abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 27 februari 2018 @ 08:20:16 #1
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_177476366
Zojuist zag ik 'm op een blog voorbij komen: een website/app waar je een elektrische/hybride auto kunt leasen met een groep mensen.

https://onzeauto.com/

Zeer interessant als je niet elke dag van de week een auto nodig hebt. Dit kan een concurrent worden van Greenwheels en dergelijke, die vind ik namelijk erg prijzig. Als je die een hele dag wilt huren, dan betaal je meer dan een huurauto. Terwijl met dit concept je gewoon de auto verdeelt tussen 2-6 personen.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_177476584
Reclame-verkapt-als-"kijk wat ik tegen kwam"-topics :')
pi_177476823
Lijkt me verschrikkelijk. Altijd te moeten overleggen of je de auto kunt meenemen met je buurtgenoten.
En zo goedkoop is het niet.
Definitely not CIA
pi_177476877
Wat een kutidee
  dinsdag 27 februari 2018 @ 08:54:46 #5
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_177476886
1 hoofdgebruiker die het leasecontract aangaat en een groepje toegestane berijders die geen contractuele verplichtingen hebben...

Snelste manier om je vrienden kwijt te raken + welke debiel gaat zo'n contract aan als hoofdgebruiker.
pi_177477131
Ik vind het op zich een interessant idee.

Weer een stap in de zoektocht naar een aantrekkelijke vorm van autodelen (die nog niet is gevonden).

Moet je wel een groepje mensen kunnen vinden die je dusdanig goed kent, vertrouwt, in de buurt wonen, én allemaal vervoer nodig hebben , dat deze vorm aantrekkelijk wordt.

Bovendien vind ik het helemaal niet zo goedkoop.

Als je een beetje fatsoenlijke auto wilt leasen met een acceptabel aantal mensen (4 personen) dan betaal je 177 euro per persoon Per maand voor een Hyundai Ioniq of 179 euro per persoon per maand voor een Volkswagen e-Golf op basis van slechts 20.000 km per jaar (en als je een auto deelt maak je echt wel meer kilometers per jaar).

Effectief kun je - als je de auto met 4 personen deelt - de auto hooguit zo'n 2 dagen per week gebruiken, is 8 dagen per maand, dus uiteindelijk kom je dan wel op 30 euro per dag uit sowieso (aangezien geadverteerde bedragen vanafprijzen zijn).

Nee, wat mij betreft is dit nog steeds niet de ideale vorm van autodelen, hoewel dat idee best interessant en potentievol kan zijn.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  Moderator dinsdag 27 februari 2018 @ 09:10:50 #7
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177477208
Dit gaat nooit werken vanwege alle bovengenoemde issues.

Ik weet niet of hier een markt voor is. Als je zó weinig een auto nodig hebt, waarom zou je dan wel vaste prik per maand gaan betalen voor het kunnen gebruiken van die auto waarbij je dan ook nog rekening moet houden met de andere mensen in je clubje, of die niet toevallig op die dag die auto nodig hebben, etc.

Als je gewoon wél regelmatig een auto nodig hebt, kun je weer beter een wat oudere auto kopen lijkt mij dan. Niet vanwege het geld, maar wel vanwege het gemak dat je hem kunt pakken wanneer je wil zonder rekening te hoeven houden met mede eigenaren.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 27 februari 2018 @ 09:24:14 #8
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_177477386
:D

Wow, negatieve reacties!

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 08:38 schreef Vanillekwark het volgende:
Reclame-verkapt-als-"kijk wat ik tegen kwam"-topics :')
Nope, ik gebruik momenteel zelf een deelauto van een andere organisatie dus vandaar dat ik dit soort dingen met interesse volg.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 08:51 schreef capricia het volgende:
Altijd te moeten overleggen of je de auto kunt meenemen met je buurtgenoten. En zo goedkoop is het niet.
Nee, je pakt de app en boekt de auto. Geen overleg nodig. En of het goedkoop is, tsja -- auto's zijn duur. Of je het zelf goedkoper kan doen: misschien wel.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 09:06 schreef Tomatenboer het volgende:
dus uiteindelijk kom je dan wel op 30 euro per dag uit
Mij dunkt dat dat niet zo duur is. Hoe wil je een dergelijke klasse auto goedkoper rijden?

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 09:10 schreef CoolGuy het volgende:
Dit gaat nooit werken vanwege alle bovengenoemde issues.

Als je gewoon wél regelmatig een auto nodig hebt, kun je weer beter een wat oudere auto kopen lijkt mij dan. Niet vanwege het geld, maar wel vanwege het gemak dat je hem kunt pakken wanneer je wil zonder rekening te hoeven houden met mede eigenaren.
Dit werkt gewoon, hoor :? Niet voor iedereen, maar wel voor een bepaalde groep. Bijv. We Drive Solar, die hebben een stuk of 15 auto's in Utrecht staan, en zijn druk aan het uitbreiden.

Natuurlijk, een eigen auto heeft voordelen, je kunt hem pakken wanneer je wilt. Echter, een deelauto heeft z'n eigen voordelen: je hebt geen zorg voor onderhoud, kosten zijn te voorspellen, er zijn altijd vervangende auto's en op 1 abonnement kan partner kan ook gewoon een auto boeken tegelijk met jou.

Plus, omdat het een deelauto is, krijg je waarschijnlijk van de gemeente een vaste parkeerplek. In sommige steden is dat buitengewoon handig, kan ik je wel vertellen.

[ Bericht 19% gewijzigd door Hallmark op 27-02-2018 09:54:49 ]
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_177477418
Deelauto's, wat een armoede :')
pi_177477447
Het grote probleem blijft, je moet de auto ergens ophalen én neerzetten. Niet handig als je in een dorp woont met gaar openbaar vervoer.

Buiten dat is een auto gemak, bovenstaande oplossing is dat niet. Alles moeten overleggen en plannen.

Veel kosten maken om 8x per maand in een auto te kunnen rijden. Nee dank je.

Probeer het over 10 jaar nog maar een keer met elektrische auto's op afroep, die automatisch voor komen rijden.
  dinsdag 27 februari 2018 @ 09:46:31 #11
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_177477678
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 09:30 schreef weethetevennietmeer het volgende:
Het grote probleem blijft, je moet de auto ergens ophalen én neerzetten
Yep, het is wel noodzakelijk dat hij op loopafstand staat. Maar dat vond ik juist mooi met die Onze Auto oplossing, want als je genoeg mensen hebt, dan zet je 'm mooi bij jou voor de deur.

quote:
Buiten dat is een auto gemak, bovenstaande oplossing is dat niet. Alles moeten overleggen en plannen. Veel kosten maken om 8x per maand in een auto te kunnen rijden. Nee dank je.
Je hoeft niks te overleggen, maar je moet wel plannen inderdaad. Want met meerdere mensen kun je niet spontaan in het weekend de auto pakken.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 08:54 schreef OEM het volgende:
1 hoofdgebruiker die het leasecontract aangaat en een groepje toegestane berijders die geen contractuele verplichtingen hebben...
Wow, dat had ik over het hoofd gezien. Dat is wel serieus fucked up. Van hun website: "Een gebruiker betaalt de vaste bijdrage per maand per automatische betaling aan de hoofdgebruiker. (...) Een hoofdgebruiker kan ervoor kiezen om de incasso naar gebruikers, tegen een geringe meerprijs, door OnzeAuto te laten verzorgen. Dat bespaart veel administratie."

Dat moet je gewoon afschermen van de eindgebruiker. Dat is echt een serieus nadeel ten opzichte van andere aanbieders zoals We Drive Solar.

[ Bericht 19% gewijzigd door Hallmark op 27-02-2018 09:51:40 ]
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_177477709
Je ‘mag’ er niet mee op vakantie. :')
Definitely not CIA
  Moderator dinsdag 27 februari 2018 @ 10:01:31 #13
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177477880
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 09:30 schreef weethetevennietmeer het volgende:
Het grote probleem blijft, je moet de auto ergens ophalen én neerzetten. Niet handig als je in een dorp woont met gaar openbaar vervoer.

Buiten dat is een auto gemak, bovenstaande oplossing is dat niet. Alles moeten overleggen en plannen.

Veel kosten maken om 8x per maand in een auto te kunnen rijden. Nee dank je.

Probeer het over 10 jaar nog maar een keer met elektrische auto's op afroep, die automatisch voor komen rijden.
Dit inderdaad. Je zult maar een afspraak hebben in het ziekenhuis voor iets en toevallig op die dag heeft een van je partners mbt die auto ook de auto nodig. Daar ga je al. Daarnaast moeten die lui allemaal bij mekaar in de buurt wonen, want wat heeft het voor zin als iemand 3km verder op woont, dan moet ie eerst 3km lopen/fietsen om bij die auto te komen, of iemand anders moet die auto komen brengen waarna die persoon weer eerst thuis afgezet moet worden, etc etc.

Ik snap dat de kosten voorspelbaar zijn, en ik snap ook dat het hebben van een vaste parkeerplek in de stad een uitkomst is, maar als er meer mensen in de groep zitten waarbij die vaste parkeerplek behoorlijk ver weg is, dan blijft voor die mensen het issue gelijk. Immers, als je een eigen auto hebt en je moet die ver weg van je huis parkeren is dat vervelend, maar nu betaal je voor een auto die niet van jou is, die in dat geval nog steeds ver weg wordt geparkeerd, dus heb je hetzelfde issue in principe.

Nee, ik zie dit niet als een oplossing.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator dinsdag 27 februari 2018 @ 10:02:49 #14
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177477905
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 09:46 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Yep, het is wel noodzakelijk dat hij op loopafstand staat. Maar dat vond ik juist mooi met die Onze Auto oplossing, want als je genoeg mensen hebt, dan zet je 'm mooi bij jou voor de deur.

Maar je bent net nog aan het zeggen dat die 'vaste parkeerplek' een uitkomst is in de stad, en nu kun je hem ineens voor je deur zetten? Ja, als daar plek is ja, en voor de andere mensen in je clubje is dat niet handig, tenzij die allemaal in dezelfde straat wonen.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 27 februari 2018 @ 10:25:01 #15
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_177478208
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 10:01 schreef CoolGuy het volgende:
Je zult maar een afspraak hebben in het ziekenhuis voor iets en toevallig op die dag heeft een van je partners mbt die auto ook de auto nodig.
Yep, dat is een probleem. Zelf heb ik dat nog niet aan de hand gehad, er was altijd een andere deelauto beschikbaar. Maar hierin voorziet OnzeAuto niet, want ze zijn gewoon tussenpersoon, niet de uitbater.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 10:02 schreef CoolGuy het volgende:
Maar je bent net nog aan het zeggen dat die 'vaste parkeerplek' een uitkomst is in de stad, en nu kun je hem ineens voor je deur zetten? Ja, als daar plek is ja, en voor de andere mensen in je clubje is dat niet handig, tenzij die allemaal in dezelfde straat wonen.
Bij sommige deelplatformen kun je niet kiezen, bijv. GreenWheels of We Drive Solar staat op een aantal specifieke parkeerplaatsen en daar moet je het mee doen. Echter als je de initiatiefnemer bent van zo'n OnzeAuto-deelauto, dan zorg je er uiteraard voor dat hij op de voor jou beste plek staat.

En je hoeft niet in dezelfde straat te wonen, ik loop regelmatig naar een straat verderop. Tenzij je iets mankeert, dan is dat geen probleem hoor.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  Moderator dinsdag 27 februari 2018 @ 10:29:09 #16
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177478287
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 10:25 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Yep, dat is een probleem. Zelf heb ik dat nog niet aan de hand gehad, er was altijd een andere deelauto beschikbaar. Maar hierin voorziet OnzeAuto niet, want ze zijn gewoon tussenpersoon, niet de uitbater.

[..]

Bij sommige deelplatformen kun je niet kiezen, bijv. GreenWheels of We Drive Solar staat op een aantal specifieke parkeerplaatsen en daar moet je het mee doen. Echter als je de initiatiefnemer bent van zo'n OnzeAuto-deelauto, dan zorg je er uiteraard voor dat hij op de voor jou beste plek staat.
Exact, daar begint het probleem al. Dan ben je dus niet meer bezig met 'samen doen', dan wil je die auto gewoon op de voor jouw meest gunstige voorwaarde en moet je dus een aantal idioten vinden die wel daaraan willen mee betalen, maar daar in ieder geval qua parkeren niets voor terug zien, en als je alleen lui in de buurt wil hebben zodat het niet uitmaakt, dan beperk je je wel enorm qua groep mensen waarin je wil zoeken of ze interesse hebben om hier aan mee te doen.

Ik zie dit niet echt gebeuren.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 27 februari 2018 @ 10:53:38 #17
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_177478614
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 10:29 schreef CoolGuy het volgende:
Ik zie dit niet echt gebeuren.
Wat me niet duidelijk is, zie je specifiek dit concept niet gebeuren, of zie je in z'n algemeen deelauto's niet gebeuren?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_177480926
Dit lijkt me ook helemaal niks. Ik wil de auto kunnen pakken wanneer het mij uitkomt. Als ik het moet gaan plannen dan hoeft het al niet. Al helemaal niet omdat je ook weer binnen de gereserveerde tijd terug moet zijn, omdat iemand anders er dan op staat te wachten. Weg flexibiliteit. Vreselijk idee :P Dan ga ik wel met de trein.
pi_177481195
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 09:27 schreef Vanillekwark het volgende:
Deelauto's, wat een armoede :')
En dan hebben we het nog niet gehad over de schade die een ander rijdt en die niemand wil bekennen.
De troep in de wagen die je zal aantreffen. Kruimels. lege flesjes en blikjes.
Plakkerig stuur. Bah.
5 Ferrari's op videoband!
pi_177481212
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 13:36 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

En dan hebben we het nog niet gehad over de schade die een ander rijdt en die niemand wil bekennen.
De troep in de wagen die je zal aantreffen. Kruimels. lege flesjes en blikjes.
Plakkerig stuur. Bah.
"Oh ff naar de winkel rijden"

kut nee, gaat niet, buurman heeft de auto gereserveerd.
pi_177481375
Dit zijn wel ideale oplossingen als je geen auto wil / kan bezitten maar er wel af en toe 1 nodig hebt.

Dat het niet gaat werken als je er dagelijks mee van en naar je werk of op vakantie wil lijkt me duidelijk, daar is het ook niet voor bedoeld.

Vanaf de level 5 zelfrijdende auto's gaat dit nog meer een ding worden: PTA / stelling: einde van het autobezit is nabij
pi_177481393
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 13:37 schreef Vanillekwark het volgende:

[..]

"Oh ff naar de winkel rijden"

kut nee, gaat niet, buurman heeft de auto gereserveerd.
Het is alleen handig als je geen werk hebt (of op (brom)fietsafstand werkt), geen vrienden, geen hobby's op auto-afstand.
En als je een auto nodig hebt voor als je 1 x per maand een ritje naar je oma wil maken op zondagochtend.
5 Ferrari's op videoband!
pi_177481416
In Antwerpen hebben we sinds kort poppy, vind ik wel een mooi systeem.

https://poppy.be/en/#blok_3
pi_177481437
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 13:47 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Het is alleen handig als je geen werk hebt (of op (brom)fietsafstand werkt), geen vrienden, geen hobby's op auto-afstand.
En als je een auto nodig hebt voor als je 1 x per maand een ritje naar je oma wil maken op zondagochtend.
Kan je voor die bedragen nog beter een taxi pakken.
pi_177483923
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 13:48 schreef mrPanerai het volgende:
In Antwerpen hebben we sinds kort poppy, vind ik wel een mooi systeem.

https://poppy.be/en/#blok_3
33 cent per minuut, die is gek.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  Moderator dinsdag 27 februari 2018 @ 16:01:50 #26
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177483953
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:00 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

33 cent per minuut, die is gek.
Ja, voor niks gaat de zon op he.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_177484011
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:00 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

33 cent per minuut, die is gek.
Er gaat al ¤0,10 tot ¤0,24 per minuut in brandstof zitten als je met een auto rijdt, ik vind die ¤0,33 incl. brandstof niet zo gek als je rekent dat daar ook wegenbelasting, onderhoud, afschrijving, verzekering en alle andere kosten + een winstopslag in verwerkt zit.

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 27-02-2018 16:12:21 ]
  Moderator dinsdag 27 februari 2018 @ 16:06:47 #28
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177484039
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:05 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Er gaat al ¤0,10 tot ¤0,14 in brandstof zitten als je met een auto rijdt, ik vind die ¤0,33 incl. brandstof niet zo gek als je rekent dat daar ook wegenbelasting, onderhoud, afschrijving, verzekering en alle andere kosten + een winstopslag in verwerkt zit.
Dat is het ook niet, een auto kost nou eenmaal geld.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_177484057
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:05 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Er gaat al ¤0,10 tot ¤0,14 per minuut in brandstof zitten als je met een auto rijdt, ik vind die ¤0,33 incl. brandstof niet zo gek als je rekent dat daar ook wegenbelasting, onderhoud, afschrijving, verzekering en alle andere kosten + een winstopslag in verwerkt zit.
Niet per kilometer hé, per minuut!

Dat is bijna 20 euro per uur. Dat vind ik wel duur.

Zeker als je het vergelijkt met een huurauto.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_177484097
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:06 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dat is het ook niet, een auto kost nou eenmaal geld.
Mijn SAAB 9-3 Sportsedan kost me ongeveer 500 euro per maand en dan ga ik zeer riant met onderhoud om.

Dat is nog geen 17 euro per dag, en zo'n SAAB is geen goedkope auto in gebruik.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  Moderator dinsdag 27 februari 2018 @ 16:11:08 #31
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177484140
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:09 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Mijn SAAB 9-3 Sportsedan kost me ongeveer 500 euro per maand en dan ga ik zeer riant met onderhoud om.

Dat is nog geen 17 euro per dag, en zo'n SAAB is geen goedkope auto in gebruik.
Ja, maar dat is JOUW auto. Dit is de auto van iemand anders en die moet er ook nog op verdienen, dat is namelijk het principe.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_177484161
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:07 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Niet per kilometer hé, per minuut!

Dat is bijna 20 euro per uur. Dat vind ik wel duur.

Zeker als je het vergelijkt met een huurauto.
Eh, je leest me toch goed?

Als jij 60 rijdt in een auto die 1 op 15 rijdt, kost je dat 10,6 cent per minuut.
Als jij 130 rijdt in een auto die 1 op 15 rijdt, kost je dat zelfs 23,1 cent per minuut.

Wat ik zei houdt prima stand.
pi_177484200
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:11 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Eh, je leest me toch goed?

Als jij 60 rijdt in een auto die 1 op 15 rijdt, kost je dat 10,6 cent per minuut.
Als jij 130 rijdt in een auto die 1 op 15 rijdt, kost je dat zelfs 23,1 cent per minuut.

Wat ik zei houdt prima stand.
Blijft het nog steeds een flutidee. Wel de kosten, niet het gemak.
pi_177484212
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:09 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Mijn SAAB 9-3 Sportsedan kost me ongeveer 500 euro per maand en dan ga ik zeer riant met onderhoud om.

Dat is nog geen 17 euro per dag, en zo'n SAAB is geen goedkope auto in gebruik.
Klopt, maar die 17 Euro per dag ben je dan altijd kwijt.
Bij zo'n gedeelde auto alleen op de dagen dat je hem gebruikt.

Het omslagpunt hangt af van hoeveel dagen per maand en voor hoelang jij een auto nodig hebt.
pi_177484220
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:11 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, maar dat is JOUW auto. Dit is de auto van iemand anders en die moet er ook nog op verdienen, dat is namelijk het principe.
Uiteraard, maar ik vind het geen concurrerend of aantrekkelijk principe.

Een eigen auto is dus goedkoper én die kun je pakken wanneer je wil.

Afhankelijk van je behoeften weliswaar. Maar je moet wel ontzettend weinig rijden wil dit principe interessanter uitpakken dan een eigen auto in bezit hebben.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_177484229
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:13 schreef Vanillekwark het volgende:

[..]

Blijft het nog steeds een flutidee. Wel de kosten, niet het gemak.
Niet het gemak? Als je het volledige gemak wil koop je zelf een auto maar dan betaal je iedere maand, of je nu rijdt of niet.

Dat is een overweging en voor sommigen van ons wel of niet een optie.
  Moderator dinsdag 27 februari 2018 @ 16:15:19 #37
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177484238
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:14 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Uiteraard, maar ik vind het geen concurrerend of aantrekkelijk principe.

Een eigen auto is dus goedkoper én die kun je pakken wanneer je wil.

Afhankelijk van je behoeften weliswaar. Maar je moet wel ontzettend weinig rijden wil dit principe interessanter uitpakken dan een eigen auto in bezit hebben.
Daarom geloof ik ook niet in het hele gedoe. Net als dat ik niet geloof in het idee uit de OP. Er zitten veel te veel haken en ogen aan om dit aantrekkelijk te maken.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_177484250
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:14 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Uiteraard, maar ik vind het geen concurrerend of aantrekkelijk principe.

Een eigen auto is dus goedkoper én die kun je pakken wanneer je wil.

Afhankelijk van je behoeften weliswaar. Maar je moet wel ontzettend weinig rijden wil dit principe interessanter uitpakken dan een eigen auto in bezit hebben.
Nee, een eigen auto is alleen goedkoper als je hem 20 dagen in de maand nodig hebt.

Als je 1x per week een ritje hebt, betaal je 6 dagen die 17 Euro voor Jan Doedel.
pi_177484254
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:15 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Niet het gemak? Als je het volledige gemak wil koop je zelf een auto maar dan betaal je iedere maand, of je nu rijdt of niet.

Dat is een overweging en voor sommigen van ons wel of niet een optie.
Als je dusdanig weinig de auto nodig hebt kan je beter gewoon die enkele keer dat je het nodig hebt met het OV gaan.
pi_177484265
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:16 schreef Vanillekwark het volgende:

[..]

Als je dusdanig weinig de auto nodig hebt kan je beter gewoon die enkele keer dat je het nodig hebt met het OV gaan.
Het OV brengt je meestal van een plek waar je niet bent naar een plek waar je niet moet zijn.
pi_177484277
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:16 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het OV brengt je meestal van een plek waar je niet bent naar een plek waar je niet moet zijn.
In wat voor een dorp woon jij dan.
pi_177484365
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:17 schreef Vanillekwark het volgende:

[..]

In wat voor een dorp woon jij dan.
Niet relevant.

Daarnaast kan je in een stad wonen maar naar een bestemming buiten de stad moeten waar het OV slecht is.

Het OV brengt je waar het rijdt, vaak met veel overstappen, daardoor lange reistijden, vaak moet je nog staan ook en met 3 kratten boodschappen wordt het een hele klus om weer thuis te komen.

Vandaar dat gedeelde auto's steeds meer terrein winnen.
Maar dan wel voor de groep waarvoor het werkt en daar hoor jij niet bij.
pi_177484378
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:21 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Niet relevant.

Daarnaast kan je in een stad wonen maar naar een bestemming buiten de stad moeten waar het OV slecht is.

Het OV brengt je waar het rijdt, vaak met veel overstappen, daardoor lange reistijden en vaak moet je nog staan ook.
Oke man top. We gaan het niet eens worden, is prima.
pi_177484563
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:21 schreef Vanillekwark het volgende:

[..]

Oke man top. We gaan het niet eens worden, is prima.
Autobezit is sowieso aan het afnemen, die trend zie je vooral onder jongeren.

Je ziet al een trend naar private lease voor mensen die de auto als een "vaste last" willen, daarnaast verhuur / shared voor incidenteel gebruik en in de toekomst nog meer "on demand" naarmate de level 5 autonome voertuigen van Waymo, Uber of andere spelers op de weg komen en zelf komen voorrijden.
pi_177484703
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:15 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nee, een eigen auto is alleen goedkoper als je hem 20 dagen in de maand nodig hebt.

Als je 1x per week een ritje hebt, betaal je 6 dagen die 17 Euro voor Jan Doedel.
Zelfs als je 1x per week een ritje hebt ben je met die 33 cent per minuut bijvoorbeeld ook al gauw 80 euro per week kwijt. Dat is 320 euro per maand.

Voor die 320 euro per maand kun je ook een prima Toyota Yaris voor de deur hebben staan (tweedehands) in eigen bezit, en dagelijks inzetbaar.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  Moderator dinsdag 27 februari 2018 @ 16:43:59 #46
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177484748
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:33 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Autobezit is sowieso aan het afnemen, die trend zie je vooral onder jongeren.

Je ziet al een trend naar private lease voor mensen die de auto als een "vaste last" willen, daarnaast verhuur / shared voor incidenteel gebruik en in de toekomst nog meer "on demand" naarmate de level 5 autonome voertuigen van Waymo, Uber of andere spelers op de weg komen en zelf komen voorrijden.
Ik denk dat die trend naar private lease vooral is omdat steeds meer jongeren vooral alles willen hebben, en gewoon willen kunnen zeggen dat ze een nieuwe auto hebben, maar daar het geld niet voor hebben en het dan met private lease ineens wel bereikbaar wordt.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_177484818
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:43 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik denk dat die trend naar private lease vooral is omdat steeds meer jongeren vooral alles willen hebben, en gewoon willen kunnen zeggen dat ze een nieuwe auto hebben, maar daar het geld niet voor hebben en het dan met private lease ineens wel bereikbaar wordt.
Dat kan, verandert niets aan het feit dat autobezit afneemt en private lease toeneemt :P

Je zag het ook met telefoons, duurste abonnement om maar met die iPhone 9 Plus XXL te kunnen showen, al is dat nu wel aan voorwaarden verbonden.

Maar het komt denk ik ook omdat mensen "risicoloos" willen leven.
Alles wordt oververzekerd en men wil graag zeker zijn van de kosten van een auto.

Op dit moment is een auto bezitten voor mij nog praktischer en waarschijnlijk goedkoper.
Maar dan moet je dat al 1 op 1 gaan uitrekenen tegenover een gelijk model in de lease.

Ik geloof wel dat autobezit in de toekomst (10-15 jaar) in de minderheid raakt, zeker als de autonoom rijdende auto de "on demand" markt bestormt.
  Moderator dinsdag 27 februari 2018 @ 16:53:32 #48
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177484903
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:48 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat kan, verandert niets aan het feit dat autobezit afneemt en private lease toeneemt :P

Je zag het ook met telefoons, duurste abonnement om maar met die iPhone 9 Plus XXL te kunnen showen, al is dat nu wel aan voorwaarden verbonden.
Ja, omdat 1200 euro op tafel leggen in een keer voor veel van die lui onmogelijk is. Maar enkele tientjes per maand is wel te verhapstukken.

quote:
Maar het komt denk ik ook omdat mensen "risicoloos" willen leven.
Alles wordt oververzekerd en men wil graag zeker zijn van de kosten van een auto.
Nah, ik denk dat het niet veel met risicoloos te maken heeft.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_177484930
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:53 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nah, ik denk dat het niet veel met risicoloos te maken heeft.
Naja, dat geloven ze zelf wel.
Ik ken iemand die dat echt zo ziet "ja, je weet altijd waar je aan toe bent".

En daar heeft hij gelijk in... of het uit kan... tsja...
pi_177487232
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:48 schreef MaGNeT het volgende:
Ik geloof wel dat autobezit in de toekomst (10-15 jaar) in de minderheid raakt, zeker als de autonoom rijdende auto de "on demand" markt bestormt.
Met autonoom rijdende auto's omzeil je wel alle problemen met niet bij elkaar in de buurt wonen.
Dan komt zo'n auto gewoon voorrijden op het moment dat je reservering in gaat.
En als hij even een uurtje niet nodig is dan zou hij nog onbemand lokaal een pakketje kunnen bezorgen.
Een slimme AI kan zich dan ook nog met de planning bemoeien: "Als je ietsje eerder kan vertrekken dan kan Anneke de auto direct overnemen en krijg je een kleine korting."
Als er dan straks een paar grote aanbieders zijn dan zou hun vloot zelfs subtiele stremmingen kunnen veroorzaken zodat afnemers van hun VIP service sneller kunnen doorrijden.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')