abonnement Unibet Coolblue
pi_177503853
Goeiemiddag allemaal,

TS had vandaag een dagje vrij, maar in plaats deze te besteden aan zijn studie werd het toch weer soggen :') Maar goed, ik ging dus een beetje van die pareltjestopic doorlezen op FOK!, daarna nog op Viva zelfs, wel lachen, maarrrr... Toen stuitte ik op een linkje naar een site waar al mijn frustraties over dit onderwerp perfect geïllustreerd worden! Namelijk:

http://www.hb-kind-forum.nl/index.php

Jazeker, een forum speciaal ingericht voor ouders van 'hoogbegaafde' kinderen, maar waar het merendeel van de topics als onderwerp heeft dat ze niet mee kunnen komen. Nou ik ben volgens mij niet hoogbegaafd, en ik heb zonder al te veel moeite mijn basisschool en middelbare afgerond. Maar deze ouders zijn zo erg overtuigd van de superioriteit van hun kind dat elke fout op zo'n lachwekkende wijze verbloemd wordt.
"Ja Liesje staat een 4 voor Nederlands want ze denkt te moeilijk bij de examens" of "Jantje van 14(!) heeft regelmatig last van huilbuien en stress omdat het tempo op zijn gymnasium zo laag ligt, hierdoor hebben we hem nu al 3 weken ziek thuis gehouden".

En het is natuurlijk een verzameling van dit soort lachwekkende posts op dat forum, maar ook in het openbaar op verjaardagen e.d. hoor ik dat soort logica vaak :') Terwijl het dan vaak gaat om kinderen die sociaal totaal niet mee kunnen komen enzo, sneu is het...

Klacht: Moeders die denken dat hun hoogbegaafde kindje de nieuwe Einstein is en dat die onvoldoendes en sociale strubbelingen het gevolg zijn van een foute begeleiding
pi_177503886
niets hoog begaafd, gewoon rasautisten
pi_177503950
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 14:22 schreef CarltonBanks het volgende:
niets hoog begaafd, gewoon rasautisten
Dat is dan gelijk ook de strekking van het hele topic, dankjewel captain obvious
Google is your friend, abuse your friends
pi_177504041
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 14:24 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Dat is dan gelijk ook de strekking van het hele topic, dankjewel captain obvious
ik lees de OP heul nie
pi_177504062
Ik had vroeger structureel een onvoldoende voor geschiedenis, misschien ben ik ook wel hoogbegaafd.
pi_177504120
Ik kan geen wiskunde vraagstukken oplossen omdat ik een andere manier van denken heb ben ik dan ook hoogbegaafd :o
pi_177504122
quote:
11s.gif Op woensdag 28 februari 2018 14:28 schreef LurkJeRot het volgende:
Ik had vroeger structureel een onvoldoende voor geschiedenis, misschien ben ik ook wel hoogbegaafd.
Als je ook zo'n moeder had gehad dan wel :') Dan bleef ze wel net zolang roepen dat de testmethoden en toetsen niet op je aansloten en dat je toch wel echt slimmer was dan de rest, ook al had je zo'n beetje het laagste cijfer van de klas voor geschiedenis :')
pi_177504129
Ik ben ook hoog gegaaft. De maatschappij begrijpt me niet.
  woensdag 28 februari 2018 @ 14:33:19 #9
342888 Baron-von-Blubba
Misunderstood genius
pi_177504182
Hoort bij deze tijd, ALLE kinderen die de laatste jaren geboren worden zijn hoogbegaafd.
Als je alle mama's, oma's en tantes die je spreekt geloven mag.
Het is hetzelfde als een jaar geleden.
Maar nu zal een boosterprikje het redden?
Geniet van jullie vrijheid nadat je hele immuunsysteem kapot is geprikt.
Inkomen gegarandeerd voor de farmaceutische industrie… blijven boosteren jongens!
pi_177504209
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 14:30 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Als je ook zo'n moeder had gehad dan wel :') Dan bleef ze wel net zolang roepen dat de testmethoden en toetsen niet op je aansloten en dat je toch wel echt slimmer was dan de rest, ook al had je zo'n beetje het laagste cijfer van de klas voor geschiedenis :')
Mijn zus is lerares in het basisonderwijs. De verhalen die ik af en toe van haar hoor over entitled ouders en hun fucking prinsjes en prinsesjes, die kunnen echt alleen maar op deze manier samengevat worden: :')____________
pi_177504228
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 14:33 schreef Baron-von-Blubba het volgende:
Hoort bij deze tijd, ALLE kinderen die de laatste jaren geboren worden zijn hoogbegaafd.
Als je alle mama's, oma's en tantes die je spreekt geloven mag.
Dit ja _O- :')
En de jongens en meisjes die het vwo op een normale manier kunnen voltooien, die zijn wel slim, maar die zijn niet hoogbegaafd zoals de kinderen die trillend op een stoel zitten na een toets, omdat ze de helft niet eens in konden vullen. Die zijn verkeerd onderwezen!
pi_177504270
Toen ik een keertje iets ging opzoeken over citoscores kwam ik ook op dat forum terecht.

De meesten zijn niet goed in hun hoofd. Denken inderdaad dat ze een wonderkind hebben, omdat hij/zij zo goed dingen uit het hoofd kan leren. Maar op een toets waarvoor je niet kan leren (zoals de citotoets) scoren ze vmbo en dat ligt dan uiteraard aan de toets en het schoolsysteem. :')
pi_177504298
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 14:37 schreef Sander166 het volgende:
Toen ik een keertje iets ging opzoeken over citoscores kwam ik ook op dat forum terecht.

De meesten zijn niet goed in hun hoofd. Denken inderdaad dat ze een wonderkind hebben, omdat hij/zij zo goed dingen uit het hoofd kan leren. Maar op een toets waarvoor je niet kan leren (zoals de citotoets) scoren ze vmbo en dat ligt dan uiteraard aan de toets en het schoolsysteem. :')
Ja man, en wanneer ze al op het vwo terechtkomen maar daar gewoon ongemotiveerde rotjong zijn 'dan is de stof te makkelijk/saai/traag' :')
pi_177504501
http://www.hb-kind-forum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13854

Dit topic :') (eigenlijk het hele forum maar goed :') ). Kind is 2,5 en zou hoogbegaafd zijn omdat hij een paar woorden kent :')

En dit dan http://www.hb-kind-forum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11873 kind is nooit naar school geweest maar moet in groep 1 al direct hoogbegaafd zijn :'). Doe toch even normaal joh :').
pi_177504511
Als er zoveel hoogbegaafde kinderen zijn, zullen we over 10 jaar wel technische wonderen verrichten. spannend hoor.
pi_177504556
Als ik nou geboren werd zou ik het liefst laagbegaafd zijn. Over 2 decennia is vakwerk met de handen het nieuwe hoogbegaafd zijn namelijk _O_
U MAD?
  woensdag 28 februari 2018 @ 14:56:36 #17
474362 Sadcopter
Is er leven op Pluto?
pi_177504597
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 14:53 schreef de_boswachter het volgende:
Als ik nou geboren werd zou ik het liefst laagbegaafd zijn. Over 2 decennia is vakwerk met de handen het nieuwe hoogbegaafd zijn namelijk _O_
Timmerman. Woonkamer zo mooi inrichten dat de slipjes van vrouwen als vanzelfsprekend uitgaan.
pi_177504641
Deze mensen zijn verhuisd om perse op loopafstand van zo'n Leonardoschool te gaan wonen. Mijn god. Wat een verwachtingen van/voor dat kind.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_177504644
Ach er zit wel wat in, al zullen die ouders hun kinderen vaak ernstig overschatten.

Kathleen Venderickx doet onderzoek naar hoogbegaafde en ziet dat traditionele lesgeving niet echt aansluit bij hoogbegaafde. Omdat dit lesmateriaal geschreven is voor een gemiddeld IQ.

Ook is het wel bekend dat er genoeg hoogbegaafde kinderen/mensen slecht presteren.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
  woensdag 28 februari 2018 @ 15:04:44 #20
474362 Sadcopter
Is er leven op Pluto?
pi_177504726
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 14:59 schreef ITrade het volgende:
Ach er zit wel wat in, al zullen die ouders hun kinderen vaak ernstig overschatten.

Kathleen Venderickx doet onderzoek naar hoogbegaafde en ziet dat traditionele lesgeving niet echt aansluit bij hoogbegaafde. Omdat dit lesmateriaal geschreven is voor een gemiddeld IQ.

Ook is het wel bekend dat er genoeg hoogbegaafde kinderen/mensen slecht presteren.
Traditioneel lesstof was juist pittger. Zo rond 1993 werd lesmateriaal vervangen door lesmateriaal wat voor een groter deel praktijkgericht was. Ik heb serieus 3 laessen achtermekaar met een meetlint buiten moeten lopen. Om dingen te meten. De wiel van je fiets. omtrek van school. oppervlak van de hal. Gewoon chiazaad-apple-gembersmoothie-gek.
pi_177504737
Laat die kinderen ook eerst maar lekker kind zijn en naar een gewone basisschool gaan denk ik hoor. Als jouw kind echt zo slim is gaat hij/zij wel naar het gymnasium en zo niet is het ook prima ^O^.

Op de basisschool leer je uiteindelijk meer dan alleen maar rekenen. Je leert sociaal te zijn en ook met het andere deel van de samenleving moet kunnen omgaan zoals Shirley en Achmed (no offence).
  woensdag 28 februari 2018 @ 15:06:27 #22
474362 Sadcopter
Is er leven op Pluto?
pi_177504764
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 15:05 schreef Goudenvis het volgende:
Laat die kinderen ook eerst maar lekker kind zijn en naar een gewone basisschool gaan denk ik hoor. Als jouw kind echt zo slim is gaat hij/zij wel naar het gymnasium en zo niet is het ook prima ^O^.

Op de basisschool leer je uiteindelijk meer dan alleen maar rekenen. Je leert sociaal te zijn en ook met het andere deel van de samenleving moet kunnen omgaan zoals Shirley en Achmed (no offence).
Ik vraag nij nu af hoeveel hoogbegaafde kinderen in het verleden dan maar Mavo en LBO hebben gedaan _O-
pi_177504794
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 14:50 schreef Goudenvis het volgende:
http://www.hb-kind-forum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13854

Dit topic :') (eigenlijk het hele forum maar goed :') ). Kind is 2,5 en zou hoogbegaafd zijn omdat hij een paar woorden kent :')

En dit dan http://www.hb-kind-forum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11873 kind is nooit naar school geweest maar moet in groep 1 al direct hoogbegaafd zijn :'). Doe toch even normaal joh :').
Dat forum is een aaneenrijging van dat soort ongein :')
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 14:53 schreef de_boswachter het volgende:
Als ik nou geboren werd zou ik het liefst laagbegaafd zijn. Over 2 decennia is vakwerk met de handen het nieuwe hoogbegaafd zijn namelijk _O_
Loodgieter of stukadoor zijn ook goeie _O_
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 14:59 schreef ITrade het volgende:
Ach er zit wel wat in, al zullen die ouders hun kinderen vaak ernstig overschatten.

Kathleen Venderickx doet onderzoek naar hoogbegaafde en ziet dat traditionele lesgeving niet echt aansluit bij hoogbegaafde. Omdat dit lesmateriaal geschreven is voor een gemiddeld IQ.

Ook is het wel bekend dat er genoeg hoogbegaafde kinderen/mensen slecht presteren.
Ja dat kan, maar het gemiddelde niveau van gymnasium ligt al een stuk boven het gemiddelde IQ. Op de basisschool komen de kinderen die het advies vwo krijgen ook prima mee, hoewel ze daar ook in de klas zitten met kinderen die later naar vmbo-kader gaan.
pi_177504808
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 14:59 schreef ITrade het volgende:
Ach er zit wel wat in, al zullen die ouders hun kinderen vaak ernstig overschatten.

Kathleen Venderickx doet onderzoek naar hoogbegaafde en ziet dat traditionele lesgeving niet echt aansluit bij hoogbegaafde. Omdat dit lesmateriaal geschreven is voor een gemiddeld IQ.

Ook is het wel bekend dat er genoeg hoogbegaafde kinderen/mensen slecht presteren.
Klacht is volgens mij vooral dat de ouders op dat forum een stel malloten zijn.
pi_177504835
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2018 15:04 schreef Sadcopter het volgende:

[..]

Traditioneel lesstof was juist pittger. Zo rond 1993 werd lesmateriaal vervangen door lesmateriaal wat voor een groter deel praktijkgericht was. Ik heb serieus 3 laessen achtermekaar met een meetlint buiten moeten lopen. Om dingen te meten. De wiel van je fiets. omtrek van school. oppervlak van de hal. Gewoon chiazaad-apple-gembersmoothie-gek.
Zouden ze op de uni ook moeten doen.
pi_177504858
Ironisch genoeg circuleren er verhalen dat Einstein een drop out was. Voor hele hoge begaafde mensen zal school dan ook geen optie zijn. Alleen zijn zulke mensen eerder uitzondering dan regel. Denk echter dat er best hoogbegaafde zullen zijn voor wie school niet werkt
pi_177504892
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2018 15:06 schreef Sadcopter het volgende:

[..]

Ik vraag nij nu af hoeveel hoogbegaafde kinderen in het verleden dan maar Mavo en LBO hebben gedaan _O-
Meer dan dat je denkt. Ook komt dat voor in de verdere loopbaan.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
  woensdag 28 februari 2018 @ 15:14:16 #28
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177504893
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 14:58 schreef Marcus_Zaagius het volgende:
Kort later werden de kleuterklassen van de ene Leonardo op onze loopafstand opgeheven. Tegen de tijd dat mijn dochter naar school moest, was de Leonardo helemaal gestopt. Tja, hebben we pech gehad! Voor niks verhuisd!
Trololol. _O-.
And so is the past
  woensdag 28 februari 2018 @ 15:15:37 #29
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177504917
En ach, liever hoogbegaafd dan hooggeleid. :@.
And so is the past
pi_177504919
quote:
14s.gif Op woensdag 28 februari 2018 15:14 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Trololol. _O-.
Fantastisch toch.
pi_177504920
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 15:12 schreef Argo het volgende:
Ironisch genoeg circuleren er verhalen dat Einstein een drop out was. Voor hele hoge begaafde mensen zal school dan ook geen optie zijn. Alleen zijn zulke mensen eerder uitzondering dan regel. Denk echter dat er best hoogbegaafde zullen zijn voor wie school niet werkt
Dat zullen dan wel echt de uitzonderingen zijn. En dan nog ben je in mijn ogen niet meteen hoogfunctionerend als je hoogbegaafd bent. Al die echt slimme kinderen die gewoon sociaal niet mee kunnen komen zullen later ook geen topfunctie krijgen in het vakgebied wat ze willen gok ik.
pi_177504934
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 15:12 schreef Argo het volgende:
Ironisch genoeg circuleren er verhalen dat Einstein een drop out was.
Oh, dan moet het wel waar zijn ja :')
pi_177504944
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 15:15 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Dat zullen dan wel echt de uitzonderingen zijn. En dan nog ben je in mijn ogen niet meteen hoogfunctionerend als je hoogbegaafd bent. Al die echt slimme kinderen die gewoon sociaal niet mee kunnen komen zullen later ook geen topfunctie krijgen in het vakgebied wat ze willen gok ik.
Nikola Tesla heeft ook geen hoge topfunctie gekregen. Dat een topfunctie teken is van hoogbegaafdheid is de plank misslaan.
pi_177504956
quote:
10s.gif Op woensdag 28 februari 2018 15:16 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Oh, dan moet het wel waar zijn ja :')
Dan stelde ik niet dat er verhalen circuleerde dan stelde ik dat het zo was. Leer begrijpend lezen.

Als ik zeg er circuleren verhalen kan je voor jezelf bepalen. Guus pech 666
pi_177504967
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2018 15:17 schreef Argo het volgende:

[..]

Nikola Tesla heeft ook geen hoge topfunctie gekregen. Dat een topfunctie teken is van hoogbegaafdheid is de plank misslaan.
Omdat ze sociaal nou net niet helemaal meekomen.
pi_177504968
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2018 15:17 schreef Argo het volgende:

[..]

Nikola Tesla heeft ook geen hoge topfunctie gekregen. Dat een topfunctie teken is van hoogbegaafdheid is de plank misslaan.
Ja wat is dan het doel als je veel potentie hebt? Thuis op de bank blijven zitten maar? Neem aan dat je dan wel graag die potentie wil benutten. Echt uitvinden zoals vroegah is er niet meer bij, daar moet je zeker wel sponsoren e.d. voor krijgen. En daarvoor heb je ook sociale vaardigheden nodig.
pi_177504993
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 15:19 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Ja wat is dan het doel als je veel potentie hebt? Thuis op de bank blijven zitten maar? Neem aan dat je dan wel graag die potentie wil benutten. Echt uitvinden zoals vroegah is er niet meer bij, daar moet je zeker wel sponsoren e.d. voor krijgen. En daarvoor heb je ook sociale vaardigheden nodig.
Hoogbegaafde mensen zijn helaas niet gauw sociaal aangelegd.
pi_177505003
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2018 15:18 schreef Argo het volgende:

[..]

Dan stelde ik niet dat er verhalen circuleerde dan stelde ik dat het zo was. Leer begrijpend lezen.

Als ik zeg er circuleren verhalen kan je voor jezelf bepalen. Guus pech 666
Je gebruikt het als onderbouwing van je conclusie dat school voor heel hoogbegaafden geen optie kan zijn. Die conclusie, waar je hele verhaal op gebaseerd is, is dus echt veel te voorbarig.

Leer redeneren, Argo666.
pi_177505023
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2018 15:21 schreef Argo het volgende:

[..]

Hoogbegaafde mensen zijn helaas niet gauw sociaal aangelegd.
Bron?

Of baseer je dat op circulerende verhalen over Einstein?
pi_177505047
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 15:18 schreef Marcus_Zaagius het volgende:

[..]

Omdat ze sociaal nou net niet helemaal meekomen.
Allemaal of een beperkt deel?
pi_177505086
quote:
2s.gif Op woensdag 28 februari 2018 15:23 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Allemaal of een beperkt deel?
Niet allemaal lijkt me. Maar een groot deel wel. Best treurig om hoogbegaafd te zijn. Ik zo het onwijs kut vinden als mijn zoon dat is...KUt voor hem uiteraard.
pi_177505092
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2018 15:21 schreef Argo het volgende:

[..]

Hoogbegaafde mensen zijn helaas niet gauw sociaal aangelegd.
Ja maar zijn het merendeel van die mensen die door die moedertjes beschreven worden wel echt hoogbegaafd? Daar twijfel ik ook nog wel aan, aangezien er ook vaak argumenten komen van 'ja en toen moest er in vwo 3 ineens een stuk meer huiswerk gemaakt worden waar hij de discipline niet voor had!' :')

Kijk ik heb zelf gymnasium gewoon in 6 jaar afgerond, maar daar moest je wel iets voor doen. Als je alleen maar thuis zat te chillen en tijdens de lessen niet oplette haalde je het niet. Maar goed, heb daar ook genoeg van die vreemde vogels gezien die na een jaar toch weer weggesluisd werden van school omdat het allemaal te lastig en teveel druk was.
pi_177505207
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 15:12 schreef Argo het volgende:
Ironisch genoeg circuleren er verhalen dat Einstein een drop out was. Voor hele hoge begaafde mensen zal school dan ook geen optie zijn. Alleen zijn zulke mensen eerder uitzondering dan regel. Denk echter dat er best hoogbegaafde zullen zijn voor wie school niet werkt
Volgens mij komen dropouts en hoogbegaafd best vaak voor. Paul Allen en Bill gates bijvoorbeeld? In USA is dit wel echt een ding.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
  Grootste baggeraar 2022 woensdag 28 februari 2018 @ 15:35:05 #44
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_177505280
Vroeger kreeg je gewoon te horen dat je dom was. Is ook normaal, gewoon over de lat springen en anders kan je niet meedoen. Niet iedereen is een topsporter.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_177505318
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 15:35 schreef vogeltjesdans het volgende:
Vroeger kreeg je gewoon te horen dat je dom was. Is ook normaal, gewoon over de lat springen en anders kan je niet meedoen. Niet iedereen is een topsporter.
Gym was altijd leukste les van de week _O_ Behalve turnen dan :')!!!
  Grootste baggeraar 2022 woensdag 28 februari 2018 @ 15:45:20 #46
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_177505522
"Allerlei scholen zijn bezig met vernieuwing, aanbod op maat, leerling centraal. De docent is meer een coach, klassikale lessen zijn afgeschaft, lesmateriaal staat meestal op een laptop of tablet. Kunskapskolan is zo'n aanpak uit Zweden. Er zijn allerlei varianten hierop.
Kenmerkend is vaak ook dat leerlingen per vak kunnen opstromen en dat ze goed moeten kunnen plannen en samenwerken. Intrinsieke motivatie en inzet wordt beloond. De MAVO leerling kan vakken op havo-niveau doen, de havisten op VWO-niveau."

Ja laten we kinderen vooral zelf bepalen wat er geleerd moet worden en de leraar alleen maar als coach inzetten :') Dan redt iedere mongool het vanzelf wel :')

Met je kutklapsalon aanpak _O-
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_177505581
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 15:45 schreef vogeltjesdans het volgende:
"Allerlei scholen zijn bezig met vernieuwing, aanbod op maat, leerling centraal. De docent is meer een coach, klassikale lessen zijn afgeschaft, lesmateriaal staat meestal op een laptop of tablet. Kunskapskolan is zo'n aanpak uit Zweden. Er zijn allerlei varianten hierop.
Kenmerkend is vaak ook dat leerlingen per vak kunnen opstromen en dat ze goed moeten kunnen plannen en samenwerken. Intrinsieke motivatie en inzet wordt beloond. De MAVO leerling kan vakken op havo-niveau doen, de havisten op VWO-niveau."

Ja laten we kinderen vooral zelf bepalen wat er geleerd moet worden en de leraar alleen maar als coach inzetten :') Dan redt iedere mongool het vanzelf wel :')

Met je kutklapsalon aanpak _O-
Doortrapt plan om meer loodgieters voor in de toekomst te werven. Op deze manier moet het wel fout gaan :') Nee maar serieus, behalve voor je vervolgopleiding kijkt er toch niemand meer naar je papiertje van de middelbare, dus veel meerwaarde heeft het ook niet.
pi_177505655
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 15:05 schreef Goudenvis het volgende:
Laat die kinderen ook eerst maar lekker kind zijn en naar een gewone basisschool gaan denk ik hoor. Als jouw kind echt zo slim is gaat hij/zij wel naar het gymnasium en zo niet is het ook prima ^O^.

Op de basisschool leer je uiteindelijk meer dan alleen maar rekenen. Je leert sociaal te zijn en ook met het andere deel van de samenleving moet kunnen omgaan zoals Shirley en Achmed (no offence).
Dit. Als ze echt hoogbegaafd zijn kunnen ze maar beter zo snel mogelijk leren dat de rest van de wereld dat niet is en en goed mee om leren gaan.

Overigens hebben bijna alle scholen inmiddels wel programma's voor kinderen die sneller zijn.

Het is wel zo dat het heel saai wordt als je nooit je best hoeft te doen. Het is dus wel aan de school om ieder kind uit te dagen.
Whatever...
  Grootste baggeraar 2022 woensdag 28 februari 2018 @ 15:53:08 #49
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_177505683
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 15:48 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Doortrapt plan om meer loodgieters voor in de toekomst te werven. Op deze manier moet het wel fout gaan :') Nee maar serieus, behalve voor je vervolgopleiding kijkt er toch niemand meer naar je papiertje van de middelbare, dus veel meerwaarde heeft het ook niet.
Probleem is ook dat ze oliedom als hoogbegaafd gaan positioneren. "Ja mijn zoontje snapt het niet dus hij zal wel hoogbegaafd zijn". Terwijl er niks mis is met loodgieters, die gastjes verdienen geld als water.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  woensdag 28 februari 2018 @ 15:53:10 #50
444350 broccoli.
Here stops reality
pi_177505684
Ik had een hele rant geschreven over hoogbegaafdheid en alles wat erbij komt kijken, valt m'n internet uit. :')

Nou ja, ik weet dus zelf hoe lastig het is om hoogbegaafd te zijn. Op de basisschool al helemaal, omdat het onderwijs op een gemiddeld niveau gegeven wordt (gemiddelde van de klas, dat was in mijn geval bizar laag dus). Je bent anders, maar je weet niet waarom. Je snapt niet dat de kinderen in je klas geïnteresseerd zijn in barbies, terwijl jij natuurkundige dingen aan het bestuderen bent. Je snapt niet dat Elske niet weet wat 1+1 is, want zo moeilijk is dat toch niet? Mensen beginnen je dan steeds meer raar aan te kijken, zo van: joh waarom ben jij zo vreemd en dan kom je in een vicieuze cirkel terecht. Niet leuk dus.

Het probleem ligt imo dus niet bij de kinderen. Wel bij de volwassenen. De ouders en de leerkrachten. Zodra een kind wat sneller is dan de rest is het volgens de ouders ineens hoogbegaafd en speciaal en sneeuwvlokje en noem het maar op. Opeens is hun kind superieur en gaan ze het kind pushen om de beste te worden, terwijl hij of zij gewoon kind wil zijn? En dan krijg je dat soort taferelen zoals op dat forum. Om te kotsen.

Om nog maar te zwijgen over de uitspraak 'Maar jij bent toch zo slim? Waarom heb jij dan zoveel fouten gemaakt?' Tyft toch een heel eind op.

En ja, het zit me dwars :p
Giechelend van de pret reed de bus volgeladen met meiden de afgrond in.
pi_177505690
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 15:53 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Probleem is ook dat ze oliedom als hoogbegaafd gaan positioneren. "Ja mijn zoontje snapt het niet dus hij zal wel hoogbegaafd zijn". Terwijl er niks mis is met loodgieters, die gastjes verdienen geld als water.
Als ZZP'er... oeff dan loop je binnen
pi_177505701
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2018 15:21 schreef Argo het volgende:

[..]

Hoogbegaafde mensen zijn helaas niet gauw sociaal aangelegd.
Onzin. De meeste mensen die erachter komen hoogbegaafd te zijn, komen erachter na problemen. Dus tsja. Sociale problemen komen dan vaak voor.
Whatever...
pi_177505788
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2018 15:53 schreef broccoli. het volgende:
Ik had een hele rant geschreven over hoogbegaafdheid en alles wat erbij komt kijken, valt m'n internet uit. :')

Nou ja, ik weet dus zelf hoe lastig het is om hoogbegaafd te zijn. Op de basisschool al helemaal, omdat het onderwijs op een gemiddeld niveau gegeven wordt (gemiddelde van de klas, dat was in mijn geval bizar laag dus). Je bent anders, maar je weet niet waarom. Je snapt niet dat de kinderen in je klas geïnteresseerd zijn in barbies, terwijl jij natuurkundige dingen aan het bestuderen bent. Je snapt niet dat Elske niet weet wat 1+1 is, want zo moeilijk is dat toch niet? Mensen beginnen je dan steeds meer raar aan te kijken, zo van: joh waarom ben jij zo vreemd en dan kom je in een vicieuze cirkel terecht. Niet leuk dus.

Het probleem ligt imo dus niet bij de kinderen. Wel bij de volwassenen. De ouders en de leerkrachten. Zodra een kind wat sneller is dan de rest is het volgens de ouders ineens hoogbegaafd en speciaal en sneeuwvlokje en noem het maar op. Opeens is hun kind superieur en gaan ze het kind pushen om de beste te worden, terwijl hij of zij gewoon kind wil zijn? En dan krijg je dat soort taferelen zoals op dat forum. Om te kotsen.

Om nog maar te zwijgen over de uitspraak 'Maar jij bent toch zo slim? Waarom heb jij dan zoveel fouten gemaakt?' Tyft toch een heel eind op.

En ja, het zit me dwars :p
Ja maar de ene kant is dan inderdaad dat je veel intelligenter bent dan je klasgenoten, lijkt me een redelijk punt wel op zich. Echter is de andere kant dan ook weer dat je blijkbaar niet in staat bent om een band te vormen met je klasgenoten. Ik vind dat best wel apart moet ik zeggen, dat je met vrijwel niemand uit je klas gewoon lol kan hebben, de echt kinderlijke mensen daargelaten dan.

Ben het inderdaad wel met je eens wat betreft dat pushen, dat is inderdaad echt onfatsoenlijk tegenover die kinderen.
pi_177505836
Ouders zijn sowieso erg.

Als ik mijn kinderen wegbreng probeer ik zo snel mogelijk weg te komen. De moedermaffia op het schoolplein...
Whatever...
  Grootste baggeraar 2022 woensdag 28 februari 2018 @ 16:04:10 #55
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_177505901
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2018 15:52 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Dit. Als ze echt hoogbegaafd zijn kunnen ze maar beter zo snel mogelijk leren dat de rest van de wereld dat niet is en en goed mee om leren gaan.

Overigens hebben bijna alle scholen inmiddels wel programma's voor kinderen die sneller zijn.

Het is wel zo dat het heel saai wordt als je nooit je best hoeft te doen. Het is dus wel aan de school om ieder kind uit te dagen.
Dat was ook altijd zo. Haalde je een bepaald niveau niet, dan zakte je vanzelf naar beneden. En anders ging je een trapje hoger en vroeger, vroeger was het echt nog een hoog niveau, niet dat huidige "iedereen moet een diploma halen want daar krijgen we subsidie voor" niveau.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  woensdag 28 februari 2018 @ 16:07:53 #56
444350 broccoli.
Here stops reality
pi_177505958
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 15:59 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Ja maar de ene kant is dan inderdaad dat je veel intelligenter bent dan je klasgenoten, lijkt me een redelijk punt wel op zich. Echter is de andere kant dan ook weer dat je blijkbaar niet in staat bent om een band te vormen met je klasgenoten. Ik vind dat best wel apart moet ik zeggen, dat je met vrijwel niemand uit je klas gewoon lol kan hebben, de echt kinderlijke mensen daargelaten dan.

Ben het inderdaad wel met je eens wat betreft dat pushen, dat is inderdaad echt onfatsoenlijk tegenover die kinderen.
Dat is achteraf praten. Als kind denk je: ik ben een kind en zij ook, maar jij snapt hen niet en zij snappen jou niet. Dat veroorzaakt wrijvingen.

Ik snapte er destijds niks van. Kon al lezen toen ik 2 was en dacht dat het normaal was (werd niet gepusht door m'n ouders oid). Toen ik in groep 3 zat snapte ik oprecht niet waarom mijn klasgenoten niet konden lezen. En zij snapten dus ook totaal niet waarom ik dat wél kon.
Giechelend van de pret reed de bus volgeladen met meiden de afgrond in.
pi_177505973
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2018 16:07 schreef broccoli. het volgende:

[..]

Dat is achteraf praten. Als kind denk je: ik ben een kind en zij ook, maar jij snapt hen niet en zij snappen jou niet. Dat veroorzaakt wrijvingen.

Ik snapte er destijds niks van. Kon al lezen toen ik 2 was en dacht dat het normaal was (werd niet gepusht door m'n ouders oid). Toen ik in groep 3 zat snapte ik oprecht niet waarom mijn klasgenoten niet konden lezen. En zij snapten dus ook totaal niet waarom ik dat wél kon.
Maar hoe ben je nu als volwassene?
  Grootste baggeraar 2022 woensdag 28 februari 2018 @ 16:09:41 #58
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_177505993
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 15:59 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Ja maar de ene kant is dan inderdaad dat je veel intelligenter bent dan je klasgenoten, lijkt me een redelijk punt wel op zich. Echter is de andere kant dan ook weer dat je blijkbaar niet in staat bent om een band te vormen met je klasgenoten. Ik vind dat best wel apart moet ik zeggen, dat je met vrijwel niemand uit je klas gewoon lol kan hebben, de echt kinderlijke mensen daargelaten dan.

Ben het inderdaad wel met je eens wat betreft dat pushen, dat is inderdaad echt onfatsoenlijk tegenover die kinderen.
Maar daarvoor hebben ze dus verschillende onderwijsniveau's. Dan ga je niet naar het VMBO maar naar het atheneum, zo moeilijk is dat niet. En in je overgebleven vrije tijd ga je lekker kijken op mensa ofzo. Dat de rest van de wereld dommer is dan jij is inderdaad lastig, maar dat is niet de schuld van het onderwijssysteem.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  woensdag 28 februari 2018 @ 16:10:49 #59
444350 broccoli.
Here stops reality
pi_177506023
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 16:08 schreef Marcus_Zaagius het volgende:

[..]

Maar hoe ben je nu als volwassene?
Hoe moet ik deze vraag opvatten? Als in wat ik nu met mijn begaafdheid doe?
Giechelend van de pret reed de bus volgeladen met meiden de afgrond in.
  woensdag 28 februari 2018 @ 16:11:04 #60
475818 BlauweHoofd
Nee ik ben geen smurf
pi_177506029
Kan me wel voorstellen, school is verwijfd en uitblinkers hebben het moeilijk.
"Turks klinkt net alsof een aap een andere aap verkracht en tien eromheen schreeuwend masturberen."
GC / Hoe klinkt Turks voor Nederlanders zonder immigratie-achtergrond?
pi_177506047
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2018 16:10 schreef broccoli. het volgende:

[..]

Hoe moet ik deze vraag opvatten? Als in wat ik nu met mijn begaafdheid doe?
Ja, dat. Kennelijk hebben je ouders je als een normaal kind behandeld. Dus geen superieur gelul enzo.
pi_177506150
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2018 16:07 schreef broccoli. het volgende:

[..]

Dat is achteraf praten. Als kind denk je: ik ben een kind en zij ook, maar jij snapt hen niet en zij snappen jou niet. Dat veroorzaakt wrijvingen.

Ik snapte er destijds niks van. Kon al lezen toen ik 2 was en dacht dat het normaal was (werd niet gepusht door m'n ouders oid). Toen ik in groep 3 zat snapte ik oprecht niet waarom mijn klasgenoten niet konden lezen. En zij snapten dus ook totaal niet waarom ik dat wél kon.
Ja dat niveauverschil is er, ik ben zelf ook wel vrij intelligent, hoewel dan niet hoogbegaafd, en blonk toevallig uit in begrijpend lezen. Maar toch heb ik die kloof nooit zo ervaren tussen klasgenoten. Zij lazen wat makkelijkere boeken dan ik, maar zodra de bel ging waren we gewoon buiten aan het ravotten. Kijk ik trek jou ervaring nou niet in twijfel hoor, ik geloof best dat je dat zo ervaren hebt en dat lijkt me ook kut.

Maar als ik met klasgenoten speelde die later naar het vmbo zouden gaan, dan kwamen dat soort moeilijke onderwerpen gewoon niet ten sprake en dat vond ik prima. Scheelt misschien ook wel dat ik op een vrij kleine basisschool zat, waardoor de onderlinge band misschien wat sterker was.
  Grootste baggeraar 2022 woensdag 28 februari 2018 @ 16:18:57 #63
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_177506260
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2018 16:07 schreef broccoli. het volgende:

[..]

Dat is achteraf praten. Als kind denk je: ik ben een kind en zij ook, maar jij snapt hen niet en zij snappen jou niet. Dat veroorzaakt wrijvingen.

Ik snapte er destijds niks van. Kon al lezen toen ik 2 was en dacht dat het normaal was (werd niet gepusht door m'n ouders oid). Toen ik in groep 3 zat snapte ik oprecht niet waarom mijn klasgenoten niet konden lezen. En zij snapten dus ook totaal niet waarom ik dat wél kon.
Ik voel je pijn. Op de lagere school rekende ik een lange rekensom ook uit mijn hoofd uit (het antwoord was 2,14) en mensen snapten niet dat ik dat uit mijn hoofd had gedaan.

Alleen was ik altijd te lui om iets met dat talent te doen.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_177506272
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 16:18 schreef vogeltjesdans het volgende:



Alleen was ik altijd te lui om iets met dat talent te doen.
Je schijnt erg goeie topics te maken :P
  Grootste baggeraar 2022 woensdag 28 februari 2018 @ 16:19:50 #65
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_177506278
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2018 16:10 schreef broccoli. het volgende:

[..]

Hoe moet ik deze vraag opvatten? Als in wat ik nu met mijn begaafdheid doe?
Ik ben hooggebefd :@
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_177506299
Hoogbegaafde kinderen O+ O+
Schattige wijsneusjes die op alles ‘waarom’ vragen O+ O+

Volwassen snowflakes, die zijn pas sneu. Van die mensen die nog nooit een test hebben gedaan, maar toch zeker weten dat ze hoogbegaafd zijn omdat ze ‘anders’ zouden denken. Ze menen namelijk allerlei ‘energieën’ te voelen en zijn butthurt omdat de rest van de familie hun interesse in natuurlijke geneeswijzen niet deelt. :')
  woensdag 28 februari 2018 @ 16:21:07 #67
444350 broccoli.
Here stops reality
pi_177506311
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 16:11 schreef Marcus_Zaagius het volgende:

[..]

Ja, dat. Kennelijk hebben je ouders je als een normaal kind behandeld. Dus geen superieur gelul enzo.
Ik heb zo mijn problemen gehad, om vervolgens op mijn 18e oid erachter te komen dat ik HB ben. De 'diagnose' had ik al op m'n 4e/5e.

Heb nog een paar jaar lang depressief thuis gezeten omdat ik echt geen aansluiting kon vinden bij de maatschappij maar dat is nu wel opgelost. Ga komend jaar naar het hbo, om naar de uni door te stromen. Ik weet dat ik de capaciteiten heb en daar moet ik ook gebruik van maken, om het me naar mijn zin te maken in het leven. Anders wordt het zo saai.

En de sociale problemen die ik had zijn zo goed als opgelost, ik probeer me zo normaal en bescheiden mogelijk op te stellen en ga natuurlijk niet zeggen bij de eerste zin: hoi ik ben broccoli. en ik ben hoogbegaafd :') want zo jaag je mensen alleen maar het harnas in.

tl;de: ik hou die hoogbegaafdheid voor mezelf en probeer me te mengen tussen de 'normale' mensen, om het grof te zeggen, want ik ben niet beter dan hun. En wil m'n hersenen blijven uitdagen.
Giechelend van de pret reed de bus volgeladen met meiden de afgrond in.
pi_177506318
quote:
10s.gif Op woensdag 28 februari 2018 15:22 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Bron?

Of baseer je dat op circulerende verhalen over Einstein?
Nikola tesla en aspergers.
  woensdag 28 februari 2018 @ 16:22:11 #69
444350 broccoli.
Here stops reality
pi_177506341
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 16:19 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Ik ben hooggebefd :@
Heb je een kutje dan?
Giechelend van de pret reed de bus volgeladen met meiden de afgrond in.
pi_177506356
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 16:20 schreef Brandaris01 het volgende:
Hoogbegaafde kinderen O+ O+
Schattige wijsneusjes die op alles ‘waarom’ vragen O+ O+

Volwassen snowflakes, die zijn pas sneu. Van die mensen die nog nooit een test hebben gedaan, maar toch zeker weten dat ze hoogbegaafd zijn omdat ze ‘anders’ zouden denken. Ze menen namelijk allerlei ‘energieën’ te voelen en zijn butthurt omdat de rest van de familie hun interesse in natuurlijke geneeswijzen niet deelt. :')
Hoogsensitief bedoel je, maar inderdaad, dat is echt :')
  Grootste baggeraar 2022 woensdag 28 februari 2018 @ 16:23:35 #71
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_177506373
quote:
5s.gif Op woensdag 28 februari 2018 16:22 schreef broccoli. het volgende:

[..]

Heb je een kutje dan?
Alleen als je hoogbegaafd wil daten O-)

Nu even groenten eten. Schotel met spinazie spruitjes rundvlees... en broccoli O-)

Hoe voelt dat nu ik jou ga eten? ~O>
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  woensdag 28 februari 2018 @ 16:26:25 #72
444350 broccoli.
Here stops reality
pi_177506426
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 16:15 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Ja dat niveauverschil is er, ik ben zelf ook wel vrij intelligent, hoewel dan niet hoogbegaafd, en blonk toevallig uit in begrijpend lezen. Maar toch heb ik die kloof nooit zo ervaren tussen klasgenoten. Zij lazen wat makkelijkere boeken dan ik, maar zodra de bel ging waren we gewoon buiten aan het ravotten. Kijk ik trek jou ervaring nou niet in twijfel hoor, ik geloof best dat je dat zo ervaren hebt en dat lijkt me ook kut.

Maar als ik met klasgenoten speelde die later naar het vmbo zouden gaan, dan kwamen dat soort moeilijke onderwerpen gewoon niet ten sprake en dat vond ik prima. Scheelt misschien ook wel dat ik op een vrij kleine basisschool zat, waardoor de onderlinge band misschien wat sterker was.
Dan heb je nog geluk gehad. Ik zat op een school waar - ik lieg niet - de meerderheid tegen het zwakzinnige aan zat. En dan kom je aan als nerdje, ja, dan ben je snel het pispaaltje van de klas, aangezien zij waarde hechtten aan groepsvorming, dingen die ze gemeen hadden en leiderschap (dat iemand duidelijk de leiding nam in hun groep/je en dat was een meisje van 15 jaar in groep 7). Fun fact: ik had niks met ze gemeen, dus ik mocht er niet bij horen. Ben ook ziek hard gepest daar :')
Giechelend van de pret reed de bus volgeladen met meiden de afgrond in.
  woensdag 28 februari 2018 @ 16:27:24 #73
444350 broccoli.
Here stops reality
pi_177506459
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 16:23 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Alleen als je hoogbegaafd wil daten O-)

Nu even groenten eten. Schotel met spinazie spruitjes rundvlees... en broccoli O-)

Hoe voelt dat nu ik jou ga eten? ~O>
Heerlijk, ik vind het best geyl als iemand in mijn lichaam bijt.

Maar heb al een vriendje, sorry :@
Giechelend van de pret reed de bus volgeladen met meiden de afgrond in.
pi_177506484
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2018 16:27 schreef broccoli. het volgende:

[..]

Heerlijk, ik vind het best geyl als iemand in mijn lichaam bijt.

Maar heb al een vriendje, sorry :@
Trio?
pi_177506570
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2018 16:26 schreef broccoli. het volgende:

[..]

Dan heb je nog geluk gehad. Ik zat op een school waar - ik lieg niet - de meerderheid tegen het zwakzinnige aan zat. En dan kom je aan als nerdje, ja, dan ben je snel het pispaaltje van de klas, aangezien zij waarde hechtten aan groepsvorming, dingen die ze gemeen hadden en leiderschap (dat iemand duidelijk de leiding nam in hun groep/je en dat was een meisje van 15 jaar in groep 7). Fun fact: ik had niks met ze gemeen, dus ik mocht er niet bij horen. Ben ook ziek hard gepest daar :')
Ja dan kan ik me zeker wel iets bij je verhaal voorstellen. Als je buiten de groep valt en verder ook niet echt de mogelijkheid hebt om voor jezelf op te komen dan wordt je al snel tot slachtoffer gemaakt door 'de rest'. Maar goed, ik denk dus nog steeds dat niveauverschil niet per se een obstakel hoeft te zijn, maar in sommige gevallen, zoals de jouwe, dan helaas wel...

Viel me trouwens wel op dat er op het gymnasium een stuk minder gepest werd al, hoewel er in verhouding een hoop meer 'aparte' mensen op die school zaten.
  Grootste baggeraar 2022 woensdag 28 februari 2018 @ 16:33:14 #76
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_177506591
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2018 16:27 schreef broccoli. het volgende:

[..]

Heerlijk, ik vind het best geyl als iemand in mijn lichaam bijt.

Maar heb al een vriendje, sorry :@
Dan ben je dus ook hoogbevaagd? O-)

Geeft niet, dan kan hij liedjes voor ons zingen en ons ontbijt brengen in de morgen.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  woensdag 28 februari 2018 @ 16:40:22 #77
444350 broccoli.
Here stops reality
pi_177506731
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2018 16:28 schreef Argo het volgende:

[..]

Trio?
Vogeltjesdans gaat voor. O-)
Giechelend van de pret reed de bus volgeladen met meiden de afgrond in.
  Grootste baggeraar 2022 woensdag 28 februari 2018 @ 16:43:40 #78
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_177506793
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2018 16:40 schreef broccoli. het volgende:

[..]

Vogeltjesdans gaat voor. O-)
Dank je, na 5 keer stoten ben ik klaar en dan mag hij okee? :@
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  woensdag 28 februari 2018 @ 16:55:13 #79
444350 broccoli.
Here stops reality
pi_177507013
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 16:43 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Dank je, na 5 keer stoten ben ik klaar en dan mag hij okee? :@
Deal :)
Giechelend van de pret reed de bus volgeladen met meiden de afgrond in.
  Grootste baggeraar 2022 woensdag 28 februari 2018 @ 16:57:11 #80
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_177507072
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2018 16:55 schreef broccoli. het volgende:

[..]

Deal :)
ARGOOOOOO ze is klaar nu mag jij komop ARGOOOOOO
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  woensdag 28 februari 2018 @ 17:05:54 #81
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_177507237
Ik ben ook hoogbegaafd en niemand begrijpt mij.
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_177507748
lol als je niet in het hoogbegaafden klasje zat vroeger omdat je ownde in basisschool vakken.
pi_177507887
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 16:22 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Hoogsensitief bedoel je, maar inderdaad, dat is echt :')
Nee, er is ook een subgroep die zich om die redenen hoogbegaafd noemt. Uiteraard maakt hen dat óók meteen automatisch hoogsensitief.

Een psycholoog uit de vorige eeuw was namelijk van mening dat begaafde mensen de wereld intenser ervaren. En als een psycholoog het zegt dan is het waar natuurlijk. :')
pi_177507940
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 17:39 schreef Brandaris01 het volgende:

[..]

Nee, er is ook een subgroep die zich om die redenen hoogbegaafd noemt. Uiteraard maakt hen dat óók meteen automatisch hoogsensitief.

Een psycholoog uit de vorige eeuw was namelijk van mening dat begaafde mensen de wereld intenser ervaren. En als een psycholoog het zegt dan is het waar natuurlijk. :')
Zoiets las ik inderdaad ook op dat andere vage forum :') Triest
pi_177508117
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 15:05 schreef Goudenvis het volgende:
Je leert sociaal te zijn en ook met het andere deel van de samenleving moet kunnen omgaan zoals Shirley en Achmed (no offence).
Shirley en Achmed kunnen natuurlijk net zo goed hoogbegaafd zijn, al wordt dat minder snel erkend...
pi_177508173
Maar alle gekheid op een stokje, je hele schooltijd vergooien met verveeld uit het raam kijken is ook geen pretje. Daarna wordt het gelukkig wel beter :)
pi_177508281
Omg je zal maar zulke ouders hebben. :') Dat je als talige peuter al kapotgeanalyseerd wordt door je moeder. En dat een gewone groep 1 geen optie is, omdat zo'n kind al te ver voorloopt. Naar mijn weten is groep 1 gewoon kennismaken met een klassikale setting, klasgenootjes, samen spelen en knutselen.
pi_177508317
quote:
13s.gif Op woensdag 28 februari 2018 18:03 schreef Chai het volgende:
Omg je zal maar zulke ouders hebben. :') Dat je als talige peuter al kapotgeanalyseerd wordt door je moeder. En dat een gewone groep 1 geen optie is, omdat zo'n kind al te ver voorloopt. Naar mijn weten is groep 1 gewoon kennismaken met een klassikale setting, klasgenootjes, samen spelen en knutselen.
Nein! Als je dan nog niet op avi-3 leest dan moet er extra ondersteuning geboden worden!

:')
pi_177508446
Allemaal zolderkamerautisten in spe. Wat kan daar nou mis mee zijn.
pi_177509056
Een kind dat vwo doet is niet direct hoogbegaafd. Ik weet ook niet zo goed wat die ouders met hoogbegaafd bedoelen. Denken die ouders dat hun kind super bijzonder is of bedoelen ze dat het gewoon een slim kind is.
pi_177509061
Dit topic is trouwens wel echt het toppunt van arrogantie :r Omhooggevallen wijven :')!

http://www.hb-kind-forum.nl/viewtopic.php?f=78&t=10470
  woensdag 28 februari 2018 @ 18:44:00 #92
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_177509101
Moet je eens naar het OUD subforum gaan. Ook allemaal van die ouders die overtuigd zijn dat ze ‘indigo’ kinderen hebben en dat soort shite :')
pi_177509199
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2018 16:21 schreef broccoli. het volgende:

[..]

Ik heb zo mijn problemen gehad, om vervolgens op mijn 18e oid erachter te komen dat ik HB ben. De 'diagnose' had ik al op m'n 4e/5e.

Heb nog een paar jaar lang depressief thuis gezeten omdat ik echt geen aansluiting kon vinden bij de maatschappij maar dat is nu wel opgelost. Ga komend jaar naar het hbo, om naar de uni door te stromen. Ik weet dat ik de capaciteiten heb en daar moet ik ook gebruik van maken, om het me naar mijn zin te maken in het leven. Anders wordt het zo saai.

En de sociale problemen die ik had zijn zo goed als opgelost, ik probeer me zo normaal en bescheiden mogelijk op te stellen en ga natuurlijk niet zeggen bij de eerste zin: hoi ik ben broccoli. en ik ben hoogbegaafd :') want zo jaag je mensen alleen maar het harnas in.

tl;de: ik hou die hoogbegaafdheid voor mezelf en probeer me te mengen tussen de 'normale' mensen, om het grof te zeggen, want ik ben niet beter dan hun. En wil m'n hersenen blijven uitdagen.
In welk opzicht ben je hoogbegaafd? Kan je dingen goed onthouden? Kan je de opgaves uit IQ-testen waarin je patronen moet ontdekken snel oplossen?

Ik vind dat hele hoogbegaafdheid overdreven. Een kind dat op jonge leeftijd al zeer sportief of muzikaal is, is ook uniek. Die krijgt echter niet de stempel 'hoogbegaafd'.
pi_177509890
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 18:42 schreef MadJackthePirate het volgende:
Dit topic is trouwens wel echt het toppunt van arrogantie :r Omhooggevallen wijven :')!

http://www.hb-kind-forum.nl/viewtopic.php?f=78&t=10470
'Vergaderingen zijn saai, omdat ik zo slim ben. Ik vraag me altijd af waarom het zo lang moet duren, want in mijn ogen zou het veel sneller kunnen.'
pi_177509921
quote:
9s.gif Op woensdag 28 februari 2018 19:12 schreef Chai het volgende:

[..]

'Vergaderingen zijn saai, omdat ik zo slim ben. Ik vraag me altijd af waarom het zo lang moet duren, want in mijn ogen zou het veel sneller kunnen.'
Dat zijn sowieso van die mensen die de gehele vergadering dan in totaal 3 woorden zeggen :')
Maar ook gewoon echt in dat topic "ja heel gek, mijn zoontje ziet ze ook steeds, ja heel duidelijk inderdaad dat ze hb zijn!" :r
  woensdag 28 februari 2018 @ 19:16:48 #96
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_177509989
dochter: augustus 2009: niet getest, ontwikkelingsvoorsprong
dochter: september 2011: beweegwondertje
Ikzelf: niet getest, ik vermoed hb. Zou wel een hoop verklaren ;-)


:') Heb nog meer respect voor mensen die hun ziekteverschijnselen op Google zoeken en denken dat ze kanker hebben.
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 28 februari 2018 @ 19:16:51 #97
78918 SeLang
Black swans matter
pi_177509991
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2018 15:21 schreef Argo het volgende:

[..]

Hoogbegaafde mensen zijn helaas niet gauw sociaal aangelegd.
Dat is onzin. "Hoogbegaafd" wordt meestal gebruikt voor mensen die sociaal laagbegaafd zijn ondanks een hoog IQ. Mensen met een hoog IQ die verder normaal zijn hoor je nooit over hoogbegaafdheid.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 28 februari 2018 @ 19:18:06 #98
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_177510016
Circlejerk van mensen die niks bereikt hebben en nu alles op de schouders van hun kinderen leggen.
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_177510069
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 19:16 schreef Catkiller het volgende:
dochter: augustus 2009: niet getest, ontwikkelingsvoorsprong
dochter: september 2011: beweegwondertje
Ikzelf: niet getest, ik vermoed hb. Zou wel een hoop verklaren ;-)

:') Heb nog meer respect voor mensen die hun ziekteverschijnselen op Google zoeken en denken dat ze kanker hebben.
quote:
Grappig deze verhalen. Ik heb er nooit bij stil gestaan. Totdat we ontdekten dat onze drie kinderen hoogbegaafd zijn. Opeens ging ik met een heel andere bril naar mijn man kijken :D En realiseerde me dat hij net als ik erg intelligent is (ik weet niet of ik hb ben en durf het ook niet te denken :) ) En opeens realiseerde ik me dat we nog veel meer raakvlakken hebben dan ik altijd dacht.
En door het lezen van jullie verhalen realiseer ik me dus nu dat ik inderdaad erg vaak het gevoel heb dat ik me aanpas. Ook binnen m'n vriendengroep. Op de een of andere manier voel je je altijd een beetje een buitenbeentje.
quote:
Ik herken ze in gesprek, namelijk: dat ik merk dat ik me niet hoef aan te passen én dat ik opknap van het gesprek (het boeit me).
Het zijn vrijwel altijd mensen met een bepaalde energie (misschien de gedrevenheid van de HB'ers die ik voel, een bepaalde bevlogenheid). Dat betekent overigens totaal niet dat ze druk zijn. :)

Heel grof gezegd heb ik vrij vaak de ervaring dat ik me aardig kan redden met zowel small talk als diepgaandere gesprekken met zo goed als iedereen, maar ik vind het meestal vooral vermoeiend en soms ronduit uitputtend, omdat ik me erg aan het aanpassen blijk te zijn, en me eigenlijk toch nog vrij vaak een soort van niet zo geboeid voel door het gesprek (al kan het tot op zekere hoogte toch een interessant onderwerp oid zijn).
Leuke mensen zijn dit man _O_
pi_177510216
quote:
10s.gif Op woensdag 28 februari 2018 19:20 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

[..]

[..]

Leuke mensen zijn dit man _O_
Op dezelfde golflengte zitten met iemand = diegene is ook hoogbegaafd. Uhuh.
pi_177510496
De tering wat een kutvolk zeg op dat forum. Krijg je als kind toch huilbuien van als dat je moeder is..
pi_177510504
Lastig ook hoor. Als ouder heb je nu eenmaal de leukste, slimste en bijzonderste kinderen van de wereld.

Het is lastig ze objectief te vergelijken met anderen. Voor hoogbegaafdheid is dat wel nodig natuurlijk.

Momenteel is het helemaal in. Hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. Want wat is er nu mooier dan falen omdat je eigenlijk te slim bent.

Ik heb zelf een gemeten iq van 145. En ben blij niet al te speciaal behandeld te zijn. Mijn kinderen zijn was ook hoogbegaafd. Overigens houd ik dit in mijn dagelijks leven geheim. Niemand hoeft het te weten.

Maargoed. Wat dus wel zo is, is dat het Nederlandse onderwijs echt aanvoelt als een vliegtuigstoel bij Ryanair. En ik ben 1,95 dus ik weet hoe het is.

De mensenwereld past gewoon net niet. Je stopt je kop, je zit krap. Het is allemaal net te klein. Mijn hoogbegaafdheid voelt soms ook zo. Maar zeker op school voelde het zo.

Toch altijd leuk gehad maar nooit echt iets gedaan. Erg suf dus.
Whatever...
pi_177510552
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 19:16 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat is onzin. "Hoogbegaafd" wordt meestal gebruikt voor mensen die sociaal laagbegaafd zijn ondanks een hoog IQ. Mensen met een hoog IQ die verder normaal zijn hoor je nooit over hoogbegaafdheid.
Ja en nee. Ik zeg er niets over omdat ik er niet op beoordeeld wil worden. Dus Mij hoor je er niet over. Dat is wel waar.

Degenen met problemen, die hoor je.
Whatever...
pi_177510630
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 19:16 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat is onzin. "Hoogbegaafd" wordt meestal gebruikt voor mensen die sociaal laagbegaafd zijn ondanks een hoog IQ. Mensen met een hoog IQ die verder normaal zijn hoor je nooit over hoogbegaafdheid.
Als je gewoon kan meekomen met de rest dan krijg je geen stempel.

Ik denk ook dat hele slimme mensen die verder gewoon normaal zijn niet opvallen. Men zoekt ook niks achter dit soort mensen.

Je ziet bv. van die scholieren die voor hun vwo slagen met alleen maar negens en tienen. Die zullen vast wel hoogbegaafd zijn, maar voor de rest zijn het normale scholieren die uitgaan, sporten etc. Dus ze krijgen geen stempel dat ze anders zijn.
pi_177510715
quote:
Hoe kijkt jouw partner er tegenaan?
quote:
hoi,
Mijn man was wel (bijna) overal bij, maar verdiept zich er ook niet zo erg in hoor.
Ik heb het al duizend keer gevraagd om eens wat te lezen maar het gebeurt niet.
Ik vind het geen ramp verder, als het nodig is dan is hij er, maar ik snap je wel hoor.
Gr Gaby2.
quote:
Hier toch anders, ik was en ben degene die veel leest (zeker nu ik de opleiding bij novilo volg) en bespreek dat met man.
Aan de hand daarvan bepalen we samen de te volgen strategie.
Besprekingen doen we als het kan samen (lukt ook bijna altijd) en anders ga ik alleen, ik weet er gewoon meer van af...
quote:
Ik heb niet alles gelezen maar ik herken het ook wel. Alles wbt mijn kinderen doe ik. Het contact met school, testen en overstap naar HB onderwijs.

Papa ziet het allemaal wel maar hij is totaal niet bekend met HB en verdiept zich er ook niet in. Voor heb zijn ze gewoon zoals ze zijn :D

Ik vind het allemaal wel ontzettend lastig maar hij is op dit gebied ook helemaal niet zo handig. Wel ziet hij dat de overstap naar de andere school een goede keuze is.
We hebben nu een blij kind!!!
pi_177510733
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 19:38 schreef Spanky78 het volgende:
Lastig ook hoor. Als ouder heb je nu eenmaal de leukste, slimste en bijzonderste kinderen van de wereld.

Het is lastig ze objectief te vergelijken met anderen. Voor hoogbegaafdheid is dat wel nodig natuurlijk.

Momenteel is het helemaal in. Hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. Want wat is er nu mooier dan falen omdat je eigenlijk te slim bent.

Ik heb zelf een gemeten iq van 145. En ben blij niet al te speciaal behandeld te zijn. Mijn kinderen zijn was ook hoogbegaafd. Overigens houd ik dit in mijn dagelijks leven geheim. Niemand hoeft het te weten.

Maargoed. Wat dus wel zo is, is dat het Nederlandse onderwijs echt aanvoelt als een vliegtuigstoel bij Ryanair. En ik ben 1,95 dus ik weet hoe het is.

De mensenwereld past gewoon net niet. Je stopt je kop, je zit krap. Het is allemaal net te klein. Mijn hoogbegaafdheid voelt soms ook zo. Maar zeker op school voelde het zo.

Toch altijd leuk gehad maar nooit echt iets gedaan. Erg suf dus.
Ja ergens snap ik je wel hoor, het zal natuurlijk niet ideaal zijn, verre van zelfs. Maar zoals je zegt, het is een hype geworden, waarvan je van zeker wel de helft al bij voorbaat kan zeggen dat het of niet eens zo is, of dat er zoveel persoonlijke problemen aan verbonden zitten dat de leerlingen waarschijnlijk meer gebaat zijn bij een leerweg die daarop ingericht is. Dus ik kan me ook wel voorstellen dat de opties die er zijn niet optimaal ingericht zijn omdat het maar een relatief kleine groep betreft.

Maar dan vraag ik me af, als je echt daadwerkelijk hoogbegaafd bent, dan moet die minimale inzet toch wel op te brengen zijn voor de verschillende vakken die op vwo/vwo+ niveau aangeboden worden? Kijk de woordjes leren voor de talen zal toch nog moeten gebeuren, maar bij de exacte vakken zal er waarschijnlijk wel een groter voordeel zijn, aangezien je met redeneren en snel begrip grote stappen kan zetten.

Nu wil ik niet zeggen dat het voor de leerling dan niet saai kan of zal zijn... Maar zeker op de middelbare zou je toch wel kunnen inzien dat dat papiertje nu eenmaal heel wat waard is? Tenminste dat vraag ik me altijd af dan.
pi_177510823
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 19:46 schreef Chai het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

Ik zie het al voor me :') Die moeder als een bezetene rondbellen, terwijl pa op de achtergrond zegt 'doe nou eens rustig, laat die kinderen gewoon, ze zijn 5'. Vervolgens wordt hij op zo'n forum neergezet als iemand die geen interesse toont _O-
pi_177510919
Vwo was geen probleem. Maar universiteit knapte ik op af. Inmiddels werk ruim op academisch niveau. Maar dus via hbo en cursussen +vaak promotie maken.

Overigens klaag ik niet hoor. Nergens voor nodig. En zo'n Zeurforum is echt een beetje treurig.

Er zijn vast mensen die er last van hebben. Maar zo erg is het ook weer niet. Het is alsof je een enorm talent hebt voor voetbal. Het is pas nuttig als je er wat mee doet.
Whatever...
  woensdag 28 februari 2018 @ 19:55:12 #109
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_177511013
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 15:59 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Ja maar de ene kant is dan inderdaad dat je veel intelligenter bent dan je klasgenoten, lijkt me een redelijk punt wel op zich. Echter is de andere kant dan ook weer dat je blijkbaar niet in staat bent om een band te vormen met je klasgenoten. Ik vind dat best wel apart moet ik zeggen, dat je met vrijwel niemand uit je klas gewoon lol kan hebben, de echt kinderlijke mensen daargelaten dan.

Ben het inderdaad wel met je eens wat betreft dat pushen, dat is inderdaad echt onfatsoenlijk tegenover die kinderen.
TS, heb je het wel eens zo bekeken?

Een gemiddeld IQ is 100. Mensen met een IQ van 60 zijn flink zwakbegaafd, dat ben je met me eens toch? En dan kan je me denk ik ook nog wel volgen dat beide groepen het lastig vinden om zich met elkaar te identificeren, laat staan hetzelfde te redeneren en lol te hebben om dezelfde dingen.

Waarom verwacht je dit dan wel van iemand met een IQ van 140? Die zit er net zo veel boven als die met een IQ van 60 eronder.

Moet jij je eens voorstellen dat ze jou in de sociale werkplaats zetten en zeggen: zo, dit is hoe het leven werkt voor jou, hier ben je op je plaats, tussen deze mensen hoor je.

En dan mag je dus niet klagen en altijd maar gewoon meedoen met het vouwen van wasknijpers, want ja, dat is de taak van die dag.
***
pi_177511106
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 15:53 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Probleem is ook dat ze oliedom als hoogbegaafd gaan positioneren. "Ja mijn zoontje snapt het niet dus hij zal wel hoogbegaafd zijn". Terwijl er niks mis is met loodgieters, die gastjes verdienen geld als water.
Hoogbegaafde klasgenoten leerden juist heel snel. En gingen in je oren tetteren waarom je nog niet klaar was. Narcistische kloteklasgenoten. En iedereen vindt ze lief.
  woensdag 28 februari 2018 @ 19:59:29 #111
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_177511155
Lijkt mij onacceptabel dat er nog een forum is voor autisten... DIT IS HET FORUM VOOR AUTISTEN.

Ik neem aan dat de invasieplannen al vergevorderd zijn?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_177511210
Op een universiteit zijn er veel mogelijkheden om je eigen traject te vormen. Als een universitaire opleiding niet lukt dan lijkt me dat toch wel een smetje op je hoogbegaafdheidsstatus. Een IQ test alleen is niet heel overtuigend bewijs voor hoogbegaafdheid want je kunt die test ook leren maken.

Als je zogenaamd hoogbegaafd bent en maar tenauwernood door het middelbaar onderwijs komt lijkt me dat eerder bewijs van onaagepastheid dan van het hoogbegaafd zijn.
Jesus saves but death prevails.
pi_177511245
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 19:52 schreef Spanky78 het volgende:
Vwo was geen probleem. Maar universiteit knapte ik op af. Inmiddels werk ruim op academisch niveau. Maar dus via hbo en cursussen +vaak promotie maken.

Overigens klaag ik niet hoor. Nergens voor nodig. En zo'n Zeurforum is echt een beetje treurig.

Er zijn vast mensen die er last van hebben. Maar zo erg is het ook weer niet. Het is alsof je een enorm talent hebt voor voetbal. Het is pas nuttig als je er wat mee doet.
Kan me voorstellen dat de verandering naar de universiteit een nogal grote overstap was inderdaad, die verandering ging voor mij ook niet helemaal soepeltjes _O- Maar uiteindelijk kom je er wel ja als je de motivatie hebt en de potentie.

Maar dat forum inderdaad... De hele opzet is al een beetje klachtwaardig, maar dan ook die beschrijvingen van kinderen die het gewoon niet redden door wat voor reden dan ook. Afzakken naar havo is geen optie hoor, want het kind is hoogbegaafd, dus het ligt aan de docenten etc... Zielig voor de kinderen ook is het eigenlijk.
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 19:55 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

TS, heb je het wel eens zo bekeken?

Een gemiddeld IQ is 100. Mensen met een IQ van 60 zijn flink zwakbegaafd, dat ben je met me eens toch? En dan kan je me denk ik ook nog wel volgen dat beide groepen het lastig vinden om zich met elkaar te identificeren, laat staan hetzelfde te redeneren en lol te hebben om dezelfde dingen.

Waarom verwacht je dit dan wel van iemand met een IQ van 140? Die zit er net zo veel boven als die met een IQ van 60 eronder.

Moet jij je eens voorstellen dat ze jou in de sociale werkplaats zetten en zeggen: zo, dit is hoe het leven werkt voor jou, hier ben je op je plaats, tussen deze mensen hoor je.

En dan mag je dus niet klagen en altijd maar gewoon meedoen met het vouwen van wasknijpers, want ja, dat is de taak van die dag.
Ja daar heb ik wel aan gedacht, maar ik denk dat zeker bij kinderen en tijdens de puberteit je voldoende overeenkomende interesses kan vinden om jezelf te vermaken hoor. Natuurlijk, de extreme verschillen zullen minder klikken, maar er zitten ook kinderen met een iq van bijvoorbeeld 115 of 120 op de basisschool. Daartussen is het verschil al een stuk kleiner.

Maar de algehele opzet van de basisschool is natuurlijk per definitie al saaier, aangezien iedereen dezelfde stof krijgt. Daar had ik ook al last van in de bovenbouw. Maar zeker op de middelbare zijn die verschillen een stuk minder extreem tussen iemand met hoogbegaafdheid en iemand die gewoon intelligent is.
pi_177511470
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 19:55 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

TS, heb je het wel eens zo bekeken?

Een gemiddeld IQ is 100. Mensen met een IQ van 60 zijn flink zwakbegaafd, dat ben je met me eens toch? En dan kan je me denk ik ook nog wel volgen dat beide groepen het lastig vinden om zich met elkaar te identificeren, laat staan hetzelfde te redeneren en lol te hebben om dezelfde dingen.

Waarom verwacht je dit dan wel van iemand met een IQ van 140? Die zit er net zo veel boven als die met een IQ van 60 eronder.

Moet jij je eens voorstellen dat ze jou in de sociale werkplaats zetten en zeggen: zo, dit is hoe het leven werkt voor jou, hier ben je op je plaats, tussen deze mensen hoor je.

En dan mag je dus niet klagen en altijd maar gewoon meedoen met het vouwen van wasknijpers, want ja, dat is de taak van die dag.
Regulier onderwijs in de kinderleeftijd is nu eenmaal toegespitst op de middelmaat. Dan kun je de onderwijzer wel wekelijks lastig gaan vallen met je sneeuwvlok, maar de mogelijkheden zijn nu eenmaal beperkt en er zijn meer kinderen die om de een of andere reden tussen wal en schip vallen.
pi_177512758
Oke laatste dan, maar deze is zo retarded :')! Over autorijden:
http://www.hb-kind-forum.nl/viewtopic.php?f=78&t=12015
quote:
Ja hoor, ik vind het ook helemaal niet raar of apart :wink: Bij mij is het zelfs zo "erg" soms dat ik niet goed kon auto rijden omdat ik me niet af kon sluiten voor medeweggebruikers. Mijn rijlesinstructeur wees mij er zelfs op: Je hoeft er alleen maar voorbij te rijden. Terwijl ik bezig was met het verdriet van die fietser en het idee dat die man daar hulp bij nodig had :oops: Ik vermijd bepaalde plaatsen omdat ik daar een slecht gevoel krijg, ik voel wanneer iemand liegt en ik denk dat het eigenlijk iets heel natuurlijks is.
Mijn dochter heeft er op dit moment veel last van, ook van het idee dat ze van alles op wil lossen voor anderen en ze komt soms ook doodmoe van al die gevoelens thuis. Het vreet energie.
Edit: I'm done with this rabbithole :N
quote:
En of ik het herken!

Ik weet sinds een aantal jaar dat ik een medium ben; voor het eerst tegen me gezegd door de psycholoog die mijn zoon testte (inmiddels 11 jaar geleden). Zij heeft mij toen ook uitgelegd wat het inhield. Ik schrok er aanvankelijk heel erg van, maar ben langzamerhand wel meer van mezelf gaan begrijpen (en dat is toch best handig!).

De psych. heeft me verteld dat hoogbegaafd vaak hand in hand gaat met paranormaal begaafd (vandaar dat veel forumgebruikers het herkennen). Ik heb altijd gedacht dat iedereen kon en wist wat ik kon en dacht. Maar dat blijkt dus maar voor een zeer selecte groep te gelden; lekker dan! :roll:

Inmiddels heb ik van een therapeut geleerd om mezelf af te schermen als ik daar behoefte aan heb. Ik heb er nl. zelfs last van in de supermarkt en daar heb ik niet altijd zin in. Ik kom nogal eens met wildvreemde mensen in gesprek die heel intieme details met me delen. Op de een of andere manier "weet" ik dan wat ik moet zeggen en zijn de mensen na afloop van het gesprek vaak heel dankbaar. Heel apart, maar inmiddels vind ik het ook heel mooi om mensen op die manier te kunnen helpen.


[ Bericht 10% gewijzigd door MadJackthePirate op 28-02-2018 21:01:33 ]
pi_177513558
quote:
Ik weet sinds een aantal jaar dat ik een medium ben
pi_177515850
Tot een jaar of 4 geleden zou ik het waarschijnlijk eens zijn geweest met de OP, inmiddels ben ik een ervaring rijker want ik ben inmiddels zelf vader van een hoogbegaafd kind (compleet met afgenomen iq test bij psycholoog etc., er is geen enkele twijfel dat ze uitzonderlijk intelligent is) en ik kan je verzekeren dat dat grote problemen kan geven in het onderwijs, die mij zo nu en dan grote zorgen baren.

Het onderwijs is ingesteld op gemiddelde mensen met een iq tussen de 80 en de 120. Hoe verder je daar onder of daar boven zit, hoe groter de problemen kunnen zijn. Het percentage mensen met een universitaire opleiding ligt hoger voor mensen met een iq tussen 120 - 130 dan voor mensen met 130+.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_177516337
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2018 22:20 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Tot een jaar of 4 geleden zou ik het waarschijnlijk eens zijn geweest met de OP, inmiddels ben ik een ervaring rijker want ik ben inmiddels zelf vader van een hoogbegaafd kind (compleet met afgenomen iq test bij psycholoog etc., er is geen enkele twijfel dat ze uitzonderlijk intelligent is) en ik kan je verzekeren dat dat grote problemen kan geven in het onderwijs, die mij zo nu en dan grote zorgen baren.

Het onderwijs is ingesteld op gemiddelde mensen met een iq tussen de 80 en de 120. Hoe verder je daar onder of daar boven zit, hoe groter de problemen kunnen zijn. Het percentage mensen met een universitaire opleiding ligt hoger voor mensen met een iq tussen 120 - 130 dan voor mensen met 130+.
Op zich ook vrij logisch, aangezien slechts 2% een IQ hoger dan 130 heeft. Maar goed, ten eerste betwijfel ik sowieso het aantal hoogbegaafde leerlingen zoals die van die site af te lezen zijn. Een aantal kan net zo goed 'gewoon intelligent' zijn, maar door andere aandoeningen niet goed mee kunnen komen. Nou op die site is dat voldoende om iemand als hoogbegaafd met een IQ van >145 te bestempelen :')

Ten tweede is het natuurlijk oprecht vervelend voor het kleine aantal leerlingen waarbij de lesstof niet goed aansluit op hun potentie. Maar zeker op de middelbare school is dat niveauverschil niet compleet zwart/wit, dus iemand die bijzonder intelligent is moet ook wel een vwo diploma kunnen halen, ook al kan het soms wat minder uitdagend zijn. Niet ideaal, maar te doen.

Maar wat hier eerder ook aangehaald werd, als bepaalde hoogbegaafde kinderen door sociale problemen e.d. niet goed mee kunnen komen is dat nog geen vrijbrief naar de universiteit. Ze zullen toch de benodigde stof moeten voltooien.
pi_177517240
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 22:33 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Op zich ook vrij logisch, aangezien slechts 2% een IQ hoger dan 130 heeft. Maar goed, ten eerste betwijfel ik sowieso het aantal hoogbegaafde leerlingen zoals die van die site af te lezen zijn. Een aantal kan net zo goed 'gewoon intelligent' zijn, maar door andere aandoeningen niet goed mee kunnen komen. Nou op die site is dat voldoende om iemand als hoogbegaafd met een IQ van >145 te bestempelen :')

Ten tweede is het natuurlijk oprecht vervelend voor het kleine aantal leerlingen waarbij de lesstof niet goed aansluit op hun potentie. Maar zeker op de middelbare school is dat niveauverschil niet compleet zwart/wit, dus iemand die bijzonder intelligent is moet ook wel een vwo diploma kunnen halen, ook al kan het soms wat minder uitdagend zijn. Niet ideaal, maar te doen.

Maar wat hier eerder ook aangehaald werd, als bepaalde hoogbegaafde kinderen door sociale problemen e.d. niet goed mee kunnen komen is dat nog geen vrijbrief naar de universiteit. Ze zullen toch de benodigde stof moeten voltooien.
Ik denk dat je de aard van de problemen verkeerd inschat. Het is niet simpelweg lesstof die niet aansluit bij de potentie. Was het maar zo simpel, dan kon je met meer uitdagende lesstof volstaan.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  Moderator woensdag 28 februari 2018 @ 23:05:02 #120
441859 crew  Lenny77
pi_177517311
quote:
10s.gif Op woensdag 28 februari 2018 21:14 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Zoiets kan toch onmogelijk uit de mond van een psycholoog komen? :o
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_177517317
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2018 23:02 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Ik denk dat je de aard van de problemen verkeerd inschat. Het is niet simpelweg lesstof die niet aansluit bij de potentie. Was het maar zo simpel, dan kon je met meer uitdagende lesstof volstaan.
Wat dan? Snelheid? De manier van uitleg? Want de stof zelf ligt nu eenmaal aan de basis van wat elk hoger beroep gebruikt.
pi_177517340
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2018 23:05 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Zoiets kan toch onmogelijk uit de mond van een psycholoog komen? :o
Je moet toch wat verzinnen om op te bieden tegen de superzoontjes van je mede-users?
pi_177517407
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2018 22:20 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Tot een jaar of 4 geleden zou ik het waarschijnlijk eens zijn geweest met de OP, inmiddels ben ik een ervaring rijker want ik ben inmiddels zelf vader van een hoogbegaafd kind (compleet met afgenomen iq test bij psycholoog etc., er is geen enkele twijfel dat ze uitzonderlijk intelligent is) en ik kan je verzekeren dat dat grote problemen kan geven in het onderwijs, die mij zo nu en dan grote zorgen baren.

Het onderwijs is ingesteld op gemiddelde mensen met een iq tussen de 80 en de 120. Hoe verder je daar onder of daar boven zit, hoe groter de problemen kunnen zijn. Het percentage mensen met een universitaire opleiding ligt hoger voor mensen met een iq tussen 120 - 130 dan voor mensen met 130+.
In welk opzicht levert het problemen op? De leerstof is te makkelijk? Ze maakt 0 fouten in alle opdrachten?
pi_177517473
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 23:05 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Wat dan? Snelheid? De manier van uitleg? Want de stof zelf ligt nu eenmaal aan de basis van wat elk hoger beroep gebruikt.
Bijvoorbeeld dat.

Maar een heel simpel voorbeeld. Begin groep 3 kan ze alleen haar naam lezen. Eind groep 3 zit ze op groep 8 plus niveau. Doordat ze zo snel heeft leren lezen heeft ze heel de fase hakken en plakken van woordjes overgeslagen. Ze herkent de woorden net zoals een geoefend lezer ze herkent. Hierdoor heeft ze de klanken minder geoefend en loopt ze eind groep 3 achter met spelling. Slecht lezen en ieder woord moeten hakken en plakken is een hele belangrijke fase om te leren spellen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_177517548
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 23:05 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Wat dan? Snelheid? De manier van uitleg? Want de stof zelf ligt nu eenmaal aan de basis van wat elk hoger beroep gebruikt.
Hele manier van denken is anders. Grotere stappen, abstracter, dingen die ik zo logisch vind die voor anderen eerst helemaal uitgelegd moeten worden.

Mensen hebben echt moeite me te volgen als ik echt bezig ben, bijvoorbeeld qua werk. Zelfs als ik mijn best doe hen aan te haken. In het gewone leven niet hoor.

Gelukkig werk ik inmiddels vrijwel alleen maar met zeer slimme mensen. Dat scheelt, alsnog ben ik een van de slimsten. En dat blijft moeilijk als je echt voluit wilt gaan.

Hoe zeg je tegen een directielid dat je het nog een keer uitlegt voor hem of haar.... ~O>
Whatever...
pi_177518117
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2018 23:11 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld dat.

Maar een heel simpel voorbeeld. Begin groep 3 kan ze alleen haar naam lezen. Eind groep 3 zit ze op groep 8 plus niveau. Doordat ze zo snel heeft leren lezen heeft ze heel de fase hakken en plakken van woordjes overgeslagen. Ze herkent de woorden net zoals een geoefend lezer ze herkent. Hierdoor heeft ze de klanken minder geoefend en loopt ze eind groep 3 achter met spelling. Slecht lezen en ieder woord moeten hakken en plakken is een hele belangrijke fase om te leren spellen.
Ja qua lezen kan ik me daar heel goed iets bij voorstellen nu je het zegt. Ik lees zelf ook op een nogal aparte manier, waardoor ik bij Engels ook een aparte manier van lezen ontwikkelde in verhouding met de kennis van de grammatica e.d... op de middelbare. Ik kan me voorstellen dat als je dat bij elk vak hebt dat daar nog wel eens botsingen plaatsvinden met hoe ver je zou moeten zijn en hoe ver je eigenlijk al bent op bepaalde vlakken.

Helaas ben ik bang dat de enige oplossing daarvoor is, een soort 1-op-1 begeleiding met de docent. Aangezien verschillende leerlingen met een hoger leerniveau waarschijnlijk ook op verschillende manieren en snelheden informatie tot zich nemen. Een lastig parket, voor zowel leerling als leraar, die daar ook niet per se voor opgeleid is.
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2018 23:14 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Hele manier van denken is anders. Grotere stappen, abstracter, dingen die ik zo logisch vind die voor anderen eerst helemaal uitgelegd moeten worden.

Mensen hebben echt moeite me te volgen als ik echt bezig ben, bijvoorbeeld qua werk. Zelfs als ik mijn best doe hen aan te haken. In het gewone leven niet hoor.

Gelukkig werk ik inmiddels vrijwel alleen maar met zeer slimme mensen. Dat scheelt, alsnog ben ik een van de slimsten. En dat blijft moeilijk als je echt voluit wilt gaan.

Hoe zeg je tegen een directielid dat je het nog een keer uitlegt voor hem of haar.... ~O>
Ja ik kan me er vanuit de basisschool nog wel iets bij voorstellen, maar eenmaal op het vwo was ik zelf meer op mijn plek, dus heb het nooit 'echt' ervaren. Maar zodra je je gaat specialiseren in een vakgebied kom je wel meer intelligente mensen tegen en wat me zelf, ironisch genoeg, wel fijn lijkt is dat mensen die zich gespecialiseerd hebben in andere vakgebieden ook daadwerkelijk meer weten daarover. Het lijkt mij vrij zwaar om continu 'de beste' theoretisch gezien te zijn, dus het lijkt me dan ook wel fijn om af en toe te kunnen sparren met iemand die op een ander vakgebied gewoon meer kennis heeft.

Maar wat je zei over de directieleden, het lijkt me niet altijd ideaal, maar toch, dat is wel waarom ze je aangenomen hebben haha :P
pi_177523572
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2018 23:14 schreef Spanky78 het volgende:
Gelukkig werk ik inmiddels vrijwel alleen maar met zeer slimme mensen. Dat scheelt, alsnog ben ik een van de slimsten. En dat blijft moeilijk als je echt voluit wilt gaan.
Iemand uit mijn vriendengroep is 145+ en dat merk je ook gewoon aan de denkstappen die hij maakt. En hoewel hij het nooit tegen ons zegt, voelt hij dit misschien ook wel zo. :{

Gelukkig loopt er op zijn werk nog iemand rond die ook op dat niveau zit, dat scheelt. Die twee zijn vaak twee handen op een buik.

quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 19:16 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat is onzin. "Hoogbegaafd" wordt meestal gebruikt voor mensen die sociaal laagbegaafd zijn ondanks een hoog IQ. Mensen met een hoog IQ die verder normaal zijn hoor je nooit over hoogbegaafdheid.
Als je als slim persoon geslaagd bent in het leven (lees: je eigen doelen hebt verwezenlijkt) is er ook niet zoveel reden om het erover te hebben. Je intellectuele ei kan je kwijt in je werk en daardoor ontmoet je ook mensen die dezelfde soort interesse hebben als jij.

Maar als dingen op de een of andere manier scheef lopen tijdens je opleiding kan je terecht komen in een dead-end job. Elke dag hetzelfde saaie werk, met collega’s die met heel andere dingen bezig zijn. Dan ervaar je jouw verstand sneller als een probleem, omdat je door dat verstand niet past in je omgeving.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 1 maart 2018 @ 11:26:38 #128
78918 SeLang
Black swans matter
pi_177524340
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 10:33 schreef Brandaris01 het volgende:

Maar als dingen op de een of andere manier scheef lopen tijdens je opleiding kan je terecht komen in een dead-end job. Elke dag hetzelfde saaie werk, met collega’s die met heel andere dingen bezig zijn. Dan ervaar je jouw verstand sneller als een probleem, omdat je door dat verstand niet past in je omgeving.
Als je met een hoge intelligentie in een dead-end job terecht komt dan wijst dat vooral op het ontbreken van andere vaardigheden. Dan voel je je misschien niet op je plaats in die omgeving maar dat geldt ook voor minder intelligente mensen die door een gebrek aan sociale vaardigheden ergens vastlopen.

Ik heb op de TU aardig wat zeer intelligente mensen om mij heen gehad. Sommigen daarvan waren sociaal zwak, anderen juist heel goed. Maar dat is niet anders in een groep VMBO-ers, waar mensen met lagere sociale intelligentie het ook lastiger hebben. Maar dan wordt wel terecht verminderde sociale intelligentie aangewezen als oorzaak.

Verder vind ik dat hele "hoogbegaafd" nogal pompeus gedoe. Volgens Mensa is 2% van de bevolking "hoogbegaafd". Dat is dus 1-2 "hoogbegaafden" in elke havo/vwo klas. Dat stelt dus geen reet voor. In het WO praat je dan waarschijnlijk over 1 op de 8 en onder de mensen die met succes een beta studie hebben afgerond op universitair niveau zal dat nog een stuk hoger liggen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_177525892
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2018 23:11 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Doordat ze zo snel heeft leren lezen heeft ze heel de fase hakken en plakken van woordjes overgeslagen. Ze herkent de woorden net zoals een geoefend lezer ze herkent. Hierdoor heeft ze de klanken minder geoefend en loopt ze eind groep 3 achter met spelling.
Heeft dat hakkelende lezen ook nog echt een onderwijskundige functie dan? Ik dacht altijd dat kinderen dat gewoon deden omdat ze een woord nog niet in een keer konden lezen.

quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 11:26 schreef SeLang het volgende:

[..]

Als je met een hoge intelligentie in een dead-end job terecht komt dan wijst dat vooral op het ontbreken van andere vaardigheden. Dan voel je je misschien niet op je plaats in die omgeving maar dat geldt ook voor minder intelligente mensen die door een gebrek aan sociale vaardigheden ergens vastlopen.

Ik heb op de TU aardig wat zeer intelligente mensen om mij heen gehad. Sommigen daarvan waren sociaal zwak, anderen juist heel goed. Maar dat is niet anders in een groep VMBO-ers, waar mensen met lagere sociale intelligentie het ook lastiger hebben. Maar dan wordt wel terecht verminderde sociale intelligentie aangewezen als oorzaak.

Ja, dat klopt. Ik zeg ook niet dat hun begaafdheid puur de oorzaak is van die problemen. Werkhouding, zelfkennis en sociale vaardigheden spelen ook mee. Maar als je door een gebrek aan andere vaardigheden in een simpel baantje terecht komt, kan een hoge intelligentie wel een groter gevoel van mismatch geven.

Ook denk ik dat, om toch uit de verf te komen, hoogbegaafden op die andere gebieden sterker moeten staan dan een ander.

Ga er maar aan staan: Eerst een paar jaar gedwongen niksdoen op de basisschool. Alsof je in de wachtkamer van de dokter zit. En dat zes uur per dag, vijf dagen per week. En als je daarna op een moeilijker onderwijstype terecht komt word je ineens geacht te weten hoe je een lastige opgave precies aanpakt, hoe je huiswerk over de week plant en hoe je stof van buiten kan leren wanneer dat niet vanzelf gaat.

Als je een goede werkhouding, zelfkennis en een stimulerende omgeving hebt, lukt dat je wel. Maar de minder fortuinlijke mensen komen zichzelf keihard tegen. Die zakken dan af, komen in dead-end jobs terecht, kunnen hun ei niet kwijt en beginnen te roepen dat hun begaafdheid een probleem is.

quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 11:26 schreef SeLang het volgende:

Verder vind ik dat hele "hoogbegaafd" nogal pompeus gedoe. Volgens Mensa is 2% van de bevolking "hoogbegaafd". Dat is dus 1-2 "hoogbegaafden" in elke havo/vwo klas. Dat stelt dus geen reet voor. In het WO praat je dan waarschijnlijk over 1 op de 8 en onder de mensen die met succes een beta studie hebben afgerond op universitair niveau zal dat nog een stuk hoger liggen.
En dat inderdaad. Hoogbegaafdheid is een alledaags verschijnsel, lang niet zo bijzonder als de term doet vermoeden.

Met een IQ van 130 ben je best slim. Zo slim dat je de eerste paar jaar op school weinig hoeft te doen. Maar je bent nog lang niet geniaal.

Blijkt ook uit de Terman studie, die een aantal hoogbegaafde kinderen volgde. De meesten van de jongens uit die studie (het was in de jaren 50) hadden later succesvolle carrières als arts, advocaat, wetenschapper of politicus. Maar het waren geen genieën die met revolutionaire ontdekkingen kwamen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Brandaris01 op 01-03-2018 15:49:19 ]
  donderdag 1 maart 2018 @ 13:12:38 #130
444350 broccoli.
Here stops reality
pi_177526353
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 18:48 schreef Sander166 het volgende:

[..]

In welk opzicht ben je hoogbegaafd? Kan je dingen goed onthouden? Kan je de opgaves uit IQ-testen waarin je patronen moet ontdekken snel oplossen?

Ik vind dat hele hoogbegaafdheid overdreven. Een kind dat op jonge leeftijd al zeer sportief of muzikaal is, is ook uniek. Die krijgt echter niet de stempel 'hoogbegaafd'.
Nu als volwassene vind ik het niet zo bijzonder meer, ik heb me aangepast aan het gemiddelde en ben daar blij mee, maar als kind viel het wel op. Ik was altijd bezig met creëren, kon uitzonderlijk goed dingen leren en onthouden, zo kon ik op m'n 2e al lezen en niet veel later ook een aardig mondje Engels. Was altijd bezig met leren, als het maar complex was :') En ik liep natuurlijk voor op klasgenoten, zat 75% van de tijd in de klas niks te doen.

En het is ook eigenlijk niet bijzonder. Alleen lopen hoogbegaafden tegen meer problemen op dan iemand die zeer begaafd is in muziek of sport. Want het loopt als een rode draad door je leven, terwijl je, tenzij muzikant of sporter, dat vaak niet hebt.
Giechelend van de pret reed de bus volgeladen met meiden de afgrond in.
pi_177526416
Mensen die zichzelf overschatten hiero.
HB zijn, en dan hier posten. Ga een eind fietsen :D
pi_177533728
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 12:47 schreef Brandaris01 het volgende:

[..]

Heeft dat hakkelende lezen ook nog echt een onderwijskundige functie dan? Ik dacht altijd dat kinderen dat gewoon deden omdat ze een woord nog niet in een keer konden lezen.

Ja dat blijkt echt een functie. Als je leest kijk je naar de combinatie van letters, de volgorde van letters maakt niet uit bij geoefende lezers. Maar om te spellen moet je wel de juiste volgorde van letters aanhouden.

Eind groep 3 maakte ze dus hele vreemde spelfouten. Baluwe bijvoorbeeld als ze blauwe bedoelt. Is allemaal wel weer in te halen maar het wordt niet opgemerkt dat het een leerachterstand is omdat:

- ze is zo intelligent
- maar ze leest hartstikke moeilijke boeken, dan moet dit toch lukken.
- ze heeft zo'n grote woordenschat.

Terwijl ze juist op dit punt extra oefening nodig is. Bij zwakke leerlingen is het makkelijker om de juiste hulp te krijgen dan bij hoogintelligente kinderen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_177533872
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 11:26 schreef SeLang het volgende:

[..]

Als je met een hoge intelligentie in een dead-end job terecht komt dan wijst dat vooral op het ontbreken van andere vaardigheden. Dan voel je je misschien niet op je plaats in die omgeving maar dat geldt ook voor minder intelligente mensen die door een gebrek aan sociale vaardigheden ergens vastlopen.

Ik heb op de TU aardig wat zeer intelligente mensen om mij heen gehad. Sommigen daarvan waren sociaal zwak, anderen juist heel goed. Maar dat is niet anders in een groep VMBO-ers, waar mensen met lagere sociale intelligentie het ook lastiger hebben. Maar dan wordt wel terecht verminderde sociale intelligentie aangewezen als oorzaak.

Verder vind ik dat hele "hoogbegaafd" nogal pompeus gedoe. Volgens Mensa is 2% van de bevolking "hoogbegaafd". Dat is dus 1-2 "hoogbegaafden" in elke havo/vwo klas. Dat stelt dus geen reet voor. In het WO praat je dan waarschijnlijk over 1 op de 8 en onder de mensen die met succes een beta studie hebben afgerond op universitair niveau zal dat nog een stuk hoger liggen.
Er is toch wel een verschil tussen hoogbegaafd, hoogintelligent en hoogpresterend.

Met alleen een iq van 130 ben je niet hoogbegaafd volgens de definitie die ze in het onderwijs gebruiken, dan ben je slechts hoogintelligent.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_177534201
Semantiek. Intrinsieke motivatie kan afgestompt worden en creativiteit icm verveling als wangedrag.
Whatever...
pi_177540593
quote:
1s.gif Op donderdag 1 maart 2018 19:18 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Ja dat blijkt echt een functie. Als je leest kijk je naar de combinatie van letters, de volgorde van letters maakt niet uit bij geoefende lezers. Maar om te spellen moet je wel de juiste volgorde van letters aanhouden.

Eind groep 3 maakte ze dus hele vreemde spelfouten. Baluwe bijvoorbeeld als ze blauwe bedoelt. Is allemaal wel weer in te halen maar het wordt niet opgemerkt dat het een leerachterstand is omdat:

- ze is zo intelligent
- maar ze leest hartstikke moeilijke boeken, dan moet dit toch lukken.
- ze heeft zo'n grote woordenschat.

Terwijl ze juist op dit punt extra oefening nodig is. Bij zwakke leerlingen is het makkelijker om de juiste hulp te krijgen dan bij hoogintelligente kinderen.
Interessant, nooit geweten :)
pi_177545283
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 14:22 schreef CarltonBanks het volgende:
niets hoog begaafd, gewoon rasautisten
Ja, maar wel types die of een eigen bedrijf starten later waar jij voor in de rij staat om te mogen komen werken OF...types die zoveel baanbrekend werk weten te verrichten (en later voor onderscheiden worden) dat jij er tegen afsteekt als een sloeber. Dus ik zou een beetje opppassen met het ridiculiseren van "hoogbegaafden:.
pi_177547610
quote:
15s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 10:32 schreef Iwanius het volgende:

[..]

Ja, maar wel types die of een eigen bedrijf starten later waar jij voor in de rij staat om te mogen komen werken OF...types die zoveel baanbrekend werk weten te verrichten (en later voor onderscheiden worden) dat jij er tegen afsteekt als een sloeber. Dus ik zou een beetje opppassen met het ridiculiseren van "hoogbegaafden:.
Nerds rule the world
Whatever...
  PR en moderator vrijdag 2 maart 2018 @ 12:45:33 #138
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_177547993
Grotendeels onterechte klacht.

Moeders van hoogbegaafde kinderen zijn inderdaad vaak :r

Maar het is een verkeerd beeld dat hoogbegaafde kinderen maar normaal mee zouden kunnen komen in het regulier onderwijs.
Als kinderen met een IQ van <70 ook speciale begeleiding en een ander aanbod nodig hebben, waarom zou dat de andere kant op met een IQ van >130 niet nodig zijn? Je hersens verwerken informatie op een totaal andere manier (top-down) dan regulier les wordt gegeven (bottom-up), dat botst nog al eens en resulteert door aanpassing van het kind om niet buiten de boot te vallen o.a. in onderpresteren en verminderde motivatie/zelfbeeld. Als dat lang genoeg doorettert loop je op den duur ook tegen psychische problematiek aan en dat verneukt je schoolloopbaan al helemaal.
Komt verder geen autisme bij kijken, er is maar een klein deel dat beide heeft. Vaak wordt hoogbegaafdheid niet eens opgemerkt in de schooltijd (ook niet door de ouders) en aangepaste lesmethodes zijn er ook lang niet overal.
De klachten van die :r -moeders zijn dus vaak wel gegrond.

Disclaimer:
Mits het om daadwerkelijk geteste hoogbegaafde kinderen gaat en niet van die moeders die 'hun kind zo slim vinden dat hij wel 'hb' moet zijn' :')


[ Bericht 3% gewijzigd door Moira op 02-03-2018 13:11:25 ]
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  PR en moderator vrijdag 2 maart 2018 @ 13:28:20 #139
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_177548899
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 19:16 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat is onzin. "Hoogbegaafd" wordt meestal gebruikt voor mensen die sociaal laagbegaafd zijn ondanks een hoog IQ. Mensen met een hoog IQ die verder normaal zijn hoor je nooit over hoogbegaafdheid.
Hoe kom je hier nou weer bij dan?

Je bent gewoon hoogbegaafd als je op een IQ test >130 scoort. Da's alles.
Binnen die 2,3% van de samenleving zitten allerlei soorten mensen en persoonlijkheden. De ene heeft nog andere psychische problematiek (zoals autisme of een andere stoornis), de ander is gewoon normaal sociaal en spontaan en merk je verder niks aan.
En de ene heeft zich goed kunnen ontwikkelen en kan het maximale uit zijn/haar intelligentie halen, en de ander is gaandeweg door gebrek aan motivatie en een goede leeromgeving een gedemotiveerd lui zwijn geworden.
De ene voelt zich door een nare kutpersoonlijkheid verheven boven de rest, en de ander is gewoon een chill persoon die wel verschil merkt maar niet hoog van de toren gaat blazen.

Net als in de andere 97,7% van de bevolking zitten er mensen in alle geuren en kleuren tussen, afhankelijk van je achtergrond (genetisch/sociaal/psychisch).
Hoogbegaafdheid is maar 1 aspect, de rest is gewoon afhankelijk van je persoonlijkheid en die heb je chill of kut.
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_177549007
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 13:28 schreef Moira. het volgende:

[..]

Hoe kom je hier nou weer bij dan?

Je bent gewoon hoogbegaafd als je op een IQ test >130 scoort. Da's alles.

nee dan ben je hoogintelligent.

Hoogbegaafd is een combinatie van hoogintelligent, creativiteit en werkhouding.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  PR en moderator vrijdag 2 maart 2018 @ 13:55:21 #141
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_177549552
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 19:47 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Ja ergens snap ik je wel hoor, het zal natuurlijk niet ideaal zijn, verre van zelfs. Maar zoals je zegt, het is een hype geworden, waarvan je van zeker wel de helft al bij voorbaat kan zeggen dat het of niet eens zo is, of dat er zoveel persoonlijke problemen aan verbonden zitten dat de leerlingen waarschijnlijk meer gebaat zijn bij een leerweg die daarop ingericht is. Dus ik kan me ook wel voorstellen dat de opties die er zijn niet optimaal ingericht zijn omdat het maar een relatief kleine groep betreft.

Maar dan vraag ik me af, als je echt daadwerkelijk hoogbegaafd bent, dan moet die minimale inzet toch wel op te brengen zijn voor de verschillende vakken die op vwo/vwo+ niveau aangeboden worden? Kijk de woordjes leren voor de talen zal toch nog moeten gebeuren, maar bij de exacte vakken zal er waarschijnlijk wel een groter voordeel zijn, aangezien je met redeneren en snel begrip grote stappen kan zetten.

Nu wil ik niet zeggen dat het voor de leerling dan niet saai kan of zal zijn... Maar zeker op de middelbare zou je toch wel kunnen inzien dat dat papiertje nu eenmaal heel wat waard is? Tenminste dat vraag ik me altijd af dan.
Ook vwo of vwo+ is gemaakt voor 'normale' kinderen waarbij eerst delen van het geheel aangeleerd wordt en je op die manier uiteindelijk het geheel leert (bottom-up). Dit sluit niet aan bij hoogbegaafden die het beste leren als ze eerst over het geheel leren en vervolgens kunnen inzoomen op de specifieke delen van dat geheel (top-down). Wanneer ze dan moeten beginnen met die delen zonder dat ze eerst het geheel in kaart krijgen zijn ze al afgetaaid. Daar zit het verschil tussen bovengemiddeld intelligent en hoogbegaafd. Bovengemiddeld intelligente mensen presteren vaak beter in schoolcontext dan hoogbegaafden.
Ik vind het ook niet vreemd dat je niet 'gewoon' mee kan komen als je IQ meer dan 2 standaarddeviaties afwijkt van het gemiddelde, bij mensen met een IQ <70 wordt ook nooit gevraagd waarom ze niet 'gewoon' mee kunnen komen met het reguliere onderwijsaanbod.
Daar komt bij dat de aspecten die komen kijken bij hoogbegaafdheid vroeg of laat vaak ook voor psychische problemen gaan zorgen die je schoolprestaties nog harder dwars gaan zitten.

Ik zit zelf net op het randje met 130 (WAIS-IV) waar ik 2 jaar geleden op m'n 23e pas achter kwam (doordat ik op het hbo vastliep op motivatie en discipline waardoor mijn zelfbeeld ongezond kelderde), maar het heeft voor mij wel verklaard waardoor ik in 2 vwo depressief werd (door nare basisschooltijd wat achteraf ook vooral te maken had met hoogbegaafdheid), vervolgens ben blijven zitten, van vwo3 naar havo4 ben gezakt en daar ook nog eens ben blijven zitten :') Telkens minder aansluiting met klasgenoten die boos waren op mij dat ik er (door de depressie) nooit was maar wel 9ens haalde op de toetsen :') Als het bij mij eerder was gezien was ik én niet depressief geworden én niet op de havo beland.
En nu zit ik 'vast' op het hbo met shit dat me allemaal niet interesseert en waar ik me met moeite toe kan zetten, en loop ik vast in de mogelijkheden om nog door te groeien naar de dingen die me wél interesseren :') Niet dat ik me te goed voel voor het hbo, integendeel, maar wat ik nu doe prikkelt me gewoon onvoldoende om straks ook in aan het werk te willen gaan.

Wat mij betreft mag rekening houden met hoogbegaafdheid wel een grotere rol spelen in het onderwijs en überhaupt gegronde informatie over hoogbegaafdheid wat meer bij de gewone mens terecht komen. Maar net zoals bij veel andere dingen is er altijd weer een klein groepje die het dan verpest voor de rest, zoals die moeders die je veel op dat forum dat je linkte ziet :')
Er moet een beetje een balans in gevonden worden, waarbij er wel voldoende aandacht voor is om ook die kinderen een goede start/kans te gunnen, zonder dat het gelijk als een 'bijzondere uitzonderingspositie' wordt gezien ofzo.

quote:
1s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 13:32 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

nee dan ben je hoogintelligent.

Hoogbegaafd is een combinatie van hoogintelligent, creativiteit en werkhouding.
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die dat zo zien. Maar per definitie is hoogbegaafdheid enkel een IQ van 130 of hoger. Zo classificeren alle IQ-testen dat ook.



Tussen hoogintelligent en hoogbegaafd wordt over het algemeen dit onderscheid gemaakt:



Hoogintelligente mensen doen het sowieso goed op school, hoogbegaafde mensen niet per se.

Maar alles eromheen qua creativiteit en werkhouding en 'intelligentie op andere vlakken dan enkel IQ-testen' is allemaal vrij debatable. Veel van die dingen zijn afhankelijk van persoonlijkheid en niet van IQ (en binnen de groep mensen met een hoog IQ verschilt uiteraard iedere persoonlijkheid weer).
Het enige dat vast staat is dat IQ >130 hoogbegaafd is.

Persoonlijk vind ik 'hoogbegaafdheid' of 'gifted' ook geen goede woorden ervoor, aangezien het vaak niet als een gave voelt maar meer als een last. In de DSM (voor psychische stoornissen) staat wel zwakbegaafdheid maar niet hoogbegaafdheid, terwijl je hersens je eigenlijk gewoon net zo hard fucken. Het is eigk gewoon een verstandelijke beperking maar dan de andere kant op. Je verstand beperkt je. Alleen heb je aan deze kant van de bellcurve nog wel de verstandelijke capaciteiten om dat op den duur om te zetten in een kracht, maar dat vergt ook de juiste omgevingsfactoren.

[ Bericht 1% gewijzigd door Moira op 02-03-2018 17:53:55 ]
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  PR en moderator vrijdag 2 maart 2018 @ 14:31:45 #142
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_177550275
quote:
10s.gif Op woensdag 28 februari 2018 20:51 schreef MadJackthePirate het volgende:
Oke laatste dan, maar deze is zo retarded :')! Over autorijden:
http://www.hb-kind-forum.nl/viewtopic.php?f=78&t=12015

[..]

Edit: I'm done with this rabbithole :N

[..]

De tering.... :')_______
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  vrijdag 2 maart 2018 @ 15:15:21 #143
72256 wise
Echoes - KL/B/
pi_177551395
ouders die "iets" moeten bewijzen via/door hun kinderen :{.

die hebben gelijk een trauma door de gepushte prestatiedrang
I had a splitting headache.From which the future's made.
† Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011)
It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to.
VIVA LA ASSANGE¡
  vrijdag 2 maart 2018 @ 15:28:27 #144
441440 aquawoman
Bitch please
pi_177551703
Er is bij mij op de middelbare school hoogbegaafdheid (of hoe je het ook wilt noemen) vastgesteld. En dat is voor een kind helemaal niet leuk - ik wilde veel liever precies zo zijn als alle andere kinderen. Mijn school ging er ook helemaal niet goed mee om - ze lieten mij op de gang de slechtst presterende leerlingen bijles geven en wilde me nog een twee klas over laten slaan.

Ik ben heel blij dat ik een moeder heb die juist heel erg ook het oog heeft gehouden op andere dingen - dat ik socialer werd, dat ik niet die tweede klas oversloeg omdat ik voor de rest gewoon nog te kinderlijk was om naar de middelbare school te gaan, dat ik ook ging buiten spelen en leuke dingen deed ipv de hele dag lezen. Dat soort dingen.

De moeders in dat forum klinken meer als pushers die het tegenovergestelde doen - lijkt me heel irritant voor de omgeving en ook niet goed voor die kinderen. En het is volgens mij ook wel een beetje een ziekte van deze tijd - in plaats van dat we in ieder kind positieve waarde zien (de een is beter op school, de ander is heel handig en een derde is creatief) moet iedereen maar goed of uitmuntend kunnen leren.

Hoogbegaafdheid wil overigens ook helemaal niet zeggen dat je niet ook hele domme dingen doet of dat je de volledige potentie uit je kunnen haalt.
Frankly, my dear, I don't give a damn.
  vrijdag 2 maart 2018 @ 15:53:07 #145
383398 Kyubey
Genesis 19:26
pi_177552255
Eindelijk weer een kwaliteitstopic met goede genuanceerde discussies. En een geweldige link naar KLB-waardig materiaal. Chapeau!
Helemaal super.
  PR en moderator vrijdag 2 maart 2018 @ 17:49:08 #146
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_177554537
quote:
17s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 15:53 schreef Kyubey het volgende:
Eindelijk weer een kwaliteitstopic met goede genuanceerde discussies. En een geweldige link naar KLB-waardig materiaal. Chapeau!
Het is een mooie combi idd _O-
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_177554680
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 13:55 schreef Moira. het volgende:

[..]

Ook vwo of vwo+ is gemaakt voor 'normale' kinderen waarbij eerst delen van het geheel aangeleerd wordt en je op die manier uiteindelijk het geheel leert (bottom-up). Dit sluit niet aan bij hoogbegaafden die het beste leren als ze eerst over het geheel leren en vervolgens kunnen inzoomen op de specifieke delen van dat geheel (top-down). Wanneer ze dan moeten beginnen met die delen zonder dat ze eerst het geheel in kaart krijgen zijn ze al afgetaaid. Daar zit het verschil tussen bovengemiddeld intelligent en hoogbegaafd. Bovengemiddeld intelligente mensen presteren vaak beter in schoolcontext dan hoogbegaafden.
Ik vind het ook niet vreemd dat je niet 'gewoon' mee kan komen als je IQ meer dan 2 standaarddeviaties afwijkt van het gemiddelde, bij mensen met een IQ <70 wordt ook nooit gevraagd waarom ze niet 'gewoon' mee kunnen komen met het reguliere onderwijsaanbod.
Daar komt bij dat de aspecten die komen kijken bij hoogbegaafdheid vroeg of laat vaak ook voor psychische problemen gaan zorgen die je schoolprestaties nog harder dwars gaan zitten.

Ik zit zelf net op het randje met 130 (WAIS-IV) waar ik 2 jaar geleden op m'n 23e pas achter kwam (doordat ik op het hbo vastliep op motivatie en discipline), maar het heeft voor mij wel verklaard waardoor ik in 2 vwo depressief werd (door nare basisschooltijd wat achteraf ook vooral te maken had met hoogbegaafdheid), vervolgens ben blijven zitten, van vwo3 naar havo4 ben gezakt en daar ook nog eens ben blijven zitten :') Telkens minder aansluiting met klasgenoten die boos waren op mij dat ik er (door de depressie) nooit was maar wel 9ens haalde op de toetsen :') Als het bij mij eerder was gezien was ik én niet depressief geworden én niet op de havo beland.
En nu zit ik 'vast' op het hbo met shit dat me allemaal niet interesseert en waar ik me met moeite toe kan zetten, en loop ik vast in de mogelijkheden om nog door te groeien naar de dingen die me wél interesseren :') Niet dat ik me te goed voel voor het hbo, integendeel, maar wat ik nu doe prikkelt me gewoon onvoldoende om straks ook in aan het werk te willen gaan.

Wat mij betreft mag rekening houden met hoogbegaafdheid wel een grotere rol spelen in het onderwijs en überhaupt gegronde informatie over hoogbegaafdheid wat meer bij de gewone mens terecht komen. Maar net zoals bij veel andere dingen is er altijd weer een klein groepje die het dan verpest voor de rest, zoals die moeders die je veel op dat forum dat je linkte ziet :')
Er moet een beetje een balans in gevonden worden, waarbij er wel voldoende aandacht voor is om ook die kinderen een goede start/kans te gunnen, zonder dat het gelijk als een 'bijzondere uitzonderingspositie' wordt gezien ofzo.

[..]

Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die dat zo zien. Maar per definitie is hoogbegaafdheid enkel een IQ van 130 of hoger. Zo classificeren alle IQ-testen dat ook.

[ afbeelding ]

Tussen hoogintelligent en hoogbegaafd wordt over het algemeen dit onderscheid gemaakt:

[ afbeelding ]

Hoogintelligente mensen doen het sowieso goed op school, hoogbegaafde mensen niet per se.

Maar alles eromheen qua creativiteit en werkhouding en 'intelligentie op andere vlakken dan enkel IQ-testen' is allemaal vrij debatable. Veel van die dingen zijn afhankelijk van persoonlijkheid en niet van IQ (en binnen de groep mensen met een hoog IQ verschilt uiteraard iedere persoonlijkheid weer).
Het enige dat vast staat is dat IQ >130 hoogbegaafd is.

Persoonlijk vind ik 'hoogbegaafdheid' of 'gifted' ook geen goede woorden ervoor, aangezien het vaak niet als een gave voelt maar meer als een last. In de DSM (voor psychische stoornissen) staat wel zwakbegaafdheid maar niet hoogbegaafdheid, terwijl je hersens je eigenlijk gewoon net zo hard fucken. Het is eigk gewoon een verstandelijke beperking maar dan de andere kant op. Je verstand beperkt je. Alleen heb je aan deze kant van de bellcurve nog wel de verstandelijke capaciteiten om dat op den duur om te zetten in een kracht, maar dat vergt ook de juiste omgevingsfactoren.
Mijn dochter heeft de WISC-III gedaan en de psycholoog heeft het me toch uitgelegd hoe ik het vertel. Ik ben ook geen expert op dat gebied maar ik durf wel te stellen dat een hoge intelligentie niet betekent dat het kind het automatisch goed doet op school. Hoogbegaafdheid betekent ook niet automatisch dat ze het goed doen op school.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  PR en moderator vrijdag 2 maart 2018 @ 18:19:41 #148
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_177555100
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 17:57 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Mijn dochter heeft de WISC-III gedaan en de psycholoog heeft het me toch uitgelegd hoe ik het vertel. Ik ben ook geen expert op dat gebied maar ik durf wel te stellen dat een hoge intelligentie niet betekent dat het kind het automatisch goed doet op school. Hoogbegaafdheid betekent ook niet automatisch dat ze het goed doen op school.
Aight, ik weet natuurlijk niet wat en waarom de psycholoog allemaal gezegd heeft, maar ook de WISC hanteert (bij een T-IQ uitslag van >130) de termen 'zeer begaafd' of 'hoogbegaafd'.

Ik vind termen als 'hoogintelligent' en alles wat men daar naast IQ nog onder wil scharen nogal debatable, iedereen zegt daar wat anders over. Vooral de huismoeders die je op de fora zoals TS linkt wel eens tegen komt hebben er vaak een handje van om zelf definities aan begrippen toe te kennen naar eigen gelang. De ene gebruikt 'hoogintelligent' interchangable met 'hoogbegaafd' (>130), de ander gebruikt het om de categorie daaronder aan te duiden (120-129), en weer een ander wil er nog allerhande persoonlijkheidseigenschappen aan toeschrijven.
Zegt mij persoonlijk allemaal niet zo veel. Hoogbegaafd is gewoon hoogbegaafd en bovengemiddeld intelligent is bovengemiddeld intelligent. Daarbinnen heb je net zo veel tinten grijs als er mensen zijn.

Verder ben ik het ook wel met je eens dat ook een hoge intelligentie (wat eigenlijk alles boven de 115 al is imo) natuurlijk niet per se betekent dat je het ook automatisch goed doet op school, dat heb ik misschien wat verkeerd verwoord.
Maar wanneer je nog binnen 2 standaarddeviaties van het gemiddelde valt (dus <130) is het reguliere schoolsysteem wel beter op je 'manier van leren qua intelligentie' aangepast dan wanneer je daarbuiten valt. In dat laatste geval is de kans dan groter dat de hoofdfactor van het 'niet mee kunnen komen' dan ook de afwijkende intelligentie en manier van informatieverwerking is.
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_177555576
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2018 15:04 schreef Sadcopter het volgende:

[..]

Traditioneel lesstof was juist pittger. Zo rond 1993 werd lesmateriaal vervangen door lesmateriaal wat voor een groter deel praktijkgericht was.

Dit ja. Ik ben van de 1e lichting Basisvorming. De eerste 2 jaar mavo/havo was dan ook een eitje. (en ik weet nu wat de symbooltjes op wasetiketten betekenen :') )

En ik maar denken dat ik slim was. :')
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_177557357
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 13:32 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

nee dan ben je hoogintelligent.

Hoogbegaafd is een combinatie van hoogintelligent, creativiteit en werkhouding.
Niet iedereen gebruikt dezelfde definitie. Maar het enige dat echt makkelijk meetbaar is, is intelligentie.
Whatever...
pi_177557462
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 13:55 schreef Moira. het volgende:

[..]

Ook vwo of vwo+ is gemaakt voor 'normale' kinderen waarbij eerst delen van het geheel aangeleerd wordt en je op die manier uiteindelijk het geheel leert (bottom-up). Dit sluit niet aan bij hoogbegaafden die het beste leren als ze eerst over het geheel leren en vervolgens kunnen inzoomen op de specifieke delen van dat geheel (top-down). Wanneer ze dan moeten beginnen met die delen zonder dat ze eerst het geheel in kaart krijgen zijn ze al afgetaaid. Daar zit het verschil tussen bovengemiddeld intelligent en hoogbegaafd. Bovengemiddeld intelligente mensen presteren vaak beter in schoolcontext dan hoogbegaafden.
Ik vind het ook niet vreemd dat je niet 'gewoon' mee kan komen als je IQ meer dan 2 standaarddeviaties afwijkt van het gemiddelde, bij mensen met een IQ <70 wordt ook nooit gevraagd waarom ze niet 'gewoon' mee kunnen komen met het reguliere onderwijsaanbod.
Daar komt bij dat de aspecten die komen kijken bij hoogbegaafdheid vroeg of laat vaak ook voor psychische problemen gaan zorgen die je schoolprestaties nog harder dwars gaan zitten.

Ik zit zelf net op het randje met 130 (WAIS-IV) waar ik 2 jaar geleden op m'n 23e pas achter kwam (doordat ik op het hbo vastliep op motivatie en discipline waardoor mijn zelfbeeld ongezond kelderde), maar het heeft voor mij wel verklaard waardoor ik in 2 vwo depressief werd (door nare basisschooltijd wat achteraf ook vooral te maken had met hoogbegaafdheid), vervolgens ben blijven zitten, van vwo3 naar havo4 ben gezakt en daar ook nog eens ben blijven zitten :') Telkens minder aansluiting met klasgenoten die boos waren op mij dat ik er (door de depressie) nooit was maar wel 9ens haalde op de toetsen :') Als het bij mij eerder was gezien was ik én niet depressief geworden én niet op de havo beland.
En nu zit ik 'vast' op het hbo met shit dat me allemaal niet interesseert en waar ik me met moeite toe kan zetten, en loop ik vast in de mogelijkheden om nog door te groeien naar de dingen die me wél interesseren :') Niet dat ik me te goed voel voor het hbo, integendeel, maar wat ik nu doe prikkelt me gewoon onvoldoende om straks ook in aan het werk te willen gaan.

Wat mij betreft mag rekening houden met hoogbegaafdheid wel een grotere rol spelen in het onderwijs en überhaupt gegronde informatie over hoogbegaafdheid wat meer bij de gewone mens terecht komen. Maar net zoals bij veel andere dingen is er altijd weer een klein groepje die het dan verpest voor de rest, zoals die moeders die je veel op dat forum dat je linkte ziet :')
Er moet een beetje een balans in gevonden worden, waarbij er wel voldoende aandacht voor is om ook die kinderen een goede start/kans te gunnen, zonder dat het gelijk als een 'bijzondere uitzonderingspositie' wordt gezien ofzo.

[..]

Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die dat zo zien. Maar per definitie is hoogbegaafdheid enkel een IQ van 130 of hoger. Zo classificeren alle IQ-testen dat ook.

[ afbeelding ]

Tussen hoogintelligent en hoogbegaafd wordt over het algemeen dit onderscheid gemaakt:

[ afbeelding ]

Hoogintelligente mensen doen het sowieso goed op school, hoogbegaafde mensen niet per se.

Maar alles eromheen qua creativiteit en werkhouding en 'intelligentie op andere vlakken dan enkel IQ-testen' is allemaal vrij debatable. Veel van die dingen zijn afhankelijk van persoonlijkheid en niet van IQ (en binnen de groep mensen met een hoog IQ verschilt uiteraard iedere persoonlijkheid weer).
Het enige dat vast staat is dat IQ >130 hoogbegaafd is.

Persoonlijk vind ik 'hoogbegaafdheid' of 'gifted' ook geen goede woorden ervoor, aangezien het vaak niet als een gave voelt maar meer als een last. In de DSM (voor psychische stoornissen) staat wel zwakbegaafdheid maar niet hoogbegaafdheid, terwijl je hersens je eigenlijk gewoon net zo hard fucken. Het is eigk gewoon een verstandelijke beperking maar dan de andere kant op. Je verstand beperkt je. Alleen heb je aan deze kant van de bellcurve nog wel de verstandelijke capaciteiten om dat op den duur om te zetten in een kracht, maar dat vergt ook de juiste omgevingsfactoren.
Vroeger had ik er wel last van, ondanks dat geen echte problemen heb gehad.

Nu beschouw ik dit als een god-given gift. En ben er dankbaar voor. Zo fijn om zo veel te kunnen snappen en doen. Ik heb het leukste werk dat er is hierdoor.
Whatever...
  vrijdag 2 maart 2018 @ 20:27:31 #152
400841 Marcus_Zaagius
Ta eis heauton
pi_177558978


[ Bericht 100% gewijzigd door Marcus_Zaagius op 02-03-2018 20:27:52 ]
  PR en moderator vrijdag 2 maart 2018 @ 20:48:34 #153
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_177559682
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 19:44 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Vroeger had ik er wel last van, ondanks dat geen echte problemen heb gehad.

Nu beschouw ik dit als een god-given gift. En ben er dankbaar voor. Zo fijn om zo veel te kunnen snappen en doen. Ik heb het leukste werk dat er is hierdoor.
Mooi! _O_
Het is ook een kunst om dat zo om te zetten
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  vrijdag 2 maart 2018 @ 20:49:38 #154
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_177559715
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 19:44 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Vroeger had ik er wel last van, ondanks dat geen echte problemen heb gehad.

Nu beschouw ik dit als een god-given gift. En ben er dankbaar voor. Zo fijn om zo veel te kunnen snappen en doen. Ik heb het leukste werk dat er is hierdoor.
.

Je.... je.. bent.. condoomtester bij Durex? :o
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  PR en moderator vrijdag 2 maart 2018 @ 20:53:12 #155
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_177559817
quote:
11s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 20:49 schreef SpecialK het volgende:

[..]

.

Je.... je.. bent.. condoomtester bij Durex? :o
Professioneel katten-aaier O+
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  vrijdag 2 maart 2018 @ 21:02:52 #156
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_177560092
quote:
17s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 20:53 schreef Moira. het volgende:

[..]

Professioneel katten-aaier O+
Ik hoor dat het startsalaris daar voor rond de 3600 euro bruto is.

Iemand moet die beesten deskundig aaien.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  PR en moderator vrijdag 2 maart 2018 @ 22:44:55 #157
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_177563327
quote:
6s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 21:02 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik hoor dat het startsalaris daar voor rond de 3600 euro bruto is.

Iemand moet die beesten deskundig aaien.
Daar kan ik mijn hoge intelligentie uitzonderlijk goed voor inzetten :7
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_177565686
Hoog begaafd? Deze man zou ik pas van zeggen dat hij hoog begaafd was: https://nl.wikipedia.org/wiki/Srinivasa_Aaiyangar_Ramanujan
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_177565997
Overigens valt er wel te zeggen over opleidingen voor hoogbegaafden, ik had er zelf ook enigzins mee te maken, ik ben behoorlijk slecht in taal en daardoor 2 keer blijven zitten op de Havo, ik vond school ook weinig uitdagend en daarom een afkeer van studeren gekregen, gelukkig allemaal goed gekomen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_177568887
quote:
11s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 20:49 schreef SpecialK het volgende:

[..]

.

Je.... je.. bent.. condoomtester bij Durex? :o
Ik ben een nerd eh. En condooms zie ik als noodzakelijk kwaad.

Dus nee. Ik doe iets met innovatie. Ik bedenk nieuwe leuke dingen. Vlieg naar mensen die iets nieuws kunnen bieden. Onderzoek nieuwe zaken met universiteiten.

Als het maar spannend en nieuw is. Dan zorg ik wel dat het beoordeeld wordt en eventueel toegepast.

[ Bericht 17% gewijzigd door Spanky78 op 03-03-2018 08:52:22 ]
Whatever...
pi_177569363
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 08:46 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ik ben een nerd eh. En condooms zie ik als noodzakelijk kwaad.

Dus nee. Ik doe iets met innovatie. Ik bedenk nieuwe leuke dingen. Vlieg naar mensen die iets nieuws kunnen bieden. Onderzoek nieuwe zaken met universiteiten.

Als het maar spannend en nieuw is. Dan zorg ik wel dat het beoordeeld wordt en eventueel toegepast.
Zou je wellicht naar voren kunnen brengen dat er ook best veel mensen zijn met een pener van 30CM! Ik lijm nu altijd 2 condooms aan elkaar :@
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_177575639
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 09:18 schreef raptorix het volgende:

[..]

Zou je wellicht naar voren kunnen brengen dat er ook best veel mensen zijn met een pener van 30CM! Ik lijm nu altijd 2 condooms aan elkaar :@
Maar in de lengte is het geen probleem hoor. Het gaat om de omtrek of een condoom past.

Als je nu echt iets nieuws zou willen doen dan zou je eigenlijk een soort spraycondoom moeten maken. Maar ben bang dat dat ingewikkelder is dan dan een rubbertje afrollen. Maar hij past altijd!
Whatever...
  PR en moderator zaterdag 3 maart 2018 @ 14:36:48 #163
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_177576059
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 14:23 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Maar in de lengte is het geen probleem hoor. Het gaat om de omtrek of een condoom past.

Als je nu echt iets nieuws zou willen doen dan zou je eigenlijk een soort spraycondoom moeten maken. Maar ben bang dat dat ingewikkelder is dan dan een rubbertje afrollen. Maar hij past altijd!
Doe anders effe een anticonceptiepil voor mannen uitvinden!
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_177577226
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 08:46 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ik ben een nerd eh. En condooms zie ik als noodzakelijk kwaad.

Dus nee. Ik doe iets met innovatie. Ik bedenk nieuwe leuke dingen. Vlieg naar mensen die iets nieuws kunnen bieden. Onderzoek nieuwe zaken met universiteiten.

Als het maar spannend en nieuw is. Dan zorg ik wel dat het beoordeeld wordt en eventueel toegepast.
introduceer vechain in je organisatie

pi_177577597
Keer op de basischool in groep 8 had een jong een havo-advies gekregen, sloot ook aan op de cito score etc

moeder over de rooie WANT MIJN KIND IS AFGELEID TIJDENS DE TOETS EN HIJ KEN ZEKER HOGER!!!

Uiteindelijk dus naar vwo+ gegaan :') Jaar later terug naar de havo. Jaar erna naar de mavo. Jaar erna naar kader :') :') :') :')

Had wel te doen met die jong, toch wel een beetje zielig :D
  zaterdag 3 maart 2018 @ 15:40:15 #166
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177577666
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 15:36 schreef OmgevallenFlat2 het volgende:
Keer op de basischool in groep 8 had een jong een havo-advies gekregen, sloot ook aan op de cito score etc

moeder over de rooie WANT MIJN KIND IS AFGELEID TIJDENS DE TOETS EN HIJ KEN ZEKER HOGER!!!

Uiteindelijk dus naar vwo+ gegaan :') Jaar later terug naar de havo. Jaar erna naar de mavo. Jaar erna naar kader :') :') :') :')

Had wel te doen met die jong, toch wel een beetje zielig :D
Lief dagboek. :').
And so is the past
pi_177577727
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 15:40 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Lief dagboek. :').
Nou zo lang is het niet jong, dat jij nou niet hoogbegaafd bent en niet een verhaal langer dan 2 worden kan lezen
  zaterdag 3 maart 2018 @ 15:52:36 #168
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177577999
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 15:42 schreef OmgevallenFlat2 het volgende:

[..]

Nou zo lang is het niet jong, dat jij nou niet hoogbegaafd bent en niet een verhaal langer dan 2 worden kan lezen
Twee worden wat?
And so is the past
pi_177811483
https://nos.nl/artikel/22(...)oogbegaafd-kind.html?

quote:
Hoogbegaafde leerlingen moeten betere begeleiding krijgen van bijgeschoolde leraren en hulp krijgen van experts. Ook kunnen zij na groep 8 een tussenjaar volgen voor ze naar de middelbare school gaan.

Minister Slob voor Basis- en Voortgezet Onderwijs wil dat de hulp aan hoogbegaafde kinderen wordt verbeterd, schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer. In het regeerakkoord is al afgesproken om daar 15 miljoen euro extra aan uit te geven.

Stempel

Leraren herkennen vaak niet dat een kind zeer slim is, zich verveelt, thuis vervelend wordt en niet meer naar school te krijgen is. Soms krijgen hoogbegaafde kinderen onterecht het stempel ADHD of autisme.

Er is wel geld voor kinderen met leerproblemen, in het kader van het 'passend onderwijs', maar dat kunnen scholen zelden gebruiken voor zeer slimme kinderen. Slob wil dit wel mogelijk maken. Er komt een subsidieregeling voor scholen en samenwerkingsverbanden met goede ideeën.
.
  PR en moderator woensdag 14 maart 2018 @ 10:48:13 #170
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_177812047
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  woensdag 14 maart 2018 @ 10:51:21 #171
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_177812091
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 14:33 schreef Baron-von-Blubba het volgende:
Hoort bij deze tijd, ALLE kinderen die de laatste jaren geboren worden zijn hoogbegaafd.
Als je alle mama's, oma's en tantes die je spreekt geloven mag.
Dit dus. Lachwekkend, maar dat krijg je met een sneeuwvlokjessamenleving.
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
pi_177814071
Bij hoogbegaafdheid denk ik aan iemand die in bijna alles goed is. Maar als je dan ziet dat zo'n hoogbegaafd kind een halve autist is, dan denk ik alleen maar :') :') :')

Allemaal leuk en aardig dat dat kind goed is in theoretische concepten, maar je gaat ook andere vaardigheden moeten hebben wil je ergens komen in de maatschappij.
  PR en moderator woensdag 14 maart 2018 @ 12:42:40 #173
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_177814302
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 12:30 schreef Mark031 het volgende:
Bij hoogbegaafdheid denk ik aan iemand die in bijna alles goed is. Maar als je dan ziet dat zo'n hoogbegaafd kind een halve autist is, dan denk ik alleen maar :') :') :')

Allemaal leuk en aardig dat dat kind goed is in theoretische concepten, maar je gaat ook andere vaardigheden moeten hebben wil je ergens komen in de maatschappij.
Daarom dus niet :') ‘en maar beter gewoon voor het idee openstaan dat die kinderen ook gewoon hulp nodig hebben.

En halve autist is het niet, niks autistisch aan.
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_177817402
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 12:30 schreef Mark031 het volgende:
Bij hoogbegaafdheid denk ik aan iemand die in bijna alles goed is. Maar als je dan ziet dat zo'n hoogbegaafd kind een halve autist is, dan denk ik alleen maar :') :') :')

Allemaal leuk en aardig dat dat kind goed is in theoretische concepten, maar je gaat ook andere vaardigheden moeten hebben wil je ergens komen in de maatschappij.
Dan denk je aan de verkeerden.

Bovendien kan het zo zijn dat je een hoogbegaafde wellicht niet snapt, maar dat hoeft niet te betekenen dat dat een autist is. Wellicht ben jij juist degenen die het niet begrijpt.

Ik heb goed leren meelullrn over voetbal dat wel. Alsmik het over zaken ga hebben die ik echt interessant vind dan raak ik de meesten kwijt.
Whatever...
pi_177821027
quote:
1s.gif Op woensdag 14 maart 2018 14:54 schreef Spanky78 het volgende:

Ik heb goed leren meelullrn over voetbal dat wel. Alsmik het over zaken ga hebben die ik echt interessant vind dan raak ik de meesten kwijt.
Wat voor dingen vind je allemaal interessant? :)
pi_177821274
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 12:30 schreef Mark031 het volgende:
Bij hoogbegaafdheid denk ik aan iemand die in bijna alles goed is. Maar als je dan ziet dat zo'n hoogbegaafd kind een halve autist is, dan denk ik alleen maar :') :') :')

Allemaal leuk en aardig dat dat kind goed is in theoretische concepten, maar je gaat ook andere vaardigheden moeten hebben wil je ergens komen in de maatschappij.
elke hoogbegaafde is gewoon een autist
en maar stug blijven volhouden

2% van de mensen hoogbegaafd, 130+ is namelijk het 98e percentiel. Dan ben je nog echt geen wonderkind, maar je bent wel even afwijkend als iemand met een verstandelijke beperking. Het is een terecht punt van ouders dat ze niet altijd genoeg begeleiding krijgen. Onderwijs lijkt er meer op gericht te zijn om de zwakkere te ondersteunen dan de sterkere. Daar mag best iets aan veranderen.
Neemt niet weg dat er genoeg ouders zijn die onterecht denken dat hun kind zo slim is en weigeren in te zien dat ze gewoon gemiddeld zijn. Iets wat in alle opzichten juist makkelijker is in opvoeden.
  PR en moderator woensdag 14 maart 2018 @ 19:22:34 #177
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_177822098
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 18:36 schreef Adames het volgende:

[..]

elke hoogbegaafde is gewoon een autist
en maar stug blijven volhouden

2% van de mensen hoogbegaafd, 130+ is namelijk het 98e percentiel. Dan ben je nog echt geen wonderkind, maar je bent wel even afwijkend als iemand met een verstandelijke beperking. Het is een terecht punt van ouders dat ze niet altijd genoeg begeleiding krijgen. Onderwijs lijkt er meer op gericht te zijn om de zwakkere te ondersteunen dan de sterkere. Daar mag best iets aan veranderen.
Neemt niet weg dat er genoeg ouders zijn die onterecht denken dat hun kind zo slim is en weigeren in te zien dat ze gewoon gemiddeld zijn. Iets wat in alle opzichten juist makkelijker is in opvoeden.
Heh er is helemaal geen verband tussen hoogbegaafdheid en autisme. De vergelijking (en misdiagnose) met AD(H)D ligt nog dichterbij.

Verder heb je gewoon gelijk.
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_177823814
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 18:23 schreef Brandaris01 het volgende:

[..]

Wat voor dingen vind je allemaal interessant? :)
Biologie, quantumphysica, lifesciences en wetenschap in het algemeen. De natuur, mensen en hun gedrag, met name de hersenen.

Nog algemener wil ik altijd weten hoe iets werkt. Ik sloopte vroeger alle mechanische dingen om ze weer in elkaar te zetten. Deed ik ook met elektronica. Dus alles wat ik niet direct weet of snap vind ik boeiend.
Whatever...
pi_177823914
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 18:36 schreef Adames het volgende:

[..]

elke hoogbegaafde is gewoon een autist
en maar stug blijven volhouden

2% van de mensen hoogbegaafd, 130+ is namelijk het 98e percentiel. Dan ben je nog echt geen wonderkind, maar je bent wel even afwijkend als iemand met een verstandelijke beperking. Het is een terecht punt van ouders dat ze niet altijd genoeg begeleiding krijgen. Onderwijs lijkt er meer op gericht te zijn om de zwakkere te ondersteunen dan de sterkere. Daar mag best iets aan veranderen.
Neemt niet weg dat er genoeg ouders zijn die onterecht denken dat hun kind zo slim is en weigeren in te zien dat ze gewoon gemiddeld zijn. Iets wat in alle opzichten juist makkelijker is in opvoeden.
https://nos.nl/artikel/22(...)oogbegaafd-kind.html
pi_177824702
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 12:30 schreef Mark031 het volgende:
Bij hoogbegaafdheid denk ik aan iemand die in bijna alles goed is. Maar als je dan ziet dat zo'n hoogbegaafd kind een halve autist is, dan denk ik alleen maar :') :') :')

Allemaal leuk en aardig dat dat kind goed is in theoretische concepten, maar je gaat ook andere vaardigheden moeten hebben wil je ergens komen in de maatschappij.
Kijk deze man jelly zijn dat hij flink wat iq punten minder heeft dan een hoogbegaafde.
pi_177824779
Dat sociaal onderontwikelde ontstaat ook wel op jonge leeftijd, juist omdat het denkniveau zoveel afwijkt. Een voorbeeld zijn 2 kleuters die samen een houten treinbaan gaan bouwen. De een kan zich al bedenken dat het de bedoeling is dat het uiteindelijk een gesloten rondje, waar het einde dus weer op het begin uitkomt en maakt een treintje met dr locomotief voorop en de wagons erachter. Voor het andere kind is zijn 5 stukje achter elkaar al een treinbaan en rijdt met een losse wagon eroverheen.

Tussen deze kinderen is amper sociale interactie omdat samen een treinbaan bouwen vrijwel onmogelijk is en zo leren dus ook geen inzichten in elkaars denken en het vertalen van gedachtes naar woorden, die de ander kan begrijpen. Op termijn zie je dat het hoogbegaafde kind hierdoor achter blijven in hun sociale ontwikkeling.

Een ander groot probleem is motivatie en doorzettingsvermogen. Kinderen voor wie alles makkelijk gaat, zoals lopen, praten, lezen, rekenen en logisch denken is het lastig om dingen echt te leren. Het gaat vrijwel allemaal vanzelf en ze krijgen nooit tegenslag. Hierdoor worden ze een beetje lui, ze hoeven immers nooit moeite te doen. Problemen ontstaan zodra ze iets ouder worden en ze opeens iets tegenkomen dat ze niet in een keer kunnen. Ze weten niet hoe ze ermee moeten omgaan en de neiging ontstaat om het maar te laten.

En ziedaar, zo ontwikkeld zich een slechts een paar jaar een lui, ongemotiveerd, sociaal zwak ontwikkeld kind, wat soms door niemand begrepen wordt.
.
  PR en moderator woensdag 14 maart 2018 @ 21:40:19 #182
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_177825357
quote:
1s.gif Op woensdag 14 maart 2018 21:17 schreef Fer het volgende:
Dat sociaal onderontwikelde ontstaat ook wel op jonge leeftijd, juist omdat het denkniveau zoveel afwijkt. Een voorbeeld zijn 2 kleuters die samen een houten treinbaan gaan bouwen. De een kan zich al bedenken dat het de bedoeling is dat het uiteindelijk een gesloten rondje, waar het einde dus weer op het begin uitkomt en maakt een treintje met dr locomotief voorop en de wagons erachter. Voor het andere kind is zijn 5 stukje achter elkaar al een treinbaan en rijdt met een losse wagon eroverheen.

Tussen deze kinderen is amper sociale interactie omdat samen een treinbaan bouwen vrijwel onmogelijk is en zo leren dus ook geen inzichten in elkaars denken en het vertalen van gedachtes naar woorden, die de ander kan begrijpen. Op termijn zie je dat het hoogbegaafde kind hierdoor achter blijven in hun sociale ontwikkeling.

Een ander groot probleem is motivatie en doorzettingsvermogen. Kinderen voor wie alles makkelijk gaat, zoals lopen, praten, lezen, rekenen en logisch denken is het lastig om dingen echt te leren. Het gaat vrijwel allemaal vanzelf en ze krijgen nooit tegenslag. Hierdoor worden ze een beetje lui, ze hoeven immers nooit moeite te doen. Problemen ontstaan zodra ze iets ouder worden en ze opeens iets tegenkomen dat ze niet in een keer kunnen. Ze weten niet hoe ze ermee moeten omgaan en de neiging ontstaat om het maar te laten.

En ziedaar, zo ontwikkeld zich een slechts een paar jaar een lui, ongemotiveerd, sociaal zwak ontwikkeld kind, wat soms door niemand begrepen wordt.
Toch denk ik wel dat het een misconceptie is dat hoogbegaafde kinderen per definitie sociaal zwak ontwikkelen.
Persoonlijk ken ik geen hoogbegaafden die zo zijn (wel lui en ongemotiveerd omdat ze nooit hebben 'leren leren', maar er zijn ook genoeg hoogbegaafden die niet zo zijn).
Hoe jij het uitlegt is in meerdere gevallen ongetwijfeld zo, dat weet ik ook wel. Maar veel gevallen hebben ook op jonge leeftijd al door dat ze anders denken dan anderen, en om sociaal wél mee te kunnen doen ontwikkelen ze júíst de vaardigheid om zich daarnaar aan te passen.
Ook binnen die 2% vind je een net zo breed scala aan verschillende persoonlijkheden als in de andere 98%.
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_177825408
Ben lid van dat forum. Ik loop met dochterlief tegen zaken aan. En dan is zo'n Mutsenforum best handig om begrippen en procedures te leren. En hun opinie te lezen maar dat wil niet zeggen dat het klopt. Net zoals hier een fok/wgr is waar niet juristen advies geven. Het kan geen kwaad te sparren.

Als ouder heb je van de gemiddelde basisschool niet veel te verwachten op dat gebied. Ik heb een dochter van 7. We zijn 4 jaar aan het opperen dat ze uitgedaagd moet worden en daar begeleiding voor nodig heeft. Zonder resultaat. En nu zijn we zo ver dat ze zichzelf dom en stom vindt. Ze gaat met tegenzin naar school en komt chagrijnig en opstandig thuis. Ze verveelt zich, zegt niets te leren. Krijgt ze een keer extra werk dan moet ze 20 sommen maken terwijl de rest er 10 moet van dezelfde soort. Meer is niet uitdagend maar eerder een straf. Geven ze het kind met een 4 op het rapport er dan maar 5? Dat denkt dochterlief wel dus doet ze steeds minder haar best. Ze mag bepaalde Smartgames doen terwijl de zwakkeren extra instructie krijgen, maar niemand die haar helpt als zij daarbij hulp nodig heeft, want is extra oftewel bezighouden.

Is ze hoogbegaafd, geen idee. Willen we dat ze een labeltje krijgt, nee ook niet. We willen een dochter die lekker in haar vel zit en dat doet ze nu niet. De laatste keer dat ik haar echt helemaal blij en leergierig heb gezien, was in een museum. En hokjesgeest Nederland wil graag labeltjes, hoogbegaafdheid is een optie. Terwijl ik zonder test weet dat een top-down benadering en een beetje gezonde frustratie bij mijn dochter wonderen doet. En daar heeft ze net zo goed een leerkracht bij nodig voor háár leerproces. Maar blijkbaar moet dat met labeltje omdat het anders is... Zul je net zien dat ze op 125 blijft steken. :-)
pi_177826087
Meld! *O* moeder van kind van net 5 dat sochtends groep 3 doet en smiddags groep 2 terwijl ze eigenlijk nog in groep 1 zou moeten zitten.

Ik heb zo’n hekel aan al die vooroordelen op dit gebied, mijn oudste liep achter en overal was hulp en begrip en nu is het vaak net alsof ik mijzelf moet verantwoorden dat dit kind voorloopt..

En hoezo is het raar dat sommige kinderen dan vastlopen?

Als je met een gemiddeld iq de hele dag zou moeten omgaan met mensen met een iq van -85 zou jij dit vast ook prima kunnen maar uiteindelijk best vermoeiend vinden, andersom is dat blijkbaar net zo.

En verder geen idee mbt mijn kind, wie weet loopt ze over 1jr wel gelijk, of achter Soit, als zij maar gelukkig is.
Ze heeft het nu ieg prima naar haar zin op school ipv zich te vervelen, en daarnaast ook veel vriendjes en vriendinnetjes.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 14-03-2018 22:55:57 ]
  PR en moderator woensdag 14 maart 2018 @ 22:17:48 #185
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_177826350
Voor de mensen die ook in een niet-KLB-topic over hoogbegaafdheid willen posten, er loopt een reeks in R&P: R&P / Hoogbegaafdheid #7
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_177826513
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 21:40 schreef Moira. het volgende:

[..]

Toch denk ik wel dat het een misconceptie is dat hoogbegaafde kinderen per definitie sociaal zwak ontwikkelen.
Persoonlijk ken ik geen hoogbegaafden die zo zijn (wel lui en ongemotiveerd omdat ze nooit hebben 'leren leren', maar er zijn ook genoeg hoogbegaafden die niet zo zijn).
Hoe jij het uitlegt is in meerdere gevallen ongetwijfeld zo, dat weet ik ook wel. Maar veel gevallen hebben ook op jonge leeftijd al door dat ze anders denken dan anderen, en om sociaal wél mee te kunnen doen ontwikkelen ze júíst de vaardigheid om zich daarnaar aan te passen.
Ook binnen die 2% vind je een net zo breed scala aan verschillende persoonlijkheden als in de andere 98%.
Oh ik zeg ook niet dat het per definitie zo zal ontwikkelen. Meer een verklaring voor het gedrag van sommige hoogbegaafden, waarom ze soms slecht ontwikkelen op bepaalde vlakken. Zeker als we het niet onderkennen en geen hulp bieden.
.
  PR en moderator donderdag 15 maart 2018 @ 07:49:28 #187
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_177831200
quote:
1s.gif Op woensdag 14 maart 2018 22:23 schreef Fer het volgende:

[..]

Oh ik zeg ook niet dat het per definitie zo zal ontwikkelen. Meer een verklaring voor het gedrag van sommige hoogbegaafden, waarom ze soms slecht ontwikkelen op bepaalde vlakken. Zeker als we het niet onderkennen en geen hulp bieden.
True true
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_177832938
quote:
1s.gif Op woensdag 14 maart 2018 20:42 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Biologie, quantumphysica, lifesciences en wetenschap in het algemeen. De natuur, mensen en hun gedrag, met name de hersenen.

Nog algemener wil ik altijd weten hoe iets werkt. Ik sloopte vroeger alle mechanische dingen om ze weer in elkaar te zetten. Deed ik ook met elektronica. Dus alles wat ik niet direct weet of snap vind ik boeiend.
Haha, hier hetzelfde, ik vind dingen die ik nog niet weet ook boeiend. :) Maar voor mij is er wel een verschil tussen biologie/ life sciences en kwantummechanica.

De eerste twee snap ik nog niet alles van, maar ik zou dat wel kunnen als ik er mijn best voor deed. Kwantummechanica is iets waar ik mijn hoofd nooit helemaal om zou kunnen wikkelen. Nou ja, de wiskunde erachter zou je in principe misschien wel kunnen snappen, maar de realiteit achter die wiskunde slaat naar ons gevoel helemaal nergens op.

En dat brengt me dan weer bij mijn grote interesse: de grenzen van onze kennis en ons begripsvermogen. Ons begripsvermogen is geëvolueerd om ons als organisme succesvol staande te kunnen houden in een fysieke wereld vol met natuurlijke gevaren. Het is niet perse gemaakt om de aard van het universum ‘in zichzelf’ te doorgronden.

Ik denk daarom ook dat wij misschien helemaal niet in staat zijn om het universum helemaal te begrijpen. Vandaar de ‘vaagheid’ van de kwantumfysica.

Aanvankelijk lijkt het alsof de gewone wereld redelijk te doorgronden is. Netjes te verklaren met natuurkundige modellen met krachten en bewegende dingen. Maar als we wat dieper inzoomen, komen we bij de randjes van onze gewone realiteit en wordt alles in één keer vreemd. Dingen die in meerdere toestanden tegelijk kunnen zijn? Voor ons gevoel kán dat helemaal niet, maar toch is het zo. Of het lijkt in ieder geval zo te zijn. Geen idee wat er echt zit achter onze beperkte perceptie en oordeelsvermogen.

Dus ik vind kwantumfysica ook interessant. Maar dan niet als onderwerp in zichzelf, maar om wat het impliceert. :)
  donderdag 15 maart 2018 @ 10:16:26 #189
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_177833262
Als iemand zoooooooo slim is dat diegene niet fatsoenlijk kan functioneren dan is die persoon gewoon zwakbegaafd.

[ Bericht 4% gewijzigd door Twiitch op 15-03-2018 11:23:02 ]
  donderdag 15 maart 2018 @ 10:30:30 #190
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_177833448
ik ben zwakbegaaft, op mijn 12e zat ik in groep 4. Lekker toch. En nu ben ik cryptomillionair door mijn ijgen domheid.
pi_177834089
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 09:57 schreef Brandaris01 het volgende:

[..]

Haha, hier hetzelfde, ik vind dingen die ik nog niet weet ook boeiend. :) Maar voor mij is er wel een verschil tussen biologie/ life sciences en kwantummechanica.

De eerste twee snap ik nog niet alles van, maar ik zou dat wel kunnen als ik er mijn best voor deed. Kwantummechanica is iets waar ik mijn hoofd nooit helemaal om zou kunnen wikkelen. Nou ja, de wiskunde erachter zou je in principe misschien wel kunnen snappen, maar de realiteit achter die wiskunde slaat naar ons gevoel helemaal nergens op.

En dat brengt me dan weer bij mijn grote interesse: de grenzen van onze kennis en ons begripsvermogen. Ons begripsvermogen is geëvolueerd om ons als organisme succesvol staande te kunnen houden in een fysieke wereld vol met natuurlijke gevaren. Het is niet perse gemaakt om de aard van het universum ‘in zichzelf’ te doorgronden.

Ik denk daarom ook dat wij misschien helemaal niet in staat zijn om het universum helemaal te begrijpen. Vandaar de ‘vaagheid’ van de kwantumfysica.

Aanvankelijk lijkt het alsof de gewone wereld redelijk te doorgronden is. Netjes te verklaren met natuurkundige modellen met krachten en bewegende dingen. Maar als we wat dieper inzoomen, komen we bij de randjes van onze gewone realiteit en wordt alles in één keer vreemd. Dingen die in meerdere toestanden tegelijk kunnen zijn? Voor ons gevoel kán dat helemaal niet, maar toch is het zo. Of het lijkt in ieder geval zo te zijn. Geen idee wat er echt zit achter onze beperkte perceptie en oordeelsvermogen.

Dus ik vind kwantumfysica ook interessant. Maar dan niet als onderwerp in zichzelf, maar om wat het impliceert. :)
Dit is de reden waarom hersenen mij intrigeren. Superkrachtig en goed in wereldse natuurkunde. Als je ziet wat je moet kunnen voor een potje tennis. Maar ook met systeemfouten op gebied van inschatting van tijd, risico, wiskunde, kwantumschaal of juist op heel grote schaal.

Die kwantumschaal vind ik juist zo interessant omdat het ze gekmakende ingewikkeld en tegennatuurlijk voelt.
Whatever...
pi_177835939
quote:
10s.gif Op woensdag 14 maart 2018 21:14 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Kijk deze man jelly zijn dat hij flink wat iq punten minder heeft dan een hoogbegaafde.
Ik heb zelf een WO-achtergrond, dus waarom zou ik jelly moeten zijn? Ik heb op de universiteit zat van dat soort figuren gezien. Ze kunnen heel goed theoretische concepten leren, maar dat is eigenlijk ook wel het enige waar ze goed in zijn.

Op bv. sociaal-emotioneel gebied hebben ze een grote achterstand. In dat opzicht zijn ze niet anders dan iemand met een laag IQ. Zou deels kunnen komen doordat ze geen klik voelen met 'normale' mensen en dus nooit die vaardigheden hebben ontwikkeld. Maar zou ook kunnen dat er iets in hun hoofd anders is, waardoor ze die achterstand hebben.
pi_177836061
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 12:42 schreef Mark031 het volgende:
Ik heb zelf een WO-achtergrond, dus waarom zou ik jelly moeten zijn? Ik heb op de universiteit zat van dat soort figuren gezien. Ze kunnen heel goed theoretische concepten leren, maar dat is eigenlijk ook wel het enige waar ze goed in zijn.
Goed dingen uit je hoofd kunnen leren is iets anders dan hoofbegaafd zijn.
pi_177837196
quote:
1s.gif Op donderdag 15 maart 2018 11:01 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Dit is de reden waarom hersenen mij intrigeren. Superkrachtig en goed in wereldse natuurkunde. Als je ziet wat je moet kunnen voor een potje tennis. Maar ook met systeemfouten op gebied van inschatting van tijd, risico, wiskunde, kwantumschaal of juist op heel grote schaal.

Die kwantumschaal vind ik juist zo interessant omdat het ze gekmakende ingewikkeld en tegennatuurlijk voelt.
Omdat onze hersenen er niet voor gemaakt zijn. Kwantummechanica confronteert ons met de grenzen van onze 'computer', een 'systeemfout' inderdaad ;).

Dit is ook waarom ik de ontwikkelingen omtrent AI zo interessant vind. Het dwingt ons om na te gaan wat intelligentie nou daadwerkelijk is. Wat is daar voor nodig? Wat maakt dat wij door de wereld kunnen bewegen? Wat zijn de limieten van die intelligentie?

Wij zijn vooralsnog ‘intelligenter’ dan een computer. Wij kunnen een potje tennis spelen, ons daarna omkleden en daarna aan de bar napraten over de wedstrijd. Of we kunnen besluiten onze fiets te pakken en meteen naar huis te komen als we een appje krijgen dat de oppas ziek is.

Een computer kan dat niet. Een computer moet eerst berekenen welke sensorische input allemaal relevant is voor de situatie en welke niet. Vervolgens moet hij ook nog eens gaan bedenken wat voor acties hij zou kunnen ondernemen. Dat kost hem zoveel tijd dat hij bevroren op de tennisbaan blijft staan.

Bij ons komen die irrelevante prikkels niet eens binnen. Onze hersenen besluiten, buiten ons bewustzijn om, wat er doorgelaten wordt en wat niet. We merken alleen de prikkels op die relevant zijn en we snappen heel snel wat de meest voor de hand liggende reacties op die prikkels zouden kunnen zijn. We hebben een instinctief begrip van onze fysieke wereld en hoe je door die wereld heen kan bewegen.

Maar dat is niet omdat wij zoveel slimmer zijn, of beter zijn in redeneren dan een computer.

Je kunt immers helemaal niet redeneren over een prikkel, als die prikkel in de eerste plaats al niet bij je binnen komt. En terwijl een computer alle mogelijke acties bij langs loopt, overwegen wij slechts een zeer beperkte set aan mogelijkheden. De rest komt niet eens bij ons op. Dit begrip zit hardwired in ons brein, ingebakken door miljoenen jaren evolutie. Niks intelligents aan. Pasgeboren baby’s hebben al een instinctief begrip van getal, eenheid, meer of minder, enzovoorts. Pasgeboren dieren ook.

Als we in een totaal andere context terecht komen, met totaal andere natuurwetten, dan hebben wij niets meer aan dat instinctieve begrip. Dan moeten wij ook ineens alles bewust gaan beredeneren. En dan komen wij ook niet ver.

Ik denk dat ‘absolute’ intelligentie dus niet bestaat. Wij kunnen alleen ‘intelligent’ zijn binnen een bepaalde, bekende context. Daarbuiten zijn we radeloos. Ik denk dus ook niet dat we van AI’s moeten verlangen dat ze uit het niets, met pure rekenkracht onze wereld kunnen doorgronden.

Omdat we AI’s willen bouwen moeten we over dit soort dingen na gaan denken. En dat maakt ons ook bewust van onszelf en onze eigen beperkingen :)

Dit is ook een interessant stuk hierover (niet met alles eens though)

Okay, nu weer aan de slag.... :')
pi_177837511
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 13:42 schreef Brandaris01 het volgende:

[..]

Omdat onze hersenen er niet voor gemaakt zijn. Kwantummechanica confronteert ons met de grenzen van onze 'computer', een 'systeemfout' inderdaad ;).

Dit is ook waarom ik de ontwikkelingen omtrent AI zo interessant vind. Het dwingt ons om na te gaan wat intelligentie nou daadwerkelijk is. Wat is daar voor nodig? Wat maakt dat wij door de wereld kunnen bewegen? Wat zijn de limieten van die intelligentie?

Wij zijn vooralsnog ‘intelligenter’ dan een computer. Wij kunnen een potje tennis spelen, ons daarna omkleden en daarna aan de bar napraten over de wedstrijd. Of we kunnen besluiten onze fiets te pakken en meteen naar huis te komen als we een appje krijgen dat de oppas ziek is.

Een computer kan dat niet. Een computer moet eerst berekenen welke sensorische input allemaal relevant is voor de situatie en welke niet. Vervolgens moet hij ook nog eens gaan bedenken wat voor acties hij zou kunnen ondernemen. Dat kost hem zoveel tijd dat hij bevroren op de tennisbaan blijft staan.

Bij ons komen die irrelevante prikkels niet eens binnen. Onze hersenen besluiten, buiten ons bewustzijn om, wat er doorgelaten wordt en wat niet. We merken alleen de prikkels op die relevant zijn en we snappen heel snel wat de meest voor de hand liggende reacties op die prikkels zouden kunnen zijn. We hebben een instinctief begrip van onze fysieke wereld en hoe je door die wereld heen kan bewegen.

Maar dat is niet omdat wij zoveel slimmer zijn, of beter zijn in redeneren dan een computer.

Je kunt immers helemaal niet redeneren over een prikkel, als die prikkel in de eerste plaats al niet bij je binnen komt. En terwijl een computer alle mogelijke acties bij langs loopt, overwegen wij slechts een zeer beperkte set aan mogelijkheden. De rest komt niet eens bij ons op. Dit begrip zit hardwired in ons brein, ingebakken door miljoenen jaren evolutie. Niks intelligents aan. Pasgeboren baby’s hebben al een instinctief begrip van getal, eenheid, meer of minder, enzovoorts. Pasgeboren dieren ook.

Als we in een totaal andere context terecht komen, met totaal andere natuurwetten, dan hebben wij niets meer aan dat instinctieve begrip. Dan moeten wij ook ineens alles bewust gaan beredeneren. En dan komen wij ook niet ver.

Ik denk dat ‘absolute’ intelligentie dus niet bestaat. Wij kunnen alleen ‘intelligent’ zijn binnen een bepaalde, bekende context. Daarbuiten zijn we radeloos. Ik denk dus ook niet dat we van AI’s moeten verlangen dat ze uit het niets, met pure rekenkracht onze wereld kunnen doorgronden.

Omdat we AI’s willen bouwen moeten we over dit soort dingen na gaan denken. En dat maakt ons ook bewust van onszelf en onze eigen beperkingen :)

Dit is ook een interessant stuk hierover (niet met alles eens though)

Okay, nu weer aan de slag.... :')
Het is nogal offtopic, maar onze hersenen doen wel degelijk van alles met zaken die binnenkomen maar niet bewust worden opgepikt.

Als iemand jou snel een bal toegooit vang je hem waarschijnlijk zonder nadenken. We kunnen nog amper een robot maken die niets anders kan dan een mooi aangegooide bal goed vangen. Laat staan als de bal een andere maat heeft, of vanaf de andere kant komt.

Maargoed, ontopic weer.
Whatever...
pi_177838273
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 13:56 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Het is nogal offtopic, maar onze hersenen doen wel degelijk van alles met zaken die binnenkomen maar niet bewust worden opgepikt.

Als iemand jou snel een bal toegooit vang je hem waarschijnlijk zonder nadenken. We kunnen nog amper een robot maken die niets anders kan dan een mooi aangegooide bal goed vangen. Laat staan als de bal een andere maat heeft, of vanaf de andere kant komt.

Maargoed, ontopic weer.
Sure. :)

Maar juist dát, het vermogen om prikkels onbewust te selecteren en pre-processen is wat ik bedoel met hard-wired en instinctief.

Ons (onderbewuste) brein maakt een triage. Sommige prikkels worden onbewust afgehandeld, sommige gaan naar het bewuste, cognitieve deel van het brein en sommige wordt niets mee gedaan. Ik zie dat niet als een 'intelligent' beslisproces. Het zit hardwired in ons brein.

Ons brein is door de evolutie voorgeprogrammeerd om die dingen op een bepaalde belangrijkheid in te schatten. Niet omdat die inschatting klopt met de werkelijke stand van zaken in de wereld, maar puur en alleen omdat die inschatting in ons evolutionair verleden het meeste nut opleverde.

Okay. Nu weer ontopic :)

[ Bericht 2% gewijzigd door Brandaris01 op 15-03-2018 14:48:42 ]
  donderdag 15 maart 2018 @ 14:54:42 #197
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_177838530
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 14:50 schreef Goudenvis het volgende:
En dit dan http://www.hb-kind-forum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11873 kind is nooit naar school geweest maar moet in groep 1 al direct hoogbegaafd zijn . Doe toch even normaal joh .
Een van de posts _O-
quote:
Wij hadden destijd bewust gekozen voor hb-onderwijs in groep 1, omdat het allang duidelijk was dat Oudste veel te ver voorliep voor een gewone klas. Helaas was dat hb-onderwijs niet bepaald wat beloofd was. Het was star, en met een aanpak die ronduit slecht was voor Oudste. Wij zijn toen geswitcht naar een gewone school die meer bood. Dat heeft een paar jaar goed gewerkt, maar helaas werd school steeds meer rigide, en gericht op de probleemloze goedpresteerders. Dus nu zijn we bij school nummer drie. Opnieuw full time hb-onderwijs. En deze keer werkt het wel. Beide kinderen zijn beschadigd. Beide kinderen zijn onderschat op de gewone school. Beide kinderen moeten faalangst aanpakken, en zijn nu aan het groeien.
Man, man, man. Ik hoop niet zulke oogkleppen op te hebben als ik vader wordt.
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
pi_177839236
Het is enerzijds goed dat er meer onderzoek / bekendheid is over mensen die iets anders zijn dan de norm. Maar jammer dat tegenwoordig de focus zoveel ligt op labels en diagnosen. Ook al ben je hoogbegaafd of heb je ADHD of ASS: je blijft een mens met menselijke gevoelens, gedachten en behoeften.

Daarbij doe je kinderen die geen diagnose of label hebben ook tekort: alsof zij niet bijzonder en speciaal kunnen zijn. Iedereen is uniek en mooi op zijn eigen manier. Je mag jezelf gerust speciaal en bijzonder voelen als je beseft dat anderen dat ook zijn.
pi_177839301
Als je kind zo (nuttig) hoogbegaafd is dan vind deze zijn weg sowieso wel (naar de top). Tig jaar geleden toen ik nog naar het basisonderwijs ging had je ook een aantal hoogbegaafde kinderen die gewoon logisch klassen oversloegen en snel(ler) konder studeren.

Mensen willen ook te graag dat hun kroost speciaal is, vaak niet eens voor hen maar om zichzelf even beter te voelen t.o.v. het gepeupel.
pi_177839432
quote:
14s.gif Op donderdag 15 maart 2018 10:16 schreef Twiitch het volgende:
Als iemand zoooooooo slim is dat diegene niet fatsoenlijk kan functioneren dan is die persoon gewoon zwakbegaafd.
Joh...heb je deze tegeltjeswijsheid helemaal zelf bedacht?
  donderdag 15 maart 2018 @ 15:40:38 #201
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_177839510
quote:
10s.gif Op donderdag 15 maart 2018 15:36 schreef Iwanius het volgende:

[..]

Joh...heb je deze tegeltjeswijsheid helemaal zelf bedacht?
ik ben sterrekind en hoogbegaafd
pi_177840527
quote:
1s.gif Op donderdag 15 maart 2018 15:29 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Je mag jezelf gerust speciaal en bijzonder voelen als je beseft dat anderen dat ook zijn.
Wijsheid O+

Vrijwel iedereen die ik ken heeft me wel eens verrast met een bijzondere uitspraak of wijs inzicht. Je hoeft geen hoog IQ of 'anders functionerend brein' te hebben om op een eigen, bijzondere manier tegen het leven aan te kijken.

[ Bericht 16% gewijzigd door Brandaris01 op 15-03-2018 16:25:56 ]
pi_177840662
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 10:33 schreef Brandaris01 het volgende:

[..]

Iemand uit mijn vriendengroep is 145+ en dat merk je ook gewoon aan de denkstappen die hij maakt. En hoewel hij het nooit tegen ons zegt, voelt hij dit misschien ook wel zo. :{

Gelukkig loopt er op zijn werk nog iemand rond die ook op dat niveau zit, dat scheelt. Die twee zijn vaak twee handen op een buik.

[..]

Nja, ik ben waarschijnlijk ook zo. Overigens kijk ik op niemand neer wat dat betreft. Maar aanpassen, ja, dat moet nu eenmaal. Bij echte vrienden ben ik mezelf. Die zeggen gewoon: euh, ik kan je even niet volgen. Of: leg eens even uit? Als het te hard gaat. Zit dan geen waardeoordeel bij.
Whatever...
pi_177840807
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 16:21 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Nja, ik ben waarschijnlijk ook zo. Overigens kijk ik op niemand neer wat dat betreft. Maar aanpassen, ja, dat moet nu eenmaal. Bij echte vrienden ben ik mezelf. Die zeggen gewoon: euh, ik kan je even niet volgen. Of: leg eens even uit? Als het te hard gaat. Zit dan geen waardeoordeel bij.
Mooi is dat. Die vriend van mij gaat ook wel eens te hard. Geeft niet, hij is nu eenmaal slimmer dan ik. Meestal kan ik m gelukkig wel volgen. Heerlijk gezelschap.

Helaas gaat hij straks voor een paar maanden weg. ;(
pi_177840864
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 15:31 schreef Joppiez het volgende:
Als je kind zo (nuttig) hoogbegaafd is dan vind deze zijn weg sowieso wel (naar de top). Tig jaar geleden toen ik nog naar het basisonderwijs ging had je ook een aantal hoogbegaafde kinderen die gewoon logisch klassen oversloegen en snel(ler) konder studeren.

Mensen willen ook te graag dat hun kroost speciaal is, vaak niet eens voor hen maar om zichzelf even beter te voelen t.o.v. het gepeupel.
Toch is dat niet zo natuurlijk. Het verschil kan zo groot zijn dat het niet meer lukt. Was bij mij bijna misgegaan. Dan was ik een luie blowende kansloze sukkel gebleven. Het onderwijs in Nederland past me zo slecht. Universiteit was echt een aanfluiting. hier heb je tien boeken, leer elke 3 weken een boek uit je hoofd. Nadenken was er amper bij. Vreselijk. Ik leer gemakkelijk , ook uit boeken, maar dat hield ik gewoon niet vol. Ben gestopt voordat ik echt depressief werd. Ik ging daar echt aan kapot.

Op een of andere manier had ik toch nog de wilskracht om ondanks de enorme verveling een hbo-studie te doen. Werk gevonden en toen bleek ineens dat ik veel meer kan dan veel anderen. Inmiddels heb ik niet veel meer te klagen. Beetje geluk, hard werken...wat lef, ik zit wel tussen allerlei universitair geschoolden en phd's met allerlei netwerken en met een achtergrond bij het corps en grote namen als eerdere werkgevers...

Grappig genoeg zegt mijn baas gewoon half grappend, maar ook wel enigszins serieus op een borrel tegen collega's dat hij zou willen dat hij net zo slim was als ik... maar gelukkig wel meer verdient... (en dan zeg ik: geef me een paar jaar ;) ). Overigens houd ik mijn hoge IQ verder voor iedereen verborgen behalve mijn directe familie. Want de afgunst en vooroordelen zijn onwaarschijnlijk. In dit topic merk je het al.

je kunt natuurlijk geen hoog iq hebben, en dan moet je minstens autistisch zijn. (want iemand zou toch eens slimmer zijn dan jou). Ik kom ze wel tegen, ik vind dat altijd tof, slimmere mensen. De meesten zijn helemaal niet contactgestoord overigens.
Whatever...
pi_177840891
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 16:27 schreef Brandaris01 het volgende:

[..]

Mooi is dat. Die vriend van mij gaat ook wel eens te hard. Geeft niet, hij is nu eenmaal slimmer dan ik. Meestal kan ik m gelukkig wel volgen. Heerlijk gezelschap.

Helaas gaat hij straks voor een paar maanden weg. ;(
In vriendschap boeit dat niet. Ieder zijn kwaliteiten. Vriend van me is profsporter geweest, ik verlies het met elk potje voetbal, tennis, pingpong darten whatever van hem, terwijl ik geen onverdienstelijk amateursporter was.

Daar lachen we dan ook om. Leuk voor hem zou ik zeggen.
Whatever...
pi_177841136
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 16:32 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

In vriendschap boeit dat niet. Ieder zijn kwaliteiten.
Voor mij heeft het zelfs een voordeel, ik hoef me nooit in te houden bij hem :)
pi_185117029
Hoogbegaafde mensen zijn helaas niet gauw sociaal aangelegd.
[/quote]

Eigenlijk is dit niet waar, hoogbegaafden vinden vaak geen aansluiting bij hun leeftijdsgenoten omdat hun al veel verder zijn. Een hoogbegaafd kind is meestal veel "ouder" dan het lichaam waar het in zit. Daardoor is het best vervelend als leeftijdsgenoten jou niet begrijpen. Zij zijn dan nog 3 stappen terug en als zij eenmaal zijn waar jij was ben jij alweer drie stappen verder. Dat het altijd gelabeld word als onsociaal vind IK, ik kan het best gezellig hebben met vriendinnen, maar je moet je altijd "inhouden" en in je hoofd hebben dat ze op een andere manier denken. Alleen moeite steken in mensen die je denkt het waard zijn, wat ook dan nog erg lastig is. Ik vind het ook onzin dat we in deze maatschappij we ons steeds moeten aanpassen, vooral niet anders zijn dan de rest. De mensen die zeggen gwn naar een normale school of dat het aanstellerij is! Waarom moeten we in een soort plaatje horen en zodra je er niet inhoort is het fout raar en hoor je er niet meer "bij". 80% van de mensen zit op dit denk niveau, mijn mening is waarheid en anders ga maar weg. Alleen iedereen ziet zijn eigen waarheid als je alles ook van een ander perspectief kan zien ben je al op een "hoger" denkniveau. Hoogbegaafden kunnen juist op jongere leeftijd al meer inleven dan al die pubers die alleen aan zichzelf denken (al hoort dat bij de leeftijd) zonder dat we het door hebben doen we meestal helemaal niet wat we zelf willen of zouden willen doen, dat weten we niet omdat we alleen het sociaal gewenste doen. vraag aan jezelf wat zou ik echt willen? als alles kan en niemand iets uitmaakt, weet je het dan? (niet het sociaal wenselijke antwoorden) waarom doe je het dan niet? om wat anderen van je denken? precies. Hetzelfde is dat als iemand vraagt hoe gaat het met je? je eigenlijk wel goed moet gaan, want als het niet goed gaat vind iedereen er wat van of gaan ze je vertellen hoe het voor jou is en je moet voelen: oh er valt prima mee te leven, nou je ziet er wel goed uit... etc etc

maatgoed ik dwaal een beetje af..... Ik ben het hier allemaal niet helemaal mee eens. Over die ouders, JA er zijn sommige ouders dat graag willen dat hun hoogbegaafd zijn , maar er zijn ook de "echte" en het bestaat echt en ja ze kunnen onder presteren en verdrietig zijn, depressief door school, niet meer naar school willen. School is gemaakt voor een gemiddelde leerling "gemiddeld vwo'er" "gemiddelde havo'er" etc etc. Je vraagt een laagbetaalde (gehandicapt) toch ook niet waarom ze niet naar en gewone school kunnen en dat ze zich maar gewoon moeten aanpassen??

tot zover mijn mening, weet wel dat je niet te snel over mensen of dingen moet oordelen als je het niet snapt of meemaakt. Ik heb hetzelfde gevoel met mensen die zeggen dat sommige meteen iets faken als ze pijn hebben of ziek zijn. inleven of voorstellen is niet iets wat bij de meeste mensen in hun systeem staat.
Yoyo
pi_185117106
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 23:50 schreef Deleukekatx het volgende:
Hoogbegaafde mensen zijn helaas niet gauw sociaal aangelegd.
Eigenlijk is dit niet waar, hoogbegaafden vinden vaak geen aansluiting bij hun leeftijdsgenoten omdat hun al veel verder zijn. Een hoogbegaafd kind is meestal veel "ouder" dan het lichaam waar het in zit. Daardoor is het best vervelend als leeftijdsgenoten jou niet begrijpen. Zij zijn dan nog 3 stappen terug en als zij eenmaal zijn waar jij was ben jij alweer drie stappen verder. Dat het altijd gelabeld word als onsociaal vind IK, ik kan het best gezellig hebben met vriendinnen, maar je moet je altijd "inhouden" en in je hoofd hebben dat ze op een andere manier denken. Alleen moeite steken in mensen die je denkt het waard zijn, wat ook dan nog erg lastig is. Ik vind het ook onzin dat we in deze maatschappij we ons steeds moeten aanpassen, vooral niet anders zijn dan de rest. De mensen die zeggen gwn naar een normale school of dat het aanstellerij is! Waarom moeten we in een soort plaatje horen en zodra je er niet inhoort is het fout raar en hoor je er niet meer "bij". 80% van de mensen zit op dit denk niveau, mijn mening is waarheid en anders ga maar weg. Alleen iedereen ziet zijn eigen waarheid als je alles ook van een ander perspectief kan zien ben je al op een "hoger" denkniveau. Hoogbegaafden kunnen juist op jongere leeftijd al meer inleven dan al die pubers die alleen aan zichzelf denken (al hoort dat bij de leeftijd) zonder dat we het door hebben doen we meestal helemaal niet wat we zelf willen of zouden willen doen, dat weten we niet omdat we alleen het sociaal gewenste doen. vraag aan jezelf wat zou ik echt willen? als alles kan en niemand iets uitmaakt, weet je het dan? (niet het sociaal wenselijke antwoorden) waarom doe je het dan niet? om wat anderen van je denken? precies. Hetzelfde is dat als iemand vraagt hoe gaat het met je? je eigenlijk wel goed moet gaan, want als het niet goed gaat vind iedereen er wat van of gaan ze je vertellen hoe het voor jou is en je moet voelen: oh er valt prima mee te leven, nou je ziet er wel goed uit... etc etc

maatgoed ik dwaal een beetje af..... Ik ben het hier allemaal niet helemaal mee eens. Over die ouders, JA er zijn sommige ouders dat graag willen dat hun hoogbegaafd zijn , maar er zijn ook de "echte" en het bestaat echt en ja ze kunnen onder presteren en verdrietig zijn, depressief door school, niet meer naar school willen. School is gemaakt voor een gemiddelde leerling "gemiddeld vwo'er" "gemiddelde havo'er" etc etc. Je vraagt een laagbetaalde (gehandicapt) toch ook niet waarom ze niet naar en gewone school kunnen en dat ze zich maar gewoon moeten aanpassen??

tot zover mijn mening, weet wel dat je niet te snel over mensen of dingen moet oordelen als je het niet snapt of meemaakt. Ik heb hetzelfde gevoel met mensen die zeggen dat sommige meteen iets faken als ze pijn hebben of ziek zijn. inleven of voorstellen is niet iets wat bij de meeste mensen in hun systeem staat.
[/quote]
Shit ouwe, goeie (slechte) kick van m'n topic _O-

Nee zogenaamd hoogbegaafde personen hebben er vaak nog een stoornis bij. Ik zit zelf op z'n minst tegen het niveau hoogbegaafd aan en ervaar geen enkele van de beschreven symptomen. Als je werkelijk hoogbegaafd bent en verder geen stoornissen kan je makkelijk vwo halen, is easy.
pi_185117128
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 23:50 schreef Deleukekatx het volgende:
Hoogbegaafde mensen zijn helaas niet gauw sociaal aangelegd.

Eigenlijk is dit niet waar, hoogbegaafden vinden vaak geen aansluiting bij hun leeftijdsgenoten omdat hun al veel verder zijn. Een hoogbegaafd kind is meestal veel "ouder" dan het lichaam waar het in zit. Daardoor is het best vervelend als leeftijdsgenoten jou niet begrijpen. Zij zijn dan nog 3 stappen terug en als zij eenmaal zijn waar jij was ben jij alweer drie stappen verder. Dat het altijd gelabeld word als onsociaal vind IK, ik kan het best gezellig hebben met vriendinnen, maar je moet je altijd "inhouden" en in je hoofd hebben dat ze op een andere manier denken. Alleen moeite steken in mensen die je denkt het waard zijn, wat ook dan nog erg lastig is. Ik vind het ook onzin dat we in deze maatschappij we ons steeds moeten aanpassen, vooral niet anders zijn dan de rest. De mensen die zeggen gwn naar een normale school of dat het aanstellerij is! Waarom moeten we in een soort plaatje horen en zodra je er niet inhoort is het fout raar en hoor je er niet meer "bij". 80% van de mensen zit op dit denk niveau, mijn mening is waarheid en anders ga maar weg. Alleen iedereen ziet zijn eigen waarheid als je alles ook van een ander perspectief kan zien ben je al op een "hoger" denkniveau. Hoogbegaafden kunnen juist op jongere leeftijd al meer inleven dan al die pubers die alleen aan zichzelf denken (al hoort dat bij de leeftijd) zonder dat we het door hebben doen we meestal helemaal niet wat we zelf willen of zouden willen doen, dat weten we niet omdat we alleen het sociaal gewenste doen. vraag aan jezelf wat zou ik echt willen? als alles kan en niemand iets uitmaakt, weet je het dan? (niet het sociaal wenselijke antwoorden) waarom doe je het dan niet? om wat anderen van je denken? precies. Hetzelfde is dat als iemand vraagt hoe gaat het met je? je eigenlijk wel goed moet gaan, want als het niet goed gaat vind iedereen er wat van of gaan ze je vertellen hoe het voor jou is en je moet voelen: oh er valt prima mee te leven, nou je ziet er wel goed uit... etc etc

maatgoed ik dwaal een beetje af..... Ik ben het hier allemaal niet helemaal mee eens. Over die ouders, JA er zijn sommige ouders dat graag willen dat hun hoogbegaafd zijn , maar er zijn ook de "echte" en het bestaat echt en ja ze kunnen onder presteren en verdrietig zijn, depressief door school, niet meer naar school willen. School is gemaakt voor een gemiddelde leerling "gemiddeld vwo'er" "gemiddelde havo'er" etc etc. Je vraagt een laagbetaalde (gehandicapt) toch ook niet waarom ze niet naar en gewone school kunnen en dat ze zich maar gewoon moeten aanpassen??

tot zover mijn mening, weet wel dat je niet te snel over mensen of dingen moet oordelen als je het niet snapt of meemaakt. Ik heb hetzelfde gevoel met mensen die zeggen dat sommige meteen iets faken als ze pijn hebben of ziek zijn. inleven of voorstellen is niet iets wat bij de meeste mensen in hun systeem staat.
Shit ouwe, goeie (slechte) kick van m'n topic _O-

Nee (zogenaamd) hoogbegaafde personen hebben er vaak nog een stoornis bij. Ik zit zelf op z'n minst tegen het niveau hoogbegaafd aan en ervaar geen enkele van de beschreven symptomen. Als je werkelijk hoogbegaafd bent en verder geen stoornissen hebt kan je makkelijk vwo halen, is easy.
pi_185117892
Hoogbegaafde mensen _O_
  PR en moderator woensdag 20 februari 2019 @ 01:34:11 #212
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_185118096
Ik zit na die kick eens terug te lezen wat ik hier ook alweer heb gepost, en ben het een jaar later nog roerend met mezelf eens _O-
Niks meer aan toe te voegen.

Overigens ben ik inmiddels afgestudeerd en werk nu met hoogbegaafden (begeleiding/therapie) _O-
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_185119453
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 21:42 schreef MrsDuck het volgende:
Ben lid van dat forum. Ik loop met dochterlief tegen zaken aan. En dan is zo'n Mutsenforum best handig om begrippen en procedures te leren. En hun opinie te lezen maar dat wil niet zeggen dat het klopt. Net zoals hier een fok/wgr is waar niet juristen advies geven. Het kan geen kwaad te sparren.

Als ouder heb je van de gemiddelde basisschool niet veel te verwachten op dat gebied. Ik heb een dochter van 7. We zijn 4 jaar aan het opperen dat ze uitgedaagd moet worden en daar begeleiding voor nodig heeft. Zonder resultaat. En nu zijn we zo ver dat ze zichzelf dom en stom vindt. Ze gaat met tegenzin naar school en komt chagrijnig en opstandig thuis. Ze verveelt zich, zegt niets te leren. Krijgt ze een keer extra werk dan moet ze 20 sommen maken terwijl de rest er 10 moet van dezelfde soort. Meer is niet uitdagend maar eerder een straf. Geven ze het kind met een 4 op het rapport er dan maar 5? Dat denkt dochterlief wel dus doet ze steeds minder haar best. Ze mag bepaalde Smartgames doen terwijl de zwakkeren extra instructie krijgen, maar niemand die haar helpt als zij daarbij hulp nodig heeft, want is extra oftewel bezighouden.

Is ze hoogbegaafd, geen idee. Willen we dat ze een labeltje krijgt, nee ook niet. We willen een dochter die lekker in haar vel zit en dat doet ze nu niet. De laatste keer dat ik haar echt helemaal blij en leergierig heb gezien, was in een museum. En hokjesgeest Nederland wil graag labeltjes, hoogbegaafdheid is een optie. Terwijl ik zonder test weet dat een top-down benadering en een beetje gezonde frustratie bij mijn dochter wonderen doet. En daar heeft ze net zo goed een leerkracht bij nodig voor háár leerproces. Maar blijkbaar moet dat met labeltje omdat het anders is... Zul je net zien dat ze op 125 blijft steken. :-)
Leuk... die kick omhoog. Geeft een mooie reflectie naar het begin van onze reis om dochterlief te helpen. We hebben haar door de mangel laten halen. Ze is op papier niet hoogbegaafd. De IQ-uitslag was dusdanig disharmonisch dat ze er niets over haar totale iq mogen zeggen en op onderdelen scoort ze tegen het hoogbegaafde aan en op andere onderdelen zou ze bíjna zwakbegaafd zijn. Alleen als ik dan naar haar schoolrapport kijk, scoort ze op alle onderdelen waar ze dan zwakker zou moeten zijn, heel goed. En waar ze fluitend door heen zou moeten, blijft op het moment stil staan op ruim voldoende. Prima, maar wel vreemd. Wel hebben we ontdekt dat ze een fikse motorische ontwikkelingsachterstand heeft. Ander labeltje... maar verklaart veel van wat we bij haar zien en waar wij met school haar in moeten begeleiden. Maar zonder labeltje gaat dat niet...welkom labeltjesland.
  woensdag 20 februari 2019 @ 15:49:39 #214
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_185127235
Tsja, het onderwijs is een dwangbuis om jongeren gemodelleerd in de maatschappij te plaatsen. Ik kan me voorstellen dat hoogbegaafden daar vaak moeite mee hebben. Maar ook voor niet-hoogbegaafden sluit het onderwijsaanbod vaak niet aan op hun talenten en leerbehoeften. Zo uniek zijn de problemen van hoogbegaafden dus ook weer niet.

Verder denk ik dat je met een superieure intelligentie en een goede motivatie uiteindelijk toch wel ergens aan de top kan komen. En het systeem kan je geen motivatie bieden, dat moet uit jezelf komen.
Ook zag ik, dat al het zwoegen, alsook alle bekwaamheid in het werk, louter naijver is van de een op de ander; ook dit is ijdelheid en najagen van wind.
pi_185127786
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 15:49 schreef Geelman het volgende:
En het systeem kan je geen motivatie bieden, dat moet uit jezelf komen.
Motivatie kun je op school niet aanleren. Maar je kunt het daar wél afleren. ;)
  woensdag 20 februari 2019 @ 16:34:34 #216
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_185128039
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 16:19 schreef Brandaris01 het volgende:

[..]

Motivatie kun je op school niet aanleren. Maar je kunt het daar wél afleren. ;)
True. Maar dat geldt niet alleen voor hoogbegaafden.
Ook zag ik, dat al het zwoegen, alsook alle bekwaamheid in het werk, louter naijver is van de een op de ander; ook dit is ijdelheid en najagen van wind.
pi_185128205
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 16:34 schreef Geelman het volgende:

[..]

True. Maar dat geldt niet alleen voor hoogbegaafden.
Geldt voor alle mensen die niet zo goed in het standaard plaatje passen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')