag op 1-1-2017 op geen van de rekeningen stond. Ik verwacht wel dat er over de aangifte van 2018 vragen gaan komen waar het geld opeens vandaan komt
Iemand dit eens meegemaakt?
Edit: Klinkt als de ideale move voor vermogende mensen, helaas heb ik er zelf niet zoveel aan
als het goed is, heb je gewoon loonheffing betaald over je uitbetaalde verlofuren. dus dan zitten ze al verwerkt in de bedragen op je jaaropgave.quote:Op dinsdag 17 april 2018 16:09 schreef Kluun1985 het volgende:
Moeten we ook onze uitbetaalde verlofuren en de werkgeversheffing zvw vermelden in de aangifte?
Werkt en verblijft ze hier wel legaal?quote:Op zondag 22 april 2018 19:58 schreef shoya het volgende:
Hallo,
Mijn vriendin woont en werkt(e) in Nederland maar komt uit het buitenland. Ze kan geen digid aanmaken omdat ze de nationaliteit niet heeft. Hoe moet je in dat geval belastingaangifte doen? Zag wel sites waar je het kan laten doen zonder digid, maar die kosten waarschijnlijk geld.
Iemand een oplossing voor hoe we het zelf kunnen regelen?
Bedankt
Een negatief bedrag betekent negatief voor de Belastingdienst. Ze hebben wel zelfspot.quote:Op vrijdag 6 april 2018 22:19 schreef Kluun1985 het volgende:
[..]
Heb het al hersteld en opnieuw verzonden. Weet jij waarom er hier - staat?
Totaal inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen -
¤ -717
Dus -717 Ik dacht dat ik 717 terugkreeg!!! Maar -717 betekent geloof ik juist het omgekeerde? Ik wil niet zoveel geld aan de belastingdienst geven!
Ze heeft hier gewerkt in 2017 tot begin 2018. Ze heeft zo'n tijdelijke werkvergunning oid gekregen, kort verblijf. Maar ze komt uit de Europese Unie dus volgens mij wel gewoon legaal.quote:Op zondag 22 april 2018 20:23 schreef madam-april het volgende:
[..]
Werkt en verblijft ze hier wel legaal?
Moet je met de aangifte die je nu hebt ingevuld bijbetalen of krijg je daarmee geld terug?quote:Op maandag 23 april 2018 00:45 schreef TheWhitePrinceOfBel-Air het volgende:
Ik heb een foutje gemaakt met mijn belasting aangifte. Ik heb de WOZ-waarde foutief ingevuld (lees foutief verbeterd) naar de WOZ-waarde van 2018. Dit is enkele tientjes in mijn nadeel, echter is het bedrag zo aanzienlijk (bijna 5000) dat die paar tientjes minder van belang zijn zeg maar.
Volgenshttps://www.belastingdien(...)b-een-foutje-ontdekt kan ik het wel alsnog aanpassen, maar mijn hypothese is dat ik dan nog veel langer kan wachten (iets met achteraan in de rij aansluiten, terwijl ik nu 1 maart 00:30 de aangifte verstuurd heb). Ik was eigenlijk van plan om de aangifte voor nu te laten staan en deze op een later moment alsnog aan te passen. Omdat het in mijn nadeel is verwacht ik niet 1,2,3 problemen er verder mee. En dan krijg ik na verbetering op een later moment deze paar tientjes alsnog uitgekeerd.
Wat denken jullie dat het beste plan van aanpak is?
Edit: is het overigens nog mogelijk om een aanslag te wijzigen als deze definitief is?
Gewoon opgeven wat op je jaaropgave staat.quote:Op zondag 29 april 2018 14:23 schreef FoolWithMokey het volgende:
Hoe bereken ik nou zelf mijn fiscaal loon? Op mijn jaaropgave staat namelijk een bedrag dat hoger is dan mijn brutoloon. Volgens meneer google zou dat komen omdat het loon op mijn jaaropgave fiscaal loon is.
Hoe weet ik nou of het correct is?
Dus gewoon van uit gaan dat er op mijn jaaropgave geen fouten zijn gemaakt?quote:Op zondag 29 april 2018 14:24 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Gewoon opgeven wat op je jaaropgave staat.
Wat zou er fout moeten zijn gegaan dan?quote:Op zondag 29 april 2018 14:28 schreef FoolWithMokey het volgende:
[..]
Dus gewoon van uit gaan dat er op mijn jaaropgave geen fouten zijn gemaakt?
Geen idee, Ik zie daar een bedrag staan dat ik niet terug kan berekenen. Ik heb dus geen idee of er iets fout is gegaan en wat exact.quote:Op zondag 29 april 2018 14:31 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Wat zou er fout moeten zijn gegaan dan?
Is het bedrag op je jaaropgaaf gelijk aan het totaal op je decemberstrook?quote:Op zondag 29 april 2018 14:35 schreef FoolWithMokey het volgende:
[..]
Geen idee, Ik zie daar een bedrag staan dat ik niet terug kan berekenen. Ik heb dus geen idee of er iets fout is gegaan en wat exact.
Op mijn jaaropgave voor 2016 staat 30.300,00 bij loon voor loonheffing. Als ik het brutobedrag van alle maanden van 2016 bij elkaar optel kom ik op 28.000,00 uit. Ik wil weten hoe ik zelf het verschil van 2300 kan berekenen.
Vakantiegeld? Mobiliteitsbudget? KM-vergoeding boven de 19 cent per km?quote:Op zondag 29 april 2018 14:35 schreef FoolWithMokey het volgende:
[..]
Geen idee, Ik zie daar een bedrag staan dat ik niet terug kan berekenen. Ik heb dus geen idee of er iets fout is gegaan en wat exact.
Op mijn jaaropgave voor 2016 staat 30.300,00 bij loon voor loonheffing. Als ik het brutobedrag van alle maanden van 2016 bij elkaar optel kom ik op 28.000,00 uit. Ik wil weten hoe ik zelf het verschil van 2300 kan berekenen.
Het was inderdaad vakantiegeld. km-vergoeding is apart van je brutoloon toch?quote:Op zondag 29 april 2018 14:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
Vakantiegeld? Mobiliteitsbudget? KM-vergoeding boven de 19 cent per km?
Decemberstrook? Op mijn loonstrook van december staan alleen mijn loon voor december.quote:Op zondag 29 april 2018 14:36 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Is het bedrag op je jaaropgaaf gelijk aan het totaal op je decemberstrook?
Ah, ik heb ook de cumulatieven op mijn loonstrook, dan kan je precies zien waar verschillen ontstaan.quote:Op zondag 29 april 2018 15:11 schreef FoolWithMokey het volgende:
[..]
Decemberstrook? Op mijn loonstrook van december staan alleen mijn loon voor december.
Kan bijvoorbeeld ingehouden pensioenpremie zijn. Dit is een verschil tussen brutoloon en fiscaal loonquote:Op zondag 29 april 2018 14:35 schreef FoolWithMokey het volgende:
[..]
Geen idee, Ik zie daar een bedrag staan dat ik niet terug kan berekenen. Ik heb dus geen idee of er iets fout is gegaan en wat exact.
Op mijn jaaropgave voor 2016 staat 30.300,00 bij loon voor loonheffing. Als ik het brutobedrag van alle maanden van 2016 bij elkaar optel kom ik op 28.000,00 uit. Ik wil weten hoe ik zelf het verschil van 2300 kan berekenen.
In principe is km-vergoeding apart, maar dat geldt alleen voor het deel dat onbelast is.quote:Op zondag 29 april 2018 15:10 schreef FoolWithMokey het volgende:
[..]
Het was inderdaad vakantiegeld. km-vergoeding is apart van je brutoloon toch?
Yes duidelijk.quote:Op zondag 29 april 2018 15:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
In principe is km-vergoeding apart, maar dat geldt alleen voor het deel dat onbelast is.
Als je alleen die 19 cent per km krijgt is het onbelast, als je 25 cent per km krijgt is 19 cent onbelast en 6 cent belast, dat komt aan het eind van het verhaal bij je brutoloon op.
Nee, bij autokosten.quote:Op zondag 29 april 2018 16:12 schreef bechirti het volgende:
hey allen. ik ben zzp koerier en ik vroeg me af waar ik dr brandstofkosten onder moest aangeven bij de inkomstenbelasting. heb ze nu bij kosten van grond en hulpstoffen en inkoopprijs van de verkopen. is dat goed? thks alvast
thks, ja dat wel. maar tanken en reparatie leek me geen vaste activa. maar moet toch daaronder aangeven worden?quote:Op zondag 29 april 2018 23:52 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Nee, bij autokosten.
Staat de auto wel zakelijk geëtiketteerd voor de inkomstenbelasting?
je roept nu tig verschillende dingen door elkaar in 2 posts, ben je een beetje bekend met een balans en winst-en-verliesrekening?quote:Op maandag 30 april 2018 08:52 schreef bechirti het volgende:
[..]
thks, ja dat wel. maar tanken en reparatie leek me geen vaste activa. maar moet toch daaronder aangeven worden?
jawel. het is met beetje hulp van een kennis(boekhouder) gelukt. bedankt toch voor de moeite.quote:Op maandag 30 april 2018 09:48 schreef ReMcOrE het volgende:
[..]
je roept nu tig verschillende dingen door elkaar in 2 posts, ben je een beetje bekend met een balans en winst-en-verliesrekening?
Weet je trouwens wel zeker dat ze verplicht is om belastingaangifte te doen?quote:Op woensdag 25 april 2018 11:52 schreef shoya het volgende:
[..]
Ze heeft hier gewerkt in 2017 tot begin 2018. Ze heeft zo'n tijdelijke werkvergunning oid gekregen, kort verblijf. Maar ze komt uit de Europese Unie dus volgens mij wel gewoon legaal.
Scholingsuitgaven zijn de uitgaven die wegens het door de belastingplichtige volgen van een opleiding of studie met het oog op het verwerven van inkomen uit werk en woningquote:Op zondag 6 mei 2018 14:30 schreef Postbus100 het volgende:
ik volg van september tot juni een talencursus bij een instelling. Eén avondje per week, gewoon voor de hobby, en misschien ooit nuttig voor m'n werk (maar heb nog geen internationale ambities, al is het met mijn universitaire niveau niet uitgesloten dat ik ooit een baan krijg waarin een goede Engelse taalvaardigheid goed van pas komt). Mag ik die cursuskosten aftrekken?
a. lesgeld, cursusgeld, collegegeld, examengeld als bedoeld in artikel 7.44 van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek of promotiekosten;quote:
Zie bovenstaand.quote:Op zondag 6 mei 2018 14:30 schreef Postbus100 het volgende:
En mag ik een korte EHBO-cursus ook aftrekken (ook puur voor mezelf gevolgd).
aftrekposten zoals giften en ziektekosten verlagen je belastbaar inkomen in box 1, komen dus in mindering op je inkomsten uit arbeid of winst uit onderneming.quote:Op dinsdag 8 mei 2018 09:01 schreef Vluchteling het volgende:
Worden aftrekposten afgehaald van je vermogen of belastbaar inkomen?
Thanks, zoiets had ik zelf ook inmiddels in gedachten, maar ik dacht: ik check nog even of ik juist zit.quote:Op maandag 7 mei 2018 20:10 schreef MyTiredFeet het volgende:
Op basis van jouw toelichting zou ik talencursus wel in aftrek nemen en de ehbo-cursus niet.
... mits je box 1-inkomen daar toereikend voor is. Persoonsgebonden aftrek kan ook doorgeschoven naar box 3 (vermogen) - indien aanwezig - aangezien deze aftrek het inkomen in box 1 niet negatief mag maken.quote:Op dinsdag 8 mei 2018 09:28 schreef ReMcOrE het volgende:
aftrekposten zoals giften en ziektekosten verlagen je belastbaar inkomen in box 1, komen dus in mindering op je inkomsten uit arbeid of winst uit onderneming.
ja hoor, dagelijkse kost voor mijquote:Op dinsdag 8 mei 2018 21:12 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
... mits je box 1-inkomen daar toereikend voor is. Persoonsgebonden aftrek kan ook doorgeschoven naar box 3 (vermogen) - indien aanwezig - aangezien deze aftrek het inkomen in box 1 niet negatief mag maken.
Volgt u het nog?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |