abonnement Unibet Coolblue
pi_177502946
Ik breng mijn Toyota Aygo van ondertussen 8 jaar oud altijd braaf naar de Toyota-garage en tot op heden is er eigenlijk nooit wat mee geweest. Helaas lukte het bij de vorige kleine beurt (december) NET niet om meteen de APK mee te nemen. Omdat de Toyota-dealer een aantal kilometer weg is en er zo'n monteurturk op de hoek zit, dacht ik, naja dan laten we hem daar maar keuren. Nu komt het:
1. Er was een lamp kapot
2. De remkabel was verroest aan de buitenkant en moest worden getectyleerd
3. De remmen moesten worden vervangen ("U rijdt zeker vooral kleine stukjes?" Ehhh, nee, ik rij weinig, maar als ik rij, rij ik honderd+ kilometer per keer).

Toen ik hevig begon tegen te sputteren en aangaf dat hij twee maanden geleden nog bij de Toyota-garage was geweest, werden de remmen opeens een aandachtspunt, maar de rest moest gebeuren. Naja, nog wat gepingel verder zou hij voor 30 euro punt 1 en 2 oplossen en omdat hij hem anders wilde afkeuren, en ik de auto nodig had, uiteindelijk maar gedaan.

Nou is mijn vraag aan jullie: in hoeverre is dit weer eens gewoon ouderwetse oplichting of zou het verhaal van hem kunnen kloppen? Wordt hier uberhaupt naar gekeken (remleiding, remmen) bij een kleine beurt of kan het in 2 maanden (maximaal 1500 gereden) zo veranderen? En als het verhaal kan kloppen, moet ik dan nu echt mijn remmen vervangen of loopt dat niet zo'n vaart?

[ Bericht 0% gewijzigd door M_V op 28-02-2018 13:58:28 ]
  Spellchecker woensdag 28 februari 2018 @ 13:49:27 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_177502998
Ik zou toch maar teruggaan naar de Toyotagarage.
pi_177503631
Lamp kapot-> ja dat kan op elke willekeurig moment
Remleiding -> is niet perse een onderhoudspunt, als daar niet naar gekeken is kan het natuurlijk bij de APK wel tevoorschijn komen.

Remmen, tja, dat is een aandachtspunt oftewel daar kan je nog mee doorrijden.

Al met al 30 euro? Zou er nog geen eens over nadenken bij een auto van 8 jaar oud...
pi_177503918
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 14:11 schreef Diemux het volgende:
Lamp kapot-> ja dat kan op elke willekeurig moment
Remleiding -> is niet perse een onderhoudspunt, als daar niet naar gekeken is kan het natuurlijk bij de APK wel tevoorschijn komen.

Remmen, tja, dat is een aandachtspunt oftewel daar kan je nog mee doorrijden.

Al met al 30 euro? Zou er nog geen eens over nadenken bij een auto van 8 jaar oud...
Het gaat me ook niet op die dertig euro, maar meer in hoeverre:
1. Dit een oplichter is waar ik of kennissen nooit meer naartoe moeten gaan.
2. Die schijven echt vervangen moeten worden (want het is van afkeurpunt na heel veel gezeur van mijn kant naar aandachtspunt gegaan).

En overigens is die 30 euro wel meer dan ik ooit aan die auto heb uitgegeven ;)

Upd: dat is trouwens niet waar, banden zijn een keer vervangen....
pi_177503954
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 14:23 schreef M_V het volgende:

2. Die schijven echt vervangen moeten worden (want het is van afkeurpunt na heel veel gezeur van mijn kant naar aandachtspunt gegaan.
Volgens mij gaat het om de remvertraging, en dat staat los van de toestand van de remschijven.

Btw hoeveel km op de teller?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_177504017
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 14:24 schreef blomke het volgende:

[..]

Volgens mij gaat het om de remvertraging, en dat staat los van de toestand van de remschijven.

Btw hoeveel km op de teller?
Hij had het echt over roest en krom etc, dus wel degelijk de schijven.

104k op de teller, vrijwel alleen snelwegkilometers.
pi_177504055
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 14:23 schreef M_V het volgende:

[..]

Het gaat me ook niet op die dertig euro, maar meer in hoeverre:
1. Dit een oplichter is waar ik of kennissen nooit meer naartoe moeten gaan.
2. Die schijven echt vervangen moeten worden (want het is van afkeurpunt na heel veel gezeur van mijn kant naar aandachtspunt gegaan).

En overigens is die 30 euro wel meer dan ik ooit aan die auto heb uitgegeven ;)

Upd: dat is trouwens niet waar, banden zijn een keer vervangen....
30¤ :') is t niet echt waard om daar mensen voor op te lichten
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_177504069
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 14:24 schreef blomke het volgende:

[..]

Volgens mij gaat het om de remvertraging, en dat staat los van de toestand van de remschijven.
Nee. Ook kromme, verroeste of te dunne remschijven zijn APK afkeur.
pi_177504155
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2018 14:28 schreef devlinmr het volgende:

[..]

30¤ :') is t niet echt waard om daar mensen voor op te lichten
Zoals ik al eerder zei, hij wilde me eigenlijk 300 in rekening brengen voor nieuwe remmen.... :)
  woensdag 28 februari 2018 @ 14:57:34 #10
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177504620
Klinkt wel shady ja.
And so is the past
pi_177505393
Als de remmen afkeur geweest zouden zijn, dan moet de man de remmen afkeuren.
En niet na tegenspraak er opeens een aandachtspunt van maken.
Dat riekt naar oplichting.

Als de remschijven krom zijn, dan moet je dat merken met remmen. Dan trilt de auto als een gek.
Ik heb je daar niet over gehoord, dus dat valt kennelijk allemaal wel mee.
Misschien toch maar even de man melden bij de RDW?
pi_177505752
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 15:39 schreef oldford het volgende:

Misschien toch maar even de man melden bij de RDW?
Goeie!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_177507177
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 13:47 schreef M_V het volgende:
Ik breng mijn Toyota Aygo van ondertussen 8 jaar oud altijd braaf naar de Toyota-garage en tot op heden is er eigenlijk nooit wat mee geweest. Helaas lukte het bij de vorige kleine beurt (december) NET niet om meteen de APK mee te nemen. Omdat de Toyota-dealer een aantal kilometer weg is en er zo'n monteurturk op de hoek zit, dacht ik, naja dan laten we hem daar maar keuren. Nu komt het:
1. Er was een lamp kapot
2. De remkabel was verroest aan de buitenkant en moest worden getectyleerd
3. De remmen moesten worden vervangen ("U rijdt zeker vooral kleine stukjes?" Ehhh, nee, ik rij weinig, maar als ik rij, rij ik honderd+ kilometer per keer).

Toen ik hevig begon tegen te sputteren en aangaf dat hij twee maanden geleden nog bij de Toyota-garage was geweest, werden de remmen opeens een aandachtspunt, maar de rest moest gebeuren. Naja, nog wat gepingel verder zou hij voor 30 euro punt 1 en 2 oplossen en omdat hij hem anders wilde afkeuren, en ik de auto nodig had, uiteindelijk maar gedaan.

Nou is mijn vraag aan jullie: in hoeverre is dit weer eens gewoon ouderwetse oplichting of zou het verhaal van hem kunnen kloppen? Wordt hier uberhaupt naar gekeken (remleiding, remmen) bij een kleine beurt of kan het in 2 maanden (maximaal 1500 gereden) zo veranderen? En als het verhaal kan kloppen, moet ik dan nu echt mijn remmen vervangen of loopt dat niet zo'n vaart?
Had hij het over de remkabels of remleidingen?
Een remleiding mag oppervlakteroest vertonen maar de roest mag niet "ingevreten" zijn waardoor de structuur van de remleiding aangetast wordt; dat is absoluut APK-afkeur.
Quid enim potest esse securus, ut difficile?
pi_177507218
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 17:02 schreef BMWK111RS het volgende:

[..]

Had hij het over de remkabels of remleidingen?
Een remleiding mag oppervlakteroest vertonen maar de roest mag niet "ingevreten" zijn waardoor de structuur van de remleiding aangetast wordt; dat is absoluut APK-afkeur.
Ik heb geen idee of het om kabels of leidingen gaat, ik schreef kabels, maar het zouden ook prima leidingen kunnen zijn. Volgens mij waren volgens de monteur wel verroest maar niet doorgeroest. Daarom kon hij ze tectyleren.
pi_177507822
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 17:05 schreef M_V het volgende:

[..]

Ik heb geen idee of het om kabels of leidingen gaat, ik schreef kabels, maar het zouden ook prima leidingen kunnen zijn. Volgens mij waren volgens de monteur wel verroest maar niet doorgeroest. Daarom kon hij ze tectyleren.
Mijn oude Swift had ook roest op de remleidingen en de keurmeester vertelde mij dat die roest ingevreten was, hij haalde de staalborstel er over heen en er bleven putjes in het metaal achter. Dat was volgens hem onmiddellijk APK-afkeur, aangezien remleidingen van erg dunwandig materiaal gemaakt zijn. Dat een monteur het roest eraf borstelt en dan een flinke laag tectyl erop spuit kan (het hoeft niet persé) dus betekenen dat het metaal toch aangevreten was en dan speel je met je leven. Bij de volgende APK zal een goede keurmeester de tectyllaag eraf borstelen om te kijken of de leidingen niet aangevreten zijn.

[ Bericht 5% gewijzigd door BMWK111RS op 28-02-2018 17:36:30 (toevoeging) ]
Quid enim potest esse securus, ut difficile?
  woensdag 28 februari 2018 @ 18:05:45 #16
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_177508320
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 17:05 schreef M_V het volgende:

[..]

Ik heb geen idee of het om kabels of leidingen gaat, ik schreef kabels, maar het zouden ook prima leidingen kunnen zijn. Volgens mij waren volgens de monteur wel verroest maar niet doorgeroest. Daarom kon hij ze tectyleren.
Roest op een remleiding is in 75% van de gevallen afkeur.. tectyl erop spuiten doe je preventief, niet als ze al verroest zijn, dan is het leed al geschied. Je wilt niet tijdens een noodstop met de volle druk erop dat er eentje de brui aan geeft; kun je op verschillende manieren heel serieus hoofdpijn van krijgen.

Als je wilt weten of hij uit zijn nek lult vwb de remmen ga je naar een goede garage en vraag je of ze je remmen willen checken waar jij bij staat, en dat je een rapport wilt van de bevindingen en de schijfdiktes. kun je daarna evt besluiten of je toerk zijn nek om wilt draaien bij de RDW of niet. Ik zou niet zomaar gaan lopen roeptoeteren, daarmee kun je iemand zijn bedrijf gewoon beschadigen, en tegenwoordig gaat dat vaak lekker veilig en anoniem via internet (wat heeeelemaal vol zit met mensen die de theorie kennen en experts zijn in het oordelen op afstand) maar je moet niet vergeten dat alles wat je erop zet, er nooit meer vanaf gaat; óók niet als achteraf blijkt dat hij gewoon gelijk had.

En dan nog wat: jouwToyota garage kijkt niet naar remmen en remleidingen bij een kleine beurt.. dat is grote beurt zooi.. een kleine beurt is olie en een filtertje en dawast. Ze hóeven er niet naar te kijken, en dat doen ze ook écht niet..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_178970215
Excuses voor deze hele langetermijn-bump, maar had het allemaal maar laten zitten. Echter, toevallig zat ik op kentekencheck.nl en daar zocht ik wat dingen over mijn auto op, en daar kwamen deze drie dingen naar boven:

Keuring op: 15-02-2018
Afkeurpunt 1
Roestschade van 1,5 t/m 2,0E of meer dan 15% dikteafname
Afkeurpunt 2
Leidingen geknikt of door corrosie aangetast
Afkeurpunt 3
Kentekenplaatverlichting werkt niet (goed) / ontbreekt

Het gekke is dat dat (op punt 3 na) hele andere dingen zijn dan oorspronkelijk gemeld zijn (toen was het: verroeste remschijven, verroeste remkabel en kapot lampje). Leidingen geknikt of door corrosie aangetast lijkt zelfs een item te zijn dat alleen bij een LPG-auto optreedt (als ik in de handleiding kijk)... En gaat die roestschade van 1,5 tot 2E niet over de carrosserie?

Ik had echter wel op internet gelezen dat het soms random zaken zijn die erop staan, is dat het geval? Iemand een idee?
  zondag 6 mei 2018 @ 15:17:25 #18
369251 Geralt
of Rivia
pi_178970505
Of er naar die punten gekeken wordt kan je gewoon opzoeken op www.toyota.nl

Ik zit mobiel dus dat lukt ff niet.
Staat een overzicht op bij welke beurt ze waar naar kijken bij de dealer :)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  zondag 6 mei 2018 @ 15:22:21 #19
369251 Geralt
of Rivia
pi_178970576
https://www.toyota.nl/toy(...)kplaatsafspraak.json

Onder aditionele controles dat pdfje downloaden. Kan he precies zien wat de dealer heeft gecontroleerd.
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  zondag 6 mei 2018 @ 15:24:37 #20
369251 Geralt
of Rivia
pi_178970595
Remleidingen zit bij elke beurt ongeacht welke.
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  FOK!fotograaf zondag 6 mei 2018 @ 15:27:23 #21
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_178970624
quote:
11s.gif Op zondag 6 mei 2018 15:24 schreef Geralt het volgende:
Remleidingen zit bij elke beurt ongeacht welke.
Op papier ja. In praktijk echt niet altijd. Kost teveel tijd.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  zondag 6 mei 2018 @ 15:30:44 #22
345721 spierbal
Tricepbal
pi_178970664
Wat je zou kunnen doen is een haynes werkplaats boek kopen en zo je auto nalopen, en eventuele onderdelen zelf vervangen die je kan vervangen, zowel qua bereikbaarheid als dat jou kennis toelaat.

Verder is zo'n boek handig voor je eigen kennis van je auto en weet je dus ook waar je over praat als je enige twijfel hebt als ze iets aanknopen.

Ach al bij al als je niet opgelicht wil worden moet je wel wat tijd erin steken om wat kennis over je auto('s) te krijgen.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_178997117
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 14:58 schreef M_V het volgende:
Excuses voor deze hele langetermijn-bump, maar had het allemaal maar laten zitten. Echter, toevallig zat ik op kentekencheck.nl en daar zocht ik wat dingen over mijn auto op, en daar kwamen deze drie dingen naar boven:

Keuring op: 15-02-2018
Afkeurpunt 1
Roestschade van 1,5 t/m 2,0E of meer dan 15% dikteafname
Afkeurpunt 2
Leidingen geknikt of door corrosie aangetast
Afkeurpunt 3
Kentekenplaatverlichting werkt niet (goed) / ontbreekt

Het gekke is dat dat (op punt 3 na) hele andere dingen zijn dan oorspronkelijk gemeld zijn (toen was het: verroeste remschijven, verroeste remkabel en kapot lampje). Leidingen geknikt of door corrosie aangetast lijkt zelfs een item te zijn dat alleen bij een LPG-auto optreedt (als ik in de handleiding kijk)... En gaat die roestschade van 1,5 tot 2E niet over de carrosserie?

Ik had echter wel op internet gelezen dat het soms random zaken zijn die erop staan, is dat het geval? Iemand een idee?
Punt 1 roestschade, in jouw geval aan de remschijf. Dit klopt toch met wat hij eerder aangaf. Remschijven zullen niet vanzelf minder roestig worden, dus adviseren om ze te vervangen is heel normaal.

Punt 2 Leiding geknikt of aangetast door corrosie. Je remleiding was toch gecorrodeerd? Hij heeft ze opgeschuurd en getectyleerd, wat een tijdelijke lapmiddeltje is, maar wel toegestaan en goedkoper voor jouw.

Autorijden kost geld, deal with it. Die Turk heeft je voor een jodenfooi geholpen en niks illegaals gedaan. Als je er niet meer wil komen is jouw keuze, maar laat de man verder met rust.
.
  maandag 7 mei 2018 @ 19:59:49 #24
369251 Geralt
of Rivia
pi_178997271
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 15:27 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Op papier ja. In praktijk echt niet altijd. Kost teveel tijd.
De dealer behoort dat te doen bij elke beurt.

Als die net een beurt gehad heeft en de remleidingen blijken nu ineens zomaar uit het niets aan vervanging toe te zijn dan zou ik daar op zeker de dealer op aanspreken. Hij behoort dat bij elke beurt te checken volgens Toyota zelf.

Dat een beunhaas het niet checkt ok, maar van een dealer verwacht ik wel dat die doet wat op zn landelijke website staat.
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_178997513
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 14:23 schreef M_V het volgende:
Het gaat me ook niet op die dertig euro, maar meer in hoeverre:
1. Dit een oplichter is waar ik of kennissen nooit meer naartoe moeten gaan.
2. Die schijven echt vervangen moeten worden (want het is van afkeurpunt na heel veel gezeur van mijn kant naar aandachtspunt gegaan).
Zonder je auto gezien te hebben kunnen wij daar niets over zeggen.

Als je die vent niet vertrouwt dan neem je de auto weer mee en ga je naar een ander voor een tweede APK.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_178999028
quote:
7s.gif Op maandag 7 mei 2018 19:59 schreef Geralt het volgende:

[..]

De dealer behoort dat te doen bij elke beurt.

Als die net een beurt gehad heeft en de remleidingen blijken nu ineens zomaar uit het niets aan vervanging toe te zijn dan zou ik daar op zeker de dealer op aanspreken. Hij behoort dat bij elke beurt te checken volgens Toyota zelf.

Dat een beunhaas het niet checkt ok, maar van een dealer verwacht ik wel dat die doet wat op zn landelijke website staat.
Het zou niet echt in TS’ voordeel zijn. Dealers doen niet aan opschuren en tectyleren, die verkopen je model-specifieke leidingen voor de dealerprijs.
.
pi_178999988
Het maakt geen reet uit welke garage je na toe gaat. Ik zelf heb een BMW en ging netjes naar de BMW garage voor een verse APK.

Resultaat: remmen achter, banden, schokbrekers achter en een lekke uitlaat. Kosten: 1700,- om te laten repareren.

Ik dacht ja hallo dat kan niet waar zijn.

Terug naar de garage waar ik ‘vroeger’ kwam met mijn barrels, en die heeft de auto na gekeken.

Resultaat: 30,- en een verse apk. Lekke uitlaat? Nee, hoe kom je erbij?

Ergo: bij elke garage kan dit gebeuren.
pi_179010357
quote:
1s.gif Op maandag 7 mei 2018 19:52 schreef Fer het volgende:

[..]

Punt 1 roestschade, in jouw geval aan de remschijf. Dit klopt toch met wat hij eerder aangaf. Remschijven zullen niet vanzelf minder roestig worden, dus adviseren om ze te vervangen is heel normaal.

Punt 2 Leiding geknikt of aangetast door corrosie. Je remleiding was toch gecorrodeerd? Hij heeft ze opgeschuurd en getectyleerd, wat een tijdelijke lapmiddeltje is, maar wel toegestaan en goedkoper voor jouw.

Autorijden kost geld, deal with it. Die Turk heeft je voor een jodenfooi geholpen en niks illegaals gedaan. Als je er niet meer wil komen is jouw keuze, maar laat de man verder met rust.
Maar volgens mij klopt dit niet, hij heeft totaal de verkeerde codes gebruikt. Die corrosiecode is voor de carrosserie, en die leiding gaat over een LPG-leiding. Of zie ik nu iets totaal over het hoofd?
  dinsdag 8 mei 2018 @ 12:21:36 #29
37248 BertV
Handgemaakt
pi_179010659
quote:
1s.gif Op maandag 7 mei 2018 21:03 schreef Fer het volgende:

[..]

Het zou niet echt in TS’ voordeel zijn. Dealers doen niet aan opschuren en tectyleren, die verkopen je model-specifieke leidingen voor de dealerprijs.
Bij mij is dat ook met een Toyota aygo + merkdealer gebeurd.
(los van of dit wel of niet positief is)
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_179010691
quote:
1s.gif Op maandag 7 mei 2018 21:03 schreef Fer het volgende:
Het zou niet echt in TS’ voordeel zijn. Dealers doen niet aan opschuren en tectyleren, die verkopen je model-specifieke leidingen voor de dealerprijs.
Mijn Citroën dealer doet wel aan opschuren en tectyleren. Hebben ze bij de laatste APK nog gedaan.
  dinsdag 8 mei 2018 @ 14:49:28 #31
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_179013896
Die 3 tientjes zitten wel hoog zeg :')
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_179017151
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 14:49 schreef Sounddragon het volgende:
Die 3 tientjes zitten wel hoog zeg :')
Het gaat me absoluut niet om de drie tientjes, dat is inderdaad gewoon heel weinig geld en tel ik graag neer voor een rijdende auto. Het gaat me erom dat het allemaal zo vaag is, zowel aan de kant van de Toyotadealer als de APK-gast. Denk aan:
1. Waarom constateert men bij de APK een verroeste remleiding, terwijl die 2 maanden eerder nog bijde merkgarage een beurt heeft gekregen
2. Waarom kloppen de meldcodes voor aandachtspunten niet? Of lees ik nu verkeerd? Want ik zie een code die voor roest op de carrosserie geldt (en het gaat om remmen) en een code die alleen voor een LPG-auto mag worden gegeven.
pi_179017154
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 12:04 schreef M_V het volgende:

[..]

Maar volgens mij klopt dit niet, hij heeft totaal de verkeerde codes gebruikt. Die corrosiecode is voor de carrosserie, en die leiding gaat over een LPG-leiding. Of zie ik nu iets totaal over het hoofd?
AC3 omvat alle soorten corrosie, niet alleen de carrosserie.
AC5 Het gehele remsysteem

Hij zou ook beide onder AC5 kunnen vatten, maar advies blijft hetzelfde: met de hakken over de sloot door de APK.

Post eens een foto van je APK rapport.
.
pi_179017250
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 16:50 schreef Fer het volgende:

[..]

AC3 omvat alle soorten corrosie, niet alleen de carrosserie.
AC5 Het gehele remsysteem

Hij zou ook beide onder AC5 kunnen vatten, maar advies blijft hetzelfde: met de hakken over de sloot door de APK.

Post eens een foto van je APK rapport.
Ok, dat verklaart al eea, maar niet alles. Ik moet me ook niet bemoeien met dingen waar ik geen verstand van heb :'-).

Dropboxlink naar rapport: https://www.dropbox.com/s/c2gpnwrwrrlljoo/rdw.JPG?dl=0

Gegevens APK-figuur verwijderd

[ Bericht 11% gewijzigd door M_V op 08-05-2018 17:04:33 ]
pi_179018347
Alleen AC3 gebruikt voor je remschijven en de rest zijn geen codes, maar kloppen met het verhaal van de geoxideerde leiding.
.
pi_179020842
TS is gematst met die 30euro, en nog klagen..

Wat betreft de beurt: MIsschien een kleine beurt geweest, waar ze niet overal langs zijn gegaan? Of de monteur dacht dat het nog wel even door kon, maar is het proces versneld?
Of de monteur dacht: Die is over 3 maanden toch wel hier voor de apk, gaan we het dan zeggen en fixen voor een dealerprijs. :7
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_179021649
quote:
19s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 19:33 schreef Glijdt_licht het volgende:
TS is gematst met die 30euro, en nog klagen..
Wat betreft die remmen heeft hij natuurlijk een punt. Voor die andere 2 zaken lijkt mij dat TS inderdaad niet mag klagen. Verder schat hij de Toyota dealer misschien te hoog in.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
  woensdag 9 mei 2018 @ 12:44:30 #38
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_179038933
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2018 21:37 schreef Phone8 het volgende:
Het maakt geen reet uit welke garage je na toe gaat. Ik zelf heb een BMW en ging netjes naar de BMW garage voor een verse APK.

Resultaat: remmen achter, banden, schokbrekers achter en een lekke uitlaat. Kosten: 1700,- om te laten repareren.

Ik dacht ja hallo dat kan niet waar zijn.

Terug naar de garage waar ik ‘vroeger’ kwam met mijn barrels, en die heeft de auto na gekeken.

Resultaat: 30,- en een verse apk. Lekke uitlaat? Nee, hoe kom je erbij?

Ergo: bij elke garage kan dit gebeuren.
Of de BMW-dealer heeft gelijk en jouw barrelgarage is een beun?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_179039542
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2018 12:44 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Of de BMW-dealer heeft gelijk en jouw barrelgarage is een beun?
Gezien de RDW regelmatig steekproeven houdt zal dat laatste met betreffing tot het keuren wel meevallen. Reparatie is uiteraard een ander verhaal.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
  woensdag 9 mei 2018 @ 13:22:32 #40
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_179039588
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2018 13:20 schreef oranjevogel1 het volgende:

Gezien de RDW regelmatig steekproeven houdt zal dat laatste met betreffing tot het keuren wel meevallen. Reparatie is uiteraard een ander verhaal.
De kans op een herkeuring is kleiner dan 3 procent.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_179039637
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2018 13:22 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

De kans op een herkeuring is kleiner dan 3 procent.
dus? Laat de keurmeester jou met een lekke uitlaat rijden omdat de kans slechts 3 procent is?
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_179039652
Niet alles gelezen, maar check even de aflevering van Radar van afgelopen maandag..
Garages doen dat wel degelijk, ook voor een paar 10’jes.
  woensdag 9 mei 2018 @ 13:36:31 #43
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_179039876
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2018 13:25 schreef oranjevogel1 het volgende:

dus? Laat de keurmeester jou met een lekke uitlaat rijden omdat de kans slechts 3 procent is?
Dat zeg ik niet, maar jij claimt dat er 'regelmatig' steekproeven zijn en die nuanceer ik even met een percentage.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  woensdag 9 mei 2018 @ 13:37:24 #44
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_179039907
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2018 13:25 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Niet alles gelezen, maar check even de aflevering van Radar van afgelopen maandag..
Garages doen dat wel degelijk, ook voor een paar 10’jes.
Zelfs stekkers los trekken en dan zeggen dat de koplampverstelling niet werkt. Hufters.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_179040061
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2018 13:36 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet, maar jij claimt dat er 'regelmatig' steekproeven zijn en die nuanceer ik even met een percentage.
Dat percentage lijkt mij hoog genoeg en met de betekenis regelmatig overeen te komen. Het is immers een steekproef en geen absolute controle. Wat een groter probleem is, zijn garages die "voorkeuren" en dergelijke, wat er op neerkomt dat ze afgekeurde auto's niet afmelden, maar eerst hun opdrachtgever contacteren voor reparaties en daarna pas de auto voor het eerst als goedgekeurd afmelden. Op deze manier kan het RDW niet controleren of er auto's onterecht afgekeurd worden. Zaak is dan ook om altijd een keuringsrapport bij afkeur te regelen, voordat je overgaat tot reparaties. Op die manier kan je voertuig deel uit maken van een steekproef en heb je de mogelijkheid om bij het RDW bezwaar te maken van een afkeur.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
  woensdag 9 mei 2018 @ 13:52:59 #46
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_179040233
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2018 13:44 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Dat percentage lijkt mij hoog genoeg en met de betekenis regelmatig overeen te komen. Het is immers een steekproef en geen absolute controle. Wat een groter probleem is, zijn garages die "voorkeuren" en dergelijke, wat er op neerkomt dat ze afgekeurde auto's niet afmelden, maar eerst hun opdrachtgever contacteren voor reparaties en daarna pas de auto voor het eerst als goedgekeurd afmelden. Op deze manier kan het RDW niet controleren of er auto's onterecht afgekeurd worden. Zaak is dan ook om altijd een keuringsrapport bij afkeur te regelen, voordat je overgaat tot reparaties. Op die manier kan je voertuig deel uit maken van een steekproef en heb je de mogelijkheid om bij het RDW bezwaar te maken van een afkeur.
Ik doe mijn APK altijd samen met beurt bij de dealer. Vertrouw ik ze blind? Nee, maar er zijn ook nooit vreemde of exorbitante dingen gebeurd. Mijn auto's worden dus nooit afgekeurd en ik vind het wel best zo.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_179043243
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2018 13:44 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Dat percentage lijkt mij hoog genoeg en met de betekenis regelmatig overeen te komen. Het is immers een steekproef en geen absolute controle. Wat een groter probleem is, zijn garages die "voorkeuren" en dergelijke, wat er op neerkomt dat ze afgekeurde auto's niet afmelden, maar eerst hun opdrachtgever contacteren voor reparaties en daarna pas de auto voor het eerst als goedgekeurd afmelden. Op deze manier kan het RDW niet controleren of er auto's onterecht afgekeurd worden. Zaak is dan ook om altijd een keuringsrapport bij afkeur te regelen, voordat je overgaat tot reparaties. Op die manier kan je voertuig deel uit maken van een steekproef en heb je de mogelijkheid om bij het RDW bezwaar te maken van een afkeur.
Eh.... Nee, niet mee eens.
Hangt natuurlijk ook van de garage af maar zelf laat ik mijn auto altijd voorkeuren en vraag ze ook aan te wijzen wat de reparatiepunten zijn.
Ik heb ze nog nooit ongelijk gegeven, elk reparatiepunt wat ze noemden was terecht. Zelf gezien.
En een steekproef op een afgekeurde auto?
Zou kunnen maar zelf heb ik er nog nooit van gehoord. Dat zegt ook niet alles natuurlijk. :+
Ik weet wel dat je zelf om een steekproef/herkeuring door RDW kan vragen als je het er niet mee eens bent maar zoals gezegd lijkt mij een steekproef op een afgekeurde auto nogal apart.
pi_179043348
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2018 16:10 schreef vannelle het volgende:
maar zoals gezegd lijkt mij een steekproef op een afgekeurde auto nogal apart.
Dat is juist om te voorkomen dat auto's onterecht afgekeurd worden. Lees anders het handboek APK.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_179043442
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2018 16:16 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Dat is juist om te voorkomen dat auto's onterecht afgekeurd worden. Lees anders het handboek APK.
Geef maar een linkje, ik ben altijd bereid om te luisteren en te leren.
Ik zeg alleen maar dat ik het nog nooit meegemaakt heb en het apart vind.
Al zou het wel goed zijn om de onwetende klant te beschermen tegen garages met eurotekens in hun ogen.
pi_179043496
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2018 16:21 schreef vannelle het volgende:

[..]

Geef maar een linkje, ik ben altijd bereid om te luisteren en te leren.
Ik zeg alleen maar dat ik het nog nooit meegemaakt heb en het apart vind.
Al zou het wel goed zijn om de onwetende klant te beschermen tegen garages met eurotekens in hun ogen.
https://handboek.rdw.nl/-(...)/apk-regelgeving.pdf
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_179043642
quote:
Jeemig...... Ben ff lezen! Thanks. ;)
pi_179043749
Offtopic maar dit is wel interessant, geen bekeuring dus voor een velopen APK als je er niet mee rijdt:

quote:
Een motorrijtuig of een aanhangwagen mag gedurende twee maanden nadat het keuringsplichtig is
geworden of twee maanden nadat de geldigheidstermijn van het keuringsbewijs is verstreken op de weg
staan zonder dat voor het voertuig een geldig keuringsbewijs is afgegeven
pi_179043997
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2018 16:16 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Dat is juist om te voorkomen dat auto's onterecht afgekeurd worden. Lees anders het handboek APK.
Kee, betreffende regel gevonden en gelezen.
Conclusie: Je hebt gelijk. ;)
pi_179044719
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2018 16:16 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Dat is juist om te voorkomen dat auto's onterecht afgekeurd worden. Lees anders het handboek APK.
Officieel wel zo, maar dan mag je er niet meer mee rijden, dus handig is het ook niet.

Ach de APK, beetje kit op een lekke uitlaat is ook goedkeur, maar je weet dat het over een maand er weer af valt.
.
pi_179046050
quote:
1s.gif Op woensdag 9 mei 2018 17:22 schreef Fer het volgende:

[..]

Officieel wel zo, maar dan mag je er niet meer mee rijden, dus handig is het ook niet.
Je mag de kortste weg nemen naar een garage/keurstation.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_179046498
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2018 18:15 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Je mag de kortste weg nemen naar een garage/keurstation.
Ja maar niet naar je werk enz ermee.
.
pi_179101000
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2018 16:10 schreef vannelle het volgende:

[..]

Eh.... Nee, niet mee eens.
Hangt natuurlijk ook van de garage af maar zelf laat ik mijn auto altijd voorkeuren en vraag ze ook aan te wijzen wat de reparatiepunten zijn.
Ik heb ze nog nooit ongelijk gegeven, elk reparatiepunt wat ze noemden was terecht. Zelf gezien.
En een steekproef op een afgekeurde auto?
Zou kunnen maar zelf heb ik er nog nooit van gehoord. Dat zegt ook niet alles natuurlijk. :+
Ik weet wel dat je zelf om een steekproef/herkeuring door RDW kan vragen als je het er niet mee eens bent maar zoals gezegd lijkt mij een steekproef op een afgekeurde auto nogal apart.
Ik heb een steekproef op mijn afgekeurde auto gehad. Komen ze nakijken of de garage het bij het rechte eind heeft betreft de afkeurpunten...
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_179108803
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 09:18 schreef Miniem het volgende:

[..]

Ik heb een steekproef op mijn afgekeurde auto gehad. Komen ze nakijken of de garage het bij het rechte eind heeft betreft de afkeurpunten...
Als je terug leest kun je zien dat ik mijn ongelijk al had toegegeven. ;)
pi_179109328
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 17:47 schreef vannelle het volgende:

[..]

Als je terug leest kun je zien dat ik mijn ongelijk al had toegegeven. ;)
Dat had ik gelezen ja. :Y
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_179109547
Kijk voor de grap eens Radar van afgelopen maandag terug.
pi_179140275
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 18:39 schreef SebbeSwensje het volgende:
Kijk voor de grap eens Radar van afgelopen maandag terug.
Linkje?
pi_179199969
quote:
Interessant maar verbaast me niks.
Mijn eigen garage vertrouw ik 100%, ze laten altijd zien wat ze bedoelen en meestal wist ik dat zelf ook al wel.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')