abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 22 februari 2018 @ 17:55:40 #1
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_177372536
Ik maak gebruik van de Ziggo Connectbox. Dit modem heeft geen usb poorten. Eigenlijk zou ik wel graag een externe schijf (het liefst een ssd) willen aansluiten op het modem zodat ik altijd van buitenaf die bestanden kan benaderen, tenminste, als het modem die functie uberhaupt heeft. Ik wil namelijk geen NAS aansluiten, want die gebruiken weer teveel stroom (tenzij iemand een hele zuinige type nas kent).

Dus eigenlijk 2 vragen
- Bestaan er externe schijven met een ethernet aansluiting (dus niet usb)
- Kan de Ziggo Connectbox fungeren als http/ftp server?
pi_177372558
Vraag 1, een NAS lijkt mij toch de enige oplossing.
Vraag 2, ken de box niet maar even snel gekeken en zou zeggen nee.
pi_177372626
Als een HDD van een netwerkpoort voorzien is, is het een NAS. Dat is ongeveer de definitie van "Network Attached Storage".
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_177372692
Het apparaat wat je in de OP omschrijft is een NAS. Als je een regulier model te veel stroom vind gebruiken, kun je misschien zelf iets in elkaar knutselen met een Raspberry Pi oid.
  donderdag 22 februari 2018 @ 18:16:22 #5
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_177372869
Klopt, maar ik wil dan graag een ssd gaan gebruiken om het stroomverbruik zo laag mogelijk te houden.

Een normale externe schijf is niets meer dan een externe schijf met een controller. Een nas bevat nog weer een aparte processor en geheugen en een besturingssysteem. Als je dat 24/7 aan staan laat kost dat aanzienlijk meer stroom. Wat ik dus zoek is een opslagmedium dat ik het liefst direct op mijn modem kan aansluiten zonder al te veel poespas en dat van buiten af te benaderen valt.

Maar als het modem dit al niet ondersteund dan zit ik al vast aan een NAS. Dan moet het een nas worden die zo energiezuinig mogelijk is, en daar een ssd in stoppen.
pi_177373064
Heb je geen vaste computer? Dan kun je die misschien met wake up lan gebruiken of iets? Dan hoeft ie alleen aan als je er bij moet.

Anders een raspberry pi idd. Dan kun je die misschien gelijk gebruiken om alle advertenties op je netwerk te blokkeren. Scheelt toch weer een klein beetje stroom.
pi_177373078
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 18:16 schreef TechnoCat het volgende:
Klopt, maar ik wil dan graag een ssd gaan gebruiken om het stroomverbruik zo laag mogelijk te houden.

Een normale externe schijf is niets meer dan een externe schijf met een controller. Een nas bevat nog weer een aparte processor en geheugen en een besturingssysteem. Als je dat 24/7 aan staan laat kost dat aanzienlijk meer stroom. Wat ik dus zoek is een opslagmedium dat ik het liefst direct op mijn modem kan aansluiten zonder al te veel poespas en dat van buiten af te benaderen valt.

Maar als het modem dit al niet ondersteund dan zit ik al vast aan een NAS. Dan moet het een nas worden die zo energiezuinig mogelijk is, en daar een ssd in stoppen.
neem dan een usb drive...

raspberry pi 3b icm usb drive

goedkoop + energiezuinig
pi_177373118
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 18:16 schreef TechnoCat het volgende:
Klopt, maar ik wil dan graag een ssd gaan gebruiken om het stroomverbruik zo laag mogelijk te houden.
Waarom? Een SSD is zóveel duurder dan een HDD, dat je dat nooit van z'n leven gaat terugwinnen in je besparing op stroomkosten.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_177373170
Misschien een raspberry w zero als je nog een klein beetje zuiniger wil.
  donderdag 22 februari 2018 @ 18:33:47 #10
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_177373175
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 18:30 schreef Jordy-B het volgende:

Waarom? Een SSD is zóveel duurder dan een HDD, dat je dat nooit van z'n leven gaat terugwinnen in je besparing op stroomkosten.
Omdat een ssd veel langer meegaat dan een HDD. Zeker een consumenten HDD die 24/7 per dag aan staat kan na een jaar of 5 al de geest geven. Een ssd die nauwelijks beschreven wordt, meer enkel lezen, gaat theoretisch wel 100 jaar mee. En simpelweg geen draaiende delen, ssd's zijn ook sneller.

Het is aan de ene kant jammer, want ik had voorheen een Netgear router, die de geest heeft gegeven, waarschijnlijk omdat ie te heet is geworden, maar daar kon je wel een USB drive op aansluiten en gebruiken als http/ftp oplossing.

Theoretisch gezien zou dan de aanschaf van een nieuwe router een oplossing zijn. Die zijn ook nog niet zo duur. Alleen dan moet ik Ziggo weer bellen om te vragen of het modem in bridge mode kan. :)
pi_177373210
Ben je gewoon zuinig of is het voor een boot of tuinhuis of iets?
pi_177373232
Cloud geen optie? https://www.transip.nl/stack/
pi_177373247
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 18:33 schreef TechnoCat het volgende:

[..]

Omdat een ssd veel langer meegaat dan een HDD. Zeker een consumenten HDD die 24/7 per dag aan staat kan na een jaar of 5 al de geest geven. Een ssd die nauwelijks beschreven wordt, meer enkel lezen, gaat theoretisch wel 100 jaar mee. En simpelweg geen draaiende delen, ssd's zijn ook sneller.

Het is aan de ene kant jammer, want ik had voorheen een Netgear router, die de geest heeft gegeven, waarschijnlijk omdat ie te heet is geworden, maar daar kon je wel een USB drive op aansluiten en gebruiken als http/ftp oplossing.

Theoretisch gezien zou dan de aanschaf van een nieuwe router een oplossing zijn. Die zijn ook nog niet zo duur. Alleen dan moet ik Ziggo weer bellen om te vragen of het modem in bridge mode kan. :)
Daarom heeft die NAS slimme software om de disken uit te zetten, als jij geen data opvraagt.
.
  donderdag 22 februari 2018 @ 18:39:47 #14
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_177373313
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 18:35 schreef autoknutselaar het volgende:
Ben je gewoon zuinig of is het voor een boot of tuinhuis of iets?
Nee, gewoon zuinig. Maar dat ben ik door het hele huis heen. Met verlichting, verwarming, eigenlijk van alles. Vindt het gewoon onzinnig als er een NAS (dat feitelijk alweer een mini computer is) moet draaien voor enkel het benaderen van data. Het modem staat in principe altijd aan, en voorheen mijn router ook, dus daar iets op aansluiten, voor mijn part een usb STICK van 128GB is meer dan genoeg. Ik kan toch niet sneller uploaden dan 20Mbit, dus sneller dan 20Mbit hoeft het apparaat in z'n data overdracht ook niet te zijn. Alhoewel het natuurlijk wel prettiger is als je gewoon een router hebt met usb 3.0 poorten en daarop een externe ssd, ook met usb 3.0, dan haal je gewoon 5Gbit, wat weer een stuk handiger is als je er wat op wilt zetten. Alleen dan wordt je beperkt door je eigen 1Gbit netwerk. :)
pi_177373370
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 18:39 schreef TechnoCat het volgende:

[..]

Nee, gewoon zuinig. Maar dat ben ik door het hele huis heen. Met verlichting, verwarming, eigenlijk van alles. Vindt het gewoon onzinnig als er een NAS (dat feitelijk alweer een mini computer is) moet draaien voor enkel het benaderen van data. Het modem staat in principe altijd aan, en voorheen mijn router ook, dus daar iets op aansluiten, voor mijn part een usb STICK van 128GB is meer dan genoeg. Ik kan toch niet sneller uploaden dan 20Mbit, dus sneller dan 20Mbit hoeft het apparaat in z'n data overdracht ook niet te zijn. Alhoewel het natuurlijk wel prettiger is als je gewoon een router hebt met usb 3.0 poorten en daarop een externe ssd, ook met usb 3.0, dan haal je gewoon 5Gbit, wat weer een stuk handiger is als je er wat op wilt zetten. Alleen dan wordt je beperkt door je eigen 1Gbit netwerk. :)
Mooi, zou iedereen moeten doen. Wakeup lan geen optie?
pi_177373423
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 18:33 schreef autoknutselaar het volgende:
Misschien een raspberry w zero als je nog een klein beetje zuiniger wil.
heeft alleen micro usb

micro usb naar usb is mogelijk, maar maakt kans op onbedoelde uitvallen groter (verbindkng kan bijv falen door een defect aan kabel of door kabel die los is komen te zittenn).
pi_177373462
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 18:33 schreef TechnoCat het volgende:

[..]

Omdat een ssd veel langer meegaat dan een HDD. Zeker een consumenten HDD die 24/7 per dag aan staat kan na een jaar of 5 al de geest geven. Een ssd die nauwelijks beschreven wordt, meer enkel lezen, gaat theoretisch wel 100 jaar mee. En simpelweg geen draaiende delen, ssd's zijn ook sneller.

Het is aan de ene kant jammer, want ik had voorheen een Netgear router, die de geest heeft gegeven, waarschijnlijk omdat ie te heet is geworden, maar daar kon je wel een USB drive op aansluiten en gebruiken als http/ftp oplossing.

Theoretisch gezien zou dan de aanschaf van een nieuwe router een oplossing zijn. Die zijn ook nog niet zo duur. Alleen dan moet ik Ziggo weer bellen om te vragen of het modem in bridge mode kan. :)
Snelheid is zelden een bepalende factor voor een NAS.

Je brengt het alsof je de NAS continu gaat aanspreken. Dat zal echter hoogstwaarschijnlijk niet het geval zijn. Een harde schijf die je continu aanspreekt, prop je namelijk doorgaans (thuis, althans) in je computer.

Ga je de NAS vooral gebruiken om data van buitenshuis te kunnen benaderen of vooral vanuit huis zelf? En gebruik je daar een PC voor of een mobiel/tablet?
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_177373504
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 18:45 schreef kmkmmr het volgende:

[..]

heeft alleen micro usb
Je kan er natuurlijk een grote SD-kaart inproppen en hem zo als NAS gebruiken, maar een groter euvel is dat de Pi Zero geen ethernetpoort heeft.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_177373506
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 18:45 schreef kmkmmr het volgende:

[..]

heeft alleen micro usb

micro usb naar usb is mogelijk, maar maakt kans op onbedoelde uitvallen groter (verbindkng kan bijv falen door een defect aan kabel of door kabel die los is komen te zittenn).
Je hebt natuurlijk wel micro usb sticks. Maar ik weet ook niet of een zero veel minder gebruikt tegenover een normale.

Een raspberry van voor wifi is misschien ook zuiniger?
  donderdag 22 februari 2018 @ 18:56:18 #20
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_177373751
Maar een rasperry moet ook een besturingssysteem hebben om in elk geval data naar de hdd/ssd/micro sd kaartje te kunnen sturen? Wat voor OS moet daar dan op om dat mogelijk te maken, maar ook gelijk eentje die http en ftp ondersteunt?

De NAS zou voornamelijk bedoeld zijn om van buitenhuis af de data te kunnen benaderen. Soms ben ik wel eens bij iemand en dan zijn met computers aan het fixen e.d. en dan soms heb je bepaalde bestanden nodig die je dan alleen maar thuis hebt. En ik heb ook geen zin om constant een schijf of usb stick mee te nemen.
pi_177373756
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 18:48 schreef autoknutselaar het volgende:

[..]

Je hebt natuurlijk wel micro usb sticks. Maar ik weet ook niet of een zero veel minder gebruikt tegenover een normale.

Een raspberry van voor wifi is misschien ook zuiniger?
Ze gebruiken allemaal weinig.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
model 3 B     HDMI off, LEDs off                   230 mA (1.2W)
model 3 B     HDMI off, LEDs off, onboard WiFi     250 mA (1.2W)
model 2 B     HDMI off, LEDs off                   200 mA (1.0W)
model 2 B     HDMI off, LEDs off, USB WiFi         240 mA (1.2W)
Zero          HDMI off, LED off                     80 mA (0.4W)
Zero          HDMI off, LED off, USB WiFi          120 mA (0.7W)
B+            HDMI off, LEDs off                   180 mA (0.9W)
B+            HDMI off, LEDs off, USB WiFi         220 mA (1.1W)
A+            HDMI off, LEDs off                    80 mA (0.4W)
A+            HDMI off, LEDs off, USB WiFi         160 mA (0.8W)
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_177373773
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 18:56 schreef TechnoCat het volgende:
Maar een rasperry moet ook een besturingssysteem hebben om in elk geval data naar de hdd/ssd/micro sd kaartje te kunnen sturen. Wat voor OS moet daar dan op omdat mogelijk te maken, maar ook gelijk eentje die http en ftp ondersteunt?

De NAS zou voornamelijk bedoeld zijn om van buitenhuis af de data te kunnen benaderen. Soms ben ik wel eens bij iemand en dan zijn met computers aan het fixen e.d. en dan soms heb je bepaalde bestanden nodig die je dan alleen maar thuis hebt. En ik heb ook geen zin om constant een schijf of usb stick mee te nemen.
De pi draait meestal op linux. Er zijn verschillende distributies voor bepaalde doelen. Mijn Pi hangt bijvoorbeeld aan de 3D-printer en draait octoprint.

Voor een NAS zou je dan (na je ingelezen te hebben over de nadelen van een Pi als NAS) gebruik kunnen maken van bijvoorbeeld openmediavault.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  donderdag 22 februari 2018 @ 19:08:37 #23
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_177374099
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 18:56 schreef TechnoCat het volgende:
Maar een rasperry moet ook een besturingssysteem hebben om in elk geval data naar de hdd/ssd/micro sd kaartje te kunnen sturen? Wat voor OS moet daar dan op om dat mogelijk te maken, maar ook gelijk eentje die http en ftp ondersteunt?

De NAS zou voornamelijk bedoeld zijn om van buitenhuis af de data te kunnen benaderen. Soms ben ik wel eens bij iemand en dan zijn met computers aan het fixen e.d. en dan soms heb je bepaalde bestanden nodig die je dan alleen maar thuis hebt. En ik heb ook geen zin om constant een schijf of usb stick mee te nemen.
Is het dan niet veel makkelijker om online storage van Mega of zo te pakken? Gratis, overal toegankelijk en kost geen stroom.
  donderdag 22 februari 2018 @ 19:17:29 #24
394547 versterker
- Dat kan HARDER! -
pi_177374361
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 18:39 schreef TechnoCat het volgende:

[..]

Nee, gewoon zuinig. Maar dat ben ik door het hele huis heen. Met verlichting, verwarming, eigenlijk van alles. Vindt het gewoon onzinnig als er een NAS (dat feitelijk alweer een mini computer is) moet draaien voor enkel het benaderen van data. Het modem staat in principe altijd aan, en voorheen mijn router ook, dus daar iets op aansluiten, voor mijn part een usb STICK van 128GB is meer dan genoeg. Ik kan toch niet sneller uploaden dan 20Mbit, dus sneller dan 20Mbit hoeft het apparaat in z'n data overdracht ook niet te zijn. Alhoewel het natuurlijk wel prettiger is als je gewoon een router hebt met usb 3.0 poorten en daarop een externe ssd, ook met usb 3.0, dan haal je gewoon 5Gbit, wat weer een stuk handiger is als je er wat op wilt zetten. Alleen dan wordt je beperkt door je eigen 1Gbit netwerk. :)
Ik zou het gewoon in de cloud zetten. Google drive kost voor 100 GB 1,99 per maand of 19,99 euro per jaar. Of als je het helemaal gratis wil doen, Stack, 1 TB voor niets.
pi_177374499
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 18:36 schreef Fer het volgende:

[..]

Daarom heeft die NAS slimme software om de disken uit te zetten, als jij geen data opvraagt.
En vervolgens staan ze de hele tijd hun koppen te parkeren en weer op te spinnen omdat er af en toe wel wat vanaf gehaald moet worden, ik schrik me soms lam van de S.M.A.R.T. tabel van zo'n schijf als ie een paar jaar in een NAS gezeten heeft :') Dan laat ik ze liever gewoon 24/7 aan staan.

Als je mechanische 2,5" drives gebruikt kost het vervolgens ook amper stroom, en als je er alleen maar je internetverbinding mee wil kunnen vol trekken zal dat qua snelheid al meer dan voldoende zijn.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')