Het gaat me ook niet op die dertig euro, maar meer in hoeverre:quote:Op woensdag 28 februari 2018 14:11 schreef Diemux het volgende:
Lamp kapot-> ja dat kan op elke willekeurig moment
Remleiding -> is niet perse een onderhoudspunt, als daar niet naar gekeken is kan het natuurlijk bij de APK wel tevoorschijn komen.
Remmen, tja, dat is een aandachtspunt oftewel daar kan je nog mee doorrijden.
Al met al 30 euro? Zou er nog geen eens over nadenken bij een auto van 8 jaar oud...
Volgens mij gaat het om de remvertraging, en dat staat los van de toestand van de remschijven.quote:Op woensdag 28 februari 2018 14:23 schreef M_V het volgende:
2. Die schijven echt vervangen moeten worden (want het is van afkeurpunt na heel veel gezeur van mijn kant naar aandachtspunt gegaan.
Hij had het echt over roest en krom etc, dus wel degelijk de schijven.quote:Op woensdag 28 februari 2018 14:24 schreef blomke het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het om de remvertraging, en dat staat los van de toestand van de remschijven.
Btw hoeveel km op de teller?
30¤ is t niet echt waard om daar mensen voor op te lichtenquote:Op woensdag 28 februari 2018 14:23 schreef M_V het volgende:
[..]
Het gaat me ook niet op die dertig euro, maar meer in hoeverre:
1. Dit een oplichter is waar ik of kennissen nooit meer naartoe moeten gaan.
2. Die schijven echt vervangen moeten worden (want het is van afkeurpunt na heel veel gezeur van mijn kant naar aandachtspunt gegaan).
En overigens is die 30 euro wel meer dan ik ooit aan die auto heb uitgegeven
Upd: dat is trouwens niet waar, banden zijn een keer vervangen....
Nee. Ook kromme, verroeste of te dunne remschijven zijn APK afkeur.quote:Op woensdag 28 februari 2018 14:24 schreef blomke het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het om de remvertraging, en dat staat los van de toestand van de remschijven.
Zoals ik al eerder zei, hij wilde me eigenlijk 300 in rekening brengen voor nieuwe remmen....quote:Op woensdag 28 februari 2018 14:28 schreef devlinmr het volgende:
[..]
30¤ is t niet echt waard om daar mensen voor op te lichten
Goeie!quote:Op woensdag 28 februari 2018 15:39 schreef oldford het volgende:
Misschien toch maar even de man melden bij de RDW?
Had hij het over de remkabels of remleidingen?quote:Op woensdag 28 februari 2018 13:47 schreef M_V het volgende:
Ik breng mijn Toyota Aygo van ondertussen 8 jaar oud altijd braaf naar de Toyota-garage en tot op heden is er eigenlijk nooit wat mee geweest. Helaas lukte het bij de vorige kleine beurt (december) NET niet om meteen de APK mee te nemen. Omdat de Toyota-dealer een aantal kilometer weg is en er zo'n monteurturk op de hoek zit, dacht ik, naja dan laten we hem daar maar keuren. Nu komt het:
1. Er was een lamp kapot
2. De remkabel was verroest aan de buitenkant en moest worden getectyleerd
3. De remmen moesten worden vervangen ("U rijdt zeker vooral kleine stukjes?" Ehhh, nee, ik rij weinig, maar als ik rij, rij ik honderd+ kilometer per keer).
Toen ik hevig begon tegen te sputteren en aangaf dat hij twee maanden geleden nog bij de Toyota-garage was geweest, werden de remmen opeens een aandachtspunt, maar de rest moest gebeuren. Naja, nog wat gepingel verder zou hij voor 30 euro punt 1 en 2 oplossen en omdat hij hem anders wilde afkeuren, en ik de auto nodig had, uiteindelijk maar gedaan.
Nou is mijn vraag aan jullie: in hoeverre is dit weer eens gewoon ouderwetse oplichting of zou het verhaal van hem kunnen kloppen? Wordt hier uberhaupt naar gekeken (remleiding, remmen) bij een kleine beurt of kan het in 2 maanden (maximaal 1500 gereden) zo veranderen? En als het verhaal kan kloppen, moet ik dan nu echt mijn remmen vervangen of loopt dat niet zo'n vaart?
Ik heb geen idee of het om kabels of leidingen gaat, ik schreef kabels, maar het zouden ook prima leidingen kunnen zijn. Volgens mij waren volgens de monteur wel verroest maar niet doorgeroest. Daarom kon hij ze tectyleren.quote:Op woensdag 28 februari 2018 17:02 schreef BMWK111RS het volgende:
[..]
Had hij het over de remkabels of remleidingen?
Een remleiding mag oppervlakteroest vertonen maar de roest mag niet "ingevreten" zijn waardoor de structuur van de remleiding aangetast wordt; dat is absoluut APK-afkeur.
Mijn oude Swift had ook roest op de remleidingen en de keurmeester vertelde mij dat die roest ingevreten was, hij haalde de staalborstel er over heen en er bleven putjes in het metaal achter. Dat was volgens hem onmiddellijk APK-afkeur, aangezien remleidingen van erg dunwandig materiaal gemaakt zijn. Dat een monteur het roest eraf borstelt en dan een flinke laag tectyl erop spuit kan (het hoeft niet persé) dus betekenen dat het metaal toch aangevreten was en dan speel je met je leven. Bij de volgende APK zal een goede keurmeester de tectyllaag eraf borstelen om te kijken of de leidingen niet aangevreten zijn.quote:Op woensdag 28 februari 2018 17:05 schreef M_V het volgende:
[..]
Ik heb geen idee of het om kabels of leidingen gaat, ik schreef kabels, maar het zouden ook prima leidingen kunnen zijn. Volgens mij waren volgens de monteur wel verroest maar niet doorgeroest. Daarom kon hij ze tectyleren.
Roest op een remleiding is in 75% van de gevallen afkeur.. tectyl erop spuiten doe je preventief, niet als ze al verroest zijn, dan is het leed al geschied. Je wilt niet tijdens een noodstop met de volle druk erop dat er eentje de brui aan geeft; kun je op verschillende manieren heel serieus hoofdpijn van krijgen.quote:Op woensdag 28 februari 2018 17:05 schreef M_V het volgende:
[..]
Ik heb geen idee of het om kabels of leidingen gaat, ik schreef kabels, maar het zouden ook prima leidingen kunnen zijn. Volgens mij waren volgens de monteur wel verroest maar niet doorgeroest. Daarom kon hij ze tectyleren.
Op papier ja. In praktijk echt niet altijd. Kost teveel tijd.quote:Op zondag 6 mei 2018 15:24 schreef Geralt het volgende:
Remleidingen zit bij elke beurt ongeacht welke.
Punt 1 roestschade, in jouw geval aan de remschijf. Dit klopt toch met wat hij eerder aangaf. Remschijven zullen niet vanzelf minder roestig worden, dus adviseren om ze te vervangen is heel normaal.quote:Op zondag 6 mei 2018 14:58 schreef M_V het volgende:
Excuses voor deze hele langetermijn-bump, maar had het allemaal maar laten zitten. Echter, toevallig zat ik op kentekencheck.nl en daar zocht ik wat dingen over mijn auto op, en daar kwamen deze drie dingen naar boven:
Keuring op: 15-02-2018
Afkeurpunt 1
Roestschade van 1,5 t/m 2,0E of meer dan 15% dikteafname
Afkeurpunt 2
Leidingen geknikt of door corrosie aangetast
Afkeurpunt 3
Kentekenplaatverlichting werkt niet (goed) / ontbreekt
Het gekke is dat dat (op punt 3 na) hele andere dingen zijn dan oorspronkelijk gemeld zijn (toen was het: verroeste remschijven, verroeste remkabel en kapot lampje). Leidingen geknikt of door corrosie aangetast lijkt zelfs een item te zijn dat alleen bij een LPG-auto optreedt (als ik in de handleiding kijk)... En gaat die roestschade van 1,5 tot 2E niet over de carrosserie?
Ik had echter wel op internet gelezen dat het soms random zaken zijn die erop staan, is dat het geval? Iemand een idee?
De dealer behoort dat te doen bij elke beurt.quote:Op zondag 6 mei 2018 15:27 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Op papier ja. In praktijk echt niet altijd. Kost teveel tijd.
Zonder je auto gezien te hebben kunnen wij daar niets over zeggen.quote:Op woensdag 28 februari 2018 14:23 schreef M_V het volgende:
Het gaat me ook niet op die dertig euro, maar meer in hoeverre:
1. Dit een oplichter is waar ik of kennissen nooit meer naartoe moeten gaan.
2. Die schijven echt vervangen moeten worden (want het is van afkeurpunt na heel veel gezeur van mijn kant naar aandachtspunt gegaan).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |