abonnement Unibet Coolblue
pi_177523048
Ik kijk zelf 95% Netflix en 5% reguliere tv

Steeds meer mensen kijken minder tv terwijl het gebruik van media zoals Facebook, Instagram en Twitter toeneemt

Sommige politieke partijen maken hier gebruik van.

Ik zal Denk als voorbeeld nemen.

Voor een debat bedenken ze wat ze gaan zeggen. Dit wordt natuurlijk zo populistisch mogelijk. Vervolgens gaan ze knippen en maken er een flitsende video van met een muziekje. Dit wordt dan op Facebook en Twitter geplaatst. Stel Denk heeft 10.000 volgers. Als de video door 4000 volgers gedeeld wordt, dan zien de volgers van de volgers de video ook. Dan hebben ze gelijk veel meer mensen bereikt.

Het probleem is dat GroenLinks'ers vooral GroenLinks'ers volgen. PVV'ers volgen vooral PVV'ers etc.

De volgers krijgen dan vooral een eenzijdig beeld. Ze krijgen nauwelijks iets van andere politieke partijen mee. Zo wordt het voor partijen moeilijker om mensen te bereiken die een andere politieke kleur hebben. Facebook en Twitter worden dan vooral propaganda en hersenspoelmachines.

Facebook, twitter en andere social media bedrijven zouden hun algoritme aan moeten passen.

Stel je volgt bijna alleen maar D66'ers, dan zou 30% van jou politiek gekleurde berichten in je tijdlijn automatisch ook van andere partijen moeten komen. Van zowel partijen die dicht bij D66 staan, als partijen die er verder vanaf staan. Zo voorkom je dat mensen eenzijdige propaganda ontvangen. De Nederlandse regering zou dit aan deze social media bedrijven kunnen verplichten.
pi_177523375
Daarom kunnen ze die hele democratie ook beter afschaffen, laat gewoon de koning lekker alles beslissen.
  donderdag 1 maart 2018 @ 10:23:58 #3
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_177523438
Die filter bubbel heb je net zo goed met reguliere tv hoor. Als je elke avond het NOS journaal kijkt krijg je vooral nieuws met een linkse insteek te zien. Vervolgens kijk je DWDD met voornamelijk linkse tafelgasten. De andere groep die WNL oid kijkt ziet alles door een rechtse bril. Zelfde geldt voor welke krant je leest dus dit verschijnsel is niet nieuw.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_177523550
quote:
1s.gif Op donderdag 1 maart 2018 10:23 schreef mstx het volgende:
Die filter bubbel heb je net zo goed met reguliere tv hoor. Als je elke avond het NOS journaal kijkt krijg je vooral nieuws met een linkse insteek te zien. Vervolgens kijk je DWDD met voornamelijk linkse tafelgasten. De andere groep die WNL oid kijkt ziet alles door een rechtse bril. Zelfde geldt voor welke krant je leest dus dit verschijnsel is niet nieuw.
Daar ben ik het niet mee eens.
Bij een tv ga je vaak zappen en dan komt er van alles en nog wat langs. De WNL kijker zal ook weleens naar DWDD kijken en andersom. Dat hangt er vanaf of er iets interessants te zien is. En bij Pauw en Jinek komen allerlei mensen van allerlei partijen aan bod. Dan heb je nog die zendtijd voor politieke partijen, waarbij alle partijen zendtijd krijgen.
pi_177523566
quote:
1s.gif Op donderdag 1 maart 2018 10:23 schreef mstx het volgende:
Die filter bubbel heb je net zo goed met reguliere tv hoor. Als je elke avond het NOS journaal kijkt krijg je vooral nieuws met een linkse insteek te zien. Vervolgens kijk je DWDD met voornamelijk linkse tafelgasten. De andere groep die WNL oid kijkt ziet alles door een rechtse bril. Zelfde geldt voor welke krant je leest dus dit verschijnsel is niet nieuw.
NOS is niet links.
  donderdag 1 maart 2018 @ 14:02:23 #6
463917 Buurtzwaan
Houdt van de polder
pi_177527266
Tijdens de verzuiling in Nederland leefde iedereen ook in zijn eigen bubbel. Ik denk dan ook dat je dit soort fenomenen niet kunt voorkomen dan wel veranderen. Beter is het als je kritisch blijft richting de bronnen die je leest ook al heeft iedereen in zekere zin een bias.
  donderdag 1 maart 2018 @ 14:16:29 #7
462746 Linus_van_Pelt
met blauw dekentje
pi_177527575
Volgens mij kan je maar één ding echt doen en dat is mensen leren om de betrouwbaarheid van hun bronnen in te schatten. Vroeger kwam het nieuws dat je las vaak van kranten en journalisten, nu kan iedereen stukjes in de wereld slingeren. Daarbij kan het geen kwaad om zo nu en dan weer even te praten over de nadelen van een bubbel.

Verder is het natuurlijk een probleem die we ook hebben in 'de echte wereld'. Mensen die naar de universiteit gaan of gingen komen nog zelden echt in gesprek met mbo'ers en omgedraaid. En die kloof lijkt de moeder van alle andere kloven te zijn. Die ga je niet oplossen met het aanpassen van het logaritme van Facebook.
pi_177610752
Kijk Hypernormalisation
Adam Curtis had dit al als een van de eerste door.

Inmiddels kun je er weinig meer aan doen. Met speech control gaan we nog een nieuwe dimensie krijgen. Tot 2016 was informatie het meest waardevol, vanaf 2018 is dat aandacht van mensen.

Krijg je de aandacht dan win je, krijg je geen aandacht dan verlies/verdwijn je.
Leer alvast van System Thinkers als Scott Adams en ja Donald Trump. Doe je dat niet, nou ja dan eindig je ergens onderaan de ladder. :7
  zondag 4 maart 2018 @ 22:03:40 #9
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_177610901
Mensen kijken en luisteren nu eenmaal graag naar dingen waar ze het bij voorbaat al een beetje mee eens zijn. Dat is altijd zo geweest.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_177611345
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 22:03 schreef Janneke141 het volgende:
Mensen kijken en luisteren nu eenmaal graag naar dingen waar ze het bij voorbaat al een beetje mee eens zijn. Dat is altijd zo geweest.
Dan ben ik dus geen mens?
  maandag 5 maart 2018 @ 09:59:02 #11
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_177616257
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 09:53 schreef polderturk het volgende:
Steeds meer mensen kijken minder tv terwijl het gebruik van media zoals Facebook, Instagram en Twitter toeneemt
:?

Twitter daalt in het gebruik juist enorm de laatste jaren.
Facebook daalt ook in gebruik. Ze stijgen in gebruik onder senioren, maar kelderen bij jongeren.

https://tweakers.net/nieu(...)dia-blijft-laag.html
nee, jij dan!
pi_177616443
DENK is wel een slecht voorbeeld want die doelgroep heeft nooit meegedaan. Ze hebben nooit npo gekeken of NL kranten gelezen, al hun infovoorziening komt uit de Arabische wereld.

Maar als mensen zich slecht laten informeren dan houden ze zichzelf achterlijk: hun probleem.
  maandag 5 maart 2018 @ 10:12:40 #13
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_177616514
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 10:09 schreef WodanIsGroot het volgende:
Maar als mensen zich slecht laten informeren dan houden ze zichzelf achterlijk: hun probleem.
In het begin wel, maar in groten getale wel degelijk ook een probleem voor anderen :P
nee, jij dan!
pi_177616668
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 10:12 schreef Gehenna het volgende:

[..]

In het begin wel, maar in groten getale wel degelijk ook een probleem voor anderen :P
Oh ja zeker. Dat is het risico, goede scholing lijkt me de enige remedie. Naast natuurlijk geen extra achterlijke 'culturen'/etniciteiten importen.

De samenleving kan alleen bestaan als men elkaar een leven gunt, dat is ook de cru in een democratische samenleving: er moet wel een overkoepeld iets zijn tussen de 'groepen' en dat is dan weer het mankement in een multikul democratie.

Dus eigenlijk vind ik een verzuiling geen probleem, zolang er echter wel een wederzijdse verdraagzaamheid en vertrouwen is. En zoiets is meestal geen probleem want veschillende politieke opvattingen bestaan ook binnen families,clubs, etc..... bij autochtonen. Bij moslims niet... zie het werkelijke probleem.

Ps het ergste is nog altijd wat TS suggereert: verplicht 'propaganda' forceren op de burger.

[ Bericht 3% gewijzigd door WodanIsGroot op 05-03-2018 10:29:29 ]
  maandag 5 maart 2018 @ 12:47:18 #15
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_177618854
quote:
1s.gif Op donderdag 1 maart 2018 10:33 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

NOS is niet links.
Kom op, je kunt toch niet met droge ogen beweren dat Nieuwsuur een onpartijdig programma is. :')

De NOS is niet ''alleen maar'' links, maar het merendeel van de programma's waarin politieke issues aan bod komen leunt wel sterk die kant op.
pi_177618940
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 12:47 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Kom op, je kunt toch niet met droge ogen beweren dat Nieuwsuur een onpartijdig programma is. :')

De NOS is niet ''alleen maar'' links, maar het merendeel van de programma's waarin politieke issues aan bod komen leunt wel sterk die kant op.
Toon dat eens aan dan. Waaruit blijkt volgens jou de linkse partijdigheid van Nieuwsuur?

Ze zijn zeker niet rechts, maar ook niet links. De verwarring schuilt wellicht in het feit dat ze links van jou zitten?
pi_177618993
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 12:47 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Kom op, je kunt toch niet met droge ogen beweren dat Nieuwsuur een onpartijdig programma is. :')

De NOS is niet ''alleen maar'' links, maar het merendeel van de programma's waarin politieke issues aan bod komen leunt wel sterk die kant op.
Lekker beargumenteerd weer.

Waarom kunnen bepaalde users alhier nou nooit gewoon uitleggen waarom de nos links zou zijn? Ontbreekt hetbze dan toch aan voorbeelden?
pi_177619367
Maakt het iets uit links of rechts?
Wat die mij vertellen mag ik weten, ik wil de andere dingen weten, gedreven als ik ben.
pi_177620091
quote:
2s.gif Op maandag 5 maart 2018 12:54 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Lekker beargumenteerd weer.

Waarom kunnen bepaalde users alhier nou nooit gewoon uitleggen waarom de nos links zou zijn? Ontbreekt hetbze dan toch aan voorbeelden?
Ben inderdaad erg benieuwd, als hij kan aantonen met feiten dat de NOS tot doelstelling heeft links-georiënteerde berichtgeving uit te laten gaan, hebben ze als onafhankelijke staatsomroep een probleem.

Aan de andere kant, volgens mij is hij gewoon Geenstijl aan het napraten :')
pi_177620501
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 13:52 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Ben inderdaad erg benieuwd, ...
Open een topic erover.
  maandag 5 maart 2018 @ 14:18:32 #21
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177620600
Gefeliciteerd TS, je hebt ontdekt dat er een bubble bestaat. Alleen gaan de aocial media hun algoritmes niet aanpassen, want mensen willen het nieuws van buiten hun bubble niet zien.
pi_177621352
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 14:13 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Open een topic erover.
Waarom? Het is niet mijn claim. Ik ga toch geen topic openen over iets waarvan ik denk dat het niet aan de hand is? :?
pi_177622956
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 14:58 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Waarom?
Omdat het totaal offtopic is.
pi_177623158
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 14:18 schreef Lunatiek het volgende:
Gefeliciteerd TS, je hebt ontdekt dat er een bubble bestaat. Alleen gaan de aocial media hun algoritmes niet aanpassen, want mensen willen het nieuws van buiten hun bubble niet zien.
Dat vind ik niet goed.
Stel medium A plaatst nepnieuws. Dit nepnieuws wordt door medium B verworpen. Die verwerping ziet iemand die alleen medium A volgt niet.
pi_177623234
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 16:19 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Omdat het totaal offtopic is.
Niet mee eens. Dit topic gaat over media bubbles. Als het meest bekeken journaal van Nederland links georiënteerd zou zijn, is dat relevant voor de discussie.

Maar ik wacht nog op een antwoord van aardbei.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')