Een paar wetenschappers die tot een consensus zijn gekomen. Als je dat academische wereld noemt is dat door jou zelf bedacht.quote:Op dinsdag 27 februari 2018 21:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja.
Wat dient precies verstaan te worden onder 'zelfbedachte academische wereld'?
Aton is nog nooit tegen mij als eerste begonnen. Niet als tweede en niet als laatste. Het gaat er mij om hoe anderen tegen mij doen. Aton doet relaxt tegen mij. Aton is geen lieverdje tegen sommigen hier dat weet ik heus wel. En jij was de eerste die tegen mij begon. En nu grijp je deze situatie weer aan om Aton te bashen hoe kinderlijk is dat dan.quote:Op dinsdag 27 februari 2018 21:42 schreef Berjan.G het volgende:
[..]
Dat doet hij steeds.
Hij had al gezegd om weg te gaan, maar komt steeds weer terug met de ene leugen nog groter dan de andere. En denigrerend doen naar een ieder die het niet met hem eens is. Echt, te kinderlijk voor woorden.
En dan is het panterjong die doet alsof zijn "vijanden" dit doen. Maar dat aton altijd als eerste begint is nog niet tot hem doorgedrongen.
Lucas is de enige die het vermeld. Wel benieuwd wat voor 'schepje' hij er boven op doetquote:Op dinsdag 27 februari 2018 22:56 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Het is interessant dat Lucas dat wel vermeld. Die doet er af en toe nog een schepje bovenop.
Een paar? Het heet niet voor niets 'consensus'. Zo werkt dat in academia.quote:Op dinsdag 27 februari 2018 23:01 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Een paar wetenschappers die tot een consensus zijn gekomen. Als je dat academische wereld noemt is dat door jou zelf bedacht.
Wel bij rocket science. Niet bij schriftanalyse. Als je 100 bijbelwetenschappers vraagt om iets te schrijven over een klein bijbeltekstje krijg je 100 verschillende uitkomsten. Als er dan een paar, of goed dan een aantal zijn die tot een consensus komen mag je in je handen klappen. Dat is te weinig om te bestempelen als de gehele academische wereld. En dat zullen er altijd nogquote:Op dinsdag 27 februari 2018 23:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Een paar? Het heet niet voor niets 'consensus'. Zo werkt dat in academia.
Wat een stukje betreft, allicht. Wat de grote lijn betreft, kennelijk niet. En de theorieën die in dit topic aangedragen worden voldoen in de verste verte niet aan consensus. Dat zou iets moeten betekenen.quote:Op woensdag 28 februari 2018 00:03 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Wel bij rocket science. Niet bij schriftanalyse. Als je 100 bijbelwetenschappers vraagt om iets te schrijven over een klein bijbeltekstje krijg je 100 verschillende uitkomsten. Als er dan een paar, of goed dan een aantal zijn die tot een consensus komen mag je in je handen klappen. Dat is te weinig om te bestempelen als de gehele academische wereld. En dat zullen er altijd nog
academici tussen zitten die het niet met de consensus eens zijn van een beperkt aantal andere academici.
De vraag van Jezus en dat er geen lieverdjes tussen de groep volgelingen zaten. Het gaat net even iets verder dan dat Marcus vertelt over de betreffende gebeurtenis.quote:Op dinsdag 27 februari 2018 23:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Lucas is de enige die het vermeld. Wel benieuwd wat voor 'schepje' hij er boven op doet
Dat of de theorieen niet kloppen of de consensus niet strookt met hoe het werkelijk zit.quote:Op woensdag 28 februari 2018 00:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat een stukje betreft, allicht. Wat de grote lijn betreft, kennelijk niet. En de theorieën die in dit topic aangedragen worden voldoen in de verste verte niet aan consensus. Dat zou iets moeten betekenen.
Welke gebeurtenis?quote:Op woensdag 28 februari 2018 00:12 schreef Panterjong het volgende:
[..]
De vraag van Jezus en dat er geen lieverdjes tussen de groep volgelingen zaten. Het gaat net even iets verder dan dat Marcus vertelt over de betreffende gebeurtenis.
Ik denk het eerste.quote:Op woensdag 28 februari 2018 00:21 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Dat of de theorieen niet kloppen of de consensus niet strookt met hoe het werkelijk zit.
Nou, ik heb uitgelegd waarom jouw aannames veel groter en tegelijk slechter onderbouwd zijn dan de mijne. Daar gaat het om in de wetenschappelijke methode. Voor een constructief gesprek zul je dus bijvoorbeeld heel precies duidelijk moeten maken waarom het een economische aanname is om voor de interpretatie van porphura precies om te draaien wat Marcus zegt en zijn tekst dus op minstens twee plaatsen te verbouwen (nl. over het aandoen en afdoen van de mantel), en je dus om één ding te verklaren een paar andere dingen niet verklaart, maar moet verdraaien.quote:Op dinsdag 27 februari 2018 18:34 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik hou daar wel van. Ik probeer je te respecteren in deze. Als jij het zo wilt zien dan kan ik alleen maar zeggen 'ieder z'n ding'. Mijn uitleg ondersteunt door betere argumenten benaderen mijn inziens de oorspronkelijke bedoeling van de tekst beter. Die argumenten heb ik je reeds gegeven. Maar als je specifiek nog iets duidelijker van me wilt horen dan roep je maar.
Aannames zijn noodzakelijk. Het gaat erom hoe grote aannames je doet en op basis van welke argumenten. Dat heet methode.quote:[..]
Je moet er dan wel zaken bij verzinnen. Ik neem aan dat ik deze niet hoef te herhalen. Jammer dat het bij verzinnen van zaken gangbaar is. Christenen die dit doen begrijp ik wel. Maar wetenschappers. Wat een charlatans zijn dat dan.
Wel, ik heb in een wetenschappelijk woordenboek en een wetenschappelijke grammatica gekeken. Ik ken Grieks. Dus ik weet dat porphura purperslak betekent, en in afgeleide zin de kleur purper, en zo ook purperkleurige mantel; daarvoor zijn andere teksten te noemen. Ook weet ik dat het lidwoord anaforisch gebruikt is: de zojuist genoemde mantel.quote:[..]
In de tekst die ik geraadpleegd heb staat duidelijk bij het aankleden slechts 'purper'. Bij het uitkleden staat het lidwoord τὴν toegevoegd. Dus het purper of de purper maar dat klinkt in het Nederlands voor geen meter. Een purperen kleed staat er duidelijk niet. Ik weet niet hoe je daarbij komt?
Alleen als je óók de aanname doet dat het hier gaat om een zeer dure mantel, is het belachelijk. Maar die aanname is niet nodig. Dus vervalt je bezwaar.quote:Ik zeg ook niet dat het niet bedoelt was om te spotten. Ik zeg alleen dat het een aanname is. En je weet hoe het is met aannamen, het verschilt met iets met zekerheid beweren. Stellen dat het 'enkel' of 'alleen' bedoeld zou zijn om de spot met hem te drijven, en daar ging de discussie over, vind ik erg vergezocht. Alsof ze een niet te betalen mantel van purper enkel en alleen om zouden hangen ter leedvermaak. Dat is zo lachwekkend vergezocht. Het lijkt me eerder een gebaar van kijk eens we hebben hem, die man die zich voordoet of in ieder geval wordt gezien als koning der Joden.
Ook weer zoiets: als het niet uitkomt zijn er opeens enorme verschillen. Pas als je dit precies zou uitwerken, en ook zou uitwerken waarom deze parallel geen parallel is, zou het misschien overtuigend kunnen zijn.quote:[..]
Blijkbaar heb ik af en toe last van een vlaag van dyslectie.
De verschillen zijn mijn inziens enorm waardoor er van de parallel niet veel over blijft. Maar ieder z'n ding hier het zijne van te denken.
Ik volg de gangbare wetenschappelijke uitleg, dus je had het wel kunnen weten. Volgens mij is iedereen het eens over het genoemde punt.quote:[..]
Ik weet niet hoe ik dat eerder had kunnen weten en het verbaast me dat je dit zegt. Ook ik neem kennelijk wel eens iets aan van een ander dat niet helemaal klopt.
Verder zie ik dit ook zo. Helder geformuleerd waarvoor dank.
Het is mij een raadsel hoe je dan aan de door jou genoemde datering komt. Maar goed, het gaat hier helemaal niet om een specifiek ritueel met een specifieke afloop, maar om het motief van de schertskoning. Om slechts één voorbeeld te noemen, de princeps Saturnalicius ontstaat ongeveer bij aanvang van het principaat juist om scherts met het monarchaat te bedrijven. Zie bijvoorbeeld hier:quote:Ik vond dit op het internet. http://www.dbnl.org/tekst(...)08194701_01_0063.php
Ik begeef me met zo'n bron op glad ijs. Dat besef ik. Je begrijpt vast dat ik het nu wel zo fair zou vinden dat jij nu met een bron komt waarin wordt vermeld dat de Romeinen dit ritueel al zouden gebruiken ten tijde van Jezus. Karabas valt uiteraard af want daar waren het geen Romeinen. Een wiki linkje naar Saturnalia valt ook af want daar werd niemand gekruisigd als koning. Ik ben benieuwd.
Het gaat om wetenschappelijk bewijs. Als het consensus is, is het geen wetenschap. (Naar Crighton)quote:Op dinsdag 27 februari 2018 23:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Een paar? Het heet niet voor niets 'consensus'. Zo werkt dat in academia.
Natuurlijk gaat het om wetenschappelijk bewijs. Maar als je aanneemt dat wetenschappers kritisch kijken naar het wetenschappelijk bewijs (want dat is hun baan) dan is consensus veelzeggend, met name als het om een veel bestudeerd onderwerp gaat. Maar het is geen vervanger van bewijs natuurlijk.quote:Op woensdag 28 februari 2018 06:30 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Het gaat om wetenschappelijk bewijs. Als het consensus is, is het geen wetenschap. (Naar Crighton)
Staat toch duidelijk zo in mijn Bijbel. Misschien heb je een andere uitgave.quote:Op dinsdag 27 februari 2018 21:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, wat jij doet is zaken er in lezen die er niet staan.
Misschien was de auteur van Lukas wel een fantast? Schrappen die Lukas !quote:Op dinsdag 27 februari 2018 23:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Lucas is de enige die het vermeld. Wel benieuwd wat voor 'schepje' hij er boven op doet
Ik gebruik deze situatie helemaal niet om Aton te bashen, ik gebruik aton zijn domme reactie op EttovanBelgie om aton te bashen. Met zijn "ga buiten spelen". Dat is de reden om die aton te bashen.quote:Op dinsdag 27 februari 2018 23:09 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Aton is nog nooit tegen mij als eerste begonnen. Niet als tweede en niet als laatste. Het gaat er mij om hoe anderen tegen mij doen. Aton doet relaxt tegen mij. Aton is geen lieverdje tegen sommigen hier dat weet ik heus wel. En jij was de eerste die tegen mij begon. En nu grijp je deze situatie weer aan om Aton te bashen hoe kinderlijk is dat dan.
De verklaring kan liggen in het feit dat Lukas zijn versie geschreven heeft zowat 20 jaar na de gespannen toestand van de Joodse oorlog waar Marcus nog rekening mee moest houden. Wat Lukas hierover schreef zou in de periode van Marcus als zeer provocerend en opruiend gezien worden.quote:Op woensdag 28 februari 2018 00:12 schreef Panterjong het volgende:
De vraag van Jezus en dat er geen lieverdjes tussen de groep volgelingen zaten. Het gaat net even iets verder dan dat Marcus vertelt over de betreffende gebeurtenis.
Dit past inderdaad helemaal in het plaatje dat Marcus "op eieren moest lopen" tijdens het schrijven van zijn verhaal. Het is ook niet voor niets dat de Romeinen er in zijn verhaal relatief gunstig vanaf komen.quote:Op woensdag 28 februari 2018 09:52 schreef ATON het volgende:
[..]
De verklaring kan liggen in het feit dat Lukas zijn versie geschreven heeft zowat 20 jaar na de gespannen toestand van de Joodse oorlog waar Marcus nog rekening mee moest houden. Wat Lukas hierover schreef zou in de periode van Marcus als zeer provocerend en opruiend gezien worden.
Vraag: Hoe kwamen gewone Romeinse soldaten aan een purperen mantel ?quote:Op woensdag 28 februari 2018 09:09 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Natuurlijk gaat het om wetenschappelijk bewijs. Maar als je aanneemt dat wetenschappers kritisch kijken naar het wetenschappelijk bewijs (want dat is hun baan) dan is consensus veelzeggend, met name als het om een veel bestudeerd onderwerp gaat. Maar het is geen vervanger van bewijs natuurlijk.
Het is, zoals hierboven ergens beweerd, geheel onjuist om te denken dat wetenschappelijke tekstinterpretatie alle kanten opvliegt. Naarmate de zaken complexer zijn, krijg je weliswaar meer verschillende duidingen. Maar bij eenvoudige zaken zul je moeite moeten doen een afwijkende opvatting te vinden. Bijvoorbeeld bij de duiding van de purperen mantel in Marcus: ik daag iedereen uit een wetenschappelijke (d.w.z. een methodisch onderbouwde, dus niet Vergeer) uitleg te vinden waarin deze mantel wordt gezien als de echte koningsmantel van Jezus, of als een mantel die een grotere rol speelt dan als theaterstuk bij de bespotting van Jezus, of als een echte zeer kostbare purperen mantel. Het zou mij verrassen als die er zou zijn.
Dat is duidelijk. Alle agressieve confrontaties met de Romeinen gaat hij uit de weg. Wat hij regelmatig doet is verwijzen naar de profeten en voorspellingen, wat de joden wél kenden, maar niet de Romeinse toehoorder. Als hij schrijft dat Jezus kwam aanzetten op een ezel was dit voor de Romeinen wel grappig. Die geflipte jood kon zich nog niet eens een paard veroorloven. De joden wisten wel beter en herkende daarin de intrede van een legendarische koning. En zo zijn er wel meer voorbeelden in deze trant.quote:Op woensdag 28 februari 2018 09:58 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dit past inderdaad helemaal in het plaatje dat Marcus "op eieren moest lopen" tijdens het schrijven van zijn verhaal. Het is ook niet voor niets dat de Romeinen er in zijn verhaal relatief gunstig vanaf komen.
Hier,quote:Op woensdag 28 februari 2018 09:58 schreef ATON het volgende:
[..]
Vraag: Hoe kwamen gewone Romeinse soldaten aan een purperen mantel ?
Complotdenken zonder enig valide onderbouwing.quote:Op woensdag 28 februari 2018 09:58 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dit past inderdaad helemaal in het plaatje dat Marcus "op eieren moest lopen" tijdens het schrijven van zijn verhaal. Het is ook niet voor niets dat de Romeinen er in zijn verhaal relatief gunstig vanaf komen.
Heb jij een andere verklaring dan? Enne, welke materie heb je het over? Wat kan er niet onderbouwd worden volgens jou?quote:Op woensdag 28 februari 2018 10:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Complotdenken zonder enig valide onderbouwing.
Dit is zo storend aan het hele gebeuren hier; men gaat uit van een premisse die niet onderbouwd kan worden met de materie die er ligt en boetseert vervolgens de materie die er wel is naar de vorm van de premisse.
Verklaring waarvoor? Dat er in Lucas wel iets vermeld wordt en in Marcus niet?quote:Op woensdag 28 februari 2018 10:47 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Heb jij een andere verklaring dan? Enne, welke materie heb je het over? Wat kan er niet onderbouwd worden volgens jou?
Dat is zeer aannemelijk. Of het nu om scarlet of purper gaat. Romeinse generaals droegen ook het purper, maar is zeer onwaarschijnlijk dat gewone soldaten hierover beschikten, net zo min over een purper joods priesterkleed. Blijft over de purperen mantel die Jezus zijn gevolg hadden of een scarlet Romeinse mantel. Persoonlijk vind ik dit niet belangrijk. Wat ik wel belangrijk vind is dat men de spot dreef met Jezus als ( mislukte ) koning der joden. Wat op de titulus als reden van zijn veroordeling stond was zeker niet als spot bedoeld, maar viel onder de voorschriften van het Romeins recht. Het moet dus voor de Romeinen wel duidelijk genoeg geweest zijn dat Jezus zich uitgaf als een joods troonpretendent. Met geloofskwesties hielden ze zich niet bezig zolang dit de staat niet in gevaar bracht. Vergeer hiervoor afrekenen is op zijn zachts gezegd buiten proportie.quote:Op woensdag 28 februari 2018 10:34 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Hier,
http://thinkingthroughfai(...)hy-it-doesnt-matter/
wordt het volgende beweerd: In Appians' geschiedenis van de Romeinse burgeroorlogen (https://ryanfb.github.io/loebolus-data/L004.pdf), ongeveer een eeuw na Christus' kruisiging geschreven, noemt Appias op een plek een Romeinse mantel blijkbaar "he porfyra" in plaats van het gebruikelijke "chlamys". Marcus gebruikt die term ook. Een mogelijkheid is dus dat deze twee termen soms door elkaar werden gebruikt en dat Jezus dus gewoon een Romeinse mantel omkreeg die spottend als koningsmantel werd bedoeld. Ik kan het zelf niet vinden (op pagina 393 wordt voor "mantel" wel het woord "chlamys" gebruikt), maar mijn Grieks is erg slecht.
Maar als dit waar is, dan heb je dus een anomalie die niet per se op iets opmerkelijks hoeft te wijzen (vergelijk onze "umbrella man"). Jezus kreeg volgens het verhaal immers ook geen echte kroon op zijn hoofd, maar een doornenkroon.
Ok. Ik geef slechts een mogelijke verklaring voor hoe "gewone Romeinse soldaten aan een "purperen" mantel kwamen" en hoe snel je achter iets nogal onnozels mogelijk allerlei spectaculaire hypothesen kunt gaan bedenkenquote:Op woensdag 28 februari 2018 11:02 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat is zeer aannemelijk. Of het nu om scarlet of purper gaat. Romeinse generaal droegen ook het purper, maar is zeer onwaarschijnlijk dat gewone soldaten hierover beschikten, net zo min over een purper joods priesterkleed. Blijft over de purperen mantel die Jezus zijn gevolg hadden of een scarlet Romeinse mantel. Persoonlijk vind ik dit niet belangrijk. Wat ik wel belangrijk vind is dat men de spot dreef met Jezus als ( mislukte ) koning der joden. Wat op de titulus als reden van zijn veroordeling stond was zeker niet als spot bedoeld, maar viel onder de voorschriften van het Romeins recht. Het moet dus voor de Romeinen wel duidelijk genoeg geweest zijn dat Jezus zich uitgaf als een joods troonpretendent. Met geloofskwesties hielden ze zich niet bezig zolang dit de staat niet in gevaar bracht. Vergeer hiervoor afrekenen is op zijn zachts gezegd buiten proportie.
Uit wat blijkt dat Zijn gevolg over een purperen mantel beschikte?quote:Op woensdag 28 februari 2018 11:02 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat is zeer aannemelijk. Of het nu om scarlet of purper gaat. Romeinse generaals droegen ook het purper, maar is zeer onwaarschijnlijk dat gewone soldaten hierover beschikten, net zo min over een purper joods priesterkleed. Blijft over de purperen mantel die Jezus zijn gevolg hadden of een scarlet Romeinse mantel. Persoonlijk vind ik dit niet belangrijk. Wat ik wel belangrijk vind is dat men de spot dreef met Jezus als ( mislukte ) koning der joden. Wat op de titulus als reden van zijn veroordeling stond was zeker niet als spot bedoeld, maar viel onder de voorschriften van het Romeins recht. Het moet dus voor de Romeinen wel duidelijk genoeg geweest zijn dat Jezus zich uitgaf als een joods troonpretendent. Met geloofskwesties hielden ze zich niet bezig zolang dit de staat niet in gevaar bracht. Vergeer hiervoor afrekenen is op zijn zachts gezegd buiten proportie.
Ik had dat gister nagezocht, en het klopt dat Appianus porphyra en chlamys afwisselt. Dus staat vast dat porphyra een chlamys (mantel) kan zijn. (Zie ook R. Delbrueck, ZNW 41, Antiquarisches zu den Verspottungen Jesu.)quote:Op woensdag 28 februari 2018 10:34 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Hier,
http://thinkingthroughfai(...)hy-it-doesnt-matter/
wordt het volgende beweerd: In Appians' geschiedenis van de Romeinse burgeroorlogen (https://ryanfb.github.io/loebolus-data/L004.pdf), ongeveer een eeuw na Christus' kruisiging geschreven, noemt Appias op een plek een Romeinse mantel blijkbaar "he porfyra" in plaats van het gebruikelijke "chlamys". Marcus gebruikt die term ook. Een mogelijkheid is dus dat deze twee termen soms door elkaar werden gebruikt en dat Jezus dus gewoon een Romeinse mantel omkreeg die spottend als koningsmantel werd bedoeld. Ik kan het zelf niet vinden (op pagina 393 wordt voor "mantel" wel het woord "chlamys" gebruikt), maar mijn Grieks is erg slecht.
Maar als dit waar is, dan heb je dus een anomalie die niet per se op iets opmerkelijks hoeft te wijzen (vergelijk onze "umbrella man"). Jezus kreeg volgens het verhaal immers ook geen echte kroon op zijn hoofd, maar een doornenkroon.
Nee dat Marcus uitermate mild is voor de Romeinen in zijn relaas. Hij speelt het zo dat de joden de schuld krijgen van Jezus dood en de Romeinen eigenlijk alleen maar lof roepen over hem (waarlijk, hij was een zoon van God).quote:Op woensdag 28 februari 2018 10:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Verklaring waarvoor? Dat er in Lucas wel iets vermeld wordt en in Marcus niet?
handen af van onze bijbelinterpreatiediscussie. Is cultuur. Al eeuwen.quote:Op woensdag 28 februari 2018 11:41 schreef Libertarisch het volgende:
Laten we ons leven verspillen met het bestuderen van een sprookjesboek en de interpretaties daarvan
Behalve dan dat de Romeinen Jezus op gruwelijke wijze bespotten, martelden en uiteindelijk kruisigden. Ook in Marcus.quote:Op woensdag 28 februari 2018 11:37 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nee dat Marcus uitermate mild is voor de Romeinen in zijn relaas. Hij speelt het zo dat de joden de schuld krijgen van Jezus dood en de Romeinen eigenlijk alleen maar lof roepen over hem (waarlijk, hij was een zoon van God).
Ja dat is het enige. Maar het staat er verbloemd (geen/nauwelijks details behalve de doornenkroon) en gekruisigd in opdracht van de joden he? Jezus vervloekt hele joodse steden en dorpen maar over de Romeinen nauwelijks een verkeerd woord.quote:Op woensdag 28 februari 2018 11:47 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Behalve dan dat de Romeinen Jezus op gruwelijke wijze bespotten, martelden en uiteindelijk kruisigden. Ook in Marcus.
... uiteraard omdat Marcus een 'verborgen' boodschap wilde verkondigen.quote:Op woensdag 28 februari 2018 11:59 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ja dat is het enige. Maar het staat er verbloemd (geen/nauwelijks details behalve de doornenkroon) en gekruisigd in opdracht van de joden he? Jezus vervloekt hele joodse steden en dorpen maar over de Romeinen nauwelijks een verkeerd woord.
Overigens... dat zou je toch te denken moeten geven. Geen verkeerd woord over de Romeinen (zwaar overdreven, maar soit), wel veel verkeerde woorden over 'de Joden' (eveneens zwaar overdreven, maar soit), maar 'tussen de regels door' moet dit worden opgevat als juist pro-Joodse propaganda aangaande een echte Davide koningszoon die het Romeinse bewind omver wilde werpen.quote:Op woensdag 28 februari 2018 11:59 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ja dat is het enige. Maar het staat er verbloemd (geen/nauwelijks details behalve de doornenkroon) en gekruisigd in opdracht van de joden he? Jezus vervloekt hele joodse steden en dorpen maar over de Romeinen nauwelijks een verkeerd woord.
De enige joodse straf voor godslastering zou steniging moeten zijn.
Kan het nog conservatiever ????quote:Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.
Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.
En nu shop je weer even uit Mattheüs... omdat het kan.quote:Op woensdag 28 februari 2018 12:18 schreef ATON het volgende:
Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.
Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.
Precies, en dan zijn er ook nog mensen die beweren dat aton gelijk heeft, heel veel kunde heeft en dat de critici knettergek zijn...quote:Op woensdag 28 februari 2018 12:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
Voorbeeld.
ATON plukt een vers uit Mattheüs waaruit zou moeten blijken dat Jezus orthodox Joods was en het Zijn missie maakte om de wet 'tot op de letter' na te leven. (Er staat 'vervullen', maar dat past niet in het scenario, maar soit).
Daar wordt door sceptici tegen in gebracht dat er legio voorbeelden zijn waarin Jezus afwijkt van de wet (de spijswetten, het werken op de sabbat, het tegenhouden van een executie van een overspelige vrouw, ettelijke voorbeelden waarin Jezus wetten aanscherpt of expliciteert of juistg rigoureus omdraait ("Heb uw vijanden lief").
De standaard reactie van ATON en co.: Dat is redactiewerk, later toegevoegd, niet authentiek.
ATON plukt een vers uit Lucas waaruit zou moeten blijken dat Jezus Zijn gevolg opdroeg zwaarden te kopen; en hij moet Lucas wel aanhalen want in het AUTHENTIEKE Marcus staat er niets over.
Daar wordt door sceptici tegen in gebracht dat er legio voorbeelden zijn waarin Jezus geweld afwijst (keer de andere wang toe, heb uw vijanden lief, wie met het zwaard leeft zal door het zwaard omkomen).
De standaard reactie van ATON en co.: Dat is redactiewerk, later toegevoegd, niet authentiek.
Kortom: de fanboys plukken, plakken, knippen en knutselen alsof het een lieve lust is en presenteren daarna hun in elkaar geflanste collage als valide, wetenschappelijk onderbouwde schriftkritiek.
Bespottelijk.
Alleen als je het wil zien hoor, anders niet.quote:Op woensdag 28 februari 2018 12:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
... uiteraard omdat Marcus een 'verborgen' boodschap wilde verkondigen.
De historische Jezus, juist ja.quote:Op woensdag 28 februari 2018 12:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Overigens... dat zou je toch te denken moeten geven. Geen verkeerd woord over de Romeinen (zwaar overdreven, maar soit), wel veel verkeerde woorden over 'de Joden' (eveneens zwaar overdreven, maar soit), maar 'tussen de regels door' moet dit worden opgevat als juist pro-Joodse propaganda aangaande een echte Davide koningszoon die het Romeinse bewind omver wilde werpen.
Juist ja.
Ik houd het nog even bij de consensus: de historische Jezus die bepaalde Joodse gebruiken en wetten aan de kaak stelde, wilde hervormen, en zich niet bezig hield met de Romeinen, maar met de godsdienst.
Exegese als Rorschachtest. Toppie.quote:Op woensdag 28 februari 2018 12:40 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Alleen als je het wil zien hoor, anders niet.
je kunt een ambt vervullen, of een post, maar een wet?quote:Op woensdag 28 februari 2018 12:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En nu shop je weer even uit Mattheüs... omdat het kan.
Voorts staat er: 'vervullen'.
Het idee van een nieuw verbond en een eeuwigdurende wet komt uit Jeremia:quote:Op woensdag 28 februari 2018 12:41 schreef hoatzin het volgende:
[..]
je kunt een ambt vervullen, of een post, maar een wet?
quote:Op woensdag 28 februari 2018 12:46 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het idee van een nieuw verbond en een eeuwigdurende wet komt uit Jeremia:
"Besnijd u voor de HEER,
doe de voorhuid weg van uw hart." (Jeremia 4,3)
"Dit is het nieuwe verbond dat Ik in de toekomst met Israël sluit – godsspraak van de HEER: Ik schrijf mijn Wet in hun binnenste, Ik grif die in hun hart. Ik zal hun God zijn, en zij zullen mijn volk zijn (Jeremia 31,33)"
en Ezechiël:
“Ik zal u met zuiver water besprenkelen en u zult rein worden van al uw oneerlijkheid en van al uw afgoderij zal Ik u reinigen. Ik zal u een nieuw hart geven en een nieuwe geest in u uitstorten; Ik zal het stenen hart uit uw lichaam verwijderen en u een hart van vlees geven”(Ezechiël 36,25-26).
Is dat jouw uiteg over en wet vervullen?quote:Op woensdag 28 februari 2018 12:46 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het idee van een nieuw verbond en een eeuwigdurende wet komt uit Jeremia:
"Besnijd u voor de HEER,
doe de voorhuid weg van uw hart." (Jeremia 4,3)
"Dit is het nieuwe verbond dat Ik in de toekomst met Israël sluit – godsspraak van de HEER: Ik schrijf mijn Wet in hun binnenste, Ik grif die in hun hart. Ik zal hun God zijn, en zij zullen mijn volk zijn (Jeremia 31,33)"
en Ezechiël:
“Ik zal u met zuiver water besprenkelen en u zult rein worden van al uw oneerlijkheid en van al uw afgoderij zal Ik u reinigen. Ik zal u een nieuw hart geven en een nieuwe geest in u uitstorten; Ik zal het stenen hart uit uw lichaam verwijderen en u een hart van vlees geven”(Ezechiël 36,25-26).
Nee, een mogelijke verklaring voor hoe Jeremia en Ezechiël m.b.t. de wet werden geïnterpreteerd in de tijd van Jezus.quote:Op woensdag 28 februari 2018 13:06 schreef hoatzin het volgende:
[..]
[..]
Is dat jouw uiteg over en wet vervullen?
Schrappen dat evangelie !quote:Op woensdag 28 februari 2018 12:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En nu shop je weer even uit Mattheüs... omdat het kan.
Zie ik. Leg uit. En leg ook eens uit wat er met " het Koninkrijk der hemelen " bedoeld wordt.quote:Voorts staat er: 'vervullen'.
Schrappen is meer iets van jouw kant, toch? Want hoe rijm jij anders dat Jezus - ook in Matteüs - zaken doet die tegen de wet indruisen?quote:Op woensdag 28 februari 2018 13:22 schreef ATON het volgende:
[..]
Schrappen dat evangelie !
[..]
Zie ik. Leg uit. En leg ook eens uit wat er met " het Koninkrijk der hemelen " bedoeld wordt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |